Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Geradicaliseerde boeren rijden ambtenaren klem, hebben adressen alle Kamerleden

  •  
15-06-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
23443 keer bekeken
  •  
boerenprotest

Extremistische boeren hebben een groep ambtenaren klemgereden. Zij mochten pas vertrekken nadat ze met de agrariërs hadden gesproken, meldt NRC. De actie vond plaats op vrijdagavond, toen een andere groep boeren minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) thuis opzocht.

Een andere groep boeren probeerde diezelfde vrijdagavond minister Staghouwer, die een werkbezoek aflegde in de provincie Utrecht, te overvallen met een onverwachts bezoek. De landbouwminister was net op tijd vertrokken. Een paar van zijn ambtenaren werden klemgereden.

Inmiddels zijn er maatregelen getroffen om Staghouwer en Van der Wal beter te beveiligen. Deskundigen noemen het tegenover NRC onbegrijpelijk dat de bewindspersonen niet eerder beveiliging kregen.

De extremistische boeren proberen hun agressieve acties inmiddels geheim te houden voor de autoriteiten. De groep ‘Voll Gass’, verantwoordelijk voor het huisbezoek aan Van der Wal, gaf de deelnemers pas vlak voor de actie het doelwit door. “Maak jullie spullen in orde en wacht op instructies. Hoe, waar, wanneer hoef je niet te vragen. Tijd en locatie hoor je vanzelf”, schreef de club eerder die dag aan de achterban.

Een van de organisatoren van het thuisbezoek vertelt aan NRC dat de geradicaliseerde boeren de adressen van alle Tweede Kamerleden hebben.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

f1racer2
f1racer218 jun. 2022 - 16:37

geen boeren geen vreten willen jullie dat Nederland zonder vreten zitten enallemaal voor de lol agenda 2030

f1racer2
f1racer218 jun. 2022 - 16:35

Deze reactie is verwijderd

Rebel met mandaat
Rebel met mandaat17 jun. 2022 - 16:07

zijn die gasten überhaupt gearresteerd?

Janheer
Janheer16 jun. 2022 - 20:04

Ik begrijp de boeren wel.hun leven van vader op zoon word afgepakt door een overheid die niet te vertrouwen is . Waarom de boeren en bijv niet Schiphol.waarom meer onze overheid met apparatuur en Duitsland met andere waardoor je verschillende waardes krijg. Waarom worden wij VERPLICHT een warmtepomp en krijgen 3 kolencentrales 1.6 miljard per jaar om hun productie naar beneden te schroeven.die 1.6 miljard kan je veel stikstof mee besparen.en tja zo kan ik nog wel eff door gaan. Sinds 3 jaar volg ik veel debatten.dan is mijn conclusie.de bezem moet er heeeel erg doorheen daar in Den Haag. Er zit momenteel maar 1 iemand met een beetje verstand van zijn functie.das Kuipers.de rest doet maar wat

1 Reactie
Pater
Pater18 jun. 2022 - 2:53

Schiphol wordt ook aangepakt (zij het veel te weinig). In Nederland grenzen, door de beperkte ruimte, veel vaker landbouwgebieden aan natuurgebieden. Een warmtepomp wordt niet verplicht, wel worden de klassieke cv-ketels (zonder warmtepomp) op termijn uitgefaseerd. het geld voor de kolencentrales is inderdaad enorme geldverspillinmg, maar is het gevolg van de vergunningen die die centrales hebben gekregen. Een centrale met vergunning kun je niet verbieden, wel kun je ze afkopen. Wat is er goed aan Kuipers? Hij lijkt de snelle toename van coronabesmettingen wat over zich heen te laten komen. Een advies om weer een mond-/neuskapje te gaan dragen zal er dezer dagen echt moeten komen. Of ben jij van het soort dat zegt: het is maar een griepje?

Catharinahenriette
Catharinahenriette16 jun. 2022 - 14:24

De boeren moeten nog harder worden aangepakt. Milieuvervuilers. Dierenbeulen. Met pesticiden kanker en parkinson verspreiders. En nu ook nog agressief????? Veeg mij maar op

Greendutch
Greendutch15 jun. 2022 - 21:22

heel erg graag die agressieve veeboeren meteen arresteren als ze op de snelwegen komen + een bon voor 1000euro. schandalig wat ze doen! er wordt gezegd dat ze draagkracht hebben , van mij niet want wat ze doen is fout. als ze willen demonstreren dat gelijkwaardig aan iedereen, gewoon met de trein naar Den Haag en te voet naar het Malieveld dan is het oké

onyxcumulus
onyxcumulus15 jun. 2022 - 16:21

Misschien moet het leger met een paar tanks 'Voll Gass" de door de EU en overheid zwaar gesubsidieerde tractors gewoon de sloot in duwen.

alles is relatief
alles is relatief15 jun. 2022 - 16:12

Deze reactie is verwijderd

Halas
Halas15 jun. 2022 - 13:01

Het kan blijkbaar niet op vandaag: Alles gaat over boeren en hoe erg t is wat ze allemaal doen. T is wel hun voortbestaan he? Zijn we ook altijd zo gevoelig als het om zgn progressieve actievoerders met buitenparlementaire acties gaat? Artikel na artikel?

9 Reacties
Volrin
Volrin15 jun. 2022 - 15:04

"Het kan blijkbaar niet op vandaag: Alles gaat over boeren en hoe erg t is wat ze allemaal doen." Ik moet het bericht gemist hebben dat andere actiegroepen ambtenaren hebben geblokkeerd en bedreigd de afgelopen week. "T is wel hun voortbestaan he" Het voortbestaan van hun baan ja, niet het voortbestaan van hun leven. De stikstof crisis gaat over het voortbestaan van heel Nederland. "Zijn we ook altijd zo gevoelig als het om zgn progressieve actievoerders met buitenparlementaire acties gaat?" 1. Slap whataboutisme. 2. Nogmaals, welke andere actievoerders hebben ambtenaren en ministers opgezocht en bedreigd deze week?

Jozias2
Jozias215 jun. 2022 - 15:36

@thomas Misschien niet afgelopen week maar er worden zeer regelmatig ambtenaren bedreigd door actiegroepen. Zowel door links als door rechts. Volgens mij is het sterkste argument dat FDF is opgericht als antwoord op boerderij bezettingen door activisten omdat de activisten daarmee ook automatisch bij de boeren thuis kwamen. Nu doen deze boeren exact hetzelfde.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout15 jun. 2022 - 15:58

Ja, wat een dag hè? Kun je weer volop jijbakken, alles op de weegschaal uitmeten zoals je altijd doet hier op een website waar je van gruwt, zo te lezen. Heel apart toch! Het is een typisch rechtse drogredenering om goedwillende idealisten die progressiviteit en pluriformiteit in denken voorstaan, af te rekenen en te framen op onbeduidende inconsequenties in doen en laten. Slechts de guurzuchtige ambieert het zuur van de gramschap van de rechtse denkanomalie die leidt tot een incoherente en irrationele visie waarvan jij en je geestesgenoten hier dagelijks blijk geven. Tot slot: Mokkend geboerte op ordinaire megatrekkers, gesubsidieerd door de EU, heeft zich door wetteloos en rücksichtlos optreden met deze voertuigen, in een aanzienlijk hoog geweldsspectrum gevochten dan progressieve actiegroepen ooit zelfs maar hebben overwogen zelf te doen met rollend materieel.

Jozias2
Jozias215 jun. 2022 - 20:41

@hannes Ik gruw er helemaal niet van. Thomas stelt dat andere actiegroepen dat niet doen. Dat weerleg ik. Andere actiegroepen gaan ook de grens over. Een aantal voorbeelden: - complot wappies die de jonge en kaag thuis opzoeken. - asiel activisten die het huis van kosto opblazen. - asiel activisten die woningen van ambtenaren bekladden. - Blokker Friezen - Molukkers die treinen kapen en scholen bezetten. - taartincident bij fortuin - brandstichting bij partijbijeenkomst cp. - verstoring van bijeenkomsten en geweld tegen kozp. - blokkeer acties van ER. - blokkeeracties van turken. Etc etc Allemaal voorbeelden van activisten die de grens van vreedzaam demonstreren overgaan vanuit activisme. En bij het uitoefenen van democratische vrijheden maakt de ideologie van de demonstranten geen bal uit.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout16 jun. 2022 - 7:41

Jozias, ik reageer op Halas die zo te lezen hier alsmaar alles op de weegschaal legt op een website waar hij kennelijk van gruwt. Voorts zijn complotwappies en blokkeerfriezen rechtsextremistisch. De andere die je oplepelt zijn te out of date om er een tuquoque whataboutisme van te maken.

sAt0Ri...
sAt0Ri...16 jun. 2022 - 8:06

@ Hannes Grote pluim voor je reactie aan die Jozias. Geen speld tussen te krijgen, wat mij betreft de eerste prijs voor de reactie van het jaar 2022!!

Jozias2
Jozias217 jun. 2022 - 6:38

@hannes Ik dacht dat de verontwaardiging ging over de manier waarop de boeren hun acties voeren. Die verontwaardiging is wat mij betreft volkomen terecht. Maar ik vind het zeer zwak dat die verontwaardiging er alleen is als rechts extremisten op deze manier actie voeren en wanneer men vanuit een andere ideologie de grens over gaat (soms nog wel extremer) dat die verontwaardiging er vanwege de ideologie niet is. Als je een oordeel over de ideologie en de wijze van actievoeren gaat vermengen dan ben je fout bezig. Wat is er mis mee om al dit soort acties te veroordelen. Ongeacht de ideologie.

herman46
herman4617 jun. 2022 - 9:50

Het is juist hun voortbestaan wat mij zorgen baart. Boeren zijn vanaf de oorlog schromelijk in de watten gelegd. Onder het motto 'Nooit meer honger' is de agrosector volledig doorgeslagen. Gevolg: onpeilbaar dierenleed, grond, water, lucht, vergiftigd en de biodiversiteit tot een minimum gedaald. Alleen zeer drastische maatregelen kunnen misschien(?) nog enig soelaas bieden. Veestapel moet met 70 - 80% worden ingekrompen, subsidies afbouwen. Daarom bewondering voor Christianne van der Wal die het boerengespuis op blote voeten de wacht aanzegde. Er zal vanaf nu met harde hand moeten worden opgetreden tegen de agroterreur die wederom ons land dreigt te teisteren.

Pater
Pater18 jun. 2022 - 3:06

Je redenering: 'maar jantje doet het ook' is in de kern kinderlijk. Maar ik wil er best wat over zeggen. Progressieve actievoerders die tijdelijk een kruispunt of een boerenstal bezetten worden meestal vervolgd en gestraft. Met boze boeren is dat vaak niet het geval. De boeren keren zich systematisch tegen personen, progressieve actievoerders zelden. De economische schade die boeren aanrichten met blokkades van wegen en treinen loopt in de miljoenen, maar wordt ze niet aangerekend. Overigens vind ik de bezetting van een boerenstal over de schreef gaan. Een kruispunt een paar uur bezetten stelt niks voor in vergelijking met blokkades van snelwegen. Boeren worden al decennia systematisch door de politiek beschermd tegen de regels en ze kregen vergunningen die helemaal niet gegeven hadden mogen worden. Ze worden ook nog eens flink door de gemeenschap gesubsidieerd, maakt niet uit hoe vervuilend hun bedrijfsvoering is. En boos dat ze zijn!

Primarch
Primarch15 jun. 2022 - 12:58

Gewoon de FDF als terroristische organisatie te boek stellen, want dat is het, je reinste terrorisme. Wil je protestere ? Prima! Maak een spandoek en ga naar het Malieveld (zonder tractor graag), maar bedreiging an intimidatie van politici? Bij mij hebben ze al lang alle credits verspeeld.

1 Reactie
Volrin
Volrin15 jun. 2022 - 15:05

Dit schijnt vooralsnog om een andere groep te gaan.

Volrin
Volrin15 jun. 2022 - 12:52

Dit gedrag heeft een hoog bruinhemden gehalte.

1 Reactie
alles is relatief
alles is relatief15 jun. 2022 - 16:10

Deze reactie is verwijderd

Jan Man
Jan Man15 jun. 2022 - 10:45

Hoeveel arrestaties zouden er al zijn verricht?

Jozias2
Jozias215 jun. 2022 - 10:26

Het lijken wel bepaalde demonstranten tegen het asielbeleid. Net zo kwalijk toch? https://www.destentor.nl/binnenland/huizen-van-justitiemedewerkers-beklad~ac0d11e4/

7 Reacties
LaBou
LaBou 15 jun. 2022 - 11:55

Mag het nu wel, dat whataboutism3?

Jozias2
Jozias215 jun. 2022 - 14:39

@labou Dat was geen andere kwestie. Dat was exact dezelfde werkwijze. En in alle gevallen te veroordelen. Alleen de verontwaardiging is nu wat selectief. Dat is het punt.

onyxcumulus
onyxcumulus15 jun. 2022 - 16:25

@Jozias2 15 jun. 2022 - 16:39 Misschien hadden die demonstranten ook met tractoren moeten komen ipv op de fiets en met een kwast gewapend.

LaBou
LaBou 15 jun. 2022 - 17:29

Ah, dus nu het zo uitkomt is het ineens hetzelfde en dus geen whataboutisme. Sorry, maar dat is dus gewoon belul en dat weet je zelf ook wel.

Jozias2
Jozias215 jun. 2022 - 20:42

@labou Het gaat om de selectiviteit in de verontwaardiging.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout16 jun. 2022 - 11:24

Jozias, wat je hier opdiept zijn ouwe koeien uit een sloot van 8 jaar geleden! Zaten de demonstranten die jij bedoelt ook op ordinair grote tractoren hun agressie uit venten in een walm van z.g. rode diesel? Wat mij betreft mag het Kabinet die korting op diesel voor boerendemo's schrappen en krijgen die trekkers een verplichte nummerplaat met schorsing bij overtredingen.

Jozias2
Jozias217 jun. 2022 - 6:40

@hannes Eens, maar vind je ook dat als tegenstanders van het asielbeleid de woningen van ambtenaren besmeuren ze ook aangepakt moeten worden? Dat iets een paar jaar geleden is maakt voor de verontwaardiging en het oordelen over dergelijke acties toch niet uit?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout15 jun. 2022 - 10:13

In kleinboertig koor juichen een paar tractorchauffeurs het nationaalpopulisme toe als Leitmotiv voor eigenrichting. Figurerend als vleesgeworden smakeloosheid binnen de foute focus van volk zonder visus.

2 Reacties
Halas
Halas15 jun. 2022 - 13:04

Kreeg de indruk dat u bij eigen richting acties van mensen met een andere politieke kleur wel altijd op de banken klimt, of?

Volrin
Volrin15 jun. 2022 - 15:05

@Halas Dat is niet aangetoonde personalisatie die slechts dient als een whataboutisme.

Gimli1955
Gimli195515 jun. 2022 - 9:40

Vervolg Ook zal het uitkopen veel duurder uitvallen door allerlei ondersteunende en toezichthoudende bureaus. Waar hebben we dat ook gezien? Bij de gaswinning schade, waar de kosten verviervoudigd zijn dan de werkelijke schade. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal door het huidige narratief dat ze de schuldigen zijn, in combinatie met de komende recessie, de pot met geld te weinig zijn en zijn de boeren, net als de Groningers en de slachtoffers van het Toeslagschandaal de pineut. Dat is ook gebeurt met de Qkoorts slachtoffers en de Chroom 6 slachtoffers. Beschuldig ze van radicalisme, fascistisch gedrag, extreem rechts enz enz enz, Dan is er geen discussie meer mogelijk, dan zijn ze gewoon het haasje (no pun intended). De taal wordt steeds grover en de beschuldigingen ook, de tunnelvisie heeft weer toegeslagen en er is nog maar 1 narratief mogelijk en de MSM doen gaarne mee met de stemmingmakerij. Het is een voorspelbaar gedrag van een autocratische overheid en haar volgelingen, met de oogkleppen op de schuld neerleggen bij de groep die geen tot weinig invloed heeft op de uitslag van de verkiezingen, gezien de laatste 40 jaar is dat de normale manier om slecht beleid over de burgers uit te strooien. De burgers die niet getroffen worden door de hardvochtige overheid zijn opgelucht en blij dat niet zij de pineut zijn. Die blijven achter het autocratische regime staan, zo lang zij zelf niet getroffen worden, terwijl de groep slachtoffers steeds groter wordt.

1 Reactie
adriek
adriek15 jun. 2022 - 12:36

Maar het zijn veelal kleine, zelfstandige cowboys die op deze manier flink geld verdienen aan overheidsbeleid. Van die Sywert types die met minimale inspanning miljoenen binnenharken: precies de doelgroep waar Rutte voor staat.

Gimli1955
Gimli195515 jun. 2022 - 9:27

Het lijkt me zinvol om te wachten op het achtergehouden rapport over de stikstof depositie van de luchtvaart. https://schipholwatch.nl/2022/06/14/tu-delft-70-procent-stikstofdepositie-luchtvaart-niet-meegeteld/ Voorspelbaar gaat de MSM los op die vermaledijde boeren, enige nuance is niet nodig en het bekende eenzijdige narratief door de regering wordt terstond geloofd. Terwijl Rutte en zijn bewindslieden al sinds Rutte 1 tm 4 uit principe liegen en bedriegen, ik hoef alleen maar aan het Toeslagschandaal te denken of de gaswinning schade en de manier waarop de ministeries informatie hebben achtergehouden of gewist. Volgende week komt een rapport van de TU Delft uit over de schade veroorzaakt door de luchtvaart, waarbij alleen de productie van stikstof oxiden tot 900 meter wordt meegerekend in de modellen, terwijl de vliegtuigen boven de 900 m de stikstof oxiden verder verder verspreiden. Zo zie zo doet deze regering helemaal niets met de dispositie van stikstof oxiden door diezelfde luchtvaart, autoverkeer, scheepvaart en de industrie. Het is een eenzijdig verhaal en de schade wordt eenzijdig bij 1 bedrijfstak gelegd, zonder consideratie met de slachtoffers. De politiek en de MSM ziet ze ook als daders en niet als slachtoffers. Waar en wanneer hebben we dat al eerder gezien? Precies, bij het Toeslagschandaal en het uitkopen zal vele malen meer kosten door allerlei adviserende en toezichthoudende bureaus.

3 Reacties
adriek
adriek15 jun. 2022 - 12:38

De luchtvaart is te belangrijk. Vier miljoen passagiers die van het ene naar het andere vliegtuig rennen schijnen dertigduizend mensen in Amsterdam werk te bezorgen. (Met koffers gooien voor een tientje per uur... het is een baan... belangrijk werk, maar een huis in Amsterdam kun je er niet van betalen, nog geen studentenkamer.)

Volrin
Volrin15 jun. 2022 - 12:56

Je moet het abstract van dat artikel beter lezen. Ja, 70% wordt nu niet meegeteld, maar dat is 70% van de totale 30% uitstoot. Dat is dus nog steeds ruim minder dan de boeren met hun 40-45%.

Gerygrr
Gerygrr16 jun. 2022 - 11:53

Marktwerking…. Creëer schaarste en ga in de handel. Waar je ook kijkt, de burger moet zich tien slagen in de rondte investeren om vervolgens de hogere rekening te mogen betalen! Nu voedsel aan de beurt is, na onderwijs, justitie, achterstandswijken en gezondheidszorg is het duidelijk, we zijn het haasje.