Joop

Nederland stelt ‘vliegverbod’ in voor Zuid-Afrika vanwege nieuwe variant

  •  
26-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
66 keer bekeken
  •  
Coronaoverleg op het Binnenhof

© DEN HAAG - Demissionair Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA) bij aankomst op het Binnenhof voor een bewindsoverleg over corona. ANP BART MAAT

Update, 10.15 uur: Nederland stelt een vliegverbod in voor Zuid-Afrika en omringende landen. Dat heeft Hugo de Jonge vrijdagochtend bekendgemaakt. Nederlanders die op dit moment in Zuid-Afrika verblijven, kunnen wel terugkeren maar moeten vervolgens in quarantaine.
Overigens blijkt het vliegverbod geen echt vliegverbod. Er blijven vliegtuigen vliegen tussen Zuid-Afrika en Nederland. In werkelijkheid gaat het om een inreisverbod voor mensen die niet uit de EU komen.
Eerder: De nieuwe coronavariant B.1.1.529 lijkt zich in Zuid-Afrika veel sneller te verspreiden dan eerdere versies, zoals Delta. De snelle verspreiding gaat gepaard met een toename van het aantal coronabesmettingen in het land.
De nieuwe variant heeft 32 mutaties in de uitsteeksels van het virus. De vrees bestaat dat vaccinatie of een eerdere besmetting met sars-cov-2 daardoor veel minder beschermt. De mutaties wijzen er volgens deskundigen ook op dat de nieuwe variant besmettelijker is.
Het Verenigd Koninkrijk heeft besloten om Zuid-Afrika en vijf andere landen op de rode lijst te zetten. Vluchten uit onder meer Namibië, Botswana en Zimbabwe worden niet meer toegelaten. Reizigers uit die landen moeten in quarantaine. Italië grijpt op vergelijkbare wijze in. In Nederland pleit GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld voor maatregelen om verspreiding van de nieuwe variant te voorkomen.
Wetenschappers vrezen al langer voor een nieuwe supervariant van het virus die nog veel besmettelijker is. Het risico op zo’n nieuwe variant neemt toe als het virus veel rondgaat en terechtkomt bij een persoon met een verzwakt immuunsysteem.
Het vermoeden bestaat dat ook B.1.1.529 zo is ontstaan. Bij mensen met een immuunsysteem dat bijvoorbeeld is aangetast door HIV, kan het virus blijven voortwoekeren, en nieuwe mutaties creëren die het immuunsysteem makkelijker omzeilen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (121)

henk-alexander
henk-alexander26 nov. 2021 - 19:54

Of je nu een uurtje in de motregen loopt of een minuutje in een stortbui - nat word je toch. Zo ook bij deze nieuwe mutatie die onafwendbaar lijkt. Maar zoals optimisten veelal zeggen biedt ze een uitdaging of kans. Zal best ongetwijfeld gebeuren, maar dan wel met een donker vooruitzicht voor het grootste, niet-westerse deel van de wereldbevolking. Het virus muteert er op los en maakt gebruik van de verdeeldheid die de mensheid in haar greep houdt. En zoals op het slagveld de lijkenpikkers zich vergrijpen aan de gevallenen, zijn er enkelen, m.n. de superrijken die hun vermogen zien groeien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 nov. 2021 - 13:43

Voor de ontnuchtering! https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/eerste-besmetting-in-belgie-met-nieuwe-coronavariant-zuidelijk-afrika~a6269106/

PGS
PGS26 nov. 2021 - 13:37

Het enige wat ik kan zeggen is dat Den Haag sneller reageert dan toen met de Britse variant. Die was oh zo besmettelijk. Maar ondertussen liet men nog dagelijks vluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk landen.

Thuiszitter
Thuiszitter26 nov. 2021 - 13:28

Zuid Afrika alleen is niet voldoende, Botswana komt het vandaan , heel het continent even afsluiten lijkt mij beter

1 Reactie
LHTJ
LHTJ30 nov. 2021 - 17:22

JA natuurlijk het hele continent. Het is 11 duizend kilometer van Botswana naar Tanger in Marokko (ter vergelijk Amsterdam - Bagdad is nog geen 5 duizend kilometert. Daarnaast staan de Afrikanen ook bekend om het feit dat ze vaak hun hele continent doorreizen he, dus laten we inderdaad maar het hele continent afsluiten.

JasDon
JasDon26 nov. 2021 - 12:52

Ik vind vooral vervelend dat het de Zuid-Afrika mutatie genoemd wordt, hadden we juist niet afgesproken om het Griekse alfabet te volgen? Gewoon Epsilon of Jota variant hanteren!

Break on through
Break on through26 nov. 2021 - 12:44

Beter is het om op Europees niveau het luchtruim voor het hele continent te sluiten en onderling het in en uit reizen ook even te bevriezen. Het virus is al in Israël en Hongkong gesignaleerd. Dat is wat bekend is. Krijgt Geert toch nog z'n zin. Grenzen dicht! Want de coronavisering gaat maar door en gaat maar door ????????

9 Reacties
ManekiNeko
ManekiNeko26 nov. 2021 - 12:48

Helaas Brekie breek, geen optie

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 nov. 2021 - 13:12

Die hele aanpak had gewoon op internationaal niveau gedaan moeten worden we ontkomen niet aan europese en internationale afspraken vaak ten koste van de burger maar als het echt nodig is moet elk stukje grond zijn eigen beleid gaan voeren en krijgen de arme landen niks het is niet te geloven

JasDon
JasDon26 nov. 2021 - 13:39

Gewoon Coronagekkies zorg ontzeggen, ik wil nog op vakantie namelijk en dat is een stuk belangrijker dan de waanbeelden die bij de wappies leven.

RainB
RainB26 nov. 2021 - 14:36

@JasDon, prima, graag even 50 jaar ongebruikte premie terug storten. U wilt mij iets ontzeggen wat ik toch niet gebruik. Poeh wat een dreigement. Maar gaat u gerust met vakantie hoor, u heeft waarschijnlijk al 2 prikken gehad, dus u bent helemaal veilig. Hmmm ik heb begrepen dat Zuid Afrika deze tijd van het jaar mooi is. Heeft u nog hulp nodig met pakken? Ik ben dan wel 80, maar prima in staat anderen nog te helpen hoor.

ManekiNeko
ManekiNeko26 nov. 2021 - 17:01

@RainB 26 november 2021 at 15:36 @JasDon, prima, graag even 50 jaar ongebruikte premie terug storten. Gewoon tegen een bus aanlopen. Krijg je in ieder geval nog wat voor de premie die je betaald hebt.

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2021 - 23:02

@ManekiNeko "Gewoon tegen een bus aanlopen. Krijg je in ieder geval nog wat voor de premie die je betaald hebt." Haha, van dik hout zaagt men (MN) planken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 nov. 2021 - 1:37

Eric Minnens 27 november 2021 at 00:02 met een chirurgisch ingreepje en een dagje&nachtje ziekenhuis schiet het ook al lekker op.

LaBou
LaBou 27 nov. 2021 - 16:48

Sommige mensen denken dat geluk een prestatie is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 nov. 2021 - 14:00

[Sommige mensen denken dat geluk een prestatie is.] Die kunnen nog van een koude kermis thuiskomen.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 12:22

In quarantaine gaan? Wie gaan dat controleren?

3 Reacties
ManekiNeko
ManekiNeko26 nov. 2021 - 12:48

Goh, als iedereen nu doet wat redelijkerwijs gevraagd wordt. Dan hoef je niet te controleren Maar ja, het overgrote deel van de Nederlanders is nu éénmaal zo eigenwijs als dikke stront

PGS
PGS26 nov. 2021 - 13:38

Misschien dan toch zo'n "quarantaine-hotel " zoals in Australie waar de gasten zich vrijwillig laten opvangen.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 16:03

ManekiNeko, Dus: iedere Nederlander bepaalt in alle redelijkheid wat hij of zij redelijkerwijs kan opbrengen. En dus gebeurt er niets. De rede is ver te zoeken.

Phantom3
Phantom326 nov. 2021 - 12:19

Toch lekker, dat er vlak voor de strengere maatregelen een nieuwe variant is. Dat doet het altijd goed voor het draagvlak.

1 Reactie
PGS
PGS26 nov. 2021 - 13:34

Ben dus niet de enige die zo'n cynische reactie had.

JoostdeV
JoostdeV26 nov. 2021 - 12:18

Een bescheiden vliegverbod-je voor de bühne. Nu we bijna twee jaar pandemie ellende verder zijn, is dit de maatregel waarmee het kabinet de indruk wil wekken dat ze iets doet om een volgende potentiële virusdreiging buiten de deur te houden. Dit gaat de nieuwe variant natuurlijk niet tegenhouden. Net als met de delta variant wordt de buurt waar het virus als eerste opduikt onder een vergrootglas gelegd. De school gaat dicht en een paar sportverenigingen. Vervolgens mag de GGD gaan meten hoe snel het virus zich onder wel en niet gevaccineerden verspreidt om de rekenmodelletjes van het OMT bij te stellen.

1 Reactie
Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 12:50

Het vliegverbod houdt de variant niet tegen, maar stelt het wel uit. En tijd is belangrijk. In Israël en Zuid-Afrika zitten uitstekende wetenschappers die waarschijnlijk al over een paar dagen meer weten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 nov. 2021 - 11:04

eindelijk een verstandige maatregel - vraag me wel af of dat ook zou zijn geweest als deze variant in new york voorkwam

1 Reactie
itsme3
itsme326 nov. 2021 - 12:34

Heel verstandig. Het vertraagt het virus toch minstens met één a anderhalve week. Als we geluk hebben.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen26 nov. 2021 - 11:01

Hier was al lang voor gewaarschuwd. De "eigen volk eerst" mentaliteit van de rijke volgevreten westerling kaatst nu keihard in zijn eigen bakkes terug.

3 Reacties
itsme3
itsme326 nov. 2021 - 12:35

Zuid Afrika had een hele hoop Astra Zeneca's, maar door wat domme hersenspinsels hebben ze ze verkocht in plaats van dat de Zuid Afrikanen er zelf mee werden gevaccineerd.

EenMening
EenMening26 nov. 2021 - 13:40

Heb je het over jezelf?

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen26 nov. 2021 - 14:44

EenMening 26 november 2021 at 14:40 Heb je het over jezelf? Nee over jou.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl26 nov. 2021 - 10:56

Alles uit de kast om het gepeupel te kneden voor de derde en vierde boostershots. Laat maar komen die nog gevaarlijkere variant. We doen alles voor een prikkie tegenwoordig. Niks meer nadenken. Er komt een nog gevaarlijkere aan! In de rij voor de ggd wij...

4 Reacties
adriek
adriek26 nov. 2021 - 11:31

Ik neem aan dat je als vrijwilliger in een ziekenhuis werkt?

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 11:39

Kun je stoppen met dit idiote gedoe.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 12:26

@ Eirda Wellicht ten overvloede: mijn reactie was NIET voor jou bedoeld.

Dehnus
Dehnus26 nov. 2021 - 15:42

Hoeveel denk je dat een IC opname kost Wappie? Daar verdient big pharma nog veel meer aan hoor. Maar goed, lekker door blijven "FUDden" want dat is zo stoer.

Bert de Vries
Bert de Vries26 nov. 2021 - 10:32

Als de bange vermoedens over deze variant bewaarheid worden, dan is alles wat we tot nu hebben meegemaakt kinderspel. En dan mag Hugo de Jonge voorzitter worden van de WHO. Want deze variant zal, zoals alle andere, zich over de hele wereld verspreiden.

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 9:34

Het kan ook nog meevallen. De Lambda variant in Zuid-Amerika was ook zo'n nieuwe angstaanjagende variant, die in die regio heel snel dominant werd, maar in Europa nauwelijks voorkwam: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-lambdavariant-is-de-schrik-van-zuid-amerika-waarom-krijgt-hij-hier-geen-voet-aan-de-grond~b6e6ee1d/

3 Reacties
adriek
adriek26 nov. 2021 - 10:17

Het kan meevallen, maar tot dat duidelijk wordt is het slim om maatregelen te nemen vóór zo'n nieuwe variant hier opduikt. We hebben al problemen genoeg. Het zou natuurlijk ook kunnen tegenvallen...

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 nov. 2021 - 10:21

Het blijkt echter om juist dat spike-eiwit te gaan waarop onze vaccinatie gericht is. Dat zou de huidige vaccins weleens niet of minder werkbaar kunnen maken, geheel buiten werking kunnen stellen.

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 11:47

Uiteraard moeten regeringen nu snel en resoluut reageren. Maar wij gewone mensen hoeven niet meteen uit te gaan van het zwarte scenario op het moment dat er eigenlijk nog niets bekend is, over besmettelijkheid in de praktijk of de werking van de vaccins op deze variant. En ik ga al helemaal geen gesprek voeren over spike eiwitten waar ik geen verstand van heb. Ik hou liever nog wat positieve energie over voor mijn leven.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:29

Het ene wereldprobleem wegwuiven met een ander, mensonterend, wereldprobleem.

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 9:27

Nog een heel sterk argument om in te zetten op zoveel mogelijk vaccinatie, wereldwijd. Varianten kunnen ontstaan in situaties waar het virus ongeremd rondgaat in dichtbevolkte gebieden. Zo ging dat ook met Delta in India (toen werd er nog amper gevaccineerd) en nu in Zuid-Afrika, waar nog maar 25% is gevaccineerd. Misschien werken de vaccins niet volledig tegen besmetting (tegen Delta 50-60%), maar alles wat het virus maar enigszins remt is belangrijk.

5 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries26 nov. 2021 - 10:34

Het is maar de vraag hoe effectief de vaccins zijn tegen deze variant. Dat het effect praktisch 0 is, mag niet worden uitgesloten.

rvb2
rvb226 nov. 2021 - 12:20

@Bert de Vries: Inderdaad, dat is de vraag. Neem het zekere voor het onzekere, laat je vaccineren.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 12:30

Lees uw eerste zin eens terug met de schoolkinderen in het achterhoofd. Alleen “dichtbevolkte gebieden” zijn in Nederland de volle schoolklassen……., Van elke beperkende maatregel voor kinderen onder de 12 is geen sprake, ook niet als ze de wereld over vliegen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 nov. 2021 - 13:18

Valt geen winst aan te maken - het is ongelooflijk maar die hele vaccins gingen alleen om winst en niet om de mensheid Dit kan zo niet langer

Dehnus
Dehnus26 nov. 2021 - 15:46

Vaccinaties kan je niet meten in percentages. 50-60% is juist fantastisch. Dat is geen enkele voet aan de grond binnen het lichaam. Je hebt dan ook nog milde klachten, Klachten, Ziekenhuis, en zo verder. Allemaal met verschillende percentages. @Bert de Vries Het mooie van MRNA is dat je het heel snel aan kunt passen zonder het vaccine echt te veranderen. Dus hier kan ook heel snel een vaccine voor gemaakt worden. Probleem is meer, Hoe snel kan het gefabriceerd worden en verspreid.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:27

Het moet niet gekker worden. Een snelle beslissing.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 9:23

"Nederland stelt vliegverbod in voor Zuid-Afrika vanwege nieuwe variant" Gelukkig!

Joop den Uil
Joop den Uil26 nov. 2021 - 8:35

Over 10 dagen weten we ''het'' , of het virus per plane of pedalo naar Nederland migreert. Nog steeds raar dat St Nikolaas feesten worden afgelast maar tezelfdertijd worden vakantiegangers in een vliegende pijp gepropt. Rara wat zit daar nu achter?

2 Reacties
Ötkan Amahl
Ötkan Amahl26 nov. 2021 - 10:59

Geldbelangen, zoete koek die iedereen voor de zoveelste keer weer slikt en succesvolle angstporno? Hier inchecken aub!

ManekiNeko
ManekiNeko26 nov. 2021 - 12:51

@Ötkan Amahl 26 november 2021 at 11:59 Geldbelangen, zoete koek die iedereen voor de zoveelste keer weer slikt en succesvolle angstporno? Hier inchecken aub! Kan mij gezien je reacties alleen maar bedenken dat je volledig van het paadje af bent. Komt niet meer goed schat ik zo in

west012
west01226 nov. 2021 - 8:28

Israël en GB stellen al een inreisverbod in, wij wachten daar nog wel een maandje mee. Nederlandse deskundigen willen eerst zien en dan geloven en dan moet het nog besproken worden in werkgroepen en commissies. Die kunnen natuurlijk niet bijeenkomen want het kerstreces komt er aan.

8 Reacties
korheiden2
korheiden226 nov. 2021 - 8:43

@west01 : Inderdaad. Ook als zo ongeveer alle buitenlandse organisaties waarschuwen moet er eerst nog een advies komen van de Nederlandse Gezondheidsraad en diverse andere instanties. Doet me denken aan Majoor Kees van Paul van Vliet : in geval van oorlog verzoeken wij de vijand ons niet aan te vallen tussen des vrijdags 17.00 uur en des maandags 09.00 uur, daar dan niet op enige tegenstand van betekenis hoeft te worden gerekend geworden geworden. We zijn een bureaucratisch en overgeorganiseerd land.

Wappie Kappie
Wappie Kappie26 nov. 2021 - 8:54

Ik durf te wedden dat Nederlandse deskundigen adviseren om een inreisverbod in te stellen, maar dat de regering naar een deskundige zoekt die wat anders roept. Iemand die wijst op de onmogelijkheid om het buiten te houden, de luchtvaartsector te veel zou schaden en dat de oplossing ligt in meer vaccineren. Iemand die toevallig ook een beetje valt te koppelen aan enige vorm van lobby en belangen.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:09

Het izjn niet de Nederlandse deskundigen wie willen zien en geloven. Het zijn de nietdeskundigen, onze regeringsleiders, die willen zien en geloven. En daardoor steeds te laat EN de verkeerde maatregelen nemen.

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 9:21

Jammar West - ook in Nederland al.

ManekiNeko
ManekiNeko26 nov. 2021 - 9:24

Kan natuurlijk dat het nieuws gekruisd heeft met jouw bericht, maar Nederland voert dus ook een inreisverbod in

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 9:30

Wat een zuurpruimen die elke kans aangrijpen om te vitten op Nederland.

Haz
Haz26 nov. 2021 - 10:07

Nou west01. Je zit er volledig ernaast.

west012
west01226 nov. 2021 - 11:20

#Haz in dit geval vind ik het niet erg om er naast te zitten.

frankie48
frankie4826 nov. 2021 - 8:20

Oeps, gelukkig is 2G niet ingevoerd, want met deze variant loopt iedereen toch weer als ongevaccineerde in de rondte!

3 Reacties
Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 9:22

Wie zegt dat? In Zuid-Afrika is maar 25% gevaccineerd. Wie zegt dat de vaccinaties niet werken tegen deze variant?

frankie48
frankie4826 nov. 2021 - 9:40

Beste Middenman, Dat weet ik eigenlijk niet, maar volgens u is er een goede kans dat de huidige vaccinaties deze variant na het laten afgaan van alle alarmbellen gewoon geen schijn van kans geeft?

Middenman
Middenman26 nov. 2021 - 11:43

@Frankie - Ik zeg alleen dat er ook een kans is dat de vaccins wel werken. De nieuwe variant is namelijk nog maar zo weinig aangetroffen dat er nog niets bekend is over besmettelijkheid in de praktijk of de werking van de vaccins. Misschien dat de vaccins net als bij Delta minder werken tegen besmetting, maar heel goed tegen ziek worden. Er zijn heel veel scenario's mogelijk en ik ben niet iemand die altijd alleen maar uitgaat van het meest negatieve scenario. Regeringen moeten dat op korte termijn misschien wel doen, maar puur uit voorzorg.

spelregeltoerist
spelregeltoerist26 nov. 2021 - 8:17

Onmiddellijk de grenzen potdicht voor mensen uit de landen waar dat virus heerst.

2 Reacties
frankie48
frankie4826 nov. 2021 - 8:48

Beste spel...., En ook voor alle landen die deze maatregel niet zouden willen gaan invoeren, want zoals water altijd het laagste punt weet te bereiken, weet het virus ons dan heus wel via een omweg te bereiken. Maar je kunt dit alleen maar doen als je daarnaast ook de belofte maakt, om landen die je van de buitenwereld gaat afsluiten ook van alle noodzakelijke goederen blijft voorzien.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 nov. 2021 - 11:56

Het virus weet van geen grenzen.

Bart Klarenbeek
Bart Klarenbeek26 nov. 2021 - 8:06

Een sensatiekop bedoeld om angst aan te jagen. Virus muteren voortdurend, met meerdere varianten per dag, zo ook het COVID19-virus. Deze zijn vrijwel altijd inferieur aan de bestaande. Slechts bij hoge uitzondering, omdat het een blind proces is, blijkt er een op gebied van verspreiding meer succesvolle variant voor te komen maar die is juist vanwege dat hogere succes bij regel niet ernstiger van aard voor het getroffen lichaam. Het succes is immers daarin gelegen dat het virus zich meer succesvol verspreid en dat is meestal niet het geval als het dragende lichaam thuis in bed ligt of onder de grond.

12 Reacties
JanB2
JanB226 nov. 2021 - 8:51

Mijnheer weet het beter dan de WHO? Die is vandaag in spoedzitting bijeen over dit thema! Het aantal besmettingen in de regio waar de variant is opgedoken neemt namelijk fors toe. Een virus heeft keuze uit meerdere strategieën om zijn succes te verhogen. Afgenomen virulentie is er slechts 1 van. Toegenomen besmettelijkheid een andere. De cijfers suggereren dat deze variant wel eens die 2e route genomen kan hebben.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:31

Het is maar goed dat dwaasheid geen virus is.

Bart Klarenbeek
Bart Klarenbeek26 nov. 2021 - 10:05

@JanB Een virus, net als ieder proces van natuurlijke genetische verandering en daarmee mutaties, kiest niet en heeft geen strategieën. Dat weet iedereen die bij biologie heeft opgelet. Dat dan veruit de meeste van deze mutaties inferieur aan de heersende zijn is ook common knowledge. Maar omdat er voortdurend, en bij een heersend wijdverbreid virus zoveel mutaties plaatsvinden zal er ergens zeker een keer een zijn die een voordeel heeft ten opzichte van de heersende op het gebied van succes van verspreiding. Maar juist omdat dat succes van verspreiding negatief wordt beïnvloed als het virusdragende lichaam minder actief wordt door ernstige klachten of zelfs de dood zal een ernstiger ziektebeeld meestal niet een eigenschap zijn.

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2021 - 10:07

@JanB (waar is jouw Marx-avatar gebleven?) Tot nu toe kennen we de alpha-, bèta-, gamma-, delta-, mu-, en lambda-variant. Er zijn er wel veel meer, maar die vormen nog geen echte bedreiging, en hebben nog geen Grieks voorvoegsel. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 10:12

@ Eric "waar is jouw Marx-avatar gebleven?" Ik zie' m gewoon nog op mijn scherm.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 10:14

PS Er zijn dus blijkbaar nog griekse letters over.

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2021 - 10:15

@JanB (oeps, blijkbaar technisch probleempje, opgelost, jouw avatar is op mijn scherm weer terug) Bovenstaande reactie hoort elders, nl. onder mijn post van 7:46 hieronder.

adriek
adriek26 nov. 2021 - 10:15

Terug in je hok wappie. Ik, en velen met mij, ben niet bang, ik vindt alleen een oversterfte van 900 in alleen de provincie Limburg geen fijn nieuws. Net zo min als de sluiting van allerlei ziekenhuizen voor niet urgente hulp. Corona bestaat echt Bart, en levert echte problemen op, daar moeten we rekening mee houden, tenzij we coronapatienten zonder hulp en zonder beademing willen laten creperen. Dat is ook een keuze.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 11:43

@ Bart De deltavariant als opvolger van de alfa en betavarianten stelt je hele verhaal op losse schroeven. Punt.

Bart Klarenbeek
Bart Klarenbeek26 nov. 2021 - 12:03

@JanB e.a. Omdat jullie het anders niet geloven wat ik schrijf ook nog hetzelfde verhaal uit deskundige hoek infectioloog-internist Heidi Ammerlaan: "Dat virussen muteren, is een heel natuurlijk proces. Dat gebeurt met ieder virus. Dus ook met het coronavirus. Er bestaan inmiddels al duizenden varianten en meestal is een gemuteerd virus zwakker dan het origineel.” ”Wat we nu weten over de Britse, Braziliaanse, Zuid-Afrikaanse en Indiase variant is dat het ziekteverloop niet per se ernstiger is, maar deze varianten wel besmettelijker zijn. Daardoor hebben deze varianten na introductie binnen een land vaak al snel de overhand” https://www.catharinaziekenhuis.nl/linda-nl-dit-wil-je-weten-over-mutaties-van-het-coronavirus/

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 12:27

Je hoeft mij the bloody obvious niet uit te leggen. Je citaat geeft mij overigens gelijk.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 12:35

Mutaties zijn minder succesvol? In wiens visie is dat zo? Het virus, dat het meest succesvol gaat door en verdringt de eerdere versie, waar het vaccin tegen beschermt, dat was alpha. Het virus wint en men zou er goed aan doen nu echt naar virologen te luisteren!

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 8:04

Vliegverkeer met zuidelijk afrika stilleggen (niet alleen Zuid-Afrika dus, de variant is ook al in Botswana opgedoken) en ALLE reizigers uit Zuid-Afrika opsporen en in quarantaine (dwang!!!) totdat ze meermaals negatief getest zijn. Mijn hoop is gevestigd op Brussel waar men werkt (hard hoop ik) aan een europees landingsverbod voor vluchten uit de betreffende regio.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 nov. 2021 - 11:59

In heel Europa alle reizigers opsporen gaat voorlopig ook lastig worden, maar als vertragingstechniek kan het wellicht werken.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 12:29

Passagierslijsten zijn gewoon bekend. Kwestie van mankracht erop zetten.

Break on through
Break on through26 nov. 2021 - 8:04

Gelukkig gaan wij, heel slagvaardig en ruimschoot op tijd natuurlijk, fijn een stukje in lockdown.... Fingers crossed en bereid je voor op een longstay in de schuilbunkers. Als de nucleaire variant strakjes uitgeraasd is kunnen we weer kijken wat we zelf met de resterende puinhopen kunnen. Ik zie met vertrouwen de toekomst tegemoet ✌????

Cave Canem
Cave Canem26 nov. 2021 - 7:51

Eigenlijk zouden veiligheidshalve nu al geen vluchten uit Zuid-Afrika mogen landen, maar snelheid van handelen is weer eens niet aan ons kabinet besteed. Aan de andere kant: verspreiden zal dat virus zich toch wel, daar hoef je geen viroloog voor te zijn om dat te voorspellen. Je hoeft alleen maar enig inzicht te hebben in hoe mensen zich over de aardbol bewegen.

Haz
Haz26 nov. 2021 - 7:14

Vaccins beschermen bij deze variant wellicht minder tegen besmetting, maar werken ze nog steeds tegen verminderen kans dat je op de ic belandt

2 Reacties
Ötkan Amahl
Ötkan Amahl26 nov. 2021 - 11:03

Ja Haz, dat zou je wel willen hè. Kun je nog een jaar vooruit met de illusie dat die prik je de vrijheid terug ZAL GAAN geven...

Haz
Haz26 nov. 2021 - 12:35

Ik denk dat iedereen dat zou moeten willen.... dus ja, ik ook, Otkan.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...26 nov. 2021 - 7:11

Zeer verontrustend. Hoop dat het kabinet nu wél een keer slagvaardig handelt en een voorbeeld neemt aan landen zoals het VK en Israël die minder laks zijn dan ons kikkerlandje. Ik vond het onbegrijpelijk dat tijdens de start van de Covid-epidemie vluchten uit Chinese brandhaardgebieden gewoon bleven landen op Schiphol, zonder noemenswaardige restricties of controles. Idealiter in EU-verband maatregelen nemen, ik heb er wederom een hard hoofd in dat dit daadwerkelijk gebeurt.

2 Reacties
Juistem2
Juistem226 nov. 2021 - 7:55

Het is nog gekker: Laura Timen (nog steeds RIVM) dacht niet dat ze het onderschatten destijds. Joh dat was helemaal in China, dat komt niet zo snel naar nederlandje hoor. ????

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 nov. 2021 - 8:09

Het is niet te geloven -het lijkt wel alsof ze het leuk vinden allemaal die corona

Effie2
Effie226 nov. 2021 - 7:03

Alle hens aan dek, en alle vliegtuigen aan de grond, of blijven we polderen?

1 Reactie
rvb2
rvb226 nov. 2021 - 8:36

Zolang er te weinig spuiten in armen zijn gegaan blijven aanmodderen en polderen.

Radio-Head
Radio-Head26 nov. 2021 - 6:46

Los van goede voeding, bewegen en indien mogelijk zelf werken aan het verhogen van de immuniteit, denk ik dat mededogen, heel veel mededogen, in plaats van wijzen en stinkende arrogantie, veel kan bijdragen aan het verhogen van de immuniteit in de gehele samenleving, an sich. Daarnaast wat prik-kelen als het bijdraagt aan verheffing, no problemo. LongRead op Sargasso waar ik via Geenstijl terecht kwam. https://sargasso.nl/handboek-voor-ontkenners/

2 Reacties
vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:44

"goede voeding, bewegen" zal zeker werken aan het verhogen van de immuniteit. Net als "indien mogelijk zelf werken aan het verhogen van de immuniteit" ........... Maar dat laatste is vaag. Ik stel me daar vaccinatie bij voor. Verder vraag ik me af of jij gelezen hebt waarnaar je verwijst. Je kwam er via GeenStijl, waardoor ik dacht: dat zal wel wat zijn. Maar het is goed voor antivaxxers om dit te lezen. Al hun kul-argumenten worden van tafel geveegd.

Radio-Head
Radio-Head26 nov. 2021 - 12:37

Hoi vdbemt. "Maar dat laatste is vaag ik stel me daar vaccinatie bij voor" Nee bij dat stukje stel ik precies dat voor wat ik zeg, gezonde levenswijze. wetenschappelijk bewezen Wim Hof methode e.d., en losweken van het hedonisme en Unilever knagen. (let wel indien mogelijk) Daarnaast vaccineren, al is het logisch dat mensen hiervoor bang kunnen zijn, dus behandel dat minder top down en communiceer open en transparant, stop filosofen, psychologen en sociologen in het OMT team. Want de nevenschade is enorm vooral bij jongeren. Schakel het leger in voor logistiek en uitvoering, dat laatste vond ik vorig jaar maart overigens al.

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2021 - 6:46

Waarom nu weer de nieuwe variant presenteren onder zijn wetenschappelijke naam? B.1.1.529, hè bah. Waarom niet meteen de volgende letter van het Griekse alfabet gebruiken? Eta-variant, of gamma. Maar misschien nog beter het horror-virus of de draken-variant. Nightmare zou ook een leuk voorvoegsel zijn. Beetje fantasie, heren wetenschappers! We moeten bang gemaakt worden, anders doen we niks.

8 Reacties
JanB2
JanB226 nov. 2021 - 8:10

Het schijnt dat de griekse letters op zijn. Dat zijn er maar 24 en er zijn meer varianten opgedoken dan die waarvan we gehoord hebben in de media. De virussen kennen namelijk geen black friday maar hebben in plaats daarvan al 2 jaar als idioten nieuwe letters bij elkaar geshopt. En op is op.

BlackUhuru
BlackUhuru26 nov. 2021 - 8:39

@JanB dat zuig je uit je duim en het lijkt op doelbewust paniek zaaien. Het duurt simpelweg een tijdje voordat de WHO aan een variant een Griekse letter toekent. Er zijn nog genoeg letters en deze variant komt in aanmerking om Iota genoemd te worden.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl26 nov. 2021 - 11:06

BlackUhuru: "...deze variant komt in aanmerking om Iota genoemd te worden." Ik geloof dat ik dat geen iota van geloof.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 11:45

Zie mijn reactie hierboven. En paniek zaaien is niet nodig. Die is er al.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 11:53

PS Het blijkt dat de WHO wat raar omgaat met het griekse alfabet (waarin de letters een vaste volgorde hebben). Toen men een aantal maanden geleden bij de lambda was suggereerde dit (voor mij althans) dat er al een hele trits varianten was langsgekomen. Genoeg om nu op dit moment de omega al gepasseerd te zijn. Ze begonnen overigens goed. Eerst alfa. Toen beta. Ook nog een gamma en een delta. Maar toen raakte men het spoor kennelijk bijster: meteen door naar mu en lambda. Rare praktijken.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 12:41

Jan b, Misschien hebben wij hier gemist, dat er internationaal na de mu de nu aan de beurt was… Een nu variant in ons land? Dat zou taalkundig net zo min werken als bleek bij de term “ long covid”. Mensen riepen dan, ja in je longen! Nee, het is het Engelse long….

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2021 - 22:48

Problem solved. Het wordt de omikron-variant.

JanB2
JanB227 nov. 2021 - 1:36

Yep. Overigens een van de minst voor de hand liggende keuzes wat mij betreft. Ik dacht toevallig vanmiddag nog dat de omicron en de omega wel niet in aanmerging zouden komen omdat het daarbij feitelijk om 2 samengestelde letteraanduidingen gaat (o+micron en o+omega). Maar men was al wat raar bezig dus deze kan er ook nog wel bij.

Berend22
Berend2226 nov. 2021 - 6:32

Maar de klm vliegt gewoon door op zuid Afrika natuurlijk

14 Reacties
Martin108
Martin10826 nov. 2021 - 6:55

Tenzij we de grenzen potdicht gooien voor iedereen a la Noord Korea komt t toch wel hier. Vraag die niet behandeld wordt in dit artikel is hoe ernstig het ziektebeeld is dat deze variant veroorzaakt. Erger of juist minder erg dan de delta variant.

lmgikke
lmgikke26 nov. 2021 - 7:27

@Martin108 Goede vragen. Het is de afgelopen 2 jaar Nederlands beleid om geen maatregelen ter preventie te nemen. Dus over een paar maanden weten we het als het de meest dominante vorm van het virus is geworden in Nederland.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 nov. 2021 - 7:39

Er is niks mis met grenzen dicht gooien bij een pandemie hoor Noem je dat Noord-Korea?

Berend22
Berend2226 nov. 2021 - 8:00

@Martin voorkomen wil niet maar vertragen wel...misschien tot na de winter

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 8:14

Bemettelijker betekent niet zelden ook een ernstiger ziektebeeld. Los daarvan: als de vaccins niet meer werken bij deze variant zijn we wereldwijd terug bij af bij een pandemische verspreiding. Dat is de grootste angst momenteel.

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 8:17

@ Berend Klopt. Zie de tweet van kamerlid Lisa Westerveld (link in het bovenstaande artikel). Tenzij de Jonge er een stokje voor steekt. En met betrekking tot dat laatste heb ik grote zorgen.

Martin108
Martin10826 nov. 2021 - 8:33

@Griezel Nee, niet per definitie. Ik bedoelde meer dat je gradaties hebt in de grenzen dicht gooien. Er zal in Nederland nooit een volledig hekwerk met mijnenveld worden neergelegd.

Martin108
Martin10826 nov. 2021 - 8:37

@Janb Besmettelijker hoeft niet ernstiger te zijn. Als iemand na besmetting binnen een uur doodziek wordt bv dan heeft ie weinig kans om anderen te besmetten. De ellende met covid is juist dat heel veel mensen er weinig van merken en dus gewoon doorgaan met hun normale leven, zie de scholen.

frankie48
frankie4826 nov. 2021 - 9:33

Beste Griezel....., Ooit in de nabije toekomst zullen gegevens ons laten zien dat als er in de VN na een politieke consensus was gezocht om verleden jaar februari de hele wereld in een lockdown van zes weken te gaan zetten, wij nu niet met de gebakken peren van het pappen en nat houden hadden gezeten om de economische gevolgen maar tot een minimum te willen blijven beperken. Want de volkswijsheid die zegt dat goedkoop in duurkoop zal eindigen, dat wil na alle fiasco's bij onze neoliberale graaiers maar niet gaan doordringen.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 9:48

Waaruit en waarom zou de KLM uit het volgende: "Nederland stelt een vliegverbod in voor Zuid-Afrika en omringende landen." concluderen dat zij wél mogen vliegen op Zd Afrika????? Slaat als tang op varken, deze reactie.

vdbemt
vdbemt26 nov. 2021 - 10:04

Ik moet mijn woorden terugnemen. Ik hoor net de Jonge op het nieuws. Inderdaad. Hij laat nog eens zien, waarom het in Nederland niet lukt het virus onder controle te krijgen.

Berend22
Berend2226 nov. 2021 - 11:12

@vdbemt toen ik mijn reactie schreef stond nog niet vast dat er een verbod kwam. Nu wel en joop heeft de titel aangepast. Beetje inconsequent van Joop want wij mogen onze reacties niet aanpassen

JanB2
JanB226 nov. 2021 - 12:34

@ Martin "Besmettelijker hoeft niet ernstiger te zijn" Klopt. Even ernstig maar veel besmettelijker zou onder de huidige omstandigheden echter al een groot probleem zijn. De grote angst bij deze nieuwe variant is daarbij dat hij de vaccins aan z'n laars zou kunnen lappen. Dat is niet zeker (eerder een vraag danwel hypothese) en het wordt nog onderzocht (en dat heeft tijd nodig) maar als dat laatste het geval is dan is het natuurlijk bloedlink. Want dat betekent dat we, wanneer deze variant doorbreekt, teruggaan in de tijd naar de periode voor de vaccins.

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2021 - 14:06

Martin, Goede vraag. Het zorgelijkste aan elke volgende variant is de uitwerking in het immuunsysteem van de besmette personen. Je ziet het hiv virus genoemd. Dar alleen al moet de alarmbellen laten afgaan. Gaan we in de toekomst zien, dat er meer mensen na besmetting met corona aan aids gaan sterven?