Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Gemengde relaties zijn ook politiek

  •  
28-08-2017
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
122 keer bekeken
  •  
iv_1_marie_borchert_and_joseph_sylvester_about_1925.preview

© Marie Borchert en Joseph Sylvester

Het is problematisch om witte Nederlandse geliefden te reduceren tot 'integratietraject' en om te veronderstellen dat je als niet-witte Nederlander per definitie sneller of beter integreert via een relatie met een witte Nederlander
Onlangs stond het onderwerp ‘gemengde relaties’ weer eens in de schijnwerpers. Ditmaal naar aanleiding van het – overigens teleurstellende – 3Lab-programma Iris Onderzoekt , waarin columnist Iris van Lunenburg tevergeefs een poging deed om nieuw licht te werpen op relaties tussen mensen van verschillende etnische afkomst. Diverse media besteedden aandacht aan het programma en het onderwerp. De Volkskrant deed dat zelfs door middel van drie stukken: een interview met de programmamaker en columns van Elma Drayer en Hassan Bahara.
Vanuit het perspectief van een insider beschrijft Hassan Bahara  gemengde relaties op heldere en liefdevolle wijze; hij onderstreept dat die ‘zijn zoals alle andere’ en hekelt de politisering daarvan. Bahara heeft gelijk dat we gemengde relaties moeten zien voor wat ze in essentie zijn: relaties tussen mensen die verliefd op elkaar zijn, mensen die van elkaar houden. Maar zolang ideologieën over ras en etniciteit een bepalende rol spelen in onze samenleving, en zolang die via een ingebeelde en in media en cultuur verbeelde raciale hiërarchie invloed uitoefenen op de vraag met wie wij wel en niet relaties willen, durven, kunnen en ‘mogen’ aangaan, zijn gemengde relaties ook altijd politiek.
Gemengde relaties worden door de samenleving graag beschouwd als een instrument en teken van integratie; hoe meer gemengde relaties, hoe beter het gaat met de integratie, is het idee. Terecht dat Bahara kritisch is over deze vorm van politisering van gemengde relaties. Het is problematisch om witte Nederlandse geliefden te reduceren tot ‘integratietraject’ en om te veronderstellen dat je als niet-witte Nederlander per definitie sneller of beter integreert via een relatie met een witte Nederlander.
Witte norm Het dominante discours in Nederland veronderstelt dat niet-witte Nederlanders moeten integreren en dat een relatie met een witte Nederlander bevorderlijk is voor dat proces – witte Nederlanders, daarentegen, zijn per definitie geïntegreerd. Oftewel: twee Chinese Nederlanders die een relatie met elkaar hebben geldt als ‘niet goed geïntegreerd’, terwijl een Turkse Nederlander en een witte Nederlander geldt als ‘teken van integratie’. Twee witte Nederlanders die een relatie hebben? Dat geldt als ‘normaal’ en staat niet ter discussie. Daarbij wordt het begrip ‘gemengde relatie’ vrij beperkt geïnterpreteerd in het dominante discours: het betreft relaties tussen een witte en niet-witte Nederlander, zelden gaat het over bijvoorbeeld een relatie tussen geliefden van Ghanese en Indonesische afkomst. Hoe in Nederland gedacht en gesproken wordt over gemengde relaties, bevestigt dus eens te meer de witte norm.
In onze moderne samenleving is een ingebeelde raciale hiërarchie waarin wit bovenaan staat nog steeds onderdeel van het dominante discours en medebepalend voor hoe wij tegen gemengde relaties aankijken. Deze raciale hiërarchie, die onlosmakelijk verbonden is met ons koloniale verleden (denk aan bijvoorbeeld de officiële in- en opdeling van de bevolking op basis van ras in voormalig Nederlands-Indië), wordt ook geïnternaliseerd door niet-witte Nederlanders. Dat kan deels verklaren waarom veel niet-witte Nederlanders na partners uit de ‘eigen’ etnische kring een voorkeur hebben voor witte partners en niet voor niet-witte partners van een andere afkomst. Een witte Nederlander is ‘beter’ dan een niet-witte Nederlander, is het idee.
Partnervoorkeuren Daarmee is zeker niet gezegd dat de liefde voor witte Nederlandse partners niet oprecht is of dat relaties met hen afkeurenswaardig zijn. Waar het om gaat is dat ideeën over ras, etniciteit en afkomst (onbewust) een rol spelen bij het bepalen van partnervoorkeuren door niet-witte en witte Nederlanders én hun ouders. De uitkomsten van verschillende onderzoeken naar partnervoorkeuren sluiten hier bij aan: witte Nederlanders zijn het populairst terwijl moslims en mensen van Afrikaanse en Arabische afkomst het minst populair zijn (zie bijvoorbeeld een studie naar raciale voorkeuren van online daters waar publicist Linda Duits over schrijft en een studie van de EU naar raciale vooroordelen in Europese landen.
Zo mocht mijn moeder (deels van Indische afkomst) in eerste instantie niet omgaan met mijn Indonesische vader. Haar ouderlijke woning in Amsterdam-Noord was verboden terrein voor ‘die Javaan’, hij was te min voor haar; ze kon beter met een mede-Indo of een Belanda, een witte Nederlander, gaan. Mijn moeders Indische omgeving stak de minachting voor mijn vader niet onder stoelen of banken. Maar ook in Indonesië werden mijn ouders jaren later nog geconfronteerd met dezelfde vooroordelen. Zo kreeg mijn moeder bij het inchecken in een luxe hotel in Jogja te horen dat ze ook een speciale kamer kon krijgen voor meereizend personeel. De Indonesische baliemedewerker dacht dat mijn vader de chauffeur van mijn moeder was. Het idee dat een licht getinte Eurasian vrouw en een donkere Indonesische man een relatie kunnen hebben, kwam niet in hem op. “Niet nodig, ik slaap met mijn chauffeur” beet mijn moeder hem toe en griste de sleutels van de balie.
Beeldvorming Dat deze raciale hiërarchie nog steeds een grote rol speelt in ons denken over gemengde relaties en partnerkeuze is ook een ‘verdienste’ van media en (populaire) cultuur. Als het bijvoorbeeld gaat om de verbeelding van heteroseksuele gemengde relaties in westerse films en televisieseries, dan valt op dat ‘culturele problemen’ vaak een rol spelen – zeker wanneer de vrouw wit is en de man niet-wit/moslim. Niet-witte mannen worden doorgaans afgebeeld als een gevaar voor witte vrouwen en voor de ‘puurheid’ van witte cultuur; het zijn indringers en ‘vervuilers’ (‘cultuurverdunners’ zou Thierry Baudet zeggen). Er zijn weinig films waarin een niet-witte man en een witte vrouw een ‘normale’ relatie hebben/krijgen en waarin ‘cultuurverschillen’ niet of nauwelijks een rol spelen – in Nederland is een film als Hartenstraat , waarin de hoofdpersonages gespeeld door Marwan Kenzari en Bracha Doesburgh een relatie krijgen, een verfrissende uitzondering. Uiteindelijk reproduceren media en populaire cultuur zo een raciale hiërarchie waarin wit bovenaan staat en niet-wit onderaan en het idee dat gemengde relaties problematisch zijn.
Politiek Natuurlijk zijn er ook niet-witte Nederlanders die een relatie met een witte Nederlander afkeuren. De genoemde uitzending van Iris Onderzoekt gaat daar deels over: programmamaker Van Lunenburg is een zwarte vrouw die op witte mannen valt en daar weleens op is aangesproken door zwarte mannen en vrouwen. Voor Volkskrantcolumnist Elma Drayer is dat genoeg reden om het tv-programma opzichtig te promoten in haar column van 12 augustus. Drayers opwinding is voelbaar, gretig misbruikt zij Van Lunenburgs programma om te roepen dat ‘zwarten net zo racistisch zijn als witten’, personen en organisaties die strijden tegen racisme in diskrediet te brengen en het broodnodige debat over structureel racisme weg te honen.
Drayer suggereert dat de geracialiseerde, negatieve reacties van witte en niet-witte Nederlanders op gemengde relaties vergelijkbaar zijn. Voor alle betrokken individuen is het inderdaad even pijnlijk en schrijnend, maar de maatschappelijke oorzaken en implicaties zijn anders. Vanwege de verschillen in macht, zoals toegang tot (de productie van) media en cultuur, zijn het vooral witte geracialiseerde perspectieven die onderdeel zijn van het mainstream discours en ons denken over gemengde relaties en potentiële partners (onbewust) beïnvloeden. Via media en populaire cultuur zijn die geracialiseerde ideeën over gemengde relaties wijdverbreid in onze samenleving en dus niet beperkt tot een paar witte ‘racistische gekkies’, zoals Drayer sussend suggereert. Zolang dat zo is, draaien gemengde relaties niet alleen om liefde en lust maar zijn ze tegelijkertijd ook (onbedoeld) politiek.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (44)

Kevin P. Roberson
Kevin P. Roberson4 sep. 2017 - 20:10

Its really said that the racial discourse in the Netherlands is at such a primative level. The concepts being discussed in this article should already be common sense amongst the Dutch.

FransBrinkman
FransBrinkman30 aug. 2017 - 7:07

Mengen is fundamenteel genetisch en basaal fysiek lekkerder, beter, interessanter. Jammer dat mensen van alle maten, kleuren, smaken en levensovertuigingen angstig bij hun eigen soort blijven hangen.

rbakels
rbakels29 aug. 2017 - 23:16

Als je er over doordenkt is het hele begrip "integratie" een beetje raar. Ik geloof dat ik het een beetje begon te begrijpen toen ik in de tram zat tussen een hele zwerm Afrikanen die een voor mijn onbegrijpelijke taal spraken en - zoals Afrikanen altijd doen - veel pret met elkaar hadden. Maar als het nou een zwerm Hongaren was geweest, mensen zo bleek en blond als ik die de meest onbegrijpelijke taal ter wereld spreken? Sinds een paar jaar hebben wij in de saaie buitenwijk waar ik woon een heus buurtcafé. Ik verkende dat uiteraard en viel toen in een zwerm PVV'ers met hun typische eentonige mopperconversatie. Ook zo bleek en blond/grijs als ik. Met die lieden wil ik in geen geval "integreren". De roep om integratie komt voort uit de illusie van een wijk als een soort grote gezellige familie. Maar ik geloof dat zoiets net eens in dorpen (meer) bestaat. In Berlijn kennen ze het begrip "Kiez", een woord dat je niet in het woordenboek vindt. Het wordt ook wel gebruik in Hamburg, maar daar staat het voor de rosse buurt. In Berlijn echter staat het voor "buurtje", een gebied van een paar straten, kleiner dan een wijk en zeker kleiner dan een een stadsdeel. Voelen de mensen zich daar nog een soort familie? Misschien iets meer. Wat wel helpt is dat daar meer kroegen en eettenten zijn. Waar integratie echt een probleem is zijn de plekken waar zwermen Nederlanders neerstreken. Zoals in Duitsland langs onze oostgrens, waar zwermen landgenoten ontdekten dat het leven in Duitsland (financiële) voordelen heeft, terwijl je toch in Nederland kunt blijven werken. In sommige van die Duitse dorpen wonen inmiddels meer Nederlanders dan Duitsers. En die isoleren zich zo dat het de Duitsers begint te irriteren. Ander voorbeeld zijn de zwermen Nederlanders pensionados die en masse in Spanje zijn neergestreken. Ook zij vertikken het te integreren en ontwrichten vredige Spaanse dorpen. Kortom: ons Nederlanders past bescheidenheid, als het over integratie gaat. Integratie in enigerlei vorm wordt met name dan een noodzaak als het om zwermen nieuwkomers gaat.

1 Reactie
Zephyr2
Zephyr230 aug. 2017 - 8:58

Dus Nederlanders gedragen zich niet wezenlijk anders dan andere mensen? Gelukkig maar.

JimmyJames
JimmyJames29 aug. 2017 - 11:04

Wat is een Chinese Nederlander? En wat is een Turkse Nederlander? Hebben we het dan over Oeigoeren, of mensen uit Hong Kong? Of heb je het dan over Koerden? En wat is dan een Nederlandse Nederlander? Wanneer val je onder een van die classificaties? En wat is het verschil tussen een 'blanke' Nederlander, een 'witte' Nederlander en een Nederlandse Nederlander? Of moeten we echt alleen kijken naar de uiterlijke kenmerken? Dus 'Chinese Nederlander' heeft spleetogen, anders kan het geen Chinese Nederlander zijn? Maar hoe dan met een Surinaamse Chinese Nederlander die jaren in Hong Kong heeft gewoond en wiens kleinkinderen daar geboren zijn maar de uiterlijke kenmerken van een 'Witte Nederlander/Blanke Nederlander/Nederlandse Nederlander' (doorhalen wat niet van toepassing is) hebben? Zijn dat dan Surinaamse Nederlanders, Chinese Nederlanders of Nederlandse Nederlanders? En staan Surinaamse Nederlanders dan hoger in de door jou aangehaalde hierarchie ten opzichte van Afrikaanse Nederlander ook al komen zij feitelijk uit dezelfde regio van origine? En wat als je een Slavische achtergrond hebt, maar wit of blank bent en er qua uiterlijk uitziet als een Nederlandse Nederlander? En waarom wordt er naar films gerefereerd wanneer er gepoogd wordt een beeld te schetsen van een werkelijke situatie? Betekent dit dat films waarin Duitsers als nare mensen worden neergezet in essentie dan ook discriminerend zijn? En wat als ik de term 'witte' onprettig vind omdat hij pas sinds enkele jaren gebruikt wordt en zijn oorsprong alleen heeft in het racisme-debat en overgewaaid is uit Amerika en feitelijk bijna altijd wordt gebruikt om een bepaald dedain over een groep mensen uit te spreken waarin een enorme veralgemenisering en generalisering wordt toegepast? Mag ik dat dan onprettig vinden, omdat ik niet wens toegesproken te worden met een term die ik te denigrerend acht voor mijn huidskleur? Of als ik die accepteer mag ik dan voortaan ook spreken over 'gelen', 'zwarten' of 'bruinen'? Is het een of tweerichtingsverkeer? En wat betekent het qua hierarchie als ik het niet mag zeggen maar 'gekleurde' mensen wel? Betekent dit dan dat de gekleurde mensen een hogere positie in de hierarchie hebben tov de 'witten'? En zijn klasseverschillen een irrelevant onderdeel van de onderzoeken waar je naar verwijst? En hoe moeten Nederlandse Nederlanders/witten/blanken omgaan met afwijzing op basis van hun achtergrond (arbeiders/tokkies vs welgestelden)? Waar valt dat dan onder als het niet onder ras valt maar wel letterlijk en feitelijk hetzelfde effect heeft als wanneer het om ras zou gaan? En kan het zijn dat er veel aan ras gekoppeld wordt welke ook gekoppeld kunnen worden aan sociale status? En hoe moet ik de bijna 100% voorkeur voor in Nederland wonende Islamitische/Turkse/Marokkaanse Nederlanders door Islamitische/Turkse/Marokkaanse Nederlanders wbt partners interpreteren in die bevolkingsgroepen? Is dat dan ook omdat wit 'bovenaan staat'? Of is dat cultuur gebonden op basis van religie? En hoe moet ik het interpreteren dat Surinaamse Hindoestaanse Nederlanders niet willen dat hun dochter of zoon thuiskomt met iemand van buiten hun culturerele en demografische achtergrond? Waar valt dat onder? Je spreekt in je stuk vanuit zoveel aannames, veronderstellingen en middels/met aardig ongedefinieerde termen dat ik er weinig mee kan zonder dat je mijn vragen beantwoordt. Als je mijn bovenstaande vragen niet kunt beantwoorden, kan ik niets met je stuk. Een stuk dat zoveel vragen oproept, geeft in ieder geval geen antwoorden voor een oplossing van het door jou gestelde probleem.

1 Reactie
Appie Mohamud
Appie Mohamud29 aug. 2017 - 18:57

Mijn dank. Ik heb met een groot glimlach en een voldaan gevoel u bijdragen mogen vernemen en wou u daarbij bedanken.

Machiels**1993
Machiels**199329 aug. 2017 - 10:18

Weet niet zo goed wat ik moet zeggen want ik vind dat dit onderwerp weer onnodig gepolitiseerd wordt. Daarnaast zie ik ook niet in waarom Reza de nadruk op 'ras' en kleur legt. Kan aan mij liggen, maar volgens mij is Nederland juist een van de landen waar ras en kleur nou juist niet zo belangrijk zijn. Wel is het zo natuurlijk dat we in een divers land leven met verschillende bevolkingsgroepen. Hoe meer je in je eigen groepje blijft hoe minder je deel uitmaakt van de bredere samenleving en dit kan je integreren noemen. Deze verbinding kan juist of juist niet bereikt worden met allerlei factoren als; werk, school, sport, verenigingen, vrienden, etc, etc en inderdaad relaties. Dus bij een gemengde relatie kom je meer uit je eigen hokje en wordt je meer deel van de diverse samenleving.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 aug. 2017 - 14:13

Volgens een artikel uit The Economist uit 2014 is in de UK de "mixed-race" de snelst groeiende etnische groep. Migranten met een caraibische achtergrond gebied hebben al voor de helft partners uit andere etnische groepen. Zij volgen daarbij het ierse integratiepatroon waarbij sociale klasse belangrijker is dan afkomst. Migranten uit India volgens een ander patroon, daar zijn het de hoogopgeleidden die mixen. Wat kan worden geinterpreteerd dat ze niet zozeer bezig zijn met integreren in de blanke samenleving maar in de middenklasse. Pakistanen en Bangladesen mixen (nog?) vrijwel niet. Dat is voor een deel verklaarbaar omdat ze op een kluitje leven in de grote steden. Voorts zijn er vele andere combinaties zoals afrikaanse mannen en poolse vrouwen. Moraal van het verhaal: voor zover zwart-wit nog geen obsoleet onderscheid is zal het het wel snel worden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 aug. 2017 - 14:15

excuses voor de verschrijvingen

Neo2
Neo229 aug. 2017 - 10:04

Volgende week een column over hoe ik (al dan niet onderbewust) politiek bedrijf als ik naar de afhaal chinees ga? Ik moet een nieuw hoesje kopen voor mijn telefoon, heb er online eentje gevonden die niet al te duur is. Maar nu vraag ik me af wat voor een onderbewust politiek statement ik maak als ik mijn zwarte telefoon verberg in een 'brushed white' hoesje. Ik moet in verband met werk gewoon een hoes hebben die wat meer stevigheid bied, en andere kleuren zijn niet direct leverbaar. Dilemma.

Jan Vries2
Jan Vries229 aug. 2017 - 10:03

Ik zou het kleur of rassen element graag hieruit willen laten want daarmee heeft het helemaal niks te maken. Het gaat hier eerder over een mix van verschillende culturen. Een goed voorbeeld van vroeger waar ook schande over werd gesproken dat waren huwelijken tussen protestanten en katholieken. Gioed voorbeeld dat het met ras of kleur geen biet te maken heeft. Maar dit beziend, kunnen we wel stellen dat het lijmen van culturen soms problematisch is. Als je als modern westerse vrouw besluit je aan te passen aan bijv. De cultuur van je moslim man en dat kan zich uiten in het dragen van een hoofddoek tot het mijden van gezelschap van andere mannen zonder toezicht, dan is die cultuur dominant over de westerse. Van integratie is dan geen sprake maar meer van assimilatie. En let op we hebben zwarte bruine blanke en gele moslims om het maar even bot te zeggen, maar met ras heeft het echt geen zier te maken.

NicoSchouten
NicoSchouten29 aug. 2017 - 9:50

Zo lang het wit-zwart-schema gebruikt wordt voor de aanduiding van huidskleuren zal de normale omgang van mensen met uiteenlopende huidskleuren (waar wit en zwart niet eens toebehoren) niet op gang komen. Bizar is dat gemengde relaties niet gebruikt worden om het zwart-wit-schema aan de kaak te stellen, maar betrokken mensen er in te frommelen. Ook door een aantal van hen zelf. Het gebruik van woorden doet er toe, en wie onjuiste woorden gebruikt, woorden die niet met de diverse werkelijkheid overeenkomen, versterkt de neiging in zwart-wit-schema's te denken. Het is een deel van het probleem, niet van de oplossing. Stop met het denken in zwart-wit-schema's, om te beginnen bij huidskleuren. Dan kan je stappen vooruit zetten.

neutral2
neutral229 aug. 2017 - 9:44

Van binnen hebben we allemaal dezelfde kleur. Probleem opgelost.

doewellenzieniedom
doewellenzieniedom29 aug. 2017 - 9:43

Tjonge. Dus met dit soort dingen houdt een mediawetenschapper zich bezig. We hebben een mannetje rondlopen hier, een vrolijk kereltje met 2 linkerhanden en een klompvoet, die net de generator uitzette terwijl ik nog op grote hoogte bezig was met een magnetische boor van een kilootje of 10, en dat mannetje is, in al zijn onnozelheid, nog nuttiger voor de maatschappij dan de schrijver van dit stukje. Al was het alleen maar omdat hij altijd lacht. (Daarom krijgt hij ook 200 x minder betaald natuurlijk, want voor hem wèl 3000 anderen - haha. Ja, we lachen wat af.) Maar anyway, zomaar een lekengedachte: als er nou ergens juist niet van politiek sprake is, is het wel in relaties waarbij de deelnemende partijen verschillende achtergronden hebben. In die relaties heeft men immers juist tegen de 'heersende' stroom in toch voor elkaar gekozen. Ondanks het gezeik van de Kartosen-Wongs van deze wereld. Ware liefde dus. Maar kennelijk dient ook ware liefde wetenschappelijk gedeconstrueerd te worden. Want alles is politiek. Tot er helemaal niets meer is.

Zephyr2
Zephyr229 aug. 2017 - 9:06

Het consequente gebruik van de term "wit" om blanke mensen te duiden geeft aan dat de schrijver uitstekend geïntegreerd is in de heersende sjw cultuur. Als blanke man heb ik 4 niet blanke adoptie kinderen. Allen in tiener leeftijd. Vol verwondering zie ik hun eerste stappen op gebied van relaties met leeftijd genoten. Mijn oudste valt vooral op blozende blanke mannen. Een afro dochter ziet alleen maar donkere jongens staan. Mij maakt het allemaal niets uit. Als ze maar gelukkig worden.

1 Reactie
Jan Vries2
Jan Vries229 aug. 2017 - 10:06

Helemaal mee eens! Helaas zoals je kan lezen, verspreiden deze mensen dit soort termen omdat ze docent zijn.

Beate Ahlmann
Beate Ahlmann29 aug. 2017 - 8:49

"Hoe in Nederland gedacht en gesproken wordt over gemengde relaties, bevestigt dus eens te meer de witte norm. In onze moderne samenleving is een ingebeelde raciale hiërarchie waarin wit bovenaan staat nog steeds onderdeel van het dominante discours en medebepalend voor hoe wij tegen gemengde relaties aankijken." Een norm is een manier van doen die volgens algemene opvattingen geldt als normaal. Tevens is het een concreet vastgestelde waarde die de standaard als referentiepunt geeft. https://www.ensie.nl/redactie-ensie/norm Reza Kartosen-Wong kiest voor de eerste betekenis, waar ik uit de context opmaak dat de tweede betekenis van toepassing is. Daar komt zijn foutieve conclusie uit voort dat dus "wit bovenaan staat", dat is niet de louter wetenschappelijke interpretatie dat de meest voorkomende relatie tussen blank en blank is waaruit de norm of de standaard wordt opgemaakt. Het zegt niets over een ideaal, het zegt wat is. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid 'gemengde huwelijken'. Totale integratie van een bevolking meten lijkt mij een lastige opgave. De hoeveelheid gemengde huwelijken lijkt mij als indicatie te kunnen gebruiken van integratie tussen bevolkingsgroepen, en heeft niets te maken met "veronderstellen dat je als niet-witte Nederlander per definitie sneller of beter integreert via een relatie met een witte Nederlander." Dat is hoe Reza ziet hoe het "door de samenleving graag beschouwd" wordt, zonder bron en onderbouwing of dat daadwerkelijk zo is. Voor een wetenschapper vind ik dit bewuste domheid om je eigen ideologie te kunnen beargumenteren, juist vanuit persoonlijke gevoeligheden vanuit eigen overtuiging ziet Reza de :"ingebeelde raciale hiërarchie". Elk individu is alleen zelf verantwoordelijk voor de vooroordelen en ideologie die deze op de wereld projecteert, en indien een individu als Reza Kartosen-Wong daar verandering in wil zien zal die eerst de eigen vooringenomenheid moeten aanpakken, alvorens de wereld te willen verbeteren met columns. Net als het brown eyes/blue eyes experiment schiet dit niets op, behalve aan te tonen dat mensen beïnvloedbaar zijn voor autoriteit, groepsgedrag en beeldvorming los van de realiteit. Ras is bijzaak, geen hoofdzaak.

Robbie338
Robbie33829 aug. 2017 - 8:45

Ik ben al bijna 25 getrouwd met een heel erg bruine (niet zwart dus) en heel erg leuke vrouw. Zelf ben ik melkwit. We maken er zelf veel grapjes over, in de trant van: daar heb je die zwarte en witte weer. Zij heeft veel meer van alles meegekregen bij de geboorte, meer kleur en veel meer haar (ik ben wit en kalend). En daar kun je eindeloos mee variëren. Nooit een probleem, altijd leuk. Toen ik 25 jaar geleden helemaal verliefd werd, was de kleur mij in eerste instantie helemaal niet opgevallen. Het was gewoon een hele leuke meid. Het was mijn oude oma (geboren in de vorige eeuw) die daar als eerste een opmerking over maakte. We hebben 2 (lichtbruine) kinderen, die een moederland en een vaderland hebben. Ze spreken 2 talen vloeiend en voelen zich in beide culturen erg thuis. Mijn vrouw gaat met mij mee naar die uiterst saaie Hollandse verjaardagen en ik ga mee naar haar familie en vrienden. Dat ik wit ben, maakt daar absoluut niemand wat uit. Nooit ergens problemen mee gehad. Kortom, als je gewoon de buitenkant eens negeert, en meer naar de binnenkant van de mensen gaat kijken, dan zal de wereld opeens veel leuker worden. Als je jezelf zorgen gaat maken over gekleurde partners en daar ook al racisme, kolonisatie en overheersing in gaat zien, dan is dat best wel heel eng.

1 Reactie
Machiels**1993
Machiels**199329 aug. 2017 - 10:23

Maar dat is toch ook zo hoe het in Nederland grotendeels werkt? Volgens mij is kleur hier helemaal niet zo belangrijk. Lijkt me dat de meesten ouders liever een nette donkere jongen zien dan een blanke hork (om maar een voorbeeld te noemen). Genoeg andere landen waar kleur of ras wel echt belangrijk is. Overigens komt je verhaal me redelijk bekend voor. Nederlandse verjaardagen zijn afschuwelijk saai en van mijn hele familie was het precies mijn ouderwetse oma die zei "als je maar niet met zo een Jap thuis komt" toen ik voor uitwisseling naar Japan ging.

arjenZH
arjenZH29 aug. 2017 - 8:44

Hier ging het opiniestuk van mevrouw Herberger in de Volkskrant vorige week nu precies over. In plaats van op te komen voor werk en inkomen en bestaanszekerheid van iedereen die potetieel tot de traditionele achterban van Links behoort -ongeacht ras achtergrond en huidskleur- blijven sommigen maar volharden in het trekken van de Witte Kaart. Volstrekt contraproductief en het redulteert slecht in verdeeldheid. En het is een van de redenen waarom Links het merendeel van haar kiezers is kwijtgeraakt.

2 Reacties
Brave Hendrik4
Brave Hendrik429 aug. 2017 - 10:37

Herzberger schrijft voor het NRC., niet voor de Vk. Niet dat 't veel uitmaakt, overigens, want beide kranten zijn danig de weg kwijt en knotsgek hoteldebotel. Maar wat waar is, is waar. En we zijn tot in onze tenen geroerd, dat zo'n extreemrechtse columniste ons d'r op wijst dat als we ons zouden beperken tot discussies over 0.001% vakantiegeldverhoging in de CAO voor machinebankwerkers, 't allemaal wel weer goed zal komen. Ja, uiteraard, want over wit suprematisme mag niet worden gerept, want dan zijgt gans dat kaartenhuis van die blanke bazen en bolleboze bazinnen ineen. Als 't aan de VVD van die vreselijk venijnige en vileine Herzberger ligt, dan motten we vanaf volgende week weer met de hand aan de pet de directeur beleeft groeten. En gedwee achterin de bus plaatsnemen. En de smoel houden. En buigen en knippen. En beven voor God de Vader.

arjenZH
arjenZH30 aug. 2017 - 12:11

Links spant zich van oudsher in voor de rechten en emancipatie van iedereen aan de onderkant van de samenleving. Dan helpt het natuurlijk niet om daarbij een onderscheid te gaan maken tussen zwarte, bruine, gele en witte mensen. Dat zaait slechts verdeeldheid. En zeker aan de onderkant van de samenleving merken autochtonen erg weinig van de zogenaamde White Priveledge. Sterker nog ze rennen gillend weg bij links als ze er maar over blijven doordrammen. Kan je me ook uitleggen waarom Herzberger volgens jou extreem rechts is? Heeft ze verborgen PVV of Nazi sympathieën?

Neo2
Neo229 aug. 2017 - 7:44

"Natuurlijk zijn er ook niet-witte Nederlanders die een relatie met een witte Nederlander afkeuren" Vind het jammer dat je over een groot deel van de discussie heen stapt. Je hebt het steeds over zwart wit zwart wit zwart wit. Maar de echte wereld is niet zo simplistisch. Een deel wat je niet benoemd is de weerstand die islamitische meisjes krijgen als ze verliefd worden op een niet-moslim.

Neo2
Neo229 aug. 2017 - 7:42

"witte Nederlanders, daarentegen, zijn per definitie geïntegreerd." Nee niet waar, als een blank persoon hier komt immigreren vanuit Polen, de VS, Duitsland of waar dan ook moeten ze ook integreren, door bijvoorbeeld de taal te leren.

Reltiet
Reltiet29 aug. 2017 - 7:32

Zo kan je alles wel richting 'de witten' praten. Blank valt op blank? White supremacy! Blank mixt met een kleurtje? Koloniale overheersing! Ik zou graag wat meer onderzoek willen zien voordat scheve verhoudingen in partnerkeuze worden afgedaan als een 'koloniale rassen-hiërarchie'. Dhr. Kartosen-Wong constateert nu een fenomeen en vult de oorzaak zelf in. Voor de rest ben ik het eens met Paddy hieronder: Laten we relaties niet moeilijker maken dan nodig, nl. twee mensen die houden van elkaar. Daar worden we m.i. een stuk gelukkiger van.

Philip Tielsen
Philip Tielsen29 aug. 2017 - 7:25

Wat zou het mooi geweest zijn als relaties iets persoonlijks waren. Waar geen politiek, conventie, #ophef, cultuur, racisme (zoals de verdeling wit/van kleur), foponderzoekers, of moralisme iets mee te maken had.

Wappie Kappie
Wappie Kappie29 aug. 2017 - 7:15

Ik mis nog een aspect dat al zo oud is als de wereld: vrouwen zijn bezit van de man. Ook anno 2017. In hele oude geschriften uit vormalig Irak, maar ook uit de bijbel ontstaat het beeld dat de vrouw bezit is van de man. Bij oorlogen werden de mannen vermoord of tot slaaf gemaakt. Vrouwen dienden als slavin en de maagden als bijvrouwen. Het hebben van bijvrouwen uit de andere stam was een statussymbool en de ultieme vernedering van de andere stam. Nu is dat niet veel anders. Een vriendin van ons is getrouwd met een Afrikaanse man. (Stille) afkeur van de blanke omgeving voor de vrouw en bewondering vanuit de Afrikaanse omgeving voor het bezitten van een blanke vrouw. Ze woont nu in Ghana en kan daar niet alleen over straat vanwege dat ze blank is. Iedere man daar wil een blanke vrouw, want dat straalt succes en geld uit. Een van oorsprong Chinese vrouw overkwam heel iets anders. Haar broer trouwde met een Nederlandse vrouw. Zij had een Nederlandse vriend, maar moest het van de gemeenschap uitmaken. Uiteindelijk is ze jaren later door haar ouders gekoppeld aan een van oorsprong Chinese man. En dat allemaal gewoon in Nederland. Een vrouw gaat niet naar een andere stam. Ook niet in 2017. Hetzelfde geld voor de Turkse en Egyptische mannen en vrouwen. Daar speelt veel meer religie een rol. De man is religieus leidend in de relatie, dus een moslimman mag een ongelovige vrouw trouwen, maar niet andersom. De gelovige moslima zou immers anders van haar geloof afvallen. Geheel binnen de religieuse kaders is er wel meer mogelijk. Dan wordt daar verbroedering in gevonden en is 'uitruil' wel mogelijk. Ik ben benieuwd wat Thierry zou zeggen van een blanke man met een vrouw uit een andere cultuur. Ik durf te wedden dat hij daar instinctief veel minder moeite mee heeft. Gek dat we in essentie na 6000 jaar op dit punt nog geen steek veranderd zijn.

2 Reacties
Machiels**1993
Machiels**199329 aug. 2017 - 10:27

Het zit er inderdaad nog steeds een beetje in bij een groep mensen. Wel is het mijn mening dat we dit 'tribale' gedrag nauwelijks of in ieder geval een stuk minder hebben in Nederland. Je ziet dat bijvoorbeeld ook als mensen op straat lastig gevallen worden door mensen met een andere etniciteit. In Nederland wordt daar niet zo sterk op gereageerd terwijl in landen als Rusland dat nog wel gebeurd.

Thomas Vermeulen
Thomas Vermeulen30 aug. 2017 - 9:30

Nu is dat niet veel anders. Een vriendin van ons is getrouwd met een Afrikaanse man. (Stille) afkeur van de blanke omgeving voor de vrouw en bewondering vanuit de Afrikaanse omgeving voor het bezitten van een blanke vrouw. Ze woont nu in Ghana en kan daar niet alleen over straat vanwege dat ze blank is. Iedere man daar wil een blanke vrouw, want dat straalt succes en geld uit. Dit is wel heel uitgerekt, als ik het zo leest dus jouw blanke vriendin vind onder haar eigen gemeenschap afkeur omdat ze met een man in Ghana relatie heeft omdat hij Ghanees is of omdat zij niet wouden dat ze in Ghana woonden ? En als blanke vrouw kan je gerust in Ghana lopen want niet iedere man is op zoek naar een blanke vrouw anders zouden de ghaneese allemaal zonder man zitten denk je niet, waar is die conclusie vandaan gekomen er zijn miloenen mannnen die niet een huns ogen blinken als er een blanke vrouw langs loopt ( in andere woorden) er mannen die niet op blanke vrouwen vallen. Je geeft ook aan bewondering in de ''afrikaanse gemeenschap'' zou het niet eerder de ghaneese gemeenschap moeten zijn ze was natuurlijk in Ghana niet in heel Afrika neem ik aan? Ik denk niet dat het bewondering is maar eerder exotisme omdat een blanke iemand niet een veel voorkomen groep is in die regio. Een van oorsprong Chinese vrouw overkwam heel iets anders. Haar broer trouwde met een Nederlandse vrouw. Zij had een Nederlandse vriend, maar moest het van de gemeenschap uitmaken. Uiteindelijk is ze jaren later door haar ouders gekoppeld aan een van oorsprong Chinese man. En dat allemaal gewoon in Nederland. Een vrouw gaat niet naar een andere stam. Ook niet in 2017. Bij vele chinese gemeenschappen niet alle zit er veel aanzien in het hebben van een relatie met een blank iemand. Vooral chineze vrouwen willen graag een blanke parthner, je ziet het ook vooral in de randstad waar je veel chinezen vrouwen ziet met een blanke partner op straat. Voor haar broer is toch even wat anders omdat in het algmeen vallen blanke vrouwen niet op aziatishe mannen is wegelegd voor een kleine zeldzame groep. Dus als chinese man die Nederlandse vrouw aan de haak heb geslagen word binnen de eigen gemeenschap ook op stille wijze zeker toe gejuigd. Omdat het voor veel Chinese mannen/jongens het best moeilijk is om een nederlandse vriendin te krijgen.

slagindebloemkoolendanmaarsmullen
slagindebloemkoolendanmaarsmullen29 aug. 2017 - 7:15

Deze discussie is jaren gelden al gevoerd en daarna ten grave gedragen wegens "niet meer van deze tijd" en laat ik het hier dan ook maar bij laten.

Kloyolo
Kloyolo29 aug. 2017 - 6:26

Ik heb het idee dat dit verhaal gebaseerd is op de bubbel waarin Reza zich bevindt. Ik ken gemengde relaties tussen hindoe/moslim Hindoestanen, Molukkers met creoolse Surinamers, Hindoestanen met italianen, creolen met halve Marokkaanse, Antillianen met Surinamers, Surinaamse Javanen met Iraniërs, Iraniërs met Turkse-Zweden, indo's met hindoestanen etc etc. En in mijn bubbel wordt dat toch ook echt allemaal gezien als gemengde relaties. En niet uit politiek maar vooral uit liefde..

Brave Hendrik4
Brave Hendrik429 aug. 2017 - 6:22

Ach, waar is die tijd gebleven - die zonnige, edelmoedige epoche vol met de geuren van bloesems en zoemende abstracties - toen we het in navolging van Jerry Fodor hadden over de 'modulariteit van het brein'. Weg zijn ze, vervlogen. Het is weer vliegen afvangen wat de klok slaat en het bestuderen van scheten in een netje. Ooit groeven we diep, nu schoffelen we stront. O tempora, o mores.

Donutz
Donutz29 aug. 2017 - 6:01

Nooit geweten dat ik en diverse andere familie en vrienden door middel van partner met andere herkomst/roots een politieke relatie zijn aangegaan. Ik maar denken dat het door toeval of voorkeuren om liefde en geluk te doen was. Wist wel dat de politiek het een stukje moeilijker maakt met allerlei betuttelende en soms denigrerende regeltjes alsof een vreemdeling van onder een steen vandaan komt uit een land met middeleeuwse toestanden... Vanwaar die fixactie op huidskleur? Ik moet er niet aan denken mijzelf in te deken in een kleurenspectrum en waar ik met Nederlandse en Indonesische voorouders dan pas. Pigment, ras of cultuur denken geeft me de kriebels. Ook begreep ik in eerste instantie niet het deel over discours in de media. Toen viel het kwartje: nederland is overwegend autochtoon, voor een nog veel groter deel blank (waarbij Grieken blank zijn en met Turken die een steenworp verder wonen zijn die dan blank of niet blank voor hen die in kleurtjes zien/denken?). Niet verassend zijn de meeste relaties in het echt dus ook overwegend zo en indien gemengd dat 1 partner blank is. Dat is (kans) statistisch nu eenmaal zo. En Of heeft de auteur een berekening waaruit blijkt dat Nederland of onze mrdia (fims enzo) statitisch gezien te weinig gemengde relaties laten zien? Volgens link 1 is de voorkeur voor Europeanen hoog, hoger dan de eigen groep (brrr) daten. Maar is in Nederland en Frankrijk de voorkeur voor daten binnen de eigen groep het hoogst. Dus stsst blank dan hier toch niet op een voetstuk bij (gemengd) daten? Volgens de 2de link laat Europees onderzoek zien dat Nederland vrij tolerant is bij gemengde relaties qua herkomst en geloof. Ergens richting de 80%. Zweden steekt daar nog boven uit maar bijvoorbeeld oost Europa laat het afweten. Blijkbaar doen we het hier toch niet zo verkeerd?

Robert Follon
Robert Follon29 aug. 2017 - 5:26

Sorry, maar wat is hier het probleem ook alweer? Volgens mij maakt iedereen zelf uit welke partner zij/hij kiest, dat heeft niets met politiek te maken. Maak het dan juist niet politiek of tot een 'maatschappelijk probleem'. Dit is spijkers op laag water zoeken.

Jeroen van der Smissen
Jeroen van der Smissen29 aug. 2017 - 3:16

Voor een wetenschapper vind ik dit een vooringenomen stuk. Bovendien maak ik bezwaar tegen de termen witten en zwarten. Als ik zwarten zou schrijven, wordt iedereen boos. Kunnen we daar een keer mee ophouden, want dat drijft de tegenstellingen op.

1 Reactie
Thomas Vermeulen
Thomas Vermeulen29 aug. 2017 - 8:34

Helaas is het zou dat westerse psuedo antropologen en geracialeseerde sociologen deze termen in wereld hebben gebracht en ethnishe groepen hebben ingedeeld in kleur gebaseerde catogorien. Als je wit bent is de ander zwart dat was en is nog steeds de dyametrishe oppositie de bestaan heeft in landen waar blanke suprematie heeft geheerst denk aan o.a V.S, Zuid Afrika, Zimbabwe, Brazilie etc. Is het je niet ook opgevallen dat bijna niemand vrijwel '' Aziaten'' gelen noemt of iheemse indianen zuid amerikanen roden. Maar Europeese elite constant zichzelf als witten defineren en afrikanen als zwarten......mmm hoe zo dat toch komen ?

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 aug. 2017 - 2:51

Gemengde relaties zijn 'onbewust' ook politiek. Lekker makkelijk met dat 'onbewust' denk je overal mee weg te komen en iedereen alles in de schoenen te kunnen schuiven wat je in hun schoenen wenst te schuiven, maakt iedere debat bij voorbaat onmogelijk. De verkondiger van de boodschap zorgt er immers bij voorbaat voor dat hij altijd gelijk heeft. Hij stelt geen vraag, hij domineert het te geven antwoord. Daarom ga ik er ook niet verder op in.

Josef K
Josef K29 aug. 2017 - 2:45

Wat een ingewikkelde toestand, mijn medeleven voor de schrijver.

0073
007328 aug. 2017 - 23:49

Een aanvulling op dit artikel vormt' Het Grote Racisme Experiment'. Te lezen op http://www.psyblog.nl/2013/11/08/racisme-experiment-blue-eyes-browneyes/

Anne Zoetemelk
Anne Zoetemelk28 aug. 2017 - 23:27

Meneer Kartosen-Wong zal zich hier naar ik hoop (maar vermoed van niet) per abuis beperken tot een anders zo discriminerende ook nog eens enkelvoudige raciale categorisering in wit/niet-wit (waarbij bedoeld wordt blank/niet-blank), waar het natuurlijk iedere mogelijke kleuren-, etnische-, of religieuze combinatie, dan wel een combinatie van westers/niet-westers georiënteerd moet zijn, daar er in dergelijke amoureuze relaties het taboe waaraan een westers georiënteerde blanke deelgenoot is diens (vaak meer diverse) omgeving toch zeker niet onderscheidend meer of vaker dwarsligt. In zoverre de integratie daarbij een rol speelt gaat dat over een gebrek aan acceptatie van iemand anders dan de "eigen" kleur, etniciteit, religie, achtergrond, en heel soms zelfs politieke overtuiging. Je mag je dan inderdaad afvragen bij welke van deze groepen een gebrek aan deze toch morele en sociale acceptatie als maatstaf van beschaving in hogere mate dan bij andere groepen voorkomt maar ik zou er niet op rekenen dat de westerse blanke groep met haar vaker al bestaande meer diverse relaties er relatief slechter uitkomt in vergelijking van een heel aantal andere van de genoemde groepen.

Paul250371
Paul25037128 aug. 2017 - 22:54

Hele mooie column

Dr.Piepie
Dr.Piepie28 aug. 2017 - 22:35

Daar gaan we, een rondje 'mediawetenschap'. Weinig feiten, vooral meningen en in dit geval rare beweringen over 'de witte mens'.

Thomas Vermeulen
Thomas Vermeulen28 aug. 2017 - 22:32

Dit is zeker een goede opinie stuk die licht schijnt op het zognoemde gemengde oftewel interaciale relaties binnen de nederlandse samenleving en de westerse in het algemeen. geracialiseerde perspectieven op het zogenoemde gemengde relaties is altijd al als poltieke middel gebruikt door blanke supremacisten en pseudo intelectulelen uit de westerse wereld voor een paar eeuwen al. De kolonisatie van de '' Nieuwe wereld'' werd gebruikt als een poltieke proefkonijn waar blanke europese mannen die massaal relaties hadden met inheemse indiaanse vrouwen, afrikaanse slavinnen, al die ralties leiden tot verschillende kasten systeem van gemengde mensen die 99.9% blanke europese vaders hadden en niet-europese blanke moeders. Zo zie je ook dat heel Latijns amerika en het deel van het Cariben een grote gemengde uiterlijkheden hebben zoals dat ziet in Brazilië, Colombia, Venuzeula,Panama maar ook in Azie als Nederlands indie, Filipjnen, Hong Kong, India of in Afrika als in landen als Zuid Afrika met colourds en Kaap verdie, Angola etc. Wat heel verrassend is dat de machthebbers binnen de vele kolonien blanke europese mannen waren die allerei regels, weten en beleid hebben gecreert waarbij de '' blanke vrouw'' in geen enkel vorm een relatie met een niet-blanke europese man mocht hebben, dat werd het strengste verboden en ook juridsih vastgelegt. Dit was vooral duidelijk in de V.S waar geresocialiseerde blanke politici, psuedo intelectuelen allerei propaganda middelen hebben gebruikt via tradionele media om blanken vrouwen af te schrikken tegen niet-blanke mannen vooral zwarte Amerikaanse mannen als verkrachters en boogymannen die gevaarlijk zou zijn voor blanke Amerikaanse vrouwen. Met de lange termijndoel om blanke vrouwen te weerhouden geen enkele vorm van relatie aan te gaan met zwarte mannen. En daar was het ook heel erg gevoelig voor blanke Amerikaanse mannen als ze blanke amerikaanse vrouwen zagen met een zwarte man. Want vergeet vele mannen bekijken elkaar vanuit een competetieve perspectief en willen vaak als groep seksuele toegang hebben tot vrouwen en dat is ook wat je zag, blanke mannen konden Indonesië, zuid Afrika, brazilie,hong kong,angola, V.S etc sexuele relaties aangaan met niet-blanke vrouwen maar visa versa werd er alles aangedaan via recht en pragmatische beleid om blanke vrouwen te weerhouden om relaties aan te gaan met niet-blanke mannen. En wie dat wel deed kon het hoogste straf verwachten en dat is de doodstraf.....dat laat wel zien hoe blanke europese kolonisten keken naar de vrouwen uit hun gemeenschap als die er voor kozen om een relatie aan te gaan met een niet-blanke man. Zelfs de term interraciale relaties word als politieke middel gebruikt, want als ik met een Japanse vrouw koffie drink is dat ook interraciaal koffiedrinken ? ....Nee, als ik samen met een Keniaanse aan het basketballen ben is dat interraciaal basketballen ?.....Nee. Dus vraag ik me af waarom geracialiseerde sociologen liefdes relatie met een ander etniciteit een ''interraciale relatie noemt'' ? Wat me ook opvalt is dat ook vaak Amerikaanse onderzoeken worden gebruikt als hoogste maatstaf voor het zogenoemde gemengde relaties waar gekleurde medemensen vaak laagste op de ladder worden geplaatst aangezien de V.S als staat al vanuit zijn ontstaan extreem geracialiseerd in elke facet van de samenleving en dit word ook vaak in andere onderzoeken gebruikt om te bevestigen dat in deze dan dat Afrikaanse en Arabishe personen het minst gewild word wel heel erg ''opvallend'' dat precies deze 2 groepen in extreem rechte blanke suprematie cirkels gebruikt worden als zondebok voor de multiculturele en diverse samenleving die ze liever niet willen hebben en zien als een aanslag op de blanke westerse cultuur. Ook opvallend is dat Aziaten en ''zogenaamde Hispanics ''niet worden genoemd aangezien de grootse '' interraciale relaties in de V.S tussen blanke mannen en Aziatische vrouwen is en Aziatische mannen het minst gewild is door verschillende vrouwen van verschillende etniciteit. Maar als je kijkje neemt in de realistische wereld en die onderzoek wereld die vele facetten buiten wegen laat zie je wel heel blanke vrouwen met donkere mannen, blanke mannen met Aziatische vrouwen, gemengde vrouwen met donkere mannen, en ga zo maar door. De geschiedenis laat zeker zien dat blanke Europese mannen (kolonisten) in vele koloniën in Azië, Zuid Amerika, Afrika gemengde relaties als politiek hebben gebruikt om zichzelf te positioneren als de hoogste vorm om een relatie mee te hebben omdat ze ook posities zaten met veel aanzien en status op politieke, sociale,economische gebied waar zij de wetten en regels bepalen en dit ook de redenen waarom vele Aziatische vrouwen tijdens koloniale tijden maar ook in onze huidig moderne tijd streven om met een westerling te trouwen om zo socio-economisch gezien er beter voor te staan.

Paddy3
Paddy328 aug. 2017 - 21:51

Je gaat wel erg gemakkelijk voorbij aan het "stay in your lane" principe, wat SJW hanteren. En gewoon een vorm van racisme is. Je stelt dat gemengde relaties (onbewust) politiek zijn. Laten we het niet moeilijker maken dan nodig. Twee individuen die van elkaar houden, daar heeft de rest niks mee te maken.