Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Geachte premier Netanyahu,

  •  
06-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
netanyahu

© cc foto: David Seaton

Ik heb veel berichten van mensen ontvangen die grote moeite hebben met uw komst en mij vragen niet aanwezig te zijn bij uw ontvangst in de Tweede Kamer
Geachte premier Netanyahu,
Deze week bezoekt u Nederland. Ik heb de afgelopen dagen veel berichten van mensen ontvangen die grote moeite hebben met uw komst. Ze noemen u een oorlogsmisdadiger en vragen mij niet aanwezig te zijn bij uw ontvangst in de Tweede Kamer. Ik heb hen laten weten dat ik uw bereidheid om het debat aan te gaan juist zeer waardeer.
Ik zie het als een mogelijkheid om u aan te spreken op uw beleid om illegale nederzettingen te blijven bouwen in bezet gebied. Ik zal u voorhouden hoe u het leven op de Westelijke Jordaanoever frustreert door de scheidingsmuur en de sloop van Palestijnse huizen. Ik zal u aanspreken op de situatie in Gaza dat op uw bevel werd platgebombardeerd met duizenden doden, gewonden en nóg minder perspectief voor de bevolking tot gevolg. Ik zal u erop wijzen dat Nederland een grondwettelijke plicht heeft de internationale rechtsorde te bevorderen, terwijl uw regering deze keer op keer met voeten treedt.
Ik realiseer me dat u deze kritiek eerder heeft gehoord. Ik weet dat u als geen ander in staat bent om te wijzen op de verdeeldheid aan Palestijnse zijde en op de grote dreigingen in het Midden-Oosten. Waarschijnlijk zult u mij ook voorhouden dat het gemakkelijk praten is vanuit het veilige Nederland. Wellicht zult u mij zelfs herinneren aan de donkere geschiedenis van het joodse volk in Europa, wijzen op de morele opgave die dit voor ons betekent en uw afschuw uitspreken over het toenemende antisemitisme, ook in Nederland.
Terechte punten, logische zorgen. Als kleinzoon van grootouders die de holocaust wisten te overleven, ben ik opgegroeid met hun verhalen. Toen ik Yad Vashem bezocht besefte ik me ten diepste hoe bijzonder het is dat hun getuigenis voor het Shoah-project in de bibliotheek van het museum ligt opgeslagen. Mijn tante, moeder en zus brachten een deel van hun leven in Israël door. Tegenwoordig houdt mijn neef, die tegen de Golanvlakte woont, ons via social media op de hoogte van hoe het mijn familie in uw land vergaat.
Laten we dat deel van het gesprek dus overslaan. Ik ken de geschiedenis, ik ken uw land en ik ken de uitdagingen waar Israël in de regio voor staat. Zoals ik zijn er veel Nederlanders die het beste met uw land voorhebben. Wij steunden u in moeilijke tijden. Het maakt het des te pijnlijker dat u het mij en al die anderen zo verdomd lastig maakt om dat te blijven doen.
Laten we het daarom hebben over hoe het komt dat de steun voor het beleid van Israël in Nederland zo sterk is afgenomen. Wellicht kunt u daarbij niet louter op anderen en op externe omstandigheden wijzen, maar bent u bereid om juist uw eigen verantwoordelijkheid tegen het licht te houden. Alleen u en uw regering kunnen immers besluiten om te stoppen met het schenden van het internationaal recht en echt leiderschap te tonen door de Palestijnse staat te erkennen.
Het is nog niet te laat, maar met de aankomende, trieste mijlpaal in 2017 van 50 jaar bezetting van de Palestijnse gebieden worden de mogelijkheden wel rap schaarser. Hoe snel het begrip voor uw aanpak in de Nederlandse politiek is weggevloeid bleek kort voor de zomer. Voor het eerst steunde een parlementaire meerderheid een motie waarin klip en klaar gesteld wordt dat de samenwerking met Israël wordt opgeschort als uw regering illegaal beleid blijft voeren en vredesinitiatieven blijft afwijzen. ( https://michielservaes.nl/2016/06/09/motie-constructieve-deelname-vredesbesprekingen/ ) Een ruime meerderheid in de Nederlandse samenleving denkt er precies zo over.
Ik hoop dat u zich realiseert dat alleen een radicale ommekeer in uw beleid deze trend nog kan keren. Uit betrokkenheid met Israël zal ik u daarom oproepen te stoppen met uw destructieve bezettingspolitiek en niet langer weg te lopen voor vredesbesprekingen. Want alleen in dat geval kunnen ik en vele anderen het weer opnemen voor uw land.
Ik zie uit naar ons gesprek.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (103)

RU486
RU4868 sep. 2016 - 12:07

Mooie foto van Netanyahu. Mis alleen het balkje.

Andy Capp
Andy Capp7 sep. 2016 - 14:55

Het eerste dat moet gebeuren is dat al de producten op zo'n manier geëtiketteerd dienen te worden, dat de herkomst duidelijk zichtbaar is. Israël zal ongetwijfeld dolblij zijn met die reclame!

1 Reactie
HughRodham
HughRodham8 sep. 2016 - 12:02

met een ster bijvoorbeeld?

Ron Halkes
Ron Halkes7 sep. 2016 - 14:54

..zo was alleen kamerlid Tunahan Kuzu zo intelligent en krachtdadig om Netanyahu demonstratief te weigeren een hand te geven... http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/denk-leider-kuzu-weigert-hand-israelische-premier-netanyahu

Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 13:29

Vandaag kwam er in het nieuws dat GL weg bleef bij het bezoek en dat alleen Kunduz van DENK het fatsoen had om die crimineel geen hand te geven.

Okke2
Okke27 sep. 2016 - 13:07

"Laten we het daarom hebben over hoe het komt dat de steun voor het beleid van Israël in Nederland zo sterk is afgenomen." Waaruit blijkt dat? Uit Kuzu en/of andere Nederlanders met hun free-palestine buttons? Verder is er volgens mij een brede steun vanuit de bevolking voor Israel. Niet zoals in de jaren 50/60/70, maar nog steeds heel groot. En zeker niet kalvende sinds een paar jaar. Alleen al de twee grootse partijen waar men op stemt zijn uitgesproken pro israel. De enige partij die uitgesproken anti-israel is staat op 2 zetels Ik denk dat meneer Servaes de vele luidruchtige facebook postjes en twitterkanalen van Isis aanhangers misschien wat meer links moet laten liggen.

Vergilius2
Vergilius27 sep. 2016 - 12:04

"Ik heb veel berichten van mensen ontvangen die grote moeite hebben met uw komst en mij vragen niet aanwezig te zijn bij uw ontvangst in de Tweede Kamer" Misschien hebben zij het beste met u voor, willen zij u tegen u zelf in bescherming nemen? Wellicht vermoeden zij dat u zich terplekke niet kunt beheersen in uw passie voor dit probleem?

omaoeverloos
omaoeverloos7 sep. 2016 - 11:36

Tjonge meneer Servaes, misschien mag U hem zelfs wel een hand geven.

3 Reacties
Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 14:09

dat doen fatsoenlijke mensen niet.

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 sep. 2016 - 14:19

Hij is goed.

RU486
RU4868 sep. 2016 - 12:11

Criminelen geef je geen hand, ondanks dat het misschien mag. Criminelen en in dit geval een oorlogsmisdadigers leg je in 'hand'boeien en sluit ze levenslang op zonder enige vorm van proces. Dat is wat je doet.

HughRodham
HughRodham7 sep. 2016 - 10:29

Waarom altijd die focus op Israel en palestina..er zijn veel grotere conflicten gaande waar mensen daadwerkelijk worden vermoord. Vermoedt dat dit iets te maken heeft met het feit dat Israel een joodse staat is zijn en palestina overwegend moslim beavt (want de chrsitenen in palestina worden harder onderdrukt dand e palestijnen in Israel dus zijn weggetrokken).

4 Reacties
Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 14:36

Wilt u nu beweren dat Israëliërs geen mensen vermoorden? Ongelooflijk.

HughRodham
HughRodham7 sep. 2016 - 15:25

Er word een enkeling vermoord als hij met een mes onschuldige mensen aanvalt of als vergelding voor raketbeschietingen, daarnaast zullen er mensen worden vermoord in Nederland net als in Israel door criminelen. rr vallen echter meer doden in Europa door terrorisme en veel meer doden door de oorlog in irak, syrie. De onderdrukking van de koerden heeft meer levens gekost dan de palestijnen die keer op keer een staat afwaijzen en waar hamas een facsistisch beleid voert, maar daar heeft niemand het over.

KnorretjeBig
KnorretjeBig7 sep. 2016 - 15:33

@Ben Joop Israëliërs doden een hele hoop minder.

RU486
RU4868 sep. 2016 - 12:13

KnorretjeBig 7 september 2016 at 17:33 Oh.. ze doden er minder. Naja vooruit dan maar. Zand erover

Blitskikker
Blitskikker7 sep. 2016 - 8:23

Het is lastig 'vredes'gesprekken voeren als de andere partij openlijk streeft naar je totale vernietiging. Als de Palestijnen echt vrede hadden willen hebben, dan hadden ze het al lang gehad. Stop met geweld, erken de Joodse staat, gebruik Westers hulpgeld om het land op te bouwen in plaats van raketten te kopen en tunnels te bouwen, en iedereen weet dat het binnen no time vrede is. Als de rest van het Midden Oosten trouwens echt wat om de Palestijnen had gegeven hadden ze de Palestijnse vluchtelingen al lang opgenomen (net zoals de Duitsers die na WO2 verdreven werden uit andere landen gewoon in Duitsland zijn opgenomen) en was de hele Palestijnse kwestie al lang verleden tijd geweest. U vraagt echter Israel om gebieden op te geven waardoor het land militair onverdedigbaar wordt, terwijl de Palestijnen en de omringende landen openlijk streven naar de vernietiging van Israel, en om maar te slikken dat in die gebieden een nieuwe schurkenstaat ontstaat naar het model van Iran, Syrië, etc. In Gaza heeft Israel dat geprobeerd, hebben ze zelfs Joodse bewoners gedwongen om huis en haar op te geven, en nu hebben de engnekken van Hamas het daar voor het zeggen.

1 Reactie
Daniel Dennett
Daniel Dennett7 sep. 2016 - 13:39

Beste Blitskikker, zelfs Netanyahu zou zeggen dat je onzin uitkraamt.

Ron Halkes
Ron Halkes7 sep. 2016 - 7:28

Met "Geachte premier Netanyahu" maakt Michiel Servaes zich compleet belachelijk....

Albert Einstein
Albert Einstein7 sep. 2016 - 6:59

"hoe het komt dat de steun voor het beleid van Israël in Nederland zo sterk is afgenomen" Is het misschien een stukje islamisering van Nederland?

11 Reacties
L.Brusselman
L.Brusselman7 sep. 2016 - 10:06

Ja hoor Appie geef de Islam maar weer de schuld,de ideale zwarte piet voor bruin Nederland.

Mohawk2
Mohawk27 sep. 2016 - 10:52

"misschien een stukje islamisering van Nederland?" Maar misschien ook niet. Misschien zijn er wel steeds meer Nederlanders die al nadenkende geheel zelfstandig tot bepaalde conclusies komen en bijvoorbeeld vinden dat de politiek van de staat Israël aangaande de Palestijnse kwestie een onrechtvaardige en doodlopende weg is. En nu je het er toch over hebt: wat is dat eigenlijk, de islamisering van Nederland? Daar ben ik nou zo benieuwd naar. Bekeren steeds meer stamboek-Nederlanders, voorheen protestants, katholiek of ongelovig, zich vrijwillig dan wel gedwongen tot de islam? Ik heb namelijk zelf nog nooit cijfers van gezien die zulk een wonderlijk fenomeen feitelijk zouden bevestigen...

Paul250371
Paul2503717 sep. 2016 - 11:58

Wellicht maar wellicht is een grotere oorzaak is het asociale fascistische nederzettingenbeleid van Israel?

Frank Lenssen2
Frank Lenssen27 sep. 2016 - 12:19

Nee hoor - zo iets heet: voortschrijdend inzicht. Je conclusie is weer even curieus als ondoorgrondelijk - alsof een sterke afname van steun voor het beleid van een land niet door helder nadenken er kan komen. (Ik droomde dat veel Hollanders Israël afvallen omdat het Nederlands Elftal zo miezerig presteert. Mijn droom is net zo significant als jouw vaststelling.)

Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 12:30

Nee, de ogen van steeds meer mensen gaan open. Overigens is het feit dat er meer moslims betrokken zijn bij de palestijnen dan "witte" nederlanders het bewijs dat zij een superieure cultuur hebben in tegenstelling tot die van de wegkijkende blanke cultuur.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 13:14

Overigens is het feit dat er meer moslims betrokken zijn bij de palestijnen dan “witte” nederlanders het bewijs dat zij een superieure cultuur hebben in tegenstelling tot die van de wegkijkende blanke cultuur. >> Ah, een klassieke drogredenering wordt maar eens van stal gehaald. Uw conclusies volgen totaal niet logisch uit de premisses.

Gammana
Gammana7 sep. 2016 - 13:31

@Ben Joop Ik hoop dat dit een grapje is...

Daniel Dennett
Daniel Dennett7 sep. 2016 - 13:36

Albert Einstein – 7 september 2016 at 08:59 “hoe het komt dat de steun voor het beleid van Israël in Nederland zo sterk is afgenomen” Is het misschien een stukje islamisering van Nederland? Beste Albert, je maakt jezelf zo belachelijk met dit soort onzin teksten.

Albert Einstein
Albert Einstein7 sep. 2016 - 14:17

Mohawk, Natuurlijk gaat het niet om bekeringen, maar om de toename van het aantal moslims. Als die OOK nog eens radicaliseren, dan is er dus in twee opzichten sprake van islamsering. En dat dat invloed heeft op het oordeel inzake de Israel-kwestie, ligt nogal voor de hand lijkt me.

Albert Einstein
Albert Einstein7 sep. 2016 - 14:22

Frank, Misschien is er voortschrijdend inzicht (of terugschrijdend zo je wilt), maar er kunnen toch meerdere factoren in het spel zijn? Je redeneert als een klimaat-scepticus die volhoudt dat kolencentrales geen ENKELE invloed op de CO2-uitstoot hebben, en koeien wel.

Daniel Dennett
Daniel Dennett7 sep. 2016 - 17:29

Albert, is de gedachte wel eens bij je opgekomen dat je zelf geradicaliseerd bent? Of ben je vanaf je geboorte al radicaal rechts?

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 sep. 2016 - 0:59

Ik zou het niet doen als ik u was. U zult af gaan als een gieter. Netanyahu lacht zich de ballen uit zijn broek om een Kamerlid van een splinterpartijtje, die hoog gezeteld op zijn high horse de bekende morele luchtfietserij bedrijft. Ik zou het niet doen als ik u was. Netanyahu vreet u op met huid en haar. In tegenstelling tot u weet hij uit eerste hand wat strijd voor je land betekent. Hij kan zich, in tegenstelling tot u, geen morele luchtfietserij veroorloven. De realiteit is nog altijd dat wanneer de (palestijnse) terreurgroepen hun wapens neerleggen er morgen vrede is en wanneer Israël haar wapens neerlegt de joden morgen in zee worden gedreven.

1 Reactie
insignia
insignia7 sep. 2016 - 9:29

Denkt u dat hij zijn eigen terreurgroep zal sturen? U weet wel die lui die met gestolen paspoorten mensen vermoorden. Ik neem aan dat hij zijn bommenwerpers biet in zal zetten, dan zal de NAVO binnen korte tijd een einde aan zijn regime maken. Dus als je ergens voor staat dan zou ik het wel doen.

Edwin038
Edwin0387 sep. 2016 - 0:26

Best een dapper stuk. Uitnodigen maar wel kritische vragen stellen. Dat is een beetje de PvdA opstelling in alle conflicten. Helaas werkt soft power enkel met een krachtige defensie daarachter om dat af te dwingen. Dat is wat links vergeet, men kan enkel soft power afdwingen als het andere alternatief is dat men tot mores wordt gebombardeerd. Ik ga eventjes breken met de tendens hier op deze site en ik juich de joden toe. Onze politici en opinie makers zitten in veilige studeerkamers en gooien hun meningen de lucht in Decadent als we zijn denken we ondertussen wel overal de moraal politie uit te kunnen hangen. We juichen voor de underdog, en dit is in dit geval de Palestijnen. Israël heeft er een andere kijk op en knokt voor zijn bestaansrecht. Ook ik verafschuw de kolonisten, maar zolang er in elk islamitisch land geen multi culturele samenleving bestaat staan de moslims voor mij met 10-0 achter en zijn ze een achterlijke cultuur zoals een politicus ooit eens verkondigde. Wen er maar aan met zijn allen, Europa gaat straks meer op Israël lijken zolang de ploflims zichzelf hier opblazen. Daar kan geen subsidie tegenop. In geheel Europa komt het nationalistische spook weer naar voren.

arbeider3
arbeider36 sep. 2016 - 23:22

Ik lees o.a. "Alleen u en uw regering kunnen immers besluiten om te stoppen met het schenden van het internationaal recht en echt leiderschap te tonen door de Palestijnse staat te erkennen." Is dat omgekeerd al gebeurt door de Palestijnen? Daarnaast zijn de Palestijnen nogal horig aan de andere Arabische staten, waardoor zij in deze problemen zijn geraakt. Zij kunne toch zich menselijk gaan gedragen en een relatie opbouwen met hun buren, om vandaaruit met elkaar in onderhandeling te gaan. Misschien een zo danig samenwerkingen verband als binnen de EU en vandaaruit verder groeien. Door elke keer het conflict aan te gaan, worden nu al generaties lang het leven van zowel de Palestijnen als de Israëlisch tot een hel gemaakt. Het is nu eenmaal zo dat de Palestijnen de zwakkere groepering is, dus zullen zij minimaal ook water bij de wijn moeten doen. Hoogtijd dat het realisme onder de Palestijnen de boventoon krijgt. Lijkt mij in ieder geval beter een goed en gezond leven te hebben, dan een stukje woestijn! Praten en samenwerken is de oplossing. Ook in dit geval en niet iemand de sticker van oorlogsmisdadiger op te kleven, enkel al door het feit, dat hij hooguit verdachte is en eerst veroordeelt zal moeten worden. En realistisch gezien is die kan niet erg groot en zelfs minimaal. En elke keer dat wij dit soortzaken zo na voren brengen schaadt het de Palestijnen! Laten wij met elkaar de partijen een duw in de rug geven naar elkaar toe en niet middels dit soort hetze de mogelijkheden tot overleg/vergelijk teniet doen.

Andy Capp
Andy Capp6 sep. 2016 - 22:52

Geachte mijnheer Servaes, U gaat een oorlogsmisdadiger van alles voorhouden dat hij al lang weet. Denkt U nu werkelijk dat dit enige indruk zal maken? BOYCOTTEN!!

9 Reacties
Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 9:22

BOYCOTTEN!! >> In hoofdletters nog wel. Maar dat gaan we niet doen.

Gammana
Gammana7 sep. 2016 - 9:55

Nou wat let u? Zet om te beginnen uw PC maar uit, daar zit waarschijnlijk Intel processoren in.

L.Brusselman
L.Brusselman7 sep. 2016 - 10:07

Ja hoor dat gaan we wel doen Cappen

Andy Capp
Andy Capp7 sep. 2016 - 10:42

Jij niet, wij wel.

Gerard21
Gerard217 sep. 2016 - 11:50

Ik neem aan dat u aan een boycot denkt om zo de situatie daar te verbeteren. In dat geval denk ik dat een boycot van de regeringen in de twee Pallestijnse gebieden efficienter is. Een boycot om af te dwingen dat men stopt met terrorisme, zinloze raketaanvallen op Israel, en stopt met het inzetten van internationale hulpgelden om de vernietiging van de staat Israel na te streven in plaats van deze in te zetten voor de opbouw van de Pallestijnse gebieden. M.i. is de ellende van de gewone Pallestijnse burgers meer een gevolg van de acties van haar eigen regeringsleiders dan door toedoen van die van Israel.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 12:40

@ Brusselman Nope en daar krijg je ook nooit veel mensen voor gemobiliseerd.

Andy Capp
Andy Capp7 sep. 2016 - 14:46

"daar krijg je ook nooit veel mensen voor gemobiliseerd." Moet jij eens opletten: elke dag meer.... Het is niet voor niets dat Israël en haar bondgenoten de BDS-beweging met alle middelen probeer tegen te werken: ze schijten in hun broek. Zelfs etiketjes met de herkomst van de producten willen ze niet. Zou het waar zijn wat jij zegt, dan zouden ze blij zijn met die reclame.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 18:32

Moet jij eens opletten: elke dag meer…. >> Welnee. Het is een marginaal iets.

KnorretjeBig
KnorretjeBig7 sep. 2016 - 20:01

@Andreas Cappen De boycot dan maar boycotten?

Gino66
Gino666 sep. 2016 - 20:37

Michiel Servaes: "Ik zal u erop wijzen dat Nederland een grondwettelijke plicht heeft de internationale rechtsorde te bevorderen, terwijl uw regering deze keer op keer met voeten treedt". Meneer Michiel Servaes, houdt u Netanyahu dan ook de VN-resolutie (194) voor die de mogelijkheid van onvoorwaardelijke terugkeer voorschrijft van ALLE Palestijnse vluchtelingen en hun nazaten sinds de Nakba? Enige consistentie mogen we toch wel verwachten? Alvast mijn dank!

1 Reactie
thunderbird2
thunderbird27 sep. 2016 - 6:40

Die VN resolutie is afgewezen door oa egypte libanon syrie irak saoedi arabie etc, niet dwingend en voor meerderlei uitleg vatbaar. Graag gedaan.

Hallozeg
Hallozeg6 sep. 2016 - 20:14

PA TV preacher in Friday sermon prays for genocide ;Jews are "wicked," and should be punished by Allah http://palwatch.org/main.aspx?fi=157&doc_id=17775 Wat een ellende op deze aardkloot en wat een intolerantie van links tot rechts van gelovigen tot ongelovigen. Joden en Palestijnen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen etc, etc en hoe meer mensen deze aardkloot gaan bevolken des de dramatischer onze toekomst zal worden.

Ben Joop
Ben Joop6 sep. 2016 - 19:12

gachte "heer" Netanyahu, Slaapt u ook slecht als gevolg van al dat onschuldige bloed aan u handen?

1 Reactie
Eindbaas3
Eindbaas37 sep. 2016 - 9:02

Vraagt u dat ook aan de Palestijnse leiders? Of zijn dat de verzetstrijders die gesteund moeten worden? Hoewel deze "verzetstrijders" het liefst mikken op onschuldige doelen zoals woonwijken, ipv militaire doelen.

Rugby Union
Rugby Union6 sep. 2016 - 18:51

Beste Michiel, mooi om te zien dat u zich uitspreekt aangaande de verantwoordelijkheid die we als land hebben. Maar toen de koning van Marokko hier op bezoek was heb ik geen soortgelijk stuk van u gezien. Terwijl Marokko nog steeds de westelijke Sahara bezet houdt. Dan vraag ik me af waarom u zich nu wel uitspreekt en toen niet.

1 Reactie
Peter Smit2
Peter Smit26 sep. 2016 - 22:13

Eehh...stemmen? Eehhh...Denk? Eehh...makkelijker?

Kees Ollopa
Kees Ollopa6 sep. 2016 - 18:46

De natte PvdA 2e kamer verkiezingsdroom van PvdA Sevaeskomt er echt wel. De Palestijnse burger zijn Hamas, en niet te vergeten helden Hamas sympathisanten in o.a. Nederland spuugzat. - Een paar jaar geen messen trekken in Jerusalem, geen raketten op schoolpleinen etc. gaan wonderen doen. Geen oorlog, geen doden en gewonden en economische voorspoed over en weer als goede buren. Een win-win situatie die de Palestijnse burgers sneller gaan bereiken dan menig Hamas sympathisant lief is.

2 Reacties
insignia
insignia7 sep. 2016 - 7:29

In Nederland was de kreet: Ik wil mijn fiets terug, in Palestina roept men: Ik wil mijn kind, huis, land terug. Maar laten we maar zien hoe het met de Gaza-boot verloopt. En of ze nog een tijdje willen wachten met de volgende Gaza moordpartij.

Vergilius2
Vergilius27 sep. 2016 - 11:52

Mijn Beste Insignia Er werden ook vele Joden verdreven in naburige arabische moslimlanden. Er is daar feitelijk etnische zuivering gaande tot aan de dag vandaag. Hoe vaak plegen verdreven minderheden(Joden, Christenen)nu aanslagen in die landen?

Ron Halkes
Ron Halkes6 sep. 2016 - 18:02

Dat deze schurk niet gelijk wordt opgepakt en berecht/veroordeelt door het Internationaal Gerechtshof tot een levenslange gevangenisstraf,is me een raadsel.Alle bewijzen zijn er ,de man is in het land.........

Ron Halkes
Ron Halkes6 sep. 2016 - 17:54

Je gaat geen debat aan met een oorlogsmisdadiger en pleger van vele misdaden tegen de menselijkheid,punt!

3 Reacties
Eindbaas3
Eindbaas37 sep. 2016 - 9:03

Dus waarom wel de gesprekken aangaan met Palestijnen?

insignia
insignia7 sep. 2016 - 9:38

@boenders - Ik ben met je eens dat nu de gelegenheid is om aan het Internationaal,Strafhof te vragen om recht te spreken. Hij is er nu en zelfs vlak bij de zetel van het Strafhof. In Spanje is geloof ik ooit eens overwogen om Pinochet aan te houden, ik weet echt niet meer of dat werkelijk gebeurd is.

Ron Halkes
Ron Halkes7 sep. 2016 - 9:43

..omdat Palestijnen niet allemaal Hamas-aanhangers zijn zoals onze media je vaak wil doen laten geloven,maar gewoon burgers met burgerrechten met rechten op een eigen soeverein land ,hun hele leven lang geterroriseerd door Israël........al hun land afgepakt etc. Zie welke VN resoluties Israël o.a. heeft geschonden/geen gehoor aan heeft gegeven en huiver.......... http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/07/30/israel-wereldkampioen-schendingen-vn-resoluties

I F Stone
I F Stone6 sep. 2016 - 17:03

Kijk ik ben ervan overtuigd dat Israel ook liever een langdurige vrede heeft met zijn buurlanden. Stel je voor dat dat niet zo zou zijn Eveneens: dat als de buurlanden Israel zouden kunnen vernietigen (keertje of 7 geprobeerd) dan zullen ze geen seconde aarzelen. Israel heeft er natuurlijk goed aangedaan de muur/het hek te bouwen. De cijfers wijzen dit uit. Als Israel echt op oorlog uit zou zijn dan hadden ze, binnen no time de buurstaten vernietigd Dat ze dat niet doen,ondanks hevige provocaties vind ik een wonder van terughoudendheid. Ik stond en sta en zal altijd blijven staan pal achter Israel.

2 Reacties
insignia
insignia7 sep. 2016 - 7:31

Nu mr. Stone, ik ben ervan overtuigd dat die Amerikaanse naamgenoot er anders over dacht.

Paul250371
Paul2503717 sep. 2016 - 12:08

Gelukkig is het hier een democratie. En ook u hebt daarom het recht achter een land te gaan staan waar er een massamoordenaar en een misdadig zionistisch principe de baas is,

insignia
insignia6 sep. 2016 - 16:58

Mij lijkt dat ze het beste onderdeel van de bevolking van Palestina kunnen blijven. Een deel zal dat echter niet willen aangezien uiteraard de aparte status zal verdwijnen. Geen apartheid in Palestina, geen aparte wegen voor de bezetters, geen separatie in wonen. Zal voor de fanatiekste lieden niet aanvaardbaar zijn, zij kunnen terug naar hun eigen land, Israel. Zo zie ik het voor mij, Bakhi.

RoBru
RoBru6 sep. 2016 - 16:34

"Want alleen in dat geval kunnen ik en vele anderen het weer opnemen voor uw land." Wat moet er gebeuren voor dat Nederlanders met een Turkse achtergrond het weer kunnen opnemen voor hun land?

Bakni
Bakni6 sep. 2016 - 15:20

Stel Israel erkent de westbank en Gaza en Westbank (en Iran en Hezbollah en SA) erkennen Israel . Voor Jeruzalem wordt een soort Brusseloplossing gekozen. Wat dan te doen met al die Israeli's die op de westbank leven? Krijgen die een soort status als de arabieren die nu in Israel leven? Ze wegsturen zoals in Gaza 2005 kan niet. Velen hebben er wortels. Voordat ze in 1948 werden verdreven hebben joden eeuwenlang in dit gebied gewoond.

1 Reactie
Paul250371
Paul2503717 sep. 2016 - 12:10

Als wat u schrijft gerealiseerd wordt dan is "wat te doen met de Joodse kolonist " een luxeprobleem.

ikdus2
ikdus26 sep. 2016 - 15:19

kunnen wij dan het transcript, beelden of audio van het gesprek kunnen ontvangen?

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard6 sep. 2016 - 14:57

Saillant detail: . "Eigenlijk zijn de Palestijnen van nu meer verwant aan de oude Hebreeërs dan de tegenwoordige Joden zelf ! Lees hier een interessant artikel over de verwantschap tussen joden en palestijnen: . "Ben Gurion said this and modern historians agree. Contemporary Palestinians are more closely related to the Ancient Hebrews than any other group alive today ... including any grouping of Jews". . read more: http://www.haaretz.com/israel-news/science/1.681385

1 Reactie
Vergilius2
Vergilius27 sep. 2016 - 11:55

Misschien omdat hun voorouders Joden waren die uiteindelijk gedwongen werden zich te bekeren?

johannn2
johannn26 sep. 2016 - 14:47

Geachte Michiel Servaes, Ik zou hem als ik jou was nog speciaal aanspreken op de kolonisatie van de bezette gebieden en de boycot van producten van illegale kolonies aldaar, een ontwikkeling wereld wijd en ook in ons land. .

Hallozeg
Hallozeg6 sep. 2016 - 14:42

Wie is de Palestijnse staat en wat is de Palestijnse staat? Waarom die selectieve verontwaardiging met betrekking tot de Palestijnen? Koerden worden massaal afgeslacht, dorpjes en stadjes letterlijk met de grond gelijk gemaakt en waar blijft de verontwaardiging? Zijn Koerden mindere mensen en verdienen ze aandacht niet?

4 Reacties
H.Witte
H.Witte6 sep. 2016 - 15:12

uw volgt het nieuws kennelijk niet altijd. De twee Turkse Kamerleden zijn uit de fractie van de PvdA gestapt juist vanwege de steun van de PvdA voor de Koerdische zaak. De PvdA wil wel dat de koerden in hun strtijd voor een eigen land afstand nemen van de PKK, zoals de Palestijnen afstand zouden moeten nemen van Hamas.

H.Witte
H.Witte6 sep. 2016 - 15:12

herstel: U volgt.....

Stiek
Stiek6 sep. 2016 - 15:15

Zij pretenderen niet Westerse, democratische normen en waarden te hanteren.

Mark Gh
Mark Gh6 sep. 2016 - 16:02

Nee, Turkije is boven alle twijfel verheven, want anders loopt het electoraat weg - ook al steekt Erdogan Netanyahu naar de kroon voor meest verschrikkelijke leider aan die kant van de Bosporus.

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard6 sep. 2016 - 14:36

Bravo een sterk stuk en dat meen ik. . Maar goed. Michiel Servaes kan natuurlijk ook Poetin aanspreken en hem met klem verzoeken uit de Krim te vertrekken. Kim Jong Un aanschrijven dat die atoomproeven een verkeerde indruk wekken. Schippers verzoeken om de tabakslobby de das om te doen. De PvdA op het idee brengen om de JSF alsnog af te schaffen. Trump dringend vragen geen muur te bouwen met Mexico. Hitler bewegen om zijn excuses te maken - desnoods posthuum. . Nooit gevraagd is nooit gekregen zei mijn goede vader dan. .

6 Reacties
insignia
insignia6 sep. 2016 - 15:15

Ooit gehoord dat er in de Krim Russen wonen? En wel een overgrote meerderheid.

geen-mening
geen-mening6 sep. 2016 - 16:19

@ insignia dus als marokannen nu de Schilderswijk bij wijzen van spreken tot Marokkaans grondgebied verklaren omdat de meerderheid daar Marokkaans is, dan vindt u dat geen probleem?

insignia
insignia6 sep. 2016 - 17:05

@geen-mening - dus als je wel een mening zou hebben dacht je dat de Nederlanders van Marokaanse afkomst die in die wijk wonen dat zouden willen?

Daargaanwedan
Daargaanwedan6 sep. 2016 - 19:18

@geen-mening De Krim hoorde vóór 1954 ook al bij Rusland. De Schilderswijk is altijd Nederlands geweest. Uw vergelijking gaat nat.

geen-mening
geen-mening7 sep. 2016 - 9:22

Er staat niet goor niets bij wijze van spreken het is dus een fictief voorbeeld maak van Marokkanen Duitsers en van Schilderswijk, Straatsburg of van Duitsers, Nederlanders en van Schilderswijk Indonesië dan heb je ook gelijk het gemekker van daargaanwedan ondervangen het gaat gewoon om het feit dat jij het ok vindt omdat er nu eenmaal veel Russen wonen. Los van het feit dat dat komt omdat Stalin de originele bewoners op transport heeft gezet dus zo kan ik ook een meerderheid ergens krijgen, hebben de Russen de krim zelf aan Oekraïne gegeven en hoort het volgens internationaal recht bij Oekraïne er is dus geen argument aan te dragen om dit acceptabel te vinden. En dat blijkt ook wel uit dat jullie gaan muggenziften over het voorbeeld en niet over het inhoudelijk wat dat voorbeeld vertegenwoordigd.

Vergilius2
Vergilius27 sep. 2016 - 11:58

Georg impliceert/bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat hij zich verbaast over de opmerkelijke buitenproportionele aandacht voor Israel?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 sep. 2016 - 14:33

[Geachte...] Op grond waarvan?

Snertbek
Snertbek6 sep. 2016 - 14:27

Israël is de enige succesvole, vrije en welvarende democratie in het MO. Elke dag dat dit land zich kan uitbreiden wordt de wereld stukje beter.

11 Reacties
van der laak
van der laak6 sep. 2016 - 16:10

En zo is het!

Johan eldert
Johan eldert6 sep. 2016 - 16:20

ten koste van de palestijnen en dankzij de immense steun van het westen. Anders was het land allang failliet.

Ben Joop
Ben Joop6 sep. 2016 - 16:36

zionistiche lebensraum ten koste van untermenchen, de palestijnen bedoel je?

Gammana
Gammana6 sep. 2016 - 18:40

@johan eldert Hoeveel miljarden zijn er wel niet naar de palestijnen gegaan de afgelopen jaren? Toch blijft het daar een puinhoop.

thunderbird2
thunderbird27 sep. 2016 - 6:46

'dankzij de immense steun van het westen' dixix Johan. Is het niet frustrerend, dat je door alleen een stukje op een computer te schrijven daar ook al aan mee helpt...?

thunderbird2
thunderbird27 sep. 2016 - 9:23

-x+t. Stop.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 9:24

dankzij de immense steun van het westen. >> israel zoekt haar vrienden slim uit. Iets dat we niet van de Palestijnen kunnen zeggen. Zelfs hun Arabische broeders en zusters laten ze al 70 jaar in de steek.

L.Brusselman
L.Brusselman7 sep. 2016 - 10:10

Israel is alleen maar succesvol omdat de VS er miljarden inpompt.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 13:11

Israel is alleen maar succesvol omdat de VS er miljarden inpompt. >> Slim uitgekozen dus door Israel.

L.Brusselman
L.Brusselman7 sep. 2016 - 15:50

Eerder slim gekozen door de VS die daardoor een vaste militaire post in het Midden oosten heeft. Israel is afhankelijk van de VS en dat beseffen ze maar al te goed,ondanks dat zogenaamde dissonante toontje dat ze zo nu en dan laten horen blijven ze aan de hand van de VS lopen. Daardoor kunnen ze zich wel gedragen als een verwend rotjoch dat toch wel kan vertrouwen op de bescherming van zijn grote broer.

KnorretjeBig
KnorretjeBig7 sep. 2016 - 20:18

@Andreas Koppen "Iets dat we niet van de Palestijnen kunnen zeggen. Zelfs hun Arabische broeders en zusters laten ze al 70 jaar in de steek." En dan worden ze op de kop toe ook nog misbruikt om de VN onder druk te zetten omdat de S.A.-ers iets niet zint.

geen-mening
geen-mening6 sep. 2016 - 14:21

"Laten we het daarom hebben over hoe het komt dat de steun voor het beleid van Israël in Nederland zo sterk is afgenomen." Dat is wel duidelijk toch? Net als die anti zwarte pieten roepers zijn islamitische organisaties (hoewel ze maar een kleine minderheid vormen) veel beter in staat (en hebben, sorry dat ik het zeg, schijnbaar ook de tijd voor die ongein) die kleine minderheid te mobiliseren en zijn zij veel meer bereid om hier rugbaarheid aan te geven, zie ook de aangifte tegen Wilders, dan dat de gemiddelde Nederlander dat is. Hierdoor overschreeuwen zij de massa en denkt iedereen dat kleine groepje enorme massa's vertegenwoordigd en de politiek en politiek correcte voelen zich dan genoodzaakt om hier iets mee te doen. Overigens is het natuurlijke een gotspe dat Israël en Joodse organisaties er altijd de oorlog bij halen als het zo belangrijk voor ze is om te leren van het verleden zouden zij zich kapot moeten schamen dat zij na alles wat zij hebben meegemaakt nu de Palestijnen behandelen als zij doen. Juist zij zouden dan dus beter moeten weten en geen ghetto (Gaza) moeten oprichten. Tot slot is er natuurlijk al lang geen spraken meer van schuld en onschuld in deze beide hebben zo'n enorme lading boter op hun hoofd dat we zowel met de Palestijnen als met Israël al 49 jaar geleden volledig hadden moeten breken. Ze zoeken het maar uit.

1 Reactie
Vergilius2
Vergilius27 sep. 2016 - 12:01

"Overigens is het natuurlijke een gotspe dat Israël en Joodse organisaties er altijd de oorlog bij halen als het zo belangrijk voor ze is om te leren van het verleden zouden zij zich kapot moeten schamen dat zij na alles wat zij hebben meegemaakt nu de Palestijnen behandelen als zij doen. Juist zij zouden dan dus beter moeten weten en geen ghetto (Gaza) moeten oprichten." U vergelijkt een onder controle gebracht gebied(nadat ze in 2005 Gaza verlieten in hoop op vrede)met concentratiekampen, miljoenen vergaste mensen, etc?

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2016 - 14:16

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
insignia
insignia6 sep. 2016 - 15:17

Precies, de etnische zuivering moet gestopt worden!

Eindbaas3
Eindbaas37 sep. 2016 - 9:00

Insignia, bedoel je de etnische zuivering die de Palestijnen/PLO voor ogen hebben?

Okke2
Okke27 sep. 2016 - 12:47

in 1948 wilde de palestijnen niet hun eigen staat. ( UN Resolution 181, the Partition Resolution) http://www.yale.edu/lawweb/avalon/un/res181.htm In plaats hiervan wilde de arabische leiders de Joden allemaal verjagen, en zou heel het gebied Palestijns moeten worden. in 2000 wilden de Palestijnen niet hun eigen staat (Clinton camp David) "Barak offered the Palestinians all of Gaza and most of the West Bank, no Israeli control over the border with Jordan or the adjacent Jordan Valley" in plaats hiervan trok Arafat zich terug uit de onderhandleingen en begon de tweede intifada. en in 2008 (Olmert - Abbas) wilde de palestijnen niet hun eigen staat, in plaats van de onderhandelingen voortzetten zoals afgesproken vertrokken ze en kwamen er niet meer op terug. Ieder weldenkend mens weet namenlijk wat de Palestijnen (en de Arabische buurlanden) willen. dat is geen staat, dat is genocide.

Bernie2
Bernie26 sep. 2016 - 14:01

Wat een klassestuk Michiel. Chapeau.