Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Groene prietpraat

  •  
01-06-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Hoe bont kun je het maken bij het belazeren van milieubewuste consumenten?
Groen boodschappen doen gaat natuurlijk niet alleen over minder vlees eten en zoveel mogelijk biologisch of bij de boer kopen. Het gaat ook over je shampoo. Om maar wat te noemen. Daarom kocht ik vandaag een fles shampoo en een haarmasker van het Franse merk Pytho, een natuurproduct zonder chemische rommel.
Ik kreeg er een mooie folder bij waarin het brein achter de shampoo, een dikke Fransoos met grijze puntbaard, als ‘Bedenker’ (ja, mét hoofdletter) werd voorgesteld. De producten van meneer Patrick Alès, de Bedenker dus, zijn ontstaan uit zijn passie voor planten. Fijn, een man met het hart op de groene plek. Maar al snel kon ik de Bedenker’s bedenksels niet meer volgen. Zo stond er in de tweede alinea: “Patrick Alès heeft geopteerd voor water als extractiemiddel voor zijn affiniteit met de plant.”
Pardon? Geopteerd? Water? Extractiemiddel voor zijn affiniteit met de plant? 
Stel dat het op de achterflap van mijn aanstaande boek zou staan: Marie-Claire van den Berg heeft geopteerd voor letters als extractiemiddel voor haar affiniteit met het milieu. Zou iemand het dan nog willen kopen? Ik niet in ieder geval. 
Het is vage groene prietpraat die veel en veel te veel wordt gebezigd en waar je maar moeilijk wat tegen kan doen. 
Wat zo mogelijk nóg verwarrender was, was de zin: “Zijn fabrieken en laboratoria beantwoorden aan de criteria die vastgelegd werden in het kader van het milieu en zijn verpakkingen zijn al heel lang volledig milieuvriendelijk.”
Welke criteria? Wie heeft die criteria ‘vastgelegd’, wat is ‘volledig milieuvriendelijk’ en hoe lang is ‘heel lang’? De beleidsstukken van de overheid lezen als een streekroman vergeleken bij deze nietszeggende zinnen.
De tekst is ongetwijfeld uit het Frans vertaald, dus zijn er twee conclusies mogelijk: de vertaler sprak geen Frans of Patrick Alès doet maar wat. Waarschijnlijk zijn beide conclusies waar. 
Ik heb de bijsluiter van de shampoo er maar bij gepakt in de hoop op meer duidelijkheid, maar helaas, het werd alleen maar erger. In de bijsluiter van de shampoo stond het volgende: “Om het milieu te respecteren heeft Pytho voor ecologisch verantwoorde verpakkingen gekozen (glas en aluminium).”  Aluminium? ALUMINIUM!? Meneer Alès, reveillez-vous! Scheer die kabouterbaard af en ga nadenken! Sinds wanneer is aluminium een ecologisch verantwoord verpakkingsmiddel? Ja, als je het netjes wegbrengt naar de milieustraat misschien, maar hier belandt het toch echt op de grote hoop bij al die aluminium cups van onze Nespresso-apparaten, die zogenaamd ook best ecologisch zijn. Als je ze recyclet. Maar dan doet we niet. En als we het met die miljoenen cups niet doen, dan doen we het zeker niet met die éne fles met door U voor-water-geopteerd-als-extractiemiddel-voor-uw-affiniteit-met-de-plant gemaakte shampoo.
Ik zal maar niet zeggen in welk materiaal mijn Pytho haarmakser zit. Of nee, toch wel: in plastic. 
Kunnen we de animal cops niet opheffen en laten omscholen tot special force tegen greenwashing ? Dat lijkt mij een stuk nuttiger en beter voor onze planeet. 
En dan ga ik nu mijn haren wassen.

Meer over:

opinie, groen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor