Joop

Frontman Pegida Nederland jaagt in Bulgarije op vluchtelingen

  •  
02-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
153 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-07-02-om-14.33.34
Het Nederlandse gezicht van de extreemrechtse beweging Pegida Edwin Wagensveld maakt in Bulgarije jacht op vluchtelingen. Hij doet dat samen met voormalig frontvrouw van Pegida Duitsland en tegenwoordig AfD-politica Tatjana Festerling. De twee gaan met pro-Russische nationalisten op patrouille, zo meldt de Frankfurter Allgemeine.
Het extreemrechtse duo heeft zich aangesloten bij een groep ‘vrijwillige, ongewapende en volkomen legale helpers en supporters van de Bulgaarse grenspolitie’, zoals ze het zelf noemen. Een groep mannen, gehuld in camouflagekledij en bivakmutsen.
Volgens Festerling is de hulp aan de nationalisten noodzakelijk, omdat de Bulgaars-Turkse grens moeilijk begaanbaar is en door de ‘verzengede hitte, ruw terrein, jungle-achtige bossen en muggen’ moeilijk te verdedigen is tegen ‘de invasiestroom uit Turkije’.
En het is voor een goed doel, zo propageren de Bulgarijegangers. Want aan de hand van aangetroffen kleding, lege spuitbussen en documenten in Arabisch schrift concluderen de twee dat er geen sprake is van vluchtelingen, maar van ‘kille, berekenende moslimstrijders, afkomstig uit achterlijke culturen, die niets met onze vrije, decadente levensstijl te maken willen hebben en ons diep verachten’.
die-uniformen-sollen-von-einer

© Afbeelding: Facebook

Festerling en Wagensveld vinden het niet alleen hun plicht een steentje bij te dragen aan de vrijwillige grensbewaking, ze doen ook een beroep op ‘de mannen van Europa, wellicht veteranen uit het leger en de politie’ om zich bij hen aan te sluiten om zo ‘de indringers op hun roof- en verkrachtingstochten’ te stoppen.
De groep mensenjagers waar Wagensveld en Festerling deel van uitmaken, dragen zelf ook legerkleding voorzien van het wapen van de pro-Russische nationalisten. Die nationalisten noemen zichzelf een onafhankelijke eenheid, maar daar is volgens Bulgaarse deskundigen niets van waar. De nationalisten zouden zich openlijk met het politieke systeem in Bulgarije bemoeien.
Hun leider Vladimir Rusev, op sociale media actief onder het pseudoniem Valter Kalashnikov, roept via diverse websites zijn landgenoten op naar de grens te trekken om ‘het vaderland te beschermen en de wereld te bevrijden van de slavernij door de zionistische internationale financiële maffia’.
Festerling heeft niets dan bewondering voor de uitspraken van Rusev. In Bulgarije wordt niet alleen maar gesproken over ‘het Fort Europa’, maar er wordt ook gehandeld. Eerder riep Festerling zelf ook al vanuit Duitsland op tot een revolutie, tijdens een bijeenkomst van Pegida.
"Als de meerderheid van de burgers zijn verstand zou gebruiken, dan zouden ze hun toevlucht zoeken tot hooivorken en ten strijde trekken tegen de volksverraders, de elites van de parlementen, van de rechtbanken, de kerken en van de pers."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (160)

Peter_K2
Peter_K26 jul. 2016 - 12:02

Een beetje vreemd om vrijwillig de Bulgaarse grenspolitie te gaan helpen, ik weet zelf wel leukere vrijetijdsbestedingen. Maar als dit volkomen legaal is in Bulgarije lijkt mij dit enkel geen probleem. Men zou zich eens wat strakker aan de jurisdictie moeten houden. Nu wordt Ebru Omar in Turkije vervolgd om hetgeen ze in Nederland gezegd/geschreven heeft, dat is pas echt fout! Dit hoort gewoon een Bulgaarse kwestie. Dit gedoe in Nederland is ophef voor de bühne.

GeachteLezer
GeachteLezer3 jul. 2016 - 22:47

Stelletje fascisten met hun camoeflagepakken en hun half-criminele Russische vriendjes, hebben ze nu werkelijk niet door dat het Europa waar zij kennelijk voor staan een grote stap richting de verwezenlijking van het nationaal-socialistische ideaal? . Dat soort types met hun ranzige ideeen over vluchtelingen en andere migranten is een voorbode voor de kant die het opgaat met Europa als we niet heel hard tegengas geven tegen de populistisch-nationalisten, zoals Wilders en Le Pen. En Pegida is niks anders dan een verzameling neo-nazi's die onder het mom van burgerlijke bezorgheid hun ranzige agenda proberen door te drukken.

3 Reacties
Freeman2
Freeman24 jul. 2016 - 6:27

Glashelder, zaten ze onlangs "minder, minder, minder" op hun bruine feestjes te roepen.

JanB2
JanB24 jul. 2016 - 9:48

Hear!

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 11:34

@ Albert Einstein Maar Jihadisten staan aan de verkeerde kant. Dus dat telt niet. Met kanten zoals de jouwe en die van die fascisten in het bovenstaande verhaal zijn Jihadisten het probleem niet.

slopsma
slopsma3 jul. 2016 - 20:55

Zij doen wat de EU eigenlijk moet doen. Ik ben blij met dit soort initatieven, grenzen moet je nu eenmaal bewaken, altijd nodig geweest, en daar is nooit wat aan veranderd. Ze verdienen alle lof!

6 Reacties
JanB2
JanB23 jul. 2016 - 23:32

Het geweldsmonopolie behoort aan de staat. Weerkorpsen zijn niet voor niets verboden.

Albert Einstein
Albert Einstein4 jul. 2016 - 7:19

JanB, Als de staat het geweldsmonopolie voor zichzelf opeist, dan is de staat ook verplicht daar gebruik van te maken als het nodig is. Doe de staat dat niet, dan worden de burgers "zelfredzaam".

Freeman2
Freeman24 jul. 2016 - 8:23

Nogmaals, wat doet Frontex eigenlijk als werk?

JanB2
JanB24 jul. 2016 - 9:48

Jihadisten zijn behoorlijk zelfredzaam aan het worden als het erom gaat een ideologie door te drukken waarvoor ze via de staat geen steun krijgen.

Albert Einstein
Albert Einstein5 jul. 2016 - 6:58

JanB, Maar Jihadisten staan aan de verkeerde kant. Dus dat telt niet.

cockpol
cockpol5 jul. 2016 - 12:39

@ JanB Zoals Albert Einstein zegt, komt de burger in verweer, als het geweldsmonopolie te kort schiet. Door het Schengenverdrag zijn de grenzen open, maar dat werkt niet als griekenland en Italië de Grenzen open laten, en Merkel de mensen van buiten Europa uitnodigt om in haar industrie te werken aan goedkope lonen. Die initiatieven zijn het gevolg van een laks Europees beleid. @ Freeman Frontex doet niet veel anders dan statistieken van haar eigen onvermogen om de grenzen te bewaken bijhouden. Bovendien, als ze dan patrouille uitvoeren, zijn ze verplicht drenkelingen op te nemen. Dat laatste is een humane plicht, maar de grenzen bewaken is het natuurlijk niet.

Prosecco
Prosecco3 jul. 2016 - 17:53

Bulgarije, Hongarije en Macedonië zijn 3 landen die Europa behoeden voor de totale ondergang. Zonder hunnie werd Europa helemaal onder de voet gelopen, zoals ooit de Hunnen bezit namen van Europa. Daarom maak ik een diepe buiging van respect voor deze landen. We zouden ze eigenlijk ere-lid van de EU moeten maken i.t.t Duitsland met hun "wir schaffen das" geneuzel, daar begint de bron van ellende namelijk. Orban heb ik liever dan Merkel. Merkel zie ik als een gevaar voor gans Europa, zoals trouwens de Duitsers wel een beetje die traditie hebben, wat heet een beetje. Europa moet op zijn winkel letten, maar met types als Merkel gaan we met zijn allen koppie onder. Zo denk ik er over.

6 Reacties
JanB2
JanB23 jul. 2016 - 23:53

Zonder hunnie werd Europa helemaal onder de voet gelopen, zoals ooit de Hunnen bezit namen van Europa. Werkelijk een volkomen zieke retoriek. Dit soort gedweep met het verre verleden, of als het even kan de oudheid, is symptomatisch voor enge nationalistische clubs met een lange traditie van benepenheid en wreedheid die reikt van Bismarck, Mussolini en Adolf Hitler tot aan de Sjah van Perzië en Saddam Hussain. Als dit het moderne sentiment in Europa wordt dan is het hoog tijd om europawijd de parlamentaire democratie zo snel mogelijk af te schaffen en te vervangen door een verlichte dictatuur van mensen met innerlijke beschaving en hersens. Er zijn nu eenmaal meningen die in het algemeen belang en voor de vrede en veiligheid in Europa beter genegeerd kunnen worden (en als dat niet helpt gewoon de kop ingedrukt). Nee, ik ben inderdaad geen democraat. Althans niet eentje van het soort dat democratie omwille van de democratie bepleit. Democratie is namelijk geen doel op zich. En als juist via die democratie (net zoals in de jaren 30) krachten de macht proberen te grijpen die de potentie hebben om een kompleet continent in het verderf te storten dan moet er heel snel een eind gemaakt worden aan zo'n staatsvorm waarin de mening van iedere randdebiel even zwaar telt als die van diegenen die wel beseffen waar het over gaat.

Peter Smit2
Peter Smit24 jul. 2016 - 6:32

@JanB heb je door dat je pleit voor waar je tegen ageert? Wat een kromme redenering.

Albert Einstein
Albert Einstein4 jul. 2016 - 7:22

JanB, Wie is hier nu de randdebiel?

JanB2
JanB24 jul. 2016 - 9:46

U heeft geen van beiden de nuance te pakken. Ik zie u daarom inderdaad liever niet in een stemhokje.

Albert Einstein
Albert Einstein5 jul. 2016 - 7:00

JanB, Niemand ziet zijn politieke tegenstanders graag in het stemhokje. Een open deur.

cockpol
cockpol5 jul. 2016 - 12:51

@ JanB, de vergelijking met de Hunnen gaat inderdaad niet op, wel de vergelijking met de Goten. Die kwamen uitgehongerd, en door de Hunnen opgejaagd asiel aanvragen bij de Romeinen. Een paar jaar later hebben ze Rome vernietigd. Verder moet ik er u op wijzen dat de verlichte elite waar u op wijst, erg lijkt op de elite van het proletatriaat in de Leninistische versie van het Marxisme. Deze staatsvorm heeft ten trreure toe haar onvermogen bewezen om een humane maatschappij in te richten.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper3 jul. 2016 - 14:47

Ik denk, het Nederlanderschap ontnemen als ultieme consequentie, dit is duidelijk een geval van buitenlandse krijgsdienst. Het is daarvoor niet nodig om zelf een wapen te dragen, buitenlandse legers hebben ook ongewapende employees. Maar ook als het Nederlanderschap niet wordt afgenomen, dan toch preventief in hechtenis, want zo'n man moet je niet willen in de maatschappij. Je weet tenslotte niet waar hij overal een piemel in wil stoppen.

Martin007
Martin0073 jul. 2016 - 12:38

Oké, jongens, het is duidelijk dat jullie ergens iets gemist hebben. In 1996 gaf toenmalig minister Hedy D áncona al aan in een interview, dat zij het geen gek idee zou vinden als we mensen van buiten de EU zouden gebruiken om ons "vergrijzingsprobleem" op te lossen. Voortbordurend op de situatie van nu: denken jullie nu werkelijk dat het Angela's idee was, zonder dat daar uitvoerig over is gesproken in Brussel? Kom op zeg, jullie geloven zeker nog in sprookjes. Goed, wat gaat er in de toekomst gebeuren? Alle mensen die asiel aanvragen, ook de niet-vluchteling, krijgen een Nederlands paspoort. En er liggen plannen klaar om tot 2050 ongeveer 60 miljoen mensen van buiten Europa naar hier te halen. Om het "vergrijzingsprobleem" op te lossen. Dat dit probleem wordt veroorzaakt door de liberale politici, dezelfde lieden die 60 miljoen mensen naar hier gaan halen, dat begrijpt niemand. En dat het dus de schuld van het volk ZELF is, dat begrijpt ook niemand. Politiek ingewikkeld? Welnee! Onzin! In de tweede kamer zitten alleen liberale en sociale partijen. (In een land met 2 politieke stromingen bestaan geen middenpartijen) De liberale partijen vinden dat de overheid zich alleen met politie, justitie en leger moet bemoeien. De gevolgen: 1 Alle uitkeringen, subsidies en toeslagen worden stopgezet. 2 Alle overheidsinstellingen (scholen ziekenhuizen e.d.) worden een commercieel bedrijf 3 De bedrijven kunnen met hun personeel, producten en prijzen doen en laten wat ze willen. Wie dat een goed idee vindt: fijn door blijven stemmen op de 7 liberale partijen.

4 Reacties
ikdus2
ikdus23 jul. 2016 - 22:15

wat hebben te liberale partijen te maken met het feit dat jij te weinig fokt. beperking van geboorte is nu eenmaal een kenmerk van een welvarend volk. maar dat gaat ergens natuurlijk problemen geven. namelijk vergrijzing... nou kun je zeggen van laat een steeds kleiner deel van de bevolking een steeds groter wordende deel verzorgen en de economische lasten van dien op de schouders nemen. maar dat lijkt mij asociaal... je kan ook zeggen dat we dan economische krimp voor lief moeten nemen... maar we weten dan wel bij wie die lasten vooral terecht komen. dus zeg het maar... hoe behoudt je het huidige welvaartsniveau zonder verse werkkrachten de maatschappij in te brengen

Albert Einstein
Albert Einstein4 jul. 2016 - 7:30

Als we niet genoeg fokken, waarom wordt dat fokken dan niet gesubsidieerd? En dan bedoel ik: opvoeding helemaal gefinancierd door de staat. Dat is vast goedkoper dan het importeren van mensen die over 30 jaar ook al weer vergrijsd zijn. Dat helpt helemaal nix, en is bovendien een vorm van moderne slavernij.

cockpol
cockpol5 jul. 2016 - 12:59

Albert Einstein, een demograaf zal u inderdaad kunnen uitleggen dat het steeds rechttrekken van een bevolkingspyramide, zal leiden tot een overbevolking van je welste. Een economisch antwoord zou kunnen zijn om de productiviteit van de arbeid te verhogen door investering in, en steun aan robotisering. Die robotisering komt er trouwens aan, en die schaapherders van het middenoosten, zullen ons daarbij van weinig nut zijn, en zijn meestal bestemd voor de ongeschoolde arbeid, waar er al een teveel aan is op de arbeidsmarkt. @ Ikdus de migratie is geen oplossing maar een bijkomend probleem.

Albert Einstein
Albert Einstein6 jul. 2016 - 17:44

Cockpol. Ik ben ook geen voorstander van fokken. Maar het lijkt me altijd beter dan importeren. Dat laatste leidt eveneens tot overbevolking. Zeg maar omvolking.

Cees Groninger
Cees Groninger3 jul. 2016 - 12:02

Onsmakelijke hap.

Van der Wal
Van der Wal3 jul. 2016 - 11:20

Participatie-maatschappij. Ze vroegen erom, en nu krijgen ze het. Lullig weer dat mensen zelf kiezen hoe ze participeren, maar dat is de prijs die je betaald als je te beroerd bent om een normaal salaris te betalen.

Ben Joop
Ben Joop3 jul. 2016 - 9:51

Dit is de samenleving die Geert en zijn achterban willen.

2 Reacties
jdij
jdij3 jul. 2016 - 10:43

Veel Nederlanders roepen vanachter hun beeldscherm schande over wat er in Bulgarije gebeurd. (drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was) Bulgarije is als EU buitengrens verantwoordelijk voor het bewaken van deze grenzen. We hebben reeds in ander landen (Griekenland en Italie) gezien wat er gebeurd als we met z'n allen roepen dat dit een zaak van overheidsinzet is. Dan kunnen we zelf gewoon wegkijken en schande roepen. Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt over toelating van vluchtelingen. Dat deze dan toch via Bulgarije proberen de EU binnen te komen is dus niet volgens de afspraak. Bovendien is Turkije geen oorlogsgebied. In Bulgarije heerst een ander klimaat dan in Nederland waar we snel roepen dat dit een zaak van de overheid is en we dus zelf onze handen niet uit de mauwen hoeven te steken. Daarbij speelt een rol en daar kunnen we als Nederlanders wel lacherig over doen, dat Bulgarije honderden jaren bezet en onderdrukt is geweest door een macht uit het oosten. We kunnen dit in Nederland afdoen met 'ach dat is lang geleden' maar walsen daarmee gelijk over het gevoel van een trost EU land. En ik meen dat ik als bewoner ook recht heb om dat te mogen zeggen.

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 11:44

@jdij Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt over toelating van vluchtelingen. Dat deze dan toch via Bulgarije proberen de EU binnen te komen is dus niet volgens de afspraak. Is deze afspraak gemaakt met de vluchtelingen of over de rug van?

Kees Ollopa
Kees Ollopa3 jul. 2016 - 9:47

Onbegrijpelijk dat de EU hier niet heeft ingegrepen. Zeker in de periode dat Nederland voorzitter was. Daar mogen de verantwoordelijke PvdA en VVD elite toch wel eens verantwoording over afleggen.

1 Reactie
jdij
jdij3 jul. 2016 - 10:50

En hoe zouden ze dat dan moeten doen, die verantwoording afleggen? Wat zou dat opleveren? Lange debatten? en intussen, wat gebeurd er intussen ?

stnic
stnic3 jul. 2016 - 9:10

Het moment dat een 'bezorgde burger' zich in een camouflage pak hijst, naar het buitenland gaat om je daar bij een radicale groep aan te sluiten en tegen de vijand te strijden, dat is het moment dat er iets heel ergs mis is.

Freeman2
Freeman23 jul. 2016 - 9:06

Wat doet Frontex hiermee?

Nicki2
Nicki23 jul. 2016 - 8:32

Dus rechtspopulisten jagen op relipopulisten? En ik maar 40 uur werken in de week.

peterh2
peterh23 jul. 2016 - 7:38

Sensatiezucht, moeten we hier aandacht aan besteden? Vraag me dan weer wel af: waarom heeft de Bulgaarse grenspolitie dit soort discutabele 'hulp' nodig? Waarom zou men zelf niet de grenzen effectief kunnen beveiligen?

1 Reactie
hugo bergveen
hugo bergveen3 jul. 2016 - 15:59

Misschien zal het de Bulgaren worst zijn, maar gaat het om enge mannetjes die graag heldhaftig doen in stoere kleren tegen mensen die zich niet kunnen verdedigen. Wie weet stuiten ze toevallig op de karatekampioen van Aleppo; dan is het heel gauw uit met de pret en komt meneer de strijd in eigen land met spandoeken en roze mutsen voortzetten.

boerjan35
boerjan353 jul. 2016 - 6:36

Wanneer het tot de Nederlanders gaat doordringen dat gister of eergister ons pensioenvermogen naar Brussel is overgeheveld kan er wel eens nog veel meer extreem rechts gaan komen. CDA'er Omzigt schijnt de enige geweest te zijn die opmerkte dat de Brusselse richtlijn eigenlijk alleen over Nederland gaat, wij zijn vrijwel het enige land met pensioenvermogen. De partijen die voor stemden, VVD, PvdA en D66, schijnen na de stemming gevraagd te hebben wat ze nu eigenlijk hebben goedgekeurd.

2 Reacties
Freeman2
Freeman23 jul. 2016 - 9:09

Moeten ze niet gaan zeuren, naar goede partijdiscipline wordt aan het eind van de dag altijd verteld waar hebben ze voor gestremd.

Bertien Sour
Bertien Sour3 jul. 2016 - 12:02

De gemiddelde Nederlander maakt zich liever drukt over een Brexit en of het weer morgen beter word. Dat er 1200miljard Nederlands pensioengeld is overgeheveld naar Brussel en zij het voor het zeggen krijgen dus maw over 5 jaar niks nada noppes meer over is van dat hele pensioenstelsel,daar ligt de gemiddelde Nederlander nog niet wakker van. Dat de partijen VVD,Pvda,D66 haantjes gedrag meteen toestemden verbaasd me niks "hersenloze "Gisteren met een kater wakker werden en niet meer wisten waar ze nu eigenlijk voor gestemd hadden.

Piet de Geus
Piet de Geus3 jul. 2016 - 2:27

Ik zie het roodbruine front van poetinistas en neonazi's toch liever aan de andere kant van de buitengrenzen patrouilleren. Want wat zij ook menen te verdedigen: ons in ieder geval niet.

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper4 jul. 2016 - 7:50

Je zou dan toch eens moeten nagaan of dat verbod gehandhaafd wordt. Ik hoor toch wel hele andere dingen, homo's die worden ontvoerd en op youtube worden gedwongen om urine te drinken. We zagen ook de organisatie-graad van de Russische voetbal-hooligans. Het is moeilijk om in Rusland goede cijfers te krijgen, want er is amper een objectieve pers. Regelmatig worden er journalisten vermoord. http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=15034

Marreki Parreki
Marreki Parreki4 jul. 2016 - 19:17

"Je zou dan toch eens moeten nagaan of dat verbod gehandhaafd wordt." Anekdotisch. Nederland heeft, naar mijn weten de VN resolutie tegen nazisme niet ondertekend terwijl de VS en Oekraïne, onder anderen, er tegen stemde.

Pawn
Pawn2 jul. 2016 - 22:28

Zou Pegida ook reizen organiseren naar Bulgarijë? Een weekje vluchtelingen jagen, all inclusive.

1 Reactie
Freeman2
Freeman24 jul. 2016 - 6:25

Het schijnt dat er bij ultrarechts onder het slogan "minder,minder,minder" worden als de reislijsten opgesteld.

msj_meijerink
msj_meijerink2 jul. 2016 - 22:19

De aanhanger van de hoogverheven Groot-Europese gedachte, yuck!

Flipje Tiel
Flipje Tiel2 jul. 2016 - 19:24

Doet denken aan die maffe "Minutemen" die soortgelijk werk doen aan de grens tussen de VS en Mexico. Ze zullen vast binnen de wet blijven, maar als je expres de ellende van vluchtelingen gaat vergroten dan ben je wel een bijzonder soort schoft.

1 Reactie
Flipje Tiel
Flipje Tiel3 jul. 2016 - 15:16

@Andre vd Plas 3 juli 2016 at 05:49 Nu nog vinden waar de overeenkomsten zitten en je hebt echt wat geleerd. Misschien kun je er ter illustratie zelfs een computerspelletje bij vinden.

Pawn
Pawn2 jul. 2016 - 19:09

Fout na de oorlog.

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 17:34

de pogroms zijn er weer... ze zijn er weer die bezorgde burgers.

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 17:27

nazi's

8 Reacties
Sjaak4
Sjaak42 jul. 2016 - 20:47

Hoe weet u dat deze mensen nationaal socialist zijn?

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 22:03

omdat het nazi's zijn. als je het ermee eens bent ben je net zo nazi... niks bezorgde burgers... gewoon rabiaat rechtsextreme nazi's.

Sjaak4
Sjaak43 jul. 2016 - 8:15

@ikdus Een nazi is iemand die het nationaal socialisme aanhangt een (economisch) linkse, darwinistische en racistische ideologie. Ik vraag u nog een keer: hoe weet zo zeker dat deze mensen de nazi ideologie aanhangen?

Pawn
Pawn3 jul. 2016 - 8:37

@ikdus "Rabiaat" is een erg ongelukkig gekozen woord om Nazi's mee aan te duiden.

mulligan
mulligan3 jul. 2016 - 14:35

Sjaak, er was, is en zal nooit iets 'links' zijn aan de nazi-ideologie. Leuk geprobeerd om toch weer naar links te willen kunnen wijzen, maar daar trapt toch echt niemand (bij volle verstand) in.

hugo bergveen
hugo bergveen3 jul. 2016 - 16:32

@Sjaak Ik heb zo'n idee dat deze mensen geen flauw idee hebben van ideologie, maar geilen op camouflagepakken, er op slaan (behalve natuurlijk als de tegenstander net zo groot is als zij) en het waanidee dat ze hun cultuur beschermen. Wat dat betreft lijken ze wel op een zeker deel van de mensen die zich tot het Nazi- spektakel aangetrokken voelden.

ikdus2
ikdus23 jul. 2016 - 22:22

@sjaak als je bedoeld met links dat ze in het gunstigste geval brood uit de monden van minderheden rukken om het aan eigen groep te geven dan is er inderdaad sprake van herverdeling van inkomsten, kennis en macht daar heb je gelijk in

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 12:01

@ Sjaak Weer iemand die een Bosma aanhanger is en Hitler links noemt. Zuuuuucccchhhhhttttt. Nazi's zijn radicaal Rechts en het grootste geteisem wat ooit op de aarde heeft rondgelopen. Waar niemand wat aan heeft en niemand aan wat zal hebben. Maar goed aangezien alles zich herhaalt zal de geschiedenis voor Wilders, Bosma, Le Pen en die varkenskoppen hierboven zijn eigen Nazi podiumpje klaar zetten. Hopelijk niet ten kosten van weer miljoenen slachtoffers maar dat ligt niet aan de Nazi's die maken altijd slachtoffers. Hopelijk houdt de massa nu niet stil. Kijkt nu niet weg en bestrijdt dat geteisem waar je ze tegenkomt.

Meta Foor
Meta Foor2 jul. 2016 - 17:22

volgens balkenende is dit VOC mentaliteit, volgens Rutte een hardwerkende nederlander en volgens samsom is het zijn schuld; weer iemand anders zei ''dan rot je maar op'' en het EP is massaal op vacantie na eerst een feestje in zowel straatsburg als brussel gevierd te hebben. Dan krijg je van dat soort eigen acties

1 Reactie
jdij
jdij3 jul. 2016 - 10:42

Veel Nederlanders roepen vanachter hun beeldscherm schande over wat er in Bulgarije gebeurd. (drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was) Bulgarije is als EU buitengrens verantwoordelijk voor het bewaken van deze grenzen. We hebben reeds in ander landen (Griekenland en Italie) gezien wat er gebeurd als we met z'n allen roepen dat dit een zaak van overheidsinzet is. Dan kunnen we zelf gewoon wegkijken en schande roepen. Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt over toelating van vluchtelingen. Dat deze dan toch via Bulgarije proberen de EU binnen te komen is dus niet volgens de afspraak. Bovendien is Turkije geen oorlogsgebied. In Bulgarije heerst een ander klimaat dan in Nederland waar we snel roepen dat dit een zaak van de overheid is en we dus zelf onze handen niet uit de mauwen hoeven te steken. Daarbij speelt een rol en daar kunnen we als Nederlanders wel lacherig over doen, dat Bulgarije honderden jaren bezet en onderdrukt is geweest door een macht uit het oosten. We kunnen dit in Nederland afdoen met 'ach dat is lang geleden' maar walsen daarmee gelijk over het gevoel van een trost EU land. En ik meen dat ik als bewoner ook recht heb om dat te mogen zeggen.

blues boy
blues boy2 jul. 2016 - 17:02

Dat neonazi's zomaar hun gang kunnen gaan is een raadsel. Ligt Justitie te pitten?

2 Reacties
il viaggiatore
il viaggiatore2 jul. 2016 - 20:17

Ik denk eerder dat Justitie weinig gronden heeft om dit tegen te gaan. Als ze de wet niet overtreden dan heeft Justitie helemaal geen middelen om uitreizen tegen te houden, en Bulgarije is gewoon een Europees land waar iedereen zo maar heen kan reizen.

Sjaak4
Sjaak42 jul. 2016 - 20:43

Er staat legaal in het stukje?

H.Witte
H.Witte2 jul. 2016 - 16:46

Misschien zijn ze er gewoon uit vermeende stoerheid voor die foto naar toe gegaan en een dag later weer vertrokken. Je moet iets doen om publiciteit te trekken.

Nederlander91
Nederlander912 jul. 2016 - 16:28

De mensen die via Griekenland binnenkomen voldoen niet meer aan het predicaat "vluchteling", aangezien ze op dat moment al veel veilige landen hebben doorkruist. Ter hoogte van Bulgarije zijn deze mensen niets anders dan economische migranten. Het is, mijns inziens, betreurenswaardig dat deze mensen derhalve nog steeds als "vluchtelingen" worden aangemerkt. Dit is vanuit juridisch perspectief een onjuiste benaming. Het is uiterst tragisch te noemen dat de EU de illegale migrantenstroom nog steeds niet heeft gestopt, maar met mevrouw Merkel aan het roer, verbaast me dat niet. De nationale identiteit van soevereine landen moet immers kapot, en dat bereik je het beste door massaal immigranten uit het Midden Oosten en Noord-Afrika toe te laten.

11 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens2 jul. 2016 - 17:45

@ Nederlander91 Mensen die vluchten voor oorlogsgeweld blijven vluchteling als zij in de eerste landen waar zij aankomen geen normaal bestaan kunnen opbouwen. Dat is wettelijk al zo, maar ook moreel ethisch zo. Vluchtelingen is dus ook de juiste benaming. Ik ben met je eens dat de nationale soevereine identiteit kapot moet. Als die namelijk inhoud wat jij hier schrijft is het te omschrijven als een primitieve fascistoïde opvatting over mensenrechten die haaks staat op de meest basale humane rechtsbeginselen. Voor dat soort gedachtegoed is geen plaats meer in een moderne samenleving. Deze manier van naar andere mensen kijken is al talloze malen de legitimering voor massamoorden en genocide. Lijkt mij dat er wel een beter begrippenkader te bedenken is waarmee de Nederlandse samenleving omschreven kan worden.

Poezenmens
Poezenmens2 jul. 2016 - 19:00

Vreemdelingenhaat + ultranationalisme = fascisme

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 19:11

Daan, Er is meer onder de zon dan alleen vluchtelingen opnemen. Je lijdt aan een tunnelvisie. We gaan een identiteit die meer dan 1000 jaar oud is echt niet bij het grofvuil zetten omdat meneer Ouwens vindt dat er een smetje aan kleeft. Overigens denk ik dat massamoorden en genocide in het Europa van vandaag uitgesloten zijn. De kans erop zal echter aanzienlijk toenemen als we de immigratie ongeremd door laten gaan.

PieterPan3
PieterPan32 jul. 2016 - 19:47

@Daan "Mensen die vluchten voor oorlogsgeweld blijven vluchteling als zij in de eerste landen waar zij aankomen geen normaal bestaan kunnen opbouwen. Dat is wettelijk al zo, maar ook moreel ethisch zo." Flauwekul, er bestaat geen enkel recht voor vluchtelingen om door te reizen naar het land waar ze de beste toekomst op kunnen bouwen. Ze hebben alleen recht op bescherming tegen vervolging. Mensen die dwars door Europa trekken om de landen met de beste uitkeringen te bereiken zijn dus gewoon geen vluchteling meer. Ook gaat het in tegen het akkoord van Dublin, waarin bepaald is dat ze zich in het eerste land dienen in te schrijven als vluchteling.

mulligan
mulligan2 jul. 2016 - 19:47

Dus we kunnen weer rustig gaan slapen, Albert?

Samarkand
Samarkand2 jul. 2016 - 20:14

Het zijn gewoon kolonisten.

Molly Sweet2
Molly Sweet23 jul. 2016 - 7:14

Isis: 'Vreemdelingenhaat + ultranationalisme = fascisme' Is er een term te vinden in de wereld die meer is uitgehold dan de term 'fascisme'? Want dit is dus niet wat fascisme is. En het grote gevaar van dit soort uitholling: als straks niemand meer weet wat fascisme is, kan het dus vrij makkelijk weer de kop opsteken. Niemand zal het herkennen en we mogen dan het wiel nog een keertje uitvinden. En dat gaat natuurlijk weer een gigantisch dramatisch hoofdstuk in onze geschiedenisboeken opleveren. Heel verstandig dus, om zo'n woord overal maar tegenaan te smijten. Sjonge.

mulligan
mulligan3 jul. 2016 - 14:36

Is dat de reden, Molly, waarom u het niet herkent als het u recht in het gezicht aanstaart?

hugo bergveen
hugo bergveen3 jul. 2016 - 16:40

@Daan Juist. Er worden een hoop woorden vuil gemaakt aan redeneringen die moeten legitimeren wat er eigenlijk aan de hand is: onwil om vanuit onze rijkdom iets te doen voor mensen die in ellendige omstandigheden verkeren. Mevrouw Merkel was en is de enige met de morele grootheid om onze zogenaamd superieure cultuur serieus te nemen. De landen van de EU hadden de handen ineen moeten slaan, in plaats van te proberen de hete aardappel bij de Grieken, Turken en Italianen te dumpen.

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 12:14

Omdat wij hebben bepaald dat de vluchteling meerdere landen doorkruist hij geen vluchteling is maar een economisch migrant waardoor ze gelijk weer een stapje lager staan op de (jouw) menselijke ladder wil niet zeggen dat het ook geen vluchteling meer is. Het is uiterst tragisch te noemen dat de EU de illegale migrantenstroom nog steeds niet heeft gestopt, Nee het is belangrijker om bommen te gooien, wapens te verkopen en mensen hun grondstoffen stelen, daar zijn ze veel drukker mee. De nationale identiteit van soevereine landen moet immers kapot. Beter kapot dan jouw identiteit. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Ook van zogenaamde vluchtelu

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 12:46

vluchtelingen

Minoes2
Minoes22 jul. 2016 - 16:12

Walgelijk! En dat kan daar zomaar?

4 Reacties
Nederlander91
Nederlander912 jul. 2016 - 16:33

Er is toch niets mis met het bewaken van landsgrenzen? Zouden meer Europese landen moeten doen. Dat had de afgelopen twee jaar veel illegale immigratie gescheeld. Op de EU hoeven wij immers niet te wachten, die willen juist massale immigratie in (West-)Europa ondersteunen. Goed dat de betrokken en bezorgde burgers nu, weliswaar op kleine schaal, zelf initiatief ondernemen.

Tom Meijer
Tom Meijer2 jul. 2016 - 18:42

Nederlander91 Als je je grenzen door dergelijk tuig laat 'bewaken' dan ben je als land niks meer waard. Als de rechtstaat daar ook maar iets voorstelt dan zijn deze idioten ordinaire misdadigers die politie en douanetaken overnemen. Dat lijkt mij een zware overtreding, gevangenisstraf waardig. Ik zie deze smeerlappen als een moderne variant van de SA.

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 22:39

kennelijk minoes... walgelijk

thunderbird2
thunderbird22 jul. 2016 - 23:19

Zoals jij het ziet Tom doet niet zo veel ter zake. Deze mensen opereren keurig binnen de wet van een democratisch eu land...

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 16:02

Een Duitse, een Nederlander en een groep Russen helpen samen de Bulgaren. Kan het nog internationalistischer en grensoverschrijdender? Beter dan de EU in elk geval, die Rusland buitensluit! De bewering dat hier extreemrechtse nationalisten aan het werk zijn, raakt kant noch wal. Wat we hier zien is het toekomstige Europa van de verenigde patriotten.

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens2 jul. 2016 - 16:35

@ Albert Einstein Je schrijft: Europa van de verenigde patriotten. Dat is inderdaad ook een omschrijving van neonazi's.

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 17:28

net zoals de echte Albert Einstein moest vluchten voor echte patriotten

badgast
badgast2 jul. 2016 - 19:22

некультурный

cockpol
cockpol5 jul. 2016 - 13:08

De Nazi's waren geen patrioten, patrioten verdedigen hun vaderland. De nazi's waren imperialisten, die andere landen wilden veroveren. Zij die hun vaderland tegen de nazi's verdedigden warer patrioten. Meneer Ouwens hou aub op met de taal te vervuilen met begripsverwarring.

BasVV
BasVV2 jul. 2016 - 15:49

Ik weet het niet. Maar als ik zou moeten vluchten is toch wel het laatste wat ik mee zou nemen is spuitbussen. Je begint je af te vragen wie die vluchtelingen toch zijn.

H.Witte
H.Witte2 jul. 2016 - 15:40

Deze man is voor zichzelf op sensatie uit. Gezonde mannen weten beter met hun wellust om te gaan. Iemand van het lagere soort.

rbakels
rbakels2 jul. 2016 - 14:46

Dit kan volstrekt niet. Ja, burgers mogen (in Nederland) iemand aanhouden als ze die op heterdaad betrappen op een strafbaar feit, en dan moeten ze die verdachte zo snel mogelijk overdragen aan de politie. Ik veronderstel dat de Bulgaarse wet wel een soortgelijke regeling zal bevatten. Een staat kan zich wel door vrijwilligers laten helpen. In Nederland hebben we de "Buitengewone Opsporingsambtenaren" (BOA's), maar die moeten speciaal worden aangesteld, en die worden ontslagen als zij hun boekje te buiten gaan. Het is volstrekt ondenkbaar dat een fatsoenlijke overheid een activistische politieke beweging inschakelt bij de bewaking van grenzen en de opsporing van illegale immigranten. Het wordt tijd dat rechtse extremisten net zo hard worden aangepakt als moslimextremisten. De vergelijking met aanhoudingen klopt alleen al daarom niet omdat grensoverschrijding niet zonder meer een strafbaar feit is. Zelfs het onrechtmatige ("illegale") verblijf dat daarop volgt is doorgaans niet strafbaar, en als het dat is dan is dat eerder om mensen die langer blijven dan hun visum toelaat een boete te kunnen opleggen.

BassievonToor
BassievonToor2 jul. 2016 - 14:20

Hoewel de landgrenzen van een soeverein land bewaken natuurlijk de normaalste zaak van de wereld is vind ik het wel apart dat een Nederlander dat moet gaan doen?

4 Reacties
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:31

Nederlander? Burger van het derde rijk

BassievonToor
BassievonToor2 jul. 2016 - 18:33

Goedkope godwin om maar niet in de materie in te gaan, chapeau. Jammer dat die tactiek niet meer werkt.

mulligan
mulligan2 jul. 2016 - 19:51

Tegen de tijd dat u iets zinnigs schrijft, kunnen anderen daar iets zinnigs op antwoorden, Bassie. Zolang u meent dat dit zootje ongeregeld "de landgrenzen van een soeverein land bewaakt" en dat "de normaalste zaak van de wereld" vindt, kunnen wij alleen maar meewarig lachen. U zelf ook, uiteraard, want stiekem weet u toch wel beter; u plaagt alleen graag.

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 21:03

Sorry maar hetgeen dat niet meer werkt is GODWIN roepen elke keer als het u heet onder de voeten wordt

Ben Joop
Ben Joop2 jul. 2016 - 14:10

Ik heb hier geen woorden voor.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:32

ik wel Ik zal u even vertellen welke : ^%&*%&@$%($@%@($^*(&@*(&*(&@$(%&^@%#@#$%$%^@^$%&^$%&^%&^$%&^%# &*^$^# (*&$#(&* ()$)(*($)#*) :)

Nailles
Nailles2 jul. 2016 - 14:06

Bulgarije stimuleert actief burgervrijwilligers bij het opsporen en overdragen van illegaal de grens overstekende groepen migranten aan de grenspolitie. Deze onbewapende burgerpatrouilles zijn behalve staatsgesteund, en dus niet illegaal, ook zeer populair onder de Bulgaarse bevolking. http://www.balkaninsight.com/en/article/bulgaria-awards-vigilante-migrant-hunters-04-08-2016 Mijns inziens is het een grove schande dat dit zo gebeurt daar de werkelijke omgang van deze groepen met de migranten tot het moment van overdracht op geen enkele manier verzekerd is. Alleen al b.v vanwege niet onwaarschijnlijk voorkomend gewelddadig verzet afkomstig van de veelal jonge mannen onder de migranten, en zelfs goed mogelijk ook ex-strijders. Omdat zulks niet uit te sluiten is, en deze burgerpatrouilles daar ook vast en zeker op voorbereid zullen zijn, vermoed ik dat de bewapening eerder een verborgen gehouden zaak zal zijn. Het is niet zozeer de Bulgaarse overheid te verwijten die haar land via haar grenzen onaanvaardbaar overspoeld ziet met een grote illegale migrantenstroom die serieuze problemen met zich meebrengt. Het is de EU die na het opheffen van de binnengrenzen, wat een groot goed is, onbegrijpelijk verzuimd heeft de EU-buitengrenzen gezamenlijk financieel en facilitair gedragen te bewaken tegen de wereld buiten de EU. Dit soort vrijwilligers horen hier geen rol te spelen in het zeker nodig begrenzen tegen de grote illegale door smokkelaarsmaffia aangejaagde en gefaciliteerde migrantenstroom en andere zaken zoals ook smokkelwaren als wapens, drugs, en andere handel. Vrijwilligers van het type wat het werk van de weinige, onvoldoende bestaande Europese grensbewaking bewust ondermijnen heb je ook en zijn net zo goed ongewenst. Die zie je massaal opduiken op o.a. de Griekse eilanden waar ze Frontex in hun werk hinderen. Maar ook hier geldt dat door de volstrekt tekortschietende opvang van de migrantenstroom, de nood maakt dat in dit geval de zeker nodige humanitaire hulp die de vrijwilligers òòk verlenen bij de opvang, dus naast hun onacceptabele hulp te ontkomen aan een nodig beoordelen op een recht een beroep te doen op een asielprocedure elders in Europa, toe te schrijven is aan de tekorschietende EU.

6 Reacties
rbakels
rbakels2 jul. 2016 - 14:54

Ik geef u in overweging dat een effectieve bescherming van de EU buitengrenzen een gigantische inspanning vraagt en met hoge kosten gepaard gaat, omdat het onbevoegd overschrijden van die grenzen de vluchtelingen héél veel waard is. De EU gaat acuut failliet als die een nieuw IJzeren Gordijn dichttrekt aan haar buitengrenzen. Ik heb de Berlijnse Muur nog meegemaakt. Die was "maar" 160 km lang, maar ook al een miljardenproject. Langs de "innerdeutsche Grenze" tussen de DDR en en Bondsrepubliek liep een kilometers brede "Sperrzone" waar geen DDR-Burger mocht komen. Gaan we de dorpen aan de EU buitengrenzen platbuldozeren en de toeristenstranden vol met wapentuig zetten, zoals de Antlantikwall 75 jaar geleden?

rbakels
rbakels2 jul. 2016 - 14:55

Kortom de oorzaak moet worden weggenomen, anders is het dweilen met de kraan open.

Johan eldert
Johan eldert2 jul. 2016 - 15:51

[Het is de EU die na het opheffen van de binnengrenzen, wat een groot goed is, onbegrijpelijk verzuimd heeft de EU-buitengrenzen gezamenlijk financieel en facilitair gedragen te bewaken tegen de wereld buiten de EU.] Inderdaad Nailles. En dat komt omdat landen als bulgarije apert weigerde daaraan mee te werken laat staan mee te betalen. Trouwens, Nederland - mark rutte - vvd, weigerde dat ook. Ze vonden het een zuid-europees probleem. Et voila, zie daar de selffulfilling prophecy in werking. En jij trapt er met open ogen in en loopt het nog te verdedigen ook. Te erg voor woorden je naiviteit.

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 16:22

Frits, Als de EU haar buitengrenzen niet bewaakt, is ze niet geloofwaardig. Waarden kunnen nu eenmaal alleen met materiele middelen worden verdedigd. Het onbeperkt toelaten van immigranten is op termijn veel duurder dan een goede grensbewaking (en sowieso destructief). Alles van waarde is kwetsbaar!

PieterPan3
PieterPan32 jul. 2016 - 17:11

@Frits " Kortom de oorzaak moet worden weggenomen, anders is het dweilen met de kraan open. " Inderdaad, het asielrecht dient voorlopig te worden opgeschort. Als ze doorhebben dat er geen gratis huizen en uitkeringen meer verstrekt worden, zal de migrantenstroom snel opdrogen.

Nailles
Nailles2 jul. 2016 - 19:41

@Frits Het is onzin te stellen dat de kosten het probleem zouden vormen. Het totaal van de eerdere binnengrenzen was veel arbeidsintensiever en duurder. De reden is politiek. Verscheidene landen zagen een EU-douane aan hun eigen, maar tevens na het wegvallen van de binnengrenzen gezamelijke grenzen, niet acceptabel. Het zèlf bewaken van de in ieder geval korter dan eerdere eigen landsgrenzen waar het EU-buitengrenzen betrof deden ze echter ook niet of nauwelijks. Bovendien zou een versnipperd nationaal bewaken van de EU-grenzen nooit optimaal werken. Landen als Oostenrijk, Hongarije, en verschillende Balkanlanden die ten gevolge van dit falen van EU en landen met EU-buitengrenzen gingen zelf weer begrenzen, dus òòk weer middels binnengrenzen, nadat er een onvermijdelijke steeds verder uit de hand lopende ontwrichtendevmigrantenstroom van vluchtelingen, maar niet minder economische vluchtelingen, ontstond aangejaagd door nietsontziende smokkelmaffia, met daarnaast ook smokkel van drugs, wapens, en andere zaken. Het is de EU die net als met de invoering van een muntunie zonder daartoe nodige EU-instituties die democratisch gemandateerde soevereiniteitsoverdracht behoefde, en daarom bewust in die foute volgorde werd verkozen om via crises deze instituten uit nood af te dwingen, òòk verantwoordelijk is voor de crises die is ontstaan door de grenzen niet te bewaken met voldoende middelen.

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 14:04

Zolang dit ongewapend en geweldloos gebeurt is er weinig op aan te merken. Tot iets vergelijkbaars roept de Nederlandse politie immers ook op: "Bent u getuige van een strafbaar feit? Bijvoorbeeld van een diefstal of een ander misdrijf? En hebt u informatie die waardevol kan zijn voor de politie? Dan kunt u dit melden bij de politie." Deze vertegenwoordigers van Pegida en AfD mogen trouwens nog wel ergens een paar lesjes marketing volgen, want op de foto staan met een paramilitaire groepering die gelieerd zou zijn (laat ik dat gewoon aannemen) aan pro-nationalistische Russen met gezichtsbedekkende kleding is op zijn minst beroerd voor de beeldvorming.

5 Reacties
H.Witte
H.Witte2 jul. 2016 - 15:36

Melden bij de politie, ja, van iets wat je bij toeval waarneemt. Het is hier niet de bedoeling dat we zelf achter mensen aan gaan jagen. Wat daar nu gebeurt dient door de EU (waar hebben we toch die Unie voor) aangepakt en veroordeeld te worden, zoals dat ook geldt voor de Bulgaarse overheid die dit toestaat. Ook daarin heeft de EU een taak en anders opzouten met Bulgarije.

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 16:30

Eranos, "Wat daar nu gebeurt dient door de EU (waar hebben we toch die Unie voor) aangepakt en veroordeeld te worden" Nee, Wat daar nu gebeurt dient door de EU (waar hebben we toch die Unie voor) GEDAAN te worden. De EU blijft in gebreke, en daarmee verwerven de burgers het recht, nee de plicht, ZELFREDZAAM te worden.

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 18:06

@ Eranos: Naar aanleiding van de aanhoudende autobranden in diverse steden zijn er buurtwachten opgericht die een oogje in het zeil houden. Er vanuit gaande dat bovengenoemden zich aan de wet houden en iets vergelijkbaars doen is dat natuurlijk prima. U maakt daarvan dat ze op mensen jagen. Daar lees ik in dit stuk en elders niets van, dus ik kan niet anders concluderen dan dat u overdrijving als stijlvorm hanteert. Tenzij u natuurlijk informatie hebt waaruit dat blijkt en die ik niet heb. In dit geval zou het fijn zijn als u dat deelt of de overdrijving voortaan weglaat.

H.Witte
H.Witte2 jul. 2016 - 20:42

Ben Binnen, het is niet mijn 'stijlfiguur', er wordt in bovenstaand artikel over jagen gesproken. Als u meent mij terecht te moeten wijzen sta mij dan toe te zeggen dat u beter moet lezen. Overigens heb ik zelf deel uitgemaakt van een burgerwacht vanwege een reeks inbraken, maar wel met de afspraak dat bij een gesignaleerd onraad meteen de politie wordt gebeld. Geen eigenstandige acties.

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 21:01

@ Eranos: Excuus. Het woord "jagen" staat er inderdaad in. Dat wordt echter nergens verklaard of aangetoond. Verderop in de tekst staat te lezen: "vrijwillige, ongewapende en volkomen legale helpers en supporters van de Bulgaarse grenspolitie". U heeft het vocabulaire van de schrijver van het stuk overgenomen, zonder verder bewijs anders dan dit stuk neem ik aan, en gebruikt dat ter versterking van het beeld van de mensenjagers.

De meute
De meute2 jul. 2016 - 14:00

Hij doet tenminste iets. Illegale grensovergangen dienen tegengehouden te worden. Daar is niets op tegen. Die mensensmokkelaars maken misbruik van de onmacht van vele vluchtelingen (lees: veel geld vragen en mishandelen) en sommige zogenaamde asielzoekers zijn gewoon strijders in de naam van het Kalifaat die onder de neus van de grens EU-lidstaten door proberen te sluipen. Mensensmokkelaars zoveel mogelijk tegenwerken is alleen maar in het voordeel van de vluchtelingen. Daarnaast als het echt asielzoekers waren, hadden ze zich wel gemeld bij één van de vele centra waar ze kunnen overnachten en een legale reis kunnen maken richting "Fort EU". Deze centra zijn niet van luxe voorzien dat geef ik toe, maar ze zijn gratis, veilig en de kans op een daadwerkelijke vluchtelingenstatus is een stuk groter. Je mag alleen dan niet kiezen waar je terechtkomt in de EU en dat zou sommige "vluchtelingen" wel eens af kunnen schrikken als blijkt dat ze naar Polen moeten in plaats van Nederland.

2 Reacties
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:34

ja vast die mensen komen hier alleen maar om onze welvaart te pikken de slechteriken wanneer wordt u eens wakker?

Johan eldert
Johan eldert2 jul. 2016 - 15:53

je zou toch mogen verwachten dat de bulgaarse overheid daar wat tegen doet. Grensbewaking is tenslotte een overheids functie. Niet van rechts extremisten die onder de dekking van zogenaamd 'goed doen' feitelijk hun racistische agenda aan het uitvoeren zijn.

Buzzer
Buzzer2 jul. 2016 - 13:56

Damn nog even en deze lui gaan met wapens op vluchtelingen jagen, bah tuig van de riggel

bob b.
bob b.2 jul. 2016 - 13:48

Er waart een spook door Europa - het spook van het nationalisme. Een monsterverbond van mensen die zich ooit links noemden, naar de flanken afdreven en nu machteloos, want ontdaan van elke politieke macht, zij aan zij staan met hun werkelijke vijanden. Ergens ging het mis met hen. Ergens in hun hoofd. Niet daarbuiten, hoe hard zij ook hun best doen anderen en zichzelf daarvan te overtuigen. Het is hetzelfde mechanisme dat je ziet bij mensen die een misdrijf plegen, ze voelen zich gedwongen het te doen. Ze rationaliseren hun onschuld weg. Het is als de dolk in Boris Johnsons rug, het verraad van binnen uit, te moeten constateren dat mensen die zeggen de wereld te willen verbeteren dat doen op een manier die je alleen maar doet walgen. Want hoe laag ben je gezakt of hoe wanhopig ben je als je de instorting van onze westerse maatschappij met zijn welvaart predikt en daarmee iedereen veroordeelt tot armoe en geweld. Alleen omdat je je zin of je gelijk niet krijgt. Ik vind het beschamend om te zien dat normale mensen en niet sociopaten tot dit soort gedachten komen. Toch voelde je dit jaren geleden al aankomen. Toen de uiteinden tussen links en rechts elkaar vonden en een kring sloten rondom Poetin. Het aloude en verschimmelde Sovjet communisme had een wedergeboorte in extreem rechtse schoot. En dat gaf velen weer hoop. Niet op een betere wereld maar op dat aloude gevoel van macht en strijd. Nu strijden ze zij aan zij met fascisten om op enig moment de lange messen te slijpen voor de eindstrijd. De eindstrijd van wat? Is die strijd überhaupt nog nodig als de wereld die we kennen en koesteren in puin ligt. Als de fascisten hun werk hebben gedaan en van moraal geen sprake meer is. Waar staan die linkse broeders dan, of liggen ze ergens, achteloos weggesmeten en starend naar de hemel met ogen die al lang niet meer zagen wat ze moesten zien. Waarom is hun haat zo belangrijk dat ze daar alles voor willen opofferen? Is het niet gewoon een kwestie van zelfverwezenlijking gone wrong. Want het zijn niet voor niets de ouderen, net als bij de Britse exit, die terugkijkend op hun leven, tot de conclusie komen dat het niet bracht wat ze zich ooit wensten. En ze daar iedereen behalve zichzelf de schuld van geven. Waarom zijn ze niet op zijn minst op de gedachte gekomen dat het lot wel een zeer wispelturige minnares is. Waarom die afrekening zo op het eind, terwijl ze het veel beter hadden dan toekomstige generaties het ooit zullen hebben. Is dit hun afscheid en hun erfenis voor het nageslacht? Ik wil mijn kinderen en hun kinderen op laten groeien in een wereld die misschien niet perfect is maar wel een die vrij is van haat, linkse haat, rechtse haat, haat uit misplaatste afgunst. Welke vorm van haat dan ook.

7 Reacties
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:28

moet u maar niet naar de pijpen dansen van de neoliberalen rechts extremisme is gevolg van een harteloze maatschappij die Rutte en de PvdA zo lief hebben

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 14:48

Prachtig geschreven, waarvoor mijn complimenten. De basisaanname die je lijkt te nemen is dat het controleren van de buitengrenzen van een land en het terug willen naar nationale soevereiniteit alleen maar haat als voedingsbodem en legitimatie heeft. Als het klopt zoals ik het stel, dan is dat een wel erg nauwe blik op de werkelijkheid. Laat ik alleen voor mezelf spreken en niet voor anderen die om andere redenen grenscontroles willen. Ik wil geen tweederangsburgers in ons land. Gewoon niet. Iedereen die hier komt moet (uiteindelijk, met een NL identiteit) precíes dezelfde rechten hebben. Aangezien we een verzorgingsstaat hebben kunnen we niet zonder enig voorbehoud mensen binnenlaten en ze hier in laten meedelen. Er is een grens aan de opvangcapaciteit en betaalbaarheid. De uiteindelijke stem hoort hiervoor bij de Nederlandse bevolking te liggen; u weet wel - degenen die dit feest van barmhartig uitdelen mogelijk maken. Dat betekent vanzelfsprekend dat er ook mensen aan de grens geweigerd zullen worden om de simpele reden dat er geen redelijke grond is voor hun verblijf. Armoede is geen geldige reden, want wij behoren tot de 1% rijkste mensen op deze aardkloot, wat betekent dat in theorie de resterende 99% economische motieven mag hanteren als reden om naar Nederland te komen. Zie je het al voor je? Migranten uit bijvoorbeeld Marokko, Albanië en Pakistan maken gebruik van de stroom vluchtelingen uit Syrië om misbruik te maken van de naïeve houding van met name Duitsland, Nederland, het VK en Zweden. Daarbij houden ze zich niet aan het Dublin akkoord en wordt dit ook niet afgedwongen door de de meeste lidstaten. Je weet zelf ook wel dat de meeste mensen die eenmaal in Europa zijn met geen mogelijkheid meer te bewegen zijn om te vertrekken naar hun land van oorsprong. Dat is een situatie die vervolgens weer een aantal generaal pardons oproept, waarmee ons in principe rechtvaardige systeem verder wordt uitgehold. Zelfbehoud en rechtvaardigheid kun je niet simpelweg afdoen als haat naar anderen.

Bobby Byrd
Bobby Byrd2 jul. 2016 - 14:59

Hoefijzer-theorie? Dat is wetenschappelijk gezien kolder. https://www.reddit.com/r/badpolitics/comments/3w44bj/meta_eli5_why_is_horseshoe_theory_considered_bad/

bob b.
bob b.2 jul. 2016 - 15:28

Acid Prune, dat bedoel ik dus met de oorzaak buiten zichzelf zoeken. Het zijn ietwat gestoorde persoonlijkheden, narcisten. Kennelijk voelt u zich aangesproken. Dat is mooi, zo'n vrijwillige bekentenis, het is stap 1. Erkenning en toegeven dat je zo bent, net als bij racisten, erken dat je zo bent is als het hoofd bij een bevalling, de rest glibbert er dan vanzelf uit.

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 16:10

Wat deze mensen doen is simpelweg: Europa beschermen tegen het islamofascisme en overbevolking. Daar is toch niets mis mee? Uw hoogdravend betoog over "messen slijpen" en "eindstrijd" is volkomen geschift. Over complotdenken gesproken!

H.Witte
H.Witte2 jul. 2016 - 16:41

Einstein het betoog van Bob is heel wat meer inhoudelijk dan wat u daar tegenover zet. Een redelijk opvatting als deze 'geschift' noemen zegt iets over uw onvermogen en uw mentaliteit. U personificeert daarmee precies het probleem van de huidige tijd. Geen inhoudelijke discussie maar met kreten reageren. Jammer, want wellicht bent u tot meer in staat.

mulligan
mulligan2 jul. 2016 - 17:23

Nee, Albert, deze mensen beschermen niet Europa tegen het "islamofascisme en overbevolking". Deze mensen oefenen hun hobby uit: SA-tje spelen. Dat proberen te bagatelliseren is toch wel van een zeer bedenkelijk allooi. Dat proberen los te zien van rechtsextremisme is, om met uw woorden te spreken, "volkomen geschift". In ieder geval is nu overduidelijk wat de ware aard van Pegida is, zelfs voor degenen die nog dachten 'dat het wel mee zou vallen', 'dat het zo'n vaart niet zou lopen'. Wie blijft nu nog wegkijken?

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 13:45

Wat zal de vrouw van Wagensveld hier wel van vinden?

5 Reacties
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:35

dat soort types slaan hun vrouw als die iets vindt

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 16:25

Acid, ervaringsdeskundige?

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 17:33

Europa wordt overspoeld door nazi's.

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 19:26

@ ikdus: Nationalisten en patriotten zijn niet per definitie nationaal-socialisten. Er zijn conservatieven die geen ongebreidelde instroom willen vanwege de cultuur die de immigranten meebrengen, er zijn socialisten die de komst van goedkope werknemers met lede ogen aanzien vanwege de arbeidsvoorwaarden van hun achterban, er zijn realisten die zien dat de verzorgingsstaat onder druk staat. En zo kan ik meer groeperingen en hun overwegingen noemen. U maakt zich er érg gemakkelijk vanaf door te verwijzen naar de Tweede Wereldoorlog. Ik leef nú en heb geen enkele verantwoording af te leggen voor wat toen is gebeurd. De lessen die ik heb getrokken uit die periode zijn blijkbaar hele andere lessen dan u hebt geleerd. De nazi-kaart is uitgewerkt doordat deze veel te vaak ten onrechte is getrokken, onder andere door u hier. U mag me een nazi noemen hoor. Dat glijdt probleemloos van mijn schouders. Reken er echter zeker niet op dat het ostentatief uitschreeuwen van veroordelingen zonder enige interesse van mijn beweegredenen leidt tot wederzijds begrip of een begin van een oplossing. Sterker nog: u belemmert het debat door vanaf de moral highground veto's uit te roepen. Dat stoort mij en zeker niet mij alleen.

mulligan
mulligan3 jul. 2016 - 0:33

Meneer Binnen, nazi's waren er al vóór de Tweede Wereldoorlog en nazi's zijn nooit meer weggeweest sindsdien. De verwijzing naar die Tweede Wereldoorlog is dus puur van uw hand, niet van die van ikdus. Pegida heeft al eerder en vaker bewezen meer overeenkomsten met en zekere bewondering te hebben voor nazi's in al hun verschijningsvormen. ikdus' vergelijking is dus beslist niet vergezocht. Uw gelijktijdig druk maken over het gebruik van de term 'nazi' en het wegwuiven ervan, spreekt zich op zijn zachtst gezegd enigszins tegen en laat ruimte voor speculatie. A propos, pedant taalgebruik leidt zeker niet tot "enige interesse van [sic] uw beweegredenen". Over 'moral high ground' gesproken…

hugo bergveen
hugo bergveen2 jul. 2016 - 13:43

En nu maar wachten op de eerste trotse selfie met een in elkaar getremde vluchteling.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:37

3 week? wat denkt u?

Prosecco
Prosecco2 jul. 2016 - 13:42

Amerikanen doen dat ook langs de grens met Mexico. Niks mis mee wat mij betreft. Ik laat mijn achterdeur ook niet openstaan als ik naar de stad ga en veel surveillance bedrijven verdienen er hun brood mee, met de bewaking van andermans eigendommen. Europa is geen grabbelton, Europa moet zijn grenzen bewaken. Ieder land doet dat, ik herhaal ieder land, juist.... behalve Europa. Het is allemaal begonnen met Merkel met d'r "wir schaffen das" geneuzel. Nu denkt iedere sloeber op de wereld dat het hier Walhalla is. Ik kan je vertellen: dat is het niet.

6 Reacties
Bobby Byrd
Bobby Byrd2 jul. 2016 - 14:53

Voor Europa is de rest van de wereld een grabbelton. Vandaar al die vluchtelingen.

hugo bergveen
hugo bergveen2 jul. 2016 - 15:21

Nee, met dit soort bewoners inderdaad niet.

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 15:28

u heeft het goed en laat een ander maar verrotten - had ie maar niet zo dom moeten zijn om uit de verkeerde baarmoeder te kruipen ondertussen stemde u op een partij die geen probleem heeft armoe en oorlog te veroorzaken in hun landen held !

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 18:13

@ Acid Prune: Je stelt emotie boven ratio. Wat Prosecco stelt is feitelijk juist: iedereen, landen niet uitgezonderd, beschermt zijn of haar eigendommen. Wat je voorstaat is onvoorwaardelijke charitas op kosten van een ander. Dat is niet sociaal en al helemaal niet nobel. Als je zelf, op eigen kosten, het lot van mensen die het minder hebben getroffen wilt verbeteren: mijn zegen heb je. Sterker nog: zo zou het moeten zijn; mensen die andere mensen helpen op eigen kracht en vanuit de eigen overtuiging. Grappig dat je enerzijds staatsdwang afwijst als het gaat om het verdedigen van een land, maar staatsdwang verwelkomt als het gaat om mensen helpen. Daarmee is staatsdwang dus gewoon een middel wat je naar eigen believen kunt inzetten om je morele doelen te steunen. Dan ben je niets beter dan een willekeurige ander die machtsmisbruik ambieert.

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 19:18

u ziet een contrast dat er niet is in beide gevallen ben ik er voor dat de staat er voor de mensen is ook wanneer deze mensen geen inwoners zijn rechten van de mens zeg maar die gelden niet alleen voor ons maar voor iedereen al weet ik dat men dat tegenwoordig maar lastig vindt

Ben Binnen
Ben Binnen2 jul. 2016 - 19:45

@ Acid Prune: Als in het idee dat de staat het beste voor heeft met de bevolking? Dat is wat naïef, vriendelijk gezegd. Vrijwel alle tirannen uit het verleden zijn aan de macht gekomen door het beloven van acties die goed waren voor individuele vrijheid en het algemeen belang. Voorbeeldje wat betreft Jozef Stalin: "The state is an institution that organizes the defense of the country, organizes the maintenance of order." "We did not build this society in order to restrict personal liberty but in order that the human individual may feel really free." Nou, we weten wel hoe "goed" dat heeft uitgepakt. Mensen stemmen niet op mensen die openlijk verklaren een buurland plat te branden of een deel van de bevolking uit te roeien, maar ze geloven wel in sprookjes waarin progressie, meer welvaart, eerlijker verdelen en wereldvrede worden beloofd. Vrijwel zonder uitzondering keren deze leiders zich uiteindelijk tegen de eigen bevolking of die van een ander land. Het contrast wat u niet ziet is dat totalitarisme (en de aanloop daar naartoe in de vorm van een almachtige overheid) bijna zonder uitzondering start met een bevolking die gelooft dat een verbetering van de maatschappij in veilige handen is bij sociopaten, psychopaten en machtswellustelingen die u met zoete verhaaltjes in slaap wiegen. Kijktip: Larken Rose - It can't happen here https://www.youtube.com/watch?v=u2ebudnWlh4

Johan512
Johan5122 jul. 2016 - 12:57

Een goede zaak, dat zouden meer Europeanen moeten doen.

2 Reacties
pindsvine
pindsvine2 jul. 2016 - 13:52

"Festerling heeft niets dan bewondering voor de uitspraken van Rusev" Rusev: roept via diverse websites zijn landgenoten op naar de grens te trekken om ‘het vaderland te beschermen en de wereld te bevrijden van de slavernij door de zionistische internationale financiële maffia’. Dus niet alleen jagen op wanhopige vluchtelingen maar meteen maar de joden aanpakken. En Johan 51 vind dat meer Europeanen dit moeten doen. Dat hebben ze al vaker gedaan Meneer Johan, alleen noemden we het toen Pogroms. U vind mij ongetwijfeld een linkse landverrader ik noem u een fascist.

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:09

oostfront zeg maar

Sjaak4
Sjaak42 jul. 2016 - 12:50

De jager doe jaagt zonder wapens moet ik nog ontmoeten.

4 Reacties
Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:10

hoi

Sjaak4
Sjaak42 jul. 2016 - 20:41

@Acid Prune Hallo kent u misschien zo'n jager?

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 21:09

Ik vang dieren om ze te redden zonder wapens met netten en soms met mijn blote handen ik ben een jager derhalve mooi hoor dierengedrag voorspellen ergens opwachten en toeslaan daarna richting de opvang of een arts met een hoogst verontwaardigd dier

Sjaak4
Sjaak43 jul. 2016 - 8:18

@acid prune Volgens mij is 'vangen' het juiste werkwoord. Jagen betreft namelijk het vangen en doden van dieren. Deze mensen hier of je het nou walgelijk vind wat ze doen of niet zijn geen jagers het zijn vangers.

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 12:43

Buma zal er wel een keiharde pielemoos van krijgen

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 12:43

nazi's leuk die vrienden van wilders

13 Reacties
BassievonToor
BassievonToor2 jul. 2016 - 14:05

Iemand die de landgrenzen van een soeverein land bewaakt is een nazi?

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:29

nee deze lui zijn nazi's

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 14:30

‘het vaderland te beschermen en de wereld te bevrijden van de slavernij door de zionistische internationale financiële maffia’. zo uit de koker van hitler

Moeder Pietje
Moeder Pietje2 jul. 2016 - 17:16

Acid Maar verder was t vandaag toch best aardig weer?

ikdus2
ikdus22 jul. 2016 - 17:41

acid maak je geen illusies..Dit zijn nazi's

mulligan
mulligan2 jul. 2016 - 17:55

Basse, iedere particulier zonder enig mandaat andermans grenzen gaat 'bewaken' is nog heel wat erger dan een nazi. Bovendien 'beschermen' deze gasten geen grenzen, maar jagen ze op -in hun ogen- 'vrij wild'. Wat u daar verder van meent te moeten maken is voor uw rekening.

Albert Einstein
Albert Einstein2 jul. 2016 - 19:26

Acid, Dat van die "zionistische financiele maffia" zijn woorden van Vladimir Rusev, niet van Wagensveld of Festerling.

Sjaak4
Sjaak42 jul. 2016 - 20:43

Een nazi is een nationaal socialist een politieke stijl ontwikkeld door Adolf Hitler en zijn maten. Hoe weet u dat deze mensen nationaal socialisten zijn? En hoe weet u dat Wilders en deze mensen vrienden zijn?

Acid Prune
Acid Prune2 jul. 2016 - 21:12

@sjaak hoe weet u dat vissen zwemmen?

mulligan
mulligan3 jul. 2016 - 0:36

Albert: "Festerling heeft niets dan bewondering voor de uitspraken van Rusev."

Albert Einstein
Albert Einstein3 jul. 2016 - 9:46

Mulligan, het bewijst dat men niet in alles hetzelfde hoeft te denken, en dat binnen de patriottische beweging er een zekere diversiteit aan opvattingen is, en ook wordt geduld. Ik wijs er ten overvloede op dat Wilders pro-Israel is. Of dat zionistisch is mag u zelf beoordelen.

mulligan
mulligan3 jul. 2016 - 14:38

Dan zal ik het nog wat duidelijker maken: "niets dan bewondering. Waarom sleept u Wilders er met de geperoxydeerde haren bij?

Paul250371
Paul2503716 jul. 2016 - 12:39

@ Bassie Acid Prune gaf aan: ‘het vaderland te beschermen en de wereld te bevrijden van de slavernij door de zionistische internationale financiële maffia’. zo uit de koker van hitler U bent altijd zo inhoudelijk en tegen Godwins (logisch in uw geval) maar het bovenstaande wordt er toch echt gemeld. Heeft u daar nog een zinnige opmerking over?