Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Niet alleen de grammatica van de jeugd rammelt wel eens, maar nu ook al die van hoogleraren. Ene Ivan Wolffers die zich hoogleraar noemt durft met zijn geleerde bol te constateren dat de spelling er onder 'leidt'... Ja als een hoogleraar zo'n intens primaire domme fout maakt, 'lijd' ik daaronder.
Wat een merkwaardig stukje. De link onder het woord 'onderzoek' verwijst naar een blogpost waarop de taalkundige Mark Liberman terecht gehakt maakt van het desbetreffende onderzoek en de conclusies. Desalniettemin presenteert u het hier alsof die conclusies gewoon staan, waarschijnlijk omdat het in overeenstemming is met uw 'gezonde verstand'. Het resultaat zou echter in strijd zijn met vrijwel alle bestaande onderzoek; ook dat wordt door Liberman aangetoond, met een lange lijst verwijzingen aan het eind van zijn artikel.
Kan het niet andersom zijn? Leerlingen die meer berichtjes sturen zijn slechter in grammatica.
Ach, ik heb altijd het gevoel dat grammatica vooral op journalistieke opleidingen als eerste de deur uit gaat. Als je ziet hoe sommige journalisten schrijven - en geen krant die aan correctie doet. Ik erger me dood aan een aantal standaardfouten die iedereen maakt, zoals een hoofdletter na een dubbele punt. Ook bestaan er voor de journalist blijkbaar niet meer leestekens dan de punt en de komma en de dubbele punt. Samengestelde zinnen zijn vrijwel altijd fout - de tweede komma wordt standaard vergeten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus kinderen leren niet alleen van sms-jes slechte spelling; ze hoeven het internet of een krant maar te lezen om overstelpt te worden met slecht Nederlands.