Joop

Frans Timmermans: ‘Poetin wil de aandacht afleiden van zijn klimaatprobleem’

  •  
25-01-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1997 keer bekeken
  •  
College of Commissioners press conference in Strasbourg

© epa09641586 Executive Vice President of the European Commission for the European Green Deal, Frans Timmermans, holds a news conference on efficient and green mobility, and the social aspects

Volgens vicepresident Frans Timmermans van de Europese Commissie staat Rusland voor zulke grote klimaatuitdagingen, dat president Poetin liever de aandacht afleidt door Oekraïne te bedreigen. “Het verdwijnen van de permafrost heeft enorme gevolgen voor de Russische infrastructuur. Dat geldt zowel voor de olie- en gasindustrie als voor de militaire infrastructuur die op permafrost gebouwd is. Het is alsof het fundament onder je huis wegzakt. De Russen hebben te maken met mislukte oogsten en bosbranden en ze zien dat de rest van de wereld zich stap voor stap afwendt van fossiele brandstoffen. Terwijl hun hele land en hun export daarop draait.”
Door de aandacht af te leiden, hoopt Poetin zijn verloren populariteit terug te krijgen. Timmermans, in de Europese Commissie verantwoordelijk voor het klimaatbeleid, zegt dit in de podcast Betrouwbare Bronnen. En omdat Rusland ook achterloopt in de digitale revolutie, heeft Poetin een extra reden om problemen te maken, meent Timmermans.
De Russische regering wil uit de hand lopende burgerprotesten zoals op het Maidanplein in Kiev (Oekraïne) en in Minsk (Belarus) met alle macht voorkomen. “Ze beseffen: als het daar gebeurt, kan het ook hier in Moskou”, zegt Timmermans. “Wat Poetin nu doet is puur reactionair. Toen hij in Rusland het roer overnam, sloot hij een alliantie met de Russisch orthodoxe kerk en hij benadrukt keer op keer de grootsheid van de Russische en ook van de Sovjetgeschiedenis. Stalin mag niet meer worden afgeschilderd als massamoordenaar. En nu probeert hij zelfs de koude oorlog in ere te herstellen.”
Poetin speelt volgens Timmermans met vuur. “Zelfs als niemand echt geweld zou willen in Oekraïne, kun je toch in een situatie terechtkomen dat het in Moskou aan ’t rollen gaat en het niet meer te stoppen is omdat de militaire logica het overneemt.” Timmermans heeft een bijzondere band met Rusland. Als militair kreeg hij een opleiding om Russische krijgsgevangenen te ondervragen. Als jong diplomaat was hij politiek secretaris op de Nederlandse ambassade in Moskou.
Volgens Timmermans staat Europa en de Verenigde Staten maar één ding te doen. “Eensgezind zijn. De enigen die dit nog kunnen stoppen zijn mensen met invloed in Moskou. Banken en de oligarchen die in de gaten krijgen dat een avontuur in Oekraïne hen ontzettend veel pijn gaat doen tegen hoge kosten. Daarom is het nu voorbereiden van sancties ontzettend belangrijk. De enige manier om bij de Russen respect te verwerven is ferm zijn. Iedere vorm van toegeeflijkheid zien ze als zwakte. Als je je niet kunt verplaatsen in hun manier van redeneren heb je bij voorbaat verloren.”
Timmermans verwacht ook dat Europa stevig zal reageren. “Daar ben ik van overtuigd. Net als bij MH17. Als de Russen iets uitspoken wat zó schandalig is, is Europa eensgezind.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (175)

Minoes&tuin
Minoes&tuin27 jan. 2022 - 11:46

Ik vermoed eerder dat Timmermans hier bezig is met een afleidingsmanoeuvre!

Bert de Vries
Bert de Vries27 jan. 2022 - 9:16

Later, als Timmermans in hemelse sferen verkeert, wordt hij opvolger van God. De laatste is blij dat hij eindelijk de overtreffende trap heeft gevonden.

OpelGT69
OpelGT6927 jan. 2022 - 8:31

How can I make this about me? Denk niet dat Poetin ook maar 1 nacht wakker licht van klimaat problematiek.

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer27 jan. 2022 - 12:36

Maar Opel toch, Putin licht niet in bed, hij ligt erin, goed at we een frisse jonge minister primair onderwijs hebben gekregen die de jonge mensjes weer eens manieren en spelling gaat bijbrengen, ook het d of dt gaat gelukkig weer aandacht krijgen, want het dreigt (en niet drijgt) toch echt de spuigaten uit te gaan lopen tegenwoordig.

OpelGT69
OpelGT6927 jan. 2022 - 15:46

Nou nou, licht ipv ligt een daar wijdt jij een heel spotschrift aan? Get a life.

Déjà vu
Déjà vu27 jan. 2022 - 1:59

Een land, met een deplorabele economie en natuur, ga je dan nog eens extra 'straffen' met allerlei sancties. Daar schiet de mensheid iets mee op Timmermans! https://youtu.be/JrMiSQAGOS4

TwoTone
TwoTone27 jan. 2022 - 0:08

@peter stans en pater: grappige mensen zijn jullie. We beschikken nog niet over 10% van de informatie die we nodig hebben om een oordeel over Poetin’s echte beweegredenen te vellen. Net zoals Timmermans nog niet over 5% van de kennis beschikt om ook maar iets van een zinnig plan te bedenken die ons klimaat kan gaan redden. Wat we wel weten over Poetin is dat hij strategisch denkt en daarbij ook nog beledigingen beantwoord met actie en evt geweld. Klimaat speelt maar nauwelijks een rol in zijn besluitvorming. Wat Timmermans constant doet is een vergelijk zoeken met minder populaire figuren om er zelf beter af te komen, zodat zijn eigen plannen beter gepruimd woren. Echter Timmermans plannen moeten gewoon, los van de rest, op de eigen Merits beoordeeld worden. En dan komen Timmermans plannen gewoon naar voren als matig haastwerk, onvoldoende om ook maar iets van het klimaat te redden. Uiteindelijk moet Oekraïne zelf besluiten, daarbij lijkt de navo (en de vs) een betrouwbaarder record te hebben dan de Eu. Dus Timmermans heeft geen enkele legitimiteit om iets over deze situatie te roepen.

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 20:22

Jullie zijn het eens!

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 20:18

Nederlandse PR-operatie om de aankoop van JSF's te legitimeren: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/01/20/nederland-stelt-f-35s-en-landgebonden-eenheden-beschikbaar-voor-navo-verdediging F35's zijn die krankzinnige JSF's.

2 Reacties
Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout27 jan. 2022 - 11:37

Inderdaad belachelijke en onnodige, premature impulsactie op kosten van de belastingbetaler om voor de glunderende kauwgum kauwende Yanks weer het beste jongetje van de klas te spelen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 jan. 2022 - 13:56

Ze schijnen nogal veel kinderziektes te vertonen en maken daarnaast een klere-herrie. Goed voor het klimaat? Ze wakkeren enkel vijandschap aan! Zowel binnen als buiten de grenzen. Waar zijn overigens al die banen in retour die ermee gemoeid zouden gaan? Iemand ze gezien? Verhoeven de schooljuf, ik zie haar nog staan met haar geheven glas champagne.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 jan. 2022 - 17:21

Klimaat is denk ik niet Ruslands grootste probleem. Demografie en economie zijn denk ik meer acute en voor Rusland belangrijkere issues. Rusland had vorig jaar een natuurlijke aanwas van ~ -1 miljoen. Zonder immigratie zouden er op dat tempo over 145 jaar 0 Russen zijn. Behalve dat het land aan het leeg lopen is gaat de economie ook niet zo heel goed. De Russische economie is sinds 2013 aan het stagneren. Sinds 2020 is het BBP per hoofd van de bevolking in China tevens hoger dan in Rusland.

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 jan. 2022 - 19:34

aha! nu heb ik het dóór! Wat een slim plan van Poetin! Hij zorgt voor een zeespiegelstijging en dan hebben wij geen land meer en dan zegt Poetin 'welkom Nederlanders' en zo heeft hij zijn nieuwe aanwas ! Diabolisch plan weer van Poetin!

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9327 jan. 2022 - 13:05

Naja in Rusland wonen heeel veel minder mensen aan kuststeden dan in de VS, Europa en Azië. Het wegzakken van permafrost is wel een probleem maar Siberië is toch al aan het ontvolken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 jan. 2022 - 0:40

In Siberië wonen ook nog wat volkeren zoals de Nenets die niet (volledig) gerussificeerd zijn.

dirk den boer
dirk den boer26 jan. 2022 - 16:55

Net zomin als er in Rusland nieuws verschijnt over de wensen van het Westen, over de wenselijkheid van soevereiniteit, over vrijheid enzo. Het moet wel altijd van twee kanten komen, zei mijn moeder vroeger altijd. Dus niet. Net iemand aan de telefoon gehad die vaak in Oekreine komt. Ze zijn daar helemaal niet zo pro westers volgens hem, niet verwoderlijk lijkt me, dat westen is de laatste tijd nou ook weer niet zo'n geweldig voorbeeld om in te geloven en op te bouwen.

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 13:45

Ukrainian Foreign Minister says current Russian troop numbers insufficient for full invasion: https://edition.cnn.com/2022/01/26/europe/ukraine-russia-latest-news-wednesday-intl/index.html kortom: allemaal propaganda, bangmakerij en haatzaaierij van de criminele amerikaanse oorlogsmisdadigers en haar westerse bondgenoten.

7 Reacties
metrogossipcity
metrogossipcity26 jan. 2022 - 14:38

Putin is playing with fire, according to Timmermans. “Even if no one really wanted violence in Ukraine . . .

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 jan. 2022 - 16:27

Een full invasion was nooit verwacht. Wel een risico voor een militaire actie. Bijblijven joh. Verder zijn er altijd meerdere redenen. Er zitten vanaf nu veel Russiche troepen in Wit Rusland, bijvoorbeeld.

Eid
Eid26 jan. 2022 - 16:50

Ik hoop t Watcher... ik hoop t.... Maar de vraag is wie kan eruit zonder gezichtsverlies. Maar u bent in veel onderwerpen gespecialiseerd, dus waarsch hiervan ook goed op de hoogte...

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 jan. 2022 - 17:23

Het is toch geen westerse propaganda dat Rusland veel troepen aan de grens heeft gezet?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 jan. 2022 - 17:56

@watcher, uit je eigen link "We see a scenario of destabilization of Ukraine and that scenario is imminent, it's already taking place -- by spreading panic, by putting pressure on Ukraine's financial system, by conducting cyber-attacks against Ukraine," M.a.w. de russen zijn al begonnen, maar we moeten ons druk maken over de Amerikanen ;-) Ik vraag me af waar die tientallen miljoenen mensen in Oekraïne zich meer druk over maken. En ja, ze hebben (nog) niet genoeg troepen om heel de Oekraïne te bezetten, dat zijn ze ook vast niet van plan. Ze willen er gewoon weer een stukje grond bij, zodat Poetin wat succes kan verkopen aan de mokkende rus.

erikbos
erikbos26 jan. 2022 - 18:13

@watcher Voor iemand die blindelings de Kremlin progaganda slikt, kunt u dan even uitleggen waarom Rusland daar al enkele maanden een zeer grote aanvalsmacht aan de grens heeft staan. En Poetin tegelijkertijd allerlei eisen op tafel gooit waarvan hij weet dat die onrechtmatig en onrealistisch zijn? Zoals bijv. de eis dat Zweden geen lid van de Navo mag worden.

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 20:31

Het is duidelijk dat de NATO het liefst oorlog zou willen opdat Oekraïne een soort frontstaat wordt tegenover Rusland. De Amerikanen zouden het geweldig vinden. Ik ga daar niet in mee.

FromValue
FromValue26 jan. 2022 - 11:36

Misschien is het verminderen van afhankelijkheid van Russisch aardgas op de korte termijn een beter argument voor een energietransitie en is het klimaat een bijzonder prettige bijvangst.

2 Reacties
henk-alexander
henk-alexander26 jan. 2022 - 14:30

Verminderen van de afhankelijkheid van Russisch aardgas én van Amerikaans of ander LNG dat over zee wordt aangevoerd, Kortom consequent beleid om de energietransitie te doen slagen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 jan. 2022 - 17:57

Lijkt me goed plan - maar wat gaan we nu op korte termijn doen aan de enorme rekeningen die veel mensen niet kunnen betalen? Dat gas is er, de leiding ligt er er hoeft alleen maar gas doorheen dat is alles.

Sam V
Sam V26 jan. 2022 - 10:13

Dit lijkt mij wél een SP-filmpje waard. Helaas niet bijna E.U.-verkiezingen.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -26 jan. 2022 - 9:34

Politics by fear ... niets meer en niets minder,

3 Reacties
watcher3
watcher326 jan. 2022 - 12:08

je bent nogal onduidelijk.

nikita72
nikita7226 jan. 2022 - 12:47

watcher, Ooit had de SP een filmpje gemaakt over "Hans Brusselmans". Daarin werd Timmermans belachelijk gemaakt. Ik denk dat deze opmerkingen van Timmermans geen munitie tegen de EU kunnen verschaffen, dus de SP heeft niets te winnen bij een nieuw filmpje. De opmerking van Sam V vind ik daarom raar.

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 14:59

Ik reageerde op Rechtse Bal

Van Tax
Van Tax26 jan. 2022 - 9:18

Ik krijg de indruk dat Timmermans de aandacht wil afleiden van Poetin om aandacht te vestigen op zijn eigen klimaatprobleem. En Poetin gaat hier een klimaatprobleem veroorzaken als door alle sancties heen en weer de gaskraan dicht gaat. Dan moeten we bij gebrek aan alternatieven weer kolen gaan verstoken...

2 Reacties
Over2
Over226 jan. 2022 - 11:13

''Dan moeten we bij gebrek aan alternatieven weer kolen gaan verstoken…'' Je bedoelt natuurlijk dat we dan weer MEER kolen moeten verstoken Tax? Meer kolen verstoken is dan altijd nog te verkiezen boven de oplossing van PvdA Timmermans om nog meer bossen te slopen en als biomassa met subsidie in rook te doen opgaan. https://www.parool.nl/columns-opinie/gebruik-biomassa-uit-bos-is-verre-van-duurzaam~be4aa640/ Als we meer kolen moeten gaan verstoken kan minister van klimaat & energie D66 Jette dan de centrale in Amsterdam nog opstarten? Daar barst het van de Tesla's met subsidie die schreeuwen om elke nacht weer opgeladen te worden. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3276219/jetten-scoort-over-rug-hemweg-personeel

Herr Vorragend
Herr Vorragend26 jan. 2022 - 17:14

@Over Hier in het Nijmeegse is enkele jaren geleden ook de kolencentrale onder luid groen gejuich gesloten. Gevolg is dat hier vooral elektriciteit betrokken wordt van RWE Nordrhein-Westfalen. Mijn E-bike rijdt sindsdien indirect op bruinkool. Zal wel iets met vooruitgang te maken hebben.

Noordermeer2
Noordermeer226 jan. 2022 - 7:58

Laten we het maar luchtig houden : Lange Frans in een Kabouter Plop-verpakking. Niet meer, niet minder.

Frederikus2
Frederikus226 jan. 2022 - 7:48

Heeft iemand de KLM al gewaarschuwd niet meer over Oekraine te vliegen tijdens vluchten richting zuid-oost Azie? Voordat er weer ongelukken gebeuren.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 7:21

JoostdeV: "Het is intellectuele luiheid waardoor deze mensen zich laten opzetten tegen de EU en zich in hun afkeer scharen achter buitenlandse dictators als Putin. watcher: "Ik heb meer problemen met mensen die zich achter de oorlogscriminele- en imperialistische Amerikanen scharen om u de waarheid te zeggen." wittecisnoot: "Echter daarom ga ik mij niet achter Timmermans scharen. Die man is als tweedehands autoverkoper zijn stokpaardje aan het venten." Interessante driehoeksrelatie.

2 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot26 jan. 2022 - 13:15

@The Apple. Jammer dat je een belangrijk stukje weg laat dat er voor stond. Ik zal het even er weer bij vermelden: "Ik ben geen fan van Poetin. Enge man die tanks door buurlanden laat rijden." Wil je svp niet meer mij selectief gaan aanhalen waardoor ik uit context wordt gehaald.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 13:36

Sorry, dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat jouw standpunt al werd vertolkt door JoostV. Bedankt voor de aanvulling.

Joe Speedboot
Joe Speedboot26 jan. 2022 - 6:22

Een politieke manier van zeggen dat hij meer aandacht wil voor het klimaatprobleem.

1 Reactie
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 jan. 2022 - 8:51

Klopt.

pahan
pahan26 jan. 2022 - 6:06

Het is in ieder geval een meer samenhangende stelling dan 'Poetin hep ut gedaan want hij is stom' Vanuit zijn positie en met zijn ervaring denk ik dat het geluid best serieus genomen mag worden. Er zijn altijd meer kanten aan een vergelijking, maar deze lijkt best reëel.

FredD2
FredD226 jan. 2022 - 5:16

Ik vind dat Rusland nogal veel geduld heeft met de Navo. Al bijna 10 jaar is de Navo ondanks alle afspraken bezig steeds dichter tegen Rusland aan te schurken en al descennia lang laat de Navo duidelijk merken dat zij graag landen aanvalt om zo de wapenhandel in takt te houden. Het is een wonder dat Rusland de buffer nog niet verdedigd heeft. Dan zouden we het natuurlijk over mensenrechten kunnen hebben, maar daar heeft de VS al helemaal geen verstand van en sinds veel landen in Europa de EU zijn geworden wordt het daar ook steeds minder. Dat merk je al aan die oorlogshitser Timmermans die graag oorlogje wil spelen ten koste van het leven van vele jongeren. Ach wat maken die jongeren ook uit, hun levens zijn we toch al kapot aan het maken onder het mom van Corona.

7 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot26 jan. 2022 - 8:35

Die buffer bestaat uit vrije landen, wiens democratische regeringen niet graag onder Russisch juk zitten. Daarom willen ze graag naar Nato. En of Poetin die buffer verdedigd. Hij heeft al tanks, zonder nummerplaten, door buurlanden laten rijden. Dit of een bevriende dictator even militair helpen tegen diens eigen volk.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 jan. 2022 - 8:53

Er zijn geen afspraken, de enige afspraak was dat Oekraïne een soevereine staat zou zijn na inlevering van de Russische kernwapens.

Salama.
Salama.26 jan. 2022 - 11:42

Ik vind Timmermans wel een beetje een klimaatdrammer maar een oorlogshitser zou ik hem niet noemen. Ook is voor zover ik het weet geen enkel land, Navo lid of niet, van plan om Rusland binnen te vallen. Daar valt toch helemaal niet mee te winnen.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 15:26

Salama - Misschien geen oorlogshitser, maar wel een klimaatdrammer die voordeel probeert te behalen uit de hetze van de hitsers. Niks tegen klimaatdrammers, maar of dat nu de aangewezen weg is vraag ik me wel af.

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 jan. 2022 - 16:32

Er is nooit een verdrag geweest dat souvereine landen niet zichzelf tegen Rusland mochten verdedigen door NATO. Aleen wat mondelinge prietpraat tussen een paar personen die helemaal zulk een belofte toch niet zou kunnen waarmaken. Je doet net alsof die landen deel zijn van Rusland. Dat is niet zo.

Herr Vorragend
Herr Vorragend26 jan. 2022 - 17:19

Fred D doet hier een "Chamberlaintje". De echte Chamberlain betitelde Churchill als een oorlogshitser. Hahaha, stelletje naïevelingen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 jan. 2022 - 17:26

Zelfs al waren die afspraken er, wat dan nog? De directe voorganger van Rusland had ooit de onafhankelijk erkend van de Baltische staten. Paar jaar laten toen de Sovjet unie er sterker bij stond werden ze zomaar geannexeerd. Dus ja. Vind je het gek dat landen gebruik hebben gemaakt van die tijdelijke zwakte om zich te distantiëren van Rusland.

henk-alexander
henk-alexander25 jan. 2022 - 23:36

Niet alleen Rusland heeft permafrost dat ontdooit. Ook Canada heeft er mee te maken. Timmermans zou zich daar ook eens zorgen over kunnen maken. Maar nee, dat is voor hem niet opportuun.

3 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 jan. 2022 - 8:43

Dreigt Canada soms ook met oorlog?

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 10:07

mijn god, wat een domme opmerking.

henk-alexander
henk-alexander26 jan. 2022 - 12:05

Martin, Nee, is het antwoord op je suggestieve vraag. Een vraag waarmee je suggereert dat het dreigen met oorlog de ontdooiing van permafrost tot gevolg heeft - en dat dit allemaal door Poetins Rusland.

Peter Stans
Peter Stans25 jan. 2022 - 21:01

Helemaal met Timmermans mee eens. De poetinlovers moet je volstrekt negeren, wantrouwen en in de gaten houden. Dat levert vast weer het nodige gekrijs op, maar dat is dan jammer. Voor hen.

5 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas26 jan. 2022 - 8:41

Je hoeft geen Poetin lover te zijn om genuanceerd naar de situatie te kijken. De VS met haar strategie om wereldwijd raketschermen te plaatsten. (Zogenaamd om zichzelf en bondgenoten te kunnen verdedigen, maar ze hebben daarmee enorm veel macht toegeëigend) De Navo, die ondanks afspraken steeds dichter naar de Russische grens opschuift. Dan had je nog van Hofstad en van Baalen die op een zeepkistje op een markt in Ukraine van alles liepen te roepen, en zakken met geld beloofde en bla bla. Ik snap die Poetin best wel. En Frans roept dit om de aandacht van zijn eigen plannen weg te lokken.

wittecisnoot
wittecisnoot26 jan. 2022 - 8:50

Waar zo'n rare frame: dus als ik stel dat Timmermans onzin praat omdat hij niet in het hoofd van Poetin kan kijken, dan ben ik een Poetinlover? Raar concept: je kan én Poetin niet aardig vinden én Timmermans niet moeten. Je kan ze zelfs beiden wel aardig vinden.

Berend22
Berend2226 jan. 2022 - 8:54

Er zijn weinig Poetin lovers, alleen misschien een paar bij FvD, wel zijn er veel mensen die Russen niet als de de vijand beschouwen. Groot verschil

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 jan. 2022 - 16:34

Er zij nooit zulke harde afspraken geweest. Dat is alleen maar Gorbachev die zijn reputatie hoog wil houden en Russische propaganda over iets waar ze niks over te zeggen hebben. Dat landen zichzelf mogen verdedigen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 jan. 2022 - 17:31

Er zijn inderdaad een aantal mensen op deze opiniepagina die zo een extreme hekel hebben de VS en het westen dat ze nog eerder regimes als die van Stalin, Mao en Pol Pot zouden omarmen. Het is vrij bizar om te zien. Het touwtrekken om Oekraïne terug in 2013 en 2014 was dom en fout. Dat ben ik wel met ze eens. Zélfs de annexatie van de Krim begrijp ik ook nog wel door die strategische marinebasis die Rusland daar onder Oekraïne al had en mocht gebruiken. Verder is het gewoon evident dat Rusland de agressor is.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 20:20

Als ik de reacties hieronder lees krijg ik sterk het idee dat schieten op de boodschapper nog steeds erg in trek is.

4 Reacties
Viso
Viso25 jan. 2022 - 22:08

Ok, stel dat we Frans ineens als de heilige boodschapper erkennen en Poetin de aandacht wil afleiden. Doet dat het ontdooien en dus het vrijkomen van Methaan in de Russische permafrost stoppen? Is dat milieuprobleem dat gebracht wordt als lokaal maar toch echt wel wereldwijd is dan ineens voorbij? Zijn fossiele brandstoffen zoals gas en olie uit Rusland waar heel veel lidstaten momenteel gebruik van maken dan ineens niet meer nodig? Mocht het zo zijn wat Timmermans beweert dan is dat niet alleen voor Rusland een groot probleem.

JanB2
JanB225 jan. 2022 - 22:40

Als die boodschapper volslagen onzin uitkraamt dan is dat volkomen terecht.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 jan. 2022 - 8:55

Viso, nee en dat is precies wat Timmermans duidelijk wil maken.

Frans Kwakman
Frans Kwakman26 jan. 2022 - 9:28

Persoonlijk denk ik dat schieten in dit conflict uit de boze is. Maar martin, ik begrijp dat jij daar geen probleem mee hebt. Omdat je alleen aan je spelletje Stratego denkt, maar vergeet dat het leven van velen op het spel staat, en als je in Nederland (of Brussel) woont, ook voor de gewone man e.e.a. levensgevaarlijk is. Ik wil geen schieten, geen slachtoffers. Ik ben Nederlander!

tempest
tempest25 jan. 2022 - 19:57

Het eerste wat ik dacht toen ik het verhaal las: zou best kunnen, ik weet ontzettend weinig over de actuele problemen in Rusland. Je krijgt nog best wel veel mee uit de VS in de media, maar de andere landen is toch altijd best wel beperkt.

Keus2
Keus225 jan. 2022 - 19:43

Focus Illusion. Zoek dat maar eens op. Wellicht kan iemand hier dat vertalen in Kerkroards veur us Franske.

DuRoiSoleil1
DuRoiSoleil125 jan. 2022 - 19:12

Alles draait niet om Timmermans. En EUropa is niet eensgezind.

Viso
Viso25 jan. 2022 - 19:09

Poetins klimaat probleem? Als die permafrost ontdooit heeft de hele wereld een klimaat probleem gezien de Methaan die dan vrij komt.

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout25 jan. 2022 - 18:12

Gelet op hernieuwde oorlogshitserij van US Amerika: Neokolonialisme of neo-imperialisme is de praktijk van het aanwenden van kapitalisme, pseudoglobalisering en belligerent cultureel imperialisme om een door de agressor als ontwikkelingsland geframed land te beïnvloeden, met als einddoel directe militair-imperialistische controle, of indirecte hegemonistisch politieke monitoring & manipulatie. Ten gunste van het eigen militair-industrieel complex en zelf toegekend gebruik van repressie-arsenaal. (Naar Jean-Paul Sartre in 1956)

1 Reactie
Eid
Eid26 jan. 2022 - 16:55

Leg dat ook nog eens uit vwb Rusland, of zijn die aan het padvinderen ad grens? Winterkampje of zo. Ik denk dat beide kampen mbt de inhoud van uw verhaal hetzelfde stickertje hebben..

TwoTone
TwoTone25 jan. 2022 - 17:16

Wat ik van Poetin moet vinden weet ik niet, wel wat ik vind van Timmermans. Die man is het spoor een beetje bijster. Een verkokerde ziel die snel een “functie elders” verdient. Poetin heeft zijn zicht op Oekraïne omdat hier vroeger Rusland is opgericht (historische reden) en omdat het een strategische locatie is (toekomstgerichte reden). Het klimaat heeft er niks mee te maken.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans25 jan. 2022 - 21:01

Hoe simpel.

Pater
Pater26 jan. 2022 - 13:08

@Peter Ach Peter, ik betwijfel of TwoTone wel snapt wat Timmermans bedoelt. Niet verbazend voor iemand die na ruim 20 jaar Poetin nog niet weet wat hij van Poetin vindt.

Ewout Pool
Ewout Pool25 jan. 2022 - 16:45

Ik ben heel benieuwd waar de heer Timmermans dit op baseert. Ik ben geen fan van Poetin en (kritisch ) voorstander van de EU, maar dit lijkt me vergezocht.

5 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 20:18

Ewout, nooit van de enorme hoeveelheid methaangas onder het Russische permafrost gehoord? Het gaat om een gebied zo groot als Europa. Een citaat van de site van het KNMI: "Deze gassen liggen al duizenden jaren opgeslagen in de toendra, en komen door het ontdooien ervan vrij. Deze broeikasgassen verspreiden zich vervolgens in de atmosfeer (ongeveer 1.7 miljard ton koolstof per jaar) en versterken het broeikaseffect en daarmee de mondiale opwarming. Een ander effect van het ontdooien van permafrost is de schade aan gebouwen en andere infrastructuur, zoals het wegzakken in de zompige bodem van olie- en aardgasleidingen." Dat is waar Timmermans op doelt. Rusland zou in één klap van zijn gas en olievoorraden af zijn. Zie hier hoe groot het gebied is. https://cdn.knmi.nl/system/updates/image1s/000/002/988/xlarge/2020_06_23_Richard_fig1.png?1614338968

Peter Stans
Peter Stans25 jan. 2022 - 21:04

Volstrekt niet. Rusland is een gigant. Met een enorm tekort in het hele land. Om je bevolking af te leiden van alle grote problemen intern (economie, klimaat, corona) moet je een vijand creereren en net als in de vorige eeuwen, pochen met macht en status. Net als in de jaren twintig en dertig vorige eeuw de sentimenten speelden met "Duitse eenworiding". Oostenrijk en Duitsland bij elkaar. Duitse minderheden elders, het hoorde allemaal terug te komen bij Duitsland. Zo ontstond WOII............ Zo speelt dat nu voor Poetin en een zeker deel van de massa, ook met Rusland en gebieden die al lang en breed zelfstandige naties zijn. En dat ook willen zijn. En dat mag niet volgens de kgb-moordenaar Putin.

JanB2
JanB225 jan. 2022 - 22:45

Alsof een afleidingsmanoeuvre ook maar enige soelaas biedt tav de ecologische, economische en politieke crisis die met één en ander gepaard gaat. En dat weet Putin ook. Timmermans is een slappe ouwehoer van de bovenste plank. Wat heeft hij zelf bereikt tot nu toe als “klimaatpaus”? Geen reet!

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 jan. 2022 - 8:58

Jan, natuurlijk helpt afleiden niet en dat is precies waar Timmermans op doelt.

JanB2
JanB226 jan. 2022 - 13:29

@ Martin Dit ís helemaal geen afleidingsmanoevre van Putin. Dit is juist core business voor het Kremlin. Timmermans kletst uit zijn nek. Zoals we van hem gewend zijn. Uitermate vervelend dat deze man over het meest urgente probleem van dit moment gaat. Er moet immers heel snel garen op de klos komen wat betreft de klimaatproblematiek. En Timmermans is één van de slechtst denkbare lieden om die kar te trekken. Wellicht weet hij dat ook. Vandaar deze afleidingsmanoevre van hemzelf wellicht.

Hertog van Zouteveen
Hertog van Zouteveen25 jan. 2022 - 16:28

Die Duitse admiraal verwoordt volgens mij wat Duitsland en Frankrijk eigenlijk denken (https://nos.nl/artikel/2414087-duitse-marinebaas-vertrekt-na-commotie-over-poetin-gezinde-uitspraken). Vooral de VS en Engeland lijken oorlog te willen.

3 Reacties
Peter Stans
Peter Stans25 jan. 2022 - 21:04

Fout. Putin wil oorlog.

LaBou
LaBou 26 jan. 2022 - 11:12

Peter stans wil oorlog. En die mogen anderen voor hem uitvechten.

watcher3
watcher326 jan. 2022 - 14:25

Peter: https://en.wikipedia.org/wiki/Chickenhawk_%28politics%29

Niek Loos
Niek Loos25 jan. 2022 - 16:27

Bizar dat er in het zeer linkse Umfeld hier nog zovelen zijn die dan beginnen over de VS die voor hen veel erger is dan Poetin's Rusland als zeer misplaatste jijbak. Het gaat hier om soevereine volken en hun staten die zich bedreigd weten door een gewelddadige usurpator die haar verloren kolonialistische imperium hersteld wil zien en het gaat daarbij niet alleen om de Oekraïne. Het vrije Westen, met nog steeds de VS als enige partner in de NAVO-alliantie die serieus tot iets in staat is en daartoe in het verleden toe bereid is geweest, is ter onderscheid een bond van soevereine volken die democratisch vertegenwoordigd in een rechtstaat leven. Je zou sommigen hier een leven in een repressieve dictatuur gunnen maar ze zullen waarschijnlijk zelf tot de geüniformeerden behoren.

8 Reacties
Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout25 jan. 2022 - 17:24

Aha, Niek Loos, een nieuwe extreemrabiate rechtsfiguur, wschlk onder een nieuw pseudo, welkom om te komen trollen met je US militärprop.

Peter Stans
Peter Stans25 jan. 2022 - 21:05

Vergis je niet, putin is vooral populair bij fascistisch rechts. Baudet en Wilders zijn dol op hem. Hun achterban, kritiekloos immers, dus ook.

EenMening
EenMening25 jan. 2022 - 21:24

@Niek Loos We hebben onze vrijheid inderdaad te danken aan de NAVO, onder leiding van de VS. Die vrijheid geldt natuurlijk ook voor links. Maar links heeft er moeite mee om dat te erkennen. De VS als hyper-kapitalistisch land staat immers diametraal tegenover het marxisme en zijn vele varianten, waaronder het "hardcore" socialisme. Links heeft zich vaak aangetrokken gevoeld tot linkse dictators. Te beginnen bij de fellow travelers in de jaren '30, die naar de SU van Stalin afreisden om de communistische heilstaat met eigen ogen te aanschouwen. Na WOII kwamen andere dictators in beeld, waaronder de Fidel Castro, Mao en Pol Pot (!). De DDR stond voortdurend in de linkse spotlights, tot het einde van deze communistische heilstaat in 1989. Nu verkiest men zelfs Poetin boven de VS en de NAVO, terwijl deze meedogenloze semi-dictator met een enorme troepenmacht aan de grenzen van de Oekraïne staat. De redenen voor de haat tegen de VS? De VS heeft ervoor gezorgd dat niet heel Europa communistisch is geworden. We hebben onze vrijheid al meer dan 70 jaar te danken aan de VS. De VS garandeert de bescherming van de NAVO-landen. De VS heeft voorkomen dat Israël vernietigd zou worden.

Hernandez
Hernandez25 jan. 2022 - 21:52

Maar beste Hannes, volgens die logica ben jij dus een Poetin-fan?

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 6:57

Inderdaad, het eerste dat je denkt als je zoiets leest is: daar heb je er weer zo eentje.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 10:01

EenMening - Als "links" zich zich werkelijk aangetrokken zou hebben gevoeld tot de dictators die jij noemt, dan moet rechts het wel heel erg bont hebben gemaakt. Geen oninteressant dilemma, nu de vraag zich meer en meer begint op te dringen of je in China niet beter af bent. Het indringen in de persoonlijke levenssfeer begint al dezelfde vormen aan te nemen, zodat uiteindelijk de vraag rest of je beter af als vluchteling hier, dan als Oeigoer daar.

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout26 jan. 2022 - 11:07

Stans: `vergis je niet, putin is vooral populair bij fascistisch rechts. Baudet en Wilders zijn dol op hem. Hun achterban, kritiekloos immers, dus ook.' Haha, als Baudet kiesvolk zou kunnen winnen door een pro US-Nato standpunt zou hij dat ook onmiddelijk zijn achterban voorbrallen. Zo de wind waait, waait z'n bruine jasje.

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout26 jan. 2022 - 15:10

Mening: `De redenen voor de haat tegen de VS?' Wat een groot woord. Ik heb geen hekel aan Amerikanen, wel aan US Republikeinen. Die hebben er zèlf voor gezorgd dat de halve wereld ze uitkotst door leugenachtig imperialisme te bewerkstelligen met trigger-happy en moralistisch mondiaal gezag en gedrag. Overigens zijn Amerika en Israël de enige twee landen ter wereld die op hysterische wijze je als anti-hèn framen als je kritiek op ze hebt: anti-amerikaans is een scheldwoord geworden.

Phantom3
Phantom325 jan. 2022 - 16:24

Frans Timmermans heeft het weer eens hoog in de bol. Poetin geeft niets om het klimaat en de mening van andere landen. En ik denk dat hij niet eens weet wie Frans Timmermans is.

1 Reactie
badgast
badgast25 jan. 2022 - 17:57

Ik denk dat Poetin donders goed weet wie de VP van de EU is. Poetin is niet dom. En Timmermans trouwens ook niet. De beweging die Poetin maakt is het afleiden van de aandacht van binnenlandse problemen. En door tegelijk buitenlandse dissidente geluiden te (helpen) onderdrukken, hoopt hij in dezelfde beweging het dissidente geluid in eigen land te ontmoedigen. Maar dat de problemen in Rusland deels worden veroorzaakt door de klimaat verandering, wel, ik geloof wel dat dat Путин wordt zal wezen.

Kazonga
Kazonga25 jan. 2022 - 15:56

Wat een staaltje invulling weer. Dan de ware intenties van Putin: een toegang tot de Krim bemachtigen over land. En, vanwege het feit dat de annexatie daarvan weinig gevolgen had voor Rusland, nu erop hopen dat een stukje vh Oosten van Oekraïne annexeren ook zonder extreme gevolgen zal verlopen.

wittecisnoot
wittecisnoot25 jan. 2022 - 15:25

Ik ben echt benieuwd naar de bronnen van Timmermans... Heeft hij net zoals Halbe Zijlstra destijds in een dasja Poetin horen praten over zijn plannen. Nu niet over een groot Rusland maar over Poetin's grote afleidingsmanoeuvre. Nee, Timmermans weet geen mieter van Poetin's bedoelingen alleen weet hij wel dat zijn stokpaardje nu in de schaduw staat. Met was onzin poetst hij dat weer op. En nee, ik heb het niet op Poetin of andere ongekozen leiders die met propaganda het volk misleiden.

Bert de Vries
Bert de Vries25 jan. 2022 - 15:06

Koning Kletskoek de Eerste. Waardig symbool van de verloedering van de politiek. Fijn voor de heren van de NATO. En fijn voor de burgers die bang zijn stoer vinden.

Pater
Pater25 jan. 2022 - 14:40

Het perspectief van de ontdooiende permafrost en de gigantische problemen die dat met zich meebrengt is een kwalitatieve toevoeging aan het debat. Het is zonde en jammer dat Poetin hierbij niet steun en samenwerking zoekt. Wat betreft de levering van olie en gas: ik denk dat Rusland daar nog wel een jaar of 20 flink geld mee kan verdienen. De noodzaak om populariteit te herwinnen is inderdaad het centrale thema in het optreden van Poetin.

1 Reactie
The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 7:00

Nou, dat heeft hij dan in ieder geval met Mark Rutte e.a. gemeenschappelijk.

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft25 jan. 2022 - 14:31

Europa is hooguit in staat een vuist tegen de eigen burgers te maken. Naar buiten toe is het een clubje wat weinig voor elkaar krijgt. Poetin lacht zich dood. Daarbij begin ik me zo langzamerhand af te vragen of het wel zo erg is als de macht van Rusland groter wordt. Het rode gevaar lijkt op het moment meer van binnenuit te komen en Europa steeds meer op een totalitaire staat. Rusland heeft natuurlijk nog steeds de neiging om totalitair te zijn, alleen niet het vermogen om dit te organiseren. Gek genoeg lukt dat, ondanks dat ze geen vuist kunnen maken, binnen Europa wel. Misschien toch maar eens naar Zuid Amerika emigreren. Daar schijnen zich de landen te bevinden met de hoogste geluksindex.

6 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 15:25

Wat wordt hier toch soms een baarlijke onzin geschreven.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 7:05

Wie schrijft die blijft: "Europa is hooguit in staat een vuist tegen de eigen burgers te maken. (...) Het rode gevaar lijkt op het moment meer van binnenuit te komen en Europa steeds meer op een totalitaire staat." Het rode gevaar? Meen je dat nou serieus?

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft26 jan. 2022 - 9:01

Nou ja, we zijn hard op weg een totalitair systeem op te tuigen. De media schrijft tegenwoordig braaf wat de overheid wil. We implementeren een corona QR systeem wat op termijn gewoon een digitale identiteit wordt waar je naast je vaccinatiestatus voor van alles en nog wat ook andere dingen op kunt tonen. (Stel je voor je moet het ding laten zien als je een winkel binnen wil en je bent het afgelopen jaar betrapt op winkeldiefstal?). Er wordt continu met twee maten gemeten. Een gestoorde fakkeldrager voor het huis van mevrouw Kaag is een aanval op de democratie, het feit dat Geert Wilders, je weet wel, die politicus die al 10 jaar niet over straat kan, kritiek heeft op een medewerker van de VVD die veroordeeld zijn voor terroristische activiteiten is ook een aanval op de democratie. We zijn gepreoccupeerd met virtue signalling op het gebied van racisme in het verleden en we hebben onze eigen mini beeldenstorm, maar laten echt racisme, zoals toegepast door de belastingdienst, lekker doorwoekeren. Een minister die zich kritisch uit over het coronabeleid wordt gewoon ontslagen. Er is helemaal niets wat burgers hier tegen kunnen ondernemen, behalve als we ineens collectief op de PVV, BBB of PvdD stemmen of zo. De stok waarmee de overheid vroeger nog wel eens geslagen kon worden is nauwelijks nog in gebruik. Iedereen, en dus ook de vrije journalistiek, is alleen nog maar bezig met clicks en aandacht en sociaal kapitaal. Het grote bedrijven hebben alle macht in handen en zowel de regering als de journalistiek bewijst lippendienst. In die zin is mijn opmerking over het 'rode gevaar' natuurlijk overdrachtelijk bedoeld. Vroeger was het gevaar rood en kwam het misschien vanuit Rusland, nu is het niet rood meer en komt het niet uit Rusland, maar maakt gebruik van hetzelfde instrumentarium als alle andere onderdrukkende regimes. En ja, we zijn nog in het beginstadium. Maar je bent stekeblind als je niet ziet waar we naar op weg zijn.

Pater
Pater26 jan. 2022 - 13:05

@Martin het is gewoon een viruswappie

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 13:50

Wie schrijft die blijft: "Nou ja, we zijn hard op weg een totalitair systeem op te tuigen. De media schrijft tegenwoordig braaf wat de overheid wil. (...) Het grote bedrijven hebben alle macht in handen en zowel de regering als de journalistiek bewijst lippendienst. In die zin is mijn opmerking over het ‘rode gevaar’ natuurlijk overdrachtelijk bedoeld." "Overdrachtelijk" betekent zeker dat je in plaats van "links", rechts bedoelt?

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft26 jan. 2022 - 14:51

@apple Ik ben niet zo bezig met links en rechts. Als je naar de geschiedenis kijkt dan kan het onafhankelijk van de politieke kleur vreselijk mis gaan. Uiteindelijk gaat alles over macht en in hoeverre er een balans is. Op het moment dat de balans te ver doorschiet naar een kant, dan krijg je altijd een vorm van onderdrukking. Vaak door overheden, maar ook de kerk kon er in het verleden (en ook nu in sommige delen van de wereld) er wat van. Het in de steigers zetten van een digitale identiteit voor iedereen met toegangscontroles op publieke plaatsen is domweg een onderdrukkende maatregel. Nu ben je blij, want bang voor corona, straks huil je mee, omdat er toevallig een controle komt waar jij niet blij mee bent. De truck is om het patroon te zien en principiële keuzes te maken in plaats van die keuzes die je nu toevallig goed uitkomen.

Joopinie
Joopinie25 jan. 2022 - 13:59

Welke plannen heeft Timmermans met Rusland? West-Europa roeit de bossen in Oost-Europa uit. West-Europa sleurt arbeidskrachten uit Oost-Europa. Als Putin omvalt en er komt een zwakkere opvolger, stoot Timmermans na wat gedreig en onderhandelingen met zijn EU bedrijvigheid dan door tot de Oeral? En als de EU tot daar de wouden en het arbeidspotentieel heeft opgebruikt, wandelen ze dan in één moeite door tot Wladiwostok?

6 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 14:35

Wat een onzin.

Pater
Pater25 jan. 2022 - 14:36

De EU probeert nota bene de Poolse oerbossen te redden. Wat een geneuzel.

Joopinie
Joopinie25 jan. 2022 - 15:17

@pater. De EU maakt dergelijk "zaken doen" juist mogelijk. De EU en het betrokken bedrijfsleven zijn lobbymatig innig met elkaar verbonden. De tactiek is om eerst deze bedrijven de volle ruimte te geven om de natuur weg te vagen, om vervolgens protesterende milieu organisaties te vertellen dat ze weinig juridische ruimte hebben er echt op in te grijpen. Tuin er toch niet in.

OlavM
OlavM25 jan. 2022 - 15:29

@ Joopinie: Je slaat op hol.

Joopinie
Joopinie25 jan. 2022 - 16:07

@olavm Amerikaanse bossen worden naar Europa verscheept. Je kunt niet overdrijven bij dergelijk ecologisch wangedrag. De EU brult al jaren dat ze migranten nodig hebben en tot nu toe staan de grenzen wagenwijd open voor expats uit bijvoorbeeld India. Ik denk dat de EU op hol is geslagen toen ze er achter kwamen hoe lucratief de migratie vanuit o.a. Latijns Amerika voor de VS is. Ze apen de VS en het Canada van Trudeau na.

The Apple
The Apple26 jan. 2022 - 7:09

Olav - Dat is olie op het vuur gooien.

Ch0k3r
Ch0k3r25 jan. 2022 - 13:48

Timmerfrans is redelijk de weg kwijt he? Stevig optreden tijdens mh17? Ze hebben geen fuck gedaan voor mh17, en het enige resultaat is dat de Krim nu onder Russisch gezag valt. Wat Europa nodig heeft tegen Rusland zijn capabele politici.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland25 jan. 2022 - 18:10

ja maar waar vindt je die (en hoe kwamen we er vroeger dan aan - andere universiteiten?)

Ch0k3r
Ch0k3r25 jan. 2022 - 19:57

@griezel Vroeger ging het er om wat je kon en of je intelligent was. Tegenwoordig hoe groot je LinkedIn is en of je 'gevoel' serieuzer neemt dan feiten. En de media doet ook geen fuck meer. Vraag stellen en dan een andere vraag stellen, in plaats van op het antwoord ingaan. Komt volgens mij ook door dat netwerkengezeik. Te bang om vijanden te maken. Nederland wordt geregeerd en ingelicht door watjes.

Noordermeer2
Noordermeer225 jan. 2022 - 13:34

Het is toch wel beangstigend, dat iemand met zulke verknipte ideeën zo’n belangrijke functie heeft. Dan is oorlog niet uit te sluiten. Levensgevaarlijk!

3 Reacties
Duralex
Duralex25 jan. 2022 - 14:02

Dat is zeker niet uit te sluiten. Gelukkig krijgen we in 2024 een nieuwe commissie.

Pater
Pater25 jan. 2022 - 14:41

De agressie komt toch echt uitsluitend van de kant van Rusland. Timmermans wil echt geen oorlog voeren.

Duralex
Duralex25 jan. 2022 - 15:47

@Pater, eens. Maar het eerste deel, angst voor iemand met verknipte ideeën is dan wel weer spot on.

JoostdeV
JoostdeV25 jan. 2022 - 13:11

Opmerkelijk dat zoveel reageerders niet de moeite nemen om zich in te lezen in de situatie in Rusland, maar toch beter menen te weten dat Timmermans ongelijk heeft. Het is intellectuele luiheid waardoor deze mensen zich laten opzetten tegen de EU en zich in hun afkeer scharen achter buitenlandse dictators als Putin.

13 Reacties
watcher3
watcher325 jan. 2022 - 13:55

Ik heb meer problemen met mensen die zich achter de oorlogscriminele- en imperialistische Amerikanen scharen om u de waarheid te zeggen.

Gaanweweer2
Gaanweweer225 jan. 2022 - 14:00

Rusland investeert momenteel kapitalen in het arctisch gebied juist vanwege het wegtrekkende ijs..

Duralex
Duralex25 jan. 2022 - 14:17

Ach zo heerlijk ongenuanceerd. Anti EU is pro poetin... Autocraten staan in zekere zin altijd met hun rug tegen de muur. Het volk is met meer en als de vlam er in vliegt volgt mogelijk executie. Maar klimaat is wel erg gezocht om als grootste probleem van poetin te presenteren. Het is juist poetins belangrijke troef. De werkelijkheid is dat we afhankelijk zijn van poetins gas omdat we bij totaal gebrek aan beleid kerncentrales en kolencentrales zijn gaan sluiten die we nu node missen. Waardoor het lastig wordt een beetje gezond tegenwicht te bieden aan de Russische aggressie en expansiedrift. De Duitsers willen dat gas uiteindelijk wel hebben anders gaan ze op zwart of de kou in. En dan kun je maar beter meeveren. Het probleem is deels gewoon te wijten aan het gebrek aan beleid van Timmermans zelf , daarom slaat ie nu wild om zich heen.

Pater
Pater25 jan. 2022 - 14:44

@watcher Dat is tenminste vertrouwd hè. Hoe schandelijk de VS in het verleden ook agressieve oorlogen heeft gevoerd, ze zijn daar al jaren geen oorlog meer begonnen. Rusland wel. Dagelijks.

KM2
KM225 jan. 2022 - 15:11

Dziendobry Joost De NATO heeft begin jaren 90 beloofd dat de invloedssfeer van Rusland niet aangetast zou worden "Not a Inch" was de belofte. 30 jaar later en vele kilometers opgeschoven en Poetin trekt een streep, Oekraïne (en Georgië) is de grens. Het is de NATO die met hun exclusieve deal de grote fout heeft gemaakt, het was de exclusieve deal (door Merkel godzijdank tegengehouden in 2008) die bij de Russen in het verkeerde keelgat is geschoten. Poetin heeft toen nog een tegen bod gedaan waar Rusland en het IMF er bij zou betrekken, dit is toen door de Amerikanen afgewezen. De intentieverklaring die er toen uit is gekomen heeft tot veel doden geleid toen Georgië dacht dat ze wel onafhankelijk konden worden, met vele doden tot gevolg. Wat Poetin doet is een exacte kopie van de Amerikaanse Monroe doctrine, denk aan de Cuba crisis in 1962. Russische raketten op Cuba, de achtertuin van Amerika. Amerikaanse vliegtuigen of raketten op de Oekraïense vliegvelden of lanceerplatvormen, dan kan ik me voorstellen dat de Russen een beetje zenuwachtig worden. Wat dat betreft mogen we wat meer naar Angela Merkel luisteren en wat minder naar Frans Timmermans.

wittecisnoot
wittecisnoot25 jan. 2022 - 15:14

Ik ben geen fan van Poetin. Enge man die tanks door buurlanden laat rijden. Echter daarom ga ik mij niet achter Timmermans scharen. Die man is als tweedehands autoverkoper zijn stokpaardje aan het venten.

OlavM
OlavM25 jan. 2022 - 15:27

@ Duralex: [Maar klimaat is wel erg gezocht om als grootste probleem van poetin te presenteren. Het is juist poetins belangrijke troef.] De klimatologische situatie in Rusland is wel degelijk ernstig, zoals JoosdeV terecht beschrijft. Dus spreek niet over "belangrijke troef". Wel spelen Russische olie en gas voorlopig nog wel degelijk een belangrijke rol, maar dat is iets anders.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 15:48

KM, als Rusland zich normaal gedroeg had het helemaal niets te vrezen. Rusland is meerdere keren gevraagd lid te worden van de Navo. In 2008 stond het op het punt dat te doen. Maar Poetin wilde niet. Hij wilde het vervelende buurjongetje spelen die anderen pest en treitert. Hij droomde van de terugkeer van het verschrikkelijke Rusland liever dan normale betrekkingen aan te gaan met buurlanden. Bovendien is er helemaal niets beloofd. Dat zijn verzinsels, nepnieuws verspreid door Russische media speciaal voor de vijfde colonne in Europa en bedoeld om tweespalt te zaaien. Blijkbaar is dat gelukt, ze zijn er hitsig van anti westerse retoriek met open ogen ingetrapt, want het nepnieuws is nog hardnekkiger dan onkruid. In het Boedapestmemorandum van 1994 is vastgelegd dat Oekraïne in ruil voor de Russische kernwapens die er massaal opgeslagen waren, een soevereiniteitsgarantie kreeg van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Rusland. Verder is Rusland bij iedere uitbreiding van de NAVO met voormalige sovjet landen uitvoerig geïnformeerd en heeft ze haar akkoord gegeven. Dat gebeurde in het militaire samenwerkingsverband van Europese staten waarin ook Rusland zitting heeft en dat volkomen los van de Navo staat.

LaBou
LaBou 25 jan. 2022 - 17:01

Nog maar eens een keer, speciaal voor martinvanderlinde: https://www.geotrendlines.nl/navo-zou-niet-uitbreiden-naar-oosten/. Het is wel degelijk beloofd.

Molly Veenstra
Molly Veenstra25 jan. 2022 - 17:21

@Martin - 'Rusland is meerdere keren gevraagd lid te worden van de Navo. In 2008 stond het op het punt dat te doen. Maar Poetin wilde niet. ' In 2008 was er een Navo-top in Boekarest waar voor zover ik weet niet is gesproken over een lidmaatschap van Rusland. Wel is gesproken over een eventueel lidmaatschap van Georgië en Oekraïne in de toekomst. En dit is weer de (officiële) reden dat Poetin zich nu zo agressief gedraagt. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/11/het-zinnetje-van-de-top-van-boekarest-dat-de-navo-achtervolgt-en/ Waarschijnlijk spelen overwegingen van binnenlandse politiek een veel belangrijker rol in het machtsvertoon van Rusland. Timmermans zou het best eens bij het rechte eind zou kunnen hebben. Dat Rusland 'meerdere keren' is gevraagd lid te worden van de Navo is nieuw voor mij. Als je mij kunt vertellen waar ik die informatie kan teruglezen ben ik je zeer erkentelijk.

erikbos
erikbos25 jan. 2022 - 17:54

En dan speciaal voor LaBou "Baker, president Bush senior, National Security Advisor Brent Scowcroft en Philip Zelikow, een hoge functionaris van de National Security Council, hebben later allen bestreden dat Washington zich had vastgelegd op een ‘eeuwige’ uitbreidingsstop" "En vanuit volkenrechtelijk oogpunt hebben de (mogelijke) ontboezemingen van Baker en Genscher geen enkele waarde." https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/14/rusland-en-oekraine-historici-zijn-het-helemaal-niet-eens-over-navo-beloftes-a4068823

LaBou
LaBou 26 jan. 2022 - 8:11

En speciaal voor vs-trol erikbos: hoe vaak je ook blablabla roept, het wordt nooit waar.

erikbos
erikbos26 jan. 2022 - 10:11

@LaBou " hoe vaak je ook blablabla roept, het wordt nooit waar." Dat is exact van toepassing op uw vage links en beweringen dat er een afspraak is gemaakt. Er is geen overeenkomst of verdrag dat de NAVO niet mag uitbreiden. Kan je blijven roepen maar in een achterkamertje is dit en dat gezegd. Niet Relevant. Overeenkomsten worden door de hele organisatie bekrachtigd en niet anders, overigens staat in het handvast van de NAVO dat het landen vrij staat om zich aan te melden dus men kan niet eens zo'n afspraak maken zonder het handvest aan te passen.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2022 - 12:59

Los van de klimaatproblematiek die zeker een gevaar voor heel Rusland betekent, ben ik er ook van overtuigd dat het verhaal over militaire bedreiging complete onzin is. Rusland was mede ondertekenaar van het verdrag waarin de soevereiniteit van Oekraïne werd vastgelegd. Bij iedere uitbreiding van de NAVO met voormalige sovjetlanden is Rusland uitvoerig geinformeerd en heeft ze haar akkoord gegeven. En dan nu opeens begint Poetin daar over te sputteren. Volkomen ongeloofwaardig. Het is alleen bedoeld als narratief om verdeeldheid te zaaien. Dat het zijn werk doet zie je aan de reacties hier op Joop. Men papagaait lustig mee over de redelijkheid van Poetins onzin. Rusland onderdrukt in zijn directe buurlanden met veel bloed en geweld ieder protest omdat het bang is dat het zal overslaan naar Rusland zelf. Daarom doet hij dit onzalige militaire spelletje. Drukt hij zichzelf en de rest van de wereld een smerige oorlog in.

1 Reactie
LaBou
LaBou 25 jan. 2022 - 17:03

Jeltsin was dan ook een zeer gewaardeerde leider in het westen. De russen waren wat minder enthousiast.

Gaanweweer2
Gaanweweer225 jan. 2022 - 12:43

Een timmerman ziet bij elk probleem de hamer als oplossing

itsme3
itsme325 jan. 2022 - 12:26

Alsof Poetin zich druk maakt over klimaat. Buiten Europe (EU plus nog een paar landen), en de binnenkant van het Witte Huis, is er niemand die zich er over druk maakt. Biden krijgt zijn eigen klimaatplannen er niet doorheen, China's taktiek is zoveel mogelijk uitstellen en Afrika strekt vooral zijn hand uit in de verwachting dat wij er zoveel mogelijk geld ingooien.

4 Reacties
watcher3
watcher325 jan. 2022 - 13:56

itsme: je opnie over Afrika is ronduit walgelijk. Het fascistische denken spat er af.

itsme3
itsme325 jan. 2022 - 14:30

@Watcher U bedoelt te zeggen dat U het walgelijk vindt. En dan met gebruik van een hoop woordinflatie. Het past wel bij uw extremistische sympathieën.

spelregeltoerist
spelregeltoerist25 jan. 2022 - 14:53

Itsme Ben vanaf 1996 meermaals in Afrika geweest en zie toch nog wel wat economische vooruitgang. Het meeste daarvan evolueert uit eigen initiatieven en financiering. Het klimaat is daar echter niet mee geholpen want de ecologische voetafdruk van de gemiddelde Afrikaan stijgt redelijk hard en er zijn zelfs landen waar obesitas een behoorlijk probleem begint te worden…

dirk den boer
dirk den boer25 jan. 2022 - 15:25

Ik ben vanaf 1998 niet meer in Afrika geweest, maar vrees dat, nu nog altijd, de gewone Afrikaan niet eens weet wat er met klimaatcrisis bedoeld is (hij weet wel alles van Short and Long Rains, de seizoenen dus, want daar hangt veel vanaf). Die denkt aan heel andere zaken, heel erg elementaire (houtskool, maismeel, de huur, de schoofees), aan milieu en klimaat is hij nog echt niet toe. Dat komt pas later, als het over de hele lijn wat beter gaat. Ook in China en India denk ik niet dat de crisis bekend is bij de gemiddelde burger. Bij politici ligt dat anders natuurlijk, maar dan om andere redenen dan bij ons en bij Timmermans.

zekernietjoops
zekernietjoops25 jan. 2022 - 12:04

Dat oorlogshitsers steeds achter DE stelselmatige, dus grootste agressor - de V.S. - stonden en staan en voor dat doel desnoods bereid zijn heel Europa met zijn bevolking op te offeren, is onmenselijk, uiterst kwaadaardig en barbaars. Feiten, geschiedenis en vooral moraal, hebben voor zulk tuig en hun onophoudelijke leugenpropaganda nooit bestaan of worden ‘gewoon’ omgedraaid.

Sonic2
Sonic225 jan. 2022 - 11:47

Poetin doet dit omdat hij het gevoel heeft dat het Westen onbetrouwbaar is en dat ze in zijn invloedssfeer aan het rommelen zijn. Voor zijn gevoel is dat zwaartepunt van Berlijn in 1989 naar Kiev nu verplaatst. Dat is zijn perceptie en daarom moet hij een rode lijn trekken. Los van wat je daar verder van vindt, is dat zijn insteek. Het komt goed uit dat hij de aandacht van het klimaat probleem of de economische problemen kan afleiden, maar de essentie zijn invloedssferen. Zo simpel ligt het.

5 Reacties
dirk den boer
dirk den boer25 jan. 2022 - 13:12

Servie mocht van de Nato niet rommelen in Kosovo (weer eens onder woorden en beeld gebracht door dat nieuwe fenomeen Iva Bcanic, in haar Tranen van Tito). Mag Rusland het van de Nato nu wel in Ukraine? Daar zou Sarajlija zijn licht eens op moeten laten schijnen, hij heeft het allemaal (voorspel, bombardementen en naspel) meegemaakt in zijn thuisland.

korheiden2
korheiden225 jan. 2022 - 13:29

@Sonic : Dat denk ik ook. De NAVO zou geen inch naar het oosten opschuiven, zo zo o.a. Helmut Kohl in 1989, bij de Duitse eenwording, gezegd hebben. Het klimaat wordt er door Timmermans met de haren bijgesleept.

Sonic2
Sonic225 jan. 2022 - 15:14

@ dirk den boer De vergelijking( voor zover je daar van kan spreken) valt in mijn mening altijd uit in het nadeel van Poetin. Ik vind dat Rusland weinig goeds voor de mensheid heeft gebracht en vooral veel slecht. Dat is een eenzijdige blik wellicht, maar ik vind dat een eenzijdige blik een objectieve blik is. Rusland is slechter als het Westen en dus verdient haar gedragingen veel meer afkeer. Daarbij moet je niet vervallen in tunnelvisie, maar ik zie hier ook veel vervallen in een soort level playing field. Dat is het natuurlijk nooit. Waarmee ik niet wil zeggen dat Amerika perfect is en het Westen evenmin.

wittecisnoot
wittecisnoot25 jan. 2022 - 15:19

Precies het punt met invloedssfeer. Poetin vindt dat zijn buurlanden aan hem gebonden moeten blijven en niet hun eigen koers mogen varen. Zelf al willen die volkeren dat niet. Hoe harder hij dreigt en met tanks door buurlanden heen rijdt, hij zwaarder die volkeren naar de Nato kijken voor veiligheid. Laten we die volkeren eens niet aan deze dictator opvoeren...

dirk den boer
dirk den boer25 jan. 2022 - 15:31

Ander belangrijk verschil: Poetin heeft nog niet gebombardeerd of grenzen overschreden.

Winterdepressie
Winterdepressie25 jan. 2022 - 11:39

Gevalletje als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op klimaatsverandering?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 jan. 2022 - 11:33

Poetin gebruikt zijn conflicten met het buitenland natuurlijk om het volk af te leiden van de eigen problemen. Klimaat lijkt me op dit moment niet het grootste probleem voor de gemiddelde rus.

3 Reacties
JoostdeV
JoostdeV25 jan. 2022 - 12:58

Het hangt er maar vanaf wie je beschouwd als 'gemiddelde rus'. Er zakken hele dorpen in de blubber weg omdat de permafrost verdwijnt. Daar is de ellende in Groningen niets bij. Er is niet een dorp binnen de poolcirkel waar geen beschadigde gebouwen staan. 65% van het Russisch grondgebied heeft permafrost in de bodem. Er wonen meer dan 15 miljoen mensen in bedreigde gebouwen, meer dan 10% van de bevolking. Enorme gebieden dreigen te veranderen in meren of moerasland, op sommige plekken daalt de bodem met 12 centimeter per jaar. Niet alleen de gebouwen, maar de hele infrastructuur zakt weg in het moeras. Voor ons vormt dit smelten ook een grote potentiële dreiging, omdat er enorme hoeveelheden methaan uit de bodem kunnen vrijkomen. Als dit uit de hand loopt, is er geen houden meer aan en zal de aarde in een spiraal van opwarming terecht komen.

OlavM
OlavM25 jan. 2022 - 15:14

@ JoostdeV: Precies. Dat is de realiteit, die sommigen hieronder menen te moeten relativeren.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 jan. 2022 - 15:16

@JoostdeV, alleen krijgt de gemiddelde rus dit niets eens te horen omdat er geen oppositie of vrije pers is. De gemiddelde rus in Siberië ziet alleen een lokaal probleem en heeft niet eens door wat hiervan de oorzaak is en dat ze hier duizend kilometer verderop ook last van hebben.

Tom Lucassen
Tom Lucassen25 jan. 2022 - 11:28

Goede analyse, dat sommigen nog het gore lef hebben Poetin te verdedigen. Jakkes.

2 Reacties
watcher3
watcher325 jan. 2022 - 12:59

U heeft er anders geen problemen mee om de oorlogsmisdadige amerikanen te verdedigen.

Frans Kwakman
Frans Kwakman25 jan. 2022 - 13:09

Tom, ik voel mij aangesproken. Poetin en Biden zijn van hetzelfde laken een pak. Bij een oorlog hebben ook wij alles te verliezen.

Ivan61
Ivan6125 jan. 2022 - 10:41

Is dat een vorm van satire? Een ervaren diplomaat zou beter moeten weten. In zijn warme villa climaatneutraal neem ik aan helemaal losgerukt van werkelijkheid komt hij hiermee aan. Arme EU burgers.

Berend22
Berend2225 jan. 2022 - 10:27

Rusland heeft uiteindelijk toch alleen maar baad bij de opwarming. Wat nu nog onleefbare toendra is en dichtgevroren zee wordt door de opwarming bewoon en bevaarbaar.

Niek Loos
Niek Loos25 jan. 2022 - 10:19

Tunnelvisie. Zoals anderen steevast geloven dat, wat het ook is, zoals bij corona, er altijd iets anders achter zit waar ze zelf obsessief mee bezig zijn. Frans Timmermans is hiermee niet anders dan Thierry Baudet die zeker weet dat alles met betrekking tot corona en de overheidsmaatregelen met een door hogere machten gewenste reset te maken heeft.

Geesteman
Geesteman25 jan. 2022 - 10:05

Hier zou het spreekwoord 'hoe de waard is vertrouwd hij zijn gasten' van toepassing kunnen zijn.

Frans Kwakman
Frans Kwakman25 jan. 2022 - 10:02

Ik zit mij af te vragen of elke EU loontrekker verplicht is iets te zeggen over poetin/Rusland. Kan deze kabouter zich niet beter met z'nbrusselse volkstuin bezig houden? Klimaat is ongetwijfeld belangrijk maar na een atoomoorlog is er weinig hetzelfde. En bedenk dat na Tsernobyl, bepaalde groente van de koude grond niet meer gegeten mocht worden. En echt, Tsernobyl is een stuk verderaf dan Volkel.

lmgikke
lmgikke25 jan. 2022 - 9:57

Timmermans: 'Poetin is onze oplossing voor klimaatprobleem’. Een oorlog in de Oekraïne heeft een desastreus effect voor Europa, voor de economie, voor de samenlevingen als geheel. De vraagvernietiging en kapitaalvernietiging die die oorlog tot gevolg gaat hebben in de EU zorgt ervoor dat de EU in een keer alle klimaatdoelen gaat halen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop25 jan. 2022 - 9:52

Tamelijk absurde doortrekking van je eigen gelijk. Probleem is dat ook Timmermans allang van deze aardkloot vetrokken is als onze nakomelingen zien dat we een paar keer verkeerd af zijn geslagen.

frankie48
frankie4825 jan. 2022 - 9:26

Bij een totaalbeeld is het ook voor een leek gemakkelijk te overzien wat er allemaal op de achtergrond meespeelt.

Eid
Eid25 jan. 2022 - 9:19

Ja, dat zal t zijn. Dat noemen we beroepsdeformatie gekoppeld aan projectie.

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet25 jan. 2022 - 9:34

U zegt in twee zinnen wat ik ook wilde aangegeven, maar daar veel meer tekst voor nodig had. Hulde.

RaymondenJoop
RaymondenJoop25 jan. 2022 - 9:49

Inderdaad, de eigen bubble is goud waard

Jerry Bidet
Jerry Bidet25 jan. 2022 - 9:16

Dit is satire? Of mis ik iets? Timmermans zit een tunnelvisie van heb ik jou daar. Conflict in Oekraïne/oost-Europa speelt al jaren, eigenlijk is het na 1945 nooit verdwenen. Maar volgens Timmermans komt het door het klimaat. En wat is het verband tussen het achterlopen in de digitale revolutie, als dat al zo is, en het veroorzaken van een oorlog? Tevens is zijn visie eenzijdig, het is allemaal de schuld van Putin. Kent dhr Timmermans de uitspraak: Waar twee vechten, hebben er twee schuld? In dit geval drie, maar dat terzijde. En dan de afsluiting: we treden net zo hard op als bij MH17. Volgens mij is Rutte de onderste steen nog aan het zoeken.

Wappie Kappie
Wappie Kappie25 jan. 2022 - 9:11

Poetin heeft belang bij een oorlog. Zeker te weten. Maar de Nato heeft ook een belang. De spanning in/rondom Oekraïne is vrij makkelijk op te lossen door Rusland de hand te bieden en te praten over samenwerking of zelfs toetreding. Maar nee. Sinds jaren is de Nato weer eens relevant en daar moet even van genoten worden. Ik denk niet dat het een afspraak is met Putin en dat deze spanning bewust gecreëerd is, maar ik denk wel dat de lobbygroepen van de wapenindustrie al een paar weken vrolijk de polonaise lopen in Brussel en in Washington. Dezelfde lobby heeft een grote invloed op de politiek. Afghanistan is voorbij. Syrië als verdienmodel lijkt af te lopen. We hebben iets nieuws nodig.

3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen25 jan. 2022 - 11:53

die puntjes die puntjes. Een effectievere manier zou zijn om te laten zien dat Rusland niet het initiatief heeft genomen de Krim binnen te vallen en nu troepen op te bouwen aan de grens. Dat zijn (voorbereidende) oorlogshandelingen. Als die volgen op keuzes die Oekraine maakt over haar eigen lot, dan is Rusland de aggressor, niet iemand anders, en dan heeft het allemaal weinig met oorlogspropaganda te maken. Wat ook tekenend is dat 'anderen niet meer logisch denken' en dat je die mening brengt in een ... format dat Rusland geen oorlog zou willen want Napoleon en Hitler en kijk eens hoeveel Russen dat het leven heeft gekost. Een stelling die gezien de puntjes vooral op emotionele 'denk na!' gevoelens is gebouwd door iemand die zichself nogal een slimmerik vind. Ik vind dat niet.

Wappie Kappie
Wappie Kappie25 jan. 2022 - 13:43

@Voor de Gelegenheid, Hier is de situatie andersom. Rusland is de aggressor en dat ze dat in de praktijk brengen blijkt wel op de Krim, Oost Oekraïne en de Kaukasus. De dreiging is mijns inziens wel reëel. Dat de NATO een Napoleontje zouden doen daarentegen... Dat vind ik ook het dwaze van Putin. Er is niets te verdedigen. Tegelijk geeft de NATO ook geen garanties om buiten Rusland te blijven. Dat zegt ook wel iets. Ze hebben beiden belang bij de spanning.

Sonic2
Sonic225 jan. 2022 - 15:15

Poetin heeft belang bij oorlogsdreiging en oorlogsspanning. Poetin heeft weinig belang bij een echte oorlog. In ieder geval geen groot conflict. Dat lijkt me een wezenlijk verschil.