Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘Geldverspilling en zinloosheid hebben een naam: AVROTROS’

  •  
09-05-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3642 keer bekeken
  •  
marcelvanroosmalen

AVROTROS heeft een oproep in het AD geplaatst om Mia en Dion, onze inzending voor het Songfestival, te steunen. “Geldverspilling en zinloosheid hebben een naam: AVROTROS”, constateert Druktemaker Marcel van Roosmalen. “Er is een oorlog bezig, en AVROTROS wil dat we allemaal hetzelfde vinden over niks. AVROTROS is helaas het levende bewijs dat de kaasschaaf er bij de NPO nog wel een keertje overheen kan. Ik ken niemand die AVROTROS-lid is. Je ontmoet op straat nou nooit eens een trots AVROTROS-lid. AVROTROS is in de voortent blijven omdat het regent. AVROTROS is naar een dansfeest gaan met eau de cologne op, Aardappel Anders in een ovenschotel gieten, klappen als het vliegtuig landt, op de fiets met een helm op, de laatste tweehonderd meter van de Vierdaagse achterstevoren lopen, op je werk praten over Wie is de Mol. AVROTROS is vochtig toiletpapier, AVROTROS is zout op een appelflap strooien en dan doen alsof het lekker is.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (42)

Nicolay2
Nicolay212 mei 2023 - 6:21

“Marcel van Roosmalen (55) en Gijs Groenteman (49) nemen deze zomer het stokje over van de heren van 'Vandaag Inside' en krijgen bij SBS 6 hun eigen programma. Dat bevestigt hun manager aan RTL Boulevard na berichtgeving van bronnen.” Zou zijn tirade wat te maken kunnen hebben met zijn nieuwe broodheer van SBS 6, om toch maar vooral naar die commerciële zender te kijken?

onyxcumulus
onyxcumulus10 mei 2023 - 16:41

Volgens mij was de AVRO ten tijde van de verzuiling de omroep voor VVD'ers. Tros kwam pas veel later in beeld

onyxcumulus
onyxcumulus10 mei 2023 - 9:58

Keken gisteren ruim 2 miljoen mensen. Aan reclame-inkomsten is die investering er dik uit

Mathijsco
Mathijsco10 mei 2023 - 8:29

Avrotros is zo te horen heel erg Avro geworden. Vroeger -vind ervan wat je ervan wilt vinden- had de Tros ook gewoon leuke gezellige programma's: ter land ter zee en in de lucht bijvoorbeeld. Of die zang-festiviteiten op pleinen. Gewoon, entertainment en gezelligheid zonder nadenken. Met een blokje kaas voor de TV. Anno nu mag de complexe NPO van mij verdwijnen en richting een of twee kanalen met louter nieuws/weer rechtstreekse debatten, zaken van algemeen nut zoals Opsporing Verzocht. Kunst en cultuur. Programmas voor onze ouderen. De rest van het -volslagen achterhaalde- lineaire gebeuren kan worden geschrapt. Documentaires kunnen goed online en -zoals toch altijd al gebeurde- gefinancierd worden uit de daarvoor bestemde fondsen.

3 Reacties
LaBou
LaBou 10 mei 2023 - 10:49

"Vroeger -vind ervan wat je ervan wilt vinden- had de Tros ook gewoon leuke gezellige programma's: ter land ter zee en in de lucht bijvoorbeeld. Of die zang-festiviteiten op pleinen. Gewoon, entertainment en gezelligheid zonder nadenken. Met een blokje kaas voor de TV." Vertrossing was anders een term voor de steeds debieler wordende programmering die werd doorgevoerd onder aanvoering van die club.

Mathijsco
Mathijsco10 mei 2023 - 13:10

@ Labou, Dank. Weer wat geleerd! Even opgezocht op Wiki: "Vertrossing (afgeleid van de Nederlandse omroep TROS) is het proces waarin populaire cultuur steeds meer op amusement en minder op educatie gericht is. Popmuziek vervangt bijvoorbeeld opera. Soaps vervangen theater. Ook wel aangeduid met vervlakking. De term is afgeleid van de TROS, die haar succes heeft te danken aan het feit dat zij televisie, naar Amerikaans voorbeeld, als puur amusement beschouwt. Vanaf het begin richt de TROS zich op populaire cultuur, bijvoorbeeld het Nederlandse levenslied. Hierdoor nam het ledental, en daarmee de zendtijd in het omroepbestel, snel toe. De traditionele omroepen voelden zich bedreigd en gingen dezelfde strategie toepassen.[1] Dit verschijnsel heet vertrossing." Denkt u -benieuwd naar uw mening- dat we als Nederland onder een zender als Tros hadden kunnen uitkomen?

LaBou
LaBou 11 mei 2023 - 5:45

Nee. Is kort maar meer valt er niet over te zeggen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 mei 2023 - 6:36

Het beschimpen van het gewone volk met een verkeerde smaak door een culturele elite is een bezigheid van alle tijden. Rosmalen is daar heel goed in. (https://www.elfri.be/artikel/klootjesvolk#close).

1 Reactie
LaBou
LaBou 10 mei 2023 - 10:50

De geworpen schoen past akkermans de derde?

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans10 mei 2023 - 5:36

Van de week op de AvroTros1VandaagRadio kwam de stelling : "Hoe kan Poetin de oorlog tot een goed einde brengen?" Ja kijk als je er zo over praat zit je wel heel ver weg in je bubbeltje Dan kan je wel bij de radio werken maar heb je toch het nieuws gemist. Vals is het ook.

pahan
pahan9 mei 2023 - 18:50

Lineaire televisie, ze blijven ook maar volhouden. Triest.

2 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus10 mei 2023 - 9:59

Kennelijk levert het genoeg geld op. Commerciëlen hebben ook een prima bestaansrecht. De kijkcijfers bewijzen het

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 mei 2023 - 15:58

Ik denk dat er meer oude mensen zijn in Nederland dan jonge mensen! Gun je die ook nog wat? Er is niets mis met lineaire televisie en het heeft ook weinig te maken met goede en/of slechte programma's. Je behoeft niet alles te kijken!

Rob12342
Rob123429 mei 2023 - 15:56

Geldverspilling en zinloosheid hebben een naam: Kabinet Rutte

korheiden
korheiden9 mei 2023 - 14:33

De belangstelling voor kwaliteit is doorgaans laag. Het Songfestival, hoezeer ook een rariteitenkabinet, heeft internationaal veel impact. Ik las dat de Oekraïense soldaten er zelfs vanuit de loopgraven naar kijken. Afgezien daarvan is de aandacht van de kijker sowieso verdeeld over van alles en nog wat. Tegenwoordig vinden we één miljoen kijkers al heel wat. Het omroepbestel is een overblijfsel van de verzuiling. Jongere mensen kijken veel minder tv en dan meestal nog alleen on demand. In een tijd van social media, juice channels en influencers, valt het niet mee om je boodschap te brengen. Je kunt er van alles van vinden, maar het is de realiteit.

1 Reactie
Zandb
Zandb10 mei 2023 - 5:44

kor "De realiteit" is dat wat geweest is. Daar moet je je bij neerleggen, want daar is niets meer aan te veranderen. Maar hoe we met die realiteit omgaan, dat bepaalt wel wat er komen gaat. Ik heb het idee, dat u zich dat niet zo goed realiseert.

Farmer3.0
Farmer3.09 mei 2023 - 13:50

Het gehele publieke omroepstelsel is geldverspilling. 1 miljard per jaar en dan de rest nog. Gelukkig is het stelsel wel vrij breed, dus onzin voor elke doelgroep.

7 Reacties
M. Grootendorst
M. Grootendorst9 mei 2023 - 14:25

En de commerciëlen zijn nog veel erger. Daar dendert de debiliteit rechtstreeks je huiskamer binnen! Plus gratis kijken naar irritante reclame dwars door films heen. Wel groot voordeel: koffie halen en naar de WC.

Nicolay2
Nicolay29 mei 2023 - 14:49

Farmer2 9 mei 2023 - 15:50 “Het gehele publieke omroepstelsel is geldverspilling. 1 miljard per jaar en dan de rest nog. Gelukkig is het stelsel wel vrij breed, dus onzin voor elke doelgroep.” In de zestiger jaren was er een gepensioneerde bobo van een Amerikaanse TV zender in Nederland die geïnteresseerd was hoe het omroep systeem in Nederland georganiseerd was, ja ik ben niet de jongste op Joop. Na dit bestudeerd te hebben zei hij als journalist , laat de Nederlandse bevolking zuinig zijn op dit unieke informatie systeem. Ik denk dat voor dom rechtse mensen het Amerikaanse systeem het ideale is, ik ben blij dat ik op mijn oude dag nog steeds in Nederland leef en woon.

Pietje Puk139
Pietje Puk1399 mei 2023 - 15:01

Het publieke stelsel wordt betaald van belastinggeld. Inderdaad. Maar het commerciële stelsel wordt betaald van reclame inkomsten. En die worden weer betaald door mensen die de spullen kopen waarvoor reclame wordt gemaakt. Meestal supermarktproducten. En laat het nou juist de armste mensen zijn die daar het grootste deel van hun inkomen aan geven. Ik ben van mening dat televisie die van belastinggeld wordt betaald, een stuk eerlijker is. Maar dat soort eerlijkheid valt in dit asociale racistische kutland al lang niet meer te bekennen. Daklozen - voedselbanken - kinderen die in de winter met zomerkleren lopen. En het aantal miljonairs groeit harder dan het aantal daklozen. Om te kotsen.

Backtobasics
Backtobasics9 mei 2023 - 16:18

Dus alles maar commercieel maken en dan krijgen we wel kwaliteit?

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick10 mei 2023 - 5:32

@M. Grootendorst: streamingdiensten. Geen reclame en je moet wat graven maar veel beter. Bij 'gratis' commerciëlen ben jij het product voor de adverteerders. Bij publiek krijg ik dat D'66 sausje. Dat de ex baas van het NPO een leuk baantje in de Amsterdamse politiek krijgt, is immers volkomen toeval.

Zandb
Zandb10 mei 2023 - 5:51

Farmer Ach, of je Van Roosmalen heet of je Framer noemt, iets bedenken wat je wilt categoriseren als "geldverspilling', dat is een fluitje van een cent. Daag je zelf eens uit en bedenk eens iets waarvan iederéén overtuigd is dat het niet meer dan geldverspillen is. Daar kunnen we dan gemakkelijk iets aan doen.

axetothehead
axetothehead10 mei 2023 - 11:04

@Zandb Net zo makkelijk als iedereen met een afwijkende mening weg zetten als asociale rascist. De publieke is een reliek uit de vorige eeuw, totaal geen bestaansrecht in deze tijd van streamingsdiensten. Maak er een streamingsdienst en gebruik die miljarden belastinggeld voor iets nuttigs.

Jan Wijn
Jan Wijn9 mei 2023 - 13:48

Kunnen we het niet beter over de gehele omroep hebben waar ze van de 'actualiteiten' zender Radio 1 een muziekzender gemaakt hebben en waar tussen de plaatjes door ook wel eens iets gezegd wordt. Ik ken maar een omroepmedewerker die in zijn twee uur durende programma niet een plaatje draaide, dat vond hij zonde van de tijd en voor die 1500 euro die hij daarvoor kreeg wilde hij zich er niet gemakzuchtig vanaf maken. Hij was wel een schreeuwlelijk met zijn hart op de goede plaats en als een inbeller met onzin kwam smeet hij met veel misbaar de hoorn erop. Prem Shivram Shaw Radhakishun moest na jaren met zijn programma stoppen, dat hadden eenmaal de omroepbaasjes beslist.

4 Reacties
BasTrom
BasTrom9 mei 2023 - 16:18

Klopt helemaal. In de auto luister ik vaak radio 1, maar 9 van de 10 keer muziek. Dan op BNR of BBC weinig tot geen muziek. Soms weer eens terug naar radio 1.....muziek.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans39 mei 2023 - 20:43

@Trom Ik betreur ook de overgang van Radio 1 als informatiezender zonder muziek naar de huidige opzet met (in mijn ogen vreselijke) muziek. Maar 9 van de 10 keer is echt zwaar overdreven.

Kwartje59
Kwartje5910 mei 2023 - 6:19

Voetbal en andere sporten overspoelen deze zender. Ik luister steeds vaker naar BNR. Liever een herhaling dan weer dat sportgeschreeuw.

BasTrom
BasTrom10 mei 2023 - 6:41

@frans akkermans Nou...dat is echt niet overdreven, misschien iets aangezet... maar ik luister alleen radio in de auto en nog niet eens vaak, maar echt heel vaak laat het 8 van de 10 keer zijn, dat op radio 1 muziek is of net muziek wordt ingezet. Hoogst irritant. Vooral omdat soms interessante gesprekken worden afgeraffeld om maar weer muziek op te kunnen zetten.

oproerkraaier
oproerkraaier9 mei 2023 - 13:19

Cor van de Laak was toch Avro-lid?

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer9 mei 2023 - 13:33

Ja, van die dingen. Maar wél kritisch AVRO-lid, hè.

WillemdeGroot
WillemdeGroot9 mei 2023 - 13:08

Heerlijke, welhaast ouderwetse, humor.

EenMening3
EenMening39 mei 2023 - 12:52

De AVROTROS is inderdaad vleesch noch visch. Als je een doorwrochte documentaire wilt zien moet je bij de VPRO zijn.

6 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk9 mei 2023 - 13:12

"Als je een doorwrochte documentaire wilt zien moet je bij de VPRO zijn." Bestaan die nog? Of hebben we het dan over de documentaire die twee jaar geleden werd uitgezonden?

Vuurrood
Vuurrood9 mei 2023 - 13:19

IHAG: Welke documentaire van twee jaar geleden?

Nicolay2
Nicolay29 mei 2023 - 13:51

IkHebAltijdGelijk 9 mei 2023 - 15:12 Ik denk dat je beter je Nick name kan veranderen als je de afgelopen 2 jaar niet naar de informatieve documentaires van de VPRO hebt gekeken. Veel plezier met het naar de informele commerciële zenders kijken.

WillemdeGroot
WillemdeGroot9 mei 2023 - 14:02

Tja, Gelijkhebber, jouw vragen bewijzen in welke wereld je leeft. Die van de oppervlakkige, populistische beeldvorming, waarmee de private en helaas steeds meer npo-omroepen er blijk van geven dat kijkcijfers boven inhoud gaan. Het gaat tenslotte om het volk dat brood en spelen wil, niet iets waarmee je ook nog moet nadenken, brrrr.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk9 mei 2023 - 14:35

Voor inhoudelijke bijdrage kijk ik niet naar publieke en ook niet naar commerciële televisie. De tijd dat daar een inhoudelijke bijdrage zit is (helaas) voorbij.

onyxcumulus
onyxcumulus10 mei 2023 - 10:02

@IkHebAltijdGelijk 9 mei 2023 - 16:35 ""Voor inhoudelijke bijdrage kijk ik niet naar publieke en ook niet naar commerciële televisie. De tijd dat daar een inhoudelijke bijdrage zit is (helaas) voorbij."""" Je past je wel geweldig aan, aan dat inhoudsloze..doe je goed

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk9 mei 2023 - 12:46

Het hele Songfestival is geldverspilling. Het zijn alleen maar eendagsvliegjes die muzikaal de kwaliteit nooit zullen halen bij meer beschaafde muziek.

7 Reacties
Vuurrood
Vuurrood9 mei 2023 - 13:22

Ik heb niets met het song festival maar jij moet toch eens kijken naar al de winnaars en winnaressen uit het verleden en wat van hun "eendagsvlieg" zijn is terechtgekomen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk9 mei 2023 - 13:37

"Ik heb niets met het song festival maar jij moet toch eens kijken naar al de winnaars en winnaressen uit het verleden en wat van hun "eendagsvlieg" zijn is terechtgekomen." Waarom zou ik me verdiepen in oppervlakkige mensen die ooit eens bekend waren omdat ze met één of ander songfestival meededen. Nee dat zijn voor dat momentje misschien winnaars, maar daarna heb je er niets aan.

oproerkraaier
oproerkraaier9 mei 2023 - 14:11

Dit was de eerste en de laatste die leuk vond: https://www.youtube.com/watch?v=gAh9NRGNhUU

Vuurrood
Vuurrood9 mei 2023 - 14:28

IHAG: Wel eens van Abba gehoord? Lennie Kuhr gehoord? Wat moet ik mij voorstellen bij jouw "beschaafde" muziek?

r v b
r v b9 mei 2023 - 16:51

@IHAG: the winner takes it all

Lalanke
Lalanke9 mei 2023 - 17:13

Hehehe, hoe krijg je het je strot uit. Andere betichten van oppervlakkigheid. Eigenlijk heb je best wel humor.

Lalanke
Lalanke9 mei 2023 - 19:36

Die inhoudelijke bijdrage is er wel, maar typisch voor het past niet in je straatje. Dat zegt genoeg over hun maar, vooral over jou.