Joop

‘Gevangenen in China werken gedwongen voor H&M en C&A’

  •  
19-02-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
15684152703_9ec4cfe859_k
Peter Humphrey, de Britse oud-journalist en bedrijfsonderzoeker schrijft dit weekend in de Financial Times dat gedetineerden in China voor een hongerloon worden gedwongen kleren te maken voor onder meer C&A en H&M. Hij schrijft dat op basis van eigen ervaring: nadat Humphrey gearresteerd werd op beschuldiging van het illegaal verzamelen van privégegevens van Chinese burgers, bracht hij twee jaar door in een gevangenis in Shanghai.
De gedetineerden die voltijds werken, kunnen volgens Humphrey zo’n 15 dollar per maand verdienen, evenals punten waar ze strafvermindering mee konden krijgen. In de gevangenis zouden zowel verpakkingen als textielproducten gemaakt worden.
Kledingconcern C&A is een onderzoek gestart naar de aantijgingen. Het bedrijf laat aan de NOS weten de beschuldigingen zeer serieus te nemen. Het gaat onderzoeken of er inderdaad sprake is van kledingproductie in Chinese gevangenissen.
We tolereren geen dwangarbeid in onze productieketen. Dat geldt ook voor arbeid in gevangenissen. Als wij ergens dwangarbeid ontdekken, wordt het contract met de leverancier direct beëindigd.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (18)

Anoniempje5
Anoniempje521 feb. 2018 - 9:10

Dat werk kunnen we ook weer naar Nederland halen. Gewoon door mensen met behoud van uitkering laten doen voor niks want die worden al betaald uit de belasting pot. Sterker nog je krijgt geld van de gemeente toe om bijstanders met behoud van uitkering aan de slag te 'helpen' tot ze weer in de WW terecht kunnen, want dat hoeft de gemeente niet te betalen.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis20 feb. 2018 - 23:08

http://in-made.dji.nl/

Onruststoker
Onruststoker20 feb. 2018 - 13:55

Het zal geen hongerloon zijn, ze zullen wel te eten krijgen. In Nederland werken gevangenen ook gedwongen voor een zeer laag loon, ik dacht iets van 30 Euro per week, maar daar moeten ze dan ook alles van betalen, telefoontjes, postzegels, schetsboek, snoep. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/01/hier-verdienen-ze-76-cent-per-uur-1492257-a728726

2 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin20 feb. 2018 - 21:47

Je mag gevangenen niet als slaven exploiteren - de bedoeling is dat deze mensen gereclasseerd kunnen worden, en gerehabiliteerd. Ook voor heel erg kleine vergrijpen kan je in de VS en China al in het circuit van de moderne slavernij belanden, en dat voor heel, heel lang. Dit alles is onmenselijk. En het creëert slechts hele nieuwe populaties van vernederde, geschandaliseerde, verbitterde, depressieve, en rancuneuze*) want kansloze mensen. De kans dat deze mensen na vrijlating onmiddelijk tot veel ergere misdrijven komen als waar zij oorspronkelijk voor veroordeeld werden, die is heel er groot. Ik acht je groot genoeg om zelf te Googelen. Doe dat nou maar eens: Op 'Marie Gottschalk', 'Bernard Harcourt', 'Henry A. Giroux', 'Loïc Wacquant', 'school-to-prison-pipeline', 'workfare and prisonfare', en 'prison, slavery' in het algemeen. In uiteenlopende combinaties.

Cliff Clavin
Cliff Clavin20 feb. 2018 - 21:47

*) die rancune is volkomen terecht. Ik zou ze ook koesteren.

Het zwarte Schaap
Het zwarte Schaap20 feb. 2018 - 13:33

Kijk er niet van op. Ze lieten al kleding maken door minderjarige kinderen uit te buiten en nu dan deze Chinese variant van de Nederlandse participatiewet. Bedenk me daarbij dat meneer Teeven nog niet zo lang geleden gedetineerden wilde opzadelen met een mega schuld na hun vrijlating door elke overnachting in de Bak te beschouwen als een soort Hotel overnachting.

[verwijderd]
[verwijderd]20 feb. 2018 - 7:16

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin20 feb. 2018 - 11:30

@ TommyT - dat is maar al te waar. Zo om de paar jaar is er wel een documentaire op één of ander publiek televisiekanaal dat nog enigszins naar behoren functioneert (zijn plicht doet). Duitse zenders als ARD of WDR3 bijvoorbeeld. Men laat verschrikkelijke misstanden zien, goed gedocumenteerd. Dan worden de bedrijven bevraagd in Duitsland zelf, die slaven exploiteren in Azië of elders. Daarna zijn er twee mogelijkheden: - de bedrijven willen niet reageren; - ze reageren uitermate 'hoffelijk' en 'openhartig'. Een aalgladde HR-manager (of een externe spindokter) legt ons uit dat men dagelijks uiterst scherp toeziet op dat mooie convenant dat nog maar één jaar geleden in werking trad, tussen de multinational die de waar aan de man brengt, en zijn toeleveringsbedrijven in die verre landen. Deze heer erkent onmiddelijk dat ook hij 'geschokt en verbijsterd' is door datgene wat de journalisten aan het licht brachten, dat 'kinderziekten en opstartfouten' helaas deel uit kunnen maken van zo een jong en goudeerlijk convenant', en dat een nog in te stellen speciale task force een optimale inspanning zal gaan leveren 'om ook deze weeffouten (sic) uit de implementatie van de gezamenlijke afspraken te gaan halen'. Zo werkt moderne slavenhouderij. Er zullen fabrieken in de fik blijven vliegen, er zullen kindslaven ziek blijven worden, en al te jong overlijden, en er zullen steeds weer opnieuw vreselijke 'incidenten' plaatsvinden, met vele doden tot gevolg. Ik kan het ook heel eenvoudig zeggen: wie gelooft dat je kwaliteitskleding voor luttele Euro's kan kopen, en ook nog aanneemt dat er in de hele produktie-leverings-verkoop-consumptie-lijn geen enkel vuiltje aan de lucht is, die is ofwel ontstellend naïef, ofwel een kampioen in schijnheilig wegkijken. Rest me nog dit: het is in- en in-triest dat slaven in ons land (participerende uitkeringsgerechtigden, onderbetaalde flexwerkers, zieken, ouden van dagen) vaak niet anders kunnen dan zich wenden tot de winkels die de voortbrengselen van slavernij aan de man brengen - tenzij er een goede kringloopwinkel in de buurt is. Alle wantoestanden die ik hier schilder, die zijn onnodig. We kunnen ze beëindigen. Als er maar genoeg mensen bij zinnen kunnen komen.

Thijs Schokland
Thijs Schokland21 feb. 2018 - 9:31

Zou het ook zo kunnen zijn dat genoemde bedrijven hun best doen om ervoor te zorgen dat werknemers die hun kleding maken, netjes worden behandeld? Dat de partijen waar ze mee zaken doen, toezeggen het netjes te doen, zelfs controles toelaten, maar niettemin stiekem toch zelf weer andere partijen inschakelen die het niet zo nauw nemen? Of zijn H&M en C&A bij u bij voorbaat verdacht (en veroordeeld)?

Cliff Clavin
Cliff Clavin21 feb. 2018 - 12:05

@ Thijs Schokland (10:31u) - verdacht: in zeer hoge mate. Veroordeeld? Ik ben geen rechter, maar stem altijd met mijn portemonnee. Dus zijn Amazon, H&M, Apple, Zalando, en andere firma's bij mij op de zwarte lijst beland. Ik spaar dan langer, ga naar de kringloop, en kijk so wie so altijd naar die ene vraag: heb ik het echt nodig? Of laat ik me wat aanpraten. Dit zijn mijn richtlijnen voor een evenwichtig, somtijds gelukkig, en vooral schuldvrij bestaan.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2018 - 3:57

En hier maakten ze altijd wasknijpers, misschien nog wel meer, nooit gecontroleerd. Noord-Koreanen werken gedwongen in ontwikkelde landen, worden uitgezonden en uitgebuit als slaven door de overheid en daar gaat het geld naartoe. Veel is al onderzocht en er verandert niets in de wereld. Je wil niet weten hoeveel mensen uitgebuit worden. Daarom hebben wij zo een bloeiende effecten-handel en worden aandeelhouders vrijgesteld van het betalen van belasting. Dat geld moet ergens vandaan komen. Ik weet wat kort door de bocht maar dat is een cirkel ook.

1 Reactie
henk-alexander
henk-alexander20 feb. 2018 - 7:06

Voor heel weinig kunnen gedetineerden werken buiten hun cel met anderen - geeft wat afleiding. Dus de keus is gauw gemaakt.

Thuiszitter
Thuiszitter19 feb. 2018 - 22:12

https://www.dji.nl/justitiabelen/volwassenen-in-detentie/zorg-en-begeleiding/arbeid/index.aspx Dat gaat hier ook zo .

3 Reacties
Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis20 feb. 2018 - 9:54

Ja, maar tegen een fors hoger salaris. Gemiddeld 20 uur per week en dan verdien je 70 cent per uur.

Onruststoker
Onruststoker20 feb. 2018 - 13:56

"Ja, maar tegen een fors hoger salaris" In China ligt de levensstandaard veel lager.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis20 feb. 2018 - 22:13

Oh, dan is het goed onruststoker. Het was ook een beetje ironisch bedoeld. .

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis19 feb. 2018 - 21:34

De Chinezen zijn echt helemaal weg van het puntensysteem. Dat gaat in de toekomst nog eens heel groot worden. Als je je slecht gedraagt eindig je als een soort van paria en/of loonslaaf. http://www.independent.co.uk/news/world/asia/china-surveillance-big-data-score-censorship-a7375221.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook

Hank Nozemans
Hank Nozemans19 feb. 2018 - 20:16

Ze werken dus niet voor C&A en H&M, maar voor bedrijven die o.a. opdrachten krijgen van europese kledingmerken. Uit ervaring weet ik dat zoiets zeer moeilijk te controleren is als merk, omdat de producent er veel aan doet om dit soort zaken te verbergen.