Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Gamers doen het beter, daar kun je wat van leren tijdens deze corona-crisis

  •  
11-11-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
51203949789_df936dea2c_k
Wij stellen hoge eisen aan de technologie die we gebruiken. Veel ervan wordt dan ook ontwikkeld door gamers.
Nu we in Corona-golf nummer zoveel zijn beland, zie ik op sociaal media docenten, leerlingen en thuiswerkers weer steen en been klagen. Ze moeten op Teams of Zoom samenwerken, lessen geven of volgen, en gemakkelijk is dat niet. Ik begrijp hun frustratie want ik heb zelf net twee weken online training met deze software achter de rug, en het zijn wangedrochten van programma’s.
Het geluid en beeld zijn belabberd zodra je met meer dan twee mensen iets probeert te doen. Deel je je scherm, dan levert dat allerlei haperingen en vaak een stotterend geluid op. Dikke kans dat je computer crasht of je als een onverstaanbare robot klinkt. Wil je in groepen werken, dan moet je uit het hoofdgesprek en naar een andere ruimte, maar dat gaat niet echt gemakkelijk en is weinig intuïtief. En dan heb ik het nog niet eens over al het achtergrondkabaal dat via de microfoons van de participanten je oren aanvalt, omdat deze systemen geen instelbare lawaaireductie-functie hebben.
Gamers doen dat veel beter. De programma’s die wij gebruiken om te communiceren zijn gemaakt voor teamwerk. Ze moeten licht zijn en niet te veel van je computer vragen, want dat doen onze games al. We moeten duidelijk verstaanbaar zijn op voice chat terwijl we samen monsters bevechten omdat afwijken van de strategie de virtuele dood ten gevolg heeft. Wij zijn vaak lid van een game community die natuurlijk erg goed georganiseerd moet zijn, want wij doen alles online en de kans is groot dat we elkaar nooit in het echt ontmoeten.
We delen onze Excel-bestanden met berekeningen hoe en waar we de beste materialen voor onze uitrustingen kunnen bemachtigen, afbeeldingen, video’s en webadressen, en we delen onze schermen om te laten zien wat we aan het doen zijn. We hebben mogelijkheden nodig om evenementen aan te kondigen waar geïnteresseerden zich voor in kunnen schrijven en een prikbord waar de belangrijkste berichten bewaard blijven en makkelijk terug te vinden zijn. Als we chatten over een specifiek onderwerp, dan doen we dat in threads, die ook weer bewaard blijven voor latere referentie. Voor dit alles en meer gebruiken wij gamers Discord.
Het verwondert me al jaren waarom scholen en bedrijven niet allang Discord hebben omarmd. Het heeft alles wat je nodig hebt om je organisatie virtueel na te bootsen. Je kunt net zoveel kanalen voor tekst- en voicechat maken als je nodig hebt, en je kunt ze zelfs de naam geven die overeenkomt met het echte gebouw. Je kunt bepalen wie toegang tot welke ruimtes heeft, en hoeveel mensen er maximaal in een voicekanaal mogen. Je kunt schermen delen, je kunt zien wie er online is en wie niet, je kunt privégesprekken voeren en videobellen. Je kunt bestanden delen en er zijn bots waarmee je de server helemaal naar smaak en behoefte kunt in richten. En dat alles voor de prijs van nul komma nul euro.
Mocht je het je afvragen, nee, ik heb geen aandelen in Discord maar als initiatiefnemer van een groot internationaal netwerk van gamers, gebruik ik het al jaren. De enige kanttekening die ik bij Discord plaats, is dat er (nog?) geen encryptie is en je data niet 100% veilig is. Maar de privacy policy is helder, transparant en Discord zet hoog in op veiligheid. In tegenstelling tot Zoom en Microsoft’s Teams en Skype, die bewezen wel met je data aan de haal gaan. Zoom heeft al verschillende veiligheidslekken achter de rug en is net begonnen aan een pilot om advertenties te tonen aan gebruikers. En wie wil weten wat Microsoft allemaal met zijn data uitspookt, hoeft alleen maar te DuckDuckGo’en op microsoft+snowden.
Gamers doen het beter. Wij stellen hoge eisen aan de technologie die we gebruiken. Veel ervan wordt dan ook ontwikkeld door gamers. Voor gamers is alles gebaseerd op online samenwerking en snelheid, en dus proberen we niet om van oorsprong stand-alone kantoorsoftware uit te breiden of te transformeren naar de cloud, wat meestal veel te zware pakketten oplevert. Toen Skype een ding werd, hadden wij allang ICQ verruild voor het veel betere Ventrillo, Teamspeak en Mumble. Dus als je prettig en zonder frustratie wilt thuiswerken, kijk dan vooral hoe de gamers het doen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

JasDon
JasDon11 nov. 2021 - 16:24

Hoe gaat het bij Discord met de governance, SLA, AVG, etc? Ik hou ook wel van een casual spelletje op zijn tijd, maar er is een reden waarom Discord niet geadopteerd wordt in het bedrijfsleven. En zelf noemt auteur Excel al, een product van The Evil Emprire, een beetje tech savvy gamer kan met open source pakketten dit soort zaken volledig automatiseren. En dat gezeur over Zoom (starting up issues) en Teams, als je voor de producten betaalt heb je een contract en wordt er redelijk met je gegevens omgegaan.

1 Reactie
Winterdepressie
Winterdepressie11 nov. 2021 - 19:54

Ik wou niet eens over Excel beginnen, maar dat pakket heeft voor meer ellende en ICT schade gezorgd dan welke random-ware aanval dan ook. Excel is per definitie altijd de verkeerde oplossing voor elk probleem. Als je meer nodig hebt dan een boodschappenlijstje, gebruik geen Excel! Dat zal huilen worden uiteindelijk. Een manager of sales-person met een spreadsheet is funest. Geeft die lui echte tools en niet een zandbak waar ze met een minimale hoeveelheid oefenen de grootste schade kunnen aanrichten.

Winterdepressie
Winterdepressie11 nov. 2021 - 14:10

Als er een groep computergebruikers is waar je vooral geen voorbeeld aan moet nemen, dan zijn het gamers. Wat ze vragen van technologie en van communicatiemiddelen is namelijk helemaal niet zo fraai. De eisen aan technologie die gamers stellen zijn hoogt onredelijk. Ze willen de mogelijkheden die over 3 jaar normaal haalbaar zijn NU! Daarom zitten gaming-rigs vol met ventilatoren en slurpen ze zelfs in idle honderden watts. Ze zijn inefficiënt, niet duurzaam en zitten vol met onzinnige lichtjes. Communicatie in games verdient ook geen schoonheidsprijs. Het is tribaal, vijandig en er bestaan vele "dialecten" waar alleen kleine groepjes mee bekend zijn. Het is dus een erg onvriendelijke methode van interactie. Waarom kunnen ze niet gezellig elkaar overhoop knallen? Als software gebruiker zijn ze het meest naïef. Als Stockholm syndroom patiënten accepteren ze dat de door hun gekochte software vaak maar een paar jaar volledig operationeel blijft. Wanneer het spel niet meer verkoopt, gaan de servers dicht en is het uit met de pret en kopen ze de volgende titel.

6 Reacties
Ecclesia
Ecclesia11 nov. 2021 - 15:08

Niet alles op één hoop gooien hè? Genoeg games die niet om competitief maar coöperatief gedrag draaien (het punt van de schrijfster). Genoeg games die niet de meest moderne technologische vooruitgang eisen, maar draaien om 'gameplay' (puzzels oplossen, samenwerken, communiceren). Het hoeft allemaal niet mooi te ogen. Wat betreft communicatie: de enige reden waarom het 'tribaal' is, is vanwege efficiëntie in taalgebruik. Dezelfde reden dat we afkortingen gebruiken in taal, zo ook worden termen gehanteerd in gamen om de communicatielijnen zo kort mogelijk te houden (vergelijkbaar met militairen).

lmgikke
lmgikke11 nov. 2021 - 15:32

Onzin. Dat gedrag is slechts voorbehouden aan enkelen. Daarnaast heb je blijkbaar het artikel niet gelezen. Discord bijvoorbeeld is een heel lichte applicatie voor communicatie. Zelf iets te vaak verloren met gamen dat je zo afgeeft op gamers?

adriek
adriek11 nov. 2021 - 16:18

Winterdepressie koop een daglichtlamp. Het artikel gaat over de techniek achter de communicatie, niet over de inhoud. Die tribale, vijandige 'slang' gebruikt heel weinig woorden (redundantie) dus elk woordje moet helder en duidelijk overkomen. Als dat lukt moet een verhandeling over een missende t in het vierde woord in de tweede alinea van de goed te keuren notulen ook wel te verstaan zijn.

Winterdepressie
Winterdepressie11 nov. 2021 - 19:45

@Ecclesia, Het is maar wat je efficiënt noemt. Niet dat zo'n communicatie structuur erg veel om't lijf heeft. @Imgikke, Ik speel wel spelletjes, maar die zijn al vrij oud en waarschijnlijk te moeilijk voor je. Nieuwe spelletjes is meestal kleuterspul. Soms heb je er echt een pareltje tussen zitten zoals KSP, maar ook dat is vaak te hoog gegrepen voor de hedendaagse gamert die rustig aan bij het handje genomen moet worden en zo langzaam verslaafd wordt aan nep trofees en andere onzin. Ook denk ik dat ik met mijn uiting over communicatie binnen gamers duidelijk heb gemaakt dat een platte communicatie structuur niet geschikt is voor normale communicatie die van toepassing is op de echte wereld. Begrijp niet wat er zo moeilijk is aan dat concept.

Winterdepressie
Winterdepressie11 nov. 2021 - 21:30

@Eirda, Dat is een uitstekend voorbeeld hoe onconstructief en nutteloos bepaalde (digitale) communicatie kan zijn. Jou comment is een goed voorbeeld hiervan. Ik neem aan dat dit de bedoeling was. Ik bedoel, ik had het nog niet eens over de inhoud bij gamerts. Dat is helemaal huilen.

Krek
Krek12 nov. 2021 - 8:03

Ik ben het wel een beetje met Winterdepressie eens. Verder is de gamer community op zich nu niet het beste voorbeeld hoe een samenwerkende structuur eruit hoort te zien. Een beetje fanatieke gamer weet dat in veel games de spelers elkaar achter de schermen de tent uitvechten en dat er maar weinig guilds dramavrij zijn. Vooral de guilds/communities waar samenwerken essentieel is zijn prestatiegericht en die zijn keihard: niet goed presteren = wegwezen. Nu zijn er heel veel gamer communities waar het wel leuk is, en het is inderdaad zo dat bijna elke game en guild wel een discord channel heeft. Werkt inderdaad prachtig, en het is dan ook bijzonder gemakkelijk om in veel channels tegelijk te chatten of tijdens een videocall eventjes de berichten elders te lezen. Vooral om die reden lijkt me het gebruik van discord voor scholieren niet echt handig. Ik weet dat de kids ook op hun mobieltjes terecht kunnen tijdens de les maar om nu de kat op het spek te binden door ze in een omgeving te plaatsen waar hun (vaak buitenlandse) medegamers ook zitten, lijkt me niet handig.

Kwant2
Kwant211 nov. 2021 - 14:05

Beetje click-baity titel maar ik trap er toch in. Dit leest wel een beetje als reclame voor discord, waar ik graag tegen zou willen dat slack veel beter is dan discord.. Maar goed, software is gemaakt voor een doelgroep, discord is gemaakt met gamers in het achterhoofd, het is dan ook veel opener en anoniemer ingezet. Verder doet het niet veel meer dan berichtjes heen en weer sturen, dit in schril contract tussen Slack en Teams bijvoorbeeld waar allerlei integraties ingebouwd zijn, zodat je het kan aansluiten op word, docs, salesforce, notion etc. Ik ben het ook niet eens met de strekking van dit artikel, gamers werken beter samen om fijne infrastructuur voor zichzelf te bouwen en dit onder elkaar te verdelen. Discord is gratis, je kan er open-source bots op aansluiten, veel gamers kunnen een beetje programmeren dus dat komt goed uit als je een scoreboard door een bot wilt koppelen aan je chatroom. Maar hetzelfde geld voor tech-startups of marketing bureaus of wel ander bedrijf dan ook dat niet te groot is geworden waardoor het gebukt gaat onder zijn eigen bureaucratie. Ik zou vooral zeggen dat overheids instanties, scholen en de gezondheidszorg extreem slechte digitale infrastructuur hebben. Door een mix van gevestigde belangen en regelgeving is het extreem moeilijk om daar tussen te komen. En als je daar eenmaal tussen bent is je enige groei mogelijkheid dan ook om een monopolie te creeeren wat de slechte kwaliteit van de software weer in stand houdt. Omdat software gemaakt is voor een doelgroep en je dus niet alles in een pakket zou moeten hebben maar juist verschillende paketten die met elkaar werken, bijv. voor planning, documentatie, communicatie, etc. De strategie van de nieuwe spelers is dan ook om mensen via andere kanalen (zoals gaming, maar kan ook tijdens studieprojecten zijn) vroeg kennis te laten maken met fijne software, zodat ze die ook willen gebruiken tijdens hun werk en dus binnen het bedrijf introduceren omdat ze last hebben van hoe slecht de software binnen het bedrijf is. Dit is een heel herkenbaar verhaal voor artsen bijvoorbeeld, maar geldt bijna overal.

2 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie11 nov. 2021 - 15:30

Platforms zoals teams of Slack(waar ik helaas ook mee hem moeten werken) waren een oplossing voor een probleem dat niet bestond. Nu kan ik me voorstellen dat bij gebrek aan beter een bedrijf, god-zege-de-greep, dat maar gaat proberen. Er zijn een hoop indicaties dat deze applicaties helemaal geen efficiency-boost geven, maar voornamelijk stress en meer kans om het werk "mee naar huis te nemen". Ik denk dat groupware suites nog veel ellendiger zijn. Het zijn allemaal facsimile's van een stukje werkelijkheid, maar dan met ernstige mankementen, dus minder efficiënt. Het is een de-evolutie in digitale communicatie omdat er weinig meer over berichten nagedacht zal worden. Je kan misverstanden toch later corrigeren als blijkt dat 2 zinnen niet genoeg waren? Daarbij kan je ook nog eens zo snel typen als je wilt, je worst-vinger-interface heeft een enorm lage bitrate. En dat zijn dan platforms ingericht op de complexiteit van een bedrijf in al z'n gelaagdheid. Discord is een thema platform. Plat en simpel. Bedoel je trouwens met anoniem op Discord anonimiteit tussen gebruikers? Want tussen de gebruiker en Discord is die er natuurlijk niet omdat je een mobiel moet aanmelden om er gebruik van te maken. Deze apps zijn niet de paradigma-shift die e-mail was. Deze apps zijn achteruitgang.

adriek
adriek11 nov. 2021 - 16:19

Slack... Ik zal inmiddels wel te oud zijn.

JohnnyValues
JohnnyValues11 nov. 2021 - 14:00

Met 8 man in de Teamspeak server en dan door feilloze communicatie een Call of Duty-server domineren, mooie tijden. Als het thuiswerken half zo efficient ging had je maar de helft van je personeelsbestand nodig. Verandering is eng, zeker voor de manager die al 30 jaar hetzelfde doet.

KM2
KM211 nov. 2021 - 13:46

Alleen erg jammer dat Discord zo rigide in elkaar zit dat je geen TFAR, ACE3 of ACRE (sound) mods kan gebruiken in Arma3, daarom gebruiken we voor online ARMA3 nog steeds teamspeak (3?). Bij discord wel emailnotificaties en pushmeldingen uitzetten anders verandert je email in een gemiste berichten-box waar je per dag wel honderden gemiste berichten kan ontvangen... https://unitedtaskforce.net/

2 Reacties
lmgikke
lmgikke11 nov. 2021 - 15:34

doe maar interessant met je terminologie, naast jou (en een paar andere nerds) heeft ook maar niemand daar behoefte aan.

KM2
KM211 nov. 2021 - 16:43

Gaming industrie is de grootst groeiende industrie in de afgelopen decennia, dat jij niet meekomt is een zwaktje van jouw kant, niet de mijne. Dat jij niet snapt wat een mod is zegt veel meer over je digitale ontwikkeling dan over de "Nerds" waar jij inmiddels zo keihard van afhankelijk bent. Mij een nerd noemen is een belediging voor de echte tech wizzards, ik ben een zielig amateurtje in vergelijking met de dames en heren die er voor zorgen dat jij je appjes en telefoontje kan bedienen of een site als Joop draaiende houden.