Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Greenpeace en XR stellen ultimatum aan Rabobank: stop financiering industriële landbouw

  •  
25-09-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3994 keer bekeken
  •  
rabobank

Extinction Rebellion (XR) en Greenpeace hebben de Rabobank een ultimatum gesteld. De milieuactivisten willen dat de bank onmiddellijk stopt met het financieren van de industriële landbouw. Ook moet de Rabo de miljardenschade vergoeden die met die financiering is aangericht. Als de bank geen gehoor geeft aan dit verzoek, dan zullen milieuactivisten vanaf 11 oktober overgaan tot kantoorsluitingen door het hele land.

De milieuactivisten gaven op maandagochtend al een schot voor de boeg. Actievoerders legden in alle vroegte grote letters op het dak van het Rabobank-hoofdkantoor in Utrecht. “Rabo verwoest natuur & boer”, is de boodschap.

In een verklaring schrijven de organisaties: “Rabobank stopt al tientallen jaren miljarden in verwoesting door het financieren van onder andere megastallen, kunstmest, landbouwgif en de soja-industrie voor veevoer. In Nederland is ze de grootste financierder van de industriële landbouw en ook wereldwijd heeft de bank een verwoestende invloed: zo is de bank de op een na grootste buitenlandse financierder van ontbossing in Brazilië. Met als gevolg: wereldwijde natuurverwoesting, dierenleed en mensenrechtenschendingen. In Nederland staat kwetsbare natuur op omvallen door de stikstofcrisis en kampen boeren door torenhoge leningen met diepe schulden. In landen als Brazilië worden bossen gekapt en platgebrand om runderen te kunnen houden of om soja voor diervoeding te verbouwen. Niet zelden worden lokale gemeenschappen en inheemse groepen hiervoor van hun land verdreven. Daarnaast worden mensen ziek van landbouwgif of komen zelfs te overlijden.

natuurenboer

© Foto: Greenpeace

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (59)

Huub53
Huub5326 sep. 2023 - 10:25

Deze reactie is verwijderd

android1984
android198426 sep. 2023 - 5:52

Als we terug moeten naar biologische keuterboeren met 20 koeien? Dan moeten we snel vergunningen gaan uitgeven voor meer boerenbedrijven. En extra ruimte ervoor reserveren. Er moet toch ergens een compromis te vinden zijn ;)

EenMening3
EenMening325 sep. 2023 - 18:39

iedereen die beweert dat je 8 miljard mensen kunt voeden met biologische landbouw is wereldvreemd. Voor biologische landbouw is meer grond nodig en dat gaat ten koste van biodiversiteit. De oplossing is intensivering, meer productie op minder oppervlakte. De recent verschenen film "Paved Paradise", legt uit waarom.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2023 - 10:56

Klopt, EM3, van de wereldwijde diversiteit en natuur blijft dan weinig meer over, de 1,5 miljard ha van nu, zal minstens 5 moeten worden, wat betekent alle nu nog zo braaf gespaarde en beschermde oerwoud en savannen en andere woeste grond onder de ploeg. Maar intensivering heeft ook zo zijn nadelen, dat zien we in NL met zijn stiksttofdeken boven stad en land die ook aardig huis houdt met die gekoesterde natuurwaardes. De oplossing is : de agroecologische landbouw, Farming with Nature, drastische inkrimping fossiel en external inputs, maar niet helemaal zonder kunstmest, waar nodig. Dat hoeft niet veel extra land te kosten, en oogstderving kan beperkt blijven tot 25% . En als het dan perse intennsief moet, dan buiten NL en andere overbevolkte regios.

Willem D2
Willem D225 sep. 2023 - 16:57

Tot voor kort bestond de top van de Rabobank uit D66 politici. Inmiddels zijn ze vervangen door echte bankiers. Deze bankiers hebben de plicht de belangen van hun leden (De Rabobank is in de kern een coöperatie) te behartigen. De meeste leden van Greenpeace en XR bankieren waarschijnlijk bij Triodos of ASN. Zou dus niet weten waarom de Rabobank moet ingaan op eisen van mensen die geen lid zijn van de coöperatie en bankieren bij de concurrent.

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 15:36

En wat ik me dan afvraag hier, geen industriele landbouw? Maar welk soort dan wel? De Ot en Sien Landbouw? En waarom wel industriele produktie van dit en van dat en van alles, maar juist niet van de landbouw? Gutteguttegut.....

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2023 - 11:30

eerst de industriële dierhouderij maar eens afschaffen.

dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2023 - 14:42

Weer eens (voor de zoveelste keer) helemaal eens, Danielle. De mensheid heeft al 10 duizend jr vee, koeien, kippen, schapen, varkens. En pas de laatste 80jr zijn ze bezig met die dieren aan te passen aan wat de mens verlangt (goedkoop vlees), maar dat was nooit zo. Altijd was het om de dieren zo te fokken dat ze het klimaat, de bodems, parasieten, het locale gras, de mestvaalten en wat niet al konden verdragen en het beste benutten. Er zijn nu nog maar 3 kippen en 3 varkensrassen op de wereld die het op industriele manier bolwerken/uithouden, en dat is het dan. En dat wordt, oh God, dan ook nog de toekomst in die hele derde wereld die in opkomst is. terwijl ze het daar al die tijd zo goed deden met hun locaal aangepaste rassen. Ik word er niet goed van, dit wordt echt te gek, maar gaat wel door zo....

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2023 - 16:18

Nog iets over die veerassen.Daar zijn er dus 1000en van op de wereld ( en elk jaar verdwijnen er 10 tallen van het toneel), nu nog, allemaal prima aangepast, geen centje pijn, en kost de boer nauwelijks iets, want geen fossiel of externe inputs nodig, ik zag in Moldavie nog een man op de fiets met koe aan de lijn, die had hele dag gegraasd aan de rivier de Nistra, en werd dan s' avonds gemolken voor familie en buren, kost dus geen cent, en geldt ook voor al die andere dieren wereldwijd die melk, vlees en eieren leveren, geen CO2 of wat dan ook voor verontreinigende middelen, kosten nul of vlak bij nul ( ga eens na wat het kost om in NL een lt melk te produceren, 40 cent? met al die onzin eromheen?? ) Al die rassen verdwijnen dus, om plaats te maken voor de Holsteiners, de 2 of 3 industrieel aangepaste varkens en kippenrassen of hybriden, het is niet anders, maar wel heel erg......

dirk den boer
dirk den boer30 sep. 2023 - 15:43

En daarmee wil ik niet zeggen dat wij terug naar Ot en Sien moeten, maar dat ze in de armere landen zuiniger moeten zijn op hun landrassen, die het daar zo goed doen en zo prima aangepast zijn en niet meedoen aan de CO2 uitstoot (maar dat wij oo best een stapje terug kunnen zetten, terug naar de Lakenvelders, Blaarkop en Brandroden, sobere, goed aangepaste dieren die langer meegaan en geen extra dit en dat nodig hebben).

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 14:56

Om de banken nou weer als de grote schuldigen te zien, is weer typisch iets nederlands en hypocriets. Want dat zijn gewoon de werkmieren in het systeem, waar de consument dus wij allemaal) koning kraait. Hoe kun je zo dom kraaien. je kunt je toch ook beetje informeren, voordat je domme dingen uitkraamt??

1 Reactie
BrotherV
BrotherV25 sep. 2023 - 18:03

wat denk je, do as I say en not like i do?

Van Hooff2
Van Hooff225 sep. 2023 - 13:12

In de dierenwereld is het beter geregeld. Is er veel voedsel dan plant de soort zich voort is er weinig dan zal de voortplanting ook verminderen. Als voorbeeld de Amoer tijger in zuid-oost Siberië. Is er veel wild dan zullen er veel welpen geboren worden. Daar zou de mens van kunnen leren. Het is belachelijk dat wij premies uitloven om maar door te fokken. Niet alleen in eigen land maar bijna overal in de wereld. Het moet toch mogelijk zijn die bevolking van 8 miljard in enkele generaties terug te brengen tot de helft middels geboortebeperking. Net zoals de overheid het gebruik van tabak het vliegtuig en de auto kan ontmoedigen .Zijn we gelijk van het milieu probleem af. Het klimaat probleem blijft. Het klimaat blijft aan verandering onderhevig, dat is al miljoenen jaren zo. Dieren en soorten stierven al jaren uit ver voor de mens verscheen. Wel komen er nieuwe soorten bij dat is inherent aan een evolutie.

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 14:43

het grote verschil tussen mens en dier: dieren passen zich aan, mensen denken dat ze allemaal dezelfde rechten op dit en dat en nog meer hebben, en dat die aangepaste natuur (door dieronvriendelijke fokkerij, plantenveredeling) dat moet leveren, ten koste van. Binnenkort willen 4 miljard extra mensen ook elke dag kip en varken en rund (te gek voor woorden, want nergens voor nodig), maar gebeurt gewoon, met ondersteuning van de banken, die zijn ook niet gek....

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 15:13

Wat voor de Amoer tijger geldt, geldt uiteraard ook voor de wolf in NL. Veel moeflons en schapen (van hobbyboeren) betekent veel nakomelingen (een wolvin had weer 6 welpjes op de Veluwe, allemaal groot en gezond geworden, heel ongebruikelijk in wolvensferen). Als het op is, gaan de wolven ook weer achteruit, als we niets doen dan, wat niet waarschijnlijk is in NL).

Farmer3.0
Farmer3.025 sep. 2023 - 9:57

Over twee maanden zijn er verkiezingen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

4 Reacties
Martin108
Martin10825 sep. 2023 - 12:12

Waar kan ik stemmen over de leiding van een private bank?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk25 sep. 2023 - 13:34

"Waar kan ik stemmen over de leiding van een private bank?" SP?

Farmer3.0
Farmer3.025 sep. 2023 - 14:37

@Martin108, Bij de meeste banken tijdens de aandeelhoudersvergadering. Bij de Rabo met je portemonnee. Dus direct/indirect geen gebruik meer van deze bank maken.

Farmer3.0
Farmer3.025 sep. 2023 - 14:37

@Martin108, Bij de meeste banken tijdens de aandeelhoudersvergadering. Bij de Rabo met je portemonnee. Dus direct/indirect geen gebruik meer van deze bank maken.

EenMening3
EenMening325 sep. 2023 - 9:00

Rond 1800 woonden er ongeveer 1 miljard mensen op deze aarde. Meer dan 80 % van de mensen werkten in de landbouw, die vrijwel volledig "biologisch" was. Toch waren er regelmatig hongersnoden. Dat had twee oorzaken: een tekort aan voedingsstoffen (nutriënten) en plagen zoals diervraat en plantenziekten. Het nutriënten tekort werd opgelost met de komst van kunstmest. Plagen worden bestreden met bestrijdingsmiddelen. Daarom kunnen we nu acht keer zoveel mensen voeden dan in 1800. Het is zeer de vraag of je evenveel mensen kunt voeden met biologisch landbouw. Je kunt het wel proberen maar het is een riskant experiment. Als het mislukt zijn er binnen een jaar honderden miljoenen mensen van honger omgekomen.

15 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk25 sep. 2023 - 9:33

Hier een recenter voorbeeld uit Sri Lanka. https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2022/07/sri-lanka-ging-over-op-biologische-landbouw-nu-hebben-burgers-honger-893354/

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 9:47

De voorstanders van biolandbouw (activisten en enkele wetenschappers) komen allemaal uit het rijke westen, dat (daar wees Liebig in 1850 al op) de hele rest vd wereld leegschraapt (koffie, katoen, aardnoten, banaan, soja,palmolie etc etc etc)) en zo de nutrienten opsoupeert en opstapelt op klein oppervlak, zelfs zonder kunstmest kun je nu bij ons 5 ton graan halen per ha, 3x meer dan in 1800). io is dus een luxe die wij op klein areaal kunnen permitteren, maar absoluut niet wereldwijd. Kijk wat er gebeurde in Sri Lanka. Een ramp. Waarvan we lessen moeten leren.

Adaestuo
Adaestuo25 sep. 2023 - 10:23

@ EenMening3 25 sep. 2023 - 2023 Hé bijzonder hoogleraar alternatieve geschiedenis: biologische landbouw bestaat in werkelijkheid pas sinds halverwege de jaren veertig van de vorige eeuw (niet te verwarren met biologisch dynamische landbouw dat toen al in de jaren tien het levenslicht zag). En pas ergens vanaf eind jaren tachtig kwam er ineens een heel grote groei in. De rest van je richtingloze tirade welke vooral de emoties wil aanspreken is derhalve verder niet de moeite waard om op in te gaan. En ga me nu niet vertellen dat het slechts een vergissing van je is want daarvoor heb je het toch echt al te stellig geformuleerd.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans325 sep. 2023 - 11:29

@Adastuo De definitie van biologische landbouw, in wezengeen landbouwkundige maar een marketing term, is de productie waaraan geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest aan te pas komt. Derhalve mag je alle landbouw voor het midden van de negentiende eeuw' biologisch' noemen. Overigens valt de groei nog tegen in Nederland: "In Nederland werd in 2017 op 3,1 procent van de landbouwgrond aan biologische landbouw gedaan. Koplopers in de biologische landbouw in Europa zijn Oostenrijk en Estland die respectievelijk 23,4 procent en 19,6 procent van het areaal bestemd hebben voor biologische landbouw. In Nederland zijn de meest geteelde biologische gewassen groenten en granen. Van alle Nederlandse melkkoeien wordt 1,9 procent biologisch gehouden." (bron CBS).

Frans Akkermans3
Frans Akkermans325 sep. 2023 - 11:41

@Adastuo De definitie van 'biologische' landbouw luidt dat dit de productie is waar geen chemische middelen of kunstmest aan te pas is gekomen. Je mag derhalve alle landbouw voor het midden van de negentiende eeuw 'biologisch' noemen. Overigens is dat een marketing term, geen landbouwkundige. En die groei valt no wat tegen: "In Nederland werd in 2017 op 3,1 procent van de landbouwgrond aan biologische landbouw gedaan. Koplopers in de biologische landbouw in Europa zijn Oostenrijk en Estland die respectievelijk 23,4 procent en 19,6 procent van het areaal bestemd hebben voor biologische landbouw. In Nederland zijn de meest geteelde biologische gewassen groenten en granen. Van alle Nederlandse melkkoeien wordt 1,9 procent biologisch gehouden." (bron CBS).

Martin108
Martin10825 sep. 2023 - 12:18

De logische conclusie zou zijn dat er dus heel veel meer mensen zijn dan de aarde aankan. Maar ja, sommige mensen krijgen een rolberoerte bij t idee dat de mens zich aan zou moeten passen aan de natuur i.p.v. andersom. Gelukkig is in veel ontwikkelde landen het geboortecijfer tegenwoordig al lager dan de 2.1 kinderen die nodig zijn om een bevolking stabiel te houden.

Adaestuo
Adaestuo25 sep. 2023 - 12:50

@ Frans Akkermans3 25 sep. 2023 - 13:29 Dat is de gemakzuchtige definitie waar jij en je politieke soortgenoten mee aankomen. Het waarom van de rest van je posting is mij helemaal in het vage, ik heb namelijk niets gezegd over 'de Nederlandse situatie'. Was dat je nog niet opgevallen?

haarklover
haarklover25 sep. 2023 - 14:16

Als we al zoveel industriële landbouw nodig hebben, is het natuurlijk uiterst dom om het voedsel aan varkens te geven. Want er blijft minder voedsel over dan erin gaat. En voor kunstmest zijn mineralen nodig (Kalium en fosfor onder andere). De (winbare) voorraden daarvan zijn beperkt. Dus de industriële landbouw is een doodlopende weg.

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 14:49

Ja, en waarom zoveel bio in Oostenrijk, Estland en Italie? Omdat de consument daar zo progressief is?? vergeet het. Heeft te maken met bergen daar, en moeilijke regios, die van Brussel extra ondersteuning krijgen, want boeren in zulke regios mogen/moeten evenveel verdienen als in de betere regios (hebben we zo bedacht, en doorgedrukt).

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 15:59

Zeer de vraag of er miljoenen mensen dood zullen gaan als we op bio over gaan. Allereerst zal het vleesverbruik afnemen, in rijke en arme landen, (want grootste aanslag op akkers en weiden). Dan komt voedsel versturing op gang, van rijk naar arm (zoals nu eigenlijk al in gang). Ik verwacht geen hongersnood,wel grootscheepse aanpassingen in dieet.....

EenMening3
EenMening325 sep. 2023 - 18:03

@Adestuo Vraag: kunnen we 8 miljard mensen voeden ZONDER kunstmest en bestrijdingsmiddelen?

dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2023 - 11:05

Uiteindelijk, Frans, gaat het niet om definities, maar om beschermde wettelijke keurmerken,zoals van Biodynamisch, Beter leven, etc etc. Agroecologisch heeft geen keurmerk, want staat lage doses kunstmest toe (voor zover natuurlijke stikstofbinding en natuurlijke regeneratie het af laat weten). Biologisch is vaak verzamelnaam voor alles wat geen kunstmest en chemische beschermingsmiddelen verbruikt, en wordt ook vaak maar erbij gesleept als lokkertje, bijv hier om de hoek een biologische viswinkel, heb je ooit.....

dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2023 - 11:14

Wel heel belangrijk hier, EM3, wat versta je onder voeden? In leven houden? Of ons dieet voor blijven schotelen(ook aan de mensen die daar nu nog naar uitzien, maar nog niet zo rijk zijn).

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2023 - 11:33

Een nederlands politicus stelde varkensflats voor in het Rotterdamse havengebied. Handig voor de aanvoer van het voer en de uitvoer van de varkenslapjes.

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2023 - 10:26

En de naam van dat Biodynamische keurmerk: Demeter.....en zo zijn er meer, van land tot land verschillend ingevuld in de wet, en met eigen klandizie, nergens veel hoger dan enkele procenten of nog minder.

Proletarier
Proletarier25 sep. 2023 - 8:10

Goedzo, de rabobank zijn de grootste boeven die er zijn.

4 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot25 sep. 2023 - 8:36

En dan neem je het recht in eigen hand? In wat voor samenleving wil jij dan leven? Misstanden aankaarten is prima maar dan moet je het recht laten gelden.

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 9:56

De rabobank zou ook agroecologie kunnen bevorderen door leningen aan boeren en onderzoek te verstrekken. Maar elke bank is nu eenmaal pion in het kapitalistische schaakspel, en geen weldoener. Als ze dat wel ambieerden, zouden ze snel omvallen (hun uitgezette geld niet meer terugkrijgen, laat staan winst en rendement maken). Je moet dus uitkijken naar alternatieven van agrarische banken (die het overal vanaf het begin zo goed gedaan hebben, maar nu een blok aan ons been worden).

MG1968-2
MG1968-225 sep. 2023 - 10:04

@RutgerGroot "Misstanden aankaarten is prima maar dan moet je het recht laten gelden." Wat je bedoeld is dat je niet wil dat XR de middelen die ze ter beschikking staan gebruiken en dat het recht alleen jou ten dienste staat. "En dan neem je het recht in eigen hand? In wat voor samenleving wil jij dan leven?" Dus ja. Jij neemt het recht in eigen land en laat ik er geen misverstand over bestaan. Als ik jou profiel bekijk. In jou samenleving wil ik niet leven nee.

Proletarier
Proletarier25 sep. 2023 - 10:16

@ Rutger Je mag blij zijn dat XR zoveel fatsoen heeft en zich niet gedraagd volgens de normen van de extreem rechtse dreigboeren.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans325 sep. 2023 - 8:10

Deze actie lijkt me een godsgeschenk voor de wegzakkende BBB maar dit terzijde. De boerenleenbank zal ongetwijfeld met een tabelletje komen in welke ontwikkelingen is geïnvesteerd. Was het na de oorlog vooral mechanisatie (minder zwaar werk), moderne stallen (verbetering gezondheid landbouwhuisdieren), de laatste decennia zijn milieu-en dierenwelzijnseisen een motor van de schaalvergroting. Om investeringen te kunnen doen en deze terug te betalen bleek een grotere schaal van de bedrijfsvoering noodzakelijk. Allemaal oud nieuws. Telkens blijkt, om Eisenhower te citeren: Farming looks mighty easy when your plow is a pencil and you're a thousand miles from the corn field. Voor degenen die een 'wetenschappelijke' verhandeling willen lezen hoe je van fossiele landbouw af kunt komen: Meino Smit wijst u de weg. (https://www.managementboek.nl/boek/9789492326782/naar-een-duurzame-landbouw-in-2040-meino-smit).

9 Reacties
Vuurrood
Vuurrood25 sep. 2023 - 9:24

Jouw verhaaltje, wat jij hier onder ieder bericht over de vee industriëlen, de varkenstapelaars, de agro industrie, plaatst is niets anders dan een rookgordijn om de praktijken van deze lieden, gefinancierd door de Rabo bank, goed te praten.

MG1968-2
MG1968-225 sep. 2023 - 10:12

@Frans "Om investeringen te kunnen doen en deze terug te betalen bleek een grotere schaal van de bedrijfsvoering noodzakelijk. " Ja. En het is al jaren duidelijk dat dit model over de grenzen van de draagkracht van de fysieke omgeving heen schoot en de kosten daarvan doorschoof naar de toekomst. "Allemaal oud nieuws." Inderdaad. Maar toch bleek Rabobank en Boeren te volharden binnen deze doodlopende weg. Zelfs afgelopen jaar nog. Dan dragen de boeren en hun financiers maar het verlies.

Proletarier
Proletarier25 sep. 2023 - 11:25

@ Frans Leugenaar! De rabobank financieert al decennia intensieve landbouw ook al weten ze dat het de leefomgeving vernietigd. Het geproduceerde voedsel word voor winsten aan het buitenland verkocht. Winsten die wegvloeien naar big agro, supermarkten en de aandeelhouders van de Rabobank. Maar rechtse leugenaars als jij ontkennen de feiten. Lekker kop in zand en blij vooral dom rechts stemmen (BBB)

Jonkheer
Jonkheer 25 sep. 2023 - 12:41

@Proleet - Je betoog zou aan kracht winnen als je niet zo kwistig zou strooien met termen als 'leugenaar' en 'dom rechts stemmen'. Ik weet dat die laatste term op Joop nogal in zwang is, maar mensen die rechts stemmen 'dom' noemen, leidt tot polarisatie - en daarmee bereik je helemaal niets. De oplossing ligt namelijk altijd in het midden. Anyway. Zoals al eerder geconstateerd doe je met je woordkeuze je nickname in elk geval eer alle aan.

Proletarier
Proletarier25 sep. 2023 - 14:48

@ Jonkheer Dom rechts is een term die ik gebruik voor mensen aan de rechter kant van het spectrum die obv anti intellectuele en anti wetenschappelijke "argumenten" een discussie denken te winnen. Voorbeelden hiervan zijn: 1) Klimaatverandering is een linkse samenzwering (al zegt 99% vd wetenschap van niet 2)Zonder boeren geen eten. Terwijl 60% van de opbrengst aan het buitenland verkocht word 3) De leugens van de BBB dat stikstof niet slecht is voor de natuur Dus ja, ik zou heel graag de termen dom rechts en leugenaar niet gebruiken maar dan begint het er wel mee dat dom rechts zich niet bedient van dom rechtse anti wetenschappelijke argumenten. Ik heb overigens ook geen meningsverschil met dom rechts. Als iemand beweert dat 1 plus 1 drie is hebben we ook geen meningsverschil. Ik constateer dan enkel dat iemand niet kan rekenen net als dat ik constateer dat op basis van de feiten dom rechtse mensen dom rechts en anti intellectueel zijn.

EenMening3
EenMening325 sep. 2023 - 18:12

@Proletarier "Zonder boeren geen eten" Dat klopt inderdaad. Voedsel is het belangrijkste dat er is, dat maakt boeren tot de belangrijkste mensen die er op deze wereld rondlopen. Ik mag toch veronderstellen dat ook jij je eigen voedsel niet kunt produceren en dus afhankelijk bent van de boeren... Dan de export. Veel landen produceren voedseloverschotten die ze exporteren naar landen die tekorten hebben. Brazilië exporteert koffie, Sri Lanka thee, Afrikaanse landen cacao, Frankrijk en Oekraïne broodgraan, Spanje sinaasappelen etc. Waarom zou Nederland geen uien, zuivelproducten en eieren mogen exporteren?

Peterrr3
Peterrr325 sep. 2023 - 20:39

@Proletarier: jij schrijft: "2)Zonder boeren geen eten. Terwijl 60% van de opbrengst aan het buitenland verkocht word" Ah... het gaat alleen om Nederland. Niet om wereldwijd. Interessante gedachte.

Proletarier
Proletarier26 sep. 2023 - 10:38

@Peterrr Het gaat inderdaad alleen om Nederland. Waar komt die solidariteit met de rest van de wereld in een keer vandaan bij jou? Is het omdat er nu geld mee te verdienen valt (al vernietigd het hier in NL de leefomgeving?) Normaal zijn rechtse mensen helemaal niet geintresseerd in de rest van de wereld. Alles dat anders is moet koste wat kost buiten de deur worden gehouden, behalve dus als er geld mee verdient word. Dan zijn we in een keer "solidair" met de rest van de wereld. Hypocriet dekt de lading niet meer

Peterrr3
Peterrr326 sep. 2023 - 15:54

@Proletarier, in je woede trek je allerlei foute conclusies. Ik heb niets met de boeren in NL. Prima als het flink minder wordt. Dan komt er veel ruimte vrij. Maar het gaat om jouw onnozele redenatie. Als NL die 60% die volgens jou geëxporteerd wordt niet meer produceert, dan wordt dat wel ergens anders geproduceerd. Dus schiet je er wereldwijd mee op. Misschien snap je mijn punt nu wel. En wat er rechts is aan dit standpunt... geen idee. Jij vast ook niet...

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 sep. 2023 - 7:58

We hebben helaas industriële landbouw nodig om 8 miljard mensen te voeden. Als de Rabobank dit niet meer financiert doet iemand anders het wel.

9 Reacties
Backtobasics
Backtobasics25 sep. 2023 - 8:43

Inderdaad, net als dat wij de drugshandel hier hard bestrijden, dan gaan die organistaties op zoek naar landen waar het beter voor hun is. Reden om dan maar niets te doen?

Goossen2
Goossen225 sep. 2023 - 9:04

Helaas heeft xr geen flauw benul hoe het werkt.

Joop Werkeloos
Joop Werkeloos25 sep. 2023 - 9:13

Deze reactie is verwijderd

Vuurrood
Vuurrood25 sep. 2023 - 9:27

Wil jij mij wijsmaken dat de Nederlandse industriële landbouw 8 miljard mensen voed? En dat de Rabo bank daar de centen voor verstrekt? Omdat anders iemand anders de winsten opstrijkt? Dat is dan grondig mislukt!

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 sep. 2023 - 9:48

@Backtobasics, ik snap je punt niet. Industriële landbouw hebben we gewoon nodig (en dus is er financiering voor nodig). Iets bestrijden dat we nodig hebben om de wereldbevolking te voeden is wat anders dan de drugshandel bestrijden.

MG1968-2
MG1968-225 sep. 2023 - 10:18

@Albos "Iets bestrijden dat we nodig hebben om de wereldbevolking te voeden" We voeren de wereldbevolking niet. En daarbij is je verhaal volstrekt ongeloofwaardig. Op andere gebieden ben je in niets 'solidair' met de wereld en al helemaal niet bereid om je eigen leefomgeving 'hiertoe' te vernietigen. Maar de boeren mogen dat wel van jou.

dirk den boer
dirk den boer25 sep. 2023 - 15:20

Het is natuurlijk niet die Rabobank alleen, Vuurrood, het zijn allerlei Rabo achtige banken wereldwijd. Zonder die banken, geen goedkoop voedsel wereldwijd. iets wat we allemaal (in rijke en arme landen) zo graag zien. Ik kom ook net terug van de Jumbo, en goedkope aanbiedingen genomen, lekker korting, mooi toch??

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 sep. 2023 - 15:45

@vuurrood, de hele wereld doet aan industriële landbouw, gefinancierd door allerlei verschillende banken, noodzakelijk voor de voeding van 8 miljard mensen. @MG, "We voeren de wereldbevolking niet", we produceren niet eens voldoende voedsel voor onszelf, we importeren meer dan we exporteren. Als wij hier (meer) biologisch gaan boeren, dan moeten wij meer importeren (en andere Europese landen moeten meer van elders halen wat ze nu bij ons kopen). Al met al gewoon minder voedsel op de wereldmarkt, ten koste van de armere landen waarschijnlijk. Tja, sommigen noemen dat solidariteit, ik vind dat vreemd.

MG1968-2
MG1968-226 sep. 2023 - 7:21

@Albos "we produceren niet eens voldoende voedsel voor onszelf, we importeren meer dan we exporteren" Ja. Dat is wat ik zeg. Dus doe niet alsof we de wereld voeden. "Als wij hier (meer) biologisch gaan boeren, dan moeten wij meer importeren (en andere Europese landen moeten meer van elders halen wat ze nu bij ons kopen)." Als wij de migranten niet opnemen zullen andere landen dat moeten doen. Toch? Mijn punt was simpel: jij was nooit bereid iets te doen dat niet direct in het belang van Nederland was. Maar je bent wel bereid de fysieke leefomgeving van Nederland te vernietigen. "Tja, sommigen noemen dat solidariteit, ik vind dat vreemd." Je overtuigd je zelf niet eens. Laat staan mijn. En je hebt met je argumentatielijn ook laten zien dat je 'Nederland' ook geen donder uit maakt en alleen maar inzet als het jou uitkomt. Het gaat je om jou en jou alleen.