Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

De Nederlandsche Bank biedt excuses aan voor slavernijverleden

President Klaas Knot vertelt over de praktijken van zijn historische voorganger
Joop

Gewapende Trump-aanhangers blokkeren campagnebus Biden op snelweg

  •  
01-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bus
Een gewapende bende van Trump-aanhangers heeft met onder meer een wegblokkade voorkomen dat de Democratische presidentskandidaat Joe Biden campagne kon voeren in Austin. De campagnebus werd onderweg naar de progressieve stad in Texas opgewacht door een karavaan van auto’s met Trump-aanhangers, waarvan velen in het bezit van vuurwapens, die de rijdende bus begonnen te hinderen. Er werd zelfs getracht de bus van Biden van de weg af te duwen. Campagnemedewerkers vertelden dat de bendeleden met hun auto’s voor de bus ging rijden en op de rem trapten.
Een Texaans parlementslid spreekt van een situatie “die alle veiligheidsgrenzen overschrijdt”. De campagnebijeenkomst werd geschrapt. Volgens een woordvoerder van de Democraten was het te gevaarlijk om het evenement doorgang te laten vinden.
President Trump juichte ondertussen in een tweet de intimidatieactie toe.
De zoon van de president, Donald Trump Jr, had aanhangers eerder opgeroepen massaal naar de bijeenkomst van Biden te gaan om de Democraten “welkom” te heten en er “plezier” te maken.
In Texas staan de Democraten in de peilingen voor op de Republikeinen. Als Biden de staat voor zich wint is er sprake van een historische zege want de oliestaat geeft standaard de voorkeur aan een Republikein. Intimidatie van kiezers door Republikeinen is een groeiend probleem. Bij sommige stembureau’s zijn beveiligers ingehuurd om de schreeuwende Trump-aanhangers op afstand te houden van kiezers die hun stem willen uitbrengen.
De Republikeinen trachten ook via de rechter 100.000 stemmen die bij een drive in stembureau, vermoedelijk voor een groot deel op de Democraten, zijn uitgebracht ongeldig te laten verklaren.
Trump maakte deze week duidelijk dat hij verwacht tot president te worden uitgeroepen door het Hooggerechtshof als hij er niet slaagt op verkiezingsdag zelf te winnen. Trump heeft er voor gezorgd dat de Republikeinen een ruime meerderheid in dat hof hebben.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (69)

The Apple
The Apple2 nov. 2020 - 13:17

Volgens de rechtse provocateurs op een linkse site is er niets aan de hand.

prgrssf
prgrssf2 nov. 2020 - 13:16

Dit is dus fascisme!

Sam V
Sam V2 nov. 2020 - 10:52

Ik heb de 3 filmpjes over dit voorval wat aandachtiger bekeken. Wat zie je: - pick-up trucks met vlaggen die de bus begeleiden op een op het eerste gezicht langzame maar constante snelheid. Ik zie nergens remlichten voor de bus en ik zie ook geen snelheidswisselingen. - een witte personenauto en een pickup truck die elkaar uitdagen, waarbij vanaf het begin van het beeld hiervan de witte personenauto zich rechts van de onderbroken lijn tussen de twee auto’s bevindt. Al het andere dat ik lees zijn aannames en speculatie. Of heb ik iets gemist in de filmpjes?

3 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot2 nov. 2020 - 11:07

'Of heb ik iets gemist in de filmpjes?' Ja, je kijkt nogal selectief. Rond 0:17 is in het eerste filmpje duidelijk te zien dat die zwarte pickup truck één van de witte auto's probeert aan de kant te duwen. Sowieso nogal vreemd om dit soort gedrag te bagatelliseren. Het is toch van de zotte dat je een bus van je politieke tegenstander op de snelweg gaat omsingelen? In een democratie bestrijdt je elkaar met woorden, niet met dit soort intimiderend redneck gedrag waarmee je ook nog eens andere weggebruikers in gevaar brengt.

Sam V
Sam V2 nov. 2020 - 11:38

@ Joe Speedboot Maar ziet u ook dat de witte auto ver over de onderbroken lijn richting de zwarte pickup is opgeschoven? De actie van de chauffeur van de zwarte pickup kan niet vanwege de plotselinge beweging, maar aan de kant duwen is een rare uitdrukking. Het is toch de witte die zich helemaal op rijstrook van de zwarte begeeft. Ziet u dat niet? Daarnaast bagatelliseer ik niets. De snelweg als demonstratieplek gebruiken vind ik nooit een goed idee. Als het strafbaar is, moeten ze deze mensen aanpakken. Als het niet strafbaar is, gaat het hier om een moreel vraagstuk. Dan is dit voor mij vergelijkbaar met een KOZP demonstratie tussen kinderen bij een sinterklaasintocht. Ben ik ook geen voorstander van.

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 nov. 2020 - 13:49

'Maar ziet u ook dat de witte auto ver over de onderbroken lijn richting de zwarte pickup is opgeschoven?' Ja en? Dat is toch geen reden om hem aan de kant te willen duwen? Het is namelijk toch echt die zwarte pickup truck die ineens naar links gaat. Iedere normale bestuurder zou in zo'n geval gewoon gas terug hebben genomen. 'De snelweg als demonstratieplek gebruiken vind ik nooit een goed idee' Dat zeg je nu pas maar blijkt nergens uit je eerste reactie. 'Als het strafbaar is' Oh, en als het niet strafbaar is dan is dit eigenlijk wel ok?

Bernie2
Bernie22 nov. 2020 - 9:32

Zo gaat Trumps tuig dus te werk, opgehitst door de racistische Trump zelf die aan de kant staat te applaudisseren. Als Biden zoals verwacht de nieuwe president wordt zijn de rapen pas echt gaar. Trump zal zijn milities blijven ophitsen en waar dat toe leidt? Misschien terug naar de oude confederatie, ooit qua burgeroorlog de reden voor het ontstaan van de Verenigde Staten. Het zuid/oosten van de federatie wegsnijden, geef ze een Bruin Huis van waaruit de katoen- en olievelden bestuurd worden en een groot Trumpiaans hek om échte VS'ers die willen werken aan een betere samenleving buiten de deur te houden.

1 Reactie
Rutger Groot
Rutger Groot2 nov. 2020 - 10:44

Flauwekul natuurtlijk, dikke kans dat Trump toch gaat winnen en dan zijn de rapen pas echt gaar als die idioten die de BLM demo's misbruiken hele stadscentra gaan plunderen. Hopelijk wint Biden, want dan wordt er echt minder gesloopt.

Iyanah Abdullah
Iyanah Abdullah2 nov. 2020 - 8:45

Machtig interessant hoe het menselijk brein werkt: Een video van 10 seconden, en het brein vult alle ontbrekende stukjes informatie vanzelf in, geholpen natuurlijk door de kleur van het journalistieke verslag. Niet dat het uitmaakt, maar dit zie ik: Trump-aanhangers die campagnebus Biden intimideren, Biden-aamhanger (zonder vlag) die op Trump aanhanger (met vlag) inrijdt, Trump-aanhanger stuurt terug. De FBI zit erop, kijken of die de exacte feiten kunnen achterhalen, kentekens zijn bekend, denk dat het niet meer zal worden dan een aantal flinke boetes, zonder burgeroorlog.

2 Reacties
adriek
adriek2 nov. 2020 - 9:31

Het intimideren van de tegenstander in een democratisch process zou zwaar betraft moeten worden. Het is van het grootste belang dat alle partijen op een gelijk speelveld hun standpunt kunnen verkondigen. Op dit soort kunstjes hoort gevangenisstraf te staan.

NoahAmber
NoahAmber2 nov. 2020 - 9:50

@Iyanah Abdullah 2 november 2020 at 09:45 Biden-aamhanger (zonder vlag) die op Trump aanhanger (met vlag) inrijdt, Trump-aanhanger stuurt terug. Prima voorbeeld dat je geeft over het zelf invullen van wat je graag wil zien.

tempest
tempest2 nov. 2020 - 8:36

Schandelijk dat men elkaar niet gewoon met rust laat. Reken maar dat dit zich eerder tegen Trump zal keren. Mensen zijn tegendraads en zullen juist extra gemotiveerd zijn tegen-Trump te stemmen omdat ze het gevoel hebben dat hun stem niet wordt gehoord. Hetzelfde zag je afgelopen jaren aan de andere kant. Bij alle grote Trump rallies waren demonstranten aanwezig en soms misdroegen die zich heel erg, iets waar het campagne team van Trump weer dankbaar gebruik van maakte.

1 Reactie
adriek
adriek2 nov. 2020 - 10:10

Trump aanhangers zijn van mening dat de tegenstander (in de ruimste zin van het woord) met alle middelen bestreden mag worden. Democratie is voor watjes, Trump's heerschappij moet verdedigd worden.

Sam V
Sam V2 nov. 2020 - 6:58

Het is natuurlijk koffiedikkijken, maar ik denk dat sommigen hier te veel afgaan op mediahypes. Natuurlijk zijn er altijd een aantal gekkies die stomme dingen doen, maar dat land is qua grootte vergelijkbaar met heel Europa. Er zijn altijd wel ergens een paar idioten te vinden. Dat wordt dan volledig opgeblazen en uitgemolken. Dit wordt niet zomaar een burgeroorlog. Voor een groot gewapend conflict zijn grotere conflicterende belangen nodig.

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot2 nov. 2020 - 8:25

'Natuurlijk zijn er altijd een aantal gekkies die stomme dingen doen,' Het probleem is alleen dat hun idool, oppergekkie Trump ze openlijk steunt waarmee hij dit soort achterlijk gedrag legitimeert.

The Apple
The Apple2 nov. 2020 - 13:23

SamV: " Voor een groot gewapend conflict zijn grotere conflicterende belangen nodig." Zoals de politie die dodelijk geweld gebruikt tegen demonstranten en dan ondersteuning krijgt van rechtse milities met het argument dat de boel uit de hand dreig te lopen?

Evert5
Evert51 nov. 2020 - 23:33

Er zijn reageerders die bang zijn voor een burgeroorlog in de VS Er lopen inderdaad heel veel idioten rond in Amerika maar op een bevolking van 330mln mensen valt dat m.i., relatief gezien, wel mee. Ik geloof dat het overgrote deel van de bevolking niet op een burgeroorlog zit te wachten. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de Amerikaanse bevolking, ook Amerikanen die bij de vorige verkiezingen nog op hem gestemd hebben, de buik vol heeft van Trump. Laat u niet bang maken door een paar idioten die met een paar auto's, intimideren. Als dit het aantal auto's is, dat na een oproep van de zoon van Trump, is komen opdagen valt het nog wel mee. Er zullen misschien een paar opstootjes zijn die door ordetroepen, snel de kop worden ingedrukt. In een burgeroorlog geloof ik niet.

The Apple
The Apple1 nov. 2020 - 21:05

Vermoedelijk een voorproefje van wat de feestvierders te wachten staat als Trump verloren heeft.

2 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot2 nov. 2020 - 8:06

Als Trump verliest, wat ik niet verwacht want de polls (behalve Rasmussen) geven helaas een te rooskleurig beeld,voor Biden, zal er naar verwachting niet veel gebeuren. Als Trump wint, wordt het een puinhoop want dan zal het tuig dat ook BLM demonstraties misbruikt er een bende van maken.

tempest
tempest2 nov. 2020 - 9:38

“Gelukkig” is er Corona, dus heel veel feest zal er niet gevierd worden. Maar ook gezien de volstrekt onsmakelijk ranzige campagne strijd zou grootschalig feest vieren en heel erg dom idee zijn, wie er ook gaat winnen. Ik denk echter dat dat nu net iets wat Biden nog wel heel erg goed doorheeft, Trump daarentegen...

Sonic2
Sonic21 nov. 2020 - 19:26

Liever kom ik echt met een verbindend betoog. Liever was Trump maar die rechtse man tegenover de linkse Biden. Om het maar te chargeren. En was het een kwestie van oneens. Dat heb ik echt veel liever. Zoals het in de tijd van Den Uyl en Wiegel was. Het is niet zo. Zelfs het woord smeerlap( hieronder gebezigd) is veel te genuanceerd nog. Zelfs het woord tuig dat ook hieronder is vermeld dekt de lading al niet meer. Ik haat polarisatie tot in het diepste van mijn vezels. Samenwerken is veel mooier. Maar als je dit soort artikels leest dan is het haast een plicht om te polariseren. Een plicht om tuig ook echt tuig te noemen. Een plicht om voor het minst slechte alternatief te kiezen. 100% liever ben ik in dit soort gevallen rationeel. Dan komt er de meeste zinnige teksten uit . Maar ik vrees voor Amerika. De nood is zo hoog en het is zo erg 10 over 12. Dat het niet eens meer gaat om nog even inwrijven hoe fout de Trump stemmers waren en degene die hun hier steunen en gedogen. Ik hoop dat er geen doden gaan vallen. Dat het geen burgeroorlog wordt. Zo erg is dit radicaal rechtse experiment uit de hand gelopen. Ban dit virus. Ban dit nationalisme virus. Een verzoek aan alles wat fatsoenlijk is. Of je nu links of rechts bent. Ban dit. Stem het weg. Overtuig vrienden en kennissen die naar dit soort gestoord nationalisme van hun ongelijk. Als je het niet in Amerika kan doe het dan in Maart hier. Samen tegen dit tuig en samen tegen dit virus. Genoeg is genoeg.

9 Reacties
Piet Helmons
Piet Helmons1 nov. 2020 - 19:29

Sonic: ik hoop ook met jou dat er geen burgeroorlog komt maar ik hou mijn hart vast wanneer as woensdag de uitslag bekend wordt gemaakt.

Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 22:41

@Sonic: wat betreft den Uyl en Wiegel heeft u groot gelijk. Deze twee waren geen vijanden zoals Trump en Biden. In de VS is politiek een veel vuiler spel dan bij ons, hoewel we in ons land steeds verder afglijden naar hun niveau. Toch valt het onder de streep dan weer mee. Biden zal net als Trump en daarvoor ook Obama hameren op die 2%, zal de verstoorde betrekkingen met China ook niet terugbrengen naar de situatie voor Trump en de muur zal gewoon worden afgebouwd. Heel veel van wat Trump heeft gedaan zal niet anders gedaan worden. De stijl zal wel anders zijn. Zal er een burgeroorlog komen of zo? Natuurlijk niet. Ook niet als Trump ineens toch de peilingen opnieuw verslaat. Hier en daar een relletje, maar meer niet. Ik zal blij zijn als we een week verder zijn. Dan kunnen we weer lekker elkaar de maat nemen over andere hele belangrijke onderwerpen.

Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 22:47

@Sonic: toch even een nabrander: u haat polarisatie. Goed van u. Helemaal mee eens zelfs. Het is zo zinloos en het maakt zaken onnodig complex. Een paar zinnen later gaat u weer eens helemaal los. U heeft het over gestoord nationalisme en samen tegen dit tuig en genoeg is genoeg. Polariseert u nou niet een heel klein beetje? U begon zo mooi. Jammer.

Sonic2
Sonic22 nov. 2020 - 7:59

@ Jerommeke Als je mijn betoog goed leest( en dat doe je zoals gebruikelijk niet) dan zie je dat ik benoem wat Trump en zijn aanhang doet helaas een plicht tot polariseren oproept. Laat ik het op een morele plicht houden, want je kunt natuurlijk niet mensen dwingen om te polariseren. Zal ik ook niet doen. En ik wil niet polariseren. Het is geen doel op zich om welke aanhang dan ook tot malloten of clowns uit te maken. Wat mij betreft relativeer en downplay je nog steeds het gevaar. Nu al dreigt Trump met advocaten. Je bent wel erg mild voor iemand die alleen een uitslag accepteert die hem goed uitkomt. Clinton en Biden zullen verlies accepteren. Trump heeft al laten weten dat niet te doen. Er valt ook weinig te verbinden in die zin. Trump en zijn aanhangers HATEN Democraten. PVV en FvD kiezers haten links. Ze haten sowieso al D66/GL en PvdA. Wat sommige hier van mij vinden zal ik niet typen. Ik weet het allemaal en ben er op voorbereid. Daarmee zeg ik niet dat ergens de haat niet wederzijds is. Trump is een bull dozer dus aaien, knuffelen en pootje geven helpt niet.

Iyanah Abdullah
Iyanah Abdullah2 nov. 2020 - 8:28

@ Jerommeke Je mag het alleen eens zijn met Sonic, anders kun je niet lezen. Liever polariseert Sonic niet, liever komt hij met een verbindend betoog, maar niet liever genoeg om het toch over andere dingen te hebben. Het gaat er immers ook niet om dat links mensen op rechts haten, het gaat er om dat rechts mensen op links haten. Net zoals mijn reactie, natuurlijk heel hatelijk, ik zal wel weer zo'n rechtse Trump aanhanger zijn, toch Sonic? Het is vreemd hoeveel egocentrische, narcistische mensen Trump haten, ze hebben zoveel gemeen!

Kuifje3
Kuifje32 nov. 2020 - 9:17

@sonic: zoals gebruikelijk had ik uw betoog wel gelezen. Ik ga niet op alles reageren nu, maar één ding: als Trump inderdaad een nederlaag niet accepteert dan krijgt u van mij groot gelijk. Dat kan en mag niet, maar het is niet wat ik verwacht. Of Biden verlies accepteert? Ik denk het wel. We gaan het zien de komende dagen. Vergaat de wereld als Trump wint? Natuurlijk niet. Clinton heeft haar verlies nooit geaccepteerd. Of anders: de Democraten hebben haar verlies nooit geaccepteerd. Dat is wel kwalijk. Er lopen nu onderzoeken naar het onderzoek om Trump te beschadigen, maar dat zal ook wel met een sisser aflopen. Mijn mening over u? U hebt een grote hekel aan mensen die anders dan u in het leven staan. Bedenk dat dit uw eigen probleem is en redelijk nutteloos.

tempest
tempest2 nov. 2020 - 9:48

“Zo erg is dit radicaal rechtse experiment uit de hand gelopen. Ban dit virus. Ban dit nationalisme virus. Een verzoek aan alles wat fatsoenlijk is. Of je nu links of rechts bent. Ban dit. Stem het weg.” Dat gaan de Amerikanen vermoedelijk ook doen, alleen je kan dit “virus” niet verbannen. Het komt altijd terug, zeker als je de onderliggende problemen, die de bron zijn van de ontevredenheid, onvoldoende weet op te lossen. Mijn vrees is dat komende 4 jaar de VS enkel bezig zal zijn met afrekenen met Trump en zijn aanhangers en er niets geen verbinden wordt gemaakt of ook maar iets wordt opgelost. Dat is immers ook het enige waar de Democraten het onderling over eens zijn: Trump=bad. Dit met een enorm escalatie risico: ofwel een echte burgeroorlog, ofwel over 4 jaar een nog engere figuur als president.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander3 nov. 2020 - 15:26

@Sonic e.a. Grappig hier bij Joop altijd. Reacties gaan niet meer over inhoud maar over een woord als polariseren of radicaliseren. Gemakshalve gooit het polderende, lees doormodderende 'midden' ook nog extreemrechts, fundamentalisten, motorbendeleden en (radicaal)links op een hoop. Dan komt de angst er goed in en hoopt het midden dat alles bij het oude blijft. Voor alle goede verstaanders: polarisatie ontstaat waar middenpartijen alles maar een beetje op zijn beloop laten. Weigeren om de echte problemen als de ecologische crisis, institutioneel racisme en voortwoekerend fascisme aan de kaak te stellen. Alles war kwetsbaar krijgt daarbij als vanouds de meeste klappen. Dus ja, polarisatie is geen doel maar meer een gevolg van doorpolderend en wegkijkend midden. Een 'midden' welke steeds meer op de schoot van extreemrechts zit waardoor deze daarvan niet meer is te onderscheiden. Evenals een virus als corona en het verpesten van de leefomgeving, nu en voor toekomstige generaties, een gevolg is van duurzaam wegkijken. Want wat doen die wereldleiders en ook onze regering nu werkelijk aan preventie aan de bron? Bijna niets. Beetje schaven en zieltjes winnen tijdens de verkiezingen, dat is het wel. Voormalig president van Uruguay José Mujica(El Pepe) zie het nog iets scherper: "Er is in wezen niet sprake van een ecologische crisis maar van een politieke". Sonic en ik zijn het niet geheel met elkaar eens maar over dit laatste volgens mij wel. En ja linkse georiënteerde mensen blijven ook kritisch naar elkaar, heel gezond. Op rechts ontbreekt het daar nogal eens aan. Ziedaar het enorme vacuüm waar extreemrechts en complotdenkers wel mee uit te voeten kunnen.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander3 nov. 2020 - 15:29

...Alles wat kwetsbaar is...

Rs75
Rs751 nov. 2020 - 18:56

Gelukkig heel ver weg en niet te vergelijken met hoe het er in Nederland aan toegaat. Hoe graag sommigen ook deze vergelijking willen maken op een of ander manier....

TheBigLebowski
TheBigLebowski1 nov. 2020 - 18:33

Jimmy Carter was de laatste Democraat die daar won in 1976 (!!) Overigens verder terug in de tijd was het meer een democratische staat dan een republikeinse, dat is van de afgelopen decennia pas.

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper2 nov. 2020 - 8:15

Over het hele politieke spectrum in de VS is men het er wel over eens dat Texas, door de snel wijzigende demografie, ergens in de komende tien jaar paars en daarna blauw zal kleuren. De vraag is alleen wanneer. De Republikeinen doen er nu nog alles aan om stemmen zo moeilijk mogelijk te maken. Wellicht dat ze daarmee dit jaar de blauwe golf nog kunnen weren.

Arend Wortel
Arend Wortel1 nov. 2020 - 18:02

Walgelijke gekken. Gehersenspoelde idioten. Mooier kan ik het niet maken.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander1 nov. 2020 - 18:00

De kudde of de roedel? Totaal van het padje. Maar dat wisten we al vanaf het begin. Net als de meeste andere wereldleiders trouwens. Dat de kudde zo dom is om op dit soort mensen te stemmen zegt vaak ook wel iets over de democratie van de domheid en angst. Maar goed Erdogan werd laatst terecht door brave Mark aangesproken op ontoelaatbare uitspraken over Macron. Maar ik heb Mark nog nooit in het openbaar Trump op zijn uitspraken en wangedrag horen aanspreken. Noch de leiders van China over de (culturele) genocide op de Oeigoeren en de Tibetanen. Ook een teken dat de democratie en de ethiek hier in ernstig verval is. Vind je het gek dat complotdenkers en de PVV/het FvD hier in Nederland in dat politieke vacuüm duiken? Het wordt ze wel erg makkelijk gemaakt.

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 nov. 2020 - 17:42

Veelzeggend dat smeerlap Trump dit soort tuig nog toejuicht ook.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -1 nov. 2020 - 17:37

Biden zat niet in de bus; Harris ook niet. Alleen een democratische senator, die vooraf gewaarschuwd was dat er een blokkade zou komen. Wereldnieuws van vorige week ? denk het niet ; 2 november is het erop of eronder.... zal er nog een verrassende adder onder het gras getrokken worden ? Dat zal best.... Voor verslag over de verkiezingen adviseer ik de BBC en/of Belgische zenders voor geen hyperventilatie-achtige en neutrale commentaren...

3 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot1 nov. 2020 - 20:36

'Biden zat niet in de bus; Harris ook niet. Alleen een democratische senator, die vooraf gewaarschuwd was dat er een blokkade zou komen.' Ja en? Maakt dat het minder erg of zo?

Bastet2
Bastet22 nov. 2020 - 7:29

En waarom is het relevant of Harris wel of niet in die bus zit? Dit gedrag relativeren is net zo verwerpelijk als het gedrag van dat rechtse gajes zelf.

NoahAmber
NoahAmber2 nov. 2020 - 9:55

@Rechtse Bal - Revisited 1 november 2020 at 18:37 Biden zat niet in de bus; Harris ook niet. Ow...dan maakt het geen bal uit.

MaxMax2
MaxMax21 nov. 2020 - 16:47

Mensen verbazen zich er over dat er Trump supporters wapens bij zich hebben? In Texas?? Dat is een open-carry/concealed-carry staat...

1 Reactie
Karingin
Karingin1 nov. 2020 - 17:12

Dat is volgens mij niet waar de verbazing over gaat

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 nov. 2020 - 16:32

De harde kern van Trumps Cuban militia. Op bijgaande video is te zien hoe een zwarte wagen de witte begeleidingswagen van Biden wegdrukt. Inmiddels is ook bekend wie achter het stuur van die wagen zat. Het blijkt dezelfde man te zijn die eerder is opgepakt omdat hij inreed op BLM demonstranten. Hij wilde niemand verwonden maar vond dat ze hem niet voor de voeten moesten lopen. Hij staat bekend als een fanatieke gewapende buurtwacht in San Antonio. In 2014 deed hij zich voor als een undercover politieman die zo 'slim' was een andere politieman van de weg te halen en daar een flinke boete voor kreeg. Een lekkere jongen dus. https://twitter.com/i/status/1322546782572859395 https://news4sanantonio.com/news/local/armed-citizens-patrol-downtown-area-where-police-clashed-with-protesters-tuesday-night https://www.mysanantonio.com/news/local/article/West-Texas-man-impersonates-police-confronts-5806414.php

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout1 nov. 2020 - 16:24

Komende week zal de wereldgemeenschap getuige zijn van de uitfasering van een perfide en perverse potentaat. Of hij nu `wint' of niet, het naargeestig narcistisch narratief van het Amerikaanse neonationalistische nihilisme en negativisme zal er niet minder om te horen zijn. Integendeel. Want standrecht en eigenrichting in Godsnaam behoren per definitie tot het collectief belijdingsgoed van marginaal republikeins rechts. Bestiaal rancuneus ressentiment werd tot op heden nog in toom gehouden door weldenkenden in de US burgerij. Trump heeft brallenderwijs de bruine geest uit de fles getrokken en deze laat zich er door pacifisten, humanisten & democraten niet zonder slag of stoot weer in terug bottelen.

NoahAmber
NoahAmber1 nov. 2020 - 16:17

E maar ouwehoeren over bananenrepublieken. Wat is dat land diep en diep gezonken. Gauw internationaal afstand van nemen.

vdbemt
vdbemt1 nov. 2020 - 16:05

Dat is wel even wat anders dan wat volgens Ayaan Hirsi Ali (Buitenhof 1 nov.) zou gaan gebeuren. Als Trump zou verliezen, zouden volgens haar de republikeinen gewoon, zonder stampij, hun verlies slikken. Ze verwacht wel rellen als Biden verliest. Bijzonder toch hoe anders de realiteit gezien kan worden. Trumpianen maken er nu al letterlijk oorlog van.

3 Reacties
Hakkepuf
Hakkepuf2 nov. 2020 - 7:09

Linkse mensen kunnen over het algemeen nogal slecht tegen hun verlies. Kijk maar in Nigaraqua, Venezuela, Amsterdam, Wallonië etc.

vdbemt
vdbemt2 nov. 2020 - 9:19

@Hakkepuf. Bij rechts heb je extremen die al agressief worden VOORdat ze verloren hebben. Kijk naar Trump. En zijn aanhangers.

Gijs-Jan Groothedde
Gijs-Jan Groothedde2 nov. 2020 - 15:35

H-puf `Linkse mensen kunnen over het algemeen nogal slecht tegen hun verlies.' Nou ja, dat is de rechtsradicale visie van de wereld op z'n kop. Juist Republikeinen zijn al een halve eeuw slechte verliezers, daar waar Democraten glansrijk triomferen in hun verlies nemen en daar verstandig mee omgaan zonder de `zege' van GOP-valsspelers te willen betwisten.

DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2020 - 15:54

Ik heb de afgelopen weken een aantal goed doortimmerde artikelen en Tv-programma's gelezen en gezien die laten zien hoe de verhoudingen liggen in de VS. Ook aanhangers van de republikeinen aan het woord gezien en hun kijk op de zaak gehoord. Dat is nogal schokkend. Voor een deel van deze mensen is Trump de laatste barricade voor de chaos. Zij verachten geweld en een totalitair bewind. Ik denk dat er een grote kans is op gewapende confrontaties als Biden wint. En dat is het meest waarschijnlijk op dit moment. Ik denk kleinschalig en lokaal en het optreden van Trump is dan bepalend. Als hij zijn medestanders steunt kan het heel goed escaleren naar een burgeroorlog. Ik schets een zwart scenario maar de angst en wanhoop onder die Trump aanhangers zit volgens mij heel diep. Ik denk niet dat de wereld er mooier op wordt als mijn sombere voorspelling werkelijkheid wordt.

4 Reacties
Karingin
Karingin1 nov. 2020 - 17:10

Ik weet niet wat jij gelezen en gezien hebt, maar ik heb een paar T-aanhangers aan 't woord gezien waarbij van wanhoop geen sprake was, wel van pure haat, onverschilligheid en/of domheid. Soms geen benul van de werkelijke standpunten, laat staan het "beleid" van Darth Hater. Die gewapende confrontatie zie ik ook wel komen, ook als Biden verliest trouwens. De messen zijn geslepen, de loopgraven bemand en geen hond die de ander nog als medemens beschouwt.

Recht door Zee
Recht door Zee1 nov. 2020 - 18:16

@ Karingin Want hier spreekt men erg tolerant en zonder haat ober Trump en aanhangers..... zie reacties hier als bewijs....

Nick the Stripper
Nick the Stripper1 nov. 2020 - 21:19

Recht door Zee 1 november 2020 at 19:16 Heb je het topic gelezen? Blokkeertexanen die een Bidenbus van de weg proberen te rijden? Dus even dimmen met je ' hullie doen het ook' en ' zie hier de reacties als bewijs'. Zie trouwens niet in waarom ik tolerant zou moeten staan tegen aanhangers en verdedigers van een fascist.

DaanOuwens
DaanOuwens2 nov. 2020 - 8:28

@ Recht door Zee Jij schrijft: Want hier spreekt men erg tolerant en zonder haat ober Trump en aanhangers….. zie reacties hier als bewijs…. Extreem rechts gaat pas geweld herkennen als het plaatsvindt. Dus voor jou is het nog een paar dagen wachten voordat het inzicht ontstaat. Een gewaagde voorspelling is niet. Er zijn doodgewone VS-burgers die avn hetzelfde uitgaan. https://nos.nl/collectie/13849/video/2354858-we-moeten-ons-voorbereiden-op-geweld-na-de-verkiezingsuitslag @ Karingin Jij schrijft: wel van pure haat, onverschilligheid en/of domheid. Volgens mij allemaal aangedreven door angst. Gisterenavond aardige discussie in op1. Niet dat het ergens toe leidde maar wel kwamen alle aspecten aan de orde. Veel van deze mensen verzetten zich tegen het verliezen van hun eigenheid/identiteit. Dat is toch vooral angst. En prima voedingsbodem voor haat.

Thuiszitter
Thuiszitter1 nov. 2020 - 15:48

Afgekeken van onze blokkeer Friezen . Wat ideoterie zeg !!

3 Reacties
KM2
KM21 nov. 2020 - 20:27

Sykje fluch yn apteek, jo binne nêt helder yn jo holle. Der hat hjir gjin ien persoan mei yn fjoerwapen driige.

Eric Minnens
Eric Minnens2 nov. 2020 - 8:53

@KM "Sykje fluch yn apteek, jo binne nêt helder yn jo holle." Je bent toch niet toevallig een blokkeerfries, wél? Of sympathisant? ???? Maar hoe dan ook een leuke Friese uitdrukking! ????

KM2
KM22 nov. 2020 - 21:54

Ik ben een Fries Erik, Niet elke Fries is een blokkeerfries, Niet elke Fries is een blokkeerfries-sympathysant, Niet elke Fries is een boer, Niet elke Fries kan schaatsen enz enz enz.

Willem Heerema
Willem Heerema1 nov. 2020 - 15:23

Extreem en bizar! Mogen we verwachten dat dit intimiderende of zelfs bedreigende gedrag door de Amerikaanse president in ferme taal wordt afgekeurd?

1 Reactie
Karingin
Karingin1 nov. 2020 - 17:04

uuh...? Hij heeft al juichend zijn steun getwitterd

Joep van den Bosch
Joep van den Bosch1 nov. 2020 - 15:20

Kun je nagaan wat ons misschien staat te wachten: 83 % van FvD stemmers is voor Trump. Kunnen mogelijk wat leren van de blokkeerFriezen.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt1 nov. 2020 - 17:47

"83 % van FvD stemmers is voor Trump." Het is maar goed dat FvD in de peilingen diep gezonken is.

harmmeijer
harmmeijer1 nov. 2020 - 15:05

Is dit wat Amerika te wachten staat als autocraat Trump verliest? Een fascistische autocratie onder Trump is zo langzamerhand niet meer denkbeeldig. Angstaanjagend.

1 Reactie
harmmeijer
harmmeijer1 nov. 2020 - 15:33

https://hyperallergic.com/593098/trumps-mussolini-moment/

nico1943
nico19431 nov. 2020 - 14:50

En dit vrienden, noemen wij democratie......

2 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten1 nov. 2020 - 16:21

Nee hoor, dit noemen wij het geweld aandoen van democratie,.

Marinus Calamari
Marinus Calamari1 nov. 2020 - 16:59

Dit noemen fascisten misschien democratie, maar normale mensen noemen dit intimidatie. En dan ga ik er nog maar even van uit dat die auto per ongeluk geramd werd wat natuurlijk maar de vraag is.

Eric Minnens
Eric Minnens1 nov. 2020 - 14:36

Blokkeertexanen. En geen eentje gearresteerd? En dan Donald Trump. Idioot? Nee, hij weet precies waar hij mee bezig is. Is wel met iets volstrekt idioots bezig. Beangstigend. Ook al zullen door deze actie mogelijk nóg meer kiezers op Biden stemmen.

Marinus Calamari
Marinus Calamari1 nov. 2020 - 14:07

Nou, benieuwd hoe de plaatselijke Trump-fans deze knokploegtaferelen weer gaan goedpraten. Vind het altijd vermakelijk om rechtse kruipers de Bruine SStrontspetters van de "jackboots" van hun idolen af te zien lebberen, dat dan weer wel.