Wakker Dier boekt wederom succes: Grote producenten van geitenkaas gaan verpakkingen aanpassen
Stichting Wakker Dier meldt zondag dat grote producenten van geitenkaas hun verpakkingen gaan aanpassen. Nu zijn deze veelal voorzien van plaatjes met geiten die rondlopen in de wei. Dit terwijl de dieren bijna altijd op stal staan.
Wakker Dier voerde actie tegen onder meer Bettine en Milner en supermarkten Lidl en Aldi vanwege de afbeeldingen. Volgens Wakker Dier staan van de 270 duizend melkgeiten alleen de biologische geiten in de wei. De rest staat het hele jaar in een stal, waar ze weinig ruimte hebben. De plaatjes op de verpakkingen zijn dan ook misleidend.
De stichting spande eerder dit jaar een proefproces aan bij de Reclame Code Commissie tegen de misleidende verpakkingen. Dit proces is nu ingetrokken omdat de grote Nederlandse geitenkaas- en melkproducenten nu van plan zijn niet meer te misleiden. Aldi en Bettine waren de eerste partijen die toezegden hun verpakkingen aan te zullen passen. Daarop volgden er meer, schrijft NRC.
Uiterlijk volgende zomer moeten op alle etiketten de geiten uit de wei zijn weggehaald. Wakker Dier hoopt dat de geitensector ook werk gaat maken van weidegang voor geiten.