Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Louise Fresco draait lezers een rad voor ogen met tegenstelling stad-platteland

Zembla-journalist Ton van der Ham prikt beweringen over Nederlandse landbouw door
Joop

GGD slaat alarm, gezondheidsdienst kan toename coronatesten nu niet meer aan

  •  
03-09-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Coronateststraat van GGD Rotterdam-Rijnmond

© ROTTERDAM - Een medewerker van de GGD Rotterdam-Rijnmond neemt een coronatest af in een teststraat. Het aantal besmettingen met het coronavirus blijft toenemen. In de regio Rotterdam-Rijnmond

De GGD kan op meer dan de helft van de testlocaties de toename in aanvragen voor een test niet meer aan. “Vanochtend om 10.00 uur konden mensen bij 67 van de 105 testlocaties niet meer binnen 48 uur terecht”, verklaart een woordvoerder tegenover de NOS.
Volgens de GGD laten vermoedelijk “ontzettend veel” mensen zich testen terwijl ze geen klachten hebben. De gezondheidsdienst wijst er op dat vitale beroepen als leerkrachten en zorgmedewerkers soms dagen moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn.
De GGD riep vanochtend via social media al op alleen een coronatest aan te vragen als er klachten zijn die wijzen op besmetting met het coronavirus.
Minister Hugo de Jonge verklaarde dinsdag tijdens de persconferentie dat de testcapaciteit uitgebreid gaat worden om aan de toenemende vraag te voldoen. Dat is ook nodig omdat andere virussen gaan rondwaren waarvan de klachten lijken op die van Covid-19:
"Het is goed dat steeds meer mensen zich laten testen. Maar – laat je alleen testen als je klachten hebt. De afgelopen weken werd het veel drukker in de teststraten. Alleen al bij de GGD’en steeg de vraag in twee weken van 100.000 naar meer dan 160.000 testen per week. Ook omdat mensen zónder klachten zich lieten testen. En zo’n enorme toename kunnen de laboratoria nauwelijks bijbenen en daardoor loopt de wachttijd op veel plekken op. Op dit moment is de vraag naar testen gewoon groter dan de laboratoria met hun materialen aankunnen. En dat zal de komende weken nog zo blijven. En daarom herhaal ik: laat je alleen testen als je klachten hebt. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat deze situatie zo tijdelijk mogelijk is. We breiden de testcapaciteit natuurlijk flink uit. Want zeker nu de R in de maand is en het aantal mensen met verkoudheidsklachten toeneemt is de druk op de testcapaciteit de komende maanden alleen maar groter. De GGD’en staan paraat om, zodra de laboratoriumcapaciteit het weer toelaat, het aantal testlocaties verder op te schroeven. Ook wordt de capaciteit uitgebreid. Zo hebben we een flink aantal extra testmachines ingekocht. We kopen van zoveel mogelijk leveranciers meer materiaal in om lange tijd, grote hoeveelheden tests af te kunnen nemen. En afgelopen weekend hebben we daarnaast twee laboratoria in Duitsland gecontracteerd. En we onderzoeken hoe we met innovatieve methoden, sneller en meer kunnen testen."
Veel testen is altijd gepresenteerd als het middel bij uitstek om het virus onder controle te houden. Vorige maand vond er na de persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge een explosie in het aantal vragen plaats. Dat werd gezien als een succes voor het kabinet. Daarvoor had de GGD alarm geslagen dat juist te weinig mensen zich lieten testen.
In NRC vertelde de IJslandse coronabestrijder Kári Stefánsson hoe ze er in zijn land in geslaagd zijn de uitbraak volledig onder controle te krijgen door massaal te testen. Hij had geleerd, zei hij:
"„Dat de bestrijding ervan relatief simpel is. Je kan makkelijk een groot percentage van de bevolking testen. De informatie die dat oplevert, kun je gebruiken om de uitbraak te monitoren en personen te isoleren of in quarantaine te plaatsen. Wij hebben onze grenzen nooit gesloten, we hebben onze basisscholen en winkels opengehouden. Ja, we hadden een verbod op samenkomsten van meer dan twintig mensen op het hoogtepunt van de uitbraak. Muziekzalen, bioscopen en bars gingen dicht. Maar de samenleving was zo goed als open. Als je een lockdown instelt zoals dat op veel plekken is gebeurd, ben je eigenlijk bezig met een ongerichte quarantaine. Wij deden een gerichte quarantaine.”"
Over het Nederlandse beleid zegt hij:
"„Het is extreem belangrijk dat zowel de virustest als antistoffentest gratis en beschikbaar zijn voor wie maar wil. Je hebt die informatie namelijk nodig om je voor te bereiden op een nieuwe golf besmettingen. Anders heb je geen flauw idee in hoeverre het virus zich heeft verspreid.”"

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (67)

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden5 sep. 2020 - 23:04

Vanavond kwam bij Nieuwsuur de nieuwste/laatste Corono-GGD-gezondheidsgladjakker aan het woord: Andre Rouvout. Kijk naar het interview en turf af hoeveel vragen hij krijgt en op hoeveel vragen hij het goede antwoord geeft. Is hij misschien de Mol?

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 sep. 2020 - 9:15

Men nam ook genoegen met het eerste het beste antwoord, zo het überhaupt al een antwoord was!

NoahAmber
NoahAmber4 sep. 2020 - 12:24

Testen is toch alleen maar interessant om te weten of je Corona hebt of niet. Laat me vandaag testen. Uitslag negatief. Ga morgen naar Grapperhuis zijn bruiloft en het kan zijn dat ik daar Corona heb opgelopen. Weer testen en weer negatief. Hoe vaak en hoelang moet je je in hemelsnaam laten testen Er zijn verdorie mensen die als ze 1x niezen een test aanvragen.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2020 - 8:53

Je moet er ook niet aan denken dat grote aantallen Nederlanders zonder duidelijke symptomen zich herhaald gaan laten testen ipv even thuis te blijven en besmetting uit de weg te gaan. Dan loopt de boel pas goed vast.

LaBou
LaBou 7 sep. 2020 - 10:33

Elke keuring, op welk gebied dan ook, is een momentopname. Ook allemaal maar afschaffen dan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 sep. 2020 - 14:02

Veel keuringen hebben inderdaad geen nut.

Ryan2
Ryan24 sep. 2020 - 11:49

Tja, als je dan ook nog kan weten dat er geen een test 100% zeker is. Hier in de buurt ontstond er heel wat heisa door een positieve test. Een paar dagen later, bleek het toch loos alarm te zijn. Goh.. Hoe kan da nou..

1 Reactie
wegmetons
wegmetons6 sep. 2020 - 5:17

100% succesgarantie is met geen enkele test te geven voor geen enkele ziekte. Er zit altijd een foutmarge in, dat is niet zo vreemd.

Bert de Vries
Bert de Vries4 sep. 2020 - 10:01

Even voor de helderheid: het tekort aan testcapaciteit is het gevolg van een samenwerkingsverbond tussen ziekenhuislaboratoria en de GGD's. Een verbond dat vooral dient om de financiële positie van ziekenhuislaboratoria veilig te stellen. De GGD's weigeren categorisch om onedere dan ziekenhuislaboratoria in te schakelen. Bij de GGD's en de ziekenhuislaboratoria gaat geld in dit geval boven mensenlevens. Daar komt bij, dat de regering dit probleem gemakkelijk had kunnen oplossen. Maar in plaats van ziekenhuislaboratoria zekerheid te bieden, heeft ze overgeschakeld naar buitenlandse particuliere laboratoria. Ook hier geldt: liever geld dan mensenlevens. Want als je rechts bent, moet je toch deugen?

8 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot4 sep. 2020 - 11:45

Dit heeft niet zoveel met rechts of links te maken maar met incompetentie en die kent geen politieke kleur. De overheid vergoed de tests aan labaratoria voor een vaste, zelfde prijs dus omwille van kosten worden deze beslissingen niet gemaakt.

Mark Huysman
Mark Huysman4 sep. 2020 - 13:47

Zoals Han van der Horst elders uitlegt willen de ziekenhuizen enkel hun eigen faciliteiten gebruiken omdat ze bang zijn dat die anders weggeconcurreerd worden. Wel degelijk een uitvloeisel van marktwerking en rechtse beleidskeuzes dus.

Bert de Vries
Bert de Vries4 sep. 2020 - 15:36

Rutger, de ziekenhuislaboratoria wilden het monopolie om financiële redenen. Begrijpelijke, overigens, omdat stevig inkomstenverlies zou kunnen leiden tot gedeeltelijk verlies van capaciteit. De overheid had de laboratoria inkomenszekerheid kunnen geven in verband met de bijzondere omstandigheden. De overheid heeft daarvan afgezien, geheel in lijn met het rechtse bezuinigingsbeleid dat de overheid al jaren en jaren toepast op de gezondheidszorg. Een bezuinigingsbeleid dat trouwens ook ondercapaciteit op de IC's tot gevolg had, en onderbemanning, waardoor grote aantallen zorgverleners de afgelopen maanden richting afgrond zijn gedreven. Komt er een tweede golf, dan donderen ze erin. En dan zal de overheid zeggen dat niemand dit kon zien aankomen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 sep. 2020 - 16:18

Zo ging het in maart ook al en ook wat betreft de beschermingsmiddelen. De ziekenhuizen zorgen vooral goed voor zichzelf. Het gaat niet om mensen, zieke mensen, dode mensen, het gaat om geld verdienen. Immers ieder ziekenhuis is een bedrijf op zich. Daarom waren er in het begin ook geen ziekenhuizen in het midden en noorden van het land die covid19-patienten uit Brabant en Limburg wilden overnemen.

Pater
Pater4 sep. 2020 - 19:15

"Wel degelijk een uitvloeisel van marktwerking en rechtse beleidskeuzes dus." Dat was ook mijn idee, tot ik las dat VWS hiermee had ingestemd. VWS had dus een andere, de marktwerking corrigerende keus kunnen maken en liet dat na. Dan is de oorzaak niet de marktwerking maar wanbeleid door een flutminister. Het geeft veel te lang geduurd voordat de werkelijkheid achter die zogenaamde krappe testcapaciteit boven water kwam; kennelijk durfden de grote laboratoria met onbenutte capaciteit niet naar de pers te stappen. Dan is er iets goed mis in dat wereldje, het lijkt wel angst te zijn. Overigens maakt dit achteraf de keus van Friedrich van het UMCG in maart om wél alle beschikbare laboratoria in de regio in te zetten nog opmerkelijker.

Mark Huysman
Mark Huysman4 sep. 2020 - 20:10

[Dat was ook mijn idee, tot ik las dat VWS hiermee had ingestemd. VWS had dus een andere, de marktwerking corrigerende keus kunnen maken en liet dat na. Dan is de oorzaak niet de marktwerking maar wanbeleid door een flutminister.] De minister besloot de markt haar werk te laten doen. Marktwerking en rechtse beleidskeuzes dus.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 sep. 2020 - 8:19

Ik ging al uit van het gegeven dat de overheid, VWS en kabinet, marktwerking in ere had gehouden. Ik heb dit al veel eerder geopperd, alleen noemde ik het toen anders. Ik zei destijds dat de overheid enkel 'bedrijven, lees ook laboratoria, gebruikte waar ze al een 'relatie' mee hadden. Daaronder dus ook de labs. Dit heeft op veel meer gebieden een doorslaggevende rol gespeeld. In ieder overleg waren overigens de ziekenhuizen leidend. Op de achtergrond liepen er ook nog 'onderhandelingen' met de ziektekostenverzekering doorheen. Alleen maar goed dat het nu bevestigd is, hoe treurig het ook is. Uit alles kon je opmaken dat zaken niet klopten en er iets dergelijks aan de hand was.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 sep. 2020 - 8:33

Ik heb het destijds zelfs 'bevriende' relatie genoemd.

Middenman
Middenman4 sep. 2020 - 9:03

Half juli klaagt het RIVM nog dat de Nederlanders te laks zijn. Marijn de Bruin van het RIVM gaf toen aan dat mensen met milde klachten zich meer moeten laten testen. Nu zijn ze dat gaan doen en is het weer niet goed. Tot nu toe vond ik het beleid OK, maar op dit onderdeel wordt ik nu ook kritisch. Ik denk dat we naast de GGD's ook andere instanties en bedrijven moeten laten testen. Laat de GGD's het bron- en contactonderzoek doen en schakel voor het testen iedereen in die dat kan. Haal dat monopolie weg bij de GGD's.

1 Reactie
Bert de Vries
Bert de Vries4 sep. 2020 - 12:29

Bij de ontwikkeling en de uitvoering van het beleid zijn 5 partijen betrokken. Ze werken deels samen, ze werken elkaar deels tegen en ze negeren elkaar deels. Ze tonen naar buiten toe grote eensgezindheid en staan intussen garant voor een enorme puinhoop die al duizenden mensenlevens heeft gekost. En hun werk zit er nog lang niet op.

adriek
adriek4 sep. 2020 - 8:41

De eerste golf hebben we onder controle gekregen zonder testen. Je aan de basisregels houden is belangrijker dan voor een 'pret'test naar de GGD gaan.

Mostafa
Mostafa4 sep. 2020 - 8:19

Als het om de gezondheid van je eigen burgers gaat moet je als overheid niet over winst en handel denkt...want.de gezondheid die maakt de economie en niet andersom. NB..een corona test voor Marokkanen en touristen die nu naar Marooko gaan kost het hier : 130 euro.!! Wij hadden genoeg tijd om genoeg bedden...zuurstof flesjes ....genoeg test aparatuurs ...ect...op tijd te hebben. Er is geen excuus om nu met lege handen te gaan zwaaien, geachte minister van Gezondheid.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen4 sep. 2020 - 8:15

Ze hadden moeten inschatten dat veel mensen dom en/of irrationeel zijn. Dat heb je in maart kunnen zien toen er geen pleepapier of paracetamol meer te verkrijgen was. Met die testen gaat het nu natuurlijk net zo, hoe drukker het wordt hoe meer mensen zich willen laten testen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2020 - 7:45

Massaal testen was wel stukken gemakkelijker te organiseren op IJsland dan in Nederland. De helft van de bevolking van ongeveer 360.000 woont ook handig op een kluitje in de hoofdstad Reykjavik. Stefánsson de baas van het commerciele bedrijf deCODE genetics beschikte ook over een grote laboratoriumcapaciteit die normaal voor genetisch onderzoek wordt gebruikt maar voor corona testen geschikt was te maken. https://grapevine.is/news/2020/03/09/covid-19-in-iceland-decode-genetics-will-screen-general-population-for-virus/.

8 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman4 sep. 2020 - 8:24

Maar het is niet alleen IJsland dat het qua testen zo veel beter doet dan Nederland. Net even de Australische staat Victoria gecheckt omdat een vriend van mij daar woont die zich heeft laten testen. Op 2 september zijn er in die staat alleen al 82.000 mensen getest. Ruim eenderde van de hele bevolking van Victoria (6,5 miljoen) is ondertussen getest.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2020 - 9:49

Van die 6,5 miljoen woont een kleine 5 miljoen op een kluitje, tw. in Melbourne. Lijkt me uit logistiek oogpunt ook best handig.

Mark Huysman
Mark Huysman4 sep. 2020 - 12:52

Sorry Danielle, maar dit zijn smoesjes. Je kunt van elk land dat het beter doet dan Nederland (en dat zijn er nogal wat) wel zeggen, ja maar de situatie is weer net iets anders dan hier. Lees bij Han van der Horst de werkelijke reden waarom Nederland het testen niet op orde krijgt: “er is in grote onafhankelijke laboratoria testcapaciteit zat maar de ziekenhuistop stuurt de buisjes liever naar eigen ambachtelijke faciliteiten. Anders worden die straks nog weggeconcurreerd.” Perverse marktwerking. Neoliberale doodscultus. https://joop.bnnvara.nl/opinies/als-u-een-bekeuring-krijgt-zeg-dan-mijn-naam-is-grapperhaus

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2020 - 16:13

Mark Huysman ik heb geen idee hoe ze dat in groter Melbourne regelen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2020 - 16:14

PS het is nog maar de vraag of het massaal testen van mensen zonder symptomen ook enig nut heeft.

Pater
Pater4 sep. 2020 - 19:18

@Danielle Dat kan best de vraag zijn, maar ga je dan mensen weigeren ? Wie wel en wie niet ? Ga je de mensen, die zeggen dat ze symptomen hebben, eerst controleren ?

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 sep. 2020 - 8:46

@Pater als er naar wordt gevraagd gaan mensen desnoods liegen en er valt niets te controleren door de mensen in de teststraat. Het IJsland verhaal is overigens ook een stuk gecompliceerder dan hier in de pers terecht kwam. Ook al omdat Stefánsson's bedrijf verschillende groepen systematisch testte voor onderzoeksdoelseinden. Het sterkste wapen tegen de verspreiding was het onderscheppen van een paar vliegtuigladingen toeristen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2020 - 9:01

Het bedrijf dat in IJsland voor het testen zorgde is commercieel. DeCode is onderdeel van de Amerikaanse farmagigant Amgen. Voorts: Tijdens de milde lockdown bleven de universiteiten open " social distancing isn’t a big problem for Icelanders, who naturally do seclusion well, said Jón Atli Benediktsson, rector of the University of Iceland. “We are a fairly large island, with few people who mostly live far apart from one another, so it’s easier"".

Pater
Pater4 sep. 2020 - 2:39

Hoe zit het dan met die grote ingehuurde Duitse capaciteit? Daarbij: het blijkt nu dat er voortdurend labcapaciteit is overvloed is geweest maar dat de ziekenhuizen voorrang gaven aan hun eigen, te kleine labs. Op zich al vreemd dat de ziekenhuizen die keus maakten, maar krankzinnig dat VWS dat toelaat. Die flutminister De Jonge moet nu maar eens opstappen,

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin4 sep. 2020 - 7:57

Pater Dit is gewoon kabinetsbeleid. Overigens schande dat ze bij Duitsland moeten gaan bedelen!

Mostafa
Mostafa4 sep. 2020 - 9:14

Minoes&Tuin In Duitsland zijn die lobbyiaten voor de economie nu even buiten bedrijf gesteld...een wil van de Duitse regering .denk ik.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden4 sep. 2020 - 0:57

Het is een volstrekt absurde situatie, temeer daar dit al tenminste sinds april een probleem vormt en bepaalde marktpartijen door de overheid worden buiten gesloten, destijds op grond van de onduidelijke motivering dat gezocht werd naar oplossingen die ook zouden werken op de langere termijn. In wezen is daar nog niets aan veranderd en steeds opnieuw zijn die 10 vogels in de lucht belangrijker dan die ene in de hand. Het is één grote show van bestuurlijke incompetentie en neo-liberale versplintering door privatiseringen en bezuinigingsdrift. Natuurlijk zal ons ooit triomfantelijk "de oplossing" worden aangeboden in weer een nieuwe show, in de hoop dat de bevolking niet zal doorzien welke opties men ondertussen allemaal heeft laten liggen en hoeveel doden dat gekost heeft. Het corona-beleid van dit kabinet is een nationale schande!

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin4 sep. 2020 - 7:54

Een 'show' is het, een klucht ook!

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2020 - 9:06

De show werd in IJsland gerund door een commercieel bedrijf. Naar verluidt gratis. https://sciencebusiness.net/news/after-taming-covid-19-iceland-re-opens-confidence

RaymondenJoop
RaymondenJoop3 sep. 2020 - 20:58

Wat is nu eigenlijk de uitkomst van al dat testen so far?

RaymondenJoop
RaymondenJoop3 sep. 2020 - 20:53

Dat blijkbaar zichzelf verkeerd beoordelende en/of niet zieke mensen zich laten testen en hierdoor de boel in de soep draait, is wel erg makkelijk je straatje schoonvegen. We weten al vanaf Januari dat testen testen testen dé manier is om zicht en vat te krijgen op Corona. Dat we nu nmw al ca 100 miljard aan allerlei maatregelen hebben besteed, we slechts een maandvoorraad hebben in het ziekenhuis tav ppe en bovenal we nog niet eens in staat zijn 40k testen uit te voeren, is simpelweg gepruts van degene die verantwoordelijk zijn voor de organisatie. De noodzaak is er blijkbaar niet want de rekening kan nog steeds bij de burger worden gelegd

Rutger Groot
Rutger Groot3 sep. 2020 - 19:43

Volledig te danken aan het mismanagement bij de GGD. Er is voldoende capaciteit in de markt bij partijen als Sanquin, maar GGDs willen vooral werken met de kleine ziekenhuis labs om volstrekt onduidelijke redenen, want alle labs krijgen dezelfde standaardvergoeding van het Rijk. Werkelijk te gek voor woorden dat wij hierdoor te weinig kunnen testen.

1 Reactie
Thuiszitter
Thuiszitter3 sep. 2020 - 21:12

Zo is het maar net Rutger. De ggd slaat de plank volledig mis.

van Putten
van Putten3 sep. 2020 - 18:54

IJsland. Een eiland. Met 365000 inwoners. Dat is nogal appels met peren vergelijken...

4 Reacties
Pater
Pater4 sep. 2020 - 2:40

Precies.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 sep. 2020 - 7:47

De logistiek was er ook stukken minder gecompliceerd ,,,

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden4 sep. 2020 - 8:24

En eigenlijk is Nederland feitelijk onbestuurbaar...

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden5 sep. 2020 - 16:35

Gewoon te groot.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 sep. 2020 - 16:57

Al die bruiloftsgasten die zich nu laten testen....

Molly Veenstra
Molly Veenstra3 sep. 2020 - 16:57

Minister de Jonge verklaard het gebrek aan testcapaciteit als volgt: 'Ook omdat mensen zónder klachten zich lieten testen. ' Dat kan minister de Jonge helemaal niet weten. Voor je toegang wordt verleent tot een teststraat word gevraagd of je klachten hebt. Heb je die niet, of zeg je die niet te hebben: geen test. Wat zijn 'klachten'? Volgens het RIVM heb je klachten als je moet hoesten, niezen, hoofdpijn hebt, verlies van reuk of smaak, pijn in het lichaam, diarree, vermoeidheid, keelpijn, huiduitslag, kortademigheid, pijn op de borst en een aangetast spraak en bewegingsvermogen. En als je klachten hebt moet je thuis blijven. Dat is nogal wat. Eigenlijk geloof ik niet dat er niet veel mensen zijn die nooit moeten hoesten of niezen, nooit hoofdpijn hebben, altijd een stevige ontlasting produceren, nooit moe zijn enzovoort enzovoort. Als al die mensen thuis zouden blijven, moest dus vrijwel iedereen, voortdurend thuis blijven en dat kan niet. Daarom laten mensen zich voor de zekerheid testen. Niet omdat ze geen klachten hebben, maar omdat het hebben van klachten nogal ruim omschreven is, met de strenge vermaning dat je asociaal bent als je het sociaal verkeer niet mijdt bij een van de vermelde verschijnselen. Wat de overheid zich had moeten realiseren toen ze haar burgers verzekerde dat iedereen zich kon laten testen die klachten had, is dat iedereen wel eens klachten heeft. De werkelijke oorzaak van het gebrek aan testcapaciteit is dat de overheid te zuinig is geweest en niet voldoende testcapaciteit heeft ingekocht. In plaats van dit ruiterlijk te erkennen, legt minister de Jonge de schuld bij de onverantwoordelijke burger die zich maar een beetje laat testen zonder iets te mankeren.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2020 - 20:02

Als je klachten hebt moet je thuis blijven en dan kun je je niet laten testen. Simpel toch?

ton14024
ton140243 sep. 2020 - 21:50

Nee D, als je klachten hebt kun je ook een commercieel bedrijf je laten testen, echt, dat kan. Ga daarvoor naar google. Simpel toch?

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 sep. 2020 - 22:10

T. ik heb werkelijk geen enkele behoefte aan een test.

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 sep. 2020 - 8:50

PS ik ben autoloos. Als ik mij moet laten testen zou ik of moeten gaan lopen naar de dichtsbijzijnde teststraat (kortste route 8 km en toch met een voetveer de rivier over) of het OV nemen, en dat OV mag niet als je besmet bent.

Mostafa
Mostafa3 sep. 2020 - 16:39

Zulke nieuws wil ik niet horen in Nederland. Wij zijn toch geen deerde wereld arme land ?!

11 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 sep. 2020 - 18:19

nee slechts achterlijk

wegmetons
wegmetons3 sep. 2020 - 19:47

Mostafa, heeft u enig idee hoeveel 160.000 testen per week is? Dat zijn er ruim 20.000 per dag. Die moeten door mensen worden afgenomen, die moeten in laboratoria worden bekeken. Dat is echt een megaklus, daar is geen land op voorbereid. Ook in Duitsland nemen ze niet zomaar onze tests over, daar moeten dan ook eerst de laboratoria uitbreiden.

RaymondenJoop
RaymondenJoop3 sep. 2020 - 20:55

Nee, we zijn alleen te slap en niet daadkrachtig genoeg

Molly Veenstra
Molly Veenstra3 sep. 2020 - 22:10

@wegmetons Rekensommetje. 20.000 testen per dag. Een test kost drie minuten weet ik uit eigen ervaring. Het kost dus 60.000 minuten om 20.000 testen per dag te doen. 60.000 minuten is 1000 uur. Een werkdag is acht uur en 1000/8 is 125. Met 125 GGD-testers kun je dus 20.000 testen per dag laten uitvoeren. Daar maken we 500 testers van, dan doen ze het lekker rustig aan. Dat is toch niet onmogelijk?

Pater
Pater4 sep. 2020 - 2:41

@Wegmetons Die prutsminister had er 30.000 per dag beloofd.

Mostafa
Mostafa4 sep. 2020 - 8:54

Pater, Met het woord 'beloof' ben ik nu heel voorzichtig geworden....eerst zien dan geloven dat is mijn vaste principe nu . Omdat ik als werkende Nederlander wacht al een paar jaar op die 1000 euro van de heer Rutte.

LaBou
LaBou 4 sep. 2020 - 10:40

"Ook in Duitsland nemen ze niet zomaar onze tests over, daar moeten dan ook eerst de laboratoria uitbreiden" Ja hoor, ze zijn gek daar in Duitsland. Omdat wij daar te beroerd voor zijn (en we vinden dat het te veel geld kost natuurlijk) gaat Duitsland zijn capaciteit uitbreiden. En wegmetons gelooft zijn eigen sprookje ook nog.

wegmetons
wegmetons4 sep. 2020 - 17:59

Nou Labou, ik noem Duitsland omdat het altijd maar als lichtend voorbeeld genoemd wordt want die hebben het zo goed voor elkaar. Als er overal ter wereld een tekort is aan testcapaciteit, zowel aan materiaal als aan laboratorium capaciteit, dan is het toch niet gek dat het hier ook zo is? Ik vind dat volkomen logisch en vind 160.000 testen heel veel. Bedenk wel dat er ook laboratorium capaciteit nodig is voor andere zaken als alleen corona. Wat betreft die 3 minuten, dat is alleen het fysieke gedeelte van stokje in neus. Dat materiaal moet verwerkt worden, de gegevens moeten verwerkt worden, etc. etc. Het is niet heel simpel stokje in neus, in bakje naar laboratorium en klaar is kees...

LaBou
LaBou 5 sep. 2020 - 6:53

Lulverhaal, wegmetons. En ga je ook nog in op alle andere argumenten tegen je sprookje?

wegmetons
wegmetons6 sep. 2020 - 5:20

Nou Labou, er is een minister geweest die 30.000 tests heeft beloofd per dag. Daar zitten ze a. niet zo gek veel onder en b. dat is een foute inschatting geweest. Heb ik nu alle opmerkingen behandeld. Gaat u nu dan toch ook eens in op mijn opmerking, of is dat moeilijk voor u?

LaBou
LaBou 7 sep. 2020 - 10:40

Ik zie zo al vier mensen jouw verhaal onderuit halen. En als je een flutverhaal voldoende vindt om je sprookje te ondersteunen, dan heb je het toch echt mis. Maar ik zou zegggen: Drooom voooral verder (tot een volgende keer).

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 sep. 2020 - 16:38

En dat wist de Jonge allemaal niet eerder natuurlijk? Als het niet zon triest was zou je er heel hard om lachen!

1 Reactie
Rode druppel
Rode druppel3 sep. 2020 - 17:24

Minoes. Als ik de Jonge zie denk ik altijd aan Tommy Cooper.

Rode druppel
Rode druppel3 sep. 2020 - 16:23

Als ik het goed begrijp zijn we aan een oog blind inmiddels. Gaat prima, geweldige minister van volksgezondheid. Hij weet ook altijd met weinig woorden tot de kern te komen.