Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Geen uitweg uit armoede'

  •  
17-08-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
voedselbank300.jpg
EenVandaag: Vier op de tien armen denkt nooit meer uit armoede te komen 
In Nederland leeft in totaal iets minder dan 10 procent van de huishoudens onder het sociale minimum. Uit cijfers van het SCP blijkt dat in 2011 zo’n 1,1 miljoen Nederlanders niet rond konden komen en uit onderzoek van de Kinderombudsman afgelopen juni blijkt dat één op de negen kinderen opgroeit in armoede. Door de aanhoudende economische crisis zal dit aantal alleen maar stijgen. Vier op de tien van hen die in armoede leven, zien geen uitweg meer.
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='"+gaJsHost+"google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E")); try{var pageTracker = _gat._getTracker("UA-11792878-1");pageTracker._trackPageview();}catch(err){} EenVandaag deed onderzoek naar armoedebeleving onder zo’n 2000 mensen die zelf aangaven arm te zijn. De helft (51%) van de ondervraagden schaamt zich voor zijn armoede. Ze proberen het te verbergen door de schijn op te houden, bijvoorbeeld door te veinzen ziek te zijn om niet mee te hoeven naar de bios en feestjes. Vier op de tien verwacht nooit meer uit de armoede te komen.
Cijfers Een ruime meerderheid legt de oorzaak van armoede grotendeels buiten zichzelf; 89%. Voor een groot deel van de mensen is de economische crisis een belangrijke factor: 45% denkt zonder de crisis niet arm te zijn geweest, 40 procent denkt van wel.
EenVandaag ondervroeg in totaal 28.000 mensen, van wie 2.000 aangaven arm te zijn. Van alle ondervraagden zegt 68 procent dat armoede in Nederland een serieus probleem is. Een ruime meerderheid (60%) vindt dat iemand die in zijn eerste levensbehoeften kan voorzien, nog steeds arm kan zijn. Een derde vindt dat wanneer iemand een woning, kleding en eten heeft, er per definitie geen sprake kan zijn van armoede.
Zaterdagavond reageert staatssecretaris Jetta Klijnsma op het onderzoek. Na de uitzending is deze hier terug te zien.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

jaapvos
jaapvos17 aug. 2013 - 11:03

De beste armoedebestrijding is het creeeren van banen & ook daarin slaagt de vvd totaal niet doordat het complete mkb ten gevolge van lastenverzwaring 'op zijn gat ligt'. We zijn wel gastland voor brievenbusbedrijven die veel geld opleveren voor de schatkist maar 0,0 banen & de hypotheken-buble die ons mede de economische das heeft omgedaan wordt ook niet hervormd door de conservatieve liberale vvd. Zelfs nu nog niet !? Met de vvd komen we geen steek vooruit & komen we nergens, ja, alleen de rijkeren hebben baat bij de vvd. Vanaf modaal en daaronder moet het hebben van links..... Voor de vvd is armoede eigen schuld dikke bult terwijl zij tezamen met het cda de illusie van onze hypothekenconstructie hoog (blijven) houden. Sterker nog voor velen van ons was het een breekpunt om een keuze te maken voor links of rechts tijdens verkiezingen. Wou links de hypotheken aanpakken kiezen wij voor rechts omdat lekker alles hetzelfde zou blijven & nu de bom is gebarsten heeft links het weer gedaan...... Wake up, we hebben een sterke overheid nodig om de boel overeind te houden (ook de banken uiteindelijk) !!!

anjojans
anjojans17 aug. 2013 - 11:03

@Leo, ik heb het niet over de Nederlanders die in het buitenland wonen, maar hier in Nederland! met een gekort AOW en AIO. In het buitenland krijg je geen AIO uitkering!! Volgens Asscher's laatste berichten zal dit voor hen teruggedraaid worden per 1.1.2014. Een bedrag wat zij kwijt zijn over de laatste 2 jaar, jammer, maar dat krijgen ze niet terug! Volgens mijn oude vrienden hebben zij er per 1.7.2013 €0,63 per persoon per maand bijgekregen! Inderdaad de allerarmsten ouderen van Nederland! Waarom moeten rijke mensen wel een AOW krijgen, maak het toch inkomensafhankelijk! en kom nou niet aan ja maar ik heb premie betaald,dat heb je ook voor je brandverzekering gedaan,maar dan steek je nog niet je huis in brand na 40 jaar he?

neutralist
neutralist17 aug. 2013 - 11:03

10%, keurige score. Jammer dat ze de oorzaak buiten zichzelf leggen. Was het maar zo simpel.

[verwijderd]
[verwijderd]17 aug. 2013 - 11:03

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
lembeck
lembeck17 aug. 2013 - 11:03

Wat bedoel je?? Heb je überhaupt de links gelezen die erachter zitten? Of heb je die al direct afgeserveerd, als zijnde onbelangrijk voor jou? Lees DIT dan eens: http://opiniepanel.eenvandaag.nl/uitslagen/46653/veel_mensen_zien_geen_uitweg_uit_armoede Je kunt nog verder gaan om het per provincie te zien. http://www.eenvandaag.nl/economie/46859/armoede_de_nieuwe_armen http://www.eenvandaag.nl/economie/46845/_armoede_in_nederland_geef_geen_geld_maar_groenten En zo zijn er meer. Zolang je de armoede in je eigen land en omgeving wenst te verdoezelen met allerlei onnozel opmerkingen, ben je je kop in de drek aan het stoppen. Misschien moet je die dan maar daar houden. Aan mensen, zoals jij hebben we we niets en we kunnen ook niets van jou verwachten. Evert schiet raak. Zoals zo vaak. Mensen worden weggeworpen, als ze niet meer renderend zijn. Maar dat is doorgaans niet de schuld van de mensen zelf. Zonder die hoogst noodzakelijke nooduitgang zullen er veel mensen aan onderdoor gaan.

JAWEH
JAWEH17 aug. 2013 - 11:03

Als je zou moeten schamen ten opzichte van je vrienden omdat je minder te besteden hebt, dan zijn het geen vrienden van je. Ik ben bereid om voor alle zwakkeren op te komen in Nederland maar de armoede in ons landje is natuurlijk wel een relatieve armoede. Waar veel mensen mee worstelen is een plotselinge achteruitgang van het inkomen. Het is verschrikkelijk moeilijk om een stap terug te moeten doen in je uitgavenpatroon. het zijn de schulden die deze mensen de das om doen. De 22 procent rente die deurwaarder rekent, de percentages die commerciele schuldhulpverlenings-bedrijfjes eruit slepen. Daar gaat het fout. Maar het kan wel hoor. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik ben afgekeurd en heb geen hoog inkomen, en door een plotselinge kostenpost heb ik flink moeten bezuinigen. Ik heb op dit moment een budget van 50 euro per week en kan daar prima van leven. - In plaats van de bus te nemen pak ik de fiets of ga lopen. - Ik pluis elke folder uit om te kijken waar het eten het goedkoopst is, en ben bereid om naar vier verschillende supermarkten te gaan om mijn boodschappen te halen. In de supermarkt koop ik alleen discount producten en geen merkproducten. - Ik koop geen nieuwe kleding maar tweedehands kleding - Ik ga niet uit, maar lees een boek, zit op internet of luister naar muziek. Ook ga ik wandelen in plaats van op een terrasje zitten. En weet je. Elke keer als ik een banaan die in de aanbieding was door mijn bakje discount yogurth met discount corn flakes roer denk ik bij mezelf. Shit, wat een luxe. Ik eet een banaan die van tweeduizend kilometer verderop komt en over de rug van een nog armere stakker hier naartoe is vervoerd. Ik heb het zo slecht nog niet.

2 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski17 aug. 2013 - 11:03

Nondeju zeg, het lijkt wel of ik mezelf hoor. Kan me helemaal vinden in jouw post. :-)

lembeck
lembeck17 aug. 2013 - 11:03

Met 50 euro kan ik het ook. Ik houd nu 194 euro netto over om van te eten, OV van te betalen en ook de kapper. Ik schat ongeveer op 35 euro per week te zitten. Ja, het gaat nog. Maar ik moet nu wel gaan oppassen en onder de 30 euro per week wordt het beslist te krap.

anjojans
anjojans17 aug. 2013 - 11:03

De allerarmste ouderen in Nederland!!!!Afbouw dubbele heffingskorting De AIO (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen) is de aanvullende bijstand voor AOW-ers die door de combinatie van een onvolledige AOW met geen of weinig aanvullend pensioen, een inkomen hebben onder het sociaal minimum. Tot december 2011 kregen álle AOW-ers bóvenop hun AOW (of bovenop hun AOW plus AIO) een bedrag van ongeveer 33 euro bruto: de Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen. Vanaf januari 2012 is dat veranderd: de KOB wordt voor de AIO (die opgevat wordt als een bijstandsuitkering) beschouwd als ‘inkomen’, net als bijvoorbeeld bedrijfspensioen. Dat wil zeggen dat de AIO verlaagd wordt met het bedrag van de KOB (die 33 euro bruto). Je krijgt daarmee de rare situatie dat iedereen met een volledige AOW en aanvullend pensioen, die KOB wél extra krijgt, maar dat het bij degenen met onvolledige AOW + AIO verrekend wordt. Terwijl je zou denken dat zo’n koopkrachttegemoetkoming juist bedoeld is voor de laagste inkomensgroep.Een echtpaar heeft per 31.12.2013 €1760,00 bijgedragen aan de crisis en leeft verder in armoede!

2 Reacties
leoklei
leoklei17 aug. 2013 - 11:03

Deze Wetgeving is achterhaald en door Protesten en Processen van de in het Buitenland wonende Gepensioneerden hersteld de nabetaling ervan vind plaatst in november van dit jaar is ons belooft door de Nederlandse Overheid we wachten het maar af de onbetrouwbaarheid van de Nederlandse Overheid is ons bekend.

lembeck
lembeck17 aug. 2013 - 11:03

Klopt. Wie te weinig AOW ontvangt en aanvulling nodig heeft, zal naar de Sociale Dienst moeten. Zodra je 50-100 euro via de Bijstand ontvangt ben je onderworpen aan de eisen voor bijstandsgerechtigden. Ook controles komen van hen uit dan. Vooral bij arme ouderen zijn ze extra streng, maar dat doet de SVB ook. Wel huisbezoeken bij armere ouderen en nauwelijks tot nooit bij de rijke(re). Dat is al jaren zo.

Reiger2
Reiger217 aug. 2013 - 11:03

Dé cruciale (vervolg-) vraag wordt naar mijn idee niet gesteld: Waarom denkt u niet uit de armoede te zullen komen? Of: Wat heeft u nodig om uit de armoede te komen? Ik bedoel: armen zijn toch niet per definitie zielige, afhankelijke, onzelfredzame mensen? Wie ze wel als zodaig wil behandelen, schrijft ze op voorhand af. Dat is pas ontnemen van perspectief!

1 Reactie
lembeck
lembeck17 aug. 2013 - 11:03

Klopt, Hanneke. Maar veel van de oplossingen kosten geld. Veel geld soms en dat is er niet (meer). Bovendien gaan kleding en schoeisel slijten in de loop der jaren, zodat ook verschijnen op sollicitatiegesprekken, of speed date gesprekken, niet langer meer verantwoord is vanwege de kleding. Mensen worden nog altijd op voorhand vanwege kleding opzij geschoven, zonder naar ze te luisteren.

Sonia2
Sonia217 aug. 2013 - 11:03

Dus 1 op de 10 huishoudens leeft inmiddels onder het sociaal minimum. En we blijven nog steeds braaf doorsnurken. Als we nou eens voor elk uur dat we op het internet zitten eens 1 minuut lang nadenken over dat feit?

1 Reactie
lembeck
lembeck17 aug. 2013 - 11:03

Wat voegt dat dan toe, Sonja? Kan je niet veel beter bijeenkomsten organiseren om te zien hoe je in je eigen omgeving zulke mensen kunt helpen? Door samen te werken, moestuintjes te maken, kinderen in beweging te krijgen... heb je meer aan dan een minuutje contemplatie.

MarjoleinS2
MarjoleinS217 aug. 2013 - 11:03

Wat een inzage in persoonlijke omstandigheden hieronder, mooi om te lezen :-) !! Het relativeren van je persoonlijke omstandigheden is een enorme hulp om de (tijdelijke) armoede door te komen, mensen van tegen de 60 kunnen het ook als pensioen of pre pensioen beschouwen. Dan heb je het altijd minder dan in de periode dat je werkzaam was, je kinderen zijn inmiddels het huis uit, en zoals ik hieronder las kom je je tijd wel door met lezen, luisteren naar muziek etc. Maar deze meneer heeft het getroffen met zichzelf. Hij kan het goed met zichzelf vinden en zal zich niet snel eenzaam voelen, wel alleen maar niet echt eenzaam. Hij zal zich ook niet snel vervelen. Hij heeft niemand nodig om zich te vermaken. Een lieve partner is altijd welkom, maar dan als aanvulling niet als invulling :-) Dat is geen trucje, of een levensinstelling maar een karakter eigenschap. En is dus niet iedereen gegeven om op deze wijze mee te buigen met de situatie waarin hij of zij is beland. Maar voor heel veel mensen geldt dit niet. Zij missen collega's, vrienden, familie om zich heen. Vanwege het gemis aan financiële armslag moeten zij met grote regelmaat van de klok sociale gebeurtenissen afslaan. Je kan één keer zeggen dat je het niet bekostigen kan, ook nog wel een tweede keer, maar al gauw sluipt het vermoeden erin dat ze je ook wel lastig vinden. En dat wil je niet dus ga je het zoveel mogelijk vermijden. Daar kan je wel eenzaam en alleen door voelen. Onbegrepen ook. Gelukkig zijn er ook veel mensen die middels vrijwilligerswerk een daginvulling vinden en zich ook nodig voelen. Dan ontmoet je vaak ook logenoten en is er meer begrip, onderlinge samenhang en komt daar weer sociale cohesie uit voort. Voor gezinnen met kinderen is armoede wel degelijk wrang. Armoede relativeer je voor kinderen niet weg, want je kinderen komen buiten het sociale gebeuren met leeftijdgenootjes te staan en dat is van invloed op de ontwikkeling van het kind. Periodes van armoede kan je ook heel creatief maken, dat is een heel constructieve manier om te leren hoe je geld te besteden want je kan het maar één keer uitgeven. Het dubbeltje tig keren omdraaien is prioriteiten stellen. Daar is niets mis mee. Kinderen kunnen daar ook van leren. Het is geenszins gezegd dat kinderen die in armoede opgroeien later niet de drive ontwikkelen om armoede te ontgroeien, maar ze leren al wel jong zaken op waarde te schatten . Armoede wordt pas erg als er geen perspectief meer is. Daar kan je depressief en lamlendig van worden. En in een samenleving als de onze kan het niet zo zijn dat er geen perspectief geboden kan worden door in te zetten op een voortdurend mantra van de eigen verantwoordelijkheid, en vervolgens mogelijkheden de pas af te snijden alvorens ze tot ontwikkeling kunnen komen. Dat is wat dit kabinet aan het doen is. Héél eenzijdig de staatskas op orde willen brengen ten koste van een gezonde samenleving waarin iedereen kansen zou moeten kunnen krijgen om een bepaalde mate van levensstandaard te leven!!! Mensen uitsluiten middels maatregelen als bezuinigingen en lastenverzwaring en deze bij dat deel van de burgers neer te leggen die het al zwaar hebben en het andere deel te ontzien is niet de weg. Juist dat deel dat heus nog wel wat hebben kan in de portemonnee. Wat zeg ik, weinig tot niets merken van de crisis behalve wat ze lezen in kranten of op tv zien zouden ze in het oplossen van de crisis moeten betrekken. Je kan mij niet wijs maken dat deze mensen en masse niet genegen zijn meer belasting te willen betalen, als was het maar tijdelijk, tot we uit de crisis zijn. Net zo goed als dat je de maatregelen voor mensen met een kleine tot zeer kleine beurs de garantie zou moeten kunnen geven dat dit voor hen ook maar tijdelijk is. Dan biedt je mensen een perspectief!! En perspectief biedt de samenleving uitzicht op verbetering. Dat kan al een impuls zijn om de economie aan te jagen i.p.v. steeds te roepen dat het allemaal pijn doet, maar we de volgende generatie niet met schulden kunnen opzadelen en meer van dat soort dooddoeners. Het kan en het mag, we kunnen een heel andere weg in slaan bij het oplossen van de crisis, maar dan moet er wel een politieke wil zijn. Die zie ik alleen nog bij de SP. Dit is geen promotie voor de SP, maar ik heb gaande weg de SP leren kennen en zie in dat zij veel meer met de beide benen op de grond staan dan een idealistische partij als de VVD of D'66, die een zwaar Neo Liberaal beleid voor staan, en hele groepen mensen uitsluiten uit de samenleving. Dat is hun idealisme, en ik moet zeggen bepaald niet de mijne. Daar zou verandering in moeten komen. Relativeren is een groot goed in tijden van crisis, maar het mag niet gebeuren dat perspectieven worden ontnomen bij één deel van de bevolking en het andere deel 'alle' geneugten van het leven zou mogen leven.

1 Reactie
JAWEH
JAWEH17 aug. 2013 - 11:03

Maar het is ook gezond om realistisch te zijn Marjolein, Wie slecht opgeleid is, en de capaciteiten niet bezit om een hoger scholingsniveau aan te kunnen, is in de huidige maatschappij kansloos. Wat blijft er dan voor die mensen over, want er zullen altijd mensen zijn die hen hele leven moeten ploeteren. Eigenlijk is dat mensonterend. Slachtoffer zijn van je genetische pakketje. Misschien dat dit ooit verandert als men het menselijk gen kan manipuleren.