Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

Politie staat machteloos tegenover overmacht fundamentalistische boeren
Joop

Franse militairen schieten terrorist dood na aanslag met mes in Marseille

  •  
01-10-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
La gare saint charles - Marseille

© La gare saint charles de Marseille

In Marseille hebben Franse militairen op het station een man doodgeschoten nadat die voorbijgangers met een mes had aangevallen. Het Franse BFM TV meldt dat het om een terreuraanslag gaat, volgens politiebronnen zou de man ‘Allah Akbar’ geschreeuwd hebben tijdens de aanval.
Behalve de dader zouden ook twee slachtoffer aan hun verwondingen zijn overleden.
De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gérard Collomb heeft via Twitter laten weten dat hij onderweg is naar Marseille.
Update: Volgens bronnen rond het onderzoek zijn de slachtoffers twee vrouwen, 17 en 20 jaar oud. Vingerafdrukken van de dader leverden meerdere resultaten op. Volgens de burgemeester van Marseille gebruikte de man meerdere identiteiten. De Franse president Macron heeft laten weten ‘diep verontwaardigd’ te zijn over ‘deze barbaarse daad’.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 8:08

Terrorisme dient om angst te veroorzaken. Een deel van het woord is "terreur", dat is afgeleid uit he Frans, en het betekent letterlijk: "angst" Dus bij terrorisme zijn de slachtoffers niet het doel, maar het middel. Het doel is om bij de bevolking gevoelens van angst neer te zetten, en daaruit voortkomend, haat en allerlei vijandige acties tegen de bron van het terrorisme. Die bron is IS, en in groter verband, de islam. IS gebruikt het terrorisme om anti islam te voeden. IS wil dat Europa destabiliseert, en het middel daartoe is haat tegen de islam. Als je het zo bekijkt, dan kun je stellen dat gisteren een slechte dag was voor een terreurdaad, het referendum in Catalonië beheerste alle nieuws Onhandig van IS. Hoe zou dat komen? Zou de dader toch niet voor IS hebben gewerkt, maar dat IS achteraf de daad claimt omdat de dader dood is? Zou IS zo ten einde raad zijn, dat ze zelfs terreuraanvallen claimen die amper impact hebben? Zou de jonge leeftijd van de slachtoffers een rol spelen bij het geven van lading aan de terreurdaad? Ik denk dat het allemaal waar is, en dat ons nog heel wat ellende staat te wachten met deze club.

2 Reacties
Bart N.
Bart N.2 okt. 2017 - 10:43

IS inspireert aanslagen, daarom claimen ze alles wat ook maar op terreur lijkt. De grotere aanslagen zoals in Parijs vorig jaar enzo krijgen ze niet meer voor elkander. Wellicht voor ons is het niet meer dan een klein berichtje in de voetnoot, maar op de propaganda kanalen gaat het wel groot rond en speelt het referendum gewoon minder.

Stratemakeropzee
Stratemakeropzee2 okt. 2017 - 17:21

"Dus bij terrorisme zijn de slachtoffers niet het doel, maar het middel. Het doel is om bij de bevolking gevoelens van angst neer te zetten, en daaruit voortkomend, haat en allerlei vijandige acties tegen de bron van het terrorisme. Die bron is IS, en in groter verband, de islam. " Hoe weet jij dat ? Volgens mij is het doel gewoon zoveel mogelijk ongelovigen slachtoffer te maken, daarmee allah te dienen terwijl al je zonden vergeven worden en er een ongelooflijk mooie beloning wacht...Dat de puppetmasters wellicht nog wat andere doelen hebben lijkt me niet relevant.

Josef K
Josef K1 okt. 2017 - 22:05

17 en 20......

4 Reacties
Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 7:45

Vreselijk, Jozef K, maar volgende vraag komt bij me op, was het minder erg geweest als ze een andere leeftijd hadden gehad?

Machiels**1993
Machiels**19932 okt. 2017 - 10:15

Het aantal afgepakte jaren van iemand van 85 zijn wel wat minder.

Josef K
Josef K2 okt. 2017 - 10:46

Eigenlijk niet, maar hoe jonger iemand is, hoe meer levensjaren verwoest worden.

Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 12:17

"Eigenlijk niet, maar hoe jonger iemand is, hoe meer levensjaren verwoest worden." Een levensjaar dat niet bestaat kan ook niet verwoest worden. Dood is dood, de doden treuren niet. Oudere mensen hebben vaak kinderen, die hebben wel levensjaren, en die moeten ze dan zonder ouder doorbrengen.

Machiels**1993
Machiels**19931 okt. 2017 - 20:40

Triest hoor, twee jonge meiden zo doodgestoken. Dan moet je toch wel bizar vol met haat zitten.

2 Reacties
Albert Bakker
Albert Bakker2 okt. 2017 - 4:41

Ja, maar ach.. daar moeten we aan wennen. Dus laten we lekker don't look back in anger gaan zingen samen.

Machiels**1993
Machiels**19932 okt. 2017 - 10:16

Sommige dingen kun je niet veranderen. Wat je wel kan veranderen is het land waarin je woont. Afgelopen jaren in landen als IJsland en Singapore gewoond, nu helaas weer even in Nederland. Wennen doet het zeker niet en het is niet echt een type samenleving waarin je graag wilt wonen.

Absconditus
Absconditus1 okt. 2017 - 20:28

Vivat hoog, de nieuwe tijd. Leve het utopisme. Vivat het EU-beleid. En hun idealisme. Voor het hoge ideaal. Mag wat bloed wel vloeien. Diversiteit voor allemaal. `t Kan Timmermans niet boeien. Vivat hoog, de nieuwe tijd. Alle mensen worden broeders. Maakt u daartoe fluks bereid. Negeer huilende moeders. Vivat hoog, de nieuwe tijd. Weg met alle grenzen. Er bestaat geen haat en nijd. Volgens goede mensen. Vivat hoog, de nieuwe tijd. Laat u niet verwarren. Door de populistenstrijd. En de Hakbarren. Dat u slechts uw dogma's bewaart. En de internationale. Zal morgen heersen op aard' En `t morgenrood zal stralen. Vivat hoog, de nieuwe tijd. Weg met alle ketters. Scheldt ze voor fascisten uit. Volgens leer en letters. `t Voelt zo goed, wij zijn moreel. Torenhoog verheven. En lopen netjes in `t gareel. Voor ons mooie streven. Vivat hoog, de nieuwe tijd. Macht der politieke zwijnen. Worde immer uitgebreid. En leidt ons naar ravijnen.

1 Reactie
Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 7:48

Wat ik mis in je gedichtje is wat de EU hiermee te maken heeft. Nergens in je gedichtje kom ik IS tegen. Vind je die niet het noemen waard? Of is je EU haat zo groot, dat je alles aangrijpt om dit te uiten? Ik zie Timmermans, ik mis Verhofstadt, misschien heeft die ook schuld? Volgens mij is IS de boosdoener, en die sukkels die zich door IS laten verleiden om dit te doen. Zoals ik begrepen heb doet de EU er heel veel aan om terrorisme te bestrijden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 okt. 2017 - 18:53

Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, de slachtoffers.

ton14024
ton140241 okt. 2017 - 17:30

Vorig jaar nog in een hotel tegenover dat station verbleven. Inderdaad prachtige trappen, maar er broeide iets in Marseille. Tussen het station en de haven floreert de stad, er achter wordt het snel naargeestig.

1 Reactie
Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 7:56

Klopt, Marseille is een gevaarlijke stad, en dat is al heel lang zo. Havenplaatsen zijn vaak gevaarlijk, Marseille speciaal. Toegangspoort tot de Franse kolonies, Trefpunten van politieke bewegingen, bijvoorbeeld van de Corsicaanse afscheidingsbeweging, en de Corsicaanse maffia, criminelen, smokkelaars. Marseille speelde een belangrijke rol in The French Connection, bijvoorbeeld.

Bart N.
Bart N.1 okt. 2017 - 17:18

De dader was volgens een bron een bekende van de politie lees ik elders. Tja, bekende riedeltje weer. Bekend bij politie en inlichtingendiensten. Even een sprongetje naar onze toekomstige sleepwet. Je voorkomt er geen aanslagen mee, alleen potentiële daders breng je eventueel in kaart. Tja, wat wel werkt? Geen idee.

3 Reacties
Wappie Kappie
Wappie Kappie1 okt. 2017 - 19:44

Alleen al in Nederland gaat het om duizenden, zo niet tienduizenden mensen. Dat is al voor de sleepwet. Je kunt ze niet allemaal elk moment in de gaten houden. Het is een kwestie van tijd. Ik denk ook niet dat een sleepwet de oplossing is. Jan Vries schreef op 1 oktober 2017 at 18:33: "Het leuke gezellige sfeertje waar Israel sinds de jaren 90 mee zat is nu dagelijkse kost in de EU." Hoe hadden die het ook alweer opgelost?

rbakels
rbakels2 okt. 2017 - 5:15

Uh? Het geval illustreert juist de overbodigheid van een sleepwet, want deze griezel was al lang opgevallen. Het vervelende is dat et te veel van zulke halve garen rondlopen om ze allemaal voortdurend in de gaten te houden. Als ik me niet vergis gaat het vaak om gewone criminelen die zichzelf "bevorderen" tot terroristen die zogenaamd strijden voor een idealistisch doel. Gold dat niet ook voor die "chauffeurs" in Nice en Berlijn? Het is helaas maar een schrale troost dat zulke daders gestoorden zijn, en geen geradicaliseerde idealisten.

Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 8:00

Ik denk dat de sleepwet wel kan helpen. Zo'n griezel gebruikt natuurlijk het email-adres van een onschuldige om op Internet rond te struinen en contacten te onderhouden. Met de sleepwet kun je dat voorkomen. Met op iedere straathoek een politieagent en afluisterpost ook. 1984 was ook heel erg effectief in het in de gaten houden van burgers. De vraag is dan ook niet of de sleepwet helpt, maar of deze proportioneel is.

Jan Vries2
Jan Vries21 okt. 2017 - 16:33

Het leuke gezellige sfeertje waar Israel sinds de jaren 90 mee zat is nu dagelijkse kost in de EU. Deze kan ook weer in het archief worden geschoven.

6 Reacties
Inspector Gadget
Inspector Gadget1 okt. 2017 - 19:49

U vergeet te vermelden dat Israël daar zelf om gevraagd heeft toen ze besloten de Palestijnse bevolking te onderdrukken. Internationale recht zegt dat een onderdrukte volk het recht heeft om terug te vechten tegen zijn bezetter, dus wat hier gebeurt vind ik net iets erger, als je het niet erg vindt!

GekkeGerrit2
GekkeGerrit21 okt. 2017 - 20:52

Inspector Gadget 1 oktober 2017 at 21:49 Mosab Hassan Yousef zoon van Hamasleider denkt er toch anders over dan jij! https://youtu.be/c2NaiX-hvVQ

karimpie
karimpie1 okt. 2017 - 22:49

Is Mosab Hassan Yousef dan het geweten van de mensheid? Kijkt u maar lekker weg van het (internationaal) recht, de vele VN-resoluties, ed

Job3
Job32 okt. 2017 - 5:02

Inspector, je vergeet even dat dit soort acties ook onze eigen schuld is.Tenminste volgens enkele Joopers. Omdat wij in het westen wonen of zo. De slachtoffers hebben het gewoon verdiend.

Angelina B
Angelina B2 okt. 2017 - 6:25

@ Gerrit Sterk !!!

Lodewijk2
Lodewijk22 okt. 2017 - 12:27

Voordat dit in een ouderwetse Israel Palestina discussie verzandt, wil ik toch wel even zeggen dat het een explosief filmpje is waar GekkeGerrit naar verwijst. Zeer de moeite waard om te zien. Maar nogmaals, ik ga niets voor wie of tegen wie schrijven in die context.