Greenpeace bestrijdt Lego met eigen middelen
• 08-07-2014
• leestijd 2 minuten
Speelgoedfabrikant ging in zee met Shell: dramatische clip toont gevolgen voor Noordpool
Shell is onlangs in zee gegaan met Lego om het imago van de oliemaatschappij op te poetsen. Zo is onder meer het logo van het bedrijf op de populaire steentjes te zien. Onwetende kinderen moeten zo geïndoctrineerd worden met de boodschap dat Shell een fijn bedrijf is. Terwijl de olieboeren van Shell juist hun zinnen hebben gezet op de Noordpool en daar enorme schade aan de natuur dreigen aan te richten.
Greenpeace neemt Lego niet voor niets op de korrel. De speelgoedfabrikant gaat er prat op te werken aan een betere wereld. Zo meldt de Lego-website onder meer:
Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en verantwoordelijkheid richten zich op kinderen en onze passie voor spelen en leren. Elke dag opnieuw nemen we concrete stappen die bijdragen aan een betere toekomst.
In het verleden waren de milieu-activisten dan ook
zeer lovend over de Deense speelgoedmaker. Maar de samenwerking met Shell is een doorn in het oog.
“Shell’s wereldwijde reclameafspraak met Lego is onderdeel van een zorgvuldig uitgedachte strategie van Shell om vrienden te kopen die de omstreden boorplannen op de Noordpool acceptabel doen lijken en de misleidende indruk geven dat ze positief zijn,” stelt Greenpeace in de toelichting bij een petitie die door al bijna 300.000 mensen is getekend. De
petitie roept Lego op de banden met Shell te verbreken. Greenpeace heeft nu een dramatische video uitgebracht die laat zien hoe Shell de Noordpool vervuilt. Wie wil daar nou een steentje aanbijdragen?