Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Gijzelingen Parijs voorbij

  •  
09-01-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
parisestchalrie.jpg
Spoedoverleg Franse regering ... Drie gijzelnemers gedood door politie, 4 gegijzelden dood in Parijs 
De broers die een bloedige aanslag pleegden op de redactie van Charlie Hebdo eerder deze week, zijn door de politie gedood.
Updates onderaan 
De omgeving is geheel afgezet door een grote politiemacht en boven Dammartin cirkelden eerder vijf helikopters. Een hele kolonne gepantserde voertuigen van de speciale eenheden van de politie is ter plaatse. De politie heeft omwonenden en kinderen in nabijgelegen klaslokalen opgedragen om in hun huizen te blijven.
Aan de gijzeling ging een wilde achtervolging vooraf waarbij is geschoten, RTL meldt dat er schoten zijn gelost op de N2 in Dammartin-en-Goêle. Daarbij zouden 11 gewonden zijn gevallen. Zeven van hen mochten al naar huis en vier verblijven momenteel nog in het ziekenhuis. Zij zijn inmiddels buiten levensgevaar. Volgens Le parisien zouden de twee hoofdverdachten, die sinds de aanslag voortvluchtig waren, een Peugeot gestolen hebben in Montagny Sainte-Félicité (Oise).
Update 13.00 uur: In een koosjere supermarkt in het oosten van Parijs zijn schoten gelost en er zou één gewonde zijn, dat meldt Reuters. De man die momenteel met een kalashnikov klanten en personeel gijzelt zou dezelfde persoon zijn als de verdachte van de schietpartij in de metro van Parijs donderdag. Daarbij kwam een vrouwelijke politieagent om het leven. De schietpartij vond plaats na de aanval op Charlie Hebdo. Vandaag werd bekend dat de verdachten van beide aanslagen elkaar kennen uit jihadistische kringen.
Update 15.00 uur: Inmiddels is bekend geworden dat er twee gijzelnemers zijn in de koshere supermarkt in Parijs. Een man Amedy C. en een vrouw Hayat B. Zij worden ook gezocht in verband met de moord op een politieagente gisteren. Twee gijzelaars zouden zijn omgekomen*, onbekend is hoeveel mensen er nog precies aanwezig zijn in de winkel.
Mashable-journalist Tim Chester maakte deze Vine op de straat buiten de gegijzelde supermarkt in porte de Vincennes:
De gijzeling in Dammartin duurt nog steeds voort. De twee verdachten van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo en twee politieagenten houden in een drukkerij een man van 26 jaar vast.
Berichten over een derde gewapend incident in Parijs in de buurt bij Trocadero zijn inmiddels ontkracht door overheden. De Franse regering heeft een crisisberaad aangekondigd in het presidentiële paleis in Parijs. Daarbij zullen onder meer president Hollande, eerste minister Manuel Valls, minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve en minister van Justitie Taubira aanwezig zijn.  Update 16.00 uur: In tegenstelling tot wat eerder door AP werd gemeld zouden er geen doden zijn gevallen bij de gijzeling in Parijs. Wel zou een gijzelaar ernstig gewond zijn geraakt.
Update 16.50 uur: Er zijn schoten gehoord en er is rook te zien bij de gijzelingslocatie in Dammartin. Mogelijk zijn er explosies geweest. Ook in Parijs zijn schoten explosies gehoord. Toeschouwers en pers wordt gevraagd afstand te nemen.
Update 17.20 uur: Het lijkt erop dat beide gijzelingssituaties in Parijs en Dammartin zijn beëindigd. Volgens France24 zijn meerdere gegijzelden veilig en vrij. AFP meldt dat de broers die verantwoordelijk worden gehouden voor de aanslag op de redactie van CharlieHebdo bij de inval zijn omgekomen. Het lijkt erop dat de politie beide locaties tegelijkertijd heeft ontzet. In Parijs zouden daarbij twee agenten gewond zijn geraakt.
Update 17.35: De gijzelnemer in de joodse supermarkt in Parijs zou ook zijn gedood door politie. Alle resterende gegijzelden – het precieze aantal is nog niet duidelijk – zouden ongedeerd zijn. Of er nog een tweede gijzelnemer aanwezig was is nog niet duidelijk.
Update 18.00 uur: Bij de gijzelingsactie in Parijs zouden – in tegenstelling tot eerdere berichten – helaas toch een aantal gegijzelden zijn omgekomen. Of zij gedood zijn door de gijzelnemer, of omgekomen bij het beëindigen van de gijzelingsactie is op dit moment nog niet duidelijk. Het precieze aantal gedode gegijzelden is nog niet bevestigd.
Bij de gijzeling was volgens sommige bronnen ook een vrouwelijke verdachte aanwezig die zou zijn ontkomen nu voortvluchtig is. Maar dit is niet bevestigd.
Update 20:15
De derde gijzelnemer, die in Parijs werd gedood, s vlak voor de inval met de politie, maar vergat na het gesprek de verbinding te verbreken. De politie hoorde hoe hij ging bidden en besloot toen tot de aanval over te gaan, vertelt Ron Linker in het journaal.
Opmerkelijk is ook dat de derde gijzelnemer jaren geleden al in het nieuws was door de media, maar dan om een heel andere reden. Hij werd jaren geleden geïnterviewd door dagblad ‘ Le Parisien ‘ nadat hij de toenmalige president Sarkozy had ontmoet. Toen volgde Coulibaly, toen 27 jaar, een leer-werktraject bij Coca-Cola en werd hij neergezet als een jonge harde werker.
De gijzelaar in Dammartin-en Goële was volgens Linker niet de enige werknemer in het bedrijf. Een andere werknemer wist zich de hele dag verstopt te houden tussen de dozen en hield op die manier contact met de politie. Maar of het hier om dezelfde medewerker gaat is nog niet duidelijk.
De Franse televisiezender BFMTV zegt te hebben gebeld naar de drukkerij en kreeg de jongste broer aan de telefoon die in een gesprek verklaarde de aanslag op te eisen en in opdracht van Al Qaida te hebben gewerkt.
Vier van de gijzelaars zijn in de supermarkt in Parijs om het leven gekomen.
Cc-foto: screenshot Sky
De Franse politie heeft een video online gezet met beelden van de ontknoping van de gijzeling bij de drukkerij. Te zien is hoe agenten aan boord van een vrachtwagen klimmen waarmee ze het gebouw kunnen bestormen. Ondertussen wordt er hevig geschoten.
Update 13:09 De Franse president François Hollande heeft zaterdag een spoedoverleg met zijn ministers en veiligheidsdiensten. Inzet is om tot een strategie te komen voor het voorkomen van terreurdaden in zijn land.

Meer over:

wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (136)

vriest
vriest9 jan. 2015 - 10:25

Het zal eindigen met het doden van de genoemde daders , en hopelijk geen andere slachtoffers . En daarmee is de kous af en zullen wij wederom te maken krijgen met nog meer zogenaamde maatregen voor de veiligheid van ons burgers . En juist die maatregelen rakken ons in doen en laten maar niet de genen voor wie het bedoeld moet zijn . Juist ongemerkt verliezen wij steeds meer van onze vrijheden onder de noemer veiligheid , het geen onze politici koren op de molen is .Een volk dat wij angst aan praten is blind voor de waarheid en kunnen wij sturen als makke schapen .De waarheid is namelijk dat onze politieke elite bang is bang voor ons zowel in BRUSSEL als in DEN HAAG .Zij zullen hoe erg het gebeurde ook is aangrijpen om ons nog meer in een hoek te drukken .word eens wakker .

MichelReiziger
MichelReiziger9 jan. 2015 - 10:25

Werd een wietrekende pizzabezorger niet snel genoeg geholpen aan de kassa?

TonNoort
TonNoort9 jan. 2015 - 10:25

Een martelaarsdood? Het zou van moed getuigen als ze de maatschappij die ze zo verachten in de ogen durfden kijken. Het idee dat ze in een hiernamaals beloond worden voor hun daden is niets anders als een excuus om hun lafheid te maskeren.

Helderekijk
Helderekijk9 jan. 2015 - 10:25

Pamperen en nat houden. Niks aan de hand mensen doorlopen. Volgens de heersende elite.

rikus1
rikus19 jan. 2015 - 10:25

Het leek wel oorlog in Parijs vandaag. Zover ik heb gehoord zijn alle terroristen dood en de gijzelaar vrij. Goed gedaan Fransozen

RadiusLuns
RadiusLuns9 jan. 2015 - 10:25

Hulde voor de Franse politie en veiligheidsdiensten dat ze deze zaken zo succesvol hebben afgerond. Persoonlijk had ik liever gehad dat de terroristen gepakt zouden zijn en de rest voor hun leven zouden boeten voor hun schanddaden. Het is nu wachten op de volgende aanslagen, want er lopen nog heel veel wat potentiële moslimfanaten rond en zo lang niet iedere moslim ondubbelzinnig afstand neemt van dit soort wandaden zijn zij mede verantwoordelijk voor de schanddaden die hun geloofsgenoten begingen en zullen begaan. Voor de potentiële daders en zij die die dit soort moordenaars al dan niet heimelijk steunen is geen plaats in Europa en moeten uitgezet worden. Voor de vele vredelievende moslims breekt een moeilijke tijd aan, maar zij kunnen nu bewijzen aan welke kant ze staan door ondubbelzinnig afstand te nemen van de misdadigers.

MichelReiziger
MichelReiziger9 jan. 2015 - 10:25

@Bam Tatta, vr 09 januari 2015 17:29 Ja nu hebben ze hun zin, gestorven als martelaar. De echte,martelaars waren echter 2 dagen geleden al gestorven.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways9 jan. 2015 - 10:25

Jammer, maar aan de andere kant, opgeruimd staat netjes.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways9 jan. 2015 - 10:25

Hans Teeuwen is op dreef. Hans Teeuwen over de ware Islam. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/01/selvideo_hans_teeuwen_over_de.html#comments

Zenoboy
Zenoboy9 jan. 2015 - 10:25

Woede en walging! Dat voelde ik, maar het blijft de kunst om je hoofd koel te houden. Want per slot van rekening is er altijd nog de context waarbinnen alles plaatsvindt. Wat zou het fijn zijn als mensen wat meer inzicht zouden krijgen in de drijfveren van zichzelf en die van anderen. Iedereen is toch eens puber geweest? We weten toch allemaal nog wel hoe (wanhopig soms) we op zoek waren naar een eigen identiteit? Wie nee zegt liegt of wil het gemakshalve niet (meer) weten. Mensen kunnen ontsporen! En nee...daar kies je niet voor. En het zijn ook niet altijd de slechtste mensen die ontsporen... Bij degenen die niet begrijpen waarom mensen in een god geloven en het zo ridicuul vinden dat ze het nodig achten om gelovigen stelselmatig te beledigen en te tartten en daar hun levensmissie van maken, is ook een steekje los hoor. Wat mij altijd verwonderd is dat zogenaamde overtuigde atheïsten, (ik hoor vaak het woord spaghettimonster in hun betogen) zich zo weinig aantrekken van sociaal wetenschappelijke inzichten. He! Wat betekent het bijv. om mens te zijn? Enerzijds beroepen zij zich dus op de wetenschap (evolutietheorie) om aan te tonen dat geen enkele religie bestaansgrond heeft, anderzijds doen ze niets met die menswetenschappen welke bepaald gedrag kunnen verklaren… Is de vrijheid van meningsuiting in het geding? Dacht het niet! Die is springlevend! Letterlijk springen mensen op om hun mening te geven. De echte helden die opkomen voor de vrijheid van meningsuiting leven nog altijd in de dictaturen waar je je mening beter voor jezelf kunt houden….

vriest
vriest9 jan. 2015 - 10:25

IN REACTIE OP RAVEN 63 Ja er stonden zeker te weinig mensen op die bijeenkomsten ben ik met je een .Maar het gaat niet om het aantal ,het gaat er omdat men eens wakker word en verder kijkt en niet alles voor real aan neemt En zover is het nog lang niet ,zoals ook nu weer blijkt . Het wakker worden gebeurd langzaam na vele jaren in slaap gesust te zijn .

Meta Foor
Meta Foor9 jan. 2015 - 10:25

een pro-Israel demonstratie is afgelast in amsterdam ; en dan nog volhouden dat terrorisme niets met religie te maken heeft ?

minten
minten9 jan. 2015 - 10:25

en volgens mijn berekening zijn er ongeveer,(misschien een paar honderd meer of minder )in die tijd,35.000 kinderen verrekt van honger,en geweld,of voor ons simpele ziektens,natuurlijk leef ook ik met de rouwende mensen mee,maar ik snap er geen bal van,dat mij dit drama meer doet,dan momenteel andere drama's ?

Bagus
Bagus9 jan. 2015 - 10:25

Een link voor filosofische fijnproevers, maar zeker ook relevent voor een duiding van de tragedie in Parijs. http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofie/article/detail/3827147/2015/01/10/De-tragedie-is-gedemocratiseerd.dhtml

Friendly
Friendly9 jan. 2015 - 10:25

Mede door het aftakelende moraal van onze westerse beschaving, kunnen wij ons niet meer inleven in de belevingswereld van goed gelovige mensen. Een wereld van een moslim, die slechts volgens de wetten van een oude leer wil leven, in vrede. Een mens op wie elke lastering van zijn profeet pijn in het hart geeft. Hoe kan hij zich verdedigen in onze maatschappij? Hij staat als een kat in het nauw. Het is als een scheiding in tijd, waar onze ver gevorderde "beschaving" de oude beschaving niet wil accepteren. De eerste stap tot verbetering ligt in het leren samenleven, het elkaar respecteren. Terughoudendheid van meningsuiting is daarom gewenst. Vooral in deze tijd waarin de communicatie technisch sterk verbeterd is, is de kwaliteit en de norm sterk afgenomen. En het aller kwalijkste: we zijn blind voor onze eigen goedgelovigheid. We denken dat wat we op televisie zien de waarheid is. Nog steeds...

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways9 jan. 2015 - 10:25

Het is te hopen, dat ze LEVEND worden gepakt ipv een martelaarsdood. Tot aan hun dood in een smerige Franse gevangenis vol met ongelovigen. En heel oud worden.

6 Reacties
janwijn
janwijn9 jan. 2015 - 10:25

Een gevangenisstraf tot dat er de natuulijke dood op volgt is pas een echte martelaarsdood. Zich dood laten schieten is een laffe dood en dat zullen de zeven maagden ook zeggen die de broers denken te ontmoeten.

Donkerwoud
Donkerwoud9 jan. 2015 - 10:25

Ergens zie ik inderdaad liever dat zij jaren later tot inzichten komen wat een waardeloze ideologie zij al die tijd hebben aagehouden. Dan kunnen deze figuren in ieder geval een beter voorbeeld voor toekomstige terroristen worden dan dat zij hun symbolische heldendood sterven.

pakmelk
pakmelk9 jan. 2015 - 10:25

In een gevangenis vol ongelovigen? Ik verwacht dat de situatie in Frankrijk zeker niet beter zal zijn dan hier in Nederland, en dat betekent dat ze dan in een gevangenis vol geloofsgenoten komen te zitten.

Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Ik hoop dat niemand zo dom is u als kenmerkend ziet voor de westerse cultuur zoals anderen dit soort moslims zien als kenmerkend voor de islamitische.

JStokx
JStokx9 jan. 2015 - 10:25

Met een perspectief op vrijheid natuurlijk!

JStokx
JStokx9 jan. 2015 - 10:25

Ben benieuwd hoeveel mensen nu de straat op gaan met 'ik ben joods'.

peterh2
peterh29 jan. 2015 - 10:25

Gezellig... nu ook een joodse supermarkt. Iemand nog die denkt dat islam de religie van de vrede is?

3 Reacties
Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Meer dan u lief is, waarschijnlijk.

TonNoort
TonNoort9 jan. 2015 - 10:25

Dat dacht u ook toen de katholieken en de protestanten elkaar over hoop schoten in N-Ierland? Het is helemaal niet moeilijk om een beetje nuance te suggereren. Het enige dat je nodig hebt is: a. hersenen b. de wil of de mentale kracht om ze te gebruiken.

JanB2
JanB29 jan. 2015 - 10:25

DE Islam bestaat niet.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Ik stoor me aan het algemene karakter van uw opmerking betreffende de moslims. U hebt er geen idee van, kan er geen idee van hebben hoe ruim 4.000.000.000 moslims precies over joden denken en hoe en wanneer ze zich geprovoceerd voelen. En dus dient u zich te onthouden van dergelijke generalisaties.

hannogroen
hannogroen9 jan. 2015 - 10:25

'maar die joodse supermarkt ging af en toe ook wel erg ver in zijn joods zijn. ' U kent de desbetreffende supermarkt persoonlijk? Ik ben toch wel razend benieuwd naar wat u verstaat onder: 'erg ver gaan in het joods zijn'....?

JanB2
JanB29 jan. 2015 - 10:25

Ik hoop dat uw reactie sarcastisch bedoeld is.

trotsopnederland
trotsopnederland9 jan. 2015 - 10:25

Het was al voorspeld dat de ellende in Frankrijk zou beginnen en het lijkt erop dat de oorlog echt is uitgebroken. Het verbaasd me wat een paar gekken kunnen aanrichten, 10.000 agenten zijn bezig om 2 gekken op te pakken, laten we maar hopen dat de rest zich rustig houd. Het grote aantal zich moslim noemende mensen die deze daden niet veroordelen beangstigen met nog het meest.

4 Reacties
eeweew
eeweew9 jan. 2015 - 10:25

Er zijn zoveel agenten nodig omdat alles op alles wordt gezet om slachtoffers te voorkomen en deze menen levend op te pakken. Als de intentie was geweest om deze gijzelingen zomaar te eindigen was de boel al lang afgelopen.

Rode druppel
Rode druppel9 jan. 2015 - 10:25

Uw kritiek op uw geloofsgenoten is welliswaar begrijpelijk en wenselijk, maar kan toch geen verplichting zijn. Ieder individu behoort afgerekend te worden op zijn eigen daden, niet een hele bevolkingsgroep. Van een ding in uw geloof zijn er grote vraagtekens bij mij, de beloofde maagden. Ik moet er niet aan denken om zoveel maagden te hebben. Wat een werk, dat hou je toch niet vol.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa9 jan. 2015 - 10:25

Niets hopen Hassan, meteen en NU de onzichtbare moslim terroristen in Nederland opsporen en aanpakken, een speciaal rechter tegen deze gore moordenaars namens het geloof moet meteen komen! Bijvoorbeeld, moslims die waren en zijn van plan om naar IS gebieden te reizen horen nu de cel in in afwachting van een zware straf. Voorkomen beter dan genezen geldt voor deze criminelen, de slopers van Vrede en mensheid. Nederland kan altijd informatie en meningen en advies uit Marokko halen, die zijn heel goed in. Duizenden verdachten van terrorisme zitten voor onbepaalde tijd ingesloten. De Marokkaanse speciaal politie herkent die gare moordenaars, zij spreken hun taal, kennen goed de cultuur en zijn zelf ook moslims! Handiger kan niet !

lembeck
lembeck9 jan. 2015 - 10:25

Hassan, het merendeel blijft rustig en dat vind ik heel knap!

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

De gijzelnemers eisen een vrijgeleide voor hun "broeders" die de andere terreurdaad hebben gepleegd. Wat is er op tegen dat te honoreren als daarmee de levens van de in de winkel aanwezige vrouwen en kinderen kan worden gered? Een enkeltje naar de Islamitische Staat, voor alle vier.

2 Reacties
opgeheven
opgeheven9 jan. 2015 - 10:25

Het feit dat ze 12 moorden hebben gepleegd. Dat is er op tegen. Dat je de vraag überhaupt durft te stellen.......

EricDonkaew
EricDonkaew9 jan. 2015 - 10:25

Denk je dat ze daar onthoofd worden? Ik denk eerder dat ze daar als helden worden binnengehaald. Dat laatste verdienen ze zeker niet.

peterh2
peterh29 jan. 2015 - 10:25

Nooit gedacht dat ik dit ooit nog zou zeggen: een soort van Guantanamo Bay is zo gek nog niet. In Nederland alleen al zijn er 35 teruggekeerde Syrië-gangers en vele tientallen mensen die het uitreizen belemmerd is. Het kost de AIVD ongeveer 20 man om 1 individu te volgen, we hebben helemaal niet de capaciteit om al deze tijdbommen te controleren (als we daarmee al aanslagen voorkomen). Je weet zeker dat als 1 van deze lieden hier een aanslag pleegt het land te klein is, want waarom hebben we het niet voorkomen als we wisten wie het zijn? Geert zal dan 'gelijk' krijgen, met alle gevolgen van dien. De gematigde moslims zullen de schuld krijgen en de grootste klappen krijgen. Ik zie geen andere optie dan deze honderd tijdbommen van de straat te halen en preventief op te sluiten, inderdaad op heel gespannen voet met de rechtsstaat. Want het alternatief is nog zorgwekkender, als het mis gaat dan gaat het echt goed mis. Cynisch, maar wat is het alternatief? Wachten op de grote klap? Vertel het maar, ik weet het niet meer...

4 Reacties
Mark Gh
Mark Gh9 jan. 2015 - 10:25

"Je weet zeker dat als 1 van deze lieden hier een aanslag pleegt het land te klein is, want waarom hebben we het niet voorkomen als we wisten wie het zijn? Geert zal dan 'gelijk' krijgen, met alle gevolgen van dien. De gematigde moslims zullen de schuld krijgen en de grootste klappen krijgen." Erg vervelend voor de resterende goede moslims maar voorlopig zie ik geen tekenen dat er in de moslim-gemeenschap hier een brede beweging is tégen de extremisten (wel wat, maar te laat en onvoldoende). Als ze er wel voor gekozen hadden dat de afgelopen jaren (!) dat mensen dit hebben zien aankomen wel hadden gedaan had dat én de angel uit het 'anti-islam' sentiment gehaald én waarschijnlijk (we zullen het nooit zeker weten) tot minder extremisten geleid. "Ik zie geen andere optie dan deze honderd tijdbommen van de straat te halen en preventief op te sluiten, inderdaad op heel gespannen voet met de rechtsstaat. Want het alternatief is nog zorgwekkender, als het mis gaat dan gaat het echt goed mis. " Het afnemen van vrijheid is precies wat ze willen. Niet doen, het is onze keuze geweest dit alles te laten gebeuren, dan moeten we ook de gevolgen dragen - we zijn te laat. Hadden de politiek en media maar geluisterd en waren ze maar niet verblind geweest door hun politiek-correcte oogkleppen. "Cynisch, maar wat is het alternatief? Wachten op de grote klap? Vertel het maar, ik weet het niet meer..." Het is niet anders. Kom maar. We stuiteren wel terug.

Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

"Ik zie geen andere optie dan deze honderd tijdbommen van de straat te halen en preventief op te sluiten." Dat iemand al zo verblind is, dat hij niet meer ziet, dat het "preventief opsluiten van mensen" oneindig veel ingewikkelder is en veel méér narigheid veroorzaakt dan oplost dan dat we onze principes van de rechtsstaat blijven hanteren.

lembeck
lembeck9 jan. 2015 - 10:25

Deze mannen wilden inderdaad ook vertrekken en zijn tegengehouden. Wat ik elders al eerder schreef: ik hoorde op de radio dat het gevaarlijker is om mensen tegen te houden om te vertrekken dan om ze te laten gaan. Zij die terugkeren uit de strijd hebben zoveel meegemaakt dat diverse van hen nu psychologische hulp nodig hebben voor de verwerking. De mensen tegenhouden veroorzaakt juist frustratie en dan gaat een aantal juist hier lopen rotzooien. Zie Frankrijk.

SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

=Nooit gedacht dat ik dit ooit nog zou zeggen: een soort van Guantanamo Bay is zo gek nog niet.= Walgelijk dit. Dat wens je niemand toe, zelfs niet Netanyahu.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Staan ze toch dom te kijken als dat moslim-walhalla helemaal niet bestaat? Dat dood gewoon hartstikke dood is?? Zoals voor iedereen? Als dat niet zo zou zijn denk ik dat die verrekte Allah van ze ze een schop naar de eeuwig brandende hel verkoopt.Allah houdt die 72 wijfjes voor zichzelf. Heeft hij ook wat. Het moet hem niet meevallen, zulk gajes in zijn aanhang.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg29 jan. 2015 - 10:25

"Staan ze toch dom te kijken als dat moslim-walhalla helemaal niet bestaat?" Doorgaans kijk je niet meer als je dood bent. Dat is juist de genialiteit van een constructie als het hiernamaals: nooit zal er iemand terugkomen om te zeggen dat het allemaal maar een grapje was.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

En nu voluit communiceren dat de ingezette commando"s / scherpschutters allemaal vrouwen zijn . Kunnen de heren vrezen dat hun enkeltje paradijs , omringd met 70 maagden , een illussie is.

1 Reactie
SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

Als ze scherpschutters waren, had ik liever gehad dat ze verwond maar levend werden opgepakt.

JanB2
JanB29 jan. 2015 - 10:25

Even terzijde: bar slechte berichtgeving op het internet door de NOS. De vernieuwde site is nauwelijks de moeite van het bekijken waard: slordige presentatie, geen links naar (extra) nieuwsuitzendingen, beperkte inhoud en informatie. Ik erger me er rot aan want juist met dit soort nieuws wil je op de hoogte blijven.

2 Reacties
hphilippens
hphilippens9 jan. 2015 - 10:25

Ik kijk naar de NPO en naar Sky News op Internet. De Nederlandse tv doet het wel goed. Is even adequaat in de berichtgeving.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij9 jan. 2015 - 10:25

De nieuwe NOS site is gemaakt voor smartphones. Op je PC ziet dat er uiterst belabberd uit, alles staat in chocoladeletters. Alleen het nieuws van het laatste uur is nog zichtbaar in de lijstjes. Voor mij heeft de site afgedaan.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jan. 2015 - 10:25

Tsja, Van verdachten worden ze nu definitief tot daders gebombardeerd: ze kunnen niet meer praten. Ik blijf het volslagen ongeloofwaardig vinden: terroristen die niet alleen hun ID-card meenemen bij hun moordpartij, maar hem ook nog netjes achterlaten voor de politie.

13 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas9 jan. 2015 - 10:25

U bent zeker niet de enige met die twijfels. Er zullen nog heel wat vragen beantwoord moeten worden.

JStokx
JStokx9 jan. 2015 - 10:25

Vertel verder over uw complottheorie, kan niet wachten.

feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

Het is een complot? Maar wie zit er dan achter?

ietsminderzuurgraag
ietsminderzuurgraag9 jan. 2015 - 10:25

U suggereert dat ....?

SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

Ik had liever gehad dat ze in beide knieën waren geschoten, kon men daarna wellicht informatie inwinnen uit hun monde. Nu ze dood zijn, ja dan is niets meer mogelijk. Ook niet wiens opdracht ze hebben gewerkt.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways9 jan. 2015 - 10:25

Verdachten ?

Pukkie2
Pukkie29 jan. 2015 - 10:25

Het zal me benieuwen tot welke hoogte de complotverhalen gaan worden uitgesponnen als het DNA in de vluchtauto overeen blijkt te komen met dat van de neergeschotenen. Idem de overeenkomsten in afgeschoten kogels.

Zenoboy
Zenoboy9 jan. 2015 - 10:25

Hele goede vraag! Inderdaad: wie laat er nu zijn ID achter? Stel je een goed georganiseerde organisatie voor. Even de advocaat van de duivel spelen. Als organisatie zou ik nooit in beeld willen komen. En daarom zou ik dus nooit eigen mensen inzetten! Veel te link! Zet stromannen in, laat zij het vuile werk voor je opkappen! Infiltreer en help ze waar je kan. Zolang jouw identiteit maar niet bekend wordt! We komen er nooit achter...

juliusvold
juliusvold9 jan. 2015 - 10:25

>> Ik blijf het volslagen ongeloofwaardig vinden: terroristen die niet alleen hun ID-card meenemen bij hun moordpartij, maar hem ook nog netjes achterlaten voor de politie. >> Zonet op CNN was een desnkundige die dat haarfijn wist te verklaren. Ze wisten dat ze uiteindelijk gevonden zouden worden, wilden een martelarendood sterven en tot die tijd maximale publiciteit genereren. Echt Mw Stuurman; je hoeft geen ingewikkelde complotten te verzinnen deze keer.

ZafferY
ZafferY9 jan. 2015 - 10:25

Ach we vergeten allemaal ons paspoort wel eens mee te nemen, of juist niet. Maar ik ben het met u eens. We moeten niets uitsluiten. Een paar dingen zijn wel vreemd: waarom gingen ze er dan vandoor, overvielen een tankstation en verschansten zij zich met gijzelaars in een drukkerij?

123456zeven
123456zeven9 jan. 2015 - 10:25

Als je schietend naar buiten komt en tijdens het schieten door de politie wordt doodgeschoten dan is het toch glashelder dat jij in ieder geval scheidend naar buiten bent gekomen. Dat heet een heterdaadje. En verder, als ze echt onschuldig waren hadden ze net zoals hun neef naar het politieburo kunnen gaan om zichzelf aan te geven. Alle vragen zullen niet te beantwoorden zijn. Maar er is straks voldoende bewijs om met genoeg zekerheid te kunnen stellen wie de daders zijn geweest. Je hoeft alleen maar naar de kogels in de lijken te kijken en de sporen op de kogels te vergelijken die de loop veroorzaakt. Dat bewijs is beter dan het bewijs dat jij daadwerkelijk Stuurman bent en op Joop reageert.

feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

Ze hebben met de tv gebeld, er zijn gesprekken afgeluisterd, ze hebben tegen omstanders uitspraken gedaan et cetera. U denkt nog steeds dat het een zionistisch complot is?

panterarosso65
panterarosso659 jan. 2015 - 10:25

ah dus u denkt dat ze hun naam hoorden, vervolgens snel precies dezelfde wapens als de schutters aangschafde, in een auto stapte en vervolgens een overval pleegde en mensen gijzelden... de waarheid is makkelijk te achtehalen, de kogels uit hun wapens zullen vergeleken worden met die uit de slachtoffers, biometrie kan vertellen of de mannen of straat de zelfde lengte, bouw voetlengte ed hadden, hun stemmen kunnen met wat er geroepen werd vergeleken worden.

juliusvold
juliusvold9 jan. 2015 - 10:25

En hoe zit het nu met de complotdenkers die woensdag stelden dat het een false flag was. Iets zegt me dat z even niet reageren....

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jan. 2015 - 10:25

Waarom denk je dat nu opeens vaststaat dat deze verdachten de daders waren, en dat er niets of niemand anders achter zat?

SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

Daar kunnen we dus niet meer achterkomen. Ze zijn dus dood.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Op twitter zijn er inmiddels duizenden tweets met de hashtag #jesuiskouachi . Iedereen die beweert dat de islam geen probleem heeft is niet goed wijs.

2 Reacties
Lozerech
Lozerech9 jan. 2015 - 10:25

"Er zijn honderdduizenden tweets met de hashtag #KillAllMuslims. Iedereen die beweert dat het Westen geen probleem heeft is niet goed wijs." Dezelfde onnozelheid. Tip: gebruik twitter hashtags niet om meningen te vormen.

Sachs
Sachs9 jan. 2015 - 10:25

Ik begrijp geen letter van uw post. Wilt u het uitleggen?

Brauswasser
Brauswasser9 jan. 2015 - 10:25

HULDE voor de POLITIE. Niet alleen vandaag, maar ook naar de toekomst, vanaf nu, ► MEER RESPECT voor de POLITIE.

2 Reacties
SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

Soreek voor jezelf. Ik persoonlijk vind gewoon dat ze hun werk doen, ze worden immers niet aangenomen om louter bonnetjes uit te schrijven. Je kiest bij een poltie opleiding ook voor de risico's voor het vak. Ik heb bijna voor bijna elk beroep evenveel respect. (Bonusjagers, zakkenvullende bestuursleden, witteboord criminelen en populistische poltica natuurlijk niet)

EricDonkaew
EricDonkaew9 jan. 2015 - 10:25

In die supermarkt is er echter toch wat misgegaan. Vier doden op één gijzelnemer is gewoon te veel. Ik ga er dan wel van uit dat ze, althans de meesten, niet al dood waren vóór de bestorming. In feite is het gewoon een mislukte beëindiging van dit gijzeldrama. De dienst die hier verantwoordelijk voor is zal dit moeten evalueren en het in het vervolg beter moeten doen.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Westerse multikulti politiek faciliteert moslimterreur, politie moet de shit opruimen en voor tv-plaatje blijven we poeslief. Dan maar wachten op de volgende aanslag..

1 Reactie
SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

Nou wat stel je voor ? De wapens grijpen ?

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Toespraken van politici zijn nu standaard van te voren in de eerste zinnen doorspekt met de zalvende woorden dat deze zaken niets te maken hebben met de islam, die mensen vergeten dat het beledigen van de zelfbenoemde "profeet" Mohamed alleen maar kan OMDAT er een islam bestaat. In het verleden is er al in heel de islamitische wereld onrust met veel geweld geweest tegen het westen en westerlingen omdat die zogenaamde profeet beledigd werd met de cartoons. Ook President Hollande gaf dat weer duidelijk aan in zijn toespraak van 20 uur. Die politici denken echt dat de gewone burger gek en achterlijk is .... de verkiezingen zullen deze politieke malloten hun democratische "straf" geven

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Uw uitgangspunt, "Toespraken van politici zijn nu standaard van te voren in de eerste zinnen doorspekt met de zalvende woorden dat deze zaken niets te maken hebben met de islam", getuigt niet van al te veel realiteitszin. Enkel een hele grote stommeling zal beweren deze zaken "niets" met de islam te maken hebben. Natuurlijk hebben die met de islam te maken. De verschillen in ontstaan pas, bij het beantwoorden van de vraag: Maar wat hebben deze zaken dan precies te maken met de islam of nog beter, met andere moslims. Ik zou het toch prettig vinden, dat u in uw strijd tegen de islam, de werkelijkheid niet uit het oog verliest. En u niet bedient van zaken als "stemmingmakerij" gezien uw gebruik van het in dit verband dus zeer misplaatste woord "zalvende".

Brillie
Brillie9 jan. 2015 - 10:25

Eén ding is zeker: ons huidige kabinet gaat NIET vallen de komende maanden. Dat kan men zich electoraal totaal niet veroorloven.

1 Reactie
freaky33
freaky339 jan. 2015 - 10:25

Nou, dat moet ik nog maar zien. Denk dat de kans daar op hetzelfde is gebleven als voor de aanslagen.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

"Inmiddels is bekend geworden dat er twee gijzelnemers zijn in de koshere supermarkt in Parijs. Een man Amedy C. en een vrouw Hayat B." Het is bizar om initialen te gebruiken aangezien (1) de Franse overheid en pers dat zelf al niet doen en (2) die mensen niet in Nederland zijn en ze dus onmogelijk kunnen worden verward met iemand anders. Toch initialen gebruiken is doorgeslagen politieke correctheid.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Nou, ik vind dat ervoor pleiten dat we wel namen gebruiken getuigt van een grote mate van een enorm politiek incorrecte kortzichtigheid. Politiek correct: De naam zegt het al. Wie KAN er op tegen zijn om zich aan wetten en afspraken te houden? Wetten en afspraken die overigens ook nog eens keer democratisch tot politiek incorrect verklaard kunnen worden! en wie ZIJN daar op tegen? De politiek incorrecte schreeuwers die de realiteit niet onder ogen willen zien.

MichelReiziger
MichelReiziger9 jan. 2015 - 10:25

@Andrea deJoode, vr 09 januari 2015 19:59 Ik heb het hier geloof ik al eerder aangegeven. Het zou goed zijn om de koran eens te herzien, te moderniseren aan deze tijd. Passages in de huidige koran worden door velen te letterlijk geinterpreteerd, resultaat daarvan hebben we ook de afgelopen dagen weer ondervonden. Durf als politicus dit onder ogen te zien en te benoemen. Dat hoeft helemaal niet op een wildersachtige manier.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Datzelfde advies geef ik ook graag aan mensen die de Thora of de Bijbel letterlijk menen te kunnen begrijpen. Maar ja, die willen al niet luisteren...... Wij hebben hier in Europa besloten, dat we de invloed van deze mensen als "redelijk beperkt" accepteren omdat ze daar weinig concrete aanleiding toegeven. Maar het principe is gelijk. Dat is in Amerika al veel duidelijker waar te nemen.

JanB2
JanB29 jan. 2015 - 10:25

Het is dezelfde soort van zalvende woorden die door deze politici ook aan Israël worden gewijd. Nietszeggend en van een misselijkmakende hypocrisie. Woorden ook van een politiek die het contact met de maatschappij volledig kwijt is.

1 Reactie
JanB2
JanB29 jan. 2015 - 10:25

Reactie op Andrea deJoode.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Wij zouden eens een statement moeten maken en laten zien dat wij werkelijk om de vrije meningsuiting geven. Dat statement kan men maken door alle aanklachten tegen Geert Wilders in te trekken en hem niet langer juridisch te vervolgen. Is men het niet met hem of met wie dan ook eens, dan dien je dat met woorden op te lossen en niet met terreur of vervolging.

3 Reacties
ElChe
ElChe9 jan. 2015 - 10:25

Wanneer wilders of in Frankrijk le pen het voor het zeggen krijgen is het definitief afgelopen met het vrije woord.

Lopez
Lopez9 jan. 2015 - 10:25

[‘Dat statement kan men maken door alle aanklachten tegen Geert Wilders in te trekken en hem niet langer juridisch te vervolgen.’] En waarom zou Wilders gevrijwaard moeten worden van vervolging? Waarom zou juist hij niet vervolgd moeten worden als hij wordt verdacht van het aanzetten tot haat, geweld, discriminatie en onverdraagzaamheid? Is het niet juist de rechtsstaat waar we ons - Wilders inbegrepen - als westerse verworvenheid zo op beroemen die inhoudt dat iedereen gelijk is voor de wet? Of wilt u de talloze figuren waartegen Wilders zelf aangifte heeft gedaan ook uitsluiten van vervolging?

Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

Ja, Koos, maak van de nood een deugd? Als je nog meer van die onzalige ideeën hebt, laat je door mij niet tegenhouden. Ik wil u er wel op wijzen, dat er voldoende statements gemaakt zijn. En u vertellen, dat als er dan nogal wat mensen zijn, die zo dom zijn de islam openlijk de oorlog te verklaren, er zeker zo veel moslims zijn, wie dat alleen maar meer reden geeft nog gemotiveerder aan de slag gaan.

Ryder
Ryder9 jan. 2015 - 10:25

Blijkbaar mogen politici en bestuurders geen 'zalvende' woorden spreken, dat vinden velen hier. Wat dan? Moet de politiek bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten? Er is al veel te veel animositeit, zowel van radicale moslims tegen joden, het vrije woord, politici en willekeurige burgers als moslimhaters tegen moskeeën e.d. Dat zal alleen maar verder escaleren en in een maatschappij van haat over en weer wil ik niet leven. Daarom, van harte bedankt alle burgemeesters, ministers en andere woordvoerders die verzoenende woorden hebben gesproken en tegelijk de terreur in alle toonaarden hebben veroordeeld.

1 Reactie
vraptor
vraptor9 jan. 2015 - 10:25

Ik vrees dat zalvende woorden alleen niet veel helpen. Bestuurders behoren hun volk te dienen. En daar hoort bescherming bij en dat geldt ook voor beschermen tegen angst en dreiging. Voor iedereen en proportioneel. James Foley zal voor zijn dood heel wat hebben gezalfd, het heeft hem niet veel geholpen. De beul kijkt onbewogen recht in de camera en doet zijn werk. Dat is de tegenstander waarmee je te maken hebt. Downplayen is het voor de gek houden van jezelf.

GingerTed
GingerTed9 jan. 2015 - 10:25

Bij het NPO (Een Vandaag of het Journaal) werd melding gemaakt door een van de aanwezige verslaggevers dat hij even daarvoor een honderdtal jongeren met Noord_Afrikaans uiterlijk die provocerend "Je suis Kouachi" scanderend had zien langskomen. Kan iemand zich voorstellen wat voor gevoelens dit bij mij, nog meer de omstanders, en nog veel meer nabestaanden dit geeft? Dat de zeer terechte zorg om moskeeën, en met hen moslims in onze samenlevingen in het westen weliswaar gegrond is maar in geval van dit soort jongeren, groot in aantal en blijkbaar ongehinderd vanuit hun milieu en wijken, haar grenzen kent? Het zijn overigens buiten moskeeën tenslotte tot nog toe eerder synagoges, joodse instellingen, en het vrije woord die bedreigd worden en veel meer gewelddadig belaagd zijn.

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

Ja, veel bijval uit Noord-Afrikaanse hoek voor de daders. Maar hier op Joop gaat het voor over Wilders.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways9 jan. 2015 - 10:25

Wat heeft de Islam de wereld eigenlijk gebracht aan positieve dingen en wat heeft de Islam gebracht aan negatieve dingen ? Zijn er niet veel meer negatieve ?

4 Reacties
Lopez
Lopez9 jan. 2015 - 10:25

Kan het nog abstracter? Hoe bedoelt u: wat heeft ‘de islam’ ‘ons’ opgeleverd? Wat wilt u nu precies in kaart brengen? En hoe? En verwacht u een principieel andere uitkomst dan wanneer u zou nagaan wat een andere (wereld)godsdienst ‘ons’ heeft opgeleverd? Net als de geschiedenissen van de christelijke wereld, de hindoe wereld, de joodse wereld enz., is de geschiedenis van de islamitische wereld rijk geschakeerd met hoogte- en dieptepunten op elk gebied.

Nuanimo
Nuanimo9 jan. 2015 - 10:25

U vraagt; "Wat heeft het de islam de wereld eigenlijk gebracht aan positieve dingen en wat aan negatieve dingen ?" Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand er ècht over nadenkt. Want dan zouden mensen de belachelijke onmogelijkheid om een antwoord te vinden "waar we echt wat mee kunnen" al snel van inzien. Om dat nog eens te onderstrepen, beantwoordt u deze vraag met een volkomen nietszeggend antwoord? Nou ja, nietszeggend: U hoopt natuurlijk dat de mensen erin trappen en zich door u laten misleiden. Het ligt er bv maar aan wat iemand positief of negatief vindt. En ik neem bv ook zo maar aan, dat het antwoord van 4 miljard moslims door u niet serieus genomen wordt.....

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jan. 2015 - 10:25

De Verlichting zou niet mogelijk zijn geweest zonder de Islam, om maar een voorbeeldje te noemen. http://www.webpages.uidaho.edu/engl257/Don%20Quixote/moorish_influence_on_renaiss.htm Ons is geleerd dat de klassieke Griekse teksten eeuwen lang "vergeten" zijn, in de donkere Middeleeuwen, en dat ze pas herontdekt zijn tijdens wat wij de Renaissance noemen, maar dat gebeurde al veer eerder. Die Griekse teksten zijn bewaard, vertaald en behouden in Spanje, vanaf plm 700. Dat hebben de Moslims die daar toen woonden gedaan. Aan het bestaan van die teksten is de Renaissance te danken: de Moslims in Spanje hebben alles op perkament en papier gezet, en in meer dan 17 enorme bibliotheken bewaard.

juliusvold
juliusvold9 jan. 2015 - 10:25

>> Wat heeft de Islam de wereld eigenlijk gebracht aan positieve dingen en wat heeft de Islam gebracht aan negatieve dingen ? >> Wat mij betreft heeft geen enkel geloof iets positiefs gebracht in de mensheid en pas na de verlichting is de invloed van het christendom een stuk minder geworden met als gevolg een waanzinnige vooruitgang. Het is te hopen voor de mensheid en vooral voor de moslims dat die verlichting er in de Islam snel gaat komen.

robheus2
robheus29 jan. 2015 - 10:25

Paris Shooters Just Returned from NATO’s Proxy War in Syria In an all too familiar pattern and as predicted, the shooters involved in the attack in Paris Wednesday, January 7, 2015, were French citizens, radicalized in Europe and exported to Syria to fight in NATO’s proxy war against the government in Damascus, then brought back where they have now carried out a domestic attack. Additionally, as have been many other domestic attacks, the suspects were long under the watch of Western intelligence services, with at least one suspect having already been arrested on terrorism charges. USA Today would report in an article titled, “Manhunt continues for two French terror suspects,” that: The suspects are two brothers — Said, 34, and Cherif Kouachi, 32, both French nationals — and Hamyd Mourad, 18, whose nationality wasn’t known, a Paris police official told the Associated Press. He spoke on condition of anonymity because he was not authorized to speak publicly. USA Today would also report (emphasis added): The brothers were born in Paris of Algerian descent. Cherif was sentenced to three years in prison on terrorism charges in May 2008. Both brothers returned from Syria this summer. The implications of yet another case of Western-radicalized terrorists, first exported to fight NATO’s proxy war in Syria, then imported and well-known to Western intelligence agencies, being able to carry out a highly organized, well-executed attack, is that the attack itself was sanctioned and engineered by Western intelligence agencies themselves,. This mirrors almost verbatim the type of operations NATO intelligence carried out during the Cold War with similar networks of radicalized militants used both as foreign mercenaries and domestic provocateurs. Toward the end of the Cold War, one of these militant groups was literally Al Qaeda – a proxy mercenary front armed, funded, and employed by the West to this very day. Additionally, in all likelihood, the brothers who took part in the attack in Paris may have been fighting in Syria with weapons provided to them by the French government itself. France 24 would report last year in an article titled, “France delivered arms to Syrian rebels, Hollande confirms,” that: President Francois Hollande said on Thursday that France had delivered weapons to rebels battling the Syrian regime of Bashar al-Assad “a few months ago.” Deflecting blame for the current attack on “radical Islam” is but a canard obscuring the truth that these terrorists were created intentionally by the West, to fight the West’s enemies abroad, and to intimidate and terrorize their populations at home. We Must Sidestep the Canards As with any false flag attack engineered by a government for the purpose of manipulating public perception and pushing through otherwise unjustifiable policy both foreign and domestic, a series of canards are erected to distract the public from the true nature of the attack. In the recent attack in Paris, France, the canards of “free speech,” “condemning radical Islam,” “tolerance,” and “extremism” have all taken center stage, displacing the fact that the terrorists who carried out the attack were long on the leash not of “Islamic extremists” but Western intelligence agencies, fighting in a Western proxy war, as a member of a well-funded, armed, and trained mercenary force that has, on record since as early as 2007, been an essential component of Western foreign policy. Indeed, Al Qaeda and its various rebrandings are not the creation of “Islamic extremism,” but rather Western foreign policy using “extremism” as part of indoctrinating the rank and file, but directed by and solely for the purpose of serving an entirely Western agenda. As exposed by Pulitzer Prize-winning journalist Seymour Hersh in his 2007 article, “The Redirection: Is the Administration’s new policy benefiting our enemies in the war on terrorism?” it was stated explicitly that (emphasis added): To undermine Iran, which is predominantly Shiite, the Bush Administration has decided, in effect, to reconfigure its priorities in the Middle East. In Lebanon, the Administration has coöperated with Saudi Arabia’s government, which is Sunni, in clandestine operations that are intended to weaken Hezbollah, the Shiite organization that is backed by Iran. The U.S. has also taken part in clandestine operations aimed at Iran and its ally Syria. A by-product of these activities has been the bolstering of Sunni extremist groups that espouse a militant vision of Islam and are hostile to America and sympathetic to Al Qaeda. To this day, the US, its NATO partners including Turkey, and regional partners including Israel, Saudi Arabia, and Qatar are arming, funding, harboring, training, and otherwise perpetuating these “Islamic extremists” within and along both Syria and now Iraq’s borders. In reality, without Western backing, “laundered” through the Persian Gulf autocracies and manifesting themselves in a global network of mosques jointly run by Persian Gulf and Western intelligence agencies, there would be no “Islamic extremism” to speak of. To focus on “extremism” as a cause, rather than as a means used by the true perpetrators of this global-spanning campaign of Western-sanctioned terrorism, is not only to perpetuate such canards, but to invite the perpetuation of this very terrorism we are shocked and horrified by. West Apparently Maintaining Domestic Radicalization/Recruitment Centers The recent Sydney cafe hostage crisis featuring an Iranian dissident granted Australian asylum and featured in anti-Iranian propaganda, exposed a vast network of radicalization and recruitment run in the Australian city of Sydney, used to organize support and fighters to be sent to the West’s proxy war in Syria. The network included many notorious individuals, well known to Australian law enforcement and intelligence agencies, and many of whom had traveled to Syria, taken part in fighting alongside known terrorist organizations, and were allowed to return and continue their political activities in Australia. The Daily Mail’s article, “Why did police ask former terror suspect for an ISIS flag?” would state: Counter terrorism police have contacted Sydney man and one time terror accused Zaky Mallah and asked him for an ISIS flag. Just over four hours into the Martin Place siege, officers the NSW Police Joint Counter Terrorism Team and asked him if he could give them an ISIS flag. Zaky Mallah, 30, from Westmead in western Sydney offered the Counter Terrorist police the flag that hangs on the wall of his apartment, the moderate Islamic Front flag, but ‘they weren’t interested’. The article would also state: Two years ago Mr Mallah travelled to Syria and lived with the FSA rebels engaged in the bloody civil war against Muslim hardliner President Bashar el Assad ‘before it got crazy over there’. After returning home, he encouraged young people to go to Syria and engage in jihad to experience the freedom fight taken up against El Assad… As in Australia, France apparently also has a stable of former terrorists who had traveled to Syria and returned, all while on their watch lists – and in Australia at least – some of these terrorists are literally on security agency speed dials and are clearly a part of a network the intelligence community both monitors and in fact, maintains. Such networks have turned out thousands of recruits to fight in NATO’s war in Syria. The BBC would report in an article titled, “Islamic State crisis: ‘3,000 European jihadists join fight’,” that: The number of Europeans joining Islamist fighters in Syria and Iraq has risen to more than 3,000, the EU’s anti-terrorism chief has told the BBC. Gilles de Kerchove also warned that Western air strikes would increase the risk of retaliatory attacks in Europe. How exactly is the public expected to believe that such a vast number of terrorists can migrate overseas to fight alongside terrorist forces the West is currently, allegedly, fighting, without the West being able to stem such a tide? Clearly, just as arming Al Qaeda in Syria was done intentionally, so to have the floodgates been open, allowing European terrorists to both join NATO’s proxy war in Syria, and to return home and join NATO’s growing war against its own people. Operation Gladio on Steroids Such networks don’t just mirror NATO’s “stay behind networks” formed during the Cold War, supposedly created to activate in the wake of a full-scale Soviet invasion of Western Europe, but instead used as a covert front of political and terroristic provocation – such networks today are a continuation of NATO’s secret armies. NATO’s provocateurs used during the Cold War were a mixture of nationalists, anti-communists, former Nazi SS officers, and extremists of every stripe. Their particular beliefs were, however, ultimately irrelevant since they were used for a singular agenda defined not by these beliefs, but by NATO’s own agenda. Many of the militants and extremists NATO used were liquidated upon the completion of the many false flag attacks NATO organized at the cost of hundreds of innocent European lives. Likewise, today, many of the gunmen or bombers involved in the long string of suspicious domestic attacks carried out by NATO’s modern “stay behind network” are either killed on sight, or imprisoned and forgotten. While NATO’s Cold War operations appeared confined to conducting terrorism upon its own people, today’s networks are used to carry out both proxy wars overseas as well as to carry out terrorist attacks at home. The expansive nature of this network and the threat it poses to global peace and stability should be at the center of the Paris attack debate – not the alleged beliefs, religion, or supposed agenda of the attackers who, just like their Cold War counterparts, were nothing more than patsies and pawns amid a much larger and insidious game. Tony Cartalucci, Bangkok-based geopolitical researcher and writer, especially for the online magazine“New Eastern Outlook”. First appeared: http://journal-neo.org/2015/01/08/paris-shooters-just-returned-from-nato-s-proxy-war-in-syria/

1 Reactie
lembeck
lembeck9 jan. 2015 - 10:25

Heel erg lang verhaal, Rob. Ook ik ben het oneens met westerse inmenging in het M.O., maar toen het erom ging om de Jehzidi's te bevrijden en ook andere mensen die niet de IS religie aanhangen, vond ik wel dat ze dat moesten gaan doen. Hetzij door zelf in te grijpen, hetzij door bv de Peshmerga's van wapens te voorzien. Nu is dat laatste al sinds Afghanistan zeer omstreden (waarschijnlijk al veel langer, maar destijds pikte ik dat op als mijn beginpunt, als je begrijpt wat ik bedoel), maar ging wat mij betreft de poging om die mensen van die berg af te krijgen gewoon voor. En daar hebben de Koerden zich heel goed in getoond. Voor zover we weten. Beide moest gebeuren. Zowel de air strikes als de gevechten met de Peshmerga. Het M.O. is een kruitvat. Wat het westen ook wil proberen, het zal nooit goed zijn. Maar niets doen is ook niet goed. Of zie jij dan liever honderdduizenden Syriërs doodgaan? Misschien zelfs een paar miljoen? Interessant artikel, maar de mening van 1 journalist. Of hij gelijk heeft met die proxy war? Misschien. Dat weet ik niet. Maar niets doen lijkt mij geen optie. En of die twee broers nu wel of niet met Franse wapens vochten in Syrië, moet je dat Frankrijk aanrekenen? Dus niets doen WAS de enige optie volgens jou en dus ook die journalist? Jaja... ik ga nu uit van mijn aannames. Graag verneem ik wat jijzelf vindt.... Alvast dank je wel.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Net nog even lopen nadenken over de middelen die we hebben om dit kwaad te bestrijden. Feitelijk hebben we maar één democratisch middel en dat is het uitoefenen van kritiek. Het probleem hierbij is dat kritiek moet altijd gebaseerd zijn op onderlegde kennis aangaande de relatie tussen symptomen en oorzaak, maw een onderbouwde diagnose. Het kwalijke is dat praktisch alle verantwoordelijken in de media en politiek deze verantwoordelijkheid volledig laten liggen. Godsdienst wordt niet serieus genomen, waardoor meningen volledig gebaseerd worden op veronderstellingen, een projectie van idealisme op elke levensbeschouwing, de illusie van een tolerante samenleving en een politiek correct protocol. Het resultaat, onwetendheid en zelfs het bestrijden van hen die de moeite wel hebben genomen zich in die materie te verdiepen, en hen weg zetten als 'islamofoben' of nog erger. We hebben echt geen andere keus dan iemand als Hirshi Ali serieus te gaan nemen, een insider, en ons politiek correcte zelfbedrog volledig los te laten. Hirshi Ali in de VK: http://www.volkskrant.nl/opinie/wat-is-ons-antwoord-op-de-aanslag-in-parijs~a3825804/ (Titel: Wat is ons antwoord op de aanslag in Parijs?)

2 Reacties
peterh2
peterh29 jan. 2015 - 10:25

Razend ingewikkeld inderdaad, ik breek er mijn hoofd ook over. Misschien moeten we accepteren dat wegkijken en negeren niet meer werkt. Dat we keuzes moeten maken, luisteren naar mensen als Le Pen en Wilders MAAR met andere oplossingen komen. De radicalen met hun eigen middelen bestrijden, de goedwillenden inkapselen. Niet meer naïef... Wat anders?

Mark Gh
Mark Gh9 jan. 2015 - 10:25

Godsdienst wordt óf niet serieus genomen, óf dermate serieus genomen dat kritiek erop niet geaccepteerd wordt. Dat laatste is misschien nog wel gevaarlijker.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2015 - 10:25

Wat zegt het over Europa dat we blijkbaar niet in staat zijn om op te sporen wie er wanneer naar Syrië reist of terug komt? Het is een soort vrijblijvendheid die we ons niet kunnen permitteren. De oplossing lijkt me het invoeren van grenscontroles, zodat Europeanen niet zomaar ongestoord via bijvoorbeeld Turkije naar Syrië kunnen reizen. Dat moet toch uitvoerbaar zijn?

1 Reactie
feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

We zijn geen politiestaat. In andere landen, waar wel veel controle is, word je om de haverklap aangehouden voor allerlei futiliteiten. Daar zit de gemiddelde Nederlander niet op te wachten, kan ik je voorspellen.

Bagus
Bagus9 jan. 2015 - 10:25

Na het drama in Parijs volgt onmiddellijk het debat over het (eerder door mij) aangehaalde toekomstbeeld in het nieuwe boek van de Frabnse autreur Houellebeck: "Soumission" ("Onderwerping"). Zie link: http://www.trouw.nl/tr/nl/33627/Aanslag-Charlie-Hebdo/article/detail/3825568/2015/01/09/Van-Submission-naar-Soumission-is-Houellebecq-de-nieuwe-Van-Gogh.dhtml Opvalt in het artikel de opmerking dat Houellebeck eea wel degelijk als een toekomstbeeld ziet. In het artikel komt daarover de volgende verwijzing voor (citaat): "In het literatuurtijdschrift The Paris Review laat Houellebecq weten dat zijn boek geen provocatie is, maar een beeld op een mogelijke toekomst. Wel geeft hij dinsdag in het Franse journaal toe dat hij gebruikgemaakt heeft van de mogelijkheid "angst aan te jagen."" (einde citaat). Is Houellebeck nu een ziener of een ophitser??

3 Reacties
feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

H is een geweldig schrijver.

peterh2
peterh29 jan. 2015 - 10:25

Zijn boek is gewoon een interessant gedachten-experiment: het opvallende is toch vooral dat de mensen daar over het algemeen veel gelukkiger lijken te zijn dan in de neoliberale kapitalistische vecht-samenleving die we nu hebben. Het gaat over alternatieven voor de democratie, dat het veel mensen eigenlijk helemaal niets kan schelen als er maar 'brood en spelen' zijn. Stabiliteit, veiligheid en werk belangrijker blijken te zijn dan abstracte grondrechten. Dat iedereen nu zegt 'Charlie' te zijn maar het straks toch oorverdovend stil zal blijven als de eerste woede is weggezakt. Iedereen heeft de mond vol over de vrijheid van meningsuiting, maar in de praktijk zal er toch minder gezegd worden dan vroeger. Zullen er minder cartoons komen en zal men voorzichtiger zijn met het drijven van spot met de islam. De consequentie is namelijk de dood of eeuwige bewaking, dat is een heel hoge prijs voor principes...

TonNoort
TonNoort9 jan. 2015 - 10:25

Ik dicht de man niet zoveel zienerschap toe. Eén van zijn motto’s is dat je als schrijver juist dáár moet slaan waar het pijn doet: ‘frapper là où ça fait mal’. Vervang pijn door angst en je weet dat het slaan voornamelijk bedoeld is om pijn te doen. Niet om ons een waarheid te tonen. Ik weet niet of je zijn Elementaire deeltjes kent? Houellebecq betoogt daarin dat de biologie vandaag de dag méér zinnigs te zeggen heeft over liefde en geluk dan alle geesteswetenschappen bij elkaar. Dat veroorzaakte nogal wat ophef destijds, het ging in tegen de toen staande opvattingen over de onbeperkte mogelijkheden van de mens. Maar of het waar was wat hij beweerde, is nogal twijfelachtig. Biologie is feitelijk niet meer dan beschrijving en verklaringen over het waarom zijn vaak speculatieve interpretaties die begrensd worden door ons beperkte denken. Zo zijn veel opvattingen over het verschil tussen man en vrouw eerder cultureel bepaald dan biologisch of evolutionair. Dat de man van nature een jager is en daarom rokken jaagt is geen evolutionaire verklaring maar een culturele. De biologische 'waarheid' van Houellebecq bestaat niet. De enige reden voor zijn boek is dat het een mogelijkheid biedt te tarten. Te slaan. En dat doet hij nu weer. Natuurlijk is een moslim als president niet denkbeeldig. Of een neger of een vrouw. Denk aan Obama, of straks misschien aan Hillary Clinton. Denk aan Aboutaleb als burgervader van de grootste stad in Nederland. Wie ligt daar wakker van? We doen net of het een schande is als een moslim (of een neger of een vrouw) een positie bekleedt die tot nu toe alleen aan blanke, mannelijke christenen was voorbehouden. De wereld verandert en wie niet mee verandert, verliest uiteindelijk.

Spelchecker2
Spelchecker29 jan. 2015 - 10:25

Ik heb me zeer geërgerd aan het feit dat de NPO zowel in Nieuwsuur als in 'Het Oog' het CIDI de gelegenheid gaf deze hele zaak weer te kapen en te framen als een antisemitsche daad. Dé slachtoffers van deze terroristische daad zijn de slachtoffers bij Charlie Hebdo, bij de supermarkt, de nabestaanden van die slachtoffers, de Franse samenleving, de Moslims en de vrijheid van meningsuiting, in die volgorde.

6 Reacties
feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

En de Joden dan? Het was toch een Joodse supermarkt waar die ene gangster-terrorist zomaar 4 mensen afknalde?

trotsopnederland
trotsopnederland9 jan. 2015 - 10:25

Dat begrijp ik dan weer niet, volgens mij blijkt uit de telefoongesprekken toch duidelijk dat het doelwit bewust was uitgezocht. Waarom altijd wegkijken en doen alsof het niet bestaat?

LisanneW
LisanneW9 jan. 2015 - 10:25

Ja er zijn alleen maar slachtoffers, maar jij hebt blijkbaar zo je voorkeuren. Je noemt Moslims maar geen Joden na een aanslag op een Joodse supermarkt.

pietdeg2
pietdeg29 jan. 2015 - 10:25

"Ik heb me zeer geërgerd aan het feit dat de NPO zowel in Nieuwsuur als in 'Het Oog' het CIDI de gelegenheid gaf deze hele zaak weer te kapen en te framen als een antisemitsche daad." Iemand die op weg naar een joodse school besluit om maar een joodse supermarkt aan te vallen antisemiet noemen gaat natuurlijk veel te ver. In ieder geval in de ogen van antisemieten die liever antizionist genoemd worden als ze willekeurige joden aanvallen.

LisanneW
LisanneW9 jan. 2015 - 10:25

Je enigszins zinloze volgorde klopt ook van geen kant. De vrijheid (van meningsuiting) komt direct na de nabestaanden. Maar nogmaals wat hebben we hier aan een volgorde...

juliusvold
juliusvold9 jan. 2015 - 10:25

dat de NPO zowel in Nieuwsuur als in 'Het Oog' het CIDI de gelegenheid gaf deze hele zaak weer te kapen en te framen als een antisemitsche daad. >> Raar he. Een specifiek joodse supermarkt wordt aangevallen. Vindt u het dan vreemd dat het CIDI opdraaft om dit te duiden als zeer waarschnlijk anti-semitische daad?

franssjudorans
franssjudorans9 jan. 2015 - 10:25

als ik alle haatdragende en wraakzuchtige reacties lees,realiseer ik me dat er voorlopig oorlog zal blijven bestaan. lekker moslimbashen zonder te beseffen dat we hun landen dagelijks bombarden...maar o,wee als je aan onze vrijheid van meningsuiting komt. liefde,genade en mededogen zijn al een tijdje geleden met vakantie gegaan.

1 Reactie
trotsopnederland
trotsopnederland9 jan. 2015 - 10:25

Ignorance is duidelijk niet op vakantie gegaan.

kapitanlaipose
kapitanlaipose9 jan. 2015 - 10:25

Dat hele hypocriete "je suis Charlie gedoe" komt me strot uit. Alsjeblieft laat dit fenomeen zo snel mogelijk overwaaien. Vrijheid van meningsuiting is er alleen voor blanken (in het bijzonder mannen). Voor alle anderen is er een onzichtbare grens die je niet mag overgaan. Want dan wordt je beticht dat je je niet genoeg aanpast. Dus hou alsjeblieft op met deze hypocriete onzin.

6 Reacties
LisanneW
LisanneW9 jan. 2015 - 10:25

"Vrijheid van meningsuiting is er alleen voor blanken (in het bijzonder mannen)." Ja hoor meisje en in het kalifaat in het bijzonder voor mannen met baarden. Kan jij hier als vrouw niet zeggen wat je wilt dan?

feitenchecker
feitenchecker9 jan. 2015 - 10:25

Worden moslims in Nederland opgepakt door de politie als ze iets zeggen over christenen? Of over het kabinet? Geef eens een paar concrete voorbeeldjes, want het is nogal wat, wat je beweert.

sjaakie2
sjaakie29 jan. 2015 - 10:25

====Vrijheid van meningsuiting is er alleen voor blanken (in het bijzonder mannen).==== Feitelijk onwaar. Je loopt dus of te liegen of je hebt totaal geen kennis op dit gebied. De vrijheid van meningsuiting staat in de grondwet en geldt voor iedere burger. Of deze nou man, vrouw, wit of zwart is.

joopxxx
joopxxx9 jan. 2015 - 10:25

"komt me strot uit" Nou nou is dat niet een beetje overdreven.

Robert Follon
Robert Follon9 jan. 2015 - 10:25

Zijn er mensen neergeknald n.a.v. de "anti zionistische cartoons" in reactie op Mohammed in 2005?

minten
minten9 jan. 2015 - 10:25

hoe durf je zoiets te schrijven,ook al is het de waarheid,van dergelijke vrije meningsuiting zijn wij witte mensen niet gediend,

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa9 jan. 2015 - 10:25

Beste mensen, trok zoiets ook uw aandacht? Als een gore moslim terrorist mensen vermoord staat de hele wereld paraat en wordt meteen de Islam erbij gehaald,maar waar blijft de wereld bijvoorbeeld toen in de laatste Gaza oorlog 500 kinderen op hun eigen grond plat werden gebombardeerd ? Lopen de duivels alleen bij de moslims rond ??

5 Reacties
joopxxx
joopxxx9 jan. 2015 - 10:25

Ja het trok ook mijn aandacht. De wereld heeft niets gedaan en doet niets in Gaza, en vergeet ook Syrië niet. Maar niet ingrijpen in Syrië, komt nu waarschijnlijk nu op deze manier deze kant op. Maar Assad staat nu weer aan "onze" kant omdat hij tegen " is " stijd. Politieke beslissingen zijn niet altijd de meest logische maar eigen belang.

juliusvold
juliusvold9 jan. 2015 - 10:25

Als een gore moslim terrorist mensen vermoord staat de hele wereld paraat en wordt meteen de Islam erbij gehaald -- Ja, want de daad was religeus (op de Islam) ge-inspireerd. Dat gaven de terroristen nota bene zelf toe. ,maar waar blijft de wereld bijvoorbeeld toen in de laatste Gaza oorlog 500 kinderen op hun eigen grond plat werden gebombardeerd ? >> Nou, toen waren er ook protesten. Maar daar zat geen enkele religieuze motivatie achter. Bovendien kun het een niet met het ander vergelijken. Als een moslim terrorist een redactie overhoop schiet in een west Europees land, dan raakt dat ons veel meer dan een aanslag veel verder weg.

peterh2
peterh29 jan. 2015 - 10:25

Onze F16's hebben in Irak al meer dan 200 bombardementen uitgevoerd, waarbij waarschijnlijk honderden IS strijders en ook plaatselijke burgers zijn omgekomen. Waarom zijn we dan zo verrast en verontwaardigd als de radicalen hier asymmetrische aanslagen plegen? Het is gewoon oorzaak en gevolg, wie er begonnen is doet er niet eens meer toe. Laten we stoppen met onze inmenging daar, dit is toch echt iets wat dit soort vreselijke dingen in de hand werkt.

erikbos
erikbos9 jan. 2015 - 10:25

"Als een gore moslim terrorist mensen vermoord staat de hele wereld paraat en wordt meteen de Islam erbij gehaal" De Islam erbij halen gebeurt in de eerste plaats door de terroristen zelf doordat ze de actie's uitvoeren uit hoofde van wat zij zien als de ware Islam. Als de terroristen een bank overvallen om het geld halen en 12 bankmedewerkers hadden doodgeschoten dan had niemand de Islam erbij gehaald.

edzero
edzero9 jan. 2015 - 10:25

Nou dat lijkt me vrij logisch eh, de gaza is ver van ons bed en alles wat in Europa gebeurt niet. Dat komt onder andere omdat in het middenoosten een ander soort mens rondloopt, eentje waar mee de meeste europeanen zich niet mee kunnen identificeren. Eentje die de laatste decennia niet altijd even positief in het nieuws staan hier. Of dat nou om omgedraaide racisme gaat of om zelfmoordterroristen, weinig positief, dus ik kan mij enigszins voorstellen dat het allemaal wat minder boeit als dat gebeurt ver weg. Ik zou het liefst ook zien dat het allemaal wat makkelijker hier zou lopen, maar het blijft van alle kanten schuren en wringen door de culturele verschillen.

SuziQ
SuziQ9 jan. 2015 - 10:25

No geen dag geleden, Netanyahu heeft de EU gezegd af te zien om hun stemmen voor een Palestijnse staat, als een daad van War On Terror. Dt is toevallig zeg.

1 Reactie
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos9 jan. 2015 - 10:25

Wat bedoel je nu precies?

kapitanlaipose
kapitanlaipose9 jan. 2015 - 10:25

@Lisanne Wilmots @Menno S @Niko T @sjaak de intellectueel @Arjan ten Have @Robert Follon De hypocrisie komt me inderdaad de strot uit. In Frankrijk is in 2004 een wet aangenomen dat het dragen van hoofddoeken in overheidsgebouwen beperkt en in het onderwijs zelfs helemaal verbied. Waar is de vrijheid van meningsuiting daar dan? Nu zogenaamd allemaal de straat op voor de vrijheid van meningsuiting maar toen dat hoofddoekverbod er kwam was Frankrijk stil. Gadverdamme In 2014 zijn de optredens van de Franse komiek Dieudonné M’bala verboden. Er zijn huiszoekingen bij hem gedaan. Hij maakt immers grapjes over Joden en Israël en dat mag natuurlijk niet. Want dan noemen we het antisemitisme. Grappen over moslims mag wel want dan noemen we het satire en valt het onder de vrijheid van meningsuiting. We hebben de mond vol over humor dit en humor dat. Onze zogenaamde strijd (aangevoerd door schreeuwlelijk Teeuwen) tegen de humorlozen. Maar als komiek Dieudonné M’bala een optreden wilt doen dan zien we de humor er opeens niet meer van in. Hypocriet tot op het bot. Bah bah en nog eens bah. Als mensen met een tshirt willen staan met Zwarte Piet is racisme bij de Sinterklaas optocht dan mag dat niet. Want dan is er opeens geen plaats voor vrijheid van meningsuiting. Een Papoea vrouw wordt bijna gelyncht door een blanke menigte op het malieveld. Ik snap dat in het blanke coconnetje het lijkt alsof we allemaal gelijk zijn. Wat zeuren die anderen (moslims, kleurlingen) nou eigenlijk. Maar de realiteit is anders. Als je de juiste huidskleur hebt en niet de verkeerde religie volgt dan kan je veel meer zeggen. Dat je er niet bewust van bent is wederom een voorbeeld van white privilege @Toon Minten +1

2 Reacties
Lopez
Lopez9 jan. 2015 - 10:25

‘I support free speech. I oppose all censors. I abhor the killings. I mourn the dead. I am not Charlie.’ ‘I refuse to republish the Charlie Hebdo cartoons because I think they’re racist and offensive. I am offended when those already oppressed in a society, are deliberately insulted. I don’t want to participate. [But] I can support your right to publish something, and still condemn what you publish. I can defend what you say, and still say it’s wrong.’ Quotes uit het zeer lezenswaardige artikel ‘Why I am not Charlie’ van Scott Long. http://mondoweiss.net/2015/01/why-i-am-not-charlie Interessant is ook Longs visie op satire en zeker ook zijn aandacht voor Voltaire, wiens vermeende (want ten onrechte aan hem toegeschreven) quote ‘Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen’ dezer dagen weer volop wordt aangehaald, terwijl de man toch ook een virulent antisemiet was (toch tamelijk wrang gezien de gebeurtenissen in de joodse winkel in Parijs) en hij zich voluit keerde tegen de immigranten van zijn tijd, de ‘primitieve, barbaarse’ joden, in dezelfde termen die vandaag veelvuldig voor moslims worden gebruikt. Voltaire: de joden, met hun ‘huiveringwekkende bijgeloof’, koesteren ‘een diepe haat jegens elk volk dat hen tolereert en verrijkt’.

LisanneW
LisanneW9 jan. 2015 - 10:25

Dat jij hier je onzin mag spuien zegt genoeg over de vrijheid van meningsuiting, om maar een paar puntjes te noemen, ik word er een beetje moe van: "In Frankrijk is in 2004 een wet aangenomen dat het dragen van hoofddoeken in overheidsgebouwen beperkt" Ik heb in Turkije gewerkt, daar geldt die wet ook, b.v. op de universiteiten. Ook al wil jij dat niet zien, het hoofddoekje heeft toch te maken met vrouwen onderdrukking. "Een Papoea vrouw wordt bijna gelyncht door een blanke menigte op het malieveld." Wel makkelijk, lekker he om een incident met een zwakzinnige er uit te halen, volgens mij had de idioot geen Kalasnikof, je vergelijkingen zijn zoals meestal weer abject. Waarom wil je uberhaupt altijd maar vergelijken? De anti en pro Pieten hadden toch volop vrijheid van meningsuiting? Islam kritiek is iets anders dan moslimhaat.