Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Gefeliciteerd!

  •  
03-11-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Joop bestond maandag vijf jaar
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo dol ben op verjaardagen en jubilea maar dit vijf-jarig bestaan is toch wel een bijzondere. Vooral ook omdat velen dachten dat het plan voor een linkse opiniesite gedoemd was te mislukken.
Toen ik in 2009 samen met Maarten van den Heuvel deze linkse opiniesite startte, werden we voor gek verklaard. Wie wilde er nou nog links zijn? Het hele idee van links en rechts was achterhaald vonden velen. Ik had er eerlijk gezegd zelf ook wat moeite mee. “Ik zou het woord links niet gebruiken,” zei een vriend toen ik hem maanden eerder bij een kop koffie de plannen voorlegde. Hij had gelijk. Het klonk niet goed. Progressief, dat kon nog net.
Inmiddels zijn de tijden veranderd. Links is geen taboe meer en blijkt geen stroming die is opgelost in het zogenaamde einde der geschiedenis. Links is zelfs weer in rap tempo in zwang aan het raken, met dank aan onder meer Thomas Piketty die aantoonde dat, in tegenstelling tot wat velen dachten, ongebreideld kapitalisme niet automatisch een zegen is voor de democratie. Voor zo ver dat niet al duidelijk was geworden door de bankencrisis die kort voor de lancering van Joop losbarstte.
Joop is met een minimaal bezette redactie van 5 redacteuren, die de site 7 dagen per week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat vullen en runnen, in vijf jaar tijd uit het niets en zonder enige reclame een volwaardige, goed gelezen nieuws- en opiniesite geworden. Waar druk gedebatteerd wordt tussen bezoekers afkomstig uit alle politieke stromingen. Dat is vooral ook te danken aan de honderden opiniemakers die hun werk op Joop publiceren. Het is ook een plek waar zoals dat hoort bij een progressieve site, vernieuwing vandaan komt. Van de vier schrijvende opiniemakers die NRC vorig jaar selecteerde als de ‘nieuwe gezichten van 2013’ zijn er drie (mede) bekend via Joop. Bij de lancering vroeg Jeroen Pauw wanneer de site een succes zou zijn. Ik antwoordde: “Als jullie mensen als gast uitnodigen op basis van stukken die op Joop zijn verschenen.” Dat is inmiddels regelmatig het geval.
Joop heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol gespeeld in het aanjagen van de Zwarte Piet-discussie. Dat debat is voor het eerst in de geschiedenis uitgegroeid tot het meest gepassioneerde debat van het land. En voor het eerst lijkt het er op of er daadwerkelijk iets gaat veranderen aan de traditionele figuur, die al eerder werd aangepast op aspecten als boeman en knecht. Het lijkt onontkoombaar dat hij, door het debat dat voor velen een eye-opener was, nu ook verandering zal ondergaan op het gebied van zijn omstreden raciale kenmerken. Het Zwarte Piet-debat heeft er daarnaast mede voor gezorgd dat racisme in de samenleving, een onderwerp waar jarenlang voor werd weggekeken, weer aandacht krijgt.
De middelen van Joop zijn zeer beperkt maar we slagen er in toch veel los te maken. We zoeken in het nieuws naar elementen die ten onrechte onderbelicht blijven. Zo brachten we de eerste keer dat Wilders zijn ‘minder, minder’ uitspraak deed onder de aandacht. Hij deed die uitspraak in een video-reportage van de NOS zonder dat het opgemerkt werd. Joop constateerde dat Wilders voor het eerst openlijk racistisch was en bracht dat als nieuws. De rest is bekend.
Ik kan nog een hele lijst voorbeelden aanhalen maar Joop is alleen maar echt een succes dankzij de bezoekers. Jij dus. En daar wil ik je van harte mee feliciteren.

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor