Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Goede koffie met cheesecake en de bittere nasmaak van Wilders

  •  
17-09-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
mrnonno
Het merkwaardige was dat de commentatoren van de door Wilders zo diep gehate NPO zijn optreden nog wisten te waarderen ook.
Donderdagmiddag zat ik bij Mr. NonNo op het Middellandplein een kop koffie te drinken waar de halve stad een voorbeeld aan kon nemen. De samenstelling van het gastenbestand en het personeel gaven er blijk van hoe wereldvreemd de drogbeelden zijn waarop Geert Wilders dezer dagen de Tweede Kamer trakteert. Hier hadden mensen van velerlei slag en kleur het gezamenlijk naar hun zin terwijl zij elkaar alle ruimte gunden. Zij vertegenwoordigden de toekomst. Zij stonden in sterk contrast met de karikatuur van het verleden die de rechterzijde aan ons volk wil opleggen. Ik dacht dan ook ondanks de aangename stemming bij mr. NonNo aan Wilders. Hoe hij op het spreekgestoelte agressief slachtofferschap etaleerde. Hoe hij een vals beeld schetste van de situatie door lukraak cijfers uit hun context te rukken. Hoe hij op die manier haat zaaide. Hoe hij aanhoudend collega’s beledigde en voor leugenaars uitmaakte omdat zij zijn paranoïde voorstelling van zaken niet voetstoots aannamen.
Een dag later ging Wilders op de oude voet door. Terwijl andere Kamerleden met de premier een scherpe maar inhoudelijke discussie voerden over de coronaproblematiek, brak Wilders in met een uitbarsting van woede over de ondergang van de rechtsstaat die volgens hem aan corruptie ten offer was gevallen. Ik vind het knap dat nog geen Kamerlid op dit soort grofheden reageert met: “Mevrouw de voorzitter, deze toon slaat de geachte afgevaardigde maar aan in de huiselijke kring. Ik ben er in ieder geval niet van gediend. Ik laat mij niet voor leugenaar uitmaken. Dit gezegd zijnde vervolg ik mijn betoog”.
In de oude tijd was er zeker een duel van gekomen. Het laatste tweegevecht tussen politici vond plaats in het jaar 1967. Locatie: Neuilly-sur-Seine vlak bij Parijs. De Gaullistische afgevaardigde René Ribière onderbrak de socialistische oppositieleider Gaston Defferre zo vaak dat deze (geducht straatvechter uit Marseille) zei: “Houd je mond, gek”. Na een korte woordenwisseling daagde Ribière Defferre uit voor een duel. Deze koos de degen en werd tot winnaar verklaard nadat hij zijn tegenstander een paar keer een lichte snee had bezorgd. President De Gaulle was over dit alles buitengewoon slecht te spreken.
In Nederland komt de degen er niet aan te pas. Men probeert verbale agressie met redelijkheid te pareren. Dat komt je alleen op meer snieren en scheldwoorden te staan. Het merkwaardige was dat de commentatoren van de door Wilders zo diep gehate NPO zijn optreden nog wisten te waarderen ook. Ze deden op geen enkele wijze aan waarheidsvinding rond zijn apocalyptische koortsdromen maar stelden vast dat hij toch maar de show stal. Zo komt Wilders met alles weg. Verbale agressie is tegenwoordig erg comme il faut aan de randen van de Nederlandse politiek. In Het Parool schrijft Jerry Afriyie bijvoorbeeld: “Dan komt er een dag waarop je denkt: fok it! Ik ben er helemaal klaar mee. Als ik Zwarte Piet tegenkom, sla ik hem knock-out. Als nog een witte persoon mij racistisch bejegent, eindigt die in het AMC”. Stel je voor dat dit tot een uitdaging zou leiden om ‘s morgens tegen half zeven met zijn secondanten in park Frankendael te verschijnen om daar satisfactie te geven. Op degen of sabel. De keus is aan de uitgedaagde. Een pistool kan ook natuurlijk. En zonder voorafgaand pochen op de sociale media want duelleren is verboden.
Maar het gebeurt niet. Het blijft bij schelden en dreigen terwijl niemand ter verantwoording wordt geroepen.
Tegenover dit trieste beeld stonden de koffie en cheesecake in Mr. NonNo. Ik keek nog eens om mij heen en verdomd, opnieuw was ik de nestor van het gezelschap. Ik werd omgeven door de jongere generaties, die nu de hoofdrol speelden bij de vormgeving van Rotterdam. Een Nederland volgens de mal van Wilders zal hen alles ontzeggen: hun levensvreugde, hun kleur, hun manier van leven en in veel gevallen hun plek. “Vieze vriendjespolitiek!”, hoor ik hem uitroepen, terwijl ik deze regels tik. “Als gewone burger krijg je geen mildheid en genade maar dan word je van een flat gegooid”. Wilders is de rattenvanger van Hamelen. De ratten die hem volgen moeten nog maar eens nalezen hoe het met hun soortgenoten uit dat sprookje afliep. Voor het geval ze zich te veel verkneuteren over de zege die hen wordt voorgespiegeld.
Video niet zichtbaar? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (67)

Richard58
Richard5819 sep. 2020 - 7:24

Leuk artikel Han en ook zo waar. En de discussie hieronder zoals te verwachten. Niks aan toe te voegen behalve dat je ziet dat de rotte Appel(s) onder de reaguurders blijven proberen gezonde appels aan te steken. Dat zal niet lukken gelukkig!

Djennica
Djennica18 sep. 2020 - 20:28

"De samenstelling van het gastenbestand en het personeel gaven er blijk van hoe wereldvreemd de drogbeelden zijn waarop Geert Wilders dezer dagen de Tweede Kamer trakteert." Dit etablissement is een afspiegeling van de Nederlandse wijken?

1 Reactie
Zandb
Zandb19 sep. 2020 - 6:16

Djennica En over welke Nederlandse wijken hebben we het dan precies?

NoahAmber
NoahAmber18 sep. 2020 - 10:51

Hoe hij op het spreekgestoelte agressief slachtofferschap etaleerde. Het gaat bij wilders gelijk als met de trumpen van deze wereld. Het gaat om hen zelf en niets en niemand anders.

Martin007
Martin00718 sep. 2020 - 9:17

Hier hadden mensen van velerlei slag en kleur het gezamenlijk naar hun zin terwijl zij elkaar alle ruimte gunden. Ik heb dan ook sterk het idee dat de Wilders fans zich voornamelijk in de periferie van Nederland bevinden. Plekken waar je mensen met een kleurtje moet zoeken met een lampje.

1 Reactie
Max6
Max618 sep. 2020 - 11:06

Eh... in 2017 15% van de stemmen in Rotterdam, en 14% in Den Haag. Amsterdam wel een stuk lager met 6,5% Beetje makkelijke poging om de PVV-stemmer naar de provincie te schuiven...

Bouwman2
Bouwman218 sep. 2020 - 9:01

Ik vind het een harteloos stuk. Meneer Wilders speelt zijn rol met verve. als Kamerlid en leider van zijn fractie. Hij is onmisbaar. Je moet je toch niet voorstellen dat er geen oppositie zou zijn, geen pluriformiteit maar een eenpartijstaat? Heb toch compassie voor de democratie bid ik @hanvanderhorst. En voor Wilders als persoon, zoals ie dat zit in zijn blauwe pak, met dei schoppende tic in zijn flodderpak. Die man kan niet eens weg. Die blijft minstens tot ie dik boven de tachtig is op die zetel zitten die voor hem klaar is gezet door zijn adepten. Heet hem hartelijk welkom, reik em begripvol de reële elleboog. .Bedenkt maar hoe naar het voor meneer Wilders moet zijn geweest toen de Mark Rutte hem hooghartig antwoord gaf. Wilders heeft het al zo moeilijk. Hij is g

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman218 sep. 2020 - 9:20

Hij is geheel afhankelijk van gaven die hem van Overheidswege worden verstrekt, aan beveiliging en aan wedde en verwervingskosten. En wat moet Wilders niet betalen aan advocaatkosten? Uurtje factuurtje hoor en helemaal geen toevoeging. Voor ie de regeling van kantoor mrs Knoops @ Hamburger heeft afbetaald zijn we twee decennia en talloze incidenten verder. 91 Wees dus begripvol en heb compassie. Je bent dat altijd wel voor anderen, voor de verstotenen in de samenleving.ben je de kampioen, doe dat ook maar voor Wllders, die er nu is, maar ware hij er niet dan zou ie moeten worden uitgevonden. In naam der democratie, wat is je antwoord? . .

Hanvander Horst
Hanvander Horst18 sep. 2020 - 15:36

Hij heeft zelf voor niemand begrip,. Als liberaal en tolerant iemand behandel ik mensen graag zoals zij anderen behandelen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 sep. 2020 - 8:42

Han van der Vorst Ik probeer dat juist niet te doen. Het gaat alleen over verschillende dingen. Je kunt ook zeggen dat je het voor iedereen opneemt die bedreigd wordt in zijn bestaan en daar de gevolgen van ondervindt.

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 8:42

Ja. je schetst een mooie (NonNO) en een slechte (Wilders) werkelijkheid. Ik was geschokt door het enorme contrast tussen de troonrede, die doorspekt was met 'verbinding'. De inhoud van deze troonrede ging over samen zijn, met elkaar verdergaan. En hoe wordt het Kamerdebat geopend? Bijna 2 en een half uur haatzaaierij van Wilders. Niet alleen naar de Islam en Marokkanen, maar ook naar Nederland, de rechtsstaat, naar de politiek, naar collega's. Daar gaat je troonrede.

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman218 sep. 2020 - 9:28

De koning wordt geacht er voor iedereen te zijn en het Kabinet is dat ook. Het spreekt altijd met één mond. Maar de Kamer telt talloze monden. Zo werkt de democratie nu eenmaal.. Het is hard, maar wel een hard feit. Ik begrijp je zorgen, maar ik zeg aanmoedigend : meneer vdbemt, gewoon doorgaan, goed bezig.

Thuiszitter
Thuiszitter18 sep. 2020 - 10:07

vdBemt - hoezo verrast ? Dat doet Wilders elk jaar . https://www.trouw.nl/politiek/geert-wilders-zet-de-andere-partijen-voor-het-blok-in-algemene-beschouwingen~ba8572cb/

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 12:30

@Thuiszitter. Dat klopt. Dat doet Wilders ieder jaar. (Er zijn Wilders-aanhangers die vinden dat hij tenminste met iets nieuws komt). Ik schrijf ook niet dat ik verrast ben. Ik schrijf dat ik geschokt ben, vooral ook omdat hij maar door kon gaan.

Libertain
Libertain18 sep. 2020 - 7:04

Beste Han, mogelijk vergeet je dat Henk en Ingrid doorgaans verrukt zijn van de taal die Wilders jarenlang steeds aanslaat die in de afgelopen jaren het sociale landschap in ons land steevast gevormd heeft. (Het was Bolkestein zijn idee, toch?) Ultrarechtse terravorming. Over het constante zwijgen in het Parlement hierover zal ik hier geen commentaar geven.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman218 sep. 2020 - 9:31

Ik beschouw wat je tot slot zegt als verstandig. Ook tegen jou zeg ik: volhard in je voornemen en ik zal je hartelijk gedenken in mijne gebeden. .

Hanvander Horst
Hanvander Horst18 sep. 2020 - 6:57

Nee, ik vind dat ze hem net zo min moeten ontzien als de andere politici.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman218 sep. 2020 - 9:33

Het lijkt me dat u zich met uw niewens

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty18 sep. 2020 - 5:54

"Het merkwaardige was dat de commentatoren van de door Wilders zo diep gehate NPO zijn optreden nog wisten te waarderen ook." Zo merkwaardig is dat toch niet? Politieke commentatoren van de NPO beoordelen op basis van hun professional judgment hoe woordvoerders van partijen presteerden in de AB. Je kunt zeggen van Wilders wat je wilt maar hij is een gehaaide debater en weet zijn stokpaardjes keer op keer maximaal uit te venten. Omdat Wilders een broertje dood heeft aan de publieke omroep zouden zij hem genadeloos moeten afkraken, is dat wat je eigenlijk poogt te zeggen? Overigens vind ik Rutte en Wilders types die ik wel in zo een wit strak pakje een schermduel zie uitvechten op het Binnenhof.

3 Reacties
Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 9:45

Lefty Inderdaad kun je van Wilders zegen wat je wil. Maar het heeft weinig zin om op democratische wijze regels in te stellen, wanneer je bewondering hebt voor de mensen die scoren omdat ze de regels aan hun laars lappen. Wanneer de politiek zich anders gaat bemoeien met de rechterlijke macht, dan dat ze wetten opstelt, dan is het mis. Wilders (Nota bene is Wilders' hoofddoel te strijden tegen de islam omdat die probeert te winnen door de democratische regels aan de laars te lappen.)

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 10:05

@Rutger Groot "Gemiste kans van kamerleden en Rutte in het bijzonder om dit onbeschofte en demagogische gedrag van Wilders scherp te veroordelen – en om inhoudelijk op de onzin van Wilders in te gaan." Het enige, maar dat is dan ook het enige, waar je bij Wilders bewondering voor kunt hebben, is zijn vermogen dat zo goed als onmogelijk te maken. Bij iedere poging dwaalt hij af naar de kern van zijn eigen verhaal, weg met de islam, weg met de Marokkanen, hij is zielig, Nederland is corrupt. De enige die daar even doorheen wist te breken, was Asscher, die met feitelijke voorbeelden uit het verleden, aantonend dat Wilders helemaal niet de zwakkere burger beschermt, waarin Wilders telkens meestemt met de VVD. In de 2e ronde was men verstandiger. NIET reageren op Wilders. Dat geeft hem ook niet de kans nog extra en verder te fulmineren.

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 10:06

Dit staat een treetje te hoog.

Rutger Groot
Rutger Groot17 sep. 2020 - 21:06

"Terwijl andere Kamerleden met de premier een scherpe maar inhoudelijke discussie voerden over de coronaproblematiek, brak Wilders in met een uitbarsting van woede over de ondergang van de rechtsstaat die volgens hem aan corruptie ten offer was gevallen." Gemiste kans van kamerleden en Rutte in het bijzonder om dit onbeschofte en demagogische gedrag van Wilders scherp te veroordelen - en om inhoudelijk op de onzin van Wilders in te gaan. Dus verder dan 'de toon van het debat', van Wilders is gemakkelijk te winnen op de inhoud. Maar het lijkt wel alsof niemand zijn/haar vingers hieraan wil branden...

1 Reactie
Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 9:47

Rutger Zo lijkt het wel.

TwoTone
TwoTone17 sep. 2020 - 20:27

Tsja, wat mij bijgebleven is dat dijkhof gewoon weigerde te antwoorden op Wilders vraag waarom zelfs Duitsland zometeen een netto ontvanger is uit het Eu herstelfonds en het armere nederland een netto betaler. Een weigering om dit soort belangrijke vragen te beantwoorden helpen Wilders steeds verder in het zadel. Tsja, en van die rechtsongelijkheid en het (politieke) proces wordt maximaal gebruik gemaakt. Dat is voor veel kiezers de bittere nasmaak wel waard....

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 sep. 2020 - 7:00

Alle deelnemers aan het fonds hebben recht op bedragen uit dat fonds. Nederland ook. En van rechtsongelijkheid is geen sprake.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty18 sep. 2020 - 7:18

Dit is ook niet uit te leggen, net zo min als de relatief grote bijdrage aan het nauwelijks door Corona getroffen Polen. Omtzigt was de enige politicus die destijds kritisch was over de arbitraire verdeling, toch stemde het CDA is met dit dubieuze fonds.

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 10:17

En het is jou niét opgevallen dat Wilders inhoudelijk bijna nooit antwoord geeft, maar altijd een wending vindt naar zijn racistische verhaal. En ook niet dat hij zelfs een moment niet eens dát deed, toen Asscher hem confronteerde met het stemgedrag van de PVV, namelijk: meestemmen met de VVD. Hij was zowaar even stil.

NoahAmber
NoahAmber18 sep. 2020 - 10:55

@TwoTone 17 september 2020 at 22:27 Tsja, wat mij bijgebleven is dat dijkhof gewoon weigerde te antwoorden op Wilders vraag Tsja. Typisch wilders wel antwoorden verlangen maar op vragen hullen in stilzwijgen of ontwijken. Zo kennen wij hem toch al zo '20 jaar. Dus hij krijgt met gelijke munt betaald. Sneu, maar dat krijg je dan

harmmeijer
harmmeijer17 sep. 2020 - 20:19

“Het merkwaardige was dat de commentatoren van de door Wilders zo diep gehate NPO zijn optreden nog wisten te waarderen ook.” Het enige wat ik op Radio 1 hoorde voordat de algemene beschouwingen begonnen was dat “Wilders waarschijnlijk wel weer met vuur zou komen” als eerste spreker van fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij is. Alsof ze zich erop verheugden, verbijsterend.

2 Reacties
harmmeijer
harmmeijer17 sep. 2020 - 20:21

van = en fractievoorzitter

harmmeijer
harmmeijer18 sep. 2020 - 6:07

Vuur = vuurwerk

Viso
Viso17 sep. 2020 - 19:53

" In Het Parool schrijft Jerry Afriyie bijvoorbeeld: “Dan komt er een dag waarop je denkt: fok it! Ik ben er helemaal klaar mee. Als ik Zwarte Piet tegenkom, sla ik hem knock-out." Jerry was nou niet bepaald echt origineel en heeft kennelijk behoefte om ook nog even de KOZP grens op te zoeken in navolging van ene prijswinnaar Akwasi die hem voor ging. Miz is de reden daarvan duidelijk.. Opruiing versterkt door het feit dat Akwasi er mee weg kwam. Gesteund door een OVJ die een flutverklaring voor hem opstelde en om redenen van een andere zaak werd gehaald. Dus er is uiteraard helemaal niets mis met de rechtsgang. Zolang jouw zaak maar bij de juiste OVJ en rechter terecht komt. Dat hebben we de afgelopen weken wel kunnen zien.

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 sep. 2020 - 7:02

Dit is nu het soort kwaadaardig gelul wat Wilders in de geesten van de mensen plaatst. Akwasi heeft een voorwaardelijk sepot aan zijn broek hangen. Als hij nog eens over de schreef gaat, wordt hij alsnog vervolgd. Een aantal burgers heeft verder bij de rechtbank een procedure aangespannen om toch vervolging af te dwingen. De rechtsstaat draait op volle toeren.

BigKnor
BigKnor18 sep. 2020 - 7:28

@Han van der Horst “ Akwasi heeft een voorwaardelijk sepot aan zijn broek hangen.” Ja, voor een jaartje. Nou, nou, poe poe, de in kwestie wordt me toch zwaar gestraft.

Paul250371
Paul25037118 sep. 2020 - 9:16

Viso Man, man wat een geleuter.

Viso
Viso18 sep. 2020 - 10:35

Het gaat er niet om dat er alsnog een procedure is aangespannen. Dat Akwasi's zaak niet voor de rechter kwam maar geseponeerd werd door een OVJ die op vrijwillige basis in het anti racisme kringetje verkeerde is kwaadaardig. Niet het gelul er over. Mevrouw is niet voor niets van de andere zaak gehaald waar de aanspanner om bepaalde redenen ook nog eens zeer verbolgen over was. Ik heb Wilders helemaal niet nodig voor een inzicht. Het internet is groot. En het vergeet niet.

Sonic2
Sonic217 sep. 2020 - 19:48

Je ziet dat effect regelmatig. Het is een soort van overcompenseren. Wilders en Baudet zijn er in geslaagd om alles wat de NPO en media doen als links neer te zetten. Alles is fake. Alles klopt niet. Alles is gericht om de 2 verlossers van hun voetstuk af te halen. https://www.google.com/search?q=nos+wilders&oq=nos+wilders&aqs=chrome..69i57j0l4j69i60l3.1690j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Een aantal linkjes over Wilders van de NOS. Gaat over zijn proces. Gaat over Rutte die het in debat over Wilders over de rechtstaat heeft. Gaat over de recente rellen. Gaat over bedreigingen. Gaat over Wilders die het over corruptie heeft. Gaat over Wilders die Rutte 10 jaar puinhoop verwijt. Mijn god. Wat is die Wilders toch in al zijn eigen slachtofferschap gaan geloven. De media wil overcompenseren. Doodsbang als ze zijn om maar iets verkeerd te zeggen. Doodsbang als ze zijn voor weer een Twitter explosie van gestoorde PVV en FvD fanboys. De media hebben wat Wilders betreft de zaken de laatste dagen slecht weergeven. In 2010 deed Wilders een goede APB. Dat wil ik hem nageven. Tien jaar terug dus. Het gaat dit jaar om Corona en de economie. Het waren Wilders zijn slechtste APB. Heel erg slecht. Hij wilt premier worden, maar praatte en jankte eerste 2 uur over zijn rechtszaak. Niet over de economie of Corona. Bij Asscher werd hij drie of vier keer om zijn oren geslagen. Een weerwoord had hij niet. Wilders was alleen maar opgefokt. Met wie hij wilde samenwerken moest hij het antwoord schuldig blijven. Wilders viel continue in herhaling. Ik vond Wilders echt heel erg slecht. En had Wilders vervangen door Klaver en mijn naam door iemand anders en iedereen had dat echt wel gevonden. Door overcompensatie wordt de media berichtgeving er niet beter op. Je bent meteen links of VVD stemmer als je beweert dat Rutte goed in het debat is en dat Wilders vooral uitblinkt in holle frases en Baudet in zweverige en warrige betogen. Dit is een mening en iedereen mag het anders zien uiteraard. Maar het valt me op dat de media uit angst voor het FvD en PVV trollen leger aan het overcompenseren is. Waarom eigenlijk?

3 Reacties
Zapata
Zapata17 sep. 2020 - 20:10

Het zal Wilders helemaal niets uitmaken wat u of ik van hem vinden en wat we daarover neerschrijven in de panelen. Wat wij neerschrijven levert hem hits op bij Google of andere zoekmachines. Het zal hem weinig uitmaken wat de main stream media van hem vindt. Of dat nu negatief of positief is. Hij krijgt aandacht en daar gaat het om. Zijn tot in den treuren uitgemolken spelletje van boos, verontwaardigd, opkomen voor Jan met de Pet blijft hangen. En daar gaat het om bij hem. Hij doet dat al 10 jaar lang en rijdt daarmee niet de VVD in de wielen of het CDA, nee hij houdt links klein. En ondanks al zijn retoriek stemt hij in de meeste gevallen voor VVD beleid. Dus de VVD is in zijn nopjes met Wilders en die spelen het spelletje graag mee. Good cop bad cop. Zelfs D66 vindt het wel best want die kunnen zich profileren. En wij die al ruim 10 jaar te hoop lopen tegen Wilders en zijn verderfelijke standpunten hebben het nakijken. Willen we de PVV echt klein krijgen dan moeten we geen woord meer aan die club vuil maken. Doen we met de meeste dwazen, schouders ophalen en doorlopen. Moeten we ook met Wilders gaan doen.

Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 20:33

Doorgaans reageer ik niet op meningen uit de kelder van de vierde divisie - ik heb een naam hoog te houden, per slot van rekening, en het leven is kort, te kort, en er zijn ergere dingen; bovendien weet je na twee-drie woorden al hoe de klepel erbij hangt, wie of wat er nagebauwd gaat worden, kun je de kronkelredeneringen voorspellen, de nevel- en mistflarden voorzien, 't gepruttel horen borrelen. Maar soms wordt 't me te machtig & is het te gortig. 'Media' is meervoud van medium, potverdrie. Doe me geen pijn, nondeju, steek me niet door 't hart. De plukken haar - compleet met bloederig vel - liggen door de kamer, eczeem schroeit mijn huid. Caleidoscoop!

vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 10:22

@Grietje genot "Doorgaans reageer ik niet op meningen uit de kelder van de vierde divisie" . Erg jammer dat je dat nu wel gedaan hebt. Waarom is me volstrekt onduidelijk.

Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 19:42

Ik zag in het voorbijgaan bij de NPO, of de NTR, of BNN - of iets anders publiekelijks met een naam die de lading niet dekt - die verdwaalde, dolende ideale schoonzoon - Vullings is de naam van deze loyale steunbeer van de bestaande orde, geloof ik, hoor 'm kwetteren, zie 'm glimmen - weer 's reclame maken voor extreemrechts met de leugen dat de PVV sociaal-economisch 'links' is (de PVV is de grootste steunpilaar en van Rutte, alleen voor de bühne briesen ze wel 's tegen 'm, maar in de praktijk likken ze zijn hielen en kussen ze zijn kont en tekenen ze altijd bij Rutte's kruisje). Waar vinden we Wilders' grootste fans? Bij de gegoede burgerij, de liflafjes van middelbare leeftijd, de klandizie van die slaapverwekkende (door de VVD volledig uitgeklede) publieke omroep , uiteraard, want die heeft/hebben van hem niks te duchten.

Zapata
Zapata17 sep. 2020 - 18:44

Het probleem is dat Wilders nu al 10 jaar hetzelfde kunstje doet er al 10 jaar verbolgen op gereageerd wordt en hij zijn persmomentjes weer krijgt en het gekakel op social media. Kortom hij bereikt zijn doel want hij staat weer in het middelpunt van de belangstelling en zal weer de grootste "oppositie"partij worden. Ellendig is daarbij dat Baudet ook nog een zeteltje of 10 zal veroveren en dus zitten we met misschien wel 35 zetels die totaal nutteloos zijn. Die twee rechtse nationalistische partijen zullen dan bijna net zo groot zijn als heel links in Nederland. Helemaal droevig is, dat veel mensen uit de lagere regionen sociaal economisch op Wilders stemmen terwijl Wilders zoals door Asscher maar weer eens aangetoond in 90% van de gevallen met de VVD mee stemt. Die mensen gooien hun stem dus weg. En dat zijn misschien wel twee miljoen mensen. En rechts Nederland lacht in haar vuistje. Zolang de PVV en FvD in mindere mate zoveel stemmen trekken die normaal bij sociaal economisch links thuishoren gaat het met links niets worden. En zitten we over 20 jaar nog met een VVD kabinet. Overigens over de juichkreetjes als zou het Neoliberalisme op zijn retour zijn omdat de overheid een grotere rol speelt. Helaas moet ik u teleurstellen. Het Neoliberalisme heeft een overheid nodig om de markt efficiënt te houden. Die kan soms klein zijn maar in andere gevallen weer groter worden als de markt daar om vraagt. Foucault kan u dat prima uitleggen en dat scheelt mij weer een boel type werk. https://economicsociology.org/2018/01/29/foucault-neoliberalism-is-not-laissez-faire-but-permanent-vigilance-activity-and-intervention/ Wat ik hier in de panelen ook vaak tegenkwam was de bewering als zou Neoliberalisme niet bestaan. Nu zelfs een Dijkhoff dat toegeeft en een de Jonge gaat het in ieder geval lastiger worden voor het rechtse smaldeel om het bestaan er van te ontkennen.

6 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 20:13

De kiezers van Wilders komen van het CDA, de VVD, 't klein gristelijk grut en de SP. Sociaal-economisch linkse kiezers zijn d'r niet nagenoeg niet bij. Hou je zelf niet voor gek.

Max6
Max618 sep. 2020 - 6:46

@Grietje de PVV is de grootste partij voor mensen met een laag inkomen en werklozen... de meeste stemmers zijn laagopgeleid... volgens mij was dat vroeger toch sociaal-economisch links? Van welke partijen de kiezers komen vind ik niet echt interessant...

GoudenBergen
GoudenBergen18 sep. 2020 - 7:08

@Zapata "En zitten we over 20 jaar nog met een VVD kabinet." De reden dat links zo klein is dat de meeste Nederlanders helemaal niets zien in de linkse plannen. Deze plannen zijn grotendeels theoretisch exercities die, *ook onder normale omstandigheden*, resulteren in hoge werkloosheid, veel faillissementen, armoede, een onbetaalbare energietransitie, een exploderende staatsschuld en een veel te machtige staat. De wat meer politiek angehauchten weten ook dat het communisme de grootste mislukking van de twintigste eeuw was en dat landen als Venezuela en Nicaragua volledig onleefbaar zijn. Voor de Maduro-adepten het volgende artikel uit de NRC van vandaag: VN: Maduro verantwoordelijk voor misdaden tegen menselijkheid De Venezolaanse president Nicolás Maduro is persoonlijk verantwoordelijk voor misdaden tegen de menselijkheid. Dat stelt een onderzoekscommissie van de VN-mensenrechtenraad die was aangesteld om misstanden in het Zuid-Amerikaanse land te onderzoeken. https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/vn-maduro-verantwoordelijk-voor-misdaden-tegen-menselijkheid/ar-BB197Vf3

BigKnor
BigKnor18 sep. 2020 - 7:47

@Zapata “ Helemaal droevig is, dat veel mensen uit de lagere regionen sociaal economisch op Wilders stemmen terwijl Wilders zoals door Asscher maar weer eens aangetoond in 90% van de gevallen met de VVD mee stemt.” Ik heb met een PVV stemmer wel eens gehad over de consequenties van haar stem voor deze partij. Dat kon haar niets schelen want in tegenstelling tot het elitaire GroenLinks of PvdA had zij de “zegeningen” van de multiculturele samenleving ervaren. En zolang links weigert dit onder ogen te zien zal de deze potentiële stemmers wegblijven. Want dit soort mensen gaat de rekening betalen bij een volgende (kinder) pardon.

Zapata
Zapata18 sep. 2020 - 15:40

@Genot, ongeveer 15% SP behoorlijk sociaal economisch links, 12% PvdA tegenwoordig ook weer sociaal economisch links. heel verassend veel jongeren tot 35 jaar. Maar meest lager tot middelbaar opgeleide mensen en die zijn toch het beste af bij sociaal economisch links.

Zapata
Zapata18 sep. 2020 - 15:45

@Gouden bergen, daar heb je dat gereutel weer over communisme. Met links in Nederland bedoel ik sociaal economisch links, dus keynesiaans. Wat uitstekend heeft gewerkt in de naoorlogse jaren, de hoogste economische groet ooit. Maar er waren wat rechtse idioten die er vanaf wilden en daarom het neoliberalisme introduceerden. Crisis na crisis, volledig uitgewoonde wereld, biodiversiteit die enorm afneemt, oorlog na oorlog en een steeds grotere ongelijkheid.

Appel2
Appel217 sep. 2020 - 18:44

Je mag het dan hartgrondig met hem oneens zijn, dat wil nog niet zeggen dat Wilders niet regelmatig m.b.t. verschillende zaken gewoon een punt heeft en zelfs gelijk. Alleen leerstellige religieuzen en politieke dogmatici kunnen zoiets niet bevatten. Het is dan ook juist dat Wilders al bij verschillende gelegenheden door meer objectieve en professionele organisaties uitgeroepen is als meest welbespraakte politicus. Daar horen bijvoorbeeld het Nederlands Debat Instituut en Politicus van het Jaar bij.

5 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen17 sep. 2020 - 20:34

@Appel Een stilstaande klok geeft ook twee keer per dag de juiste tijd aan. Wilders is inderdaad zeer welbespraakt maar hij gebruikt deze kwaliteit niet om zaken te verbeteren en mensen te overtuigen maar alleen maar om mensen te beschadigen en te beledigen. Hij lijkt daarin op Trump. Het levert hem, net als Trump, wel veel aandacht op; hierbij spelen de media een dubieuze rol. Asscher was de afgelopen dagen ijzersterk, hij heeft dan ook de laatste twee jaar de Debatprijs van het Nederlands Debat Instituut gewonnen.

Paul250371
Paul25037117 sep. 2020 - 22:52

Hij blaat, herhaalt, en liegt over zijn xenofobe haat tegen de Islam. Voor de rest heeft hij nergens een oplossing voor, dat interesseert hem ook niet. Hij stemt alleen maar mee met de VVD tegen belangen van H en I. Maakt nooit een tegenbegroting niemand weet wat die haatzaaier wil. Hij ook niet, op 1 punt na. Het gaat die crimineel Geert W alleen, alleen maar om de Islam te bestrijden. " dat wil nog niet zeggen dat Wilders niet regelmatig m.b.t. verschillende zaken gewoon een punt ' Een punt scoren omdat je een inconsequentie of leugen bij Rutte aankaart kan een kind. Hij scheldt, bekritiseert, ridiculiseert, een ieder in de kamer en kabinet. En soms heeft de kleuter ook nog eens een punt. Maar hij komt nooit op geen 1 vlak met een doorberekende oplossing. Hij is niet welbespraakt. Het is een irritante kleuter met een extreem rechtse polariserende afbraakmening. De enige reden waarom mensen er naar moeten luisteren is dat de veroordeelde Geert W podia krijgt. Wilders is een storend gif wat de samenleving saboteert omdat de rechtse neo liberale afbraakpartijen voor extreem rechtse meningen geen angst hebben want die staan de grootkapitaal en hun aandeelhouders nooit in de weg. Sterker, jegunt ze hun fatsoenlijke xenofobie, zijn zij blij en nog bruikbaar ook. Fijn dat Rutte dankzij Wilders kan zeggen dat de woningnood komt door de verzonnen massa-immigratie ipv de smerige VVD politiek van Stef Blok. Het grootkapitaal en hun VVDCDA vertegenwoordigers zijn absoluut geen ideologische vijanden van de extreem rechtse Wilders en Baudet.

Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 23:49

Het meest hilarische aan dit soort wegbereiders van het orthodoxe facisme is niet dat ze met zo velen zijn, en het zijn ook niet hun volledig mesjogge 'argumenten' maar het is dat ze serieus schijnen te denken dat ze ons kunnen laten geloven dat ze antifascisten zijn. We kennen deze suffe trucjes van Trump et.al. De vraag is: werken ze ook hier, zijn we ook zo dom?

Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 5:48

Appel U zegt: "Je mag het dan hartgrondig met hem oneens zijn." Misschien had u beter kunnen zeggen: "Je mag het NOG hartgrondig met hem oneens zijn." Dat Wilders "zo nu en dan een punt heeft en soms zelfs gelijk", dat is niet uitzonderlijks; dat heeft iedereen wel "op sommige punten". Ten tweede doet het er weinig toe, wanneer je voor een ernstige misdaad wordt veroordeeld, of je "wel eens op bepaalde punten gelijk hebt". Tem derde is dat benadrukken van het gelijk op sommige punten hebben, een verbloemen dat Wilders op de trein van de democratie meelift tot het het moment dat hij kan uitstappen en die democratische rechtsstaat - die er nota bene nu niet is maar wel beschermd moet worden tegen de islam! - de nek om. Hoe "welbespraakt" iemand dat ook doet. Appel zal als nuttige idioot hartelijk bedankt worden door Wilders, voor al zijn moeite.

Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 9:55

Appel Tweede poging. Ik laat maar eerst even Wikipedia aan het woord om de moderator duidelijk te maken, dat ik niet een potje loopt te schelden: "Vaak wordt ervan uitgegaan dat de term nuttige idioot voor het eerst werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Sovjet-Unie. Lenin zou de uitdrukking gebruiken voor westerse intellectuelen die vanuit hun idealisme konden worden ingezet voor Sovjet-propaganda, maar er bestaan geen bronnen die dit aantonen[1]. Vanaf de Tweede Wereldoorlog verspreidde de term zich wereldwijd. In veel gevallen werden hiermee personen beschreven die voor de buitenlandse politiek van de Sovjet-Unie gebruikt werden[2]." Zo. Misschien dat het dan nu lukt. Dat Wilders zo nu en dan een punt heeft, laat onverlet dat hij veroordeeld is. Dan kan je de meest bespraakte politicus zijn maar wanneer je door de rechtsstaat op de vingers wordt getikt en je beweert oh zo welbespraakt dat die rechtsstaat corrupt is, dan ben je wel een nuttige idioot, wanneer je het zo prijst in Wilders dat hij ook wel eens iets zegt wat wel klopt. Vooral wanneer je dan ook nog - dat mag dan weer wel van de moderator - het volgende beweert: "Alleen leerstellige religieuzen en politieke dogmatici kunnen zoiets niet bevatten."

Poeha
Poeha17 sep. 2020 - 18:22

“ Ik werd omgeven door de jongere generaties, die nu de hoofdrol speelden bij de vormgeving van Rotterdam.“ De auteur weet blijkbaar niet waar hij heeft gegeten. Mr nonno betekent namelijk in het Italiaans opa. Waarschijnlijk omdat de eigenaar juist zijn of haar opa een hoofdrol wilde geven en het verleden wilde bedanken. Tenzij de eigenaar als rechts wordt bestempeld met de zin “ Zij stonden in sterk contrast met de karikatuur van het verleden die de rechterzijde aan ons volk wil opleggen.”

8 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen17 sep. 2020 - 18:47

Soms weet ik ook wel eens wat en dan wil ik het delen. Maar dan denk ik aan Cliff Clavin, en besluit dat toch maar even te laten. Waar is m'neer Lensen trouwens? al een tijd niks meer van vernomen.

Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 19:44

Frank L.ging de praktische politiek in, zei-ie. We zullen dus nog wel 's van 'm horen.

Paul250371
Paul25037117 sep. 2020 - 23:14

Las hem idd graag. Het probleem met domrechts is dat argumenten en onderbouwing hen werkelijk geen reet boeit. Ik denk dat Frank dat niet meer trok. Het ouderwetse "dweilen met de kraan open" gevoel. Of wellicht vond hij dat deze vorm van media niet meer de zijne was? Wie weet? "Frank L. ging de praktische politiek in, zei-ie. " Kickbokstraining zou een grappige wending zijn. Ik las hem graag en wat hij ook doet, gun hem veel plezier.

Paul250371
Paul25037117 sep. 2020 - 23:18

Poeha "Mr nonno betekent namelijk in het Italiaans opa. Waarschijnlijk omdat de eigenaar juist zijn of haar opa een hoofdrol wilde geven en het verleden wilde bedanken." De auteur constateert dat het publiek, jong, blank, gekleurd de toekomst van Rotterdam / Nederland representeert. Maar dat kan niet volgens jou omdat de tent Opa heet en daarom op het verleden gericht is, zeg je dat nou?

Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 5:53

Poeha U houdt er hier een vreemde gedachtegang op na. Wat doet het ertoe, wat de eigenaar wil of niet. De realiteit is, dat er op dat moment publiek aanwezig was, dat "in sterk contrast (stond) met de karikatuur van het verleden die de rechterzijde aan ons volk wil opleggen.”

Poeha
Poeha18 sep. 2020 - 9:59

Ik zeg alleen dat juist bij mr Nonno een hoofdrol is weggelegd voor de opa van de eigenaar en ook die opa een rol heeft gespeeld bij de vormgeving. Dan is het raar om te zeggen dat jongeren de hoofdrol spelen (de eigenaar wil zijn opa een hoofdrol laten spelen)

Zandb
Zandb18 sep. 2020 - 10:42

Poeha Nou, helaas zegt u wel wat meer dan alleen maar "Dan is het raar om te zeggen dat jongeren de hoofdrol spelen (de eigenaar wil zijn opa een hoofdrol laten spelen)".

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 sep. 2020 - 8:34

Zandbergen Ben je nu echt aan het muggenziften. En waarom mag iemand dat niet gewoon mededelen. Hij zegt verder toch niets over de jongeren die er zaten? Hij vond het gewoon grappig die contradictie, want dat was het evengoed. Het maakt verder ook niet uit in waar Han het over heeft en niet daar niets aan af. Zonder dat je het beseft kun je op een oude brombeer gaan lijken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 sep. 2020 - 18:04

Ik luister al lang niet meer naar de commentatoren van de NPO. Ik weet niet wat het beste is, misschien gewoon negeren.

Rechtse Bal6
Rechtse Bal617 sep. 2020 - 17:51

ik vond overigens dat Khadija Arib de teugels wel erg ver liet vieren... naast onwelvoeglijk taalgebruik mag zij heus wel de sprekers wijzen op het onderwerp, namelijk de begroting en dat de verkiezingen niet aan de orde zijn. en de tijdsoverschrijdingen waren wel erg lang .... (time-keeper is nog steeds een onderdeel van vergaderingen)

1 Reactie
KM2
KM217 sep. 2020 - 18:49

Het onderwerp...algemene beschouwing....je snapt het nog niet helemaal... "Algemene beschouwingen zijn vergaderingen van een politiek orgaan als de Tweede Kamer of een gemeenteraad die worden gehouden om te discussiëren over de plannen die de regering (of het college van burgemeester en wethouders) voor de komende periode hebben gepresenteerd. Algemene beschouwingen vinden gewoonlijk elk jaar plaats om de plannen voor het komende jaar te bespreken. Het verschil met gewone vergaderingen is dat bij de algemene beschouwingen niet wordt gepraat over de voorstellen die op dat moment actueel zijn, maar over het totale beleid."