Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Finland vraagt lidmaatschap NAVO officieel aan

Russische dreigementen maken geen indruk
Joop

Geef de straat terug aan fietsers en voetgangers

  •  
24-10-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
image
Na 45 jaar fietsbeleid is het nog geen tijd om feest te vieren
Fietsen wordt in Nederland gezien als net zo vanzelfsprekend als ademhalen. De premier komt op zijn fiets naar het Binnenhof en als dat niet (meer) kan is het groot nieuws. Ook voetballer Arjen Robben komt gewoon op de fiets naar het stadion van FC Groningen. Nederland is trots op de fiets.
Maar die vanzelfsprekendheid van het fietsen was bijna verdwenen. Tot ver in de jaren zeventig was overheidsbeleid er op gericht de rol van de fiets zo ver mogelijk te beperken. Bovendien vielen er in 1974 ruim 3.000 verkeersdoden per jaar, waaronder veel (fietsende) kinderen. Om dit te keren werd op 19 oktober 1975 de Echte Nederlandse Wielrijders Bond (ENWB, de naam werd uiteindelijk Fietsersbond) opgericht, als landelijke bundeling van actiegroepen die het zat waren dat zoveel kinderen in het verkeer omkwamen en dat auto’s de straat hadden overgenomen.
Mede door onze succesvolle lokale afdelingen werd na 1975 de daling van het fietsgebruik gekeerd. De activisten van het eerste uur konden goed samenwerken met gemeenten en gezamenlijk ontwikkelden zij een internationaal toonaangevende visie op fietsen. Hierdoor kent Nederland inmiddels meer dan 37.000 kilometer vrijliggend fietspad, wat zeldzaam was in de jaren zeventig. Ook is in vele woonwijken de maximumsnelheid 30 kilometer per uur en wordt doorgaand autoverkeer geweerd.
Van alle verplaatsingen in Nederland doen we 27% op de fiets. In steden als Groningen, Utrecht en Zwolle is dat zelfs bijna 50%. Daarom geldt Nederland internationaal als fietsparadijs, waaraan buitenlanders zich vergapen. De Fietsersbond zelf heeft zich ontwikkeld van actiegroep tot gerespecteerd gesprekspartner van de overheden. We hebben veel bereikt, dankzij de onvermoeibare inzet van onze vrijwilligers. Maar toch vieren we geen groot feest. En daar is een reden voor.
Verdeling van de ruimte In 1978 brachten wij de poster Ruimtegebruik uit , die liet zien hoeveel ruimte de auto inneemt in onze steden. Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden: lopen, fietsen en openbaar vervoer maken veel efficiënter gebruik van de ruimte dan de auto. De poster is later in vele landen nagemaakt, juist vanwege de verbeeldingskracht.
Deze poster kan helaas nog altijd niet in het museum, want hij is nog steeds actueel. Ook in fietsparadijs Nederland nemen auto’s rijdend en stilstaand nog steeds heel veel openbare ruimte in die niet in verhouding staat tot hun belang voor onze mobiliteit. De fietspaden in onze steden zijn vaak overvol en veel te smal. Met name ouderen en kinderen vinden het op straat steeds vaker te druk om te fietsen.
Een andere verdeling van de ruimte in onze straten is hard nodig om voetgangers en fietsers echt prioriteit te geven. Door de coronacrisis wordt die urgentie alleen maar groter: het ov verliest terrein. Dat terrein kan beter worden ingenomen door gezond en milieuvriendelijk fietsen en lopen dan door de ruimte slurpende auto met zijn stilzittende bestuurder.
Onze actie ‘Geef de straat terug’ is inmiddels door bewoners in ruim 4.200 straten ondertekend. Vijfenveertig jaar na de oprichting van de Fietsersbond is onze boodschap misschien wel actueler dan ooit: Geef de straat terug aan fietsers en voetgangers en geef de Fietsersbond alle reden om over vijf jaar ons vijftigjarig bestaan wél groots te vieren.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (47)

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij27 okt. 2020 - 18:29

Kijk, zo hoort het: "Tweede Kamer: 30 kilometer in bebouwde kom als standaard" Zou de tegenstribbelende minister wel snappen dat er enorm bespaard kan worden op al die borden "max 30" waarmee nu al 70% van de bebouwde kom is voorzien? https://nos.nl/artikel/2354090-tweede-kamer-30-kilometer-in-bebouwde-kom-als-standaard.html

Molly Veenstra
Molly Veenstra25 okt. 2020 - 17:43

Als Amsterdammer ben ik zowel fietser, als voetganger en automobilist. Moet ik buiten de stad ergens zijn neem ik de auto, binnen de stad ga ik te voet, per openbaar vervoer of neem de fiets. Binnen de A10 gebruik ik de auto vrijwel nooit, behalve om de stad in en uit te komen. De gemeente Amsterdam is nu bezig om parkeergarage's in de stad te bouwen, onder het water van de grachten. Dat is de enige plek waar nog ruimte is. Onder de Boerenwetering is er al een, over een paar jaar moet er nog een komen onder de Singelgracht. De bedoeling is dat bewoners hun auto hier gaan parkeren in plaats van op straat, maar toch hun auto vlak in de buurt van hun woning hebben. Dit getuigd van weinig visie. Al die bewoners moeten dan immers in hun auto, in een lange file naar de ringweg, de A10 als ze de stad uit willen. Dit kost tijd, het levert gevaarlijke situatie's op en vervuilt de lucht in de bebouwde kom. Bovendien is bouwen onder water ingewikkeld en daarom duurt het erg lang voor zo'n garage klaar is. Tijdens het bouwproces is het enige jaren een enorme chaos rond de bouwput. Waarom bouwt de gemeente geen grote parkeergarages met fietsenstalling langs de ringweg met een goede aansluiting op het openbaar vervoer? Amsterdammers kunnen daar hun auto parkeren en dan met het openbaar vervoer of per fiets verder naar huis. Dit zou een enorme tijdswinst en een betere luchtkwaliteit in de stad betekenen. In die parkeergarages moet het mogelijk worden gemaakt een bakfiets of een klein elektrisch autootje te huren voor zwaardere lasten. Ook een supermarkt mag niet ontbreken. Ook in de buurt van de ringweg raakt het inmiddels behoorlijk vol met gebouwen die best ergens anders hadden kunnen staan, maar toch is er nog steeds veel meer ruimte dan in de overvolle binnenstad.

adriek
adriek25 okt. 2020 - 11:04

Dan zullen alle woonplaatsen / dorpen kleiner dan vijfduizend inwoners opgedoekt moeten worden. Daar is het voorzieningenniveau zodanig dat fietsen nauwelijks een optie is: het werk is te ver weg, net als het treinstation, de laatste supermarkt lijdt een noodlijdend bestaan en basisscholen kunnen zich nog net redden. Als de steden even inschikken kunnen de vijf- tot tien miljoen plattelanders er nog wel bij toch?

[verwijderd]
[verwijderd]25 okt. 2020 - 9:21

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij25 okt. 2020 - 15:17

[ die neiging van stadsbewoners de drukte op te zoeken om er vervolgens over te klagen. ] Ik vind dat we naar een situatie toe moeten waar alle verkeersmiddelen op eigen grond of in eigen gebouw gestald moeten worden. Zodat een vrije straat/erf overblijft zonder geparkeerde auto's of (bak-) fietsen. Dat zal in de oude steden inderdaad lastig zijn, maar elke nieuwbouwwijk zou zo toch ingericht kunnen worden? https://www.google.nl/maps/@52.4071858,4.9334536,3a,75y,277.4h,84.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9HIqffzQRx0ORUNf8F8upg!2e0!7i16384!8i8192

JasDon
JasDon25 okt. 2020 - 8:38

Fietssnelwegen zouden wenselijk zijn in het gebied waar ik mij verplaats. Op het stuk waar ik de stad in of uit fiets heb ik te maken met 12 stoplichten over 6 kilometer, maar ook opstoppingen vanwege bakfietsen en naast elkaar fietsers. Vervolgens kan ik buiten de stad tot aan mijn voordeur 7 km normaal doorfietsen. Erg onhandig allemaal, maar dan moet er toch echt iets met die auto's gebeuren. Dat zwaard kan qua inrichting aan twee kanten snijden: minder parkeerruimte langs de weg en meer eenrichtingsverkeer. Ik zou daarom graag zien dat de overheid zich meer op autonoom deel-vervoer dan elektrisch vervoer. Immers van gemiddeld 1,2 inzittenden naar bv. 2,5 inzittenden resulteert in een halvering van het verkeer, dat kan icm electrisch maar zelfs met benzine is het vele malen milieuvriendelijker. Dit kan met de huidige staat van de techniek makkelijk gerealiseerd worden.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij25 okt. 2020 - 1:17

Ik zie hier en daar fietsstraten waar de automobilist te gast is. Buiten wat hoofdtoegangswegen lijkt me de toekomst dat de voetganger weer de baas wordt over de ruimte tussen de huizen waar geen rijbaan of stoep meer is, en de fietsers en auto's e.d. te gast zijn en waar de voetganger eerst gaat, dan de fietser en dan pas de auto en motor e.d. Het gemotoriseerde verkeer is daar dan alleen maar bestemmingsverkeer en geen doorgaand verkeer. Het woonerf lijkt er sterk op.

Jan Jansen2
Jan Jansen224 okt. 2020 - 21:16

Fietsers gedragen zich nog asocialer dan auto's. Ik ben hier in Rotterdam al tig keer bijna aangereden door een groep fietsers die weigeren te stoppen voor een zebrapad. En voor mijn werk kom ik vaak in andere steden waar voet en fietspaden in elkaar lijken over te lopen (Den Haag b.v.) en dat is helemaal levensgevaarlijk. Fietsers moeten zich eerst maar leren gedrage voor ze iets krijgen.

[verwijderd]
[verwijderd]24 okt. 2020 - 17:00

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Salama.
Salama.25 okt. 2020 - 10:59

Dan moet het in Amsterdam wel heel erg zijn wil de verkeerssituatie in DH daarmee vergeleken een verademing zijn.

Molly Veenstra
Molly Veenstra25 okt. 2020 - 17:29

'Ik woon nu sinds 2 jaar in Den Haag. Wat een verademing is dat zeg, in het verkeer' Dat komt omdat Den Haag veel uitgestrekter is dan Amsterdam. Dat is misschien prettig voor de automobilist, maar een fietser moet veel grotere afstanden afleggen dan in een compacte stad als Amsterdam. Als al die asociale fietsers in Amsterdam voortaan in een auto zouden gaan rijden vrees ik niet dat het verkeer er op vooruit zou gaan....

P Haan
P Haan24 okt. 2020 - 16:51

Fietsen bestaat niet meer! Ik peddelde voor corona regelmatig 20 kilometer heen en weer naar mijn werk. Met trapondersteuning. Als ik dan om me heen kijk wat er allemaal rondrijdt kan je het niet meer onder een noemer vatten. Mooie ontwikkelingen, maar de simplistische benadering is niet voldoende. En het houdt niet op, zeker met de huidige beperking ontstaat een beweging (pun intended) die niet te stoppen is. Binnen een afstand van 40 kilometer kan je in een redelijke tijd ergens zijn, terwijl je een frisse neus haalt. Maar daar is het fietspadennet niet op ingericht. Kom eens met een visie, zou mijn uitnodiging zijn?

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 okt. 2020 - 18:04

alle prive-autos weg simpel zat

P Haan
P Haan25 okt. 2020 - 7:54

Griezel, Simpel zat, inderdaad. Maar dan?

Berend5
Berend524 okt. 2020 - 16:46

Waarom sommige mensen zich nog met de auto verplaatsen is me een raadsel. Blijf je in de stad dan is een fiets sneller, goedkoper, gezonder en makkelijker (te parkeren) dan de auto en bovendien beter voor milieu/klimaat

1 Reactie
Berend5
Berend525 okt. 2020 - 12:29

@Z-edje buiten de stad de auto gebruiken is inderdaad logisch, doe ik ook. Maar waarom mensen, voor vervoer binnen de stadsgrenzen, nog voor de auto kiezen is me echt een raadsel. Gehandicapten en bejaarden uitgezonderd natuurlijk.

Mokker
Mokker24 okt. 2020 - 16:30

Een opmerkelijke titel, ik ken eerlijk gezegd geen landen waar fietsers en voetgangers zo veel ruimte krijgen als in Nederland. De belangenclub Fietsersbond kan zich misschien beter gaan bezighouden met het exporteren van de Nederlandse fietscultuur naar landen waar op dit gebied nog echte winst is te behalen... ook niet verkeerd met het oog op het wereldwijde energiegebruik.

Oki Doki
Oki Doki24 okt. 2020 - 16:01

Er komen jammer genoeg ieder jaar zo'n honderdduizend auto's bij in Nederland, dat lijkt me om allerlei redenen toch zeer onwenselijk. Ik vraag me af of het toenemende aantal auto's echt bijdraagt aan het geluk van een land. Als dat niet zo is dan is het beter om het aantal auto's niet verder toe te laten nemen.

6 Reacties
Oki Doki
Oki Doki24 okt. 2020 - 16:02

De mensen in de VS hebben de meeste auto's per hoofd van de bevolking maar ze zijn toch zeker niet de gelukkigste mensen op aarde.

Satya
Satya24 okt. 2020 - 17:07

In ieder geval langer met je auto doen. En geen elektrische auto nemen als je auto nog niet aan vervanging toe is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2020 - 18:40

Geen auto nemen is ook een optie.

Thuru
Thuru24 okt. 2020 - 19:28

Geen auto is vaak geen optie. Waar me broer woont, meest dichtbije bushalte is 1.3km Waar hij naar werk moet is dat vaak ook een kilometer of meer. Natuurlijk wordt auto ook prive gebruikt. Tenslotte als je ergens heen gaat moet je avonds ook weer naar huis. Voor huis van broer staan 4 auto’s, broer, vrouw en 2 kinderen. Als je meer openbaar vervoer hebt moet deze op meer plekken kunnen komen en ook avonds of zelfs eventueel nachts blijven rijden. Los daarvan is openbaar vervoer ook duur.

Satya
Satya24 okt. 2020 - 21:19

Thuru ik fiets als ik in nl werk 22 km voor mijn werk. Nu ben ik alleen dus zal dat het misschien iets makkelijker maken. En niet electrisch. Girl power is mijn motor.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 0:02

Geen auto. Ik loop meestal naar het locale station (2,3 km). Fiets kan ook. Overdag twee sprinters per uur.

Thuiszitter
Thuiszitter24 okt. 2020 - 15:30

Ik wandel veel en wordt op het voetpad van het stadspark met regelmaat voor mijn sokken gereden door fietsers, sommigen lijken verdomd veel op de aso autochauffeurs , qua hun rijstyle

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 okt. 2020 - 16:51

Ja die moeten nu eenmaal uitwijken naar de stoep wegens die auto's he

Satya
Satya24 okt. 2020 - 17:06

Moet je ook niet in mijn weg gaan lopen, wat denk je nou? ????

Thuiszitter
Thuiszitter24 okt. 2020 - 23:51

Griezel en satya, nee die pakken deze voetpaden omdat ze dan iets kunnen afsnijden, ligt ook voor hun een fietspad naast waar geen auto ‘s op kunnen komen , puur uit terreinwinst pakken ze mijn pad

Cruise
Cruise24 okt. 2020 - 15:24

De argumenten van de Fietsersbond tegen de auto lagen in verleden altijd in de luchtvervuiling en geluidsoverlast die ze voortbrachten maar nu dit steeds minder opgaat door de opkomst van de elektrische auto , zijn de contra argumenten dus verschoven naar de auto als openbare ruimteslurper en de stilzittende autoinzittenden die Corona gevoeliger zou zijn door minder lichaamsbeweging dan de fietser. Net of de berijder van een elektrische fiets nu zoveel lichaamsbeweging krijgt ! Al met al wel geruststellend om van de voorzitter te lezen dat de auto de grote vijand van de fietster is en blijft want anders zou je nog gaan twijfelen !

7 Reacties
Satya
Satya24 okt. 2020 - 17:05

2,3 % van de auto's is elektrisch. Ik vind het argument van vervuiling erg sterk, fiets met windstilte maar eens langs een drukke rotonde.

Gualtero
Gualtero24 okt. 2020 - 19:10

@Cruise, milieuvervuiling, dat is zowel geluid als uitlaatgassen, is wellicht het meest opvallende nadeel van de auto. Sinds de ENWB en zijn opvolgers bestaat heeft deze steeds ook gewezen op andere nadelen van het autoverkeer. Het redactionele artikel hierboven wijst op ruimtebeslag en verkeersveiligheid. Ik vind zelf het aspect verkeersveiligheid het belangrijkst. Begin jaren '70 werd een triest dieptepunt bereikt, toen het aantal verkeersdoden de drieduizend per jaar overschreed. Dat is bijna twee watersnoodrampen, en dat elk jaar! Naast de verkeersdoden vielen er ongeveer 20 keer zoveel ernstige verwondingen, verminkingen en levenslange handicaps te betreuren. Het ruimtebeslag heeft ook een invloed gehad op het openbaar vervoer. Complete trein- en tramnetwerken zijn opgedoekt. De bus moest zich maar een plekje zien te veroveren op de openbare weg. Naast de nadelen van milieuvervuiling, verkeersveiligheid en beslag op de openbare ruimte, legt de auto ook groot beslag op grondstoffen en energie. Wij hebben ons met de omarming van het autogebruik vrijwillig uitgeleverd aan de macht van olieproducerende landen. Ik wil afsluiten met een nuancering. Ik ben niet tegen auto's, ik zie wel bezwaren in de massamotorisering zoals die sind de jaren '50 zijn beslag heeft gekregen. Maatregelen tot beperking van autogebruik, zo mogelijk ook beperking van autobezit, zijn steeds meer wenselijk. Ter bevordering van het fiets- en ov-gebruik, het milieu, de volksgezondheid, de verkeersveiligheid, de leefbaarheid van dorpen en steden, besparing op kostbare grondstoffen en energie ... De instelling van fietsstraten is een heel goede ontwikkeling. Maar dat bordje 'auto te gast', moet dan niet altijd bij het begin van de bebouwde kom staan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2020 - 20:13

Vergeet ook het electrische stepje niet. Dolgedraaide motorisering. Draai dat maar eens terug.

Purper Floyd
Purper Floyd24 okt. 2020 - 20:22

@Satya Windstil bestaat niet in grote delen van het land. Waar ik woon, aan de kust, wordt windkracht 3 windstil genoemd, en dan verwaaien die uitlaatgassen, die overigens veel minder zijn dan pak ‘m beet 30 jaar geleden, behoorlijk snel.

Purper Floyd
Purper Floyd24 okt. 2020 - 20:23

@DanielleDefoe Die stipjes zie je bijna niet in Nederland, simpel omdat ze niet toegestaan zijn op de openbare weg.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 10:11

PF ik heb ze in Scandinavie gezien en het illustreert dat zodra er iets wordt gemotoriseerd het wordt gebruikt. De RDW moet e-steps goedkeuren maar dat zal wel een keer gebeuren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 10:14

https://elektrische-steps.com/reviews/micro-m1-colibri/

Hallahan2
Hallahan224 okt. 2020 - 15:15

Het enige waar de mij bekende buitenlanders zich aan vergapen is het a-sociale verkeersgedrag van de meeste fietsers in de binnensteden...

Ewout Pool
Ewout Pool24 okt. 2020 - 14:12

Waarom niet gewoon delen? Ik woon in de stad en heb een auto. Betaal daar ook wegenbelasting in parkeergeld voor. (In tegenstelling tot fietsers) Daarnaast betaal ik gemeentelijke belastingen. Van dit geld worden onder andere betere fietsvoorzieningen betaald. Daar ben ik niet tegen. Waar ik tegen ben is het idee dat auto's geen plek hebben in de stad. Ja, ze gebruiken meer ruimte, dat klopt. Maar daar betalen ze is ook flink voor.

2 Reacties
Satya
Satya24 okt. 2020 - 17:01

Op mijn fiets vervuil ik natuurlijk ook een stuk minder als jij in je auto. Mijn fiets zal wat dat betreft na productie niet meer vervuilen. Met jouw auto vergiftig jij mij en mijn omgeving continue. Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor. Dat moet zoveel mogelijk delen zijn. Behalve in binnensteden.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 okt. 2020 - 18:05

Dus je mag aso zijn als je maar betaald? Nou ja dat klinkt heel VVD (maar ook GroenLinks)_

Zwerfstein
Zwerfstein24 okt. 2020 - 13:27

In de stad Groningen zijn er dagelijks 1 of 2 ongelukken met fietsers die worden aangereden door een auto. Ik ben er niet uit of dat veel is of dat het een wonder is dat er niet veel meer ongelukken op een dag gebeuren.

4 Reacties
Salama.
Salama.24 okt. 2020 - 14:57

Het is een wonder. Ik heb in Groningen gewoond en ik weet dat veel fietsers de verkeersregels hooguit als een vrijblijvende suggestie beschouwen. Als je ‘s avonds als automobilist af moet slaan moet je ook heel erg bedacht zijn op fietsers die onverlicht tegen de rijrichting in aan komen scheuren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 okt. 2020 - 15:10

Dat is een wonder want de gemeente Groningen heeft een krankjorum idee over hoe je infrastructuur voor fietsers moet aanleggen. Goed, het is nog niet zo idioot als Amsterdam maar het is overduidelijk dat het gemaakt wordt achter een computer door mensen die nog nooit een fiets gebruikt hebben. Voor je eigen veiligheid doe je er goed aan bij een aantal punten de wet te overtreden in ieder geval.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 okt. 2020 - 17:31

@salama auto's horen dan ook niet in de steden dat is aso

Purper Floyd
Purper Floyd24 okt. 2020 - 20:25

Twee ? Da’s erg weinig voor een middelgrote stad. Hier in de stad kom je makkelijk tot 20 à 25 per dag.

WillemdeGroot
WillemdeGroot24 okt. 2020 - 13:11

Prima bijdrage, Esther. Zou de volgende aanvulling er nog bij kunnen? 'Geef het trottoir dan meteen ook terug aan de voetganger'.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2020 - 0:04

ja graag