Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Griekenland voert huizentaks in

  •  
27-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Omstreden belasting was voorwaarde voor EU-lening.. Taks wordt geïnd via elektriciteitsbedrijf... 
Het Griekse parlement heeft ingestemd met een belasting op onroerend goed. Er werd een nipte meerderheid behaald in het parlement, doordat alle fractieleden van de socialistische Pasok-partij van premier Papandreou voor stemden. Een huizentaks was één van de voorwaarden die de EU, de ECB en het IMF hadden gesteld voor het mogelijk maken van een nieuwe internationale lening aan het land.
De belasting zal niet door de Griekse overheid zelf worden geïnd, maar via de elektriciteitsrekening. Zo’n vijf miljoen Grieken zullen de belasting moeten betalen. Het voorstel was omstreden omdat een groot aantal Grieken deze simpelweg niet zouden kunnen betalen. Wie verzuimt te betalen zal binnen enkele weken van het elektriciteitsnet worden afgesneden.
Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

ElChe
ElChe27 sep. 2011 - 20:31

Het wordt donker in Griekenland.

MichelReiziger
MichelReiziger27 sep. 2011 - 20:31

De schuld van Griekenland doet me steeds meer denken aan de herstel betalingen van Dutisland vlak na WO-I...verander het Verdrag van Versailles in het Verdrag van de Euro en we zijn er... Griekenland kan en zal nooit en te nimmer e schulden terug kunnen betalen, dat weet zo'n beetje elke econoom. Alleen de rente op de schulden is al gigantisch. Er wordt verder vanuit gegaan dat de Griekse economie zal groeien. Maar er is niemand die nu maar iets in Griekenland wil investeren, met uitzondering van de speculatieve beleggers, die willen best nog wel meer investeren in credit default swaps. Griekenland is niet overgeleverd aan zijn economie of aan Europa maar aan de speculatie van de Griekse schuld. Duurt niet lang meer dat de Griekse bevolking dit niet meer accepteert, net zoals de Duitsers dat toen deden na WO-I zal dit leiden tot sociale onrust en politieke instabiliteit.

TioCoos
TioCoos27 sep. 2011 - 20:31

Volgens NOS TT worden vooral de lage en middeninkomens daar de dupe van. Ja, het IMF is echt een zegen voor de mensheid.

Sternenstaub
Sternenstaub27 sep. 2011 - 20:31

Er is een sociaal-economische genocide gaande op de bakermat van de democratie, de filosofie en het theater. Macro-economisch noodzakelijk? Rot toch op, zeg! Ik heb veel verzinsels gehoord om sinistere, kwade daden goed te praten, maar die euro-onzin grenst aan waanzin. De massa-hysterie wordt nog eens gevoed door de, de belangen v.d. grootverdieners dienende media. Behalve, en tot mijn opluchting, Nieuwsuur van gisteren, want daarin kreeg een Griek, op locatie, de Acropolis mooi op de achtergrond, ruim de gelegenheid om te zeggen hoe het écht zit, m.a.w., de effecten v.d. "bezuinigingen" op het leven v.d. gemiddelde Griek, en die zijn dramatisch, en tragisch, en in feite gelijk aan de karaktermoord op een heel volk. Papandreou is een verrader van het volk dat hij moet dienen. Merkel lekker met oogkleppen op de gierkar trekken, en 't is hier al niet anders, met die euro-ja-knikkers zonder sociaal geweten aan de macht. Al deze lieden dienen aangeklaagd, en ook zij die ons de eurowaan in eerste instantie hebben opgelegd, demagogisch en ondemocratisch. De Griek in Nieuwsuur voorspelde de ineenstorting van de hele leugen-constructie die euro heet, vroeger of later. Something's gotta give, and it ain't the people, 'cause they got nothing to give anymore.

frankie50
frankie5027 sep. 2011 - 20:31

Beste Jan-Peter Scheffer, Inderdaad zo zal het waarschijnlijk gaan aflopen, en nu maar hopen dat iedereen kan begrijpen dat we hier niet met terroristen te maken hebben maar met verzetstrijders die de strijd aangaan tegen onderdrukking en uitbuiting.

jan2b
jan2b27 sep. 2011 - 20:31

Dit zou eens tijd worden lijkt me..! En dat `innen`via de energienota?? Geeft een voortreffelijke inkijk in de Griekse overheid: men stelt letterlijk dat men hiervoor kiest om `de bureacratie van de Belastingdienst ( let wel, HAAR EIGEN belastingdienst) te ontwijken! Een volgende ingreep, de verhoging van de inkomstenbelasting dan maar innen via de telefoonrekening? Wat een land!

Klaboukes
Klaboukes27 sep. 2011 - 20:31

Zijn dit kenmerken van de shock doctrine in Griekenland? http://www.youtube.com/watch?v=IS6391Sdf7s

1 Reactie
Bakoe
Bakoe27 sep. 2011 - 20:31

Juist ! De sprinkhanen plaag heeft Europa bereikt.

frankie50
frankie5027 sep. 2011 - 20:31

Er zal nu wel in Griekenland een levendige handel ontstaan in (tweedehandse) knijpkatten, misschien kunnen wij als Nederlanders die gesubsidieerde knijpkatten door de EU ook gaan exporteren naar Griekenland, dan kan K. J de Jager ons dit heugelijke nieuws bij buitenhof gaan vertellen.

1 Reactie
Sternenstaub
Sternenstaub27 sep. 2011 - 20:31

Op een gegeven ogenblik, als de staat de mensen definitief heeft beroofd van have en goed en een toekomst voor henzelf, en dus voor hun kinderen, zitten er weer partizanen - vrijheidsstrijders zijn dat, geen terroristen - in de bergen, in Griekenland, in Italië, en wie weet ook weer in Spanje. De Griek in Nieuwsuur voorspelde een ramp. Je eigen land, je eigen volk, je familie en omgeving moeten verdedigen tegen misdaden door de staat, is een ramp, een drama, een tragedie, maar die kan men vermijden, om te beginnen door het volk met respect te gaan behandelen i.p.v. minachting door hun noden zo goed als volledig te negeren, terwijl de gepriviligeerden vrolijk kunnen doorgaan met exploiteren en erop los leven. Het willens en wetens toestaan van een extreme sociaal-economische tweedeling creëert woede. Legitieme woede. Frankrijk 1789. Rusland 1917.

msj_meijerink
msj_meijerink27 sep. 2011 - 20:31

Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen, de donorlanden hebben zelf geen geldbomen in de tuin staan. Om dit met de Duitse hyperinflatie in de jaren 20 te vergelijken gaat me toch iets te ver, maar de broekriem zal wel moeten aangetrokken. Ook in Griekenland.

1 Reactie
caquerlaque
caquerlaque27 sep. 2011 - 20:31

het geld moet gewoon betaald worden door de genen die het gestolen hebben ; de banken dus ! En niet door een bevolking die daar niets aan kan doen. Als je er anders over denkt heb je een verwrongen rechtvaardigheidsgevoel

kneps1
kneps127 sep. 2011 - 20:31

De maatregelen komen van de democratisch gekozen regering het parlement ondersteunt deze, de bakermat van de democratie neemt een democratisch besluit. Het IMF staat hierbuiten. Hoe Griekenland haar schulden betaalt is een Griekse aangelegenheid. Het is altijd de man in de straat die het merkt, die merkt het als het beter gaat, die merkt het als het slechter gaat. Dat komt omdat de man in de straat direct wordt beïnvloed door de conjunctuur. Rijke mensen hebben dat niet, die sparen wat minder bij tegenwind, dat is alles. Als je nu 500 miljoen bezit en dat wordt 400 miljoen, daar zal je geen glas champagne minder om drinken. Maar als je 500 Euro per maand krijgt en het wordt 400, dat doet pijn. Dit werkt ook omgekeerd. Destijds zorgde de Pasok voor de schulden door de pensioenen te verhogen, de pensioengerechtigde leeftijd te verlagen tot 55, de belastingen niet te innen, en onzinnige overheidsfuncties te creëren. En nu is het feestje afgelopen en presenteert Pasok de rekening. Het is een Griekse aangelegenheid hoe zij hun problemen oplossen. De man in de straat voelt de pijn, maar het was ook de man in de straat die jarenlang profiteerde van een gulle overheid. Het IMF is niet sympathiek, dat zijn schuldeisers nooit.

1 Reactie
caquerlaque
caquerlaque27 sep. 2011 - 20:31

Het IMF is een monster ! Het IMF neemt de vissers hun hengels af en in ruil voor 1 vis .

[verwijderd]
[verwijderd]27 sep. 2011 - 20:31

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Bakoe
Bakoe27 sep. 2011 - 20:31

Tuurlijk, een minimumloon van 850 Euro netto met de zelfde prijzen als hier ja dan leef je ver boven je stand. Een toplaag heeft boven hun stand geleefd, en wimpelt dat nu af op de Griekse schlemiel, terwijl ze ondertussen hun kapitaal naar het buitenland verplaatsen. En omdat die Griekse schlemiel, die schulden niet terug kan betalen, moeten wij hun nu dus leningen verstrekken, waarmee de banken weer gered worden, en zij decennia lang voor moeten bloeden.

Yggdrasil
Yggdrasil27 sep. 2011 - 20:31

Volgens onze Griekenland-deskundige.

Sternenstaub
Sternenstaub27 sep. 2011 - 20:31

Wereldvreemde onzin; zie mijn andere bijdragen.

JoopSchouten
JoopSchouten27 sep. 2011 - 20:31

Ja, ja.... Ik vraag me af of en wie dit kunnen opbrengen in de huidige situatie. Ondertussen drukte Baroso op het hart dat de afgesproken bezuinigingen volledig en tijdig nagekomen moeten worden. Griekenland moet resultaten laten zien, dan zal de EU de helpende hand blijven toesteken. Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/28/barroso-presenteert-bankentaks-wil-griekenland-in-eurozone-houden/ Wat een ongevoelige incompetente zakkenwasser.

1 Reactie
kneps1
kneps127 sep. 2011 - 20:31

---Wat een ongevoelige incompetente zakkenwasser. In de financiële wereld leidt juist gevoel regelmatig tot incompetentie.

caquerlaque
caquerlaque27 sep. 2011 - 20:31

http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schuldencrisis/article/detail/2926785/2011/09/25/Boeten-voor-andermans-crisis.dhtml

1 Reactie
Winston2
Winston227 sep. 2011 - 20:31

Alweer bedankt, Neo-Nozem. Even de bovenste reactie onder het artikel hier plaatsen... Zo denken veel mensen al over Grieken en Griekenland. Ik word niet goed van dit soort domheid (zo creëert economie racisme): "Ik kan het woord Griek niet meer horen, het staat voor mij gelijk aan de meest corrupte mensen in Europa die ons gebruiken als PINAUTOMAAT bij ons Nederlanders , principieel zal ik nooit iets kopen bij een Grieks Restaurant wan wie weet wat voor eten ze ons voor schotelen. Bah" Waarom? Waarom toch laten mensen zich zo gemakkelijk hersenspoelen?