Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Energierekening wordt voor velen onbetaalbaar

FNV pleit voor maximumprijs
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

  •  
29-06-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4392 keer bekeken
  •  
afzettingenvanderwal

Fundamentalistische boeren zijn dinsdagavond door een politieblokkade heengebroken bij het huis van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof). De bewindsvrouw was niet thuis, maar dat weerhield de geradicaliseerde boeren er niet van om haar wel aanwezige gezin te terroriseren. Ze stichtten brand en gooiden met vuurwerk.

De boeren vernielden een politieauto, zo is te zien op beelden. Twee agenten moesten vluchten toen extremistische boeren hun auto met een trekker aan de kant zetten. Volgens de politie leegden de boeren ook een giertank.

De politie stond machteloos tegenover een overmacht van agri-fundi’s. Het AD schrijft: “De situatie bij het huis van de minister was dinsdagavond zo onveilig dat agenten voor hun eigen veiligheid moesten kiezen. Ze konden daardoor niet direct ingrijpen toen boeren door een afzetting van de politie wisten te breken, meldt de politie Gelderland.

Op dinsdag riepen premier Mark Rutte en minister Dilan Yeşilgöz (Justitie) de boeren nog op om zich aan de wet te houden. Die boodschap bleek bij het geradicaliseerde smaldeel van de agrarische sector aan dovemansoren gericht. Nadat rechts Nederland jarenlang heeft weggekeken bij het wangedrag van de boeren gaat de geest niet van de ene op de andere dag weer in de fles.

Extremistische boeren maken zich al geruime tijd schuldig aan de intimidatie van politici. Zo reden boze boeren met een doodskist voor Jesse Klaver rond en brachten ze een huisbezoek aan Rob Jetten. Vorige week verhinderden boze boeren al dat enkele Kamerleden aanwezig konden zijn bij een boerenprotest in Stroe. De NCTV kon de veiligheid van onder meer Tjeerd de Groot (D66) niet garanderen. Eerder deze week hing een boer die de tekst ‘Wal’ op zijn rug had staan een strop op boven de snelweg.

Vicepremier Sigrid Kaag (D66) spreekt naar aanleiding van de rellen bij de woning van Van der Wal van "angstaanjagende agressie". "Dit rellen om je zin door te duwen heeft op geen enkele manier meer met demonstreren te maken."

D66 en de Partij voor de Dieren willen dat de Kamer snel debatteert over het geweld bij de boerenprotesten.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (131)

dirk den boer
dirk den boer1 jul. 2022 - 12:23

Louise Fresco in haar column van Maandag, in NL zijn boeren nooit zo bewonderd... Nooit zo? De dichter Poot dichtte Hoe genoeglijk rolt het leven des gerusten landman voort Uiers drukken, peren plukken, maaien, zaaien, schuur en tas stapelen vol veldgewas Zeven kinders en een wijf zijn zijn dagelijks tijdverdrijf.... Me dunkt dus, geidealiseerd? Of geromantiseerd? Hoe wil je het hebben?

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer3 jul. 2022 - 15:06

Nog wat fragmenten uit POOT -glimmende kouter door de klont van zijn erfelijke grond Toon mij dan o arme stad zulke wellust, zulke schat frisse lucht en overvloed maakt het buitenleven goed OK, dat was toen, 300 jr geleden, toen riolering in de stad nog uitgevonden moest worden, dat is intussen dus wel enigszins veranderd, maar toch.......bewondering dus wel (en nu nog door velen, maar om andere redenen, totaal andere dus)

dirk den boer
dirk den boer3 jul. 2022 - 16:44

glimmende moet zijn natuurlijk -glimmend-, anders loopt het niet, en zie je het proces niet voor je ogen, glimmend kouter dus, door die klont. En ach, als je stedeling bent, vergeet het maar, dan heb je je eigen besognes, een prosecco op terrasje, of ander niemendalletje, zoals het hoort.....

Eric Minnens
Eric Minnens1 jul. 2022 - 10:12

Niet alleen de boeren... Ook hun voorgangers als Wilders en Baudet zijn testosteronbommen. En Caroline dan? Tja, een oestrogeenbom natuurlijk. Dat weet ik, door analyse Van d'r Plas.

dirk den boer
dirk den boer30 jun. 2022 - 15:14

Louise Fresco, baas van Wageningen Uni, in de maandagkrant van de NRC: De boerenprotesten gaan ten diepste niet over uitstoot, maar over onbegrip..... en Het stikstofprobleem is het topje van de ijsberg. Zie hier, de madam en hoogleraar en schrijfster van Hamburgers Paradijs, die het heel duidelijk steeds maar weer over de boeg van de groot landbouw en tegen de nieuwe paden van bio en kleinschaligheid heeft gegooid (logisch, ze was in dienst van Syngenta), die hier de tragedie opvoert. Onbegrip van wie? Voor wie of wat? Ze is vandaag met pensioen gegaan, wie volgt haar op?? Te hopen dat het niet weer iemand van Syngenta of Friesland Campina is (het bedrijf, vroeger cooperatie, van de vlinders en de kruidenrijke weides). Gutteguttegut, waar gaat het naartoe??

6 Reacties
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert30 jun. 2022 - 18:22

Sterke tekst weer, beste Dirk - de rot zit extreem diep. Mogelijk is de aantasting terminaal. Madame Fresco schreef ook opinies voor het NRC/Hb, ook al sinds dertig jaar een spreekbuis à la de Völkische Beobachter van weleer. Wat zijn ze diep gezonken, onze kwaliteitskranten. Toen Gerry van der List wekelijks zijn odes aan de tirannie van het neoliberalisme in de Volkskrant ten gehore mocht brengen, toen begon ik groot onheil te voorvoelen. Tja, zulke charlatans maken misbruik van de vrijheid van meningsuiting in de verworden couranten. De Pravda's van de voorbije dertig jaar. Kijk Dirk, in mijn diepste wezen ben ik tegen een revolutie; maar onze eigen onderdrukkers smeken er om. Dat is niet mijn schuld. Maar helemaal de hunne. Vieze, gestoorde, en psychotische leugenaars richten ons, en het klimaat, en alles wat op aarde leeft in een noodgang te gronde.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 20:16

@ drs H.C.Q.T Het doet me deugd zulke teksten te lezen van mensen die een wo achtergrond hebben. Dat komt helaas vandaag de dag nog maar weinig voor. Het tekent ook de huidige (politieke situatie waarin we bivakkeren). Vroeger viel op dat veel wetenschappers en hoger opgeleiden een progressieve invalshoek hadden. Voor mijn gevoel althans in ieder geval meer dan vandaag de dag. Het links zijn is een populair scheldwoord geworden, en veel mensen zijn voor die retoriek gevallen, zónder zelf verder na te denken over de gevolgen. En die gevolgen zien we vandaag de dag, de ene schandaal na de andere. Het is jammer dat Fortuyn is doodgeschoten, niet op de eerste plaats vanwege de man zelf, maar op de tweede plaats dat het dan waarschijnlijk heel snel met een sisser was afgelopen. Dat die hele luchtballon daarmee dan was doorgeprikt en dan waren we er waarschijnlijk vanaf geweest. Die hele LPF is inderdaad wel een flop gebleken, maar mede met de hulp van de media van RTL, Telegraaf en ook van EenVandaag zit rechts nog steeds stevig in het zadel. Je zou toch denken dat de mensen een keer wakker zouden moeten worden, nu de tweedeling in de maatschappij zó zichtbaar is geworden, en na al die schandalen. Nu zitten we met de restanten daarvan oogescheept. En ze zijn nog steeds niet afgestraft. Teksten zoals de uwe door mensen met uw achtergrond die zó treffend dingen uiteenzetten, maken mensen wakker. Ga aub daarmee door. Succes daarbij. Groet, sAt0Ri...

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jul. 2022 - 8:11

Een van de argumenten om op de ingeslagen weg voort te gaan is steevast dat in Nederland zo efficiënt. wordt geproduceerd. Wageningen promoot diezelfde efficiëntie ook elders. De natuur verafschuwt "efficiency". De NRC heeft een keur aan columnisten met verschillende meningen. Daar is op zich niets mis mee.

dirk den boer
dirk den boer1 jul. 2022 - 11:55

Tis wat moois met die dame, meest efficient, duurzaam en milieuvriendelijk? Ze zit de kluit duidelijk te belazeren, want weet wel beter, als FAO official, en met haat proefschrift over cassave en kleine afrikaanse landbouw in de bush, ja, want zo is ze begonnen. daar zit ze inmiddels wel ver vanaf. Wel logisch dat ze haar sympathie en afiniteit niet legt bij de natuur, of natuurinclusieve landbouw, maar bij de grote jongens van de Rabo en de moderne grootschalige wereldvoedselvoorziening, want daar zal ze het toch van moeten hebben na haar Wgeingen episode, en dus niet bij het WNF of de natuurjongens, van je oude vrienden moet je het hebben, logisch toch??.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 jul. 2022 - 8:20

Kan Fresco niet beter boeken gaan schrijven over Toscane of zoiets?

dirk den boer
dirk den boer2 jul. 2022 - 11:09

Dat zie ik haar niet gauw gaan doen, Danielle, zulk soort boeken schrijven, al heeft ze nu meer tijd natuurlijk. Lees haar Hamburgers i h Paradijs, waarin ze de draak steekt met Slow Food, en denken dat je op de goede weg bent in een verlaten villa in Toscane, de culinaire geneugtes genietend van het landelijke bestaan daar. Ze heeft het in een Tet lezing ooit bestaan een verpakt fabriekswitbrood in de hoogte te houden in een hand, en in de ander een ambachtelijk leuk verpakt Speltbroodje, door de dorpsbakker gebakken. Welk dachten de mensen zou jet het meest moeten waarderen? Mis dus, niet dat speltbroodje, maar het fabrieksbrood, waar geen nostalgie en valse romantiek aan verbonden was, en waar de mensheid beter zijn hoop op kon vestigen. Het is me wat met die dame....

weereenmening
weereenmening30 jun. 2022 - 14:43

Of boeren gedwongen moeten worden hun grond te verkopen aan de staat zou een prima onderwerp zijn geweest voor een referendum. Zeker aangezien dit geen onderwerp was voor de verkiezingen en de peilingen uitwijzen dat veel Nederlanders de gekozen koers van het kabinet niet steunen.

1 Reactie
Pater
Pater1 jul. 2022 - 9:45

De mogelijkheid van onteigening staat in de wet, en dat is maar goed ook. Voordat dat wettelijk was geregeld maakte de trein soms vreemde bochten omdat de grondeigenaar niet wilde verkopen. Algemeen belang gaat boven individueel belang, mits de redenen van de overheid getoetst kunnen worden. In dit geval zal dwingen tot verkoop het laatste zijn wat de uitvoerende provincies willen, dat geeft maar gedoe.

Paul Spijkers
Paul Spijkers30 jun. 2022 - 9:21

De regering zwamt over uitwassen maar doet niks. En doet niks nuttigs aan de stikstof maar zwamt maar over alle boeren.

TwoTone
TwoTone30 jun. 2022 - 8:39

Wordt het niet tijd dat Rutte met een verbindende en perspectief biedende speech de rust in het land laat wederkeren ? Een speech een staatsman waardig, dus zonder gladde geitenpaadjes en zonder dubbele brusselse tong.

1 Reactie
Pater
Pater1 jul. 2022 - 9:46

Gut, was dat niet de letterlijke tekst van de BBB-mevrouw?

Hydris8
Hydris830 jun. 2022 - 5:20

Dit krijg je als je niets meer te verliezen hebt. Boeren worden tot wanhoop gedreven. Het is overigens je morele plicht je te verzetten tegen een wrede dictatuur, mijn steun hebben ze !

5 Reacties
r v b
r v b30 jun. 2022 - 6:50

het is inderdaad je morele plicht je te verzetten tegen de dictatuur die de boeren willen vestigen.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 12:06

Een wrede dictatuur, ècht waar joh? En al die jaren dat ze van van alles hebben kunnen profiteren aan subsidies, belastingontwijking, en het pappen en nathouden beleid van met name het CDA en de VVD, en dat ze hun goddelijke gang konden gaan met het overtreden van milieu en andere regelgeving dan? En dat ze dit al jaaaren hadden zien aankomen, en toch geen maatregelen hebben getroffen, omdat ze er vanuit gingen ze toch wel weer de hand boven het hoofd gehouden zou worden vanuit de overheid, hebben ze nu oneens niets meer te verliezen joh - die arme boertjes? Ik gun jou wel een logeerpartijtje van drie maandjes tot een jaartje in Korea. Eens zien of je dan nog die mening bent toegedaan dat er hier een wrede dictatuur heerst.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 12:13

En dan ben ik nog voor het gemak alle vormen van fraude vergeten te benoemen...

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 12:14

rectificatie: ....voor het gemak alle "andere" vormen van fraude... enz

Oki Doki
Oki Doki30 jun. 2022 - 14:41

Natuurlijk hebben ze alles te verliezen, ze wonen in een land die de boeren goed en rechtvaardig behandeld, ze wonen ook in een land waar heel veel kansen en mogelijkheden zijn. Misschien dat ze dat niet zien omdat ze zo kortzichtig zijn. Een verandering in hun leven, daar zouden juist deze mensen wel goed van kunnen leren. Er zijn ieder jaar heel veel mensen die gedwongen worden om ander werk te gaan doen, laat de boeren zich bovenal niet aanstellen zoals ze nu doen, dat is echt niet nodig.

EricDonkaew
EricDonkaew29 jun. 2022 - 18:08

Het destijds gloednieuwe Nederlandse woord 'testosteronbommen' is een 100% uitvinding van Geert Wilders. Wel handig om dit even te weten, dunkt me.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens30 jun. 2022 - 4:13

Goed dat je het zegt. Het staat ook gewoon in de dikke Van Dale, tussen de synoniemen testosteronman en testosteronbonk (? nooit van gehoord). Volgens de etymologiebank is Wilders er in 2015 mee begonnen om Syrische vluchtelingen en Rutte mee te treiteren. Grappig dat Joop het woord nu gebruikt om er Wilders c.s. mee te jennen.

Jonathan2
Jonathan229 jun. 2022 - 13:38

Dit is hun dank nadat ze decennia door de Nederlandse staat, de EU en natuurlijk de belastingbetaler in staat zijn gesteld om hun beroep uit te oefenen waarvoor helemaal geen voedingsbodem bestond. Er was en is geen markt voor, waardoor die overgesubsidieerde producten de wereldmarkt gingen verpesten, met tragische gevolgen voor de boer in ontwikkelingslanden, en wij werden opgeschept met zeer kwalijke gevolgen voor de natuur, en wat dat gif verder nog allemaal heeft veroorzaakt. Dat je in een alternatieve werkelijkheid bent gaan leven waarin de boer het slachtoffer zou zijn van vreselijke maatregelen die zijn bestaan bedreigen, terwijl in werkelijkheid je jarenlang een beroep nog hebt kunnen uitoefen wat onder normale marktwerking, voor het overgrote deel van de uitvoerders, geen bestaansrecht meer had, is geheel je eigen verantwoordelijkheid. Je zou op je blote knieën deze regering moeten danken dat je nog zo veel geld krijgt toegestopt krijgt, en ook werk en geld wordt vrijgemaakt om je om te scholen naar een ander beroep. Veel mensen die veel minder te verwijten viel, die zich veel fatsoenlijker en eerlijker gedragen dan deze losgeslagen bende van tuig van de richel, hebben het met veel minder moeten doen of helemaal niets. Werkloos, zoek het dan maar zelf uit. Dat we hier met een uitgebuitte mensensoort te maken hebben is woke tot de 4de macht. Zet ze eens een week in Gaza, of laat ze maandje in Indiase textielindustrie werken om realiteitszin te krijgen.

7 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 15:53

@Jonathan2 Het is trouwens goed boeren in de Gaza. Kunnen die terroristen daar Jaffa"s gaan telen.

Martin van der Linde
Martin van der Linde29 jun. 2022 - 17:35

Een gepensioneerde journalist die al tientallen jaren op het Friese platteland woont vertelde me dat al die heisa er maar om een reden is: het opdrijven van de uitkoopprijs. Ze staan met lege handen, kunnen geen enkel zinnig argument meer aanvoeren, weten dondersgoed dat de cijfers kloppen dus grijpen ze naar onredelijkheid en zelfs naar geweld en intimidatie. Dat laatste is vooral voor de jongeren een uitlaatklep voor de uitzichtloosheid van hun situatie. Ze weten dat ze zich over moeten geven maar willen niet toegeven omdat dat hun zwakte verraad. Het punt is dat ze niet bereid of in staat zijn een fatsoenlijk perspectief voor zichzelf te creëren. Een van de redenen is dat er vanuit de iverheid geen regie is, maar ook omdat een deel van de boeren daar nooit over na heeft gedacht. In tegenstelling tot boeren die bijvoorbeeld biologisch zijn gaan werken. Of zich hebben toe gespitst op specialisatie. En die hoor je nu niet. Die doppen hun eigen boontjes, npi. Nogmaals, het gaat om geld. Zelfs de fdf voorman die nu nog een bijstandsuitkering van 30.000 euro krijgt, heeft maar een doel. Miljonair worden en een villa in Spanje of Portugal kopen. Van ons geld.

Eric Minnens
Eric Minnens30 jun. 2022 - 4:38

@Martin van der Linde "Zelfs de fdf voorman die nu nog een bijstandsuitkering van 30.000 euro krijgt" Wacht even Martin. Volgens allerlei bronnen is Van den Oever varkensboer en runt hij zijn bedrijf samen met zijn vader. Er dan nog van afgezien dat een bijstandsuitkering max nog geen €19.000 is. Dus hoe moet ik dit plaatsen? Overigens wel een interessante inbreng hoor.

Jan vd Akker
Jan vd Akker30 jun. 2022 - 5:25

@martin vd linde Het opdrijven van de uitkoopprijs? Ik denk (weet dat wel zeker) zelf dat het niet eens om opdrijven gaat. Ze willen een marktconforme prijs. Bunder( hectare ) grasland doet nu rond de 64000 euro. Dan hebben we het over 6,4 euro de vierkante meter. Een groot gedeelte gaat gebruikt worden voor bebouwing van woningen. Bouwgrond doet tussen de 200( Friesland , Groningen) tot 800 ( randstad) De vierkante meter. Of als je het in hectares uitrekent 2 tot 8 miljoen de hectare. Moet er nog wel even elektra en internet en een weggetje worden gelegd. Overheid gaat dus grond kopen voor marktprijs 64000. Verkoopt het door aan projectontwikkelaar 300000/ 900000 de hectare, de projectontwikkelaar gaat aan de slag. Dan kom je uiteindelijk op 2 tot 8 miljoen de hectare. Wat zal de boer denk je steken? Boer kan beter zelf gaan ontwikkelen. Hele grote zorgboerderij beginnen. Verplegers en begeleiders aannemen. Ongelofelijke zak subsidie opstrijken om mooi paviljoen te bouwen. Verzekeringen en andere instanties laten betalen voor de dagelijkse aanwezigheid van mensen met een rugzakje die gesubsidieerd gaan helpen met verzorgen van de beestjes.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 6:03

Ik heb je posts gelezen, allemaal raak.

Martin van der Linde
Martin van der Linde30 jun. 2022 - 10:04

Erik, het bedrijf krijgt 30.000 euro inkomstenondersteuning uit Brussel. Dat noem ik bijstand. Jan, wat de overheid voor de grond krijgt is afhankelijk van de bestemming. Er is maar 1% weiland nodig om pakweg 1 miljoen huizen neer te zetten. De overige grond die dichtbij natuurterreinen ligt heeft geen economische waarde. Anders zou die allang verkocht zijn. Dat betekent dat de overheid zo weinig mogelijk wil betalen. Boeren die dichtbij natuurgebieden zitten hebben dus de pech dat hun grond weinig waard is en willen die prijs opdrijven. De discussie gaat dus over wat marktconform is.

Eric Minnens
Eric Minnens30 jun. 2022 - 11:59

@Martin, Oké. Ik wilde je nog vragen om een link, maar na enig zoeken vond ik zelf onderstaande. Die (bijna) €30.000 worden aan het slot genoemd. https://www.ongehoord.info/locatie/mark-van-den-oever-st-hubert-kievitsdwarsweg-6/

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout29 jun. 2022 - 12:54

Ooit stelde een goeroe dat in Nederland de revolutie begint omdat alles naar het laagste punt stroomt. Dat Rutte daaraan heeft meegewerkt maakt hem uiteraard nerveus. Mij vooralsnog niet vanwege de logica waar fatale strategieën in uitmonden. Vermoedelijk stroomt alles via onze machtige rivieren gewoon in zee, maar zeker ben ik bepaald niet. Ondertussen wil ik rustig debatteren over de volgende vraag: Wat is terreur?

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 15:56

Nah, deze video laat zien wat het inhoud. Zijn we meteen klaar met de vraag: wat is terreur..*zwaai* https://www.nu.nl/293824/video/boeren-slaan-met-hamers-in-op-politieautos-bij-kootwijkerbroek.html?jwsource=cl

EenMening3
EenMening329 jun. 2022 - 11:39

De goeden moeten weer eens onder de kwaden lijden. De FDF telt ca 3.000 leden, in totaal werken er in de landbouw ca 200.000 mensen. De FDF gaat woest tekeer, maar ze operen nog steeds niet op het zelfde geweldsniveau als het geteisem dat vorig jaar zomer half Rotterdam verwoestte en waarbij agenten zelfs moesten schieten uit zelfverdediging. De grote demonstratie in Stroe met ca 40.000 deelnemers verliep voorbeeldig.

3 Reacties
Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:12

"De FDF gaat woest tekeer, maar ze operen nog steeds niet op het zelfde geweldsniveau" Echt waar? Welk geweldsniveau was er vorig jaar dan, dat brand stichten, politie autos rammen etc oversteeg?

Jonathan2
Jonathan229 jun. 2022 - 13:41

Mijn complimenten, jij opereert op hetzelfde niveau als de voormalig Iraakse minister van Informatie.

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 15:58

@Jonathan2 29 jun. 2022 - 15:41 Mzzz, eerder op het nivo van een pantoffeldiertje

Virtus in Medio
Virtus in Medio29 jun. 2022 - 10:36

Mijn rood hart bloed. BNNVARA: Een herhaalde oproep. Neem aub verantwoordelijkheid over de manier waarop we jullie communiceren. Het gaat de verkeerde kant op. Ja jullie zijn hierdoor mede verantwoordelijk voor de verruwing. Actie=reactie. reactie=actie. Doe niet alsof taal als geen invloed heeft. Je kunt geen taal bezigen die uitsluiting en veroordeling structureel en doelbewust voedt. Alleen al in dit artikel: 'testosteronbommen' , agri-fundi’s, Fundamentalistische boeren, geradicaliseerde boeren, extremistische boeren. IK PRAAT het gedrag van de boeren niet goed. Ik zeg alleen: JOOP is nu exact hetzelfde, want taal is net zo sterk als daden, vaak zelfs sterk. Joop neem uw vrantwoordelijkheid in plaats van het produceren van opruiende click bate teksten. Of zijn jullie Donald Trump?

7 Reacties
Pater
Pater29 jun. 2022 - 11:02

Soms is de redactie sensatie aan het zoeken rond de boerenacties, nu niet. Ik vind de termen die de redactie gebruikt nog redelijk gematigd. Extremisten zijn het absoluut, terroristen gaat me nog een stapje te ver. Maar het komt er langzaamaan dichtbij. Totale minachting van de democratie.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 12:04

Wat een flauwekul. En u bent rood zegt u? Deugd in het midden?

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:14

Eens met Pater.

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:15

" Ik zeg alleen: JOOP is nu exact hetzelfde, want taal is net zo sterk als daden" Bullshit. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.

Van Tax
Van Tax29 jun. 2022 - 12:49

Eens. De totale haat richting "de boeren" die de laatste dagen wordt verspreid.

Jonathan2
Jonathan229 jun. 2022 - 13:47

Nationaalsocialisme was geen rode stroming. Gezien je vorige posten is het zeer aannemelijk dat je je informatie slechts haalt van radicaal of extreemrechtse bronnen, dus ben je mogelijk met werkelijke herkomst van het nationaalsocialisme in de war geraakt, en gaan denken dat je links of rood bent.

Paul Spijkers
Paul Spijkers30 jun. 2022 - 9:27

Virtus, je hebt gelijk, veel nieuws diensten werken tegenwoordig met clickbait roddel pers manieren, Joop ook.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:32

Laten ze opdonderen, die a-sociale kutboeren?! De ouderen, studenten en minima zijn jaren achtereen gepakt, terwijl die boeren de hand boven het hoofd werd gehouden door de, Braxen en den Bleekers van het CDA. En dan nu ineens zo hoog van de toren blazen?! 60 % van het totaal oppervlak van het land is landbouwgrond. Ze moeten bij de rechtse deugridders zijn, en gewoon achter de tralies met dat tuig. Iedereen moet inleveren, als zij het maar niet zijn, stelletje halve zolen!

14 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 9:09

"60 % van het totaal oppervlak" is niet eens voldoende om 18 miljoen Nederlanders van vegetarisch voedsel te voorzien. Prima om de landbouw 'anders' te gaan inrichten, kleinschaliger, innovatiever, meer voor eigen productie (minder import/export). Maar die grond heb je echt nodig voor voedselproductie.

Panthera
Panthera29 jun. 2022 - 9:39

Beste sAt0Ri..., "De ouderen, studenten en minima zijn jaren achtereen gepakt,...." "Iedereen moet inleveren, als zij het maar niet zijn,...." Maar moet je als je volgens jouw onterecht gedupeerd wordt, dan net als de ouderen, studenten en minima met je armen over elkaar blijven zitten, en je als prooi gewoon moet laten scheren door een politieke elite die nooit slachtoffer zullen gaan worden door regelgeving die zijzelf opstellen.

Pater
Pater29 jun. 2022 - 11:05

@A little bit Ca. 70 % van de landbouwproductie gaat naar het buitenland hoor. En om die enorme aantallen varkens % koeien te kunnen voeden worden honderdduizenden hectares tropische bossen gekapt. Echt iets om trots op te zijn.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 11:22

@Pater, is gewoon onderzoek van het PBL, Om 18 miljoen Nederlander te voeden (vegetarisch, dus zelfs zonder vlees) heb je gewoon 70% van Nederland nodig (gewoon zoveel ha per persoon). En ja, 70% van het vlees, zuivel, etc gaat naar het buitenland, maar wij importeren weer net zo veel aan voedingswaarde (voor mensen terug) terug (graan en zo) Prima als we minder vlees en zuivel gaan produceren en exporteren, maar om de 18 miljoen Nederlanders te voeden heb je gewoon x ha nodig. Dus het is gewoon niet waar dat we te veel boerenland hebben.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 11:59

De ouderen, studenten en minima zijn jaren achtereen gepakt, terwijl die boeren de hand boven het hoofd werd gehouden door de, Braxen en den Bleekers van het CDA. Hier heb je een punt. Maar, daar kunnen die boeren niet zoveel aan doen, dat ze gesubsidieerd zijn. Die subsidies namen ze natuurlijk graag aan.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 12:13

@ Panthera Als het andersom is en die mensen voor zichzelf opkomen door te staken moet je ze dan eens horen. Terwijl die groepen - als ze al eens een keer gaan staken - zich altijd netjes aan de regels houden. En nu andersom mogen zij de boel slopen? Oog om oog, tand om tand? Omdat het kwartje een keer dreigt de andere kant op te vallen? Dan gaan we gelijk middeleeuws reageren? Dat is dan ineens gerechtvaardigd? Terwijl ze decennialang hebben kunnen profiteren van alles en nog wat. Decennialang veel te veel hun vrije gang hebben mogen gaan, en de hand boven het hoofd is gehouden door oa het CDA? De SP heeft hier jarenlang voor gewaarschuwd. Dat het alleen maar fout kon gaan met die megastallen en dat groter grootst, en die grote tussenhandelaren. En met alle subsidies die ze gehad hebben om maar vooral te gaan lenen, om te groeien en te groeien. Ze zijn uitgelachen, die negatievelingen van de SP. En dan nu zo doen?! Laten ze eens een keer normaal gaan doen ipv zo het recht in eigen hand te gaan nemen, stelletje flapdrollen - en gauw een beetje?!

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:16

@little bit "Maar die grond heb je echt nodig voor voedselproductie." Hoevaak moet je er nog op gewezen worden dat we al ruim 70% van de agrarische opbrengst exporteren en zowiezo dus niet echt met productie voor eigen land bezig zijn?

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:16

"@Pater, is gewoon onderzoek van het PBL, " Dat ontkent Pater helemaal niet, want dat is zijn punt helemaal niet.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 13:41

@Thomas, ik ontken ook niet dat van wat we produceren (vlees, zuivel) we 70% exporteren. Alleen aan de andere kant importeren we ook veel voedsel voor mensen. Als we redelijk zelfvoorzienend zouden willen zijn en bijvoorbeeld zelf graan zouden willen gaan verbouwen, dan hebben we daar veel landbouwgrond voor nodig die we nu wellicht gebruiken voor melkkoeien. Vergeet alle export en import. Om 18 miljoen Nederlanders te voeden (alles zelfs vegetarisch) heb je 70% van alle grond nodig. Het is dus niet zo dat wij relatief veel landbouwgrond hebben. We hebben zelfs net niet genoeg voor onze eigen voedselproductie. Mensen vergeten nogal makkelijk hoeveel voedsel wij importeren...

Panthera
Panthera29 jun. 2022 - 15:26

Beste sAt0Ri..., "Als het andersom is en die mensen voor zichzelf opkomen door te staken moet je ze dan eens horen." Wie horen wij daar dan zijn gal over uitspuwen? "Terwijl die groepen - als ze al eens een keer gaan staken - zich altijd netjes aan de regels houden." En met resultaat dat ze bijna altijd aan het kortste eind hebben getrokken, en daarom nou bij deze inflatie tegen de armoedegrens komen aan te leven!

Andreas4
Andreas429 jun. 2022 - 21:47

Sunshine heeft hier wel een punt, dat 70% van het NL-areaal nodig is om vege voedsel te verbouwen. Maar de werkelijkheid is veel kritischer dan dat: een groot deel van dat landbouwareaal is helemaal niet geschikt om groentes of graan te verbouwen. Het veenweidegebied in west- en noord-NL, waar nu koeien lopen, is te nat om iets anders dan gras te verbouwen (voor vee dus). De grondwaterstand omlaag brengen is allang geen optie meer, want dan verteert het veen (=CO2) met een noodgang en zakt de grond verder in. Dus... zitten we met 18 miljoen NLers vast aan import van voedsel uit het buitenland. In ruil daarvoor zouden we duurzame, stikstofarme (boeren)producten moeten uitvoeren, ook zuivel.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 6:02

@ Panthera De boeren, de werkgevers en rechtse politici over de stakers. Dat ze gewoon aan het werk moeten gaan, en dan zeggen ze meer van dat soort eufemistische clichés. Dus daarom zeg ik nu hetzelfde tegen ze: laten ze gewoon eens aan het werk gaan, en niet zeuren...

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 12:11

@ Little Bit of Sunshine 29 jun 2022 15:41 En zeevisserij dan?

Pater
Pater1 jul. 2022 - 4:25

@A little bit NL is nota bene de tweede voedselexporteur in de wereld. Het kleine, dichtbevolkte Nederland kan zo'n enorm grote exporteur van landbouwproducten zijn doordat de basisvoedingsstoffen voor een flink deel uit het buitenland komen. Nederlandse koeien, varkens en kippen consumeren zulke uiteenlopende producten als graan, mais, tapioca, palmpitschilfers en sojaschroot. NL is tegelijk een enorme importeur van voedsel. NL haalt nu ca. 75 % van het voedsel uit het buitenland. Hieronder vallen koffie, olieproducten als soja, palm- en zonnebloemolie. Maar ook granen, en veevoer voor de zuivel- en vleesindustrie. Van de 1,8 miljoen hectare landbouwgrond wordt de opbrengst van slechts 800.000 hectare daadwerkelijk door de Nederlander geconsumeerd en 600.000 is bestemd voor grasland en veevoer. Voor onze consumptie hebben we 2,57 miljoen hectare in het buitenland nodig, waarvan 1,25 miljoen voor grasland of veevoer. Minder exporteren maakt meer landbouwgrond vrij voor eigen consumptie, dat lijkt me logisch. Het belangrijkste is echter om de Nederlandse voetafdruk bij voedsel (dus wereldwijd) te verminderen. Dat kan vooral als we minder veevoer importeren en minder vlees gaan eten. Welk rapport van het PBL bedoel je trouwens? Is je bron niet eerder 'Melkvee'?

Twinki
Twinki29 jun. 2022 - 8:31

Begin jaren 70 realiseerde de uitvinder/initiatiefnemer van schaalvergroting en agrarische subsidies zich al, minister Sicco Mansholt, dat eea niet meer de oplossing was. Daarin bevestigd door bevindingen van de Club van Rome. Terugdraaien was echter niet zo eenvoudig. De sector was verslaafd geraakt aan subsidies. Een boeren bedrijf dat te klein was geworden om levensvatbaar te zijn werd aan de tiet gehangen en kon weer even voort. Veel bedrijven hingen er uiteindelijk structueel aan. De eeuwigdurende couveuse. Het gevolg was veel productie die de prijzen onder druk zette, waarna die zwakke broeders weer op een injectie konden rekenen. Qua voedselvoorziening/zekerheid was de urgentie, die aan de wieg stonden van de plannen van Sicco, ook weg En zo sukkelen we al 50 jaar voort. Een vleesindustrie die na de USof A de grootste ter wereld is, is van een niet te omschrijven gekte. 80% is is voor de export, alleen de stront blijft hier. Het probleem is altijd vooruit geschoven, want electoraal scoorde je er niet mee en men gaf toe aan de mokkende kiezer die dreigde met een proteststem op een of andere politiek splintertje. Het hele stikstof debat en de rol die de agrarische sector daarin speelt draait feitelijk om de volgende vraag: Vind u anno 2.0 dat oa 12 miljoen koeien, schapen, geiten, varkens en100 miljoen stuks pluimvee naast 18 miljoen tweevoeters, waarvoor we 70% van `s werelds landbouw areaal nodig hebben voor veevoer, probleemloos naast elkaar kunnen leven.

1 Reactie
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 9:13

@Twinki, Nederland staat op plek 25 qua vleesproductie in de wereld. (wel grootste productie per inwoner). Kan niet geloven dat de Nederlandse vleesproductie 70% van het landbouw areaal nodig heeft voor veevoer?

de Wit 787
de Wit 78729 jun. 2022 - 8:17

Ik lees hier in dit stukje tekst: Geweldsorgie, testosteronbommen, Fundamentalistische boeren, geradicaliseerde boeren, terroriseren, extremistische boeren, geradicaliseerde smaldeel, agri-fundi’s. Hoe de publieke opinie beïnvloed moet worden zeg maar…. Lekker stigmatiseren. Het is de overheid die dit probleem heeft veroorzaakt door uitbreiding van veeteeltbedrijven decennialang toe te laten en zelfs te stimuleren met subsidies. De sector compleet vastzetten met regeltjes. En nu moeten de boeren de rekening betalen en dreigen velen zelfs hun bedrijf, hun hele hebben en houwen en zelfs hun ‘leven’ kwijt te raken. Op dit moment wordt er al geprobeerd te onteigenen, als extra tool, voor het nationaal natuur netwerk omdat het niet snel genoeg gaat. Bovendien spelen er hele andere factoren een rol in deze discussie: massa-immigratie, grond die nodig is om te bouwen, de stikstofuitstoot van andere sectoren… Leugens over motieven… De manier hoe de overheid met burgers omgaat, (Groningen, toeslagenschandaal) etc. Daarbij komt bij dat ontlastende, wetenschappelijke bewijzen simpelweg terzijde worden gelegd. Stikstof reductie op Vlieland, de grens met Duitsland, niemand die het nog snapt. Ik zou zeggen, laat de overheid eerst maar eens hun eigen zooi opruimen. Ik zou net zo reageren als ze mijn bedrijf/huis en woonomgeving zo naar de klote wordt geholpen. Wat ik zie is geen demonstreren, maar pure woede en wanhoop veroorzaakt door Den Haag.

9 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 10:14

Doe niet zo zielig, de boeren en hun lobby's hebben daar een groot aandeel in. Vele boerenlobby's, allemaal CDA-ers en VVD-ers van huis uit. Ze dwingen het zelf al veertig jaar af op de meest agressieve manier en lappen daarnaast de regels die er wel zijn, zoveel mogelijk aan de laars, tot fraude aan toe. (mestfraude meest omvangrijk volgens mij). Moedwillige ondermijning zou ik dat noemen.

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 10:22

De Wit ""Geweldsorgie, testosteronbommen, Fundamentalistische boeren, geradicaliseerde boeren, terroriseren, extremistische boeren, geradicaliseerde smaldeel, agri-fundi’s. "" Wat klopt daar niet aan dan? Zie beelden: https://www.nu.nl/293824/video/boeren-slaan-met-hamers-in-op-politieautos-in-harskamp.html?jwsource=cl

Pater
Pater29 jun. 2022 - 11:13

"Daarbij komt bij dat ontlastende, wetenschappelijke bewijzen simpelweg terzijde worden gelegd." Ik word daar droevig van. Het begon met de klimaatontkenners, we kennen de corona-ontkenners, nu de ontkenners van het stikstofprobleem. En ja, de overheid maakt grote fouten, maar dat kan nooit een reden zijn het probleem te ontkennen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 11:25

@Minoes, je moet niet alles op de CDA en VVD schuiven. Zoals we hier ook hebben kunnen lezen was ook meneer de Groot (D66) 10 jaar geleden nog onderdeel van de zuivel lobby. De hele politiek is verantwoordelijk, zelfs links.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 12:02

A little bit of Heb je al eens gekeken hoeveel landbouwministers er of van huis uit boer zijn en/of van KVP?CDA origine. In de provincies Brabant en Limburg zijn het altijd CDA+ers en VVD ers die het beleid bepalen in de provincies. Let maar op, gaat nu waarschijnlijk ook weer gebeuren, ze zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te boeren redden t.k.v. klimaat, lucht en waterkwaliteit en de burgerbevolking. Braks CDA, vdStee CDA Lardinios Boersma KVP en aha Rabobank Biesheuvel ARP/CDA, Marijnen KVP Staf CHU. Masholt SDAP

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 12:03

Leugens over motieven Zeker, vergeet ook dat niet. Iets dat het Joop publiek ook nooit lijkt te snappen. Joop lezers denken : een politicus zegt iets, dus dat is dan waar Ja stikstof, dus dat is dan zo, denken jullie. Alsof politici altijd de waarheid spreken. Inderdaad, het gaat ook om bouwgrond, want ze maken zich zorgen over die woekerende, ontwrichtende woningcrisis. Maar ze kunnen dat niet zo openlijk zeggen, dus moet het over 'groen' gaan. Want, dan doet links er ook aan mee. Ja, uhmm, heel groen, ofzo. En inclusief enzo. Doen jullie nu mee?

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:17

"Geweldsorgie, testosteronbommen, Fundamentalistische boeren, geradicaliseerde boeren, terroriseren, extremistische boeren, geradicaliseerde smaldeel, agri-fundi’s. Hoe de publieke opinie beïnvloed moet worden zeg maar…. Lekker stigmatiseren. " 1. Joop is een opinie site, geen nieuwsorganisatie die droog feiten presenteerd. 2. Als de schoen past....

Volrin
Volrin29 jun. 2022 - 12:19

"Ik zou net zo reageren als ze mijn bedrijf/huis en woonomgeving zo naar de klote wordt geholpen. " Dat is nog niet aan de orde en ze zijn hier al decennia lang voor gewaarschuwd. Voor de rest roep je een heleboel dingen zonder ze met feiten te onderbouwen, m.a.w. complottheorieën.

sAt0Ri...
sAt0Ri...30 jun. 2022 - 13:43

@ Minoes&tuin Exáct!!

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:16

Dit zijn nu de boeren, die bijna allemaal over het algemeen een christelijke achtergrond hebben en nu moeten boeten voor het jarenlang beleid van pappen en nathouden van mensen zoals die Den Bleeker van het CDA of de SGP, waar ze bijna altijd op stemmen - en gestemd hèbben. Dit zijn nu die normen en waarden waard, ben benieuwd wat hun heiland van dit soort acties vindt, en hoe ze dit gedrag denken goed te praten wanneer ze op een dag aan die hemelpoort staan. Met die schijnheil van een Den Bleeker - aan wie ze dit te danken hebben - voorop. En met hem in het kielzog die Baudet, waar ze hun heil bij blijven zoeken, de losgeslagen malloten: https://mobile.twitter.com/hendrikotten3/status/1540802552962351104

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 10:23

Inderdaad; Allemaal aanhangers van CDA-VVD-CU-SGP politici die zelf behoren tot de sector, en dezelfde boeren lobby's die ze ondersteunen. De melkquota die ze er zo graag vanaf wilden hebben was nog niet losgelaten of ze schaften en masse extra koeien aan. Gek he dat de prijs van melkproducten dan daalt en dat ze met teveel koeien zitten. De meest geavvanceerde boer schaft een systeem aan waarmee elke dl. melk die een koe nog levert wordt gemeten, de uitgemolken zieke koe die niet meer op zijn poten kan staan, om er iedere druppel uit te persen. Alles gaat automatisch en wordt via computersystemen geregistreerd. Hoezo liefde voor het dier. Omdat je ze een naam geeft? Natuurlijk weten ze wie tot de Bertha's behoort, die zien er zowat allemaal hetzelfde uit want van dezelfde stier en merk, die eens in de zoveel tijd op een balk zijn zaad mag lozen dat de boer dan vakkundig opvangt en vervolgens insemineert. Youpt van het Hek noemde dat in de NRC al 'Carbaatkoeien'. Mag hopen dat ik die naam goed schrijf.

Freek74
Freek7429 jun. 2022 - 8:12

Laten we een debat houden, dat zal helpen. Ik zit meer te denken aan: daders opsporen, vastzetten en berechten.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:04

Ik las net een goede reactie van iemand, en heb deze gekopieerd: Van mij mogen ze alle schade verhalen op de jaarlijkse subsidie's van de boeren. Iets roepen van we staan achter de boeren heb je niets aan. Er moet gewoon iets gebeuren aan de gigantische stikstof uitstoot van deze boeren. Ook het feit dat er voor 104 miljard euro wordt geëxporteerd moet stoppen. Productie voor ons land prima, daar los je de complete stikstof uitstoot mee op. Doe er een winkel bij met verse boeren producten . Mijn toevoeging: ik ben sowieso voorstander van om meer streekgebonden producten af te halen bij boeren in de buurt. Naar het buitenland is goed wanneer er daar schaarste is, maar zoals het nu gaat is gewoon bezopen. Neo-liberaal marktdenken voor de kapitalistische consumptiemaatschappij waarbij het alleen om groei en winsten gaat ten koste van de aarde is niet meer van deze tijd.

4 Reacties
Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:51

Niet dat ik het niet met je eens ben, maar aan die exportcijfers moet je niet teveel waarde hechten, daar zit van alles bij aan randverschijnselen. Het maffe is dat we ook nog onwijs veel importeren, als alle boeren verdwijnen hebben we nog genoeg te vreten. Dus ik heb wel liever dat er een paar blijven, maar dan wel milieuvriendelijk en circulair produceren

Pater
Pater29 jun. 2022 - 11:15

Leuk idee, dat korten op de subsidies, maar dat zijn EU-subsidies, dat kan Den Haag helemaal niet.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 13:41

@ Karingin 29 jun 2022 - 12:51 Joh, ik hoef alleen maar de varkenscirkel aan te stippen. De beesten wodden van hieruit vervoert naar Italië, om van daaruit geslacht en gedistribueerd te worden, en grote hoeveelheden vaak weer terug naar Nederland. Ia dat normaal dan?

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 14:04

Stikstof en fosfaat?

Gnoom
Gnoom29 jun. 2022 - 7:54

Leuk tweetje van Sigrid Kaag, die gooit nog wat olie op het vuur. "Dit rellen om je zin door te duwen" schrijft zij o.a. in haar tweet. Ach D66 doet zelf niets anders dan haar zin doorduwen. De op macht en een mooie EU-job beluste Mark Rutte voert naadloos het D66 beleid uit. Zie hier de steeds groter wordende kloof tussen de stad en het platteland.

2 Reacties
Pater
Pater29 jun. 2022 - 11:24

Totaal zotte vergelijking. D66 heeft bij de laatste verkiezingen een heleboel kamerzetels gekregen en zit daarom nu in de regering, dat noemen we democratie. De manier waarop protesterende boeren nu hun zin proberen door te drukken doet denken aan de Capitoolbezetters; antidemocratisch en gevoed door leugens.

Paul250371
Paul25037130 jun. 2022 - 10:06

Is er nou niemand in jouw omgeving die tegen je zeg: "hou nou eens op met het verkondigen van dit soort onzin?"

badgast
badgast29 jun. 2022 - 7:49

Ik mag hopen dat de beelden gaan worden gebruikt om de aanwezige terroristen te identificeren, arresteren, vervolgen en daarbij voor de aangerichte schade te laten betalen. Of doet de politie dat alleen met studentjes die gewapend met een spandoek demonstreren bij een belastingkantoor? En waarbij de schade bestaat uit de "noodzaak" politie in te zetten?

Twinki
Twinki29 jun. 2022 - 7:46

Ontoelaatbaar.

Nuilert
Nuilert29 jun. 2022 - 7:34

Ik kan er wel waardering voor opbrengen. Deze boeren weten tenminste nog wat echt actievoeren is. Een demonstratie die je gewoon kunt negeren is tandeloze tijdverspilling. Deze boeren staan in nauw contact met hun primaire kant en schromen niet om overgeciviliseerde politici, met hun mooie argumenten en hun fatsoen, te laten trillen op hun benen. Kunnen wij arbeiders nog wat van leren...

5 Reacties
adriek
adriek29 jun. 2022 - 8:13

'In nauw contact met hun primaire kant' zijn primaten, mensen zijn dat stadium ontgroeid. Of ben jij nog van het type: knuppel op de kop en meeslepen naar je grot als je een leuke vrouw op straat ziet?

Nuilert
Nuilert29 jun. 2022 - 9:43

Als je een beetje op het nieuws let, zowel in Nederland als in de rest van de wereld, dan zou je weten dat mensen helemaal niks zijn ontgroeid. Dit wetende, kan men concluderen dat "fatsoen" slechts een middel is voor de elite om hey gepeupel onder de duim te houden. Overheidsbeleid heeft decennialang schaalvergroting in de hand gewerkt en de rekening wordt nu aan de boeren gepresenteerd. Ik zou als boer ook naar fakkel en hooivork grijpen.

Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:45

Ja de overheid heeft het gefaciliteerd, maar de boerenlobby - LTO - heeft willens en wetens op het beleid aangestuurd. Constant uitzonderingsposities bedongen op EU-regels, met halfbakken innovaties gezwaaid, af en toe wat fraude hier en daar... Een beetje ondernemer houdt de kansen en risico's in zijn branche in de gaten en anticipeert daarop. Ze hadden dit allang aan kunnen zien komen

AltJohan
AltJohan29 jun. 2022 - 11:25

@Karingin: Natuurlijk heb je wel een punt. Ondernemers moeten op de toekomst zijn voorbereid. Eigen verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid enzovoort. Veel boeren redden dat niet, netzoals veel burgers tegenwoordige ten onder gaan in het neoliberale "geweld" van de keiharde samenleving.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 13:43

@ Karingin 29 jun 2022 12:45 Eens!

Proletarier
Proletarier29 jun. 2022 - 7:27

Ik begin me echt serieus af te vragen waarom we politie hebben in dit land. Dit kan toch op geen enkele manier geaccepteerd worden. Lijkt mij dat er groot opgeschaald moet worden en dat er eens gehandhaafd word inplaats van dreigboeren met fluwelen handschoenen aan te pakken...

1 Reactie
Jan vd Akker
Jan vd Akker29 jun. 2022 - 9:41

Het is de politie ,niet het leger. Dit zijn geen getrainde mensen die bereidt zijn om het land tot in de dood te dienen. Het zijn gewoon sociaalwerkers in een middenklasser met belettering en een zwaailicht. Hooguit een burenruzie oplossen. Bekeuring uitschrijven voor scheef geparkeerde auto.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 jun. 2022 - 7:22

Het zou beter zijn voor de boeren als de FDF ontbonden werd.

3 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 10:24

Aanmerken als een terroristische organisatie en de voormannen in het chavot donderen of een deal maken met de VS en ze dumpen in Guantanomo Bay

Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:36

Ja zeg, zijn ze net bijna van Guantanamo af - volgens mij zit er nog maar eentje - komen wij aan...😮

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 16:05

@Karingin 29 jun. 2022 - 12:36 Toch doodzonde om zo'n pracht locatie te sluiten. Je moet die terroristen daar gewoon dumpen. De VS weet wel hoe daar mee om te gaan. Abu Ghraib v2.0

Ranonkel2
Ranonkel229 jun. 2022 - 7:20

Goed te praten is het niet maar te begrijpen valt het heel goed. Deze minister vernietigd met een pennestreep het verleden heden en de toekomst van hele gezinnen. Gewoon demonstreren heeft niet geholpen dus zijn andere acties nodig. De boeren hebben dankzij deze minister niks keer te verliezen.

4 Reacties
r v b
r v b29 jun. 2022 - 7:56

onzin. Tientallen jaren wordt al geroepen dat er een stikstofprobleem is, en de boeren weten dat ook. van 1 pennestreek is dus geen sprake. Het verleden wordt niet gewijzigd, laat staan vernietigd, en voor de toekomst van de boeren is niet alleen een flinke zak geld beschikbaar, zij kunnen net als ieder ander een andere baan zoeken. De boeren proberen met terreur, geweld en vernielingen hun zin door te drijven, ten bate van hun goedgevulde portemonnee en ten koste van iedereen.

adriek
adriek29 jun. 2022 - 8:15

Onzin. Er is nog niets besloten. En zelfs als er besloten is geeft dat geen recht om straatterreur uit te oefenen. We leefden tot voor kort nog in een beschaafd land.

Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:24

Misschien moeten ze ff bij LTO langsgaan, die zit al jaren met de regering om de tafel

Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:25

Nou, beschaafd....

Mirzas
Mirzas29 jun. 2022 - 7:14

Als trekkers als wapens worden ingezet, wordt het tijd om betreffende trekkers in beslag te nemen. Desnoods door ze inderdaad de banden lek te schieten. De politie machteloos? Waarom werd de ME niet ingeschakeld? Arme kinderen van de minister. Benieuwd of ze nog altijd begrip heeft (zo ze dat al ooit echt had).

5 Reacties
Karingin
Karingin29 jun. 2022 - 10:23

Dat is ook gebeurd, waarbij het leger (!) ze met diepladers heeft afgevoerd. Maar ja, je kan er maar zoveel meenemen natuurlijk, ben benieuwd of er achteraf nog meer dan boetes uitgedeeld gaan worden

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 13:44

@ Karingin Om maar eens een populaire rechtse uitspraak erbij te nemen: ze zullen wel weer wegkomen met een waarschuwinkje of een taakstrafje...

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jun. 2022 - 20:56

Mirzas Waarom werd de ME niet ingeschakeld? Omdat het dan misschien allemaal nog meer escaleert ? En dat kunnen ze nu niet onder controle houden, nu het land al zo'n grote puinhoop is, nu er al zo'n gespannen sfeertje hangt

Mirzas
Mirzas30 jun. 2022 - 12:07

Baloemparoempaloempa, misschien zou het verder geëscaleerd zijn. Maar ik maak me meer zorgen over de escalatie op langere termijn. De minister heeft begrip, VNG buigt, politie duikt. Maw, ze zijn vrij succesvol als terreurgroep en krijgen voeding voor hun acties. Als ze dit niet onder controle gaan en kunnen houden, maak ik me zorgen. Om hen, om antivaxxers als covid weer problematisch oplaait en om andere verzamelingen verknipte lieden die denken dat ze het gelijk aan eigen zijde hebben.

Mirzas
Mirzas30 jun. 2022 - 12:10

@Karingin, I stand corrected, dank je. Misschien dan toch de kogel door de banden, dan kunnen ze in een later stadium alsnog afgevoerd (ik schreef per ongeluk een toepasselijk 'afgeboerd') worden.

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert29 jun. 2022 - 7:02

Met de dag wordt het erger. Gewoonlijk kan ik me ook in moeilijke tijden aan de hand van de verbeeldingskracht een voorstelling maken van de nabije toekomst. Nu lukt dat even (?) niet. (Agrarische testosteronbommen... eerst dacht ik: als het zo zit, kunnen die hyperboeren dan niet gewoon naar een landelijk bordeel rijden, om op een fijne manier stoom af te blazen? De aanwezige dames zullen die zeer bemiddelde en hoogpotente celebrities juichend ontvangen, met champagne en in pikante lingerie gehuld.)

16 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer29 jun. 2022 - 7:35

Toch heb ik het gevoel dat die dames niet erop zitten te wachten met vuurwerk begroet en met mest besmeurd te worden. Want de vraag is of de geradicaliseerde boeren nog fijnzinniger omgangsvormen in hun arsenaal hebben.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:06

@ Drs hahaha, inderdaad. Duim omhoog voor deze post

Eric Minnens
Eric Minnens29 jun. 2022 - 8:51

@drs Q "naar een landelijk bordeel" Precies. Niet naar Van der Wal, maar naar de Walletjes. Dus: boeren naar de Bierkaai (Oudezijds Voorburgwal)! Maar niet om te vechten, haha. (Dat is immers onbegonnen werk.) Boer zoekt hoer.

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert29 jun. 2022 - 9:20

@ Olav, sAtORi, en Eric - ha, dank voor jullie reacties! Ik kan door jullie plastische teksten alweer goed in beelden denken. "Boer Zoekt Hoer"... geweldig, en te patenteren voor een nieuw reality-format; een gegarandeerd kijkcijferkanon.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 10:29

Wel, hun stieren ( en koeien) moeten met minder genoegen nemen! Er is altijd een uitweg!

Eric Minnens
Eric Minnens29 jun. 2022 - 11:32

@drs. Queyncken En jij bedankt voor de grappige voorzetjes die je zo nu en dan geeft, zodat ik ze kan inkoppen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 jun. 2022 - 13:30

"Boer Zoekt Hoer" ? 🤢

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 13:46

@ Drs Ik noem het programma al vanaf de eerste uitzending Hoer zoekt Boer, tot ergenis van vrouw, zus en moeder aan toe... Hahahah

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 13:46

toevoeging: En nog nooit naar die onzin gekeken natuurlijk...

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert29 jun. 2022 - 14:31

@ sAtORi - zo leer ik elke dag weer bij over mijn mede-Jopers... 'hoer zoekt boer' - ik krijg alweer filmbeelden in mijn hoofd. Over hoe een 'golddigger' of een 'cougar' een jeugdige, naïeve, en kapitaalkrachtige Hollandse veehouder aan de haak probeert te slaan. Hoe zo een serpent de brave borst langzaam in haar web gevangen neemt, of in haar fuik laat zwemmen. Zoete woordjes en stomende erotiek, zo wordt die snol dan aandeelhouder. De huwelijkse voorwaarden liggen voor de hand. (Wat een dramatiek... nu al raak ik van slag... wie gaat dit presenteren?)

Eric Minnens
Eric Minnens30 jun. 2022 - 5:49

@DD "🤢" Hoe moet ik deze emoticon plaatsen Danielle?

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2022 - 6:43

EricMinnens walging; groen is geassocieerd met misselijkheid

Eric Minnens
Eric Minnens30 jun. 2022 - 8:31

@DD Ja, walging natuurlijk, zum Kotzen. Dat begreep ik vanzelf al. (Nu onderschat je me een beetje Danielle, of overschat ik jou?) Mijn vraag was natuurlijk: waar moet jij zo van walgen? Er zijn namelijk een paar mogelijkheden. 1) Je vindt het woord hoer ongepast. Beter een ander of 'netter' woord. 2) Je vindt 'Boer zoekt hoer' een goedkoop soort (onderbroeken-)lol. 3) Je vindt de impliciete vergelijking van een vrouw met een hoer niet terecht. 4) Je had nu juist van mij niet zo'n grapje verwacht. 5) Je vindt sowieso dat we (drs Q. c.s.) over dit ernstige onderwerp geen grapjes moeten maken. 6) ...?...

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2022 - 10:26

EM 6 van koopseks komt een 19de eeuwse walm af

Olav Meijer
Olav Meijer30 jun. 2022 - 14:37

@ drs. H.C. Queyncken Tollaert: [De huwelijkse voorwaarden liggen voor de hand.] Feitelijk juist niet, want het "serpent" heeft juist gemeenschap -ook van goederen!- nodig, om deelgenoot te kunnen worden van de rijkdommen van de boer. Of bedoel je eigenlijk niet-juridische, "gruwelijkse" voorwaarden? :)

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert1 jul. 2022 - 5:09

@ Olav Meijer (15:37u) - goed dat je oplet. Dat was een slippertje van mijn kant, ik bedoel, hand. Je hebt gelijk met jouw kijk op hoe zo een huwelijk dan gestalte zou krijgen. De sluwe slang kan wachten, zuigen (geestelijk), en de jongeling pas geven waar hij naar snakt als er een klein vraagje tot bevrediging beantwoord is. Die cougar weet dat het pas "mission accomplished" is als beiden definitief aan elkaar vastzitten, qua pecunia. Dan hebben ze naar het advies van de Rabobank "een aandeel in elkaar". Zij is de facto eigenaar van hem geworden. Hoe ik dit alles zo bijeen gegaard krijg? Dat weet ik niet. Koopsex is me vreemd. En ik heb altijd een vroom en oppassend leven geleid. Vind ik zelf.

Jan Man
Jan Man29 jun. 2022 - 6:58

De politie heeft niet ingegrepen terwijl er kinderen met vuurwerk werden belaagd door deze terroristen. Een paar schoten in de lucht en daarna eventueel gericht was gepast geweest tegen deze kindermishandelaars.

Willem D2
Willem D229 jun. 2022 - 6:51

Wat je nu ziet is niet het demonstreren tegen iets waar je het niet mee eens bent, maar het vechten voor je voortbestaan. Dit is wat Gertjan Segers bedoelde met een soort burgeroorlog. Je ziet enerzijds de boeren radicaliseren, anderzijds de reacties bv hier op joop ik steeds heftiger worden.

10 Reacties
HenryHansen
HenryHansen29 jun. 2022 - 7:25

Precies: het geweld van deze 'boeren' is natuurlijk volsagen onacceptabel maar oproepen om te schieten, gebruik van termen als 'fundamentalistische boeren' ; 'extremistische boeren' is overdreven and selectief.

r v b
r v b29 jun. 2022 - 7:31

nee, ze vechten niet voor hun voortbestaan, ze demonstreren omdat ze lak hebben aan de democratie, een hekel hebben aan mensen die geen boer zijn, en zichzelf verheven voelen boven hen. Alles moet wijken voor de al goedgevulde beurs van de grootgrondbezitter.

badgast
badgast29 jun. 2022 - 7:53

Dit is niet vechten voor je voortbestaan. Dit is een stel sukkels dat elkaar aan het opjutten is op basis van sprookjes die ze elkaar vertellen. Dit is een poging van FDF-aanhangers om de aanval op het Capitool na te spelen in Nederland. En het is uiteindelijk het gevolg van het pappen en nathouden zoals bijvoorbeeld door Henk Bleker en zijn voorgangers werd toegepast. Je kan het brandje in de prullenbak maar een tijdje negeren voor het uitbreidt naar een uitslaande brand.

sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:06

@ r v b Exáct!!

Willem D2
Willem D229 jun. 2022 - 8:41

De harde reacties van rvb, badgast en satori bevestigen mijn gelijk

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 10:27

@Willem D2 29 jun. 2022 - 10:41 "" De harde reacties van rvb, badgast en satori bevestigen mijn gelijk"" Ik denk eerer dat hun muntje bij jou maar niet wil vallen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 10:31

Gert-Jan Segers moest zich schamen! Ik was al zo van hem geschrokken dat ik in een ander draadje per ongeluk Gert-Jan Meeus schreef als columnist van de NRC Haagse Zaken.

Willem D2
Willem D229 jun. 2022 - 11:36

muntje valt inderdaad niet. Zal ik als provinciaal wel te dom voor zijn. Constateer alleen dat de reacties over en weer steeds feller worden. Beide partijen schreeuwen steeds harder vanuit hun eigen gelijk.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jun. 2022 - 12:10

Willem D2.. Die mestoverschotten en lucht en watervervuiling dat was al overvloedig aan de orde en bekend in 1973, ook het te groot worden van de veestapel in verhouding tot de grond. Dit is al uitgebreid opgetekend door de wetenschappers en de rekenkamer in haar rapporten hierover. Het ministerie van landbouw heeft dit steeds ontkend door o.a. 'zo nu en dan' rapporten te laten verdwijnen en de ogen te sluiten. Kiezerspleasing. Veel boeren en/of boerenzonen zowel in kabinetten alsde partijen en aanhang. Veel lobbyende boerengroepen of groepen daaraan gelieerd die tevreden gesteld werden.

onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 16:08

@Willem D2 29 jun. 2022 - 13:36 ""...Zal ik als provinciaal wel te dom voor zijn."" Had dat dan meteen gezegd, hadden we , in ieder geval ik, je niet serieus genomen

r v b
r v b29 jun. 2022 - 6:42

Tijd voor drastische maatregelen. Bij smokkelbootjes met drugs wordt soms een kogel door de motor geschoten, om ze tot stilstand te brengen. Dat moet ook mogelijk zijn met trekkers.

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus29 jun. 2022 - 10:29

Schreef het al vaker. KM erbij. De van de Duitsers geleasde Leopard tanks die weg staan te rotten gebruiken om die trekker de sloot of de greppel in te schuiven en die dan te gebruiken voor schietoefeningen. Doe die tanks ook nog eens wat..win/win

Miss Piggy
Miss Piggy29 jun. 2022 - 6:30

Ik zag de beelden gisteravond. Het eerste bezoek bij het huis van de minister, vorige week ging al te ver. Maar dit is gewoon terreur. Daarnaast lees ik net dat sommigen van deze 'heren' online onderling een burgeroorlog tegen Den Haag bespreken. Protestacties mogen best schuren en soms de samenleving een beetje ontregelen (zolang er geen geweld wordt gebruikt). Maar dit is een regelrechte opstand. Hopelijk wordt snel uitgedokterd wie exact de daders zijn en worden ze van hun bed gelicht.

1 Reactie
sAt0Ri...
sAt0Ri...29 jun. 2022 - 8:08

Nee, ze zullen er wel weer met een berisping of een taakstrafje vanaf komen. (Ik gebruik gewoon dezelfde rechtse prietpraat, alleen klopt het dit keer wèl)