Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Gewapende man dringt NOS-studio binnen

  •  
29-01-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
nos-2-300.jpg
Man opgepakt ... Beelden indringer en inrekening door politie vrijgegeven ... NOS-gebouw op Mediapark ontruimd
Een man met een pistool zou bij het NOS-pand in Hilversum zendtijd geëist hebben. Het pand is ontruimd en de politie is in grote getale aanwezig. De man zou inmiddels ingerekend zijn.
Updates onderaan artikel
Dit meldt RTL Nieuws.
“In verband met omstandigheden is er op dit moment geen journaal mogelijk”, kwam kort na de start van het Acht uur Journaal in beeld. Inmiddels wordt ook op NPO 2 niet meer uitgezonden.
Het is niet duidelijk wat de man met de extra zendtijd wilde doen. Ook is de identiteit van de man niet bekend. Het is nog onduidelijk wanneer de uitzendingen worden hervat.
Update 20.55 uur Er circuleert een foto van wie mogelijk de indringer zou zijn:
RTEmagicC_nos600.jpg
Ook gaat er een brief rond die de indringer aan het personeel van NOS zou hebben overhandigd (bron: RTL).
RTEmagicC_IMG_5937.JPG
Update 21.15 uur De uitzending op NPO 1 is hervat. Er wordt live vanuit Den Haag bericht over de situatie. Er is een filmpje getoond waarop de man met een pistool te zien is, achter de nieuwsdesk van de NOS. De man is in gesprek met een portier van NOS, die in gijzeling was genomen, totdat de politie binnenvalt en de man overmeestert.
Te horen en te zien is dat de man wacht totdat hij van “medeplichtigen” hoort dat hij live in de uitzending is, maar dat bericht komt niet. De angstig klinkende portier spreekt met de man en vraagt of hij weg mag gaan. De gewapende man zegt hem te wachten, maar dat hij wel weg mag gaan als hij zijn “speech” heeft kunnen uitspreken. Enkele ogenblikken later valt de politie binnen en rekent de man in.
Update 22.30 uur De man heeft na zijn arrestatie zelf gezegd dat hij bij een hackersorganisatie hoort en dat hij niet uit terroristische motieven handelde. De politie doet nog geen uitspraken over of de achtergrond van de man en of hij alleen handelde.
In Hilversum wordt donderdagavond een persconferentie georganiseerd waar burgemeester Pieter Broertjes zal spreken.
Update 22.50 uur Tijdens een persconferentie is bekend gemaakt dat de verdachte een 19-jarige man is, woonachtig in Pijnacker en geboren in Zoetermeer (Zuid-Holland). Er worden op dit moment, nu het opsporingsonderzoek net in gang is gezet, nog geen verdere details over zijn persoon vrijgegeven, aldus de politie.
Er worden extra agenten in Hilversum ingezet. Burgemeester Pieter Broertjes spreekt van een speciaal “media-team”. Na de aanslag op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo is de aandacht voor mediabeveiliging aangescherpt, aldus de burgemeester.
Het feit dat het mogelijk is met een wapen het NOS-gebouw in te gaan is aanleiding om de beveiligingssituatie nog eens stevig onder de loep te nemen. Dit zal de aankomende 24 uur gebeuren, zegt Broertjes.
Journalisten moeten in alle rust en veiligheid hun werk kunnen doen in Nederland. De politie is zeer snel ter plaatse gekomen, we tellen onze zegeningen dat niet gebeurd is wat had kunnen gebeuren.

Meer over:

nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (107)

Mark Gh
Mark Gh29 jan. 2015 - 19:16

Zo te lezen is door verstandig en dapper optreden van NOS medewerkers iets verschrikkelijks voorkomen. De man schijnt zonder geweld aangehouden te zijn.

Mindfulnesstherapy
Mindfulnesstherapy29 jan. 2015 - 19:16

Die Opstelten en Schoof toch. Maar flink beveiligen en wapens kopen. Dan kan ons niets gebeuren! Een halve zool loopt zo naar binnen bij de NOS studio.

MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

Het klonk alsof er een stroomstoot wapen werd gebruikt op het einde. Zal wel niet.

opgeheven
opgeheven29 jan. 2015 - 19:16

Duidelijk geval van verwarde jongeman.

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Het valt niet te hopen dat dat filmpje, geschoten in de gang, al te ver verspreid gaat worden want wat die die agenten daar aan knullige techniek gebruiken om de man/jongen te benaderen lijkt zo uit de LOI cursus: 'Hoe word ik een commando' te komen.

meijerlahn
meijerlahn29 jan. 2015 - 19:16

Het lijkt ontzettend veel op iemand die in een psychose zit, die vaak gepaard gaat met wanen.

1thing
1thing29 jan. 2015 - 19:16

Naar verluid worden morgen alle tv-gidsen met elk een oplage van 10 miljoen gedrukt.

GingerTed
GingerTed29 jan. 2015 - 19:16

Ik dacht aanvankelijk met mijn satire in de aanslag aanvankelijk nog aan twee opties: -Marcel van Dam die alweer spijt hebbend van zijn afscheid als commentator van de actualiteit met zijn laatste column in Volkskrant toch nog iets te melden had en daartoe zendtijd eiste dreigend met een volgens hem explosieve Exotafles. -Iemand die al eens eerder met een pistool op het Mediapark verscheen maar er geen enkel verband mee(r) had. Satire kan ook opluchten en is ook zeker geen kwade zaak in deze gezien de angst die even is gewekt. De satire kan ook zeker geen kwaad als het nu om een menselijke tragedie handelt die deze mogelijk geestelijk verwarde student heeft doen handelen. Het maakt nut van de in dit geval ontspannende satire voor de enorm geschrokken direct betrokkenen en de rest van Nederland blijft onverkort bestaan.

frankie50
frankie5029 jan. 2015 - 19:16

Deze schlemiel lijkt als twee druppels water op de jongste zoon van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven, maar van deze dader zal het wiegje wel ergens anders hebben gestaan.

Brauswasser
Brauswasser29 jan. 2015 - 19:16

Waar blijven de Kamervragen ?

HanvanderHorst1
HanvanderHorst129 jan. 2015 - 19:16

Het lijkt me inderdaad een trieste figuur die door stemmen in zijn hoof d of zo de opdracht heeft gekregen om dit te doen. Ik hoop dat hij snel de hulp krijgt die hij nodig heeft. En dat de portiers en de andere lui die hem hem te maken hadden, een stevige bijzondere beloning kregen want zij hebben zich zeer juist, doordacht en professioneel gedragen. Ook is nu gebleken hoe gemakkelijk het is om de Nederlandse televisie uit te schakelen. Het is absurd dat er geen back up is om uitzendingen onmiddellijk voort te zetten.

MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

Toch apart, normaal wordt een arrestatie team ingeschakeld.

Andy40
Andy4029 jan. 2015 - 19:16

@ Michel. Volgens mij geen taser maar het ratelen van handboeien.

JanB2
JanB229 jan. 2015 - 19:16

Heb je misschien ook gedacht aan de man of mannen die hij met zijn pistool heeft bedreigd of de man met wie hij praat ? Ik pas in tweede instantie. Dat deze man ziek is en al lang hulp had moeten krijgen is voor iemand met een beetje oog voor de zaken namelijk meteen duidelijk.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Het was een nep pistool.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201429 jan. 2015 - 19:16

Ik vraag me alleen nog maar af of het een doorgeladen ontgrendeld écht wapen was ... (...)

blues boy
blues boy29 jan. 2015 - 19:16

Nieuwslezer bij het NOS Journaal word je niet zomaar. Sollicitant door de Politie afgevoerd.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder29 jan. 2015 - 19:16

Heel vervelend als die stemmen in je hoofd wegblijven op het moment dat je ze nodig hebt.

JohnValk
JohnValk29 jan. 2015 - 19:16

De discussies gaan overal vooral over de veiligheid in en rondom het mediapark, vanuit de emotie van bedreigd personeel zeer begrijpelijk, maar die discussie zou ook moeten gaan over de vraag waarom onze maatschappij dit soort mensen met evidente verschijnselen van zware psychose niet eerder opvangt. Deze man loopt waarschijnlijk al lang rond de toestand zoals je die op op tv zag.

JohnValk
JohnValk29 jan. 2015 - 19:16

De discusies gaan vooral over de veiligheid in en om het mediapark en de impact van dit incident op de mensen die hier werken. Zeer begrijpelijk vanuit emotioneel standpunt. De discussie zou echter ook moeten gaan over de maatschappij, die dit soort mensen in overduidelijke staat van psychose niet tijdig opvangt

TruusBeek
TruusBeek29 jan. 2015 - 19:16

Piet deGeus, vr 30 januari 2015 04:58 in reactie op b Engel Reageer op Piet Piet "Wat moeten we hier nu mee..." "Wat nog het meest verbaast is dat zo'n onevenwichtig en warrig persoon het tot eerstejaars scheikunde heeft weten te schoppen." Misschien zat daar, gezien zijn persoonlijkheid, voor hem wel het probleem en gingen daardoor zijn waanideeen met hem op de loop. Triest en zolas je zegt goed voor opname.

TruusBeek
TruusBeek29 jan. 2015 - 19:16

Richard Rudolf, vr 30 januari 2015 00:26 Reageer op Richard Richard Vreemd. Voordat u denkt dat u wanen heeft en gekke dingen doet Ik heb ook geen beelden gezien, er was gelijk het storingsbeeld Jenik moets ook snel inspringen op de actualiteit zullen we maar zeggen ( zetting en houding van dit prograama stoort mij nog steeds haar zondagmiddagprogramma was warmer en beter!)

TruusBeek
TruusBeek29 jan. 2015 - 19:16

Hulde aan de man die in de studio die bij hem was ( de beveiliger?) Die ging op een uitstekende wijze met hem in gesprek! Hulde!

janwijn
janwijn29 jan. 2015 - 19:16

Ja hoor, zoals ik verwacht had: op radio 1 al een overzicht van de buitenlandse media over deze indringer. Straks krijgen we ook nog uitzendingen waarin de journalisten elkaar gaan ondervragen over wat hun buitenlandse collega's van dit incident vinden. Maar ze worden dan ook per woord betaald, dus houd je oren maar dicht de komende week, want we zullen het bij herhaling ingepeperd worden.

ZafferY
ZafferY29 jan. 2015 - 19:16

In elk ander land had deze actie hem hoogstwaarschijnlijk zijn leven gekost. Nep of echt, zodra je met wapens gaat zwaaien neem je een hoop risico, dus hulde voor de koelbloedigheid van de beveiliging en politie.

Warren2
Warren229 jan. 2015 - 19:16

een ex kennis van mij is ook zo'n complot denker. moe wordt je ervan. ik weet ook niet hoe je met die mensen om moet gaan. als iemand tips heeft reageer ff op dit bericht.

blues boy
blues boy29 jan. 2015 - 19:16

Het is nu duidelijk Tarik Z is de Mol. Hij heeft zich gisteren bij de NOS bekend gemaakt.

ElChe
ElChe29 jan. 2015 - 19:16

Een trieste man, wilde zijn moment of fame. nou die heeft hij wereldwijd gekregen.

MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

@Vrijheid Blijheid, vr 30 januari 2015 10:12 Kortom hij is emotioneel nogal flexibel.

blues boy
blues boy29 jan. 2015 - 19:16

http://media.nu.nl/m/m1oxlmsa9nce_std640.jpg

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Sorry maar ik heb medelijden met deze ietwat schuchtere jongen. Zal wel Stockholm syndroom zijn., maar dat achterlijke schreeuwen, dat taseren en dat dreigen met gericht schieten als hij allang ontwapemd op zijn buik ligt zullen aan mijn gevoel bijdragen.

2 Reacties
Mark Gh
Mark Gh29 jan. 2015 - 19:16

Gerucht op internet is dat zijn ouders recent zijn overleden en dat dat misschien een trigger is geweest. Het optreden van de politie vond ik ook wat ongecoordineerd overkomen (roepen om het wapen te laten vallen terwijl dat al lang op de grond ligt), maar taseren? Dat is volgens mij niet gebeurd. Denk alleen niet dat je moet onderschatten hoe heftig dit is, juist ook voor de betrokken agenten en dat ze een potentieel levensgevaarlijke situatie tot een goed eind hebben gebracht.

erikbos
erikbos29 jan. 2015 - 19:16

" dat taseren en dat dreigen met gericht schieten als hij allang ontwapemd op zijn buik ligt zullen aan mijn gevoel bijdragen." Taseren? Hij wordt helemaal niet getaserd, en de politie weet natuurlijk nog niet of dat het enige wapen is wat hij bij zich heeft. Wie weet wat hij mogelijk in zijn broekspijp heeft zitten. Gewoon kordaat opgetreden door deze agenten zonder overbodig geweld en mogelijke risico's geminimaliseerd.

Brauswasser
Brauswasser29 jan. 2015 - 19:16

Een vroege carnavalsgrap ? van een studentensoos ? Wat knullig. Maar wel in een driedelig kostuum met stropdas. Ik schat in : taakstrafje ... 40 uur koffie rondbrengen

1 Reactie
JanB2
JanB229 jan. 2015 - 19:16

Niks strafje. Deze man moet eigenlijk in behandeling.

Achterberghen
Achterberghen29 jan. 2015 - 19:16

Identiteit van die man is inmiddels wel al bekend. Voor de rest heb ik medelijden met hem. Vast een joekel van ee psychische stoornis.

1 Reactie
Warren2
Warren229 jan. 2015 - 19:16

weet je hoeveel procent van de mensen in complot theorien geloofd? Uit statistieken blijkt dat de helft van de Amerikanen in minimaal 1 complot theorie geloofd. bv nooit op de maan geweest, 911 inside job, chemtrails, etc. De halve wereld is koekoek denk ik soms wel eens.

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Arme knul. Hoe vaker ik dat filmpje zie hoe meer ik met hem te doen heb.

2 Reacties
PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Je hebt het steeds maar over de dader, hoe zielig je hem vindt. Heb je misschien ook gedacht aan de man of mannen die hij met zijn pistool heeft bedreigd of de man met wie hij praat ?

frankie50
frankie5029 jan. 2015 - 19:16

Beste Rudolf, Ik deel helemaal uw mening, lijkt mij inderdaad ook een schlemielig figuur en het zou mij niets verbazen als het iemand is die altijd op school werd gepest.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Vaak veel kritiek op geenstijl, maar voor 22.00 uur wist geenstijl al wie de man met het pistool was.

1 Reactie
eeweew
eeweew29 jan. 2015 - 19:16

Dat was in dit geval niet zo moeilijk. Iemand met een Facebookaccount met openbare foto's en meer dan 400 "vrienden" is zo geïdentificeerd. Waarschijnlijk zijn alle facebookgebruikers in Nederland maximaal 5 stappen van hem verwijderd.

Molly Veenstra
Molly Veenstra29 jan. 2015 - 19:16

Terrorisme in Nederland; Keurig geklede aanhanger van alle samenzweringstheorieën die tot nu toe bekend zijn maakt zich met draaiende camera's volkomen belachelijk en laat zich willoos overmeesteren. O ja, dan was er ook nog die camera uit Leiden met die vuilniszak erom. Code Rood!!! Het land is in gevaar! Waarom rollen de tanks nog niet door de straten! Als we nu nog niet begrijpen wat de Islam voor een allesvernietigende bedreiging is voor het vaderland weet ik het ook niet meer. Ligt de regering te slapen ofzo!?

3 Reacties
PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

U bent de Hofstadgroep vergeten ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Politie-inval_in_Laakkwartier_in_Den_Haag

Achterberghen
Achterberghen29 jan. 2015 - 19:16

Omdat we de tanks verkocht hebben?

Kuukske
Kuukske29 jan. 2015 - 19:16

Is niemand nieuwsgierig naar wat hij nou te zeggen had?

JoopSchouten2014
JoopSchouten201429 jan. 2015 - 19:16

De situatie wordt weer flink opgefokt door de media.

2 Reacties
PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Voorbeelden ?

meijerlahn
meijerlahn29 jan. 2015 - 19:16

Inderdaad, Nederland heeft ook zijn 'catastrofe'.

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Beste MarkGh, met geruchten kan ik niet veel. Sterker nog, door geruchten pleegde destijds een zogenaamde verdachte van de aanslag in Boston zelfmoord. Ik hoorde op het eind van het filmpje toch echt de taser ratelen toen die jongen op de grond lag, het was in elk geval niet het geluid van handboeien die werden omgedaam.

1 Reactie
Mark Gh
Mark Gh29 jan. 2015 - 19:16

Ik kan ook niet veel met geruchten en ze blijken nu ook niet waar geweest te zijn, maar het kan geen kwaad om ze te benoemen zolang je er maar bij zegt dat het nog onzeker is. Ik vermoed dat het juist wel handboeien of, als het dat niet was (zelf geen ervaring mee), van die tie rips waren zoals ze wel vaker lijken te worden gebruikt.

Armagaddon
Armagaddon29 jan. 2015 - 19:16

>>> Ernstig teken aan de wand en hopelijk een niet te misverstane Eyeopener voor het Min. v. Veiligheid & Justitie.....!! >>> Geluk bij dit spannend en ongelukkig, maar zielig incident en hulde aan de NPO medewerkers die kalm en snel reageerden.. >>> Niet te vergeten beterschap voor de warrige jong man, die schijnbaar en goede opvoeding heeft genoten en zich beheerst gedroeg.... >>> Er rijst echter een prangende vraag,klaarblijkelijk was de beveiliging met een stil alarm niet op orde, dat gelukkig geen amokmaker of anderszins zich zover toegang wilde schaffen, anders was het leed niet te overzien, daar de "warrige" ca. 5 min (video) zijn verhaaltje aan de portier kon vertellen en de politie ca. tot. 10 min nodig hem hem te overmeesteren na binnenkomst.......!! >>> Derhalve kan Opstelten maar weer 'n keertje opdraven ( 2e groot onderzoek buiten het DNA debacle -Borst) en beantwoorden waarom en hoe dit belangrijk NPO gebouw niet beter beveiligd was, trouwens ook de verantwoording van Het NTC en hoe het nu met de andere belangrijke objecten staat...

2 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

Ik zie nu al de beelden van TROS 1Vandaag morgen - allemaal beelden van buitenlandse nieuwszenders (lees VS) die aandacht besteden aan *onze* indringer... Is de relatie met Habdo al gemaakt?

JanB2
JanB229 jan. 2015 - 19:16

>>> Ernstig teken aan de wand en hopelijk een niet te misverstane Eyeopener voor het Min. v. Veiligheid & Justitie.....! Eerder voor het Ministerie van Volksgezondheid. Dit krijg je als je onder de huidige omstandigheden gaat bezuinigen op de GGZ.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Het moet wel een tamelijk sneue hacker zijn die nu nog probeert een boodschap via de televisie naar buiten te brengen.

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen29 jan. 2015 - 19:16

Inderdaad, een beetje hacker hoeft daarvoor niet fysiek bij de NOS in te breken, maar doet dat digitaal bij de kabelmaatschappijen, en dan wel met een succesvolle doorgifte van de door hem/haar gestreamde boodschap.

pietdeg2
pietdeg229 jan. 2015 - 19:16

"Het moet wel een tamelijk sneue hacker zijn" Een sneu type is het zeker, alleen geen hacker maar een scheikundestudentje. Kennelijk op zoek naar iets explosievers dan waar hij als eerstejaars mee te maken kreeg. En dan niet verder komen dan een klapperpistool.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa29 jan. 2015 - 19:16

Iemand die oplettend de straat oversteekt en let goed op dat hij niet aangereden wordt is niet gek. De gekken worden altijd aangereden door auto's vrachtwagens. Trein.....ect.. ! Deze gare crimineel is niet gek, hij doet als of hij gek is. Denk ik.

1 Reactie
RonVa
RonVa29 jan. 2015 - 19:16

[Iemand die oplettend de straat oversteekt en let goed op dat hij niet aangereden wordt is niet gek. De gekken worden altijd aangereden door auto's vrachtwagens. Trein.....ect.. ! Deze gare crimineel is niet gek, hij doet als of hij gek is. Denk ik. ] Moet wel fijn zijn, alles zo zwart/wit zien.. Nooit verder hoeven denken.

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Pimmetje Jansen, do 29 januari 2015 22:49 [Je hebt het steeds maar over de dader, hoe zielig je hem vindt. Heb je misschien ook gedacht aan de man of mannen die hij met zijn pistool heeft bedreigd of de man met wie hij praat ?] ik hoor vanavond van iedereen die er iets over mag of wil zeggen (en dat is zo'n beetje het hele personeelsbestand van de NOS) dat die jongen zijn wapen nooit op iemand gericht heeft. De man met wie hij praat, ik weet niet wat ik ervan moet zeggen. Ik hoor hem in de langere uitvoering van het filmpje vragen of hij wel weg mag, en die jongen beaamt dat. Als uw punt is dat ik geen empathie mag voelen bij die jongen, dan neem ik dat voor kennisgeving aan.

1 Reactie
PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Een kind, die zich zorgen maakte om haar vader die in het NOS gebouw werkt. De portier die onder bedreiging van woorden en een man met een pistool orders krijgt. Zo maar 2 voorbeelden, maar het lijkt alsof u zich alleen om de dader zorgen maakt.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Volgens onderzoek zal deze allochtoon een zwaardere straf krijgen. Ben benieuwd.

1 Reactie
PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways29 jan. 2015 - 19:16

Nee hoor, want het is een first offender.

meijerlahn
meijerlahn29 jan. 2015 - 19:16

De bezuinigingen op GGZ gaat z'n tol eisen: http://www.ggznieuws.nl/home/category/rijksoverheid-2/bezuinigingen-2/

1 Reactie
lembeck
lembeck29 jan. 2015 - 19:16

Zeer zorgelijk...

Brillie
Brillie29 jan. 2015 - 19:16

Vreemd. Die medewerker van het journaal zei net bij Jinek dat hij thuis naar het journaal zat te kijken, toen het beeld na drie minuten op 'even geduld' sprong, en dat hij daarna naar het mediapark reed. Ik meen zeker te weten dat het journaal nooit begonnen is, ik heb uitsluitend 'even geduld' gezien, omdat ik za te wachten op he begin van het journaal. Hoe zit dit nou, kan iemand opheldering verschaffen?

1 Reactie
adriek
adriek29 jan. 2015 - 19:16

Hij zat naar rtlnieuws te kijken waarschijnlijk :)

bEngel2
bEngel229 jan. 2015 - 19:16

Uhhh Wat moeten we hier nu mee... ...Je suis NOS ?

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg229 jan. 2015 - 19:16

"Wat moeten we hier nu mee..." Dat lijkt me nou typisch een klusje voor het Pieter Baan Centrum. Iemand die met een neppistool in de hand beweert dat hij door geheime diensten gestuurd is, dat er in het land explosieven met nucleaire lading zijn geplaatst en dat er ook nog een heel leger aan hackers klaarstaat om toe te slaan als hij zijn grote boodschap aan de wereld niet mag verkondigen, is niet bepaald coherent bezig. Het klinkt als een alu-hoedje dat van gekkigheid niet weet wat hij allemaal bij elkaar moet verzinnen om serieus genomen te worden. Op zijn nepwapen vertrouwt hij niet, dus doe er nog maar 5 gewapende medestrijders bij. En 8 nucleaire explosieven. En 98 hackers. Dat is de overtreffende trap van het knulletje op het schoolplein dat heel hard riep dat zijn pappa bij de politie zat, terwijl hij wist dat hij dan een draai om zijn oren kreeg en zijn pappa maar heel snel moest gaan halen. Wat nog het meest verbaast is dat zo'n onevenwichtig en warrig persoon het tot eerstejaars scheikunde heeft weten te schoppen.

GingerTed
GingerTed29 jan. 2015 - 19:16

Er is geen enkele aanleiding om mee te gaan in het idee dat dit een eenzaam verwarde volledig op eigen houtje handelende persoon ging. Dat zijn openbaar bekende directe omgeving hem hierin niet herkent en bevestigt dat hij erg op zichzelf was wijst op veel voorkomende oorzaken van een andere dan de openbaar bekende sociale omgeving bij dit soort acties. Zowel moslim-extremisten als extreem-linkse en extreem-rechtse potentiële terroristen verkeren vooraf vaak zeer actief in verborgen sociale omgevingen tegenwoordig ook vooral verenigd in social media. Zijn kreten over het grootkapitaal zijn er een duidelijke aanwijzing voor dat deze actie heel wel uit een actieve groep voort kan komen en zelfs waarschijnlijk is.

2 Reacties
Sardar2
Sardar229 jan. 2015 - 19:16

Zoals die van Breivik?

lembeck
lembeck29 jan. 2015 - 19:16

Tuurlijk, Ginger. Wees jij dan maar bang voor ons allemaal. OK? Deze zo overduidelijk verwarde jongen heeft hulp nodig. Geen geschreeuw en geweld. Die werken averechts.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Het had allemaal verdacht veel weg van een oefening. Nepwapen, en geloof me, een beetje beveiliger herkent dat. Vervolgens een politieactie die van alle kanten gefilmd werd, niet erg gebruikelijk zal ik maar zeggen. In ieder geval heel veel leermomenten voor de opleidingen politie en beveiliging hoe het niet moet. En als dit onverhoopt geen oefening was dan moet je er maar niet aan denken dat dit iemand met echt kwade bedoelingen was geweest. En dan roept men alom, de burgermeester (ex journalist ) voorop, dat de beveiliging en politie goed hebben gehandeld en erger hebben voorkomen. Die man is niet van deze tijd, echt een lachertje.

2 Reacties
eeweew
eeweew29 jan. 2015 - 19:16

Dat het van alle kanten gefilmd is is niet zo vreemd in een nieuwsstudio. Een van de mensen die hem naar de verkeerde studio heeft gestuurd is de schakeltechnicus van het Journaal, deze had de tegenwoordigheid van geest om voordat hij vertrok eventjes de camera aan te zetten, niet zo heel vreemd.

Warius2
Warius229 jan. 2015 - 19:16

Ah, een complottheorie. Over een gebeurtenis waarbij een jongen betrokken is die gezien zijn woorden niet vies is van complottheorieën. Een meta-complottheorie ! Dat in een NOS-studio vol met journalisten een nieuwswaardige gebeurtenis van alle kanten gefilmd wordt vind ik niet bijster verassend. Iedereen weet immers dat alle journalisten een iPhone hebben.

TruusBeek
TruusBeek29 jan. 2015 - 19:16

Richard Rudolf, do 29 januari 2015 21:28 Reageer op Richard Richard Sorry maar ik heb medelijden met deze ietwat schuchtere jongen. Zal wel Stockholm syndroom zijn., maar dat achterlijke schreeuwen, dat taseren en dat dreigen met gericht schieten als hij allang ontwapemd op zijn buik ligt zullen aan mijn gevoel bijdragen. U heeft wel een zeer doorgeslagen allergie voor gezag. taseren?? waar haalt u dat vandaan? Schreeuwen! - dader voor een moment desorienteren? - een ontlading van de spanning die dader totaal geen schade berokkend of wapen van dader nep was was opdat moment maar de vraag. Gezien de zacht plof bij het vallen leek het mij een nepwapen en geen zware pistool met zware demper, maar kan het fout hebben

1 Reactie
RvDugt
RvDugt29 jan. 2015 - 19:16

Schreeuwen is inderdaad een taktiek die toegepast wordt en bewezen werkt. Echter is deze agent op het randje van zijn kunnen bezig, met mogelijk vreselijke gevolgen. gelukkig onderkend een collega dat en maant de boel tot rust. Ik ga er dan ook vanuit dat bij de analyse van de actie eruit zal komen dat deze agent niet langer inzetbaar zal zijn voor dergelijke acties todat deze door de molen is gehaald en na wat training etc weer geschikt zal worden bevonden.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Jammer dat de man niet gewoon zijn verhaal mocht vertellen voor de camera. Zijn we hier op de grenzen van de vrijheid van meningsuiting gestuit?

3 Reacties
eeweew
eeweew29 jan. 2015 - 19:16

Hij heeft genoeg andere media om zijn verhaal te doen. Met iets dat eruit ziet als een vuurwapen het NOS gebouw binnendringen is er daar niet een van. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat hij te zeggen heeft.

PeterDraman
PeterDraman29 jan. 2015 - 19:16

Als hij alleen z'n verhaal wilde doen had een youtube filmpje ook wel voldaan. Of als dat te technisch was een vloot ballonnen met z'n verhaaltje er aan vastgebonden. Ik zie overigens de connectie met de VVMU niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

PocoPoco
PocoPoco29 jan. 2015 - 19:16

Reken er op dat deze man straks wel ergens een podium krijgt, 'iedereen' wil hem spreken natuurlijk.

Klapschaats2
Klapschaats229 jan. 2015 - 19:16

Dit is idd nog eens wat anders dat berichtjes van het www overpraten of fractievoorzitters pleasen. Ik hoop dat we niet collectief in een stuip van overreactie schieten.

1 Reactie
eeweew
eeweew29 jan. 2015 - 19:16

Ik vrees dat we dat al gedaan hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Hij vroeg 10 minuten aandacht van de 20:00 uur journaalkijkers, hij kreeg 24 uur van het hele land incl. de nodige aandacht wereldwijd.

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa29 jan. 2015 - 19:16

En als dat pistool geen waterpistool was dan moet weer de hele Marokkaanse gemeenschap afstand nemen van die Tarik . Media wilt van moslims en Marokkanen een hollende konijnen van maken, we moeten gaan hollen naar elke kraai van een allochtone haan zonder kop ?!

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

En zo was de aandacht weer mooi afgeleid van het schandaal dat de sancties tegen Rusland gewoon doorgaan, hoewel Griekenland TEGEN de de sancties was. Dat is TEGEN de regel dat er consensus moet zijn, een consensus die er dus niet was.

1 Reactie
joopxxx
joopxxx29 jan. 2015 - 19:16

Koos er is meer media als het NOS journal.

PaddyPower
PaddyPower29 jan. 2015 - 19:16

Wel grappig als mensen vanaf hun bank veilig achter hun tablet (of laptop etc) commentaar gaan hebben op de arrestatie. Bij Charlie Hebdo was dat ook. Geen verstand van zaken maar wel roepen.

1 Reactie
lembeck
lembeck29 jan. 2015 - 19:16

En jij roept vrolijk mee. Hiephoi!

holstein7
holstein729 jan. 2015 - 19:16

beveiliging mediapark wordt niet veranderd en de slagboom komt niet terug, je kunt momenteel gewoon naar de receptie lopen op het park lopen, wat erg amateuristisch is. burgemeester broertjes wil dat je bij binnenkomst aldaar de-escalerend en open tegemoet wordt getreden. precies, dat moeten we bij gevangenissen ook doen. een politieman met een wapen is enorm escalerend en tralies voor een gevangenis raam, bah. eigenlijk kunnen banken ook iets leren van de socialistische gedachtengang van broertjes. een pinautomaat is helemaal niet nodig. leg er gewoon een stapel bankbiljetten neer, mensen pakken echt niet meer dan wat ze nodig hebben.. het vertrouwen in de mens is bij de progressieven onnoemelijk groot waardoor er slachtoffers vallen.. het hele jaar door, of je het nu over de slappe drugsbeleid hebt of over prostitutie, allemaal tolerant en soft beleid hieromtrent terwijl de samenleving gewelddadiger wordt

4 Reacties
ElChe
ElChe29 jan. 2015 - 19:16

XP joffer denk eens normaal. Wat denk je dat er gebeurt, wanneer je er een bunker van maakt. De volgende gek komt dan met een granaatwerper en schiet slagboom met wachthuisje volledig in splinters. Escaleren lost niets op. Media moet openheid en bereikbaarheid uitstralen. Dat is volgens mij de beste verzekering tegen geweld. Dit geld volgens mij ook voor onderwijs.

eeweew
eeweew29 jan. 2015 - 19:16

De samenleving wordt niet gewelddadiger.

Nuanimo
Nuanimo29 jan. 2015 - 19:16

Als u moet nadenken over landen waar het beter gaat dan in dat verdorven linkse Nederland, komt u dan bij dictaturen uit? Bij sharialanden? Waar komt u dan terecht?

Octagon
Octagon29 jan. 2015 - 19:16

Het cynisme bij conservatieven is nog veel groter , waardooor ze herhaaldelijk denken op oorlogspad te moeten gaan. Kijk en daar vallen nu pas echt veel doden bij.

MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

@Anja Lodewijks, vr 30 januari 2015 09:58 Ja Anja, in menig land zou hij met de camera uit zijn doodgeschoten, hier lossen een aantal straatagenten het op met de mededeling of hij het goed begrepen heeft (nooit een slecht idee om dat extra aan te geven bij iemand met een Bond complex) Verschil moet er zijn...en bovendien, nu heeft TROS 1Vandaag weer een hele uitzending vanavond waarin het kan refereren hoeveel Nederland wel niet in het buitenland in het nieuws is geweest (let maar op)

1 Reactie
Dehnus
Dehnus29 jan. 2015 - 19:16

Bond complex? Eerder een Autistisch persoon die wat teveel nagedacht heeft en dus patronen zag die er niet waren. Niet iemand die ansich gevaarlijk is, maar eerder verward. Dat kan je toch geen bond complex noemen. Eerder een product van een maatschappij waar begeleiding van andere mensen dan het meest voorkomende drastisch tekort schiet. Met de GGD weg bezuinigd en nu de eigen bijdrage voor psychologische kinderpatiënten... scholen die alleen maar in "Cito scores" denken om zo excellente scholen te worden en andere omarmingen van "vrijheid" waarin het individu geschonden word (raar komende van partijen die vrijheid hoog in het vaandel hebben)... zal dit alleen maar erger worden. Deze jongen was heel erg goed in Wiskunde, hier hadden we een grote hoogleraar aan kunnen hebben. Jammer genoeg ging het mis. Maar ja, Henk Jr zit op een "excelente school" dat is belangrijker :S.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman29 jan. 2015 - 19:16

Maar wat wilde hij vertellen? Is er iemand die dat weet?

3 Reacties
PeterDraman
PeterDraman29 jan. 2015 - 19:16

Het notitie briefje wat de man bij zich had is ruim beschikbaar, misschien wat meer moeite doen om het te vinden?

Paulpeters
Paulpeters29 jan. 2015 - 19:16

Dat zat ik mij gisteravond ook al af te vragen. Die presentator van de NOS heeft het hem wel gevraagd maar zei op TV alleen maar dat het een onsamenhangend verhaal was. Maar ik was toch wel erg benieuwd naar een paar flarden eruit. Maar Ron Freser koos ervoor gewoon voor de vijfde keer de beelden van de arrestatie uit te zenden ipv door te vragen bij zijn collega. Wat mij betreft een gemiste kans en een blunder voor een journalist. Wat dat betreft is Ron niet zo heel erg goed in zijn vak.

lembeck
lembeck29 jan. 2015 - 19:16

Nee. Ik weet het ook niet. Het blijft een trieste zaak.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

Onderstaande is door een vriend op fb geplaatst.Met zijn toestemming plaats ik het hier.Het is uit mijn hart gegrepen. "Toen ik net in Amsterdam woonde, leerde ik I. kennen. Hij was een vriend van mijn etagegenoot. Het was een magere jongen. Intelligent. Een stille. En hij was een beetje apart. Gebruikte te veel drugs ook. In de 6 jaar dat ik op de etage op de Rozengracht gewoond heb, zag ik hem afglijden van iemand die aanspreekbaar was tot iemand waar totaal geen contact meer mee te maken was. Hij woonde eerst in een kraakpand in West, later op een vreselijk smerig zolderkamertje in de Pijp, en eindigde op een etage tussen nooit uitgepakte verhuisdozen in de staatsliedenbuurt. Hij was inmiddels lid geworden van dat clubje mensen dat met de Wachttoren langs de deuren ging, en het laatste wat ik van hem hoorde was dat hij zich opgesloten had op zijn etage en alleen maar foto's maakte van de tv-beelden van de Golfoorlog, omdat hij er van overtuigd was dat de Golfoorlog het einde zou zijn van de journalistiek en de vrije beeldcultuur. 12 jaar geleden kwam ik een gemeenschappelijke vriend tegen. Op mijn vraag hoe het nou met I. ging, zei hij: 'Die zit al jaren gedwongen vast op een interne psychiatrische afdeling van het AMC.' Arme I. Daar moest ik aan denken toen ik de beelden van Tarik Z. zag: een jongen van de leeftijd van mijn eigen kind, met ouders die vast zielsveel van hem houden en trots op hun slimme zoon zijn. Hun slimme zoon bij wie er een paar verbindingen in zijn hersenen net ff anders lopen dan bij de meesten van ons. Arme ouders. Daar aan moest ik ook denken. Arme Tarik. Daar sta je dan met je Reservoir Dogs outfit."

1 Reactie
lembeck
lembeck29 jan. 2015 - 19:16

Dank je wel. Vooral ook dat je denkt aan zijn ouders en zijn familie. Ik ben erg blij zulke reacties te mogen lezen van mensen die de menselijke maat nog hoog achten.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2015 - 19:16

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger29 jan. 2015 - 19:16

Er zijn toch een aantal zaken vreemd. Zo wordt er normaal gesproken altijd een arrestatieteam ingezet om een vuurgevaarlijk iemand te overmeesteren/arresteren. Hier kwam nog eens bij dat iemand gegijzeld werd, volgens mij wordt er normaal gesproken dan nog een speciaal team ingezet. Het kwam allemaal nogal ludiek over...die man van de NOS die achter die agenten (mocht) aanhobbelde filmend met de telefoon in zijn hand.

pietdeg2
pietdeg229 jan. 2015 - 19:16

"ik vind het heel vreemd allemaal en ik vertrouw het niet allemaal wat wij nu voor onze kiezen krijgen!" Ik kan je aanraden om het verhaal over verwarde mannen eens goed door te lezen...

Patrick Faas
Patrick Faas29 jan. 2015 - 19:16

Grote complimenten aan de beveiliger van de NOS die rustig bleef, maar die zei net zo zenuwachtig te zijn als Tarik Zahzah zelf. Sommigen hieronder vinden dat de politie het ook goed gedaan heeft, door niet te schieten om te doden, zoals we kennen van de gijzeling in de Joodse supermarkt in Frankrijk laatst, evenals uit de USA en uit de strijd tegen de IRA, maar dat de Hilversumse politie zulke misdaden niet gepleegd heeft vind ik nog geen reden tot hulde. De politie maakte zich juist belachelijk door zo paniekerig te schreeuwen. Zij waren de enigen die hun zenuwen niet onder controle hadden. Aandachtspunt voor onze regering: de politie moet beter gescreend en getraind worden. Neem geen paniekerige skinheads, types die lijden aan een fobie of andere angsthazen in dienst.

1 Reactie
bEngel2
bEngel229 jan. 2015 - 19:16

ach... maar het was toch ook best wel grappig om te zien dat zodra Tarik zijn wapen had laten vallen, de testosteronproductie bij de agenten weer spontaan op gang kwam.