Als de doelgroep van het programma (alcohol)verslaafden zou zijn, had ik het betoog gevolgd. Of als reclame werd gemaakt voor alcoholmisbruik. Beide is niet het geval. De lijn doortrekkend zou je bij een pedo-ontmaskerende uitzending van Undercover in Nederland geen reclame voor luiers mogen uitzenden. En bij een programma over iemand met een shopverslaving, zou het geheel ontbreken van reclame gepast zijn.
Tijdens de afvalprogramma's als Obese zie je ook revlames voor voedsel (en geen peen en erwten)...Net zo erg?
Als ik drank of drugs in de aanbieding had zou ik ook reclame kopen tijdens zo'n programma. Dit patroon hoort gewoon bij het neoliberalisme, met grotendeels geprivatiseerde media. Nourdeen maakt wel duidelijk waarom Hugo Chavez en Rafael Correa ingegrepen hebben in de ongebreidelde invloed van commerciele media (daar ferm in het kamp van de voormalige juntas en feodale families).
RTL mag dan een commerciële zender zijn,de uitzending Verslaafd van gisteren vond ik veel indrukwekkender en educatiever dan het vaak kinderachtige Spuiten en Slikken van publieke omroep BNN.
Je moet een lijn trekken. En die lijn is of wel alcoholreclame uitzenden, of niet. Je kunt niet zeggen "je mag wel reclame maken maar niet tijdens dat programma". Alcoholisten kijken ook weleens een film of voetbal international. Daar mogen ze dus wel geconfronteerd worden met alcoholreclame? Of je stelt dat alcoholreclame verderfelijk immoreel is, en dan pleit je voor totale afschaffing, of je moet het los laten. De enige beperking zou wat mij betreft het tijdstip waarop de reclame wordt uitgezonden mogen zijn, niet rond welk programma dat gebeurd.
Uw bezwaar lezend over ongepaste reclame. Komt mij een lang geleden leermoment sterk voor de geest. 53 jaar geleden was ik op bezoek bij mijn schoonzus in New York. Ik was voor het eerst in de States als jonge man. We keken ook TV. Het nieuws vermeldde een treinongeluk met beelden van gewonden en doden. Dit nieuws was maar even wat ik wijtte aan het feit dat het daar vaak voorkomt. Daarna kwam er reclame van een koffiemerk waardooor ik dacht dat dat merk het alleen vertoningrecht had van het treinongeluk. Kan dat zomaar vroeg ik mijn schoonzus. Ze begreep niet wat ik bedoelde, maar toen ik het uitgelegd had begreep ze het nog niet.
Iemand die meent dat een alcohol-verslaafde (zoals ik) overstuur zou raken door die lullige Gall&Gall reclame's heeft werkelijk niets maar dan ook niets van verslavingsproblematiek begrepen...
Als gewezen alcoholverslaafde stoort het mij dat verslaafden naar klinieken worden gestuurd om het weinig succesvolle 12 stappen programma te gaan volgen. Minder dan 10% behaalt daarmee het gewenste resultaat: blijvend herstel. Bovendien kost een behandeling van drie maanden in een privékliniek in Zuid-Afrika tienduizenden euro's. Mooi voor televisie, maar niet weggelegd voor de meesten van de 500.000 alcoholverslaafden. Er zijn veel kansrijker alternatieven weet ik gelukkig uit eigen ervaring, maar dan kan veel minder aan worden verdiend. Meer dan voldoende stof om een écht informatief programma over verslaving te maken. Met een realistisch uitzicht op herstel en tegen een fractie van de kosten. Wie durft? (En ach, die reclame..)