Wat vooral schokt is de betrokkenheid van de Rainforest Alliance bij Nespresso. http://www.welt.de/lifestyle/article1458304/Was_steckt_hinter_dem_Nespresso_Image.html Het verhaal schijnt zijn oorsprong te vinden bij boer Carlos uit Costa Rica. Boer Carlos gebruikt vooral gastarbeiders om op zijn plantage te werken. Maar gastarbeiders schijnen daar gewild en duur te zijn. Met 7.3% werkeloosheid onder de Costa Ricaanse beroepsbevolking in 2010 laat boer Carlos zich gek genoeg het plakje kaas van het brood eten ..
Heerlijke koffie, met kop en schouders toppie. Wel een beetje aan de prijs, maar dan heb je ook wat. Ik had de indruk dat CSR wel hoog in het vaandel staat bij Nespresso. Ik weet niet waarom dit aktieclubje daar anders over denkt. Krijgen koffieboeren van DE meer betaald ? Wat zijn de feiten zonder dat iedereen maar weer wat gaat schreeuwen.
"(En Geert, voordat je gaat twitteren, wees gerust: het is geen oproep tot geweld tegen George Clooney maar gewoon een filmpje. Hollywood, weet je wel...)" HAHAHAHAHAHA
Als koffie leut vind ik dat niet zo netjes maar ik wist het wel dat koffie vaak wordt gemaakt door arme handen.
En ons maar wijsmaken dat ze in de Hemel enkel en alleen unfair trade koffie drinken.
Goede zaak, George Clooney, een man met principes richting een bepaalde positieve wereldvisie, dat kan ik werkelijk waarderen. Dat soort aansprekende mensen hebben invloed, en mooi dat ze die ten goede inzetten. Ik vraag me af of Nespresso Clooney nog zal inzetten voor een volgende commercial. Misschien een waarin ze aangeven ook Fair Trade te gaan gebruiken. --- Wat hun spulletje betreft. Men noemt dat een Vendor-Lockin. Je koopt zo'n ding, en je daarop past alleen hun koffie. Omdat ze een patent hebben op de verpakking mag niemand anders het leveren. Dus kon tot voor kort Nespresso zonder concurrentie de prijs bepalen. De koffie wordt voor een veelvoud van de inkoopprijs verkocht. En het is niet meer dan koffie met wat smaakstofjes. Wel smakelijk, vind ik, maar niet zo erg dat ik het het geld waard vind. Het patent van Nespresso staat onder zware druk. In Frankrijk heeft Sarah Lee het product gekopieerd, en hoopt een rechtszaak te winnen omdat ze stellen dat het patent geen innovatie behelst, maar triviaal is, en dus ongeldig. Patentzaken worden vaker om deze reden gewonnen. Mooie, zelfs prachtige commercials van Sarah Lee: http://www.experiencelorespresso.com/ Let eens op hoe ze slim een eigen gezicht neerzetten. De reclame is vooral gericht op goede smaak en schoonheid, geen flauwe grapjes, maar een product dat doet verlangen. Dat ze een kopie zijn, dat ziet de consument in de supermarkt, op de verpakking staat dat ze zijn te gebruiken met het Nespresso apparaat. In Nederland te koop door DE, een merk van Sarah Lee http://lorespresso.de.nl/Pages/Homepage.aspx Het is dus voor Nespresso zaak om zo lang het nog kan, de consument te beroven van zijn centen, want als het patent sneuvelt, de rechtszaak loopt bijna een jaar, dan zullen er nog meer de weg opgaan die Sarah Lee ook opgegaan is, en dan zullen de prijzen dalen. Het is heel slecht voor Nespresso dat ze niet tot een overeenkomst met Sarah Lee hebben kunnen komen, want nu ligt het product onder druk, en zal de markt in de toekomst de prijs gaan bepalen, en niet meer de exclusiviteit. Nu is dat nog niet zo, het Sarah Lee product kost evenveel als het Nespresso-product. Beiden richten zich nadrukkelijk op de luxe-markt waar goede smaak ertoe doet.
[Goede zaak, George Clooney, een man met principes richting een bepaalde positieve wereldvisie, dat kan ik werkelijk waarderen. Dat soort aansprekende mensen hebben invloed, en mooi dat ze die ten goede inzetten.] Geloof niet dat Clooney daadwerkelijk meegewerkt heeft aan deze actie. Lijkt me bewerking van de orinigele spot waar Clooney niet aan meegewerkt heeft.
Ik zet nog iedere dag mijn koffie in een koffiezetapparaat. Gewoon DE Roodmerk. ... Koffie heeft echter wel een vieze bijsmaak gekregen sinds ik er achter kwam dat koffieplanten alleen maar op zeer vruchtbare grond kan groeien. Daar zou je nuttigere (...) gewassen op kunnen laten groeien.
"Gewoon DE Roodmerk." De Joop-censuur liet niet toe dat ik kritiek had op het feit dat jij niet voor fair-trade koos. misschien dat dit er wel door komt, maar ik betwijfel het.
Waar mogen die tropische boeren dan wel wat aan verdienen als aan koffie nu ook al een smaakje zit? Thee, cacao, soja, oliepalm, tabak, suikerriet, sisal, coca, kokospalm, aardnoten, het groeit allemaal op plekken waar je ook rijst, bananen, mais of aardappelen kan verbouwen.
Denk dat de heer George Clooney het een en ander veel sneller voor elkaar kan krijgen dan een heel leger goedbedoelende activisten. Dus aan de slag mooie jongen..
"dan een heel leger goedbedoelende activisten" Clooney is een goedbedoelende activist, en hij vraagt andere goedbedoelende activisten om hem te steunen.