Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Griekenland overweegt nationalisatie banken, nieuwe munt

  •  
03-04-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
syr_300_01.jpg
Linkse regering werkt aan alternatieven om te ontsnappen aan draconische eisen
De linkse Griekse regering werkt aan een plan om de banken van het land te nationaliseren en nieuwe schuldpapieren uit te geven. Dat laatste zou neerkomen op herinvoering van de drachme, de Griekse munt uit het pre-euro tijdperk. De plannen zijn niet officieel maar worden opgetekend uit anonieme bronnen.
De conservatieve Britse Daily Telegraph beschrijft de drastische maatregele n. “We gaan geen protectoraat worden van de EU,” zegt een anonieme regeringsbron. De uitspraken komen nu een nieuwe deadline, 9 april, nadert waarbij Griekenland bijna een half miljard euro moet overmaken aan het IMF. Die betaling betekent volgens de regering dat salarissen en uitkeringen die een week later uitbetaald moeten worden in gevaar komen. “Wij zijn een linkse regering, als we moeten kiezen tussen het niet nakomen van verplichtingen aan het IMF of het niet nakomen van verplichtigingen aan onze eigen bevolking, dan is de keuze simpel.” Het is nooit eerder voorgekomen dat een ontwikkeld land een aflossing aan het IMF niet nakwam.
RTEmagicC_145ad54d48.jpg
De bronnen rond de regering zijn van mening dat de EU nog steeds niet begrijpt dat de zaken in het land drastisch veranderd zijn sinds de verkiezingsoverwinning van Syriza. De partij is vastberaden vast te houden aan de verkiezingsbeloften en zich te verzetten tegen de draconische ‘hervormingsmaatregelen’ die de EU en het IMF eisen. “Ze willen ons tot voorbeeld stellen en aantonen dat geen enkele regering in de eurozone naar eigen inzichten mag handelen. Ze geloven niet dat we er uit durven stappen, noch dat de Griekse bevolking ons zal steunen en op beide punten hebben ze het verkeerd.”
Als Griekenland betaling aan het IMF uitstelt dan kan er volgens de Bank of America een rampenscenario in werking treden. Het IMF zou dan de afspraken op kunnen zeggen en onmiddellijke terugbetaling van alle schulden eisen.
cc-foto: Joanna

Meer over:

wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (101)

Mark Gh
Mark Gh3 apr. 2015 - 8:54

Interessant! Ik ben wel benieuwd wat er dan gebeurt. Voor zover ik weet (kan me vergissen) is het toegestaan om een eigen munt in te voeren náást de euro. Griekenland zou dan niet uit de euro hoeven te stappen om dit plan door te voeren. Wie dan die leningen in drachmes gaat kopen is wel gek, of weet zich verzekerd van een bail-out door zijn regering of de ECB.

insignia
insignia3 apr. 2015 - 8:54

Als uit de Euro stappen de enige oplossing is voor de problemen van Griekenland dan lijkt mij dat geboden. Dat ze met handen en voeten aan IMF gebonden zitten lijkt mij zeer ongewenst. En als alle kredieten opgevraagd worden gaat Griekenland failliet. Lijkt mij beter dan de bevolking tot in lengte van dagen aan de leiband van de Euro/Doller te laten lopen. Voor ons is het goed te beleven hoe dat gaat als we ooit zouden moeten afwegen of de nadelen van de Euro zwaarder wegen dan e voordelen. Van het laatste zie ik maar 1, dat je in Eurolanden je geld niet hoeft om te wisselen. Dat is maar een beperkt voordeel want ga je naar het Westen of Noorden moet dat sowieso......

Nikovijf
Nikovijf3 apr. 2015 - 8:54

Heel goed. Ik ga ervan uit dat ze op de hoogte zijn van het wonder van Wörgl. Ik de jaren 30 gaven ze daar hun eigen geld uit en floreerde de economie er, tot de Centrale Bank er een sokje voor stak. http://www.lietaer.com/2010/03/the-worgl-experiment/ Ook andere landen hadden soortgelijke plannen en ook daar stak de Centrale Bank er en stokje voor. Mensen als Kennedy en Ghadaffi hebben het bekocht met hun leven. Ook van Hitler wordt gezegd dat hij zijn economische successen realiseerde door eigen rentevrij geld te creëren, buiten de Centrale Banken om.

msj_meijerink
msj_meijerink3 apr. 2015 - 8:54

Ofwel: 'ook de Russen wilden/konden ons niet helpen, dus nu gaan we lachend ten onder.' Griekenland neemt afscheid van de rest van Europa.

Bakoe
Bakoe3 apr. 2015 - 8:54

Ik zie ook weinig andere opties meer, en ze hebben steun van het merendeel van de bevolking er mee. Ongetwijfeld zullen er nu tal van argumenten komen die zeggen dat dit de ondergang van het land is, dat alle Grieken een verschrikkelijke dood zullen sterven en dat de 4 ruiters van de apocalyps dagelijks het land zullen aandoen. Kan, kan ook niet. We zullen zien.

Warren2
Warren23 apr. 2015 - 8:54

Prima als ze uit de Euro gaan kan je daar met je euro's dus echt mega cheap op vakantie. Verder is het voor de grieken zelf ook beter om uit de euro te gaan. Win-Win

Anroid7
Anroid73 apr. 2015 - 8:54

Griekenland zou nu een mooi een experiment kunnen gaan doen met "greenbacks" schuldvrij gecreert geld en full reserve banking. Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Veel te verliezen hebben ze niet. failliet zijn ze al. Ze kunnen alleen hun oude leninging terug betalen als ze nieuwe nog grotere leningen kunnen krijgen. Niemand wil ze die leniningen geven, behalve Noord Europa als een soort van ontwikkelingshulp of zo dus ja, ze kunnen het best wagen wat mij betreft.

neutralist
neutralist3 apr. 2015 - 8:54

Laten we niet te vroeg juichen, de Grieken zetten elk denkbaar dreigement in. Maar het zou goed nieuws zijn als ze echt uit de Eurozone zouden stappen. Ik duim ervoor.

Mindfulnesstherapy
Mindfulnesstherapy3 apr. 2015 - 8:54

1. Niet Griekenland heeft deze crisis veroorzaakt. De rijke sjoemelaars hebben veel schuld aan deze situatie en zitten nu met hun luie kont in het buitenland. 2. Europa met hun stoere taal willen laten zien dat ze flink zijn. Ze verbloemen In hun eigen land toestanden die eerder in Griekenland voor kwam. (Zie 1)Een ton salaris erbij, afbraak zorg en verhoging huur en andere zaken. Ja we gaan de goede kant op, toch? Rutte and his friends.

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Roland Verhoek, vr 03 april 2015 13:15 full reserve banking misschien wel beter voor de Grieken, die hebben bewezen niet met geld te kunnen omgaan maar het systeem remt wel de welvaartsgroei en daarmee de pensioenen en uitkeringen van de Grieken komen ze nooit uit het dal en het ravijn waarin ze nu gaan storten. Gelukkig hebben ze het toerisme nog, te hopen is dat ze de toeristen straks niet hun lot gaan verwijten want dan keren de toeristen wel heel gauw Griekenland de rug toe.Alhoewel ik zie hier al dat de "linkse kerk"de toeristen bijvoorbaat al als uitbuiters gaat kenmerken. Zou zeggen wees blij straks kan een uitkeringsgerechtigde zelfs op vakantie in Griekenland, hoe mooi wil je het hebben!!!

Warren2
Warren23 apr. 2015 - 8:54

Italie komt straks in de spotlight, en dat loopt hetzelfde af. Italie heeft ongeveer even hoge schulden als griekenland en staat grappig genoeg op de wereld corruptie index een plaats lager dan griekenland.

opmerker
opmerker3 apr. 2015 - 8:54

Deze stap heeft Griekenland niet gewild maar ze zijn gedwongen uit de Euro te stappen.

insignia
insignia3 apr. 2015 - 8:54

Op vakantie gaan naar Griekenland daar is niets mis mee. Als ze geen €€€ meer hebben omwisselen in de lokale munt. Maar er zijn nog al wat plekken in Europa waar dat moet, mooie landen als Noorwegen, Zweden of Zwitserland bijv. Afscheid van de Euro zal daar zeker zijn invloed hebben maar buurland Turkije heeft ook de Euro niet. Energie is ook voor Griekenland goedkoper geworden door de Koerdische uitvoer. En verder is het afwachten welke effecten allemaal spelen. Failliet gaan is nooit leuk maar kan wel een nieuw begin inluiden. Ik hoop dat ze het redden. De grote vraag is natuurlijk of de rechtse furie Griekenland bij de Unie laat blijven. Een gedwongen afscheid zou een geweldige opschudding teweeg brengen. Maar wat betekent een Unie als je niet geholpen wordt?

vriest
vriest3 apr. 2015 - 8:54

Het zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn dat indien zij die weg bewandelen er andere landen in de zelfde situatie volgen .Een begin van het einde van zowel de UNIE als de EURO kunnen betekenen ,en misschien wel beter .Vooral indien je kijkt naar de economie van landen die niet gebonden zijn aan de EUROPESE UNIE ,zij doen het beter blijkt . Het leugenpaleis daar in BRUSSEL heeft ons lang genoeg met dwang en leugens in een steeds slechtere positie gebracht ,en heeft totaal niets opgeleverd voor de gewone EUROPIAAN .Alleen de multinationals de banken en lobbyisten zijn er wel bij gevaren om over dat zootje uitvreters daar in BRUSSEL maar te zwijgen .Die met hun vorstelijke salarissen en voordelen tot aan hun dood toe hun zakken vullen .Terwijl de gemiddelde EUROPEAAN alleen achteruit gehold is en nog verder richting bodem gedreven word ,stoppen met die idioterie liever vandaag dan morgen .

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Mark Sinops, vr 03 april 2015 14:59 Reageer op Mark Mark Wel jammer voor die paar brave Grieken die zo naïef waren om hun geld op een Griekse bank te laten staan. Ik weet niet of deze jongens in al hun onbezonnenheid niet vergeten zijn een kapitaal beperking af te roepen.

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Raven 63, vr 03 april 2015 13:39 Wij moeten als Nederlandse burger ook de besluiten van de Nederlandse regering dragen of we het nu willen of niet en of we nu daarin een stem hebben gehad of niet! Zo is het leven nu eenmaal ! Wees blij dat we door een periodieke stem daar nog enigzins iets kunnen betekenen in het beleid en dat hebben de Grieken ook gedaan met een stem op een partij die die zegt we betalen de schulden niet terug!

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Raven 63, vr 03 april 2015 14:49 weet je wel dat er ten minste van uit jouw optiek er een rechtse kliek achter zit?

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Godzilla de Godin, vr 03 april 2015 13:33 Reageer op Godzilla Godzilla " IJsland is ook bezig met eventueel weer hun eigen geld te gaan drukken en dat privilege weg te halen bij de bankiers. Nederland zou dat per vandaag ook moeten doen. " Welke banken in Nederland drukken geld??

CharlesdeValois
CharlesdeValois3 apr. 2015 - 8:54

Bij het invoeren van een nieuwe munt krijgen we een extra geldhoeveelheid in de vorm van de griekse euro's die niet meer in Griekenland te besteden is, wat voor effect dat heeft wachten we af.

Paul22
Paul223 apr. 2015 - 8:54

Hier ligt een kans voor de tegenhanger van het IMF

Paul22
Paul223 apr. 2015 - 8:54

Hier ligt een kans voor de tegenhanger van het IMF http://goudportal.nl/?itemstr=aiib-het-volgende-grote-succes-op-wereldschaal-uit-china

BlowingBubbles
BlowingBubbles3 apr. 2015 - 8:54

Dat zou geweldIg zijn! Alleen hopen dat ze dan niet gelijk in de armen van China of Rusland vallen, maar goed, als ze daar zelf voor kiezen. Het is een vrij volk.

Voice
Voice3 apr. 2015 - 8:54

Wat we hier zien, is imo dat een bevolking kiest voor een richting, die door banken en domme politici is veroorzaakt. Diegene die er het minste bij verliezen zijn de multinationals (banken, verzekeringen, Siemens of Unilever enz.) De verliezers van de invoering van de Euro, zijn de burgers van de EU landen. Die hebben allemaal moeten inleveren ten bravoure van de banken, die op hun beurt de vrijehand gegeven zijn door destijds de politici, die vaak te dom zijn om te weten wat er speelt en die graag gezien en gehoord willen worden om zo zichzelf en hun partij te zien groeien. Ik hoop dat Griekenland dit doorzet en dat er meer landen gaan volgen. Met als hoop, dat de Euro zoals die nu bestaat ophoudt te bestaan en dat we naar een Neuro en een Zeuro gaan, want anders wordt onze EU een transfer Unie, wat het op moment al is. Dus zet door Grieken, mijn steun heb je!!!!

Armagaddon
Armagaddon3 apr. 2015 - 8:54

>>> Bijzonder consequent van deze Griekse regering, nu maar afwachten wie heeft de sterkste zenuwen...dus afwachten maar...op de gevolgen van deze tweestrijd in de Eu-zone.... >>> het heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen voor zowel Griekenland als de Eu.....alhoewel...?? >>> Griekenland heeft onze sympathie nodig, daar zij slachtoffer zijn van o.a. Europees opportunistische rechts kapitalisme, dat nog een versterkt wordt door de onverantwoordelijk neo(fataal)liberalisme....!! >> het geen de Griekse mentaliteit van de voorgaande regeringen en het gevolg hen niet ontslaat van hun eigen verantwoordelijkheid in deze....!!

denmol
denmol3 apr. 2015 - 8:54

Als Griekenland niet betaald hebben niet alleen zij een probleem maar velen schijnen hier te vergeten dat wij dan ook weer midden in de crisis zitten met de vraag of er geen banken om gaan vallen die weer gered moeten worden.

peterh2
peterh23 apr. 2015 - 8:54

Heel eerlijk gezegd schaam ik mij diep voor al die mensen die Griekenland zien als een plek om straks lekker goedkoop op vakantie te gaan: Eerst vindt er uit onze naam een economische holocaust plaats en daarna lekker genieten op de puinhopen? Nee, ik denk dat wij ons de komende tijd daar beter niet kunnen vertonen...

Spelchecker2
Spelchecker23 apr. 2015 - 8:54

Een eigen munt: prima ontwikkeling! Alleen dán ben je master over je eigen toekomst, kun je kapitaalvlucht tegengaan en geld langer aan je eigen economie ten goede laten komen. Alleen hadden de Grieken dat natuurlijk meteen aan het begin van de krach moeten doen c.q. had de rest van de Euro-zone hen daarbij moeten helpen. Dan waren de kosten terecht gekomen bij de private partijen, die door de hoge rentes gelokt dus ook de hoge risico's dienden te dragen. Nu zijn die private partjen allemaal met gemeenschapsgeld gered en komt de rekening van een Grexit bij de belastingbetalers van de urolanden terecht. Overigens: dat dit zo uitpakt is niet toevallig maar doelbewust neoliberaal beleid. Geneugten privatiseren, lasten collectiveren.

denmol
denmol3 apr. 2015 - 8:54

Als de Grieken weigeren te betalen en om als volk te bloeden onder de extreme bezuinigingsmaatregelen die opgelegd zijn en kiezen voor een radicaal andere aanpak dan is dat gek genoeg indirect ook in voordeel van ons als Nederlandse bevolking. De onmogelijkheid om te betalen en de weigering aan de voorwaarden te voldoen van Griekenland schept een precedent voor het electoraat in andere EU landen die met het geval van Griekenland zien dat er, in tegenstelling tot wat Thatcher ooit beweerde, wel degelijk een alternatief is voor de neoliberale doctrine. In grote lijnen kunnen zij de schuldenlast, waar ze mee volgehangen zijn door onze banken, niet dragen en willen niet voldoen aan de voorwaarden waarmee ze zichzelf wurgen, waarna de kans dat onze Noord Europese banken zich tot hun eigen belastingbetalers keren groot is. Als er geweigerd wordt hen te redden doordat het electoraat massaal de Griekse kiezer volgt en radicaal anders stemt, dan pas ontstaat er wellicht ruimte voor een hele andere inrichting van het financiële stelsel als geheel en op een wijze inrichten dat het sociale doelen dient in plaats van zoals nu rijkdom na te streven voor een kleine elite.

JoopSchouten2014
JoopSchouten20143 apr. 2015 - 8:54

De regering Tsipras laat ook de oorzaken van de schuldencrisis onderzoeken.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3944916/2015/04/04/Griekenland-gaat-oorzaak-schuldencrisis-onderzoeken.dhtml

feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Griekenland uit de euro en iedereen is blij. Ik ga er binnenkort goedkoop op vakantie.

3 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin19933 apr. 2015 - 8:54

Verbaast me niet, Menno - het past bij je dat je een land veracht maar er wel goedkoop op vakantie gaat. Je bent het type dat een schoenpoetser een drachme zal toewerpen en genieten van de zichtbare armoede van die man. (Ben je misschien nauw bevriend met ene P. de Geus?)

Backtobasics
Backtobasics3 apr. 2015 - 8:54

"Ik ga er binnenkort goedkoop op vakantie." Man man,... wat een mentaliteit. Wat er met de Grieken, hun land en sociale voorzieningen gebeurt maakt allemaal niets uit als ik er maar lekker goedkoop op vakantie kan. Treurig toch, dat sommige mensen zo kortzichtig , primitief egoistisch denken tegenwoordig. En ze zijn er nog trots op ook.....

pietdeg2
pietdeg23 apr. 2015 - 8:54

"Ik ga er binnenkort goedkoop op vakantie" En wedden dat de liefhebbers van gratis geld niet eens begrijpen dat je hun economie er zo weer bovenop helpt? Al beginnen ze wel op een verdomd laag niveau, als de sektarische communisten die achter het populistische bordkarton van Syriza schuilgaan de kans krijgen het hele land mee te slepen in de ellende.

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2015 - 8:54

Kortom, even vertaald naar normale mensentaal: Het lukt hem niet in eigen land de zaken zodanig te reorganiseren dat hij aan de verplichtingen kan voldoen. Dus grijpen we terug naar de Drachme, en stevenen daarmee, onder het galmen van het "Nearer to Thee, My Lord"met een rotgang op de ondergang af. Arme Grieken.

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Vergelijk het met je buurjongen die moet rondkomen van een paar krantenbanen. Die heeft het niet al te ruim. Maar omdat hij een vlotte babbel heeft, weet hij een fors krediet los te peuteren bij de plaatselijke bank. Dat geld besteedt hij echter louter consumptief: hij koopt een dure auto, draagt alleen maar merkkleding en gaat 4 keer per jaar op vakantie. Na een tijdje is het geld op, en dan zit hij weer op het niveau van zijn krantenbanen. Jammer voor hem, maar hij heeft er aan geroken hoe het is om welvarend te zijn. En zo'n ervaring is ook wat waard.....

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Wij zijn een linkse regering, als we moeten kiezen tussen het niet nakomen van verplichtingen aan het IMF of het niet nakomen van verplichtigingen aan onze eigen bevolking, dan is de keuze simpel." Wat een tranentrekker over 10 jaar zullen we zien hoe het de burger daar is vergaan.

3 Reacties
lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

BAH

BlowingBubbles
BlowingBubbles3 apr. 2015 - 8:54

Ik vermoed dat bijna ieder Europees land beter af is buiten de Eurozone. Als ze doorzetten, dan is er goede hoop voor de Grieken. Beter dan onder het juk van Brussel. Je zou er bijna jaloers op worden, ware het niet dat veel Grieken het momenteel erg slecht hebben.

Gogol
Gogol3 apr. 2015 - 8:54

Inderdaad, en ik verwacht beter dan als Griekenland onder het juk van het IMF blijft. Wie naar de statistieken kijkt ziet namelijk dat geen enkel land met financiële problemen op de lange termijn door het IMF geholpen is, omdat het IMF een neoliberale politieke instantie is die landen verplicht desastreus beleid aan te nemen in ruil voor wat kraaltjes en spiegeltjes. Beter om daar van af te zijn, dus.

opgeheven
opgeheven3 apr. 2015 - 8:54

Ik hoop dat dit bericht waarheid is. Laat iedereen voet bij stuk houden en laat de Grieken merken dat wij het ook menen. Grieken uit de euro, drachme (of wat dan ook) invoeren en laat ze het fijn regelen hoe ze het willen. Iedereen op zijn 35e met pensioen, gratis water en energie voor iedereen en de grenzen open voor alle asielzoekers. Waar ze het allemaal van betalen? Het zal me een zorg zijn als het mij maar geen geld kost.

1 Reactie
lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

De zelfmoorden die gaan komen interesseren je vast ook niet, hè? Allemaal Eigen Schuld, Dikke Bult natuurlijk. Ja, dat is de makkelijke manier van denken.

Klerck
Klerck3 apr. 2015 - 8:54

Bepaalde linkse types zullen hier vast wel bij juichen maar dit isolationisme gaat de toch al belabberde Griekse economie de kop kosten. Uit de euro stappen is niet goedkoper als de eurolanden je voornaamste handelspartners zijn. Wat nog meer banenverlies oplevert. Een Grieks overheidsfaillissement, waar Tsipras een beetje te makkelijk over doet, betekent wel dat niet alleen ambtenaartjes maar ook politieagenten, leraren en ziekenhuispersoneel niet meer betaald kunnen worden. Dat leg je niet meer aan je bevolking uit als 'schuld van Brussel'. En we hebben jarenlang het beste met de Grieken op gehad, vele miljard van ons belastinggeld is er gespendeerd en dat krijgen we waarschijnlijk niet meer terug, maar we laten ons niet chanteren door allerlei dreigementen. Zoals het ons uitspelen tegen de Russen en de vrije doortocht van jihadisten. Het is genoeg geweest met die gekkigheid van Syriza.

2 Reacties
dino_radja
dino_radja3 apr. 2015 - 8:54

'we' hebben misschien wel het beste voor met de grieken, het IMF heeft dat zeker niet. Die wil graag een afbraak zien van de griekse samenleving door gedwongen privatisering en een uitgeholde, machteloze democratie.

WendyB2
WendyB23 apr. 2015 - 8:54

" Uit de euro stappen is niet goedkoper als de eurolanden je voornaamste handelspartners zijn. " Hoezo? Als je uit de EU/Euro stapt kun je toch evengoed nog wel handel voeren met EU-landen? Tenzij je uit wraak geboycot gaat worden, maar als de EU landen gaat boycotten die politiek dwarsliggen dan hebben we ineens een heel nieuw nivo van dictatuur bereikt en komt de boycot van Rusland in een heel ander licht te staan.

RonaldNijssen
RonaldNijssen3 apr. 2015 - 8:54

Iedereen die in Griekenland op vakantie ging kon het 10 en meer jaar geleden al aan zien komen. Griekenland is een derde wereld land met eerste wereld prijzen. Dat opeenvolgende socialistische regeringen dat betaalden op de pof was wel te verwachten. Nu maakt de super-socialistische regering het "af", nationalisatie en nationale armoede. Dit is exact wat Nederland te wachten staat als de PvdA wordt opgevolgd door de SP, ik hoop dat dat nooit gebeurt.

2 Reacties
MarcKaptijn
MarcKaptijn3 apr. 2015 - 8:54

Sorry, maar wat een onzin om het op het bordje van socialisme te leggen. Het heeft niets met socialisme te maken dat Griekenland in de problemen is gekomen. Ook rechtse regeringen droegen behoorlijk bij aan het leengedrag van de Griekse overheid, en bovendien zijn het de rechtse kerk en oligarchen die op schandalige wijze het voor elkaar hebben gekregen dat zij legaal in Griekenland vrijgesteld zijn van het betalen van belastingen. Dat is geeneens belastingontwijking, dat is gewoon de rekening doorschuiven naar de armsten van de samenleving, en heeft niets te maken met socialisme. De huidige regering maakt het niet "af", zij kan je niet op een lijn trekken met PASOK en ND. Zij moeten vooral een oplossing vinden voor de puinhoop die is gecreëerd door het gedrag van vorige regeringen ("linkse" PASOK én "rechtse" ND) en die vooral veroorzaakt is door de gammele structuur van de Euro. Dat betekent een radicale wijziging van koers, en dan maak je het niet "af", dan begin je juist met een hopelijk voor hen nieuw en beter hoofdstuk. Als de Grieken werkelijk de Euro verlaten betekent dit het einde van de Euro, want dan zullen handelaren bloed ruiken en inspelen op een ineenstorting van de gehele Eurozone. Dat zou voor Nederland (en Duitsland) heel slecht nieuws zijn, want daardoor zal de resterende munt stijgen waardoor het beetje economische winst, waar de regering Rutte zo over juicht, als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bovendien vrees ik dat er door het feestje van credit default swaps er nog heel wat slechte schulden rondgaan in de Europese economie. Ook in Nederland zijn bedrijven en ik vrees semi-overheids instellingen als pensioenfondsen hiermee het schip in gegaan. En dit wordt verzwegen. Laatst de uitzending van Zembla gezien hierover? Griekenland is ben ik bang slechts het topje van de ijsberg. Bovendien hebben wij in Nederland enorm boter op ons hoofd, de Nederlandse economie lijkt eigenlijk veel meer op de Spaanse economie dan de Duitse als je kijkt naar de totale hoeveelheid schulden (hypotheken!), die zijn veroorzaakt vooral door rechtse partijen, die gewoon niet willen snappen dat "vrije" marktwerking bij een rigide inflexibele markt als de huizenmarkt alleen maar kan leiden tot de creatie van van economische bubbels, en linkse partijen die hun ideologische veren hebben "verloren". Een bubbel die ons collectief steeds dieper in de schulden drukt omdat wij ons verplicht voelen steeds duurdere hypotheken aan te schaffen. We schelden nu op de Grieken, maar eigenlijk zouden wij eens in de spiegel moeten kijken, want wij gedragen ons echt niet heel veel beter dan de "luie" Grieken.

Bakoe
Bakoe3 apr. 2015 - 8:54

ND socialistisch ? Nee hoor gewoon een Griekse VVD. En Pasok is inderdaad net zo links als de PvdA, niet dus.

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Mark Gh, vr 03 april 2015 12:02 Met eigen munt stap je wel uit de Euro maar niet uit de EU. ieder land kan uit de euro stappen. Schuld ben je niet kwijt, laat dat duidelijk zijn.

1 Reactie
Mark Gh
Mark Gh3 apr. 2015 - 8:54

Als je een eigen munt invoert móét je de euro opgeven?

ColorHugo949
ColorHugo9493 apr. 2015 - 8:54

De ernst van de situatie dringt maar niet door in NL en EMU. Hier faalt niet alleen Griekenland maar vooral ook het EUro experiment. Uur U en verantwoordingsdag naderen. Parlementaire enquete graag inzake invoering euro: http://www.peuro.nl

2 Reacties
Zjenny
Zjenny3 apr. 2015 - 8:54

Hugo, dat is uitstekend,,laat in godsnaam falen die eu.

lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

Ik heb getekend. Al een paar dagen terug, toen ik 'm toegestuurd kreeg.

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Wouter Boersen, vr 03 april 2015 12:25 Het volk heeft zwaar meegesnoept met de leningen en belastingontduiking en hebben op een te ruime voet geleefd en daarvan genoten. Het volk heeft 20 jaar geen maatregelen genomen en van hoog tot laag gefraudeerd en stemt dan op een groep die ook geen maatregelen neemt maar alleen zegt "we betalen de schulden (die wij als grieksvolk zijn aangegaan en die de Europeanen tegen een gunstig afbetalings regeling hebben overgenomen) niet terug" Ja dan hoop ik dat het volk het goed zal gaan, maar medelijden nee !

1 Reactie
lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

Dat is exact hetzelfde als wat hier gebeurt wanneer jongere mensen hun ouders afzeiken, omdat ze als babyboomer alles opgemaakt zouden hebben. Kwestie van verwende jaloezie, omdat niemand, geen enkel mens, in de toekomst kan kijken. Ook de planningen zijn geen voorspellingen voor de toekomst. En ik vind het dus nogal laag om alle Grieken uit te maken voor mensen die beter hadden moeten weten. Maar misschien is egoïstisch dom beter.

ColorHugo949
ColorHugo9493 apr. 2015 - 8:54

Democratie of Eurocratie? Das Troika Reich http://politiekeprenten.blogspot.nl/2015/03/euro-creditcard-for-greece-das-troika.html Gisteren in de StaatvandeUnie EU debat in de TweedeKamer Rutte: Geen EU/ EMU/Grexit vergezichten, geen EU/EMU federatie en verdragsveranderingen zijn traag, complex want iedere lidstaat gaat wijzigingen vragen. Dus bye bye Democratie en hello EUrocratie oftewel technocratische EUrodictatuur via de "Instituties" voorheen Troika genoemd. Ondertussen gaat de globalisering keihard door met TTIP. Rutte: TTIP is verankering USA in EU ook vanwege veiligheid..... ( Laat dat nu juist de bevestiging zijn van Rusland's NATO angst: EU uitbreidng= NATO uibreidng... ) Alsof de EU en EMU niet genoeg imperiale en supranationale expansie problemen hebben.

1 Reactie
Kilted
Kilted3 apr. 2015 - 8:54

De Russen zijn inderdaad bevreesd voor de uitbreiding van de EU en de NATO en misschien zelfs wel terecht. Tegelijkertijd is er het net zo legitieme recht van alle staten die vroeger tussen de EU en de Sovjetunie lagen op zelfbeschikking. Of wil je hier stellen dat landen als Polen, en de Baltische staten geen recht hebben om zelfstandig de keuze te maken om lid te worden van de EU/NATO. In een land als Estland is men net zo bang voor de Russen als de Russen zijn voor ons. En ook dat is niet geheel zonder reden. Als je die angst wil wegnemen zal het van beide kanten dienen te komen, en ik zie nog niet op korte termijn een toenadering gebeuren.

Rootman
Rootman3 apr. 2015 - 8:54

Als je 1000 schuldig bent aan de bank is het jouw probleem. Als je 250 miljard schuldig bent heeft de bank een probleem. Griekenland moet heel rustig en geduldig onderhandelen, ook met andere zuid en zuid oost Europese landen. Met BRICS steun kunnen ze zowel de eurozone, de EU als NATO breken. Een opdeling van de EU in een zuidelijk en noordelijk en BREXIT /ENGXIT is toch onvermijdelijk. En dan is op vakantie gaan daar een goede keus, want de Grieken hebben dan wel het toerisme nodig.

2 Reacties
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Waar komt die fascinatie met de BRICS toch vandaan? China draait aardig, maar Rusland en Brazilië hebben grote economische en financiële problemen. Ter illustratie: Apple is meer waard dan de hele Russische beurs.

Kilted
Kilted3 apr. 2015 - 8:54

“Als je 250 miljard schuldig bent heeft de bank een probleem.” Yep, maar je vergeet de volgende stap Als de die bank vervolgens geheel in overheidshanden blijkt te zijn heeft de Nederlandse staat ook een probleem. En daarmee wij allemaal. En daar zit voor veel landen het knelpunt. We zitten er veel te diep in. En het voeren van een discussie over hoe dat allemaal heeft kunnen gebeuren en wat er wel/niet goed gegaan is moet zeker gebeuren. Maar minstens zo belangrijk is het beantwoorden van de vraag; hoe komen we hier met zijn allen zonder al teveel kleerscheuren weer uit?

Zjenny
Zjenny3 apr. 2015 - 8:54

Goed idee! IJsland is ook bezig met eventueel weer hun eigen geld te gaan drukken en dat privilege weg te halen bij de bankiers. Nederland zou dat per vandaag ook moeten doen.

2 Reacties
lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

If only.........

hannogroen
hannogroen3 apr. 2015 - 8:54

'Nederland zou dat per vandaag ook moeten doen.' Strak plan! Ik was vorige week in Zwitserland. Daar betaal je in een middenklasse restaurant tegenwoordig al gauw een Euro of 50 voor een simpel hoofdgerecht..

MarkHuisman
MarkHuisman3 apr. 2015 - 8:54

Ik hoop dat het waar is. Van een kennis die veel contacten heeft in Griekenland begrijp ik dat de linkervleugel binnen Syriza snel aan aanhang wint. Dat wordt ook bevestigd door de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/economie/steun-voor-tsipras-binnen-eigen-syriza-partij-neemt-snel-af~a3943435/ De linkervleugel vindt dat het program van Syriza uitgevoerd moet worden en als dat leidt tot een breuk met de Euro, so be it. Tipras zal of moeten breken met die vleugel (die ondertussen misschien wel bijna de helft van de leden achter zich heeft) of met de troika. Het kan natuurlijk ook bluf zijn van Tsipras: geruchten verspreiden die de druk op Duitsland vergroten om soepeler te worden. Maar uiteindelijk denk ik dat het confrontatie of capitulatie gaat worden. In het laatste geval hoop ik dat de linkervleugel zich snel weet te hergroeperen met andere linkse krachten in het land en een opstand organiseert. Wie de strategische overwegingen van links binnen Syriza wil volgen kan het best de Engelstalige artikelen van Stathis Kouvelakis lezen. Hij zit in het partijbestuur van Syriza en is een van de belangrijkste leiders van de linkervleugel. https://www.jacobinmag.com/author/stathis-kouvelakis/

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Het Venezuela-scenario. Gratis geld voor arme mensen, en er dan na een tijdje achterkomen dat het geld eerst verdiend moet worden. Binnenkort dus ook in Griekenland lange rijen voor de winkels om basisbenodigdheden als melk, toiletpapier en zeep te kopen. Iedereen arm om het linkse gelijkheidsideaal te bereiken. In Venezuela heeft de politie inmiddels al toestemming gekregen van de regering om op morrende demonstranten te schieten.

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2015 - 8:54

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

De gemiddelde Griek heeft wel meegeprofiteerd van de ruimhartige sociale voorzieningen, de lage pensioenleeftijd en ruimhartige pensioenvoorzieningen en de ruimhartige betaling van Griekse ambtenaren.

pietdeg2
pietdeg23 apr. 2015 - 8:54

"dat de gemiddelde Griek niks te maken heeft met dat beleid van jarenlang teveel uitgeven en niet genoeg verdienen" Ik zou zeggen, lees het artikel "Zoek de schuldige" eens. "heeft u wat te maken met die bankiers die ons allemaal hebben meegezogen in het verderf!" Daar heeft de gemiddelde Nederlander werkelijk alles mee te maken. Het was de gemiddelde Nederlander die een tophypotheek op twee inkomens wilde, aflossingsvrij uiteraard. Het was de gemiddelde Nederlander die op open dagen tegen elkaar opbood boven de vraagprijs. Het was de gemiddelde Nederlander die geen nee wilde horen van de banken en als een kip zonder kop naar Dirk Scheringa holde. Doe nou niet alsof de gemiddelde Nederlanders niks te maken hebben met de bankiers: behalve de regering krijgt een land ook de bankiers die het verdient.

TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Trouwens ga in mei 2 weken naar Kreta. Zal mij benieuwen hoe dat gaat worden.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 apr. 2015 - 8:54

't is te hopen voor je dat de Nieuwe Drachme er dan is, wordt lekker goedkoop dan...

peterh2
peterh23 apr. 2015 - 8:54

Ik hoop dat ze durven door te zetten, dit kan een heel interessant precedent stellen in de neoliberale westerse wereld. Blijkbaar is er 1 plek in Europa waar 'links' nog echt ruggengraat heeft!

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

En over een maand staan ze met hun sterke linkse ruggengraat voor een lege pinautomaat.

JoopSchouten2014
JoopSchouten20143 apr. 2015 - 8:54

Prima idee van Syriza. "Ze willen ons tot voorbeeld stellen en aantonen dat geen enkele regering in de eurozone naar eigen inzichten mag handelen. Ze geloven niet dat we er uit durven stappen, noch dat de Griekse bevolking ons zal steunen en op beide punten hebben ze het verkeerd." Ze hebben het grootste gelijk van de wereld waar de EU-regeltjes volgzame sijsjeslijmers uit Den Haag nog een puntje aan kunnen zuigen.

1 Reactie
Frank Straathoff
Frank Straathoff3 apr. 2015 - 8:54

Precies Joop, het onversneden PVV geluid.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 apr. 2015 - 8:54

Binnekort wordt de Nieuw drachme geïntroduceerd, laten we zeggen tegen een koers van 1 Euro precies, dan moet Griekenland 1 Drachme betalen om 1 Euros schuld terug te betalen. Een week later is de nieuwe Drachme 0,5 Euro waard, dan moet Griekenland 2 Drachmes verdienen om 1 Euro terug te betalen. En daar denken ze beter van te worden hahaha. Het enige dat helpt is niet terugbetalen, of Griekenland nu wel of niet de Euro houdt, dat kunnen ze besluiten.

1 Reactie
WendyB2
WendyB23 apr. 2015 - 8:54

Het zou heel goed kunnen zijn dat de Drachme meer waard wordt dan de Euro; De Euro is immers, net als de soviet-roebel en de nazi-ReichsMark, een product van ideologische planeconomie. De Euro kost waarschijnlijk nu al meer om te drukken dan wat het biljet reëel waard is gezien de extreme verhoudingen tussen de financiële economie en de reële economie.

Blitskikker
Blitskikker3 apr. 2015 - 8:54

Ze kunnen wel een nieuwe munt invoeren, maar de schulden zullen gewoon in euro's moeten worden afgelost.

1 Reactie
Rode druppel
Rode druppel3 apr. 2015 - 8:54

Klopt. Maar beseft u wel wat dat betekent ? CDS ( credit default swap ) gaan in werking treden. Uw spaarcentje, pensioen staat op het spel. Het hele financiele casino kaartenhuis kan in elkaar donderen. Er is maar een dominosteentje voor nodig. Tik tak tik tak tik tak......................... Boem, Euro en EU worden opgeblazen. Er zal een afrekening volgen van boze burgers . Politici, bankiers etc .

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2015 - 8:54

=== "Wij zijn een linkse regering, als we moeten kiezen tussen het niet nakomen van verplichtingen aan het IMF of het niet nakomen van verplichtigingen aan onze eigen bevolking, dan is de keuze simpel." === Simpel inderdaad. Dom links populistisch gebral met helaas desastreuze gevolgen. Ze kiezen er voor om de eigen bevolking op de lange termijn in diepe ellende te gooien. Het typische socialistische beleid waar we al vele voorbeelden van hebben kunnen aanschouwen de laatste 70 decennia. Zouden de SPers die hier genietend vanuit hun luxe positie naar kijken nog wat van opsteken?

1 Reactie
Gogol
Gogol3 apr. 2015 - 8:54

"Het typische socialistische beleid waar we al vele voorbeelden van hebben kunnen aanschouwen de laatste 70 decennia." Domme opmerking. Europa is sinds de late jaren 1970 in de ban van neoliberaal beleid. Opvallend is dat de teruggang van de economie en de inkomensverschillen sinds diezelfde tijd groter en groter worden, terwijl in de tijd daarvóór daar nog geen sprake van was. Overigens kende geen enkel WEST-Europees land socialisme. Wel Keynesiaans kapitalisme. Groot verschil. Zorg dat je de geschiedenis en je feiten een beetje kent, je zet jezelf anders zo voor paal.

EricDonkaew
EricDonkaew3 apr. 2015 - 8:54

Menno S.: Griekenland uit de euro en iedereen is blij. Ik ga er binnenkort goedkoop op vakantie. ---------------------------- Het klinkt misschien bizar dat ik dat zo stel, maar wat Menno zegt is wel precies wat er moet gebeuren. Griekenland uit de euro en voert de drachme weer in. Menno gaat ernaartoe op vakantie en wisselt ongetwijfeld naar goede VVD-traditie zeer vele euro's. Harde valuta (euro's) worden gewisseld voor zachte valuta (drachmes). Altijd gunstig voor het land met de zachte valuta. De economie van Griekenland fleurt weer op. Menno heeft een leuke vakantie. Het werkt echt zo.

3 Reacties
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Jij mag mee op vakantie. En de eerste fles ouzo is op mijn kosten.

pietdeg2
pietdeg23 apr. 2015 - 8:54

"Griekenland uit de euro en voert de drachme weer in." Je gunt de Grieken nogal wat. Enig idee naar welk niveau dat land dan afzakt? "Harde valuta (euro's) worden gewisseld voor zachte valuta (drachmes). Altijd gunstig voor het land met de zachte valuta." Vooral als dat land niet over grondstoffen beschikt en van elektronica tot auto's alles in moet voeren... en daarvoor boterzachte drachmes in moet wisselen voor harde munten. Hoeveel eeuwen denk je dat het de Grieken zal kosten om weer op het huidige niveau te komen als ze dat moeten doen met de harde munten die ze voor hun olijfolie en geitenkaas krijgen? Reken vooral niet op het toerisme, want de inkomsten uit grootschalig toerisme vliegen het land net zo hard weer uit en leveren alleen wat werk voor obers en kamermeisjes. "De economie van Griekenland fleurt weer op." Als ik jou op een tientje zakgeld zet fleurt je financiële situatie ook enorm op als je er een krantenwijkje bij neemt.

IJsbrant
IJsbrant3 apr. 2015 - 8:54

[..Harde valuta (euro's) worden gewisseld voor zachte valuta (drachmes). Altijd gunstig voor het land met de zachte valuta...] Een uur na uitgifte zal die nieuwe drachme voor de internationale markt hel weinig meer waard zijn. De schulden zijn in harde valuta en dat blijven ze ook. Enig idee hoeveel drachmen men moet drukken om 1 euro te kunnen kopen?? Of en barrel olie? Niet? Ga maar eens naar Zimbabwe, daar kunnen ze het u precies uitleggen.

Zelve
Zelve3 apr. 2015 - 8:54

Griekse democratie versus Europees dictaat http://www.uitpers.be/index.php/discussie/697-griekse-democratie-versus-europees-dictaat

1 Reactie
lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

Goede link. Dank je wel. Klinkt veel logischer dan wat Brussel en de IMF willen en doen.

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2015 - 8:54

"Het IMF zou dan de afspraken op kunnen zeggen en onmiddellijke terugbetaling van alle schulden eisen." Lijkt me spannend. Echt!! Leuk ook dat de bank of America genoemd wordt alsof dat een officiële (lees; democratische overheidsbestuurde) instantie zou zijn. Precedenten met onwillige betalers zijn er natuurlijk wel. Ecuador, bijvoorbeeld, weigerde een groot deel te betalen omdat het niet legitiem was. Het ging het land daarna een stuk beter. Griekenland heeft tijd nodig en een kwijtschelding van een groot deel van de schulden. Het openbaar geheim is natuurlijk dat Tsipras en een groot deel van zijn partij uit de Euro wil stappen maar dat de gepubliceerde opinie van het land niet erg meewerkt om de publieke opinie te overtuigen van de voordelen. Hier hebben we een van de stappen. Een andere stap zijn de overleggen met Rusland om financiering en het verwijderen van sancties. Brussel heeft dit ter strengste verboden in de blindheid van de geschiedenis. Griekenland heeft een lange traditie van oriëntatie richting Rusland (USSR). De kolonels waren de straf. Laat de Grieken maar schuiven.

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

Die Grieken schuiven inderdaad de afgrond in.

BertF2
BertF23 apr. 2015 - 8:54

Als was gedaan wat de SP voorstelde toen de Griekse crisis uitbak, dan was er nu bar weinig aan de hand geweest. De SP stelde voor een deel van de Griekse schulden kwijt te schelden, Griekenland te helpen met zaken op orde stellen en het land de kans te geven om weer economisch concurrerend te worden. De SP werd, traditiegetrouw, weggehoond door PVV tot en met PvdA, maar intussen wordt een dergelijk pleidooi steeds vaker gehoord. Niettemin blijven slechte verliezers als Dijsselbloem onverkort vasthouden aan hun eerder ingenomen standpunt, desnoods tot de ondergang er op volgt. Griekenland uit de Euro, mogelijk uit de Unie, dan ook uit de NATO, havens en vliegvelden verkocht aan Russen. Fantastisch.

5 Reacties
denmol
denmol3 apr. 2015 - 8:54

Heel goed gezien.

arjenZH
arjenZH3 apr. 2015 - 8:54

De schuld is het probleem helemaal niet. Er hoeft amper te worden afgelost en de rente is laag. Het probleem is dat de Grieken -exclusief rente en aflossingen- meer uitgeven dan ze ontvangen. En daarvoor zijn dus telkens weer nieuwe leningen nodig die echter niemand meer wil verstrekken. Of wilt u dat uw bank met uw spaargeld of uw pensioenfonds met uw pensioen het geld in de bodemloze put aldaar blijft storten? Er moet dus bezuinigt worden en laat de SP daar nu net op tegen zijn...

pietdeg2
pietdeg23 apr. 2015 - 8:54

"Als was gedaan wat de SP voorstelde toen de Griekse crisis uitbak, dan was er nu bar weinig aan de hand geweest." Och arme. Ik hoor Marijnissen nog bij Pauw en Witteman roeptoeteren dat de Grieken hun eigen problemen maar op moeten lossen omdat zij daarvoor verantwoordelijk zijn en dat zijn eigen achterban zo vraatzuchtig is dat er daarnaast beslist geen ruimte is voor herverdeling van noord naar zuid. "De SP stelde voor een deel van de Griekse schulden kwijt te schelden, Griekenland te helpen met zaken op orde stellen en het land de kans te geven om weer economisch concurrerend te worden." Het is niet de SP geweest waaraan de hair cut en het weginflateren van de Griekse schuld door lage rente en lange looptijd te danken is. Het was ook niet de SP die belastingambtenaren naar Griekenland stuurde om orde op zaken te stellen.

Cinema2
Cinema23 apr. 2015 - 8:54

"De SP stelde voor een deel van de Griekse schulden kwijt te schelden, Griekenland te helpen met zaken op orde stellen en het land de kans te geven om weer economisch concurrerend te worden." http://www.bnr.nl/radio/bnr-de-wereld/707912-1201/marijnissen-griekenland-eigen-schuld U verkoopt hier regelrechte onzin. "Griekenland uit de Euro, mogelijk uit de Unie, dan ook uit de NATO, havens en vliegvelden verkocht aan Russen. Fantastisch." Iets zegt mij dat de Russen niet zitten te wachten op een hoofdpijndossier. Syriza maakt er inderdaad geen geheim van om vriendjes te willen worden met moedertje Rusland. Tot op de dag van vandaag blijkt dit een eenzijdige liefde. Geef mij geld, dan ben jij mijn vriend, veel veder komt Syriza niet.. Heeft Griekenland Rusland iets te bieden? Njet en de Russische portemonnee blijft gewoon in de broekzak zitten.

lembeck
lembeck3 apr. 2015 - 8:54

Dat klopt inderdaad. Er wordt jammer genoeg zelden over gesproken en dat is begrijpelijk, omdat iedereen uiteraard een enorme hekel aan de SP moet krijgen en vooral moet houden. Dat de SP regelmatig gelijk krijgt, al is het achteraf, wil men vooral niet weten. Dank je wel, Bert.

[verwijderd]
[verwijderd]3 apr. 2015 - 8:54

@ Gogol B === Zorg dat je de geschiedenis en je feiten een beetje kent,.... === Ik had een type fout gemaakt; ik bedoelde 7 decennia, dat is dus de laatste 70 jaar. (Ik typte 70 decennia en dat betekent de laatste 700 jaar). Alle socialistische regimes (Oostblok en de landen in ZA en Azië) ontaarden in armoede en of onderdrukking. Het door jouw verfoeide neo liberalisme daarentegen bracht vrijheid, welvaart en economische groei en en de inkomens verschillen zijn kleiner dan op de meeste andere plekken. Daarmee praat ik het systeem niet goed maar het pakte wel 1000x humaner en socialer uit dan alle socialistische voorbeelden waar de wereld van heeft mogen genieten.

1 Reactie
peterh2
peterh23 apr. 2015 - 8:54

Echt socialisme is de meest humane gelijkwaardige samenlevingsvorm. Misschien in absolute zin minder rijk maar wel gelukkiger dan de huidige kapitalistische maatschappij. Helaas dat vaak toch de leiders misbruik maken, alleen daarom gaat het steeds mis.

TheBigLebowski
TheBigLebowski3 apr. 2015 - 8:54

Op 10 juni 1944 richtten Duitse militairen een bloedbad aan in Distomo, een plaatsje in Centraal-Griekenland. Leden van de Waffen-SS gingen ieder huis langs en vermoordden iedereen die zich binnen bevond. In twee uur tijd werden 218 Griekse mannen, vrouwen en kinderen vermoord als represaille voor een aanval van het Griekse verzet. Na de vergeldingsactie werd het dorp platgebrand.

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker3 apr. 2015 - 8:54

En daarom heeft Griekenland nog steeds een fors begrotingstekort?

IJsbrant
IJsbrant3 apr. 2015 - 8:54

Bert Vlierman, vr 03 april 2015 23:16 [..De SP stelde voor een deel van de Griekse schulden kwijt te schelden, Griekenland te helpen met zaken op orde stellen en het land de kans te geven om weer economisch concurrerend te worden...] De banken hebben in 2012 100 miljard Griekse schulden afgeschreven. Griekse obligaties zijn opgekocht door ECB voor dagwaarde met de afspraak dat Griekenland ze tegen diezelfde waarde weer terug kan kopen. Voordeel voor de grieken zo`n 30-40% De looptijden zijn verlengd naar 32 jaar en aangezien getracht wordt de doel devaluatie voor de Eurozone op 2% pj te houden betekent dat nog eens 64 % van de Griekse schulden verdampt. Griekenland kan goedkoop geld lenen via de Eurolanden en afgesproken is dat de rente die daar voor wordt gerekend teruggestort wordt. Dus inderdaad men heeft gedaan wat de SP ver voor verkiezingstijd vroeg: de Griekse schulden deels wegtoveren. Wat schets mijn verbazing echter toen ik vlak voor de Staten Verkiezingen Harrie van Bommel in Nieuwsuur desgevraagd parmantig en luidkeels hoorde verkondigen dat "DE GRIEKSE SCHULDEN KWIJTSCHELDEN JE NOOIT MOEST DOEN" Uiteraard was dat het standpunt van de SP toen. Er zouden heel wat minder mensen op de SP gestemd hebben als ze zo kort voor de verkiezingen hadden gehoord dat de SP Sinterklaas speelde met hun centjes. Al draaiend en schuddebibsend op weg naar het pluche.

1 Reactie
BertF2
BertF23 apr. 2015 - 8:54

IJsbrandt , bijna alle miljarden die naar Griekenland zijn gegaan, zijn onmiddellijk doorgesluis naar grote Duitse en Franse banken die zwaar hadden gespeculeerd met Griekse schuldpapieren. Dit deel van de reddingsoperatie was dus uitsluitend bedoeld om een paar grote banken voor een faillissement te behoeden. De afschrijving door de banken van een deel van de Griekse schulden in 2012 mag, tegen deze achtergrond, geen naam hebben. Overigens: los van alle meningen over wat wel en niet goed is: de jeugdwerkloosheid in Griekenland is 60 procent en 30 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Voor hen die gaan voor het individu zeggen deze cijfers misschien niets, maar voor iedereen die nadenkt, is duidelijk dat deze zaken een samenleving ten gronde richten. Rechts zal zeggen dat de Grieken dat aan zichzelf te danken hebben en dan maar moeten bloeden. Mensen die nadenken zullen zeggen dat Europa niets heeft aan een pauperstaat in haar midden, en ook niets aan een pauperstaat aan de periferie. Alleen al om die reden is het noodzakelijk te stoppen met de rechtse stoere taal, en te voorkomen dat bijvoorbeeld de Russische invloed in Zuid-Europa sterk zal toenemen. Over dat schuddebibsend gesproken: waarom moet ik daarbij vooral denken aan rechts dat geen middel schuwt om steun te verwerven voor haar beleid, zodat het pluche nog een poosje kan worden bezeten?

longlivemokum
longlivemokum3 apr. 2015 - 8:54

Om te beginnen, een goed plan om belasting te halen bij alle inwoners in heel Griekenland, rijk of arm, b.v. in alle winkels, supermarkten, hotels en restaurants lijkt mij beter dan alle retoriek. Dan komen er binnen een jaar of twee toch al miljarden euro's per jaar qua belastinginkomen binnen.

1 Reactie
TruusBeek
TruusBeek3 apr. 2015 - 8:54

Precies interne actie, in plaats van blufpoker