Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Geert Wilders is een fan van oorlogsmisdadigers

  •  
11-12-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3714 keer bekeken
  •  
kee jole 634848

Peter Kee & Francisco van Jole bespreken de politieke ontwikkelingen in Den Haag. Het begint al meteen met een confrontatie. Gevraagd naar of hij wel eens op een ingenomen standpunt terugkomt geeft Van Jole het voorbeeld van de genocide die Israël aan het plegen is tegen Palestijnen. "Ik twijfelde aanvankelijk of je dat wel zo moest noemen maar inmiddels zijn daar toch wel veel aanwijzingen voor. Het gebeurt me overigens vaker dat linkse mensen iets zeggen, ik daar aanvankelijk niet in meega maar later inzie dat ze toch gelijk hebben." De bekentenis ontlokt een smalende reactie van Kee die er niets van gelooft.

Kee vertelt hoe hij respect heeft voor het optreden van Jimmy Dijk. Na aanvankelijke steun voor de motie trok de SP die later in. "Dat ging nog vrij snel en ruimhartig en dat zie je niet vaak in de politiek." Van Jole stelt dat de kwestie laat zien hoe weinig voeling de partijen en hun woordvoerders integratie in de Tweede Kamer hebben met de bevolkingsgroepen waar het om gaat. "Daardoor werden ze verrast door de reacties."

Daarna geeft Kee een inkijk in de onderhandelingen over de onderwijsbegroting. Het is nog niet duidelijk of de coalitie er in slaagt een akkoord te sluiten met rechtse partijen als SGP en JA21 om een meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen. En de steun van CDA en ChristenUnie wellicht. Van Jole is verbaasd dat die laatste mee onderhandelt. "CU is toch de partij van principes, die gaat nu het beleid van Wilders mogelijk maken. "Dat wordt dan verantwoordelijkheid nemen genoemd, maar kijk eens waar je jezelf precies medeveranntwoordelijk voor maakt." Van Jole vindt een cordon sanitaire verstandiger maar Kee ziet daar niets in.

Dan gaat het over de PVV en het kabinetsbeleid. Zoals het bezoek van Wilders aan Israël. Volgens Van Jole laat het zien dat Wilders overal schijt aan heeft en zijn kiezers vinden dat prachtig. "Misschien zou er eens onderzoek gedaan moeten worden naar de normen en waarden van die mensen." Van Jole constateert dat Wilders fan is van oorlogsmisdadigers. "Eerste bewonnderde hij Poetin, zelfs na het neerhalen van de MH-17, nu is bij Netanyahu die oorlogsmisdaden begaat. Dit is wat hij prachtig vindt."

Tot slot gaat het nog over minister Faber, de minister die niets voor elkaar krijgt maar waar de PVV-kiezes mee weglopen.

Bekijk het hele gesprek op de site van NPO Radio 1 of beluister de podcast (en abonneer je).

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

Mc-B
Mc-B
14 dec. 2024 - 8:15

Waarom wordt Israel van genocide beschuldigd, terwijl juist de Palestijnse Hamas zich openlijk heeft uitgesproken voor genicide op de Joden in die zin, dat Israel volledig van de kaart moet. Daarbij zijn de Palestijnen degene die doelbewust de aanval zijn begonnen op Israelische burgers en niet op een militair doel.

Deze Hamas organisatie is de door de Palestijnse bevolking gekozen authoriteit en dus verantwoordelijk voor het welzijn van haar inwoners. Deze organisatie strijdt niet met open vizier, maar verstopt zich onder het volk en maakt daardoor moedwillig veel slachtoffers waarvan Israel vervolgens de schuld krijgt.

Hiermee maakt Hamas willens en wetens hun burgers en gebouwen tot militair doel.

Militaire doelen mag Israel aanvallen om zich te verdedigen. Dat is haar recht.

Het is in zo'n situatie onmogelijk om Palestijnse burger slachtoffers te vermijden.

Alles waar Israel van wordt beschuldigt is in feite de verantwoordelijkheid van Hamas. Er zijn kennelijk nog veel Antisemitische Joden haters in de wereld die de feiten om willen draaien.

Lopez
Lopez
12 dec. 2024 - 17:17

Lees ook:

Geert Wilders bezoekt Israëlische oorlogsmisdadigers en kolonisten

https://rightsforum.org/geert-wilders-bezoekt-israelische-oorlogsmisdadigers-en-kolonisten/

RaymondenJoop
RaymondenJoop
12 dec. 2024 - 13:33

Zoek niet de splinter in het oog van een ander als je er zelf een balk in hebt zitten.

3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens12 dec. 2024 - 14:44

@ RaymondenJoop

Jij schrijft: Zoek niet de splinter in het oog van een ander als je er zelf een balk in hebt zitten.

Er staat: Van Jole constateert dat Wilders fan is van oorlogsmisdadigers

Met argumentatie een stuk over Netanyahu en een verwijzing naar Poetin. Beiden oorlogsmisdadigers. En Wilders is duidelijk fan. Jij suggereert nu dat Van Jole fan is van oorlogsmisdadigers. Welke dan? En onderbouw dat eens?

Nu zijn bijbelteksten sowieso niet erg serieus te nemen verhalen. Maar doe jij dan eens eren poging onzin te onderbouwen.

Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 16:39

Raymond

Goed advies. Altijd bruikbaar.

Alleen nog wel even duidelijk maken waar het precies op slaat.

Lopez
Lopez12 dec. 2024 - 17:20

Die kunnen Geert W. en de PVV-kiezers in hun zak steken.

Joop1961
Joop1961
12 dec. 2024 - 10:57

Ja dat onderzoek zou eens op het blanke ras gedaan moeten worden en vooral op pvv en christelijke stemmings makers .

Als je naar het dorp Veen kijkt ( deel Biblebelt) hebben ze op bepaalde dagen van het jaar schijt aan alle normen en waarden en dat geldt natuurlijk ook voor rechtse radicalen de vriendjes van wilders.

Alleen al het gedrag in dit huidige kabinet is gewoon ASO te noemen op alle fronten.

4 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop12 dec. 2024 - 13:50

EN u gebruikt nog immer het woord 'blank'. Schandalig.

Karingin
Karingin12 dec. 2024 - 15:28

Ach gos, Rmondje snapt niet dat Joop61 hier de terminologie van extreem- en christelijk rechts gebruikt om een punt te maken...maar die heeft dan ook een balk in z'n oog lees ik net

frankie48
frankie4812 dec. 2024 - 16:26

Ja Joop1961, de kennis in het verleden opgedaan met wetenschappelijk onderzoek over Nederland en zijn inwoners, die hebben wij verkregen omdat goudvissen de vragen ingevuld hebben.

Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 16:45

Raymond

Ik vind het verstandiger dat mensen 'wit' i.p.v. 'blank' gebruiken.

Maar daar ga ik niet over. En u gaat er ook niet over.

Ik ben dan ook bang, dat u weer eens iets verkeerd begrepen hebt als u denkt dat wanneer ik - of een ander - het schandalig zou vinden dat iemand dat 'blank' gebruikt, dat het woord daarmee een soort van verboden zou zijn.

frankie48
frankie48
12 dec. 2024 - 10:20

Andere een veeg uit de pan geven, daar is Francisco wel een meester in.

Terwijl hijzelf als hoofdredacteur van Joop.nl pas na enige tijd een nuance gaat aanbrengen over zijn ingenomen standpunt, als Israël harder terugslaat dan hijzelf had verwacht.

Dus effe voor alle duidelijkheid, zijn mening wordt dus niet bijgesteld omdat de opinie hier op Joop.nl een totaal andere is.

5 Reacties
LaBou
LaBou 12 dec. 2024 - 12:29

en daar wil je wát mee zeggen?

frankie48
frankie4812 dec. 2024 - 16:27

Beste Labau,

Wat is nu precies jouw vraag?

Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 16:46

LaBou

Ik vroeg me hetzelfde af.

Lopez
Lopez12 dec. 2024 - 17:22

@frankie48

[Dus effe voor alle duidelijkheid]

Eeeh... duidelijkheid?

Sachs
Sachs12 dec. 2024 - 18:38

[... als Israël harder terugslaat dan hijzelf had verwacht.]

Bedoelt u de Nakba? Of is dat '48' toeval?

Effie2
Effie2
12 dec. 2024 - 9:26

Wilders 'profiteert' mijns inziens van de instroom van vluchtelingen, omdat die mensen, door het gewelddadig optreden van zijn politieke vrienden, de harteloos autoritaire regeringsleiders, huis en haard verlatende, een veilig heenkomen zoeken. Wie zich dat niet realiseert is het zoveelste slachtoffer van zijn walgelijk populistische retoriek.

Morbidangel
Morbidangel
12 dec. 2024 - 8:32

Geert Wilders is een fan van iedereen die bezig is om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk niet-blanken op de wereld zijn.

Lopez
Lopez
12 dec. 2024 - 1:07

Inderdaad, Wilders is een fan van de wegens oorlogsmisdaden gezochte Netanyahu (hij noemt hem ‘mijn goede vriend, die een Nobelprijs verdient’) en van de agressieve kolonistenbrigades in de Israëlische regering en politiek en in de bezette gebieden (Westoever, O-Jeruzalem, Gaza), die zich uitspreken voor annexatie van die gebieden en verdrijving van de Palestijnen naar Jordanië en Egypte.

Plechtige statements als ‘Nooit meer’ hebben voor Wilders geen enkele betekenis. Essentiële instellingen als het Internationaal Strafhof en Internationaal Gerechtshof mogen wat hem betreft vandaag nog worden opgedoekt, en mensenrechten en de internationale rechtsorde worden afgeschaft.

Ik vind zijn opvattingen huiveringwekkend en – nog geen tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog – ontgoochelend, en de enorme steun waarop hij zich in Nederland mag verheugen idem dito.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 dec. 2024 - 11:02

Als hij nu naar Poetin gaat, Rusland, krijgt hij er twee voor de prijs van een.

Ramon147
Ramon147
11 dec. 2024 - 20:51

@[ Geert Wilders is een fan van oorlogsmisdadigers ].

-He that is without sin among you, let him first cast a stone- !!

https://rightsforum.org/tweede-kamer-wil-wapenexportregels-ontduiken/

3 Reacties
Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 8:17

Ramon

Eerst, waarom moet dat in het Engels?

En dan:

Waar slaat dit op!

"Wilders is een fan van oorlogsmisdadigers."

Dat is een stelling.

De vraag is dan: Valt die stelling te onderbouwen ja of nee.

Maar dat is wel iets heel anders dan 'een steen willen gooien' en dat niet mogen doen omdat je zelf ook niet 'zonder zonde' bent.

Ramon147
Ramon14712 dec. 2024 - 11:51

@Zandb

@ [Waar slaat dit op! ] .

Dat weet jij donders goed , jongen . Je houdt alleen maar jezelf voor de gek.

Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 16:51

Ramon

Ik doe m'n best om zakelijk - dus feitelijk - te reageren. Maar helaas. Die paarlen zijn aan u niet besteed.

De vraag is namelijk waar het op slaat, dat wie zonder zonde is de eerste steen mag werpen. Het volgende is een stelling - en geen zonde - "Wilders is een fan van oorlogsmisdadigers".

Dus of die stelling klopt of die klopt niet.

En dat heeft niets met uw Engelse spreuk te maken.

Dus kom op zeg. Zo dom bent u toch ook weer niet? Of wel........?

JaapBo
JaapBo
11 dec. 2024 - 17:48

Er zijn wel meer NL-ers die het genocidale Israel blijven steunen.

2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist11 dec. 2024 - 19:18

Dat zal wel, maar ik zie Timmermans, Jetten, Omtzigt of Bontebal nog niet bij Netanyahu op schoot zitten.

Zandb
Zandb12 dec. 2024 - 8:18

Jaap

Ja, en?

Doen die ook allemaal of ze Nederland vertegenwoordigen en gaan op bezoek?

Anna R. Chist
Anna R. Chist
11 dec. 2024 - 17:25

Wilders heeft naar eigen zeggen twee grote helden Thatcher en Sharon, die laatste was verantwoordelijk voor de slachting in de vluchtelingenkampen Sabra en Shatila.

3 Reacties
Andreas4
Andreas411 dec. 2024 - 19:33

En Thatcher was zelf weer een grote fan en vriendin van o.a. generaal Pinochet.

Anna R. Chist
Anna R. Chist11 dec. 2024 - 19:42

En noemde Mandela een terrorist.

LaBou
LaBou 12 dec. 2024 - 12:33

Dat deed Amerika ook. Maar nu er een organisatie in Syrie de macht heeft gegrepen die Amerika en israel wel aanstaat wordt die vliegensvlug van die terroristenlijst gehaald, samen met de leider van die organisatie.

Joshua45
Joshua45
11 dec. 2024 - 16:53

daar voelt hij zich wss thuis.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor