Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Groeiende groep Britten weigert energierekening nog te betalen: 'Niet meer te doen'

  •  
07-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
62362 keer bekeken
  •  
ANP-446420584

Tienduizenden Britten zijn niet langer van plan hun energierekening nog te betalen. Net als in Nederland en de rest van Europa, lopen in Groot-Brittannië de gasprijzen hoog op als direct gevolg van de Oorlog in Oekraïne. Voor veel huishoudens is de energierekening simpelweg niet meer op te brengen en een groeiende groep is dat dan ook niet meer van plan.

De campagne heet simpelweg Don’t Pay UK, niet betalen. Op 1 oktober voeren de Britse energieleveranciers hun jaarlijkse verhogingen door en daarmee dreigt voor veel Britten direct armoede. In oktober vorig jaar bedroeg de gemiddelde energierekening voor een Brits huishouden op jaarbaas omgerekend zo’n 1.700 euro. Dat wordt naar verwachting bijna 4000 euro, oftewel van zo’n 141 euro naar ruim 333 euro in de maand. 

Dit najaar worden demonstraties tegen de stijgende energieprijzen verwacht, maar alleen de straat op gaan is volgens de initiatiefnemers van Don’t Pay UK niet genoeg. Zij hopen dat zo veel mogelijk Britten zich bij hen aansluiten en simpelweg de rekening niet meer betalen. Alleen op die manier komen energieleveranciers ‘in serieuze moeilijkheden’ en zijn ze bereid om met consumenten om de tafel te gaan om een oplossing voor de crisis te bedenken. 

Vanuit de Britse overheid is afwijzend gereageerd op Don’t Pay. Volgens een woordvoerder geeft het een ‘buitengewoon onverantwoorde’ boodschap af en zal het uiteindelijk de energieprijzen alleen nog maar verder opdrijven. Ook laat de Britse overheid weten geen invloed te hebben op de gasprijzen, maar wel een steunpakket in het leven heeft geroepen om gezinnen met de laagste inkomens tegemoet te komen. 

Schuldadviseurs staan ook niet te trappelen om het massaal niet betalen van de energienota. Zij wijzen erop dat wanbetalers een nadelige kredietregistratie kunnen krijgen wat in de toekomst voor problemen kan zorgen. Daarnaast maken ze zich zorgen dat het weigeren te betalen, er uiteindelijk toe leidt dat de huishoudens compleet worden afgesloten van gas. 

Deelnemers aan de actie zeggen zich bewust te zijn van de risico’s en dat ze zelf ook liever niet meedoen. Volgens de deelnemers is het dan ook geen keus om gewoon niet meer te betalen, maar bittere noodzaak omdat het geld ervoor ontbreekt. De campagne werd gestart in juni, tot nu toe hebben ruim 75.000 Britten zich aangemeld. 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (116)

Janssenh131
Janssenh13112 aug. 2022 - 8:56

De economie van list en bedrog veroorzaakt dit. Nog even zo doorgaan met graaien, elitair gedrag en klassenonderscheiding. Revolutie kost het wel weer voor een tijdje op. Vroeger kolonialiseerde Nederland en andere westerse landen. We zijn rijk geworden door misdaad en nu worden burgers in eigen land geterroriseerd. Noem de toeslagen affaire, de Corona waanzin, de hoge belastingdruk, de hoge maatschappelijke druk, handhavers, inmengen in een oorlog maar ondertussen wel energie zaken doen met de "vijand" en nu hebben we ook nog een klimaat crisis, een stikstof crisis, een droogte crisis en de volgende zal wel alweer bedacht worden. Ga lekker je moeder voor de gek houden joh....die Britten hebben een balletje opgegooid, hopelijk doen wij hetzelfde.

J.janssen2
J.janssen212 aug. 2022 - 8:10

Goeie actie van die Britten! Zou hier ook navolging moeten krijgen. Ik ben onmiddellijk solidair. Evenals met een actie om die idioot hoge ziektenkostenpremie niet meer te betalen! Zo de regering en verzekeraars te dwingen ons idiote duur opgetuigde zorgstelsel te hervormen.

VerwardeMan
VerwardeMan9 aug. 2022 - 11:57

Heel goed... volgens mij kunnen de energiebedrijven prima zelf een steentje bijdragen aan de situatie. Of wil men beweren dat we alleen "samen de lasten dragen" wanneer er geld uit de zak te kloppen is bij de burger zoals ten tijde van de kredietcrisis? Zo hypocriet kan men toch niet zijn? Toch...? Volgens mijn eigen projecties komt onze energierekening dit jaar 5000 EUR duurder uit dan vorig jaar. Gelukkig hebben wij prima de ruimte om dat jaarlijks op te vangen (al kan ik me zinnigere bestemmingen voorstellen, zoals het verder verduurzamen van onze woning), maar ik voel me solidair met iedereen dit voor z'n kiezen krijgt. Als er een dergelijke actie hier in NL op poten wordt gezet doe ik mee. Zou er alleen voor willen pleiten hetzelfde bedrag als vorig jaar te betalen. Laat de bedrijven (en niet de overheid!) het verschil maar opvangen.

Bouwman2
Bouwman28 aug. 2022 - 12:34

Proletarisch winkelen?

2 Reacties
Leman
Leman8 aug. 2022 - 13:38

Ja als je een gezin moet onderhouden mag dat.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 15:58

Of we nou voor of tegen het proletarische winkelen zijn. Het gaat sowieso gebeuren. Het zijn wetmatigheden Als je het doet, doe het dan bij de winkels die het kunnen missen, bij de concerns etc, die toch al in het geld zwemmen. Niet bij de kruidenier om de hoek.

adriek
adriek8 aug. 2022 - 11:36

De chinezen wisten het al lang: "Moge je in interessante tijden leven!"

Mohawk2
Mohawk28 aug. 2022 - 11:29

Stuur de rekening maar door naar Big Oil, zou ik zeggen... "Big oil’s quarterly profits hit £50bn as UK braces for even higher energy bills" "The UK firm BP was accused of “unfettered profiteering” after it said on Tuesday underlying profits had tripled to $8.5bn (£6.9bn) between April and June, thanks to high oil prices. It was its biggest quarterly profit in 14 years and BP said it would hand out nearly £4bn to shareholders as a result" https://www.theguardian.com/business/2022/aug/02/big-oil-profits-energy-bills-windfall-tax?fbclid=IwAR3eaAVdahtI6BKfAM-2MsR8wbtub__9WHHHO8kqN9cV3wMZdHUjIJ1gqrw

Markzelluf
Markzelluf8 aug. 2022 - 9:12

In een ander stuk lees ik over BoL, de belasting op leidingwater. Die is veel te laag en daarom veranderen particulieren en bedrijven hun gedrag niet en blijven ze verspillen. De hoge energieprijzen zullen vast mensen in problemen brengen, maar we moeten echt minder schadelijke stoffen uitstoten en daar helpen die hoge prijzen zeker bij. Nog te weinig: files nemen toe en het aantal vliegreizen ook. Dus die vormen van transport zijn nog veel te goedkoop. Hopelijk geldt dat niet voor gas en elektra voor thuisgebruikers. Niet ‘niet betalen ‘, maar minder verbruiken door slimme maatregelen. Kan best!

11 Reacties
Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 9:45

@ Markzelluf Voor de mensen die het kunnen betalen, is het geen probleem. Iets belasten is geen oplossing voor het probleem, het levert de overheid een hoop geld op en de mensen die het niet kunnen betalen, een hoop ellende. Het is de neoliberale manier van problemen oplossen, het belasten. Dat is een eenzijdige niet effectieve en inadequate manier om fundamentele problemen op te lossen. Het is een visieloze manier van meer geld als overheid binnen harken, waar geen oplossing tegenover staat.

EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 10:24

Tuurlijk Mark, we laten oma met haar AOWtje in de kou zitten, we laten de mensen die helemaal gesloopt zijn door de toeslagen affaire kou lijden. En mensen die gedwongen worden door de werkgever om toch weer op kantoor te werken die moeten maar ontslag nemen.Maar mensen die dik in de slappe was zitten die mogen uiteraard wel nog van alle luxe genieten. Heel goed voor het milieu Mark. Goed nagedacht.

adriek
adriek8 aug. 2022 - 11:48

Vlak bij mijn huis staan twee bemonsteringskastjes van het waterleidingbedrijf, je kent ze misschien wel. Die staan er al een jaar of drie. Er komen twee tyleenslangen uit die al die jaren al vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week twee dikke stralen drinkwater lozen. Dan hebben we het over vele miljoenen liters water. Ik heb deze zomer de tuinsproeier al twee uur aan gehad ongeveer duizend liter schat ik) en voel me bijna schuldig. Zou zo'n kastje niet wat zuiniger kunnen zijn?

HenryHansen
HenryHansen8 aug. 2022 - 12:17

Water kost zeer weinig - kale prijs ongeveer 0,90 euro per 1m3 - met belasting van 40% ongeveer 1,20 euro per 1m3. Dus als je de belasting verdubbeld is het nog steeds heel goed betaalbaar - maakt geen verschil.

GeenProbleem
GeenProbleem8 aug. 2022 - 12:56

Alles zo duur maken dat mensen gaan minderen. Straffen dus. Prijs van water gaat overigens met 20% omhoog.

Markzelluf
Markzelluf8 aug. 2022 - 14:59

Ik zie hier kritiek op mijn bijdrage, maar aan hen die dat geven vraag ik: welk voorstel heb jij dan om op korte termijn het energieverbruik drastisch terug te brengen? Of zie jij het belang van die reductie niet in?

EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 15:53

@Mark. Een Baarsmatje. Redelijk simpel Mark. Iedereen profiteert er van als uiteindelijk het gebruik van fossiele brandstoffen naar 0 gaat. Maar niet iedereen kan dat betalen. Nu gaan we natuurlijk niet mensen in de kou laten zitten die dat niet kunnen betalen maar we gaan er voor zorgen dat ook die huizen waar zij wonen uiteindelijk energie neutraal worden. Dat moet betaald worden en dus gaan we van de wat meer draagkrachtige luitjes in Nederland, zeg twee x modaal wat meer vragen om bij te dragen. Tenslotte hebben die niets aan een Nederland wat onder water staat of in de zomer 40+ graden is. En natuurlijk gaan we de marktwerking uit de energiesector halen want dat is een nutsvoorziening. Iedereen blij en zo houden we Nederland leefbaar.

GeenProbleem
GeenProbleem8 aug. 2022 - 16:34

@mark 'Ik zie hier kritiek op mijn bijdrage, maar aan hen die dat geven vraag ik: welk voorstel heb jij dan om op korte termijn het energieverbruik drastisch terug te brengen? ' Aahh Mark doet een Barbara Baarsma'tje!

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:45

@Markzelluf: en welk voorstel heb jij om de koopkracht voor de working poor op peil te houden? En zoals je al gevraagd is: frame je files op de weg als een luxe-verschijnsel? En het is bekend dat de bovenste helft van de bevolking zich druk maakt om het einde van de wereld terwijl steeds meer mensen in de onderste helft van de bevolking zich druk maken om het einde van de maand. Dus mijn simpele vraag is: wat zijn de politieke partijen waar u op zou stemmen?

Vervatte
Vervatte8 aug. 2022 - 21:18

CO2 quotum, niet verhandelbaar!

mmx
mmx9 aug. 2022 - 3:26

Nemen die toe door veelvuldiger gebruik of door bevolkingsgroei? Nog even naast dat deze groei onzin is. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/vliegbewegingen zelfs voor corona was er een lichte krimp ingezet. Daarnaast heeft westerse focus hooguit een voorbeeld functie zonder noemenswaardig effect. Opkomende economieën zijn momenteel de grote vervuilers al dan niet omdat ze voor het westen produceren

MicroWolf
MicroWolf8 aug. 2022 - 8:37

Ik woon noodgedwongen antikraak in een volstrekt energieverspillend huis. Enkel glas, geen CV. Ik sloot wanneer ik thuis was 1 elektrisch kacheltje aan, in de ruimte waar ik me bevond. Mijn energieverbruik was daardoor vergelijkbaar met dat van een heel studentenhuis. Nu het zomer is verbruik ik nagenoeg niks. Er staan (behalve de koelkast) hooguit een computer aan, 1 lampje en een platenspeler/versterker. Komende winter gaat er geen kachel meer aan, maar isolatiemateriaal tegen de ramen, en met een warme trui en deken op de bank.

3 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus8 aug. 2022 - 9:49

Wat kan het leven toch mooi zijn...

EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 10:30

Wat goed van jou. Besef je overigens wel dat al vanaf de oertijd warmte een voorwaarde was om te overleven en dat bij het uitgaan van het vuur de hele stam dreigde om te komen? Dat mensen dus warmte nodig hebben net zoals andere dieren. Maar jij wilt dus heel Nederland aankomende winter zonder verwarming laten zitten als ik je goed begrijp? Kantoren ook? Ziekenhuizen? Verzorgingshuizen? En wat denk je dat de impact zal zijn op al die ouderen die nog noodgedwongen thuis wonen als ze geen verwarming meer hebben? Ik voorspel je gouden tijden voor de uitvaartbranche.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:41

@EUpiet: zoveel zelfopoffering gaat zelfs de EU te ver. Wat wel goed is van MicroWolf is dat met zijn onderhandelingsaanbod, zelfs de EU en de energiereuzen de barmhartige Samaritaan kunnen spelen door MicroWolf 's nachts nog wel warmte te bieden.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman8 aug. 2022 - 8:36

Gewoon het "normale" bedrag betalen, dus niet de verhoging, als je dat met zijn allen doet, ben je geen wanbetaler en is de boodschap ook duidelijk. Dat de overheid maar bijpast, aangezien ze mede veroorzaker zijn. Oekraïne is hun oorlog niet de mijne.

2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:35

Dat de overheid maar bijpast, aangezien ze mede veroorzaker zijn. Oekraïne is hun oorlog niet de mijne. Precies!

Vervatte
Vervatte8 aug. 2022 - 21:19

Zo is dat en wie betaald de overheid dan?

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 aug. 2022 - 7:46

Kijk, men wilde allemaal vrije markt, dan krijg je ook vrije markt. Natuurlijk ook met alle gevolgen van dien. Ik begrijp de verontwaardiging niet. Dit is het gevolg van systematisch midden rechts stemmen. Dat deed de meerderheid van de bevolking. Tot niet al te lang geleden waren energiebedrijven nutsvoorzieningen van de overheid, dus onszelf. In rap tempo zijn energiebedrijven geprivatiseerd. Overheden deden met spoed, ondanks alle waarschuwingen van linkse partijen, de aandelen van b.v. Eneco van de hand. Dat is nog maar heel kort geleden. Daarmee heeft de overheid alle sturingsmogelijkheden uit handen gegeven. Met dank aan de kiezer met een korte termijn visie. Het is dus feitelijk een koekje van eigen deeg. Het spijt me dat te moeten vaststellen. Gelukkig heb ik al 28 jaar zonnepanelen en sinds begin dit jaar een warmtepomp die draait op eigen elektriciteit. Toen ik er aan begon werd ik voor een milieugekkie uitgemaakt. Iedereen weet nu wel beter........... Ik schreef er al eens een verhaal over in de krant: https://www.grootnissewaard.nl/nieuws/column/100113/voor-het-geld-

23 Reacties
EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 8:11

Privatiseringen van de energiesector begonnen onder paars. Dat was dus een midden rechtse regering?

itsme3
itsme38 aug. 2022 - 8:13

Het is mij onduidelijk wat de wereldmarkt voor energie te makne heeft met privatisering in dit (of enig ander) land. Zelfs een communistisch land zal gewoon de wereldmarktprijs moeten betalen. Gefeliciteerd met uw zonnepanelen. Hoeveel kostte dat nu om uzelf los te koppelen van het elektriciteitsnet en volledig zelfvoorzienend te zijn. Of bent u net als al die anderen die zwaar gesubsidieerd netjes het overgrote deel van hun energie van de dichts bijzijnde fossiele energiecentrale betrekken omdat hun energie verbruik totaal niet match met de zonneenergieproductie.

Mark Huysman
Mark Huysman8 aug. 2022 - 8:55

Het is natuurlijk niet zo dat de mensen die nu slachtoffer zijn allemaal Tories hebben gestemd. Of in Nederland allemaal VVD. Heel veel mensen willen helemaal geen privatiseringen en marktwerking maar krijgen wel de gevolgen op hun bord. Veel mensen die op de rechtse liberale partijen stemmen hebben zelf weinig last van het a-sociale beleid en zijn niet geïnteresseerd in de gevolgen voor anderen.

Als je me nou?
Als je me nou?8 aug. 2022 - 9:11

Beste Alfred, je maakt wel 2 hele belangrijke en in mijn ogen onterechte aannames. Namelijk (1) dat iedereen voor privatisering heeft gekozen, dat hebben de meeste namelijk niet. Of men zou het niet hebben gedaan indien men toen wist wat we nu weten. Ten 2e hebben de meeste mensen simpelweg geen geld of mogelijkheid om zonnepanelen, laat staan een warmte pomp, te kopen. Blij voor je dat jij dat 28 jaar geleden al kon. Maar veel, heel veel mensen staat het water aan de lippen dankzij overheids beleid om grote multinationals zoals energie bedrijven steeds maar weer meer te bevoordelen dan de gewone burger (zie belasting en subsidies en de belachelijke hoge winsten die zij de afgelopen jaren en vooral dit jaar maken). Dus mensen hebben simpelweg geen keuze. Ik vind dit een heel goed initiatief! De macht van het volk (indien zij een gezamelijk doel nastreven) is uiteindelijk groter dan die van de elite. Benieuwd of we dit in NL ook gaan doen!

Panthera
Panthera8 aug. 2022 - 9:21

Beste Alfred, k wist niet dat een vrije markt inhield dat je als kabinet wel een staatsteunanalyse laat maken voor banken die op omvallen staan, maar die niet wenst te maken voor je burgers die nu op omvallen staan. Dat hebben ze er nooit bij verteld de schurken, of u gelooft niet dat het volk bedot is, en uw partij daarvan aan de wieg heeft gestaan!

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:39

Wel een goed geschreven stukje dat, Blokhuizen Dit is het gevolg van systematisch midden rechts stemmen. Dat deed de meerderheid van de bevolking. Ergens heb je een punt. Dit wilde mensen. Je wilt dat een 'energie ondernemer' 12 miljoen per dag maakt en dat jij in een deken gewikkeld ligt, op de bank en het koud hebt. Want, zo gaat/ging het verhaal altijd, je had zelf ook een 'energie ondernemer' kunnen worden. Had je maar beter je best moeten doet etc. Hoe vaak heb ik dat verhaal niet gehoord. En nu zijn ze verontwaardigd, als de effecten van dat model duidelijk worden ? ( Dit geld niet voor de SP en FVD en PVDD stemmers etc)

EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 9:54

@Panthera, als de banken omvallen raakt de markt verstoord. Als burgers omvallen niet. Zie daar de prioriteit van de regeringen de afgelopen 40 jaar.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 10:03

Precies Panthera Je legt de vinger op de zere plek. Bankiers krijgen steun (door ons betaald) als hun 'vrije markt' weer eens instort. Maar, wij moeten het zelf doen. Er is zogenaamd nooit geld vanuit de overheid, behalve dan voor de vriendjes van de financiële sector, waar 'onze' politici weleens een lijntje coke mee snuiven Dit is de hypocrisie in deze zogenaamd 'meritocratische, vrije markt'

GeenProbleem
GeenProbleem8 aug. 2022 - 10:56

'Gelukkig heb ik al 28 jaar zonnepanelen en sinds begin dit jaar een warmtepomp die draait op eigen elektriciteit. Toen ik er aan begon werd ik voor een milieugekkie uitgemaakt. Iedereen weet nu wel beter...........' Overigens zijn zonnepanelen al heel lang 'normaal'. Het is alsof ik Laura Bromet hoor praten.. toevallig ook nog eens van dezelfde partij. 'Dan neem je toch gewoon een lening van 30k tegen 0% rente..' 😂

GeenProbleem
GeenProbleem8 aug. 2022 - 10:59

@Alsjemenou 'Ten 2e hebben de meeste mensen simpelweg geen geld of mogelijkheid om zonnepanelen, laat staan een warmte pomp, te kopen.' Denk je nou echt dat ze dat bij GL snappen? GL is er helemaal niet voor de burger die een modaal salaris vangt. GL, de partij van kamerlid Laura Bromet die iedereen een lening van 30.000 euro (tegen 0 procent rente!) kon aanraden om zijn/haar huis te verduurzamen. Let them have cake.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 aug. 2022 - 11:14

@Panthera Ik heb geen partij in mijn bezit. En die partij waar ik lid van ben heeft nimmer in de regering gezeten en heeft tegen de verkoop van Eneco aandelen gestemd. Precies omdat de overheid dan de controle verlies over de nutsvoorziening. @itsme3 Vanwaar die verbale agressie? De zonnepanelen die ik de afgelopen jaren kocht, ter vervanging, hebben geen subsidie meer. Jammer dat u dat is ontgaan. Overigens kan iedereen gebruik maken van de subsidies. U doet net of dat verwijtbaar is, maar dat is natuurlijk flauwekul. Voor het overige verzoek ik u zorgvuldig te lezen, want uw reactie past niet geheel op hetgeen ik schreef. @Als je me nou? Menigmaal is men gewaarschuwd voor de privatisering van nutsbedrijven en ziektekostenverzekeringen. De waarschuwingen kwamen van Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks en vaak ook de ChristenUnie. Maar men koos een midden rechtse meerderheid. 28 Jaar geleden kon iedereen dat doen, dat plaatsen van zonnepanelen. Toen waren de subsidies torenhoog. Belachelijk hoog zelfs. Men doet net of ik een veelverdiener ben. Nou niets is minder waar. Ik maakte de keuze: wel of niet met vakantie. Ik koos niet met vakantie. Dat levert tot op de dag van vandaag een zeer lage energierekening op. Maar ja, men vond dat milieugekte. Ik noem het lange termijn geld verdienen en vooruitkijken. Dat mensen die geen energie bezuinigende maatregelen kunnen veroorloven is een waarheid als een koe. Maar de linkse minderheid in de Kamer heeft daar juist plannen voor.

adriek
adriek8 aug. 2022 - 11:51

Lang leve de vrije markt. Er was een paar jaar geleden een onderzoek waaruit bleek dat sommigen goed Internet belangrijker vinden dan schoon drinkwater.

Panthera
Panthera8 aug. 2022 - 13:11

Die opmerking was om je scherp te blijven houden Alfred. Sorry!

Rode Diesel
Rode Diesel8 aug. 2022 - 13:30

Anders dan wat meneer Blokhuizen beweert is de energiemarkt niet geprivatiseerd door de meerderheidskeuze voor rechtse partijen in Nederland maar omdat de Europese Unie dat wilde. Zij wenste één grote energiemarkt met als doel de energieprijzen te drukken door het stimuleren van concurrentie maar ook het verbeteren van de dienstverlening aan de consument. Deze belangrijke doelstellingen voor de EU golden als drijfveer. Zo besloot de EU een splitsing van de activiteiten in alle deeldomeinen op te leggen: productie, vervoer, distributie en levering van energie; aan het begin en op het einde van de keten concurrentie toe te laten: voor de productie en de levering van elektriciteit; de overheden ertoe te verplichten in de bevoorrading van gezinnen te voorzien; controleorganismen op te richten die belast zijn met het toezicht op de markt.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 16:09

Ik moet mijn reactie wel wat nuanceren. Ja, het is een ieder voor zich idee, van liberalen. Maar, ik denk dat een écht liberale overheid Rusland niet zou boycotten etc. Dus, het is ingewikkelder.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee938 aug. 2022 - 16:32

Meent u echt dat dit de schuld is van de markt en van 'rechts'? Volgens mij is het echt GroenLinks + andere partijen aan die kant die al jarenlang kernenergie tegenhouden. Terwijl we al lang weten over de groeiende vraag naar elektriciteit door de groeiende bevolking, elektrische auto's, warmtepompen, etc. Rob Jetten (D66) maakte nog een triomfantelijke selfie bij een gesloten kolencentra. Vervolgens is er (voornamelijk door deze partijen) ontzettend veel geld en tijd verspild in bosverbrandende biomassacentrales. Met het wegvallen van het Russische gas hebben we pijnlijke tekorten in onze energiebehoefte. Volgens u is dit nu de schuld van de markt en rechts? Ik heb er een andere mening over.

wittecisnoot
wittecisnoot8 aug. 2022 - 17:42

@EUpiet: klopt maar ook de EU wilde dat.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:35

@Alfred Blokhuizen: midden-rechts is dus ook met een PvdA. Er zijn veel kiezers die niet op de opmerking van Kok (ideologische veren) hebben gelet, en wie neemt het ze kwalijk? Samson beloofde 20 jaar later oprecht dat de PvdA net zo sociaal is als de SP, maar dat je met de PvdA er ook nog eens economische groei bijkrijgt.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:39

@Rode Diesel: met alle respect maar het lijkt net alsof je een oude voorlichtingsfolder van de EU hebt gevonden waarin de consument koning zou zijn. De EU beweerde dat al de nutsbedrijven tot en met de jaren '90 maar inefficiënt waren en dat burgers daardoor de hoofdprijs betaalden. De EU had de oplossing: 'bevrijdt' die nutsbedrijven van de nationale overheden door 'klantvriendelijke' energiereuzen. En dan kom je waar we nu zijn.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 18:46

Recht door zee In de kern komt het door het boycotten van Rusland. Dat is niet per se links of rechts. Zowel een linkse als een rechtse regering zou dat gedaan kunnen hebben. Denk ik

VerwardeMan
VerwardeMan9 aug. 2022 - 12:36

Dat decennia terug domme beslissingen zijn gemaakt daar wordt het nu niet eerlijk van en daar heb ik niet zoveel aan. Veel andere van mijn generatie ook niet. 28 jaar geleden leerden wij lezen en schrijven. Dit soort opmerkingen stuiten me echt tegen de borst. Wat moeten wij zo zeggen dan: “Sorry baby-boomers, geen pensioen meer voor jullie, hadden jullie alles maar niet moeten privatiseren en het land tijdig moeten verduurzamen, we gaan dat geld nu daarvoor gebruiken. Het is feitelijk een koekje van eigen deeg”.

EUpiet
EUpiet10 aug. 2022 - 6:14

@Verwarde man, nee het heeft niet zoveel zin om met vingers te gaan wijzen over dingen die 30 jaar geleden in gang gezet zijn door de VVD, PvdA, D66, CDA. Maar, die partijen die in die tijd zulke enorme blunders hebben gemaakt denken nu nog steeds hetzelfde. Ze hebben niets geleerd. De meeste mensen leren hun hele leven. Inzichten komen en standpunten veranderen maar bij die partijen heerst nog steeds dezelfde economische doctrine als 30 jaar geleden. Zie CETA. En dus is het wel verstandig om er op te wijzen want uiteindelijk vinden ze nog wel zaken die ook nog geprivatiseerd kunnen worden.

Panthera
Panthera10 aug. 2022 - 7:27

Beste Jansen7, Ik kan nog wel herinneren dat in aanloop van de liberalisering van onze energiemarkt er experts in beeld kwamen die de consumenten voor de nabije toekomst elektriciteit gingen beloven die een fractie zouden gaan kosten van de toen geldende prijzen, ( bijna gratis hadden ze het over ), omdat marktpartijen meer vaart zouden gaan zetten achter de vergroening hiervan, en de consumenten daar de vruchten van zouden gaan plukken.

thedevelmoene
thedevelmoene8 aug. 2022 - 6:51

Het klinkt als een goed idee. Als al die mensen zich laten afsluiten van het gasnet en geen gas meer gaan verbruiken, houdt de rest het wel warm deze winter. Ik snap het probleem verder wel hoor (al geloof ik dus niet in deze oplossing). Ik ben alleen benieuwd hoeveel van de mensen die in de problemen zijn, ook daadwerkelijk niet langer doucht dan 1 minuut per 2 dagen (lauw) en de thermostaat nooit boven de 17 graden laat zijn (en alleen in de woonkamer). Ik zou verwachten dat de mensen die dat nu niet doen, hiermee hun lasten aanzienlijk kunnen drukken. Daarna moet je inderdaad goed kijken naar de groep die dan nog in de problemen zit.

1 Reactie
Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:32

Welke politieke partijen staan voor het beleid dat u goed onderbouwd voorstaat? Ik zal de lezer helpen: Dat GroenLinks, D66 en Partij voor de Dieren maar ook de PvdA hier zich grotendeels in kunnen vinden kan ik me grotendeels wel voorstellen. Ik kan me ook voorstellen dat VVD en CDA en weer D66 het met u eens zijn aangezien ze vinden dat verantwoordelijkheid echt bij de burger ligt en begint. Als ik een partij vergeten ben te noemen dan hoor ik dat oprecht graag.

Gio Servas
Gio Servas8 aug. 2022 - 5:25

Tja, door de prijsverhogingen maken de bedrijven een recordwinst, maar ze kunnen er niets aan doen, want het wordt allemaal duurder..... laat dat even inzinken en bedenk dan eens wie er asociaal is....

Prykmans
Prykmans7 aug. 2022 - 21:17

Hoog tijd dat in Nederland vanuit burgers actie wordt ondernomen tegen extreem hoge energieprijzen berekend door de leveranciers d.m.v. rekening niet betalen. 1 voor 1 zullen leveranciers omvallen waar overheid geen keuze met wel ingrijpen of consequenties aanvaarden van samenleving die ontspoort. Dwang en drang moet komen van burgers samen...

EenMening3
EenMening37 aug. 2022 - 21:04

Als dit zo door gaat blijft er maar een oplossing over: aardgasproductie opvoeren tot het maximum. Aardgas leveren tegen een redelijke prijs, overschot verkopen aan Duitsland, ruimhartige compensatie voor de aardbevingsslachtoffers.

1 Reactie
Panthera
Panthera8 aug. 2022 - 7:21

Beste EenMening3, Je roept op om een staatssteunanalyse te gaan starten, en die aan Brussel voor te leggen!

Rode Diesel
Rode Diesel7 aug. 2022 - 20:31

Dat veel huishoudens de energierekening volgens henzelf niet meer op zouden kunnen brengen maakt het nog geen feit wat voor hen allen of zelfs maar de meeste van hen ook zo is. Een simpelweg verklaren niet van plan zijn de energierekening nog te betalen is de omgekeerde wereld. Dan kan iedereen dat voortaan wel doen en niet alleen bij de energierekening. Ik kan net zo gemakkelijk verklaren dat een beduidend deel van deze mensen het zich kunnen blijven veroorloven van weinig anders dan zekere luxe-uitgaven belangrijker vindt. Het is niet onwaarschijnlijk dat ik daarmee een vaker geldige stelling inneem dan deze mensen m.b.t. hun energierekening.

2 Reacties
EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 7:19

Wat begrijpt u niet aan iemand betaalde 100 Euro per maand en betaald nu 500 Euro per maand?

Panthera
Panthera8 aug. 2022 - 7:57

Beste Rode, Het veel consumeren van allerlei luxe wordt je als kind vanaf de lagere school al bijgebracht. Want je moet het succesvol zijn toch ergens aan kunnen afmeten, als je de mislukking door zijn eigen schuld in deze neoliberale tijd ten tonele wilt gaan voeren!

Pindaklaas
Pindaklaas7 aug. 2022 - 19:28

Het wordt tijd dat energie weer van de burgers wordt. Van de markt af en terug naar de staat.

8 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 aug. 2022 - 21:26

En dan? Wat er niet is is er niet. Je zou het socialistisch kunnen nationaliseren en goedkoop aanbieden maar dan gaan mensen meer verbruiken en is het op een gegeven moment op en heeft niemand iets meer. Er is mij verteld dat de Sovjet Unie bekend stond om de eindeloze tekorten.

PGS
PGS8 aug. 2022 - 7:10

@ RechtdoorZee93 Hoe bedoel je: wat er niet is, is er niet. Kennelijk is de overheid vergeten dat zij eigenlijk de macht in handen heeft tov bedrijven. Zij kunnen de wetten zo maken dat de energieleveanciers er primair zijn om energie te leveren en niet om mega-winsten te maken en om die door te sluizen naar aandeelhouders. Maar zolang de heren en dames politici er zitten om lobby-groepen en bedrijven te bevoordelen, dan zijn wij als burgers altijd de klos. Tijd dat energie in handen komt van staatsbedrijven. En een voorkomende voordeel van de Brexit is dat de VK geen rekening hoeft te houden met de europese regelgeving van marktwerking en aanbestedingen.

EUpiet
EUpiet8 aug. 2022 - 7:15

@RechtdoorZee93. Het is u misschien ontgaan maar tot 1998 was de energieleverantie in staatshanden en waren er nooit tekorten. Wel was het toen goedkoop en werd het net goed onderhouden.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 7:23

@RechtdoorZee93 Er werden in Nederland geen woekerwinsten gemaakt toen het nog lokaal geregeld was. Altijd Rusland erbij halen als afschrikbeeld is nep nieuws, dat heeft in Nederland nooit gespeeld. Het was per gemeente geregeld en is voor heel veel geld verkocht aan 3 of 4 multinationals. Daardoor zijn megalomane projecten uitgevoerd in sommige gemeenten en is er veel geld over de balk gegooid door zichzelf rijk gerekende gemeenten. Wat je verteld is, hoef je niet altijd te geloven. Dichter bij huis zijn de blunders ook zichtbaar. Bij ons is in het centrum een betonnen waterbak van €2 miljoen neergezet, zonder contact met stromend water. Het stinkt nu en is gevuld met smerig stilstaand water. Daarvoor het de USSR niet nodig, gewoon een wethouder die ergens zijn naam op wilde zetten. Je wijst naar het andere uiterste, en er zijn genoeg stadia er tussen in die zeer waarschijnlijk uitkomen.

Pindaklaas
Pindaklaas8 aug. 2022 - 8:37

@RechtdoorZee, Je schrrijft: En dan? Wat er niet is is er niet. Er is energie genoeg hoor, ook duurzame energie. Stroom is ondertussen ook schreeuwend duur, onder andere door de koppeling aan de gasprijs. Groene stroom, net zo duur als grijze, puur door marktwerking. Weg er mee! En zo snel mogelijk. Ook moet het kabinet de koppeling van allerlei energiebronnen loskoppelen van elkaar.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:33

Recht door zee. Je zou een soort minimum kunnen instellen. Iedereen kan iedere dag zoveel tijd douchen. Douche meer, dan ga je betalen. Zoiets. Het hoeft niet meteen sovjet te zijn. Er zijn tientallen economische maatschappelijke modellen, die we kunnen toepassen Je kan het ook aan de markt overlaten, maar het daarnaast subsidiëren, zodat het goedkoper wordt Je kan het aan de markt overlaten, maar in tijden van crisis het aan de staat toelaten. Je kan het aan de markt overlaten, maar een plafond instellen, duurder dan dit mag het niet worden. Zoiets zouden ze ook met huren kunnen doen. Dan worden verhuurders als nog stinkend en stinkend en stinkend rijk. Het punt is. Jullie neoliberalen denken heel star. Iets is liberalisme, óf het is sovjet unie. Er zijn honderden liberale en socialistische modellen, die anders zijn dan jouw geliefde 'Rutte doctrine'

RechtdoorZee93
RechtdoorZee938 aug. 2022 - 16:27

@allen, Er is een acuut gastekort. Het gaat waarschijnlijk niet lukken dit op korte termijn op te lossen. Stroom is inderdaad ook duurder geworden mede omdat een groot deel van onze stroom opgewekt wordt door gasverbranding. Dus ja.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 19:59

Veel mensen nemen geen genoegen, met een 'Dus ja'

Rien Henraat
Rien Henraat7 aug. 2022 - 17:48

SIMPEL, het kan als we willen! Lage belastingtarief flink omlaag en hoge belastingtarief flink omhoog. Direct effectief en eenvoudig uitvoerbaar. Betalingsproblemen opgelost. Overigens ook in het belang om de vrede in het land te bewaren voor iedereen!

7 Reacties
Jozias2
Jozias27 aug. 2022 - 19:28

@rien En de mensen die al van het gas af zijn en een duurzaam huis hebben die hebben dubbel mazzel?

Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 21:22

@Jozias2 Het ene heeft helemaal niets met het andere te maken, dan kun je ook gaan zeuren over de mensen die hun auto hebben weggedaan, of zonnepanelen hebben aangelegd.

Peterrr3
Peterrr38 aug. 2022 - 6:38

@Jozias, de mensen die hun verduurzaamd hebben, dus daar geld genoeg voor hadden, vallen vaak al in het hogere belastingtarief. Of andersom, de mensen die niet het geld hadden om dit te doen, vallen voor een groot deel in het lagere belastingtarief. Dus prima idee om het te compenseren.

HaloOfFlies
HaloOfFlies8 aug. 2022 - 7:36

Dat levert dubbel minder op. Het toptarief is precies goed in Nederland, 49,5% - dus net onder de magische 50%. Meermaals is al aangetoond dat daarboven mensen eenvoudig weigeren te werken, dan wel inkomsten verschuiven en vluchtroutes gaan gebruiken. De inkomsten worden dan minder. Als je het laagste tarief verlaagt, levert dat dus ook minder op. Gebral voor de bühne dus, jouw opmerking.

Jozias2
Jozias28 aug. 2022 - 10:01

@gimli Het punt is dat als je maatregelen wil nemen dat je goed moet kijken naar het effect en de neveneffecten. Vanuit duurzaamheid is een hoge energieprijs helemaal niet slecht: het zal leiden tot minder energiegebruik, minder verspilling, verduurzaming wordt veel rendabeler waardoor het meer wordt toegepast. De kernvraag is ook wil je extra geld beschikbaar gaan stellen om de hogere prijzen van het huidige energieverbruik te kunnen dekken. Of wil je zorgen voor minder energieverbruik waardoor ondanks de hogere prijzen de kosten niet zoveel toenemen? Of een combinatie daarvan.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:19

@Jozias2: de onderste helft van de bevolking heeft met veel grotere problemen te maken. Als je zo bezorgd bent voor zwartwerken, waarom let je daar dan niet op? En eh, als je zo bezorgd bent voor belastingontwijking dan zie ik zou, en slag in de lucht, D66 graag de Zuidas afschaffen die we in Nederland hebben.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 20:43

@Jozias2 Het zal tot vermindering zorgen, waarbij opgemerkt moet worden dat de rijken die rekening kunnen betalen, en daar hoor ik ook bij. De modalen en minder zullen het niet kunnen betalen en die zullen moeten verminderen. Niet omdat ze een keuze hebben, maar omdat ze het niet kunnen betalen. Daardoor draaien de modalen en minder op voor de vermindering en dat is niet in evenwicht. Ik begrijp dat je daar niet mee zit, maar dat is het probleem eenzijdig bij de lagere inkomens neerleggen. Neoliberalen hebben niets met ethiek en morele waarden, en dat laat jij duidelijk blijken met deze stellingname.

Miss Piggy
Miss Piggy7 aug. 2022 - 17:43

Ik snap het wel. Als je in het VK tot de zogenaamde 'working class' of 'lower middle class' behoort is het leven de laatste jaren al niet makkelijk. Met de komende verhogingen van de energiekosten zal het voor velen haast onmogelijk worden om zelfs basisbehoeftes te kunnen kopen. Natuurlijk kun je als privé-persoon of gezin veel besparen door op je energieverbruik te letten. Maar wat als je in een tochtig huurflatje woont? Ik vraag me ook daadwerkelijk af of er het besef is wat er qua energie-crisis op ons af komt? Dit probleem is namelijk niet alleen in het VK gaande.

Salama.
Salama.7 aug. 2022 - 17:36

Ik vraag me af hoelang dit in Nederland goed blijft gaan. De regering doet er in mijn beleving erg laconiek over; het komt allemaal wel goed. Ja, als je het salaris van een gemiddeld tweede kamerlid ontvangt zal het wel los lopen maar voor de meeste mensen is een verdubbeling of meer van de energierekening simpelweg niet op te brengen. Ook omdat andere basisdingen als voedsel ook snel duurder wordt. Leuke adviezen als, dan neem je toch isolatieglas, spouwmuurisolatie, zonnepanelen, warmtepompen hebben heel veel mensen niets aan omdat ze het geld niet hebben of in een huurhuis zitten. Ik verwacht serieuze problemen voor heel veel huishoudens als het toevallig eens een koude winter wordt.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:23

Jij en ik, wij betalen die politici en ambtenaren, die ons dan vervolgens vertellen dat 'het wel goed komt'. Ja, voor jullie wel ja.... Door ons...Iets dat ze vaak vergeten, dat wij hen betalen en dat ze in theorie voor ons werken.

Rien Henraat
Rien Henraat7 aug. 2022 - 17:36

SIMPEL, ja als we het echt willen! direct lage belastingtarief flink omlaag en hoge belastingtarief flink omhoog. Eenvoudig uit te voeren en meteen effectief. Daarmee kunnen betalingsproblemen voorkomen worden als het nu direct wordt ingevoerd. De diktse portemonnee iets terug doen voor de maatschappij als geheel, ook in hun belang om vrede te bewaren in het land.

GeenProbleem
GeenProbleem7 aug. 2022 - 17:17

Fantastisch die energietransitie!

Rechtse   Bal
Rechtse Bal7 aug. 2022 - 16:27

Niets te maken met de Brexit toch ? En ook niet met de Nexit ... Wat idioot is in Nederland: de variabele kosten van energie (is dat wat u verbruikt en waarop bespaard kan worden) zijn gekoppeld aan de vaste kosten (zoals meterhuur en kabels). U betaalt dus proportioneel aan de vaste kosten ... een goede advocaat weet hier zijn slag wel te slaan maar ik vrees dat de energielobby hun/haar werk al gedaan heeft.,

EUpiet
EUpiet7 aug. 2022 - 16:18

Volgens bronnen kan het hier oplopen naar tot wel 6000 Euro per gezin per jaar. Dus 500 Euro per maand alleen voor energie. Het lijkt me dat we hier hetzelfde gaan krijgen aangezien inkomsten en uitgaven van burgers tussen UK en Nederland niet veel verschillen.

4 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:26

Ja, dus zo'n 'appartementje' in Amsterdam, dat verhuurd word door een 'heel innovatieve ondernemer', voor 1600 per maand. Die huurders krijgen nog 500 euro kosten voor het gas erbij en dan nog, laten we zeggen 400 euro boodschappen, 200 euro verzekeringen. 2700 vaste laten bij elkaar Gaaf land wel.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:13

@Baloemparoempaloempa: de denkfout die mensen maken is dat je een verandering dit beleid krijgt zolang je maar niet op Rutte dus de VVD, en het CDA stemt.

mmx
mmx9 aug. 2022 - 3:51

In UK zijn de prijzen voor dagelijkse benodigdheden al veel hoger. Je betaalt daar energie als pauper ook vooraf per verbruik, anders gaat de voorziening gewoon uit. Na drie weken Engeland vorige maand zeer verbaasd terug naar huis gekeerd.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa9 aug. 2022 - 16:42

Jansen Ik weet niet wat er zou gebeuren, als iedereen op de SP zou stemmen. Ik denk dat we dan alsnog een 'verstandig' kabinet krijgen, van VVD/D66 etc.

Johannesolie123
Johannesolie1237 aug. 2022 - 14:12

Ik geef ze groot gelijk! Mensen bezwijken onder de milieu en gas terreur!

4 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier7 aug. 2022 - 17:41

milieu en gasterreur?

Leman
Leman7 aug. 2022 - 17:56

Gaat in Nederland ook gebeuren. Energieleveranciers berekenen de dagprijs door aan de consument terwijl ze zelf goedkope langdurige contracten hebben afgesloten met hun leveranciers. Of zoals met Engie bijvoorbeeld die stroom opwekken met hun eigen kerncentrales voor een vaste lage kostprijs. Maar wel lekker meegaan met de dagprijzen van stroom. Waar zijn die NUTSBEDRIJVEN gebleven die voor een stabiele prijs energie leverden? Allemaal verkocht (marktwerking was beter) destijds. Hebben we nog te danken aan politiek visionair Annemarie Jorritsma (VVD).

EUpiet
EUpiet7 aug. 2022 - 18:26

Ja ja, de zo bejubelde paarse kabinetten die onze nutsvoorzieningen toch maar mooi op de markt gebracht hebben.

Leman
Leman8 aug. 2022 - 11:17

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 aug. 2022 - 13:11

Ik begrijp het sentiment maar voor een groot deel heb je het zelf in de hand door je verbruik te verminderen. Dikker dekbed, warmere kleding, korter douchen. Met dat soort simpele dingen kun je een groot bedrag besparen op de rekening. De rekeningen niet betalen stimuleert asociaal gedrag. Waarom zuinig doen als je het toch niet met betaalt. Dit maakt het tekort alleen groter en duurder voor mensen waaronder hen die het harder nodig hebben. Je kan moeilijk bejaarden en kleine kinderen in de kou laten. Als je (redelijk) jong en gezond bent, komt op zeg.. Ondanks dat ik een goed inkomen leef ik met dit soort dingen ook spartaans. Ga liever een extra keer op vakantie dan hier veel geld aan uit te geven.

11 Reacties
Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 15:53

Je kunt niet je elektriciteit en gas verbruik meer dab halveren. Mijn voorschot was de eerste 6 maanden €110 per maand, mijn voorschot heb ik nu verhoogd naar €250 per maand voor de laatste 6 maanden. Daar naast heb ik 12 zonnepanelen die de helft van mijn elektriciteitsrekening compenseert, anders had ik het voorschot waarschijnlijk naar €400 per maand moeten ophogen. Terwijl ik geen kWh en m3 meer verbruik dan verleden jaar. Ik heb een koophuis uit de jaren '30, sinds 7 jaar een CV, nu overal dubbelglas sinds afgelopen jaar. en boven geisoleerd met nieuwe binnen muren, er zijn geen spouwmuren en een houten vloer, zo dat isoleren, betekent een volledige sloop van de vloer en vervangen door een geïsoleerde betonnen vloer. Dat geld heb ik niet, ik ben sinds april met pensioen. Een warmte pomp is geen optie door slechte isolatie en voor een zonnecollector is geen plaats meer door de zonnepanelen. Ik kan het betalen, maar wat nu gebeurt, is natuurlijk waanzin en belachelijk. Ik zit op ruim modaal, en realiseer me volledig dat er heel veel mensen zullen zijn die hier aan onderdoor gaan. Tel daar de inflatie bij op en je kunt een hete herfst verwachten. Mensen zullen radeloos worden en dat is geen goed vooruitzicht met een overheid die lekker op vakantie is en geen enkele visie heeft om dit op te lossen.

EUpiet
EUpiet7 aug. 2022 - 18:47

@Gimli, als je kamers niet te groot zijn, denk dan eens na over een lucht lucht warmtepomp. Dan kan hoef je de CV alleen nog maar voor warm water te gebruiken.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 aug. 2022 - 21:36

@Gimli, Naja dat ben ik niet helemaal met je eens. Gas is voorlopig nog altijd het ergst. Je zou simpelweg de radiators kunnen uitzetten. Dat scheelt een hoop geld. Daarnaast, als een jaren 30 woning te duur wordt is het ook een optie om te verhuizen naar kleiner / moderner. Met alle respect maar ik zie dat een beetje hetzelfde als het hebben van een dikke auto. Het is leuk, maar als het te duur wordt van wege de hoge energielasten dan is het misschien tijd voor iets anders.

Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 21:38

Bedankt EUpiet. Zal ik eens naar kijken. Alles wat bruikbaar is, onderzoek ik.De reden waarom ik mijn vloer niet kan isoleren is, dat ik geen kruipruimte heb. Ook geen spouw, wel dubbelsteens muren. Ik heb een lange gang die 1 meter breed is. Een extra gips muur met genoeg isolatie is minimaal 10 cm dik, dan wordt die gang wel erg smal. Boven heb ik dit jaar kunststof kozijnen met speciaal dubbel glas. In de zomer is het nu lekker koel en in de winter lekker warm. Tot vorig jaar stond het ijs op de binnenkant van de enkel glas ruiten. Huiskamer is 30m2 (4 bij 8 met het trappengat en het was ooit een kamer en suite. Wel aparte keuken en bijkeuken. in het verleden al een hoop geïnvesteerd om het comfortabel te maken. Toen ik het kocht 23 jaar geleden zaten er beneden 4 gaskachels en een geiser in, en de bovenverdieping helemaal niets met enkel glas. nu wil ik de onderverdieping nog opknappen, er zitten veel schrootjes en en korrel plamuur op de muren. Verlaagd inbouw plafond, met daarboven waarschijnlijk mooie balken plafond. Er is altijd wat te wensen toch.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 7:35

@RechtdoorZee93 Verhuizen zal voor ons flink duurder uitpakken. De huren zijn een stuk hoger dan wat ik nu betaal aan aflossing en belastingen. Daardoor kon ik ook een reeks vernieuwingen betalen, en de ligging zal ook negatief zijn ten opzichte van nu. Kopen is geen optie, doordat we allebei met pensioen zijn. Ook is over een tijdje de tent voor een groot gedeelte afgelost, en dan kan ik nog meer zaken aanpakken. De thermostaat omlaag draaien en sommige radiatoren deel sluiten, is natuurlijk al lang gedaan. Daarnaast heb ik een van mijn grote liefdes, mijn Saab 2.0T, ingeruild voor een Aygo, ik blijf erbij dat de bedrijven misbruik maken van de gelegenheid en dat de ellende en prijsstijgingen worden afgewenteld op de burger. Dat ligt aan het asociale politieke systeem en het is tijd om daar wat aan te veranderen. Er zijn ook landen , waar dit niet speelt. Die maken andere keuzes, en het wordt tijd voor andere keuzes in de politiek. Keuzes die niet ten kosten gaan van de burger, maar waar de overheid in dienst is van de bevolking, waar de affaires en schandalen niet kunnen gebeuren. Tijd voor een echte nieuwe bestuurscultuur.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:49

met een overheid die lekker op vakantie is Door ons bekostigd, laat dat even bezinken. Ja, vele mensen zullen hier aan onderdoor gaan, raken in de schulden, worden dakloos, worden door de criminele wereld ingekapseld etc. Het begint steeds meer op een derde wereld land te lijken. Maar, dat maakte niet uit, want 'onze leiders' kunnen lekker op vakantie en hebben er geen last van. Totdat de boel écht helemaal instort. Als die 7500 mensen in de UK écht burgerlijk ongehoorzaam gaan worden, hebben ze een probleem. Dan moeten ze daar dan weer op reageren met wapen knuppels etc, zoals ze hier ook altijd doen. Maar ook dat is dweilen met de kraan open.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee938 aug. 2022 - 16:25

@Gimli, Maar hoe gaat een overheid in dienst van de bevolking zorgen voor meer gas? Het Russische gat is niet 1,2,3 opgelost. Het gaat ook niet lukken om voor de winter allerlei mechanismen te creëren waardoor iedereen een 'eerlijk' deel krijgt. Blijft over: de markt. De prijs gaat omhoog waardoor mensen minder gebruiken. "Er zijn ook landen , waar dit niet speelt. Die maken andere keuzes, en het wordt tijd voor andere keuzes in de politiek." In de meeste landen van de wereld zijn de energieprijzen hoog op dit moment. Al komt de hamer iets minder hard aan bij energie producerende landen en landen die niet mee doen aan de Russische boycot. Ik zie niet in hoe we dit probleem op korte termijn op kunnen lossen zonder dat iemand pijn gaat krijgen en zonder dat het tekort echt te extreem wordt.

Jansen7
Jansen78 aug. 2022 - 18:10

Gimli1955: goed dat je zo inhoudelijk reageert. En over de opmerkingen van de anderen waar je zo goed op reageert: Aanval is de beste verdediging dus worden de working poor in de UK, en niet veel later ook in de VS en de EU voor asociale mensen uitgemaakt (de slachtoffers van Tatcher uit het eerste uur). Uiteraard kan men de armoede niet voor jaren gaan verhullen, maar men wint er tijd mee.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 20:52

@Jansen7 Het is de verdeel en heers tactiek van de neoliberalen, er zijn altijd zondebokken te vinden. Of ze wonen ver van de Randstad, of ze hebben een dubbele nationaliteit, of ze zijn lager opgeleid, of ze hebben de pech dat ze werkeloos zijn of bijstand ontvangen. Zo lang de groep klein genoeg blijven, wordt de uitslag niet negatief beïnvloed en blijft het falende systeem aan de macht. Er wordt niets fundamenteels opgelost, alleen naar de toekomst doorgeschoven. De puinhoop wordt steeds groter en dieper, en met de Rutte doctrine blijft de ellende nog een tijdje uit het zicht. De media doen mee, daar hun medewerkers kunnen profiteren met goedbetaalde baantjes als persvoorlichter, spindoctor en ander PR werk. Het is een ver verbreid systeem van machtsmisbruik, wat als doel de status quo heeft en behoud van macht. Ze misbruiken de democratie om aan de macht te blijven en een grote schoonmaak is nodig.

mmx
mmx9 aug. 2022 - 3:47

Aangezien andere mensen in slechtere klimaten kamperen heb je in Nederland überhaupt geen energie nodig. Laat staan warm water om te douchen. Ikzelf overwinter in een zonnig land dit bespaart meer dan het kost mits ik thuis de verwarming aan zou doen.

Jansen7
Jansen79 aug. 2022 - 10:47

@Gimli1955: er is een reden waarom steeds meer PR-mensen er absoluut niet mee zitten om de waarheid te verdraaien (of om personen en ernstige problemen te ridiculiseren). Maar dan kom je bij moeilijke thema's uit als ethiek. En dat kan zelf op een site als deze een mijnenveld zijn.

Anders54
Anders547 aug. 2022 - 13:04

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

14 Reacties
Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 15:58

De inflatie was in december al >6% en stijgend. Het bijdrukken van duizenden miljarden en het opkopen van staatsschulden door de ECB, heeft voor een hoger geldontwaarding gezorgd. Dat leidt tot deze hoge inflatie en dat is wat de media niet vertellen. Vergelijkbaar met de echte problemen die in Sri Lanka heeft gezorgd door het failliete land en wie daar verantwoordelijk zijn geweest. Je moet altijd op zoek gaan naar wat de overheid en media niet vertellen. Dat heet eerst complot theorieën, die echter later wel waar blijken te zijn. De Oekraïne wordt als smoes gebruikt en als zondebok aangewezen, never waste a good crisis.

GeenProbleem
GeenProbleem7 aug. 2022 - 17:18

@Gimli1955 'Dat heet eerst complot theorieën, die echter later wel waar blijken te zijn. De Oekraïne wordt als smoes gebruikt en als zondebok aangewezen, never waste a good crisis.' Ik ben het gewoon altijd met jou eens.

Mag ik even?
Mag ik even?7 aug. 2022 - 17:36

@Gimli1955 Het is inderdaad waar dat er al jaren werd gewaarschuwd voor een onontkoombare geldontwaarding door het opkoop programma van de ECB. En inderdaad voor Putler Ukraine binnenviel, begon de inflatie al fors op te lopen. De invasie van Ukraine heeft wel als katalysator gewerkt doordat de grondstoffen flink duurder werden. Wat mij dan weer verbaast, is dat de superwinsten van de profiterende bedrijven, zoals Shell en Unilever, niet worden afgeroomd. Hoewel, als ik kijk wie minister president is in Nederland, verbaast me het weer niet.

∆
7 aug. 2022 - 18:29

@Gimli [Vergelijkbaar met de echte problemen die in Sri Lanka heeft gezorgd door het failliete land en wie daar verantwoordelijk zijn geweest.] Dit schreef de BBC News over Sri Lanka's schulden aan het buitenland in 2017. Sri Lanka: A country trapped in debt .. The island's total debt stands at $64bn. About 95% of all government revenues go towards debt repayment. .. De aanloop naar de verslechterde economische situatie en groot tekort aan brandstof, eten en medicijnen speelde allang met en volksopstand als resultaat. De huidige wereldwijde inflatie was de laatste druppel. Die is voornamelijk te wijten aan de recente prijsstijgingen van levensonderhoud, huisvesting en energie. De oorzaken van de algehele economische malaise liggen breder dan geldontwaarding veroorzaakt door het ECB

Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 18:52

@Mag ik even? Als de winsten zo hoog zijn, blijken de prijzen te hoog. Dan maken de energie maatschappijen misbruik van de gelegenheid, wat niet was gebeurt als de bedrijven niet geprivatiseerd waren. Toen het nog coöperatieve of zelfs gemeentelijke instellingen waren, was de gas en elektriciteit levering het middel, nu is het de winstgevendheid. De burger heeft niets te kiezen met 3 of 4 grote monopolisten en dan werkt de marktwerking niet voor de burger, maar wel voor de monopolisten. Dat geldt niet alleen voor gas en elektra maar voor veel maatschappelijke instanties als het OV, de NS, de post, en de banken. Zelfs de supermarkten zijn gemonopoliseerd, waarbij er nog 4 of 5 ketens over zijn gebleven. De beloftes van het neoliberale systeem zijn niet uitgekomen, eerder het tegenoverste is gebeurt.

Mag ik even?
Mag ik even?7 aug. 2022 - 20:27

@Gimli1955 Ja, we kunnen wel stellen dat het neo-liberalisme faalt. We moeten snel terug naar een wel werkbare situatie. De essentie van het bestaan, zoals zorg, OV, milieu, energie, mag niet onderhevig zijn aan marktwerking. Voorbeeld: ik probeer iets aan energietransitie te doen. De bedrijven op de vrije markt proberen me van alle kanten te bedriegen. Betrouwbare informatie en betrouwbare bedrijven zijn amper te vinden. Te sneu voor woorden. Snel weghalen uit de markt en centraal gaan regelen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee937 aug. 2022 - 21:30

Gimli heeft gelijk. Het ECB beleid heeft voor een groot deel bijgedragen aan deze mega inflatie. Behalve dat was er ook de nasleep covid stimulus en Poetin's oorlog. Deze drie bij elkaar was overduidelijk een perfect storm.

Gimli1955
Gimli19557 aug. 2022 - 21:51

@Driehoek Wat zeker niet geholpen heeft, is het advies aan de president van het WEF en de Bill Gates foundation om de akkerbouw verplicht biologisch te maken met een verbod op het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Dat heeft geleid tot 2 jaar en enkele misoogsten, waardoor Sri Lanka volledig afhankelijk zijn van het importeren van voedsel op de nu extra dure wereldhandel. Het ging al niet best met hun economie, maar dat is wel de ultieme duw geweest richting faillissement. Dit kan je ook gaan verwachten in Canada, daar wil Trudeau de akkerbouw een 30% vermindering van het gebruik van kunstmest verplicht opleggen. Google eens naar de plannen van Food Hubs van het ministerie in Nederland, de media hebben hier op dit moment geen interesse voor, bewust of onbewust laat ik in het midden. Of de test fase van de digitale euro, die volgend jaar afloopt en er dan pas door de politiek over gesproken gaat worden. Dit zijn geen complot theorieën, maar plannen voor de nabije toekomst en dan ontstaat ook een beter inzicht waarom er boeren weg moeten. Het is een verdienmodel voor de gemeenten om te bouwen. Je koopt boerengrond voor €30 m2 en je verkoopt het als bouwgrond voor €300 m2. Denk aan de uitgelekte plannen van Stroe, die opeens verdwenen waren van de Provincie site.

ZonderNaam2
ZonderNaam27 aug. 2022 - 23:06

@Gimli In zake gevallen als de NS is er nog iets anders aan de hand. Ja, de NS is een nu bedrijf met aandelen met een winstmaximalisatie doel. Echter 100% van de aandelen zijn in handen van de staat, waardoor winst die gemaakt wordt door dit soort 'geprivatiseerde' bedrijven weer direct de schatkist instroomt en we eigenlijk te maken hebben met een verkapte belastingverhoging ten opzichte van een nutsbedrijf dat geen winst nastreeft.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 7:44

@ZonderNaam2 Klopt, maar zo zijn er vele voorbeelden. De Russen hebben de oligarchen, maar zijn de Engie's en Vattenvalls en Eneco's niet in essentie vergelijkbaar met de oligarchen maar dan met aandeelhouders aan het bewind? Monopolisten die redelijk goedkoop de coöperatieve instanties hebben opgekocht. Doorbordurend zijn de zorgverzekeraars op dezelfde leest geschoeid, die potten hun winsten op in de reserves en wachten op het moment, dat de politiek toestaat dat ze hun winsten mogen uitkeren. Dan zullen de premies pas ontploffen, zoals in de USA. Het systeem is niet meer in het voordeel van de burger, de burger is consument en pin automaat van de overheid en krijgt daar steeds minder voor terug.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa8 aug. 2022 - 9:58

Je moet altijd op zoek gaan naar wat de overheid en media niet vertellen. Dat heet eerst complot theorieën, die echter later wel waar blijken te zijn. De Oekraïne wordt als smoes gebruikt en als zondebok aangewezen, never waste a good crisis. Precies !

∆
8 aug. 2022 - 12:44

@Gimli Wie zijn de grootste schuldeisers van Sri Lanka? Wie zijn de grootste schuldeisers van de boz boeren? Daar begint het probleem.

Gimli1955
Gimli19558 aug. 2022 - 21:01

@Driehoek Het is zelfs nog 1 stapje terug. Wie heeft de daders de macht gegeven om schuldeisers te worden, welk systeem heeft het mogelijk gemaakt om gebruik te maken van die machtsmisbruik. Er is altijd een onderliggende oorzaak, de rest zijn gevolgen en maatregelen die niet effectief zijn en niet adequaat genoeg. Of de maatregelen lossen de onderliggende problemen niet op. Er is een autocratisch systeem, waardoor de democratie gekaapt is en er de regeringspartijen van de laatste 40 jaar in verschillende vorm en grootte hetzelfde beleid hebben uitgevoerd. Er is geen alternatief, dat blijkt uit Rutte 1 tm 4 als premier, en de burger heeft geen perspectief op enige verbetering en dat blijkt uit de stagnering van het besteedbaar inkomen in de laatste 40 jaar.

∆
9 aug. 2022 - 16:18

@Gimli Welke partijen zijn door de meerderheid van stemgerechtigde kiezers, waaronder ook boeren, telkens in het zadel gehouden? Weet je zeker, dat jij niet via een pensioenfonds zelf deels schuldeiser bent van Sri Lanka en/of boze boeren?