Joop

Fuck yeah, ik ben van de elite, had je wat?

  •  
09-12-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
90 keer bekeken
  •  
colonel-nathan-jessup-750x500
We zijn dat “ik ben boos, dus jij moet iets doen” zat. Ga zelf iets doen. Ik neem even een aantal punten met u door.
Hallo, boosburgers van Nederland. In een geheime bijeenkomst van miljoenen andere inwoners van dit land ben ik aangewezen als woordvoerder van de linkse elite. Iemand moet het doen. Iemand moet u vertellen dat u niet jarenlang onderdrukt bent, om de tuin geleid, gekoeioneerd, ongehoord gebleven, alsmede misleid en achteloos terzijde geschoven.
U heeft het zelf laten lopen. Als u al reden tot klagen heeft, dan over uw eigen lamlendigheid. Wilt u iets veranderen, kom dan van uw luie reet. We zijn dat “ik ben boos, dus jij moet iets doen” zat. Ga zelf iets doen. Ik neem even een aantal punten met u door.
  1. De elite is arrogant. Yep. Ja hoor. Als u zich daar beter van voelt. Maar een beetje onvolwassen is het wel, hoor, als u anderen moet neerhalen om uzelf moreel verheven te voelen. En dan maar hopen dat we u van de weeromstuit minderwaardig gaan vinden. Zit er niet in. U bent niet zielig, onderdrukt, miskend, whatever. Als dat zo was, namen we u in bescherming. Zo zijn wij weekhartige theedrinkers namelijk. U echter bent een gelijkwaardige tegenstander waar we bij voorkeur gehakt van maken. Stop met dat underdog gemiesemuis in de hoop meelij op te wekken. Clementie is voor mietjes.
  2. U wordt gedemoniseerd. Klopt als een bus. Het is besmettelijk, hè, dat laten varen van de politieke correctheid. Dit is de deal: u benoemt, wij demoniseren. U wilt liever terug naar de tijd waarin we elkaar respectvol aanspraken? Is goed. Zeg het maar. Tot die tijd: if you can’t stand the heat, stay away from the fire.
  3. De media zijn links. Correct. Vroeger had je ook rechtse media, maar u zei uw abonnement op en keek liever naar Big Brother. Het is een vrij land, weet u. Als de bestaande media u niet bevallen, dan begint u toch zelf een krant? Word lid van Powned. Schrijf een boze brief naar de Tros dat u een opvolger voor Wim Bosboom wilt. Maar zeik niet dat de Vara en de Volkskrant links zijn. Wij gaan niet onze media laten vallen omdat u niet in staat bent er zelf iets van te bakken.
  4. De rechters zijn van D66. Vette pech. Ja, het is best lekker om You can’t handle the truth te brullen, maar daarna wordt u toch uit het bankje naar de petoet gesleurd. Rechtsstaat heet dat. Daar is een paar eeuwen aan gewerkt, daar hebben mensen hun leven voor geven. Dat gaan we niet terzijde schuiven omdat het u even niet uitkomt. Bedel, jank en pruil niet om onze concessies los te peuteren. Probeer genoeg achterban te verzamelen om een wetswijziging af te dwingen.
  5. De democratie is afgeschaft. Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden. U bent geen meerderheid. U bent een minderheid met een grote bek. Ploffie doen is niet genoeg om uw zin te krijgen. Volgende onderwerp.
  6. U wordt niet gehoord. Wees gerust, u komt luid en duidelijk over. We doen alleen niet wat u zegt. Tenslotte zijn we niet uw Oempa Loempa’s. Eerlijk gezegd worden we een beetje moe van al uw verongelijkte gezanik. Altijd maar weer dat wij iets wel/niet moeten doen omdat er iets is dat u niet bevalt. Bedenk zelf eens een oplossing. Een echte oplossing, eentje waar ook anderen dan uzelf iets mee kunnen, niet een wappie proefballonnetje dat om drie uur ’s nachts door een dronken houwdegen uit zijn bierglas is opgevist.
  7. Ze hebben de euro erdoor gedrukt. Ja zeg, wie heeft er hier nog geprobeerd een referendum af te dwingen over de invoering daarvan? Zo’n beetje de complete ledenlijst van GroenLinks. Waar was u toen het erop aankwam? Nergens. En ja, nu zitten we met z’n allen in een lek bootje. Wij van de linkse elite proberen met man en macht het bootje drijvend te houden. U komt niet verder dan: laten we overboord stappen. U bent te laat. Pak een emmer en help hozen.
  8. Referendum. Nu we het toch over referenda hebben. Dankuwel dat u na zeven jaar treuzelen eindelijk toch iets zag in ons idee van een raadgevend referendum. Jammer dat u zo’n rukonderwerp koos om de wet uit te testen. En vervolgens massaal fraudeerde met de subsidies. Niettemin: kudo’s voor de actieve houding (ziet u wel, we zijn niet te beroerd om u een badinerend schouderklopje te geven als u voor de verandering zelf eens een initiatief genomen hebt).
  9. De Nederlandse cultuur gaat eraan. Wij denken bij bedreigde cultuur onder meer aan musea, orkesten, popzalen, schouwburgen, filmfestivals en galeries waarvan de subsidies tot uw grote tevredenheid omlaag gaan. U denkt bij bedreigde cultuur meer aan een gegarandeerd Zwarte Piet, boerkaverbod, ‘islamkritiek’ en verplicht gemengd zwemmen met blote benen. Daar gaan we niet uitkomen. Jammer, maar daar valt mee te leven.
  10. Zwarte Piet. Allemachtig, ja, dat is misschien wel de grootse clusterfuck uit uw koker tot nu toe. Weet u, toen Quincy erover begon had ook een groot deel van links Nederland iets van: man, waar maak je je druk over. Maar vervolgens drukte u bij uzelf zo’n knoepert van een racistische puist uit dat we hem alsnog gelijk moesten geven. Zwarte Piet is dood en u heeft hem vermoord.
  11. Windmolens. Ja, fok it, echt iets voor ons om er nog een milieupuntje in te stoppen. Kan u geen pepernoot schelen, natuurlijk. Ons wel. Die windmolens komen er. Gas en olie raken namelijk op. Opperdepop, vaatje leeg, niks over, noppes, nul komma nul. U kunt natuurlijk eisen dat we gaan zitten wachten tot het zover is. Best. Maar wij zijn niet van die wegkijkers. Als we een probleem zien, gaan we erop af. We gaan ons niet door uw inertie laten tegenhouden.
  12. Ze pakken onze banen/vrouwen/wijk af. Ach ja, het leven is een teef. Weet u, hier kunnen wij niks mee. U zegt immers even makkelijk: ze hebben allemaal een uitkering, ze halen hun vrouwen uit Takitakiland, ze zijn in zichzelf gekeerd. Ons zult u niet horen beweren dat alles op rolletjes loopt in de multiculturele samenleving. Maar we proberen er tenminste wel wat van te maken. U komt niet verder dan geloven in sprookjes: iemand moet zorgen dat de multikul weggaat.
Zo, dat was het. Nu mag u uw gal spuwen in de reacties. Of zoek een speeltuinvereniging, voetbalclub, voedselbank, bejaardenhuis, kruisvereniging, muziekfestival, politieke partij, kerkgenootschap of wat dan ook waar u zich voor uw medemens kunt inzetten. GA IETS DOEN.
Verscheen eerder op de site van Christian Jongeneel
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (104)

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 dec. 2016 - 22:55

De elite is arrogant. Er zijn meerdere elites. Over die van mij, de wetenschappers, ben ik niet ontevreden. U wordt gedemoniseerd. Af en toe wordt er over ons gemopperd ja, maar dat neem ik niet al te serieus. De media zijn links. Zou kunnen. Geen TV-kijker, behalve de Noorse, is nodig voor de taal. Met Derrick ondertiteld in nynorsk houd ik ook mijn duits bij. Lees wel de NRC op het net. De rechters zijn van D66. De enige rechter die ik persoonlijk ken niet, verder geen idee. De democratie is afgeschaft. Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden. Met sommige besluiten ben ik het wel oneens. Zou graag minder asphalt zien en meer natuur, maar helaas. U wordt niet gehoord. Nee, maar dat is niet vreemd zolang ik in Noorwegen studeer, bekijk ik de boel op een afstandje en verbaas ik me vooral. Ze hebben de euro erdoor gedrukt. Hier niet, hier betaal ik alles met NOK’s en je hebt er veel van nodig om te kunnen rondkomen. Lukt redelijk voorlopig. Referendum. mijn poging om iemand anders mijn stem te laten uitbrengen mislukte door de traagheid van de gemeente bij het verwerken van de benodigde formulieren. Nog boos. Geen behoefte aan connecties met Oekrainse zakkenvullers. De Nederlandse cultuur gaat eraan. Mee eens, al een hele tijd geleden moest er worden gekozen, of de toneelgroep weg of het museum gesloten moest. Boerkaverbod: in nederland laat je elkaar je gezicht zien. Ander onderwerp. Zwarte Piet. Hier sieren de kerstmannen inmiddels zelfs de melkpakken. Goede herinneringen aan ZP. Ik hoop hem weer te treffen als ik hier klaar ben met de studie. Windmolens. Lelijk zijn ze wel. Hopelijk doen GL’ers ook de auto de deur uit, ook goed tegen het fijn stof en het verkeerslawaai. Ze pakken onze banen/vrouwen/wijk af. vooral blanke mannen aasden op mijn baan en wat mij betreft mogen mijn Nederlandse seksegenoten wel eens serieus aan het werk. Dat gaat hier echt anders. Wil best iets voor anderen doen: de heggen snoeien of het onkruid uit de bloembedden verwijderen. Geen vrouwendingetjes. Alleen nu even niet, te druk . Het is trouwens ook winter.

2 Reacties
Pater Familias
Pater Familias11 dec. 2016 - 1:35

Ik kom ook nog wel eens in Noorwegen. Het enigste land waar ik vrouwelijke stewadoors tegenkom. (havenarbeiders) Nu zullen er wellicht sommigen hier weer op reageren dat ze daar niet trots op moeten zijn omdat het een slecht betaalde baan is enzo. Maar die vrouwen schromen er niet voor om een overwegend wit mannelijk bastion te betreden. Overigens hetzelfde in de Horeca, er zijn maar weinig vrouwelijke topchefs. Wederom weer een keiharde kutbaan. Veel te veel lange dagen met veel te veel uren en veel en veel te weinig tijd voor een gezinsleven. Waarom moeten mannen alleen die last dragen? Er wordt vaak gemopperd over een glazen plafond, maar ondertussen vinden mensen het doodnormaal dat bepaalde beroepen alleen door laagopgeleide mannen wordt gedaan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 dec. 2016 - 11:06

"Veel te veel lange dagen met veel te veel uren en veel en veel te weinig tijd voor een gezinsleven." vind als vrouwelijke chef maar eens een man die de huisvrouw wil spelen.

foxdie
foxdie10 dec. 2016 - 12:40

Kan dit wel waarderen.

Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 9:58

Te lang op Joop zitten geeft mij zo langzamerhand enigszins kostneigingen. Ik denk dat ik me zo langzamerhand maar ga afkeren van de politiek en zelfs voor het eerst van mijn leven ga ophouden met stemmen. Men kan hier wel gaan zitten lachen maar mij vergaat de lach zo langzamerhand. Als dit het politieke niveau is van het establishment in politiek en media? Het geeft als politieke partij geen pas, persiflages van dit kaliber af te leveren. Wil je Wilders als president? Ga vooral zo door zou ik zeggen, doe uw best. Oh u wil een spiegel voorhouden? Of is het zo dat de ene spiegel de andere spiegel niet verdraagt? Ik zou zeggen laat het cabaret maar daar waar het thuishoort, bij mensen die er stukken beter in zijn. Ik ga niet mee in het fantastisch verhaal. Als ik me bij een kudde had willen voegen had ik dat reeds lang gedaan. Voor dit soort zaken is de Speld, die doen het overigens ook een stuk beter. Als u maar de helft zelfspot zou bezitten van de spot die u drijft met anderen waren we al een heel eind op de goede weg. Ik pas even.

1 Reactie
Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 10:01

Als dit het politieke niveau is van het establishment, het niveau van politiek en media? Ik zal maar niet meer zeggen 'zo langzamerhand'.

Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 0:39

De participatiemaatschappij. Ik heb inmiddels een en ander gelezen van schrijver; Hij is erg voor emancipatiedwang. Een tegenstrijdigheid in zichzelf, dat dan weer wel. Om met Piet de Geus te spreken; Geef mensen een hengel i.p.v. een vis. Wat als de vis niet wil happen daar praat hij niet over, dan heb je pech maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid. De voedselbanken, een schande in deze rijke maatschappij zullen dus niet verdwijnen. Als je geen vis vangt omdat de vis niet wil happen, moet je immers nog steeds eten. Dat wil wel serieus zeggen dat je zelf overal verantwoordelijk voor gesteld wordt, er geen solidaire maatschappij nodig is, terwijl het recht van de sterkste blijft zegevieren. Alsof mensen evenveel invloed hebben en gelijk zijn i.p.v. gelijkwaardig. Gewoon huidig PvdA standpunt. Niet knuffelen maar aan het werk. Lukt dat niet omdat er geen banen zijn, dan korten we op de uitkering en verhogen verlagen we de belasting van werkenden, dan ga je vanzelf wel. Of er werk is en of eenieder evenveel geëquipeerd is daartoe, dezelfde mogelijkheden heeft doet er in deze gedachte niet zoveel toe. Nederlanders willen niet werken in de kassen is ook zo'n gedachte die schrijver hanteert, die altijd door Leefbaar Nederland gehanteerd wordt en extreem rechts.. Dat tuinders maar al te graag onder het loon uitbetalen, daar jarenlang de gelegenheid voor gehad hebben daar praat schrijver niet over. Dat veel maar heel tijdelijk werk is ook niet. Dat velen fysiek daartoe niet in staat zijn evenmin. M.a.w. Nederlanders zijn lui. . De schrijver bedoelt hier dus meer mee dan men erin wil zien. Gewoon PvdA /GL rechts. Forse belastingkortingen voor bedrijven zodat die mensen aannemen. Hier geen emancipatiedwang door boetes. Die geven we aan bijstandsgerechtigden of aan vrouwen die gedwongen geëmancipeerd moeten worden door extra belastingen van 30/40% te geven aan eenverdieners. De gevolgen van de globalisering en hoe daarmee omgegaan moet worden, welke keuzes men daarin maakt, zijn dus geheel en al op rekening van de Nederlanders zelf. Eigen schuld dikke bult.

3 Reacties
Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 0:42

Lukt dat niet omdat er geen banen zijn, dan korten we op de uitkering en verlagen we de .....

Minoes2
Minoes213 dec. 2016 - 5:51

Ellen Schoof Wat denkt u, zou ik PVV stemmen, nee natuurlijk, verre van. Er zijn echter mensen die inderdaad louter uit onwetendheid en/of uit rancune op de PVV stemmen, enkel vanwege haar zogeheten sociale 'standpunten' die er dus niet zijn maar wel verondersteld worden omdat Wilders ze uitnut en uitvent of omdat ze er steeds van beschuldigd worden. Als je zegt tegen mensen die al jaren geen woning kunnen krijgen en dat al veertig jaar duurt, dat dat aan de politiek ligt en niet aan de vluchtelingen dan is dat waar. Als die mensen zeggen; dan zijn er nog minder woningen en krijgen wij nog moeilijker een woning, of helemaal niet,,,, dan is dat ook waar. Beiden zijn in werkelijkheid waar. Maar het eerste mag gezegd worden en het tweede niet want dan deug je niet. A.Ja het ligt aan de politiek dat er te weinig sociale huurwoningen zijn en B. die politiek dat zijn de partijen die aan de macht zijn, die regeren en oppositie voeren en deals sluiten.Het zijn de kiezers van die partijen die ze aan de macht helpen en mede verantwoordelijk zijn. B. Al veertig jaar gebeurt er niets, integendeel we gaan nu juist woningen verkopen aan beleggers en afbreken. We hebben woningcorporaties geprivatiseerd en er projectontwikkelaars van gemaakt. Weinig kritiek vanuit de politiek. Die kiezer echter, die invloed kan uitoefenen en wel dan niet heeft uitgeoefend ben jij, jij stemt, jij verheft je stem of bent stil, jij hebt de macht. Maar nee, geen aandacht voor gehad maar enkel verwijt naar de ander omdat die misschien iets ongelukkig uitdrukt. Wegzetten als leugenaar en schuldenaar. B. Als er meer vraag naar is worden wachtlijsten nog langer en wordt het nog moeilijker aan een huis te komen. Dat is dus heel simpel ook waar. Maar dat mag niet gezegd worden. Dan ben je xenofoob etc... Dat die vluchtelingen dit tot gevolg kunnen hebben zonder dat ze er schuldig aan zijn is een waarheid als een koe. Maar veel mensen zeggen het minder genuanceerd en de politiek en mensen die op die politici stemmen en er nooit een woord aan vuil maakten,geen eisen stelden aan die politiek op dit vlak, misbruiken dat door steeds maar te zeggen houd je kop, schandalig dat ligt niet aan de vluchtelingen, je deugt niet. Echter zijn zij wel diezelfde kiezers van die politiek, zij hebben misschien/waarschijnlijk meer macht vanuit hun functies c.q. opleiding maar er blijkbaar nooit interesse in gehad. Is het dan niet mede ook hun schuld? De PVV is in werkelijkheid financieel economisch minstens zo rechts als de VVD, ook dat weet ik. Maar los daarvan al het andere ook. Maar dan nog.. Als kabinet en dus de politiek heb je de belangen te dienen van alle Nederlanders, ook de niet werkenden, ook diegenen die op een sociale huurwoning zitten te wachten. Of ze nu in een uitkering zitten of gepensioneerd zijn of nog kinderen zijn, werken of niet, kapitaalkrachtig of niet. Al is het een minderheid en niet je doelgroep. Echter die minderheid schijnt in niet een partij meer een onderdeel uit te maken van die maatschappij als geheel, zijn geen doelgroep meer, zijn min of meer verweesden. Zijn niet politiek rendabel of enkel en alleen als ze moeten stemmen. De politiek heeft deels de grond rijp gemaakt voor de zaadjes die Wilders plant evenals de vingerwijzers onder de aanhang en kiezers daarvan. Wilders gedijt erbij als er misverstanden ontstaan en tweedracht ontstaat als er hiaten zitten in de politieke besluitvorming. Wees eerlijk en zeg dan ook; Ja wij zijn de politiek, wij hebben dat goedgevonden, wij zijn de kiezers van die partijen en hebben geen eisen aan voldoende sociale woningbouw gesteld, hebben er niets aan gedaan, hebben tegengestelde plannen goedgekeurd i.p.v. naar de politiek te verwijzen wat die ander in principe ook doet. Zeg dan zowel als politiek establishment en vooral kiezer en maatschappijdeelnemer; Het is 'onze' schuld dat jullie al zo lang zitten te wachten op een woning en niet die van jullie en/of de vluchtelingen. Ook wij hebben onze ogen voor jullie gesloten. Maar ga niet moreel hoogstaand de ander beschuldigen van iets wat hij benoemt maar waar je zelf veertig jaar diezelfde ander verwaarloosd hebt en te laf voor bent geweest het aan te pakken. Want zo had hij het nl. niet gezegd en veelal niet bedoeld. Maar uit alles blijkt het tegengestelde. Laten we niet vergeten. Juist ook de allochtone bevolking behoort zelf voor een groot deel tot diezelfde bevolkingsgroep die door dat en andere beleidsgebieden gedupeerd worden, evenals de statushouders zelf die bijvoorbeeld reeds lang, soms jaren op een woning zitten te wachten en nog niet kunnen werken, evenals uiteindelijk die vluchteling dat zal zijn die in dezelfde situatie verzeild zal raken.. Niets is zwart wit en niets zo eenvoudig als met het morele vingertje wijzen naar een ander, zonder zelf maar enige verantwoordelijkheid te nemen voor bijvoorbeeld die veertig jaar verwaarlozing. Dat is mijn verwijt, mijn meestal stille verwijt. Sommige mensen tellen weinig meer mee in de maatschappij omdat ze onrendabel zijn op de een of andere manier. Rendabel betekent dan vooral economisch winstgevend en kosten reducerend. Ook al is het de schuld van de politiek, is het de schuld van ons allemaal en geeft het geen pas de ander te verwijten dat hij iets benoemt wat in de kern gewoon juist is. Hij geeft die vluchteling niet de schuld dat maak jij ervan, hij constateert enkel dat er dan nog moeilijker aan een woning is te komen voor 'bepaalde' mensen. Dat is juist. Maar dat mag op zich al niet gezegd worden want dan geeft jij de vluchtelingen de schuld. Dat noem ik bewust of onbewust framen, sorry. Je legt de ander woorden in de mond en schuift de eigen verantwoordelijkheid daarvoor verre van je af. Dat moreel toe-eigenen van het eigen gelijk onder valse voorwendselen daar houd ik niet van. Dat GL gedoe, zou zomaar ook PvdA en VVD gedoe kunnen zijn of D66 gedoe.. van Oh wij nemen wel een vluchteling in huis maar jullie.... Tja als je al geen huis hebt.... dan zal dat moeilijk gaan....foutje bedankt.... Weet dat je door dat alles te negeren en constant die beschuldigende vinger naar de ander te wijzen en niet jezelf een spiegel voorhouden.....integendeel jezelf op de borst kloppen.... de grond rijp maakt waarop Wilders zaait... Het is maar een klein onderdeeltje, voorbeeldje, maar ik blijf zeggen de ene spiegel verdraagt de andere spiegel niet...Het opportunisme viert ook hier hoogtij. Retoriek zonder enige inhoud wint het aan alle kanten....Ligt het morele gelijk aan de kant van de politiek, aan de kant van de verdedigers van deze politiek in deze? Ik dacht het niet...anders kon het sociale woningtekort nl. niet de schuld zijn van de politiek.... Ik weet het is omstandig uitgelegd maar dat is hoe ik ertegenaan kijk. Zo ook de veronderstelling of moet ik zeggen vooronderstelling dat Wilders-aanhang veelal laagopgeleid is zegt iets over vooroordelen, ook dat klopt niet. Dat alle laag-opgeleiden of mensen met lage inkomens tokkies zijn en dom klopt niet maar onderscheid aldaar wordt niet of nauwelijks gemaakt. Er zijn nl. evenzovele aanhangers die wel weten hoe Wilders in werkelijkheid in de Tweede Kamer stemt. Die mensen zijn gewoon financieel economisch rechts. En geloof me racisten en xenofoben zitten door alle klassen heen zo ook diegene die dat niet zijn. Het zijn niet de laagopgeleiden in het bedrijfsleven die bepaalde mensen met bepaalde namen, niet aannemen en dat zijn veelal niet eens Wilders stemmers. Ik vind stukken zoals hierboven dus geraaskal en ervan getuigen dat je de eigen verantwoordelijkheid die je van een ander eist niet voor jezelf hanteert en zeg daar dan ook bij dat de ene spiegel de andere niet verdraagt.

Minoes2
Minoes213 dec. 2016 - 6:14

want dan geeft HIJ de vluchtelingen de schuld.

Tom Meijer
Tom Meijer9 dec. 2016 - 22:04

Geweldig stuk. Hilarisch en tegelijkertijd het gelijk aan zijn zijde.

1 Reactie
Molly Sweet2
Molly Sweet210 dec. 2016 - 6:27

Leg eens uit, Tom? Want jij blinkt uit in one-liners, maar uitleg geef je niet vaak. Leg bijvoorbeeld eens uit hoe volgens deze man 'de meeste stemmen gelden' in een democratie, behalve als het gaat om zaken waarin hij vindt dat hij gelijk heeft, zoals Zwarte Piet? Of het feit dat je wat hem betreft alles kunt afdoen met 'het leven is een teef' - en hij daarmee aangeeft dat alles waar hij zich druk om maakt, ook de moeite niet waard is? Of waarom de schrijver het demoniseren vanuit links geen punt vindt, maar woedend is over de weerklank die links krijgt? Dat soort inconsequentie in zijn denken? Ben reuze benieuwd naar je uitleg.

[verwijderd]
[verwijderd]9 dec. 2016 - 21:31

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer10 dec. 2016 - 16:24

Weet je zeker dat je niet tot de elite behoort Ellen? Volgens mij heeft de term 'elite' bij veel mensen een betekenis gekregen die daar helemaal niet bij hoort. Tot de echte elite behoor je als je door je leefwijze en door je behandeling van anderen het goede voorbeeld laat zien. Klinkt pedant maar het is al een oude betekenis en volgens mij steekt daar veel waarheid in. De term 'elite' wordt tegenwoordig misbruikt door mensen die duidelijk niet tot de elite van het goede voorbeeld behoren.

Rarar
Rarar9 dec. 2016 - 19:13

" geheime bijeenkomst van miljoenen andere inwoners" Grappig, de elite denk weer met heel veel te zijn. Dat is precies de onjuistheid die de elite aanneemt. " Wij gaan niet onze media laten vallen". De media wordt betaald door de belastingbetaler, dus de vara is van iedereen. "Het is heel simpel: meeste stemmen gelden". Daarom is er een brexit, wint rechts in Italië, Frankrijk, usa en waarschijnlijk Duitsland. Rechts is niet boos, en kan niet wachten op de verkiezingen in maart. En links dan niet boos doen hè. De verkiezingen zijn een feest voor de democratie.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik39 dec. 2016 - 15:32

Het is verdraaid leuk om te zien hoe zuur de druiven zijn. D'r zit geen vrolijke kwant of lachebekje bij, bij dat Wildersvolkje. Altoos maar in de weer, zijn ze, met de heilige missie, de idealen en de eigen waarheid die in de eigen navel verborgen zit. Izegrim en Schaalhans zijn keukenmeester. Gortdroog. fanatiek en ijzeren heinig, zijn ze. Uit 't verleden weten we, dat dat de kenmerken van de ideologische scherpslijper zijn. Zure druiven en kwaad kerseneten, het is weer 's zo ver. Liggen er voldoende boten aan de pier bij IJmuiden?

Vuurrood
Vuurrood9 dec. 2016 - 15:10

Gezien de reactie's hier is menigeen op zijn tenen getrapt.

1 Reactie
Molly Sweet2
Molly Sweet210 dec. 2016 - 6:29

Vuurrood: tenen getrapt? Nee, daar is dit stuk te dom voor. Verbijsterd, dat wel. Over zoveel haat en destructie. Echt verbijsterd. Dit draagt niks bij, dit breekt alleen maar af. De schrijver van dit stuk wil blijkbaar niets liever dan volledig gelijk krijgen, en anders moet de wereld maar tot op het bot verdeeld zijn in groepen die elkaar haten. Jezus christus, wat een wereldbeeld. En dat is de kern van links? Mooi man.

tante trees
tante trees9 dec. 2016 - 14:13

Meeste stemmen gelden zegt u? Hoera! Zwarte piet blijft zwart!

7 Reacties
Vuurrood
Vuurrood9 dec. 2016 - 15:08

Ze hebben mij anders niks gevraagd.

Vuurrood
Vuurrood9 dec. 2016 - 15:09

En ik kan u verzekeren dat ik wel zo belangrijk ben dat mijn stem iedereen aan een meerderheid helpt.

Tom Meijer
Tom Meijer9 dec. 2016 - 22:02

Geweldig stuk. Hilarisch en tegelijkertijd het gelijk aan zijn zijde.

Tom Meijer
Tom Meijer9 dec. 2016 - 22:03

Ach tante, dacht U dat nou werkelijk van zwarte piet?

Pater Familias
Pater Familias10 dec. 2016 - 0:40

Nou TomMeijer, laten we eerlijk zijn. Als we morgen een referendum houden omtrent de kleur van ZP dan denk ik toch dat ZP Zwart blijft. En juist dat ZP veranderd betekent dat wij in een consensus samenleving zitten. Dat wij dus ook rekening houden met minderheden en niet afgaan op het meeste stemmen gelden. Dus Christian Jongeneel schiet daar toch wel degelijk eventjes uit de bocht. Meeste stemmen gelden voor meer asfalt, mooi bek houden. Meeste stemmen voor fossiele brandstof, mooi bek houden. Dat zou betekenen dat we nooit onze vraagtekens erbij zouden mogen zetten. En juist dat blijft belangrijk, we mogen vraagtekens zetten en vragen of er geen alternatieven zijn.

Molly Sweet2
Molly Sweet210 dec. 2016 - 6:33

Tom: wel volgens deze schrijver. De meeste stemmen gelden, snauwde hij ons toe. Lijkt me simpel en overzichtelijk: Zwarte Piet moet volgens deze schrijver blijven. Oh, verrek, en toen werd hij een paar punten later plotseling volledig inconsequent in zijn gesnauw. Want voor zijn mening gelden ineens andere regels. Hij zal Orwell goed hebben gelezen, denk ik. More equal en zo. Ja, hij heeft gelijk, hij is inderdaad een elite. Die krijgen wat hen zelf betreft altijd gelijk, hoe onredelijk en inconsequent met hun eigen principes dat ook is. Jezelf tegenspreken is nooit een punt, als je er maar je zin mee door kunt drijven. Zoiets, Tom? Is dat 'links denken'?

foxdie
foxdie10 dec. 2016 - 12:45

Fuck, na 7 dec had ik wel gehoopt dat het weer eens ergens over ging. Maar nee, hij zit diep.

JStokx
JStokx9 dec. 2016 - 13:49

"Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden. U bent geen meerderheid. U bent een minderheid met een grote bek. Ploffie doen is niet genoeg om uw zin te krijgen. Volgende onderwerp." Ik ben blij dat we er eindelijk uit zijn. We zeiden het al een tijdje, maar vooral bij de anti-Zwarte Pieters wilde dit concept er niet in. Dank voor de duidelijke uitleg.

Uitgekleed
Uitgekleed9 dec. 2016 - 13:46

Zo, dat was het. Nu mag u uw gal spuwen in de reacties. Ik ga geen gal spuwen omdat ik niet boos ben want die term is erbij verzonnen. U bent wel boos omdat het establishment met hun machtsstructuur wordt aangetast door het Populisme {geuzennaam}

Nikolas2
Nikolas29 dec. 2016 - 13:41

Dit soort stukjes worden geschreven omdat de boze burger juist iets doet en de elite daar geen duidelijk antwoord op heeft. De frustratie spat dan ook uit dit stuk. Ik denk dat u niet welkom bent omdat u te laat bent. Men wil u niet, meer. U bent eigenlijk gewoon uitgekotst. Nee, hoor, maakt u zich maar geen zorgen, ik ben geen boze burger. Ik ben een inwoner van Nederland met een migratie achtergrond en zeer gelukkig met Nederland en de Nederlanders. Ik heb 40 jaar heerlijk gewerkt tussen fijne collega's en heb een zeer goed pensioen waar ik van geniet. Door mijn dubbele nationaliteit zal ik ook zeker niet op Geert Wilders stemmen. Maar ik begrijp de boze burger wel, ik begrijp ook dat u ze niet begrijpt, u noemt ze nog steeds lui en dom, dit terwijl steeds meer hoger opgeleidde mensen tot deze groep behoren. U heeft alleen oogkleppen op en wil niet zien wat er gaande is. U blijft drijven in uw eigen waarheid en als u een andere waarheid benaderd, bent u bang dat u niet meer blijft drijven en verdrinkt. Niet erg hoor, maar hou dit voor uzelf en zet u zichzelf aub niet voor gek op een internetsite.

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 18:50

"Dit soort stukjes worden geschreven omdat de boze burger juist iets doet" Als mokken ook al onder 'iets doen' valt ben jij natuurlijk spekkoper.

foxdie
foxdie10 dec. 2016 - 12:48

Wat doen ze dan precies?

doewellenzieniedom
doewellenzieniedom9 dec. 2016 - 13:36

Het valt te prijzen dat Jongeneel een poging doet om de zaken wat te verlevendigen. Ik bespeur althans een hang naar een zekere lichtvoetigheid. Hij moet gedacht hebben: kom, wat die gastjes van Geenstijl kunnen, kan ik ook. Die stukjes van die rotjongens - allemaal kinderspel. En misschien is het dat ook, wie zal het zeggen. Maar kinderspel of niet, Jongeneel beheerst het kunstje niet. Goed, het popie-jopie-taalgebruik oogt op het eerste gezicht verfrissend, het is altijd een opluchting als een GL-er "fuck" zegt, zoals het woord "piemel" uit de mond van mijn grootmoeder ook altijd bevrijdend klonk ("Ze is een mensch, ze is een mensch!"), maar zonder inhoudelijk vervolg doet het geheel denken aan iets dat te vroeg uit de oven is gehaald: Er is een vorm, er is deeg, maar er is geen taart. Mijn keukenprinses spreekt dan van een misbaksel. Jongeneel doet wat ieder tweedejaars corpslid in de rij voor de kassa van de Appie doet. Om niet-leden met vraagtekens bij zijn luidruchtigheid de wind uit de zeilen te nemen, schreeuwt ie: Ja, ik ben een corpsbal! Jullie zijn knorren! So bloody what?! Hij wrijft het 'de mense' als het ware nog eens in. De grap is: alleen tweedejaars corpsballen vinden dat geestig. De rest van zijn betoog bestaat uit halve waarheden, voortbordurend op verdraaiingen. Wat je dan krijgt is een functie met een limiet nul. Want 0,5 x 0,3 x 0,5 x 0,7 etc. En sprak de grote Brouwer niet reeds van afgeleides van afgeleides van afgeleides? Just fucking with you, ouwe wetenschapsfilosoof. Maar anyway, het waarheidsgehalte wordt zo verwaarloosbaar klein dat het niets of niemand meer raakt. Terwijl dat volgens mij wel de bedoeling was. Over die intentie wil ik nog wel het volgende kwijt. Als man van het midden, als oerconservatief sociaal-democraat/liberaal, als vleesgeworden blauwhelm, heb ik het gekrakeel links en rechts van me altijd met enige onverschilligheid aangezien. Het zou mijn tijd wel duren. De laatste jaren voel ik mij echter steeds meer genoodzaakt om een kant te kiezen, niet zozeer omdat ik qua opvattingen ben verschoven, juist niet, maar omdat ik streef naar evenwichtigheid. Evenwicht gaat boven alles, ook boven het eigen ego. Het is van het grootste belang dat de lading niet doorslaat, naar links, noch naar rechts. Mooi toch, deze gedachte, zo tegen kerst? Wat Jongeneel laat zien, zien we wel vaker bij de zelfbenoemde elite - elite: haha, dat zou men wel willen - ook hier op de Joop: niet alleen een soms intens kleinburgelijke trots over de eigen opleiding en salarisschaal, maar ook een merkwaardige triomfantelijkheid jegens hen die men met enige verrukking vooruitgangsverliezers noemt. Een houding die volstrekt haaks staat op de hogere normen en waarden die men zegt lief te hebben. Het meest vreemde aan de hele situatie is nog wel dat men dat zelf niet doorheeft. Wie enige opvoeding genoten heeft, thuis, in dienst of op het werk, die weet dat je als 'hoger opgeleide', als officier of als baas maar één verantwoordelijkheid hebt: jouw mensen. Je zorgt voor je mensen, punt. Dat is je enige plicht. Of je die mensen nu wel of niet mag, of je er zelf krom voor moet liggen of niet, of het ten koste gaat van jezelf of je gezin of je vermogen, dat maakt allemaal niet uit. Het is een natuurlijke ruil. Jij mag de baas spelen, zij moeten je kunnen vertrouwen. Blindelings. Nou ja, blindelings: je mag het ook af en toe hartgrondig met elkaar oneens zijn. Maar dan drink je net zo lang ouwe port door tot je het wel weer eens bent, simpel. Hoge omes die tegen mensen, wier lot aan hen is toevertrouwd, menen Fuck you, haha, lekker puh te kunnen zeggen, of dat zelfs maar te impliceren, hebben er niets, maar dan ook helemaal niets van begrepen. Die missen de essentie. Maar gevaarlijker nog, die worden dus ook niet langer als hoge ome erkend. En daarmee komt de bestaande orde in het geding. Men kan er hier wel heel lacherig over doen, op de Joop, maar dat is wat er dreigt te gebeuren. And it ain't gonna be pretty. Overigens is het tekenend dat Jongeneel "You can't handle the truth" opvoert ter illustratie van het ongelijk van de boze man. In wat verder een ongelofelijke kitscherige klotefilm is, is dit immers de enige gedenkwaardige scene. Nicholson, ik weet zo gauw niet meer zijn naam of rang, slaat de spijker boven op zijn kop. Niet als boze man of als psychopaat, al wil Hollywood ons dat natuurlijk wel doen geloven, maar als redelijk mens, die – en hier interpreteer ik ‘m even door mijn wenkbrauwen - genoeg heeft van dat gratuite gezeik van de omstanders, de eeuwige ontmaskeraars, de Farizeeërs, de ironici met hun concertgebouwjaarkaart, de parasieten, al die lui die zelf uiteindelijk nooit enige echte keuzes hoeven maken, nooit enige verantwoordelijkheid hebben hoeven dragen; de globalisme-bejubelaars zeg maar, van die types die wel de hele wereld overvliegen maar met niemand op de wereld concurreren omdat ze in nationaal gegarandeerde (semi-)overheidsbaantjes zitten, met nationaal gegarandeerde loonsverhoginkjes, met nationaal gegarandeerde pensioentjes, die allemaal betaald worden door landgenoten, nationaal gerichte tokkies die wel internationaal moeten concurreren, die hun bestaan niet zeker zijn, die geen pensioen hebben en die ook geen buitenhuisje over de grens hebben. En die niet 3 dagen kunnen thuisblijven – “Voor de zekerheid hè” - als ze buikpijn hebben Maar de scenaristen, altijd in voor wat geblaf maar nooit voor een beet, hebben er een moord aan vast geplakt, nee, zelfs ingemonteerd, alsof er een causaal verband zou zijn tussen het misdrijf en hetgeen Nicholson, de boze blanke man, zegt. Laf, laffer, lafst. En Jongeneel is erin getrapt. Wake up and smell the coffee, son.

6 Reacties
Wouter GS
Wouter GS9 dec. 2016 - 20:21

Chapeau, chapeau. En nederig buig ik mijn hoofd. Spijker-kop-raak. Een pareltje.

Dubbeldenker
Dubbeldenker9 dec. 2016 - 23:34

@doewellenzieniedom Mooi lang stuk, maar je diskwalificeert in feite het hele stuk van Jongeneel zonder er inhoudelijk op in te gaan. Generaliseert wat over halve waarheden zonder er één uit te kiezen en de andere helft van de waarheid toe te voegen. En dan het stukje KMA voor beginners over leiderschap in het leger. Mooie oproep, maar wat is de relevantie in relatie tot de oproep die Jongeneel doet aan de zeurburgers om op een andere manier actief te worden dan alleen maar afgeven op de mensen die verantwoordelijkheid dragen. Of moet ik uit je verhaal begrijpen dat je Jongeneel het recht ontzegt om de "hetzijnallemaalzakkenvullers" en de "zehebbenhetlandnaardeklotengeholpen" roepers aan te spreken op hun eigen aandeel in en verantwoordelijkheid voor ons land. En dat Jongeneel volgens jou dat recht niet heeft omdat hij heeft doorgeleerd en het tot kamerlid heeft geschopt.

Dubbeldenker
Dubbeldenker9 dec. 2016 - 23:36

Moet natuurlijk kaderlid zijn.

Peter Smit2
Peter Smit210 dec. 2016 - 8:32

+1

Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 15:00

Dubbeldenker Is het stuk zelf dan ook maar enigszins inhoudelijk, of van waarde laat staan waarheden?

Tom Meijer
Tom Meijer10 dec. 2016 - 16:35

Je bent nogal breed van stof. Volgens mij ben ik dat af en toe maar jij overtreft met gemak, wat niet wil zeggen dat dat dan beter is. Maar goed, veel wijzer ben ik er niet van geworden. Je doet een poging Jongeneel de grond in te boren maar dat is dan ook alles: een poging. Ik vind geen begin van een antwoord in al die woorden. U doet eigenlijk precies wat Jongeneel verwacht.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen29 dec. 2016 - 13:18

Vermakelijk stuk - dat Christian Jongeneel raak schiet, dat laat menige reactie zien. Op de pik getrapt, aan de taas getrokken, dat is toch wel het centrale levensgevoel van onze zeer rechtse medelanders. Curieus dat PVV'ers en GeenStijlers en hun genetisch verwante broeders en zusters zich gedragen als een groep mensen die altijd aan het kortste eind trekken, die gekweld worden door immerdurende sentimenten van miskenning. Hilarisch is dat ze altijd klagen dat ze 'niet gehoord worden', terwijl ze altoos op een zeer hinderlijke, storende wijze aanwezig zijn in de publieke ruimte (waartoe ik dan gemakshalve ook menig v/h gezellig café reken). Dus moet ditmaal (en tegelijk voor de zoveelste keer) de boodschapper het ontgelden. En dat is onverdiend. Jongeneel schrijft onder eigen naam, en spant zich in om de politieke lijn die hij voorstaat mede gestalte te geven. Hij doet dat op een mild provocerende manier, en dat mag. Want diegenen die hij aan tracht te spreken, die hebben van het provoceren hun missie gemaakt, en dat op een doorgaans veel harder, meer beledigende, en niet door feiten ondersteunde manier. Zijn eigen werkzaamheden geven hem al een ferme voorsprong op de roepers aan de zijlijn, die wel van alles kunnen willen, maar in de meeste gevallen merkwaardig genoeg op een hansworst stemmen die hun levensgeluk constant bedreigt, of feitelijk sterk vermindert. Die luide types, die kunnen inderdaad dat wat ze wensen zelf mee vorm geven, verwerkelijken. Wat onder meer kan inhouden: de Nederlandse cultuur beschermen (wat weer iets anders is dan andere culturen afbranden, dat ziet een kind nog). Maar daar heb je het weer: de mensen die nu zo geprikkeld geraakt zijn door Jongeneels stuk, die staan op de treeplank van politieke spookrijders die tevens gekende cultuurhaters zijn - men denke aan hun kijk op de toelages voor het Hollandse theater-, museum-, en muziekleven. Het is alles bijeen zó inconsequent, dit boeket van opvattingen en stemgedrag, dat een verstandige dialoog per definitie onmogelijk is. Of je nu één, tien, of honderd maal laat zien dat er woningnood is door neoliberaal huisvestingsbeleid over een lange periode, het helpt niet. De feiten worden altijd ontkend (genegeerd, dus), en men zal je op intimiderende toon en bij herhaling voorhouden dat het door de immigranten komt, die dan meteen gedegradeerd zijn van oorlogsvluchteling tot profiteur. En ultrarechts leeft in een heilsverwachting. Op 15 maart zal er een schokgolf, een aardverschuiving, een tektonisch wonder door heel Nederland gaan. De 'nach oben offene Richterskala' zal een nog nooit waargenomen getal laten zien: Wilders wordt met 110 Kamerzetels minister-president van ons land - hij zal praktisch bij decreet gaan regeren (net als zijn geliefde vriend Onkel Erdolf in Turkijeland, natuurlijk). Je kan het de Fransen nazeggen: 'les extrêmes se touchent'.

3 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos9 dec. 2016 - 13:30

"Je kan het de Fransen nazeggen: ‘les extrêmes se touchent’. " Of, zoals de schrijver van dit artikel: "Fuck Yeah, kick ass, Sucker."

Bram Emanuel
Bram Emanuel10 dec. 2016 - 10:35

"dat Christian Jongeneel raak schiet, dat laat menige reactie zien." Alsof oneens zijn met een stukje het gelijk van dat stukje laat zien. Denk het niet, mijn waarde.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 dec. 2016 - 21:08

"aan de taas getrokken" Ah ha, een vergeetwoord. Meldt u bij Frits Spits.

Pater Familias
Pater Familias9 dec. 2016 - 12:51

Nu kan ik hier best hard om lachen want ik ben ook niet zo van de zalvende aanpak. Alleen? De democratie is afgeschaft. "Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden. U bent geen meerderheid. U bent een minderheid met een grote bek. Ploffie doen is niet genoeg om uw zin te krijgen. Volgende onderwerp." Toch is 80% van de Nederlanders voorstander van Zwarte piet, toch veranderd ZP. Niet dat het mij wat uitmaakt, want we zijn een consensus samenleving. Dus als we consensus bereiken over dat ZP veranderd om een minderheid niet voor het hoofd te stoten dan heeft de meerderheid een klein beetje pech. Daarmee bescherm je uiteindelijk ook de rechten van minderheden. Als er een meerderheid is voor het burqa verbod en straks ook nog op financiering van gebedshuizen uit het buitenland dan zijn die onderwerpen ook afgesloten toch? Dan moeten de anderen maar gewoon zwijgen toch? Nee, laten we vooral juist niet vergeten dat we een polderklimaat hadden politiek gezien. We doen allemaal een beetje water bij de wijn en bereiken een consensus. Alleen hebben we dat een beetje losgelaten en denken we inderdaad dat het meeste stemmen gelden is. The winner takes all. Dat doet een Wilders, maar bijvoorbeeld ook een Jelmer Renema op deze opinie site die meent dat alles dankzij links is bereikt.

1 Reactie
Molly Sweet2
Molly Sweet210 dec. 2016 - 6:38

Het wordt hier al meteen duidelijk dat een groot deel van links het met deze schrijver eens is, dus ook met deze grove inconsequentie in denken en principes. Oftewel: links heeft geen principes, links wil, onredelijk en inconsequent, anders behandeld worden dan hoe zij anderen behandelen. Voor anderen geldt : meeste stemmen gelden, maar voor links geldt: wij willen onze zin en anders doen we plof, en moet jij eens kijken hoe we daarmee onze zin afdwingen. En ondertussen schelden we de rest van de wereld uit voor onmenselijk en racist en fascist en wreed, want die gekken geven ons niet zomaar in een klap onze zin, shitshitshit. Hoe durven ze. Het enige dat deze schrijver toont is de grenzeloze kinderachtigheid en onredelijkheid van links. Hij staat er hoorbaar bij te stampvoeten, het arme kind.

Minoes2
Minoes29 dec. 2016 - 12:09

Dat de media helemaal links is, is dus helemaal niet correct. Indien u de media links noemt noem ik u rechts oké. Wat is een rukonderwerp? Ik vond de aanjagers niets noch eventuele verkeerde bedoelingen maar het onderwerp referendumwaardig. Ik ben toch echt niet rechts. Ik heb overigens zoals ik altijd doe, keurig gestemd na me goed ingelezen te hebben en wel tegen. Ik heb begrepen dat een heleboel mensen van de elite dat juist niet gedaan heeft, op de lauweren is gaan rusten, met als oogmerk dat het dan toch wel door zou gaan. Dat de druiven uiteindelijk zuurder zijn dan gedacht is geen enkele reden tot borstklopperij. Zwarte Piet vermoord? Dat hebben Quinsy en o.a. Joop toch echt zelf gedaan. We mochten er geen niet-welgevallig onderbouwde argumentatie aan toevoegen. Dat was niet genoeg en deugde niet. Met gevoel kun je ook hier niet concurreren. Dat is immers wat u hier in alles zegt. Ik mis nog het punt van het tekort aan sociale huurwoningen. Maak er nu eens echt een punt van in de journalistiek en de politiek. Het ligt toch aan de politiek. Helemaal mee eens dus ga er nu eens voor. Of is het onderwerp al weer van de baan, niet meer hot genoeg of urgent omdat het argument niet meer helpend is. Weet u hoelang dit tekort al bestaat? Juist al 40 jaar. Ik zou zeggen zet nu dus eindelijk eens uw beste beentje voor en grijp uw kans. Vergeet het niet voor de zoveelste keer even gemakkelijk als dat u het opgeworpen heeft. Aan mij zal het niet liggen. Overigens noemen rechtse mensen alle mensen met een uitkering 'netto ontvangers', die te lui zijn om te werken. Gaat u zo dadelijk wederom mensen financieel afknijpen en werkenden extra facilliteren opdat ze WEL aan het werk gaan 'omdat het loont'. Dan zegt u daarmee expliciet ook dat er wel banen zijn maar mensen niet willen werken en facilliteert u daarmee rechtsdraaiend Nederland. Ik als linksmens erger me dus toch nog aan deze litanie.

1 Reactie
Minoes2
Minoes29 dec. 2016 - 12:13

gedaan hebben...

Herr Vorragend
Herr Vorragend9 dec. 2016 - 12:06

Typisch oldskool liberaal VVD-verhaal. Een valide mening hoor maar wel problematisch als je van Groen Links bent. Zeer illustratief voor de teloorgang van heel links.

tante trees
tante trees9 dec. 2016 - 12:02

Zo, links onderbuikje geleegd? Goed, dan spreek ik u in maart na de verkiezingen wel weer! En dan niet jammeren, dat de kiezer het weer niet begrepen heeft, want ze deden wat u wilde. De Democratie leeft als nooit tevoren, dat zult u zien in maart!

1 Reactie
Vuurrood
Vuurrood9 dec. 2016 - 15:14

Wat is er in Maart? De desillusie van de rechtse kiezer? Ik kan u verzekeren dat behalve de VVD niemand met ongeleid projectiel Wilders wil regeren. Dat zal de nationale parvenu toch echt 76 zetels moeten halen. En dan is daar altijd de eerste kamer nog.

[verwijderd]
[verwijderd]9 dec. 2016 - 11:50

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen9 dec. 2016 - 12:47

[Ik heb SP’ers als Jan Marijnissen, Agnes Kant en Emiel Roemer nog nooit zo laatdunkend gehoord over anders denkenden.] Elk van hen noemt met enige regelmaat andersdenkenden neo-liberaal, wat in Europa een niet bestaande politieke stroming is, het begrip is bedoeld als vijandbeeld en als scheldwoord.

Arie Roos
Arie Roos9 dec. 2016 - 11:34

Het wordt inderdaad hoog tijd dat Links zich weer eens gaat afzetten tegenover het rechtse gespuis. Meer van dit soort artikelen, graag !!!

omaoeverloos
omaoeverloos9 dec. 2016 - 11:26

De elite is arrogant. Welnee, de elite, dat is een stel schaamteloze graaiers die zich verrijken over de ruggen van sukkels zoals U, die denken dat ze "erbij horen". U wordt gedemoniseerd. Welnee, gewoon een beetje beschoft met elkaar omgaan is het devies. Helaas blijkt dat voor de meesten niet gemakkelijk, maar met een paar cursussen burgermanschap is van een ieder een modelburger te maken. De media zijn links. De Vara is de spreekbuis van de PvdA, lid van een van de meest rechtse regeringen die dit land ooit gehad heeft. De rechters zijn van D66. Gelukkig is de kans niet groot dat U die rechters ooit te zien krijgt. De pakkans is minimaal, de ongelukkigen die tegen de lamp lopen vinden zich meestal sufgetaserd in een nekklem terug, bedolven onder tientallen moordlustige, etnisch profilerende, PVV stemmende dienders. De democratie is afgeschaft. De meeste stemmen gelden, inderdaad, dus Piet blijft tot in lengte van jaren zwart. U wordt niet gehoord. Och, we praten al zo lang tegen de oostindisch dove politici dat we inderdaad beter eens tot daden kunne overgaan en die zakkenvullende plucheklevers eens met pensioen moeten sturen. Ze hebben de euro erdoor gedrukt. Of het huidige ruilmiddel nu gulden, pliepo of euro heet, het blijft een ruilmiddel waarvan het gros van de bevolking te weinig heeft om van te leven. Referendum. Och, ik vind het op afstand houden van een zooitje corrupte neofascisten uit de Ukraine echt geen flutonderwerp, maar zolang die gast geen Trump maar Porosjenko heet maakt het U blijkbaar weinig uit. De Nederlandse cultuur gaat eraan. Inderdaad, op het laatste EK was Oranje niet eens geplaatst en de verlosser is ook al overleden, zwarte tijden breken aan. Gelukkig hebben we de Toppers nog. Zwarte Piet. Tja, als de meeste stemmen gelden blijft Piet, hoewel volgens U overleden, toch zwart. Windmolens. U bent gelukkig geen wegkijker, daarom is die 18 miljard voor de energiebedrijven nog slechts het begin. Ze pakken onze banen/vrouwen/wijk af. Natuurlijk loopt niet alles op rolletjes, maar je probeert er nog wat van te maken, lees ik. Dus gewoon het hek van je gated community nog een beetje ophogen en je partij van vreemde smetten vrijhouden, dan valt het allemaal met die overlast wel mee.

2 Reacties
tante trees
tante trees9 dec. 2016 - 14:10

Haha Heerlijke reply Oma! Hulde!

Willem100
Willem1009 dec. 2016 - 16:28

En wederom weer een vileine, rake reactie van Oma! Geweldig!

Willem100
Willem1009 dec. 2016 - 11:10

Heerlijk stuk! Aangeschoten links blaft steeds harder en schopt steeds wilder om zich heen. Maar dit epistel is goed! Hoewel het gebruikelijk gescheld en ad hominems zowaar wat inhoudelijks. Dit lijkt zowaar op het oppakken van de handschoen. Zou het? laten we het hopen. Daar kunnen we wat mee! Alleen jammer dat er aan het eind expliciet bij wordt gezegd dat het een monoloog betreft. Tja. Jammer. Zou het zijn omdat op inhoudelijke argumenten links keer op keer de wedstrijd verliest en steeds verder wegzakt in de competitie? Er is toch altijd de uitweg van het standaard kramp schieten van ad hominem ordinair schelden. Discussie of geen discussie, maar links blijft functioneel om hier en daar wat nuance aan te brengen. Dat dan weer wel. Zonder socialisme zijn we immers overgeleverd aan de nietsontziende wildemannen en hun zucht naar meer, meer, meer. PS. Deze is leuk! LOL "Bedenk zelf eens een oplossing. Een echte oplossing, eentje waar ook anderen dan uzelf iets mee kunnen, niet een wappie proefballonnetje dat om drie uur ’s nachts door een dronken houwdegen uit zijn bierglas is opgevist."

1 Reactie
Willem100
Willem1009 dec. 2016 - 11:59

Nee je kunt links van veel betichten maar niet van gebrek aan humor! "Maar wij zijn niet van die wegkijkers." "Als we een probleem zien, gaan we erop af." "U heeft het zelf laten lopen. Ga zelf iets doen!" Heerlijk vermakelijk dat GL! LOL!!

Machielse932
Machielse9329 dec. 2016 - 11:03

Leuk stuk en natuurlijk met een korreltje zout genomen. Toch heb ik een paar aanmerkingen 1, 2: eens 3: Lijkt me niet rechtvaardig dat de door de staat betaalde media niet op een representatieve manier de bevolking vertegenwoordigen. Persoonlijk ben ik overigens überhaupt van mening dat het niet de taak van de staat is om tv te maken en mag van mij de hele NPO geschrapt worden. Betreft commerciële media niet meer dan eens met de schrijver van de tekst. 4: Lijkt me toch enigszins kwalijk als er geen ideologische diversiteit is onder de rechterlijke macht. 5: Geen enkele groep is een meerderheid in het gefragmenteerde politieke stelsel in Nederland.Overigens kan de democratie verbeterd worden door bijv. gekozen burgemeesters en dergelijke initiatieven. 6: Men wordt wel gehoord, maar er wordt niet geluisterd 7: Ben ik te jong voor maar op dit moment lijkt er inderdaad weinig te zijn dat er aan gedaan kan worden. 8: Een referendum over EU lidmaatschap was niet toegestaan. Bovendien was het komisch om te zien wat voor politieke crisis zo een stom referendum heeft veroorzaakt. Ik ben zeker voorstander voor meer referenda omdat in Nederland politici vaak niet doen wat ze zeggen tijdens hun campagne's. 9: In mijn ogen hebben beide kanten gelijk. Cultuur staat zowel onder druk door bezuinigingen als door de welwillendheid van een groep om op elk vlak in te binden (bijv. geen kerstboom want er is één iemand die zich beledigd voelt etc. etc.) 10: deels mee eens. ZP is door beide kanten vermoord. 11: betwijfelbaar omdat het rendement van windmolens (en windmolenparken) nog altijd dubieus is. 12: oneens, het lijkt me bevorderlijk als er een open debat gehouden kan worden over de multiculturele samenleving. Indien de conclusie is dat het niet geleid heeft tot een betere samenleving moet beperking binnen de opties zijn.

poeslief
poeslief9 dec. 2016 - 10:38

@christian Leuk stukje! Alleen het onderstaande zinnetje is hard schrikken. "De democratie is afgeschaft. Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden." Nee, De meeste stemmen gelden is dictatuur v/d meerderheid. Ook volgens mensen als Plato en Aristoteles.Daarnaast heeft de geschiedenis uitgewezen dat wat de meeste mensen denken/vinden/zeker weten geen enkele garantie geeft betreffende validiteit. Toen de overgrote meerderheid der mensen zeker wist dat een platte Aarde het middelpunt v/h universum was, was dit toen ook zo? Democratie maakt pas dan een kans als de meerderheid van nature beseft dat de belangen van minderheden even zwaar wegen.

1 Reactie
ValsPlat
ValsPlat9 dec. 2016 - 11:31

"Democratie maakt pas dan een kans als de meerderheid van nature beseft dat de belangen van minderheden even zwaar wegen. " Er zijn oneindig veel minderheden. Als je al die belangen even zwaar laat meewegen dan kun je nooit een beslissing nemen. In een goed functionerende democratie houdt de meerderheid wel rekening met minderheden en zal de "mate van meerderheid" daarbij ook een rol spelen. "Rekening houden met" is niet hetzelfde als "haar zin geven".

Kees Bruin2
Kees Bruin29 dec. 2016 - 10:21

Tja, als je als representant van de linkse elite helemaal niet meer weet hoe je je tegen kritiek moet verweren, kun je altijd nog proberen het op de sarcastische toer te gooien, zoals in bovenstaand epistel van Christian Jongeneel wordt gedaan. En dan aan het eind van je tekst op voorhand iedere kritiek van tafel vegen als "gal spuwen". Nov voordat iemand zelfs maar één woord geschreven heeft! Kortom, een tekst van iemand die maar niet wil begrijpen dat het tij in Nederland drastisch aan het keren is en dat hij uitgeluld is met zijn politiek-correcte praatjes.

4 Reacties
Paul250371
Paul2503719 dec. 2016 - 11:13

Naar woord zeker "politiek correct"?

Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 11:28

"Nov voordat iemand zelfs maar één woord geschreven heeft!" Kennelijk onderschat je je eigen voorspelbaarheid. De kans dat je je hebt aangemeld bij de speeltuinvereniging lijkt me dan ook uiterst klein.

Vuurrood
Vuurrood9 dec. 2016 - 15:20

Kees Bruin: Welk tij is aan het keren? Jij bedoelt dat de volgelingen van goeroe Geert een steeds grotere mond hebben en zich steeds onfatsoenlijker gedragen? Op die manier gezien verandert inderdaad het getij!

Kees Bruin2
Kees Bruin29 dec. 2016 - 20:35

@Paul Inderdaad, politiek-correct is iets dat per definitie fout is. Het is namelijk een ander woord voor 'taboe @Piet de Geus. Onbegrijpelijke reactie, maar ik zit dan ook niet op de speeltuinvereniging. @Vuurrood Of de volgelingen van Wilders "een steeds grotere mond hebben en zich steeds onfatsoenlijker gedragen", zoals u beweert, weet ik niet. Wat ik wel weet is, dat de PVV-stemmers steeds talrijker worden, en dat dat niet zozeer aan Wilders als wel aan zijn tegenstanders en hun wilde gezwaai met rechtszaken te danken is. Wilders hoeft zelf eigenlijk maar weinig te doen, zijn tegenstanders stuwen zijn virtuele zetelaantal vanzelf op. Persoonlijk ben ik daar niet zo blij om, ik stem niet op Wilders. Ik ga in maart vermoedelijk blanco stemmen, want er zit eigenlijk niets tussen dat serieus te nemen valt als het aankomt op het oplossen van de tegenwoordige problemen.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik39 dec. 2016 - 10:09

Op mijn facebook-pagina - een soort linkse klaagmuur - klinkt de weeklacht dat je PVV'ers niet op een dergelijke manier van repliek moet dienen, Neen, geen lik op stuk, je niet vermommen als een PVV'er. Hoe laatdunkend de PVV'er zich ook uitdrukt, hoe zelfgenoegzaam en arrogant ook, altijd redelijk blijven en verstandig en beleefd. Je dient 'de beeldvorming van de PVV' niet over te nemen. I beg to differ. Het is niet de toon die de muziek maakt, maar het kabaal. Hoe luider de kakofonie, hoe stiller de ziel. Hoe je het doet, dat is om het even. Als het maar goed is; - of op zijn minst aardig.

Minoes2
Minoes29 dec. 2016 - 10:05

Ik voel me niet aangesproken. Over generaliseren zullen we het maar niet hebben, ook niet over mogelijkheden. U heeft wel degelijk een speciale verantwoordelijkheid. En dat schrijft u allemaal op een site waar de boosheid en het ongenoegen en de boosheid er in ieder artikel iedere dag weer van afdruipt!

6 Reacties
RU486
RU4869 dec. 2016 - 11:18

En we moeten wel leven met jouw generaliseren?! Jankert...

Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 11:29

"Ik voel me niet aangesproken." Je bent voorzitter van de accordeonvereniging?

Minoes2
Minoes29 dec. 2016 - 11:36

En dat schrijft u allemaal op een site waar de boosheid en het ongenoegen en de boosheid er in ieder artikel iedere dag weer van afdruipt! Blijkbaar toch enigszins van de was geraakt :)) En dat schrijft u allemaal op een site waar de boosheid en het ongenoegen in ieder artikel er iedere dag weer van afdruipt!

Minoes2
Minoes29 dec. 2016 - 12:21

Piet de Geus Nee want dan had ik wel geklaagd dat de muzieklessen niet meer gesubsidieerd worden! Ru486 Dank u. Vertel!

Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 13:52

"dan had ik wel geklaagd dat de muzieklessen niet meer gesubsidieerd worden!" Zelfs vrijwilligerswerk moet kennelijk op kosten van de belastingbetaler...

Minoes2
Minoes210 dec. 2016 - 0:01

Piet soms ben je onnavolgbaar om met Han te spreken maar ga vooral je gang.

Instaatsteller
Instaatsteller9 dec. 2016 - 10:00

Aww, niet zo hard, joh. Rechtsmensen zijn al zo in de war...lol.

FactChecker
FactChecker9 dec. 2016 - 9:57

- We zijn dat “ik ben boos, dus jij moet iets doen” zat. Ga zelf iets doen. - Kun je ook omdraaien. We zijn dat 'wij worden gediscrimineerd, dus jij moet iets doen' zat. Ga zelf iets doen.

5 Reacties
Paul250371
Paul2503719 dec. 2016 - 11:15

@ Factfree eehh FactChecker We zijn dat ‘wij worden gediscrimineerd, dus jij moet iets doen’ zat. Ga zelf iets doen. Heel jammer dit. Je kunt niet zeggen dat Sylvana, Quincy etc.etc.etc.etc ,..........etc. niets doen. Je omdraaiing slaat nergens op.

Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 11:30

"Kun je ook omdraaien." Alleen jammer dat de vaardigheden een beetje beperkt blijven tot die jij-bak.

FactChecker
FactChecker9 dec. 2016 - 14:10

Paul250371 9 december 2016 at 12:15 - Heel jammer dit. Je kunt niet zeggen dat Sylvana, Quincy etc.etc.etc.etc ,……….etc. niets doen. Je omdraaiing slaat nergens op. - Je kan dit over alle groepen zeggen. Niet alleen Sylvana en Quincy. Alle groepen, groepen die terecht oklagen. In het artikel staat de zin. "Ach ja, het leven is een teef" zo kun je iedere discussie naast je neerleggen. Discriminatie op de arbeidsmarkt? Ach ja, het leven is een teef Etnisch profileren? Ach ja, het leven is een teef Trump maakt het klimaat kapot? Ach ja, het leven is een teef

FactChecker
FactChecker9 dec. 2016 - 14:12

Piet de Geus 9 december 2016 at 12:30 - Alleen jammer dat de vaardigheden een beetje beperkt blijven tot die jij-bak. - Ach, wat verwacht je nog meer? Het artikel geeft geen aanleiding om een fatsoenlijke discussie met argumenten en wederhoor te voeren.

Piet de Geus
Piet de Geus9 dec. 2016 - 18:51

"Het artikel geeft geen aanleiding om een fatsoenlijke discussie met argumenten en wederhoor te voeren." Dat is doorgaans ook niet de bedoeling van een lachspiegel.

FactChecker
FactChecker9 dec. 2016 - 9:57

Wat een denigrerende hypocriete onzin zeg. Dit is gewoon meer van hetzelfde hier, neerkijken op mensen die anders zetten en ze met wat stereotyperingen aan de kant duwen.

2 Reacties
Bickle
Bickle9 dec. 2016 - 19:55

Jij doet niet anders dan mensen die linkser zijn dan jij, die het om wat voor reden niet met jou eens zijn, op dezelfde manier wegzetten. Ga dan nu niet de pot verwijten dat de ketel zwart ziet.

FactChecker
FactChecker11 dec. 2016 - 6:21

Bickle 9 december 2016 at 20:55 - Jij doet niet anders dan mensen die linkser zijn dan jij, die het om wat voor reden niet met jou eens zijn, op dezelfde manier wegzetten. Ga dan nu niet de pot verwijten dat de ketel zwart ziet. - Waar geef ik reacties van het niveau 'fuck yea we gaan islam afschafffen, het leven is een bitch, deal with it'

Gnaarg
Gnaarg9 dec. 2016 - 9:55

Illustratief... Het wordt echt tijd voor een vorm van delegative democracy.

Okke2
Okke29 dec. 2016 - 9:47

Leuk stuk, weer eens wat anders dan dat geweeklaag. 1) De elite is arrogant. "U bent niet zielig, onderdrukt, miskend, whatever. Als dat zo was, namen we u in bescherming. Zo zijn wij weekhartige theedrinkers namelijk. U echter bent een gelijkwaardige tegenstander waar we bij voorkeur gehakt van maken. Stop met dat underdog gemiesemuis in de hoop meelij op te wekken." Probeer in de toekomst dan ook op een gelijkwaardige manier met uw verlies om te gaan, geen underdog gemiesemuis meer nadat er een referendum verloren is, geen verzonnen feitjes meer na een verloren verkiezing, geen gehuilebalk na een Brexit. Nog een tip: dat in bescherming nemen van zielige onderdrukten, let daar een beetje mee op, mensen zijn over het algemeen niet zo zielig en maken -als je ze de kans geeft- graag misbruik van uw weekhartigheid. 2) U wordt gedemoniseerd. "Dit is de deal: u benoemt, wij demoniseren" Ok, is goed, prima, hoort bij rechts he, om een ietwat beleefder omgangsvorm te hanteren. 3) De media zijn links. "Vroeger had je ook rechtse media, maar u zei uw abonnement op en keek liever naar Big Brother. ... dan begint u toch zelf een krant?" Ach zover ik weet is de Telegraaf nog altijd vele malen groter dan al uw linkse krantjes bij elkaar, het punt zit hem ook niet zozeer in de kranten of andere commerciele media, het punt zit hem in de publieke zenders, u weet wel, dat linkse bolwerk wat met rechtse centjes betaald moet worden. 4) De rechters zijn van D66. Ach ik begrijp best de beroepsdeformatie van rechters van het genuanceerd kijken naar daders, dat is wat ze de hele dag doen, begrijpelijk dat ze naar de D66 schuiven, twee dingen hierover, zeur dan ook niet over de beroepsdeformatie van politieagenten (het etnisch profileren en het schuiven naar de PVV) Dat is de realiteit waar zij de hele dag mee opgescheept zitten, criminele allochtonen oppakken en de volgende week weer opnieuw, en het enige wat die D66 rechters nodig hebben zijn wat flinkere minimumstarffen voor veelplegers, dan is hun politieke kleur verder onbelangrijk. 5) De democratie is afgeschaft. "Nee hoor. Het is heel simpel: meeste stemmen gelden." Houd u ook rekening met de mening van alle mensen die niet zijn gaan stemmen, of zo iets, of hoe was dat geweeklaag ook weer? Ga later wel verder, moet aan het werk.

2 Reacties
Instaatsteller
Instaatsteller9 dec. 2016 - 10:16

"Ok, is goed, prima, hoort bij rechts he, om een ietwat beleefder omgangsvorm te hanteren." Mooi sarcasme en timing, nu de blonde leider in de rechtbank staat voor het beledigen van een grote groep Nederlanders.

FactChecker
FactChecker9 dec. 2016 - 11:02

Donald Poes Pakker 9 december 2016 at 11:16 - Mooi sarcasme en timing, nu de blonde leider in de rechtbank staat voor het beledigen van een grote groep Nederlanders. - Dit hele stuk valt onder de zelfde noemer als heel veel reacties hier. Rechts afzeiken en verder geen inbreng in de discussie.

Tokkelkut
Tokkelkut9 dec. 2016 - 9:34

Hulde voor het vinden van een toon dat links veel meer past.

Huilen met de wolven
Huilen met de wolven9 dec. 2016 - 9:33

Eindelijk een beetje tegengas. Geweldig artikel!

Jan_boel
Jan_boel9 dec. 2016 - 9:32

1. Met de argumentatie op dit punt bevestigd u, bewust of onbewust, de stelling. Kop houden en niet zeiken, wij weten het beter. En vooral niet naar de goede punten van een ander kijken, nou ja 1 uitzondering dan: http://www.ad.nl/binnenland/pvda-kamerlid-dreigt-met-opstappen-over-motie-manifest-hugo-borst~af4298be/ 2. Ik heb nog geen linkse politicus met bewaking gezien, en volgens mij is er de laatste paar honderd jaar ook geen links politicus of criticus vermoord. Kom nou niet aan met Sylvana want even los van de bagger die over haar is uitgestort ( daar zijn we het wel over eens) zijn er feitelijk weinig tot geen echte bedreigingen. 3. Wederom de arrogante benadering van links alsof rechts alleen big brother kijkt. Volgens mij draait de publieke omroep waartoe de Vara behoort op subsidie, mede opgebracht door het rechtse klootjesvolk. Voor de volkskrant hebben we prima tegenhangers dus daar zult u mij niet over horen 4. We can handle the truth, sterker nog wij willen dat de truth nog wat harder wordt aangepakt. Dan zaten we ook niet met het volgende probleem: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/49/minder-gedetineerden-in-gevangenissen 5. We zijn al de meerderheid het probleem is alleen wanneer we benoemen we meteen voor racist e.d worden uitgemaakt. (zie wederom mijn vorige link) Je moet zo voorzichtig zijn in het omschrijven van de werkelijkheid. 6. Ga eens in een achterstandswijk kijken dan begrijpt u wellicht waar deze mensen het over hebben. 7. Volgens mij is alleen de PVV tegen de euro, andere rechtse partijen niet. Iedere partij heeft wel eens een punt wat niet haalbaar is. Overigens bestond ten tijde van invoering van de Euro de PVV nog niet dus tegenstemmen was een beetje lastig 8. Fraude met subsidies kwam ook van links http://www.telegraaf.nl/binnenland/27111871/__Massaal_misbruik_subsidie__.html 9. Onze cultuur is wel wat groter dan u beschrijft maar toegegeven, onze culturele zaken spreken meer mensen aan dan de uwe. 10. Perfect de boel omdraaien. Doordat rechts van het begin aangaf dat ZP geen racisme is en Quinsy onzin verkondigde (https://www.youtube.com/watch?v=YOJB7-y8oVM) en lees verder de stukken van Han op deze site is links maar het tegendeel gaan beweren, want o jee, er voelen zich mensen gekwetst. Precies het kleine groepje schreeuwers waar u het in eerdere punten over had. 11. Windmolens zijn subsidieslurpers dat is wel algemeen bekend. Wij denken meer aan echte innovatie zoals waterstof, zonne energie, getijden energie en kernergie. Toch wel de brandstoffen voor de toekomst lijkt me https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energiebeleid/inhoud/kernenergie 12. U hebt het niet begrepen. We maken ons meer zorgen over het feit dat onze multiculturele medelanders juist NIET aan het werk gaan. Het percentage wat werkeloos is, is helaas te hoog https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2015/13/werkloosheid-naar-herkomst wat helaas weer leidt tot, zie punt 4. Daarnaast zijn we het gesis beu en het woord hoer is nauwelijks meer een belediging. Als man is het beter je onderdanig op te stellen als je ze in groepjes tegenkomt.

Robbels
Robbels9 dec. 2016 - 9:24

Heerlijk stuk! Maar inderdaad: 'Nu mag u uw gal spuwen in de reacties.' Hoon zal uw deel zijn voor het verkondigen van de waarheid.

3 Reacties
Kees Bruin2
Kees Bruin29 dec. 2016 - 10:23

U wilt toch niet beweren dat in bovenstaand stuk "de waarheid" verkondigd wordt? Word eens wakker!

Robbels
Robbels9 dec. 2016 - 10:55

Het komt er in ieder geval dichter bij in de buurt dan al hetgeen verkondigd word door degenen die zich aangesproken zouden moeten voelen.

Robbels
Robbels9 dec. 2016 - 11:00

'We zijn dat “ik ben boos, dus jij moet iets doen” zat. Ga zelf iets doen.' Maar vooral dit Kees Bruin. Dit 100x. Dat continue geweeklaag over de eigen verantwoordelijkheid, waarmee de eigen verantwoordelijkheid van de persoon zelf bij een ander over de schuttig gegooid word en vermomd wordt tot diens eigen verantwoordelijkheid.

Kepler
Kepler9 dec. 2016 - 9:21

Haha, ik denk dat Christiaan zelf een boosburger is die machteloos moet toezien hoe de de rechterflank in het parlement groeit. Maar toegegeven: het siert hem wel dat hij de arrogantie op links in elk geval ruiterlijk toegeeft. Een mooie knieval zo rond de kersttijd. En ook zijn opmerking dat Nederlanders eens wat moeten gaan doen i.p.v. klagen is ook een goed liberaal verhaal. Maar verder is het eigenlijk de GeenStijl schrijfwijze van een boodschap die al jaren van links komt: "Wij snappen hoe de wereld werkt en de domme burger niet." Christiaan onderstreept een punt. Het wordt hoe dan ook een heerlijke verkiezingstijd en -strijd! Ik voel me als mediavolger nu al winnaar. Schuimbekkende politici, nu ook op links verkrijgbaar!

MarcoG
MarcoG9 dec. 2016 - 9:18

Geen wonder dat men journalisten niet meer serieus neemt. Als dit het beste is wat ze kunnen bedenken. Pfff

Bram Emanuel
Bram Emanuel9 dec. 2016 - 9:17

"Fuck yeah, ik ben van de elite, had je wat?" Weinig sjiek om meteen met schuttingtaal te beginnen. Overigens gaat de kritiek op de "elite" voornamelijk over het baantjescircuit en de hypocrisie wanneer het over jezelf gaat. Wel van "het volk" van alles eisen maar als het over je eigen prive gaat niet thuis geven. En daar kan ik wel wat voorbeeldjes van noemen, met name van prominente groenlinksers.

tinekea2
tinekea29 dec. 2016 - 9:14

Leuk, nummer 5 en nummer 10 in 1 artikel er uit schreeuwen.

Jhonathan
Jhonathan9 dec. 2016 - 9:08

Oei, je laten verkiezen in de Tweede Kamer, en dan vinden dat je niet op je verantwoordelijkheden aangesproken mag worden en dat je het zelf maar moet doen, want ander ben je lui. Hoe zat het ook alweer met de parlementaire democratie? Wat een frustratie.

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten9 dec. 2016 - 11:34

Jazeker mag dat, waar staat dat dat niet mag? Het is alleen wel een beetje slapjes om dat te doen als je je jarenlang niet hebt ingezet en het is ook vervelend als de klacht jarenlang na de maaltijd komt, en iedere kennis van het verleden lijkt te ontberen. Het idee dat democratie elke vier jaar naar het stemhokje gaan is, is vooral een idee van luie mensen. Democratie is iets waar je altijd bij betrokken moet zijn, als je je belangen een beetje in de gaten moet houden. Partijdemocratieen het je roeren in belangenverenigingen is daar een integraal onderdeel van. Als je dat niet doet, oefen je en geen invloed uit, en je shept zelf die afstand tussen burger en politicus.

sidek
sidek9 dec. 2016 - 9:05

Ach, kijk eens aan; de boze buitenwereld volgens GL elite. Gauw de voordeur dichtdoen en verder knagen aan de rabarberstengel.

DaanOuwens
DaanOuwens9 dec. 2016 - 9:05

Ik denk aan de Nobel prijs voor literatuur voor deze man. Op zich vind ik GroenLinks meestal te braaf en te weinig kritisch. Maar dit vind ik wel een goede toon en zijn kritiek puntjes zijn ook inhoudelijk correct. Uit de reacties zal blijken of de boodschap over komt. Ik denk dat het er niet veel zullen zijn. Maar de schrijver heeft een hoop PVV-ers hiermee nog bozer gemaakt.

1 Reactie
RU486
RU4869 dec. 2016 - 11:20

Bozer? Pislink zal je bedoelen..maar dat is prima.

Keerf
Keerf9 dec. 2016 - 9:03

Arm links