Om financiële klap te verlichten neemt overheid verlies van 119 miljoen euro voor eigen rekening ... Tegenvaller gaat af van infrafonds
De financiële gevolgen van het uitvallen van de Fyra zijn een forse klap voor de NS. Minister Dijsselbloem (Financiën) zei dat maandag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Om de klap wat te verlichten wil hij niet de hele rekening van de trein bij de spoorwegen leggen.
In totaal neemt de NS een vermogensverlies van 221 miljoen euro op zich. De spoorwegen moeten dat bedrag terugwinnen, bijvoorbeeld door efficiënter te werken. Daarbij komt ook nog de 100 miljoen bezuinigingen op de NS die eerder zijn ingezet.
De Staat loopt 119 miljoen euro mis aan dividend in de Fyra-debacle. Een aantal partijen wil dat de NS ook voor dat bedrag opdraait. Dat gaat Dijsselbloem te ver. “Het wordt een hele klus om de investeringsagenda van de NS ongeschonden door de strijd te laten komen”, aldus Dijsselbloem.
De totale kosten voor de NS komen op 465 miljoen euro.
De 119 miljoen euro wordt gekort op het infrafonds, waarmee uitgaven voor zowel het spoor als de weg worden gefinancierd. Onder anderen CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vreesde dat hierdoor automobilisten zouden opdraaien voor de Fyra-flop. Ook eiste het CDA, net als onder meer VVD en D66 dat de NS zelf verantwoordelijk zou worden gehouden voor het bedrag. Ze zouden onder andere efficiënter moeten gaan werken. Tot ongenoegen van de oppositie en de VVD. Het zijn vooral D66, PVV en het CDA die vinden dat de NS meer moet bloeden voor de gemaakte fouten en dat de schade niet mag worden afgewenteld op de overheid.
Problemen met Fyra vooraf bekend Dat er problemen met de Fyra V250-treinen waren, was vooraf al bekend. Er zijn ten minste 71 testdagen geweest in de zes maanden voor de start van de dienstregeling op 9 december 2012. Bij die testritten ging van alles mis. Nu is dat an sich niet verwonderlijk; daar zijn immers testdagen voor. De treinbouwer, AnsaldoBreda, wilde de fouten later nog wel bespreken, maar niet garanderen dat de problemen verholpen zouden worden. Toch bevestigde de NS in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg zouden staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen.