Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

'Groen ondernemen werkt beter'

  •  
20-01-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ganzen_300.jpg
Steeds meer bedrijven stappen over op duurzaam ondernemen, presteren aanzienlijk beter dan concurrentie
Ondernemingen die werken aan het tegengaan van klimaatverandering, presteren gemiddeld 20 procent beter dan andere bedrijven. Dat stelt de organisatie MVO Nederland (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) in haar trendrapport.
Directeur-bestuurder Willem Lageweg van MVO Nederland voorspelt dat bedrijven die sterk gebonden zijn aan fossiele energie op hun retour zijn: “Bedrijven met een actief klimaatbeleid presteren inmiddels 20 procent beter dan bedrijven die afwachten. Oliemaatschappijen anticiperen – stiekem of openlijk – op hoge CO2 prijzen, beleggers als Rockefeller en de pensioenfondsen willen niet meer investeren in fossiel, energiebedrijven worden opgesplitst in duurzaam en fossiel, en wereldwijd ontstaat een massabeweging om geld uit de fossiele sector terug te trekken.”
Daarnaast nemen mensen steeds meer het heft in eigen hand. Denk aan energie-, streek- en zorgcoöperaties en aan allerlei vormen van delen (kleding, accommodatie, auto’s). Afval en de massa aan goederen die niet worden gebruikt leiden tot een snel groeiend aantal kansrijke businesscases (Waternet, Peerby, Starsock, i-did, DurabilIT).
De organisatie constateert tegelijkertijd in het trendrapport dat het label ‘duurzaam’ geen verkoopmiddel is:
Hoewel consumenten wel steeds meer uitgeven aan duurzame producten (de verkoop van duurzaam voedsel steeg bijvoorbeeld met 10,8% in 2013), is het voor velen geen aankoopargument. Mensen kopen vooral op basis van prijs, kwaliteit, gezondheid, korte termijn prikkels, gericht op eigenbelang.
De winst van duurzaam ondernemen is volgens MVO onder meer te behalen door technologie slim in te zetten:
Het gebruik van slimme technologie levert een flinke bijdrage aan kwaliteit van leven, energiebesparing en veiligheid. Door alles via internet aan elkaar te knopen wordt het makkelijker verspilling te vermijden, kennis te delen en ketens transparant te krijgen.
cc-foto: SMcGarnigle

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

richarrd
richarrd20 jan. 2015 - 10:04

Dat is ook wel heel logisch want ecologisch en duurzaam is vaak hetzelfde als economisch en dat geldt ook voor economieen van landen. Als je bijvoorbeeld een oud stalen bureau hebt die je alleen hoeft te schilderen zo nu en dan, en eigenlijk wel 1000 jaar mee kan dan hoef je niet om de 5 jaar een nieuwe te kopen en dat geld wat je daar in gestoken zou hebben kun je in iets anders investeren en dan gaat het dus economisch beter met je.

luukenjoop
luukenjoop20 jan. 2015 - 10:04

It's Magic. Dat gaat de goede kant op. Hopelijk een onomkeerbaar proces. Kunnen we daarnaast die 1% van de rijken niet verplichten om te investeren in een duurzaam en decentraal energiesysteem? Daar ligt de echt grote uitdaging.

broudsov
broudsov20 jan. 2015 - 10:04

We zijn verslaafd aan olie. Maar er zijn tekenenen dat we ons aan onze verslaving gaan ontworstelen (zonne-energie, windenergie, electrische auto's, etc.). De dealers (OPEC etc.) reageren door de prijs te drukken (door de productie niet af te bouwen). Dat zou iedere dealer doen. Ze zijn bang dat we straks niet meer afhankelijk zijn en dus proberen ze met goedkopere olie de verslaving nog even een nieuwe implus te geven. Slechte zaak. Ik zou willen dat onze overheden zouden reageren door fosiele brandstof nog zwaarder te belasten.

Armagaddon
Armagaddon20 jan. 2015 - 10:04

>>> Hoopgevend rapport.... >>> Echter, begrijpelijk ook als zeer tendentieus in te schatten, door gebrek aan concreet procentueel cijfermateriaal met vergelijkbare bedrijfsoorten) in verhouding tot voorafgaande jaren, ook v.w.b. de beoogde bedrijven in kwestie...die het nu schijnbaar/blijkbaar beter deden dan voorheen...

ZafferY
ZafferY20 jan. 2015 - 10:04

Groen ondernemen betekent voornamelijk genieten van vele belastingvoordelen. Dan heb je percentueel meer kans op succces. Ik ben verder voor duurzaam ondernemen maar het ware succes wordt wel moeilijk in te schatten als het speelveld niet gelijk is.

TruusBeek
TruusBeek20 jan. 2015 - 10:04

self-fulfilling prophecy. WC eend stelt dat WC eend

1 Reactie
lembeck
lembeck20 jan. 2015 - 10:04

Truus: WC eend stelt dat WC eend .......... Ja..? En verder??

[verwijderd]
[verwijderd]20 jan. 2015 - 10:04

[Ondernemingen die werken aan het tegengaan van klimaatverandering, presteren gemiddeld 20 procent beter dan andere bedrijven.] Dat is nogal logisch. Bedrijven die niet goed presteren moeten bezuinigen en het eerste wat er dan uit gaat zijn die niet-rendabele 'groene' beleggingen.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg220 jan. 2015 - 10:04

"Bedrijven die niet goed presteren moeten bezuinigen en het eerste wat er dan uit gaat zijn die niet-rendabele 'groene' beleggingen." Wederom fact free conservatief geleuter zonder enig verstand van zaken en zonder ook maar de geringste bereidheid om je op zijn minst een beetje te verdiepen in het onderwerp waarover je sweeping statements maakt. Kijk eerst voor het gemak eens hoe 'onrendabel' de groene investeringen (het ging over investeringen, niet over beleggingen) van DSM, AkzoNobel en Philips uitpakken.

Mark Gh
Mark Gh20 jan. 2015 - 10:04

"Wij van de MWO-club stellen dat MVO goed voor je is" is hetzelfde als de internet-klassieker "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend." Wat natuurlijk buiten kijf staat is dat afval een probleem is, afval is immers traditioneel een waardeloos iets waarvoor je vaak zelfs kosten moet maken om er vanaf te komen - ongeacht of dat afval in gas, vaste vorm of warmte komt. Het reduceren van de hoeveelheid afval betekent het reduceren van de afvoer-kosten, want daarmee ook een positief resultaat oplevert onder de streep. Maar dat is natuurlijk lang geen 20%. Die claim komt voort uit een onderzoek van CDP (link: https://www.cdp.net/CDPResults/CDP-SP500-leaders-report-2014.pdf). Ze stellen, letterlijk: "generate superior profitability: ROE 18% higher than low scoring peers and 67% higher than non-responders;" Om dat verschil van 18 procent toe te schrijven aan het hebben van een actief klimaat beleid gaat wel wat ver, uit het rapport wordt niet duidelijk of de overige omstandigheden van de bedrijven verder gelijk of zelfs maar vergelijkbaar waren. Het lijstje bedrijven in de top met uitzonderlijk goede resultaten in zowel de MVO-score als ROE is overigens hilarisch, met op nummer 1: Phillip Morris, de grote sigarettenfabrikant. Het is zelfs de bedoeling dat je hun product verbrandt en de lucht in pompt. Ook in de top 5: Lockheed Martin en Boeing, met hun vliegtuigen. Beetje tegenstrijdig, niet?

1 Reactie
Janssen3
Janssen320 jan. 2015 - 10:04

Wat ik begrepen heb is dat de ex-topman van Phillip Morris tegenwoordig een drijvende kracht is achter vele duurzaamheidsprojecten. Of Phillip Morris zelf aan 'groen ondernemen' doet durf ik niet te zeggen. Het lijkt me ook vaak een definitie kwestie als het gaat om het opplakken van dergelijke labels.

Paulpeters
Paulpeters20 jan. 2015 - 10:04

Ik vind wel dat erg veel bedrijven schermen met MVO en duurzaamheid, maar dat het niet allemaal evenveel substantie heeft. Daar mag best wat kritischer naar gekeken worden.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg220 jan. 2015 - 10:04

"Daar mag best wat kritischer naar gekeken worden." Daar is al lang kritisch naar gekeken, vandaar dat het besef er al lang is dat je er met green washing niet komt en alleen maar een enorm risico loopt dat dat ballonnetje wordt lekgeprikt. Vandaar dat in het trendrapport geconcludeerd kan worden dat duurzaam geen loos verkoopmiddel meer is: zonder inhoud kom je er niet mee weg.