Joop

Frans Timmermans: geen strafexpeditie tegen Verenigd Koninkrijk

  •    •  
15-12-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
franstimmermans
Dat de overwinning voor de Conservatieven bij de Britse verkiezingen zo groot zou worden, had Frans Timmermans niet verwacht, vertelde hij zondag in Buitenhof. Hoewel Timmermans dat graag anders had gezien, wees hij erop dat de verkiezingsuitslag er wel voor zorgt dat een Brexit-deal na al die jaren eindelijk snel door het Lagerhuis kan.
De Nederlandse Eurocommissaris pleit ervoor om de Britten bij de onderhandelingen over de verdere afwikkeling van Brexit niet al te hard aan te pakken. “Ik wil geen strafexpeditie. Het is een buurland dat heel belangrijk voor ons zal blijven. Ik vind dat we de Britten zo dicht mogelijk bij ons moeten houden.”
Klimaatplannen Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie, was zondag te gast bij Buitenhof om zijn klimaatplannen toe te lichten. In 2050 moet Europa het eerste klimaatneutrale continent zijn. “De wetenschap is duidelijk. Het wordt steeds erger.”
Timmermans noemde het ‘absurd’ dat vliegtuigmaatschappijen geen belasting hoeven te betalen over de kerosine die ze tanken, terwijl automobilisten wel accijns moeten betalen en ook spoorwegbedrijven belasting moeten betalen over de elektriciteit die ze gebruiken.
Ook waarschuwde de Eurocommissaris de boze boeren. “De landbouw in Nederland kan niet blijven zoals hij nu is.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (89)

TwoTone
TwoTone16 dec. 2019 - 22:00

Tsja, dat roepen we al jaren, echter die gekke scheve tand belg en juncker waren juist wel uit op wraak richting UK. Ik vraag me altijd af waarom Timmermans en Eu altijd achter de feiten aanlopen en critici die ze daarvoor waarschuwen ter zijde schuiven...

2 Reacties
theoswg
theoswg17 dec. 2019 - 11:16

Het denigreren van mensen is altijd stompzinnig , maar als je je mening nog niet eens kunt staven met een redelijk argument dan verlaag je jezelf nog verder dan die misplaatste kwalificaties, Twotone.

Klaas Punt
Klaas Punt17 dec. 2019 - 15:34

Theo, het feit dat die Brusselmans komt vertellen dat er geen strafexpeditie tegen het VK komt zegt toch eigenlijk genoeg. Vind je niet?

Gandalf2
Gandalf216 dec. 2019 - 19:43

Brexit mag niet slagen van de EU. Dan willen namelijke alle nettobetalers uit de EU en dat zou het einde zijn van het politieke feestje EU. De champignons league voor uitgerangeerde politici. De heren hebben nog nooit zo lekker ongegeneerd kunt graaien, de EU geven ze echt niet zomaar op. Dus die strafexpeditie komt zeker! Daarnaast als een politicus zegt dat ze dat niet doen, dan doen ze het dus zeker. Ik wil die positie niet, betekend in de politiek, ik wil die positie en ben er al mee bezig in mijn netwerk.

1 Reactie
theoswg
theoswg17 dec. 2019 - 8:53

Gandalf Als je tot nu niet begrepen hebt wat "nettobetaler" betekent kun je dit lezen : http://eddystam.com/2019/03/nederland-topfinancier-van-de-eu/

LaBou
LaBou 16 dec. 2019 - 16:18

Frits, zoals hij zelf zegt: niks concessies!

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 dec. 2019 - 16:13

42 spelfouten volgens WORD. Geen beginnen aan.

theoswg
theoswg16 dec. 2019 - 16:07

Ze hebben al hun eigen strafexpeditie tegen zichzelf op gang gebracht. Het VK is een markt van ca. 60 ml mensen , minder als straks Schotland en N. Ierland zich afscheiden. Moeten dus gaan onderhandelen met een markt van 500 ml van de EU. Ze willen ook met de VS (meer dan 300 ml) en China (1,3 miljard), etc. aparte akkoorden sluiten , daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Handelsakkoorden worden doorgaans bikkelhard onderhandeld , het gaat om zoveel mogelijk krijgen en zo weinig mogelijk geven. Wat kan het VK geven ? Het VK is in de jaren 70 tot de EEG , later EU getreden wegens de vrije handel , dat gaan ze nu verliezen. Hun onderhandelingspositie is ontegenzeggelijk zwakker dan die van de EU, ook al is het waar dat deze laatste ook pijn zal lijden, maar misschien ook weer niet zo erg door de toekomstige handelsakkoorden. Logischerwijs zal het voor het VK uitdraaien op meer import en minder export, dus minder productie, dus minder banen, etc.

6 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt16 dec. 2019 - 17:40

Over welke handelsakkoorden heb je het, CETA misschien. Of misschien over toestaan van glysofaat? Dat kunnen ze nu zelf beslissen zonder Poolse, Roemeense of Nederlandse inbreng. Kunnen die EU volgen of niet. In elk geval zijn de lijnen naar de beslissers een stuk korter.

Stheno
Stheno16 dec. 2019 - 18:13

theo, "Logischerwijs zal het voor het VK uitdraaien op meer import en minder export, dus minder productie, dus minder banen, etc." Dat was het al. Vandaar de paniek bij de Duitsers (autos, machines) en de Fansen (kaas, wijn, enz). Want minder afzet aan de 5e economie vd wereld om welke (politieke) reden dan ook betekent een hoop minder banen binnen de EU. Dit gecombineerd met het wegvallen van netto-betaler VK heeft voor de werknemer binnen de resterende EU wel consequenties. En voor de overige netto-EU-betalers: de grote last van de EU of van de ontvangers wordt niet verkleind door een kleinere EU maar door het verhogen van de betalingen van de resterende netto-betalers.Tel uit je verlies.

theoswg
theoswg16 dec. 2019 - 21:29

@Klaas , CETA is een handelsakkoord tussen Canada en de EU. Ik heb het over de toekomstige handelsakkoorden tussen het VK en de EU, en het VK en andere grote economiëen , na de brexit dus. De EU opereert als een eenheidsblok, in dit verband, dus dat betreft ook zaken als glyfosaat. De landen moeten de regelgeving implementeren. @Stheno , je haalt wat dingen door elkaar. De EU als blok is , samen met de VS de grootste economie van de wereld. HET VK is de vijfde als afzonderlijke land maar dat legt weinig gewicht op de schaal omdat ze, na de brexit, allleen moeten opereren en onderhandelen. Dit in tegenstelling tot de EU. Over de netto betalers : dat is een compleet ander verhaal. Nederlanders betalen ca. 150 EUR per jaar , netto aan de EU. Britten betalen beduidend minder , heb niet precies maar het is ca. de helft (75 EUR ?) . Dat wordt verdeeld onder de 27 resterende landen. Moeten we daar wakker van liggen ? Je mag het zeggen.

Klaas Punt
Klaas Punt16 dec. 2019 - 21:51

@theoswg - met: de landen moeten de regelgeving implementer. Daar heb ik moeite mee. Ons land dient door de regering beschermt te worden o.a. tegen rotzooi in het milieu. Verder heb ik de grootst mogelijke problemen met opgeven van onze rechtsstaat voor een dubieuze rechtspraak, zeker als de belangen van nederlanders ondergeschikt gemaakt worden aan internationale concerns. Nee, die EU is een onding en felicitaties aan de Engelsen zijn op z'n plaats

theoswg
theoswg17 dec. 2019 - 12:01

Maar @Klaas : de landen van de EU hebben er zelf voor gekozen om zich aan te sluiten bij de interne markt . Dat kan niet zonder regelgeving , dat kun je toch begrijpen ? Je hebt er moeite mee , maar helaas ben je toch een minderheid , de meeste Europeanen hebben dat niet.

Klaas Punt
Klaas Punt17 dec. 2019 - 19:40

Theo - de meeste europeanen is een overdrijving. verder zou het aansluiten vrijwillig moeten zijn, de engelse ervaring toont dat er van vrijwilligheid geennsprake is. Het opzeggen van dat lidmaatschap wordt met vuur en zwaard tegen fegaan.

Phil2
Phil216 dec. 2019 - 14:28

Yup, we moeten niet vergeten dat de Britten luxe paarden zijn, en nou komt het: de handelsbalans EU-VK staat voor rond de 90 miljard per jaar in het negatief voor het VK. Zoek de cijfers er maar op na. Het wordt enigszins gecompenseerd door de financial services. Zitten wij te prakkizeren over het verlies van een grote importpartner in de Britten, het zijn vooral de Duitsers die verliezen. Niet de VS maar het VK is de grootste klant van hun autoindustrie.

Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 13:23

Is een eigenwijze telefoon wel een excuus? Heeft zo'n ding niet een eigen vrijheid van meningsuiting?

LaBou
LaBou 16 dec. 2019 - 12:38

Advies: een en ander opnieuw typen, vervolgens spellings- en grammaticacontrole uitvoeren en opnieuw plaatsen. Dit is niet fatsoenlijk te lezen. En helaas, dronken zijn is geen excuus (en dyslexie ook niet).

chwiedijk
chwiedijk16 dec. 2019 - 11:03

Nee, hij heeft liever Engeland, dan Polen, Hongarije, enz.

Rdetje
Rdetje16 dec. 2019 - 10:50

Ach ja, en dan straks huilend aankloppen bij de Britten, om hulp te vragen tegen de Franse en Duitse overheersing.

Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 9:08

Het zal mij benieuwen of Timmermans tot daden komt of in mooie praatjes blijft steken - want daar is hij wél goed in. BTW invoeren op kerosine? Dat is geen structurele maatregel. Wat hij moet doen is de bezem halen door de spoorwegwereld, want Europa wordt geteisterd door allemaal nationale spoorwegmaatschappijtjes die de lieveling zijn van de nationale regeringen, de NS niet uitgezonderd. Er moet snel een Europawijd hogesnelheidsnet komen, naar Japans voorbeeld. Maar dan wel graag niet tegen Japanse prijzen. En de Engelsen? Die helpen zichzelf wel in de vernieling, daar hebben ze Timmermans niet voor nodig. Ja, de deal kan nu worden doorgedrukt. Maar wat betekent die voor Ierland? Gaan ze echt het vrije verkeer van personen aan banden leggen, zodat luie Engelse arbeiders geen concurrentie meer ondervinden van vlijtige Polen? Ik denk eerder dat dit de doodsteek is voor de Engelse auto-industrie. En wordt Engeland weer onafhankelijk met z'n wetgeving? Ik denk dat ze toch Noorwegen en Zwitserland achterna gaan, die braaf EU wetgeving volgen al hebben ze daar niets over te zeggen. En de Ierse kwestie? De keus is tussen een grens in de Ierse zee die Noord-Ierland feitelijk samenvoegt met de rest van Ierland (wat geen slecht idee zou zijn maar Engelsen met afschuw vervult), of een harde grens op het Ierse eiland die een nieuwe oorlog inluidt? En dan heb ik het nog niet over het dreigende uiteenvallen van het Verenigd Koninkrijk. Schotland weer onafhankelijk, na een dikke 300 jaar. En Wales ook.

4 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 10:26

Bij het bekijken van de Buitenhof uitzending viel me op dat Timmermans hoopt dat er in Europa weer veel meer nachttreinen gaan rijden. Als je kijkt naar het Japanse voorbeeld hebben ze daar juist nachttreinen afgeschaft omdat die overbodig werden door de pijlsnelle Shinkansen treinen. Nachttreinen zijn romantisch, maar ook verdomd oncomfortabel.

Harm Dubbelboer
Harm Dubbelboer16 dec. 2019 - 13:20

Dat is uw mening en niks meerdan dat

ton14024
ton1402416 dec. 2019 - 14:29

´´Er moet snel een Europawijd hogesnelheidsnet komen, naar Japans voorbeeld. Maar dan wel graag niet tegen Japanse prijzen.´´ De vergelijking met Japan is al absurd, het plan bizar. Zoiets als een nieuwe Concorde.

theoswg
theoswg16 dec. 2019 - 15:28

@Frits met ander woorden : politiek kan nooit iets goed doen

Dr. Drees
Dr. Drees16 dec. 2019 - 8:55

Frenske gaat binnenkort een nummer opnemen met lookalike Vader Abraham: ," Uche,uche,uche, de stikstof doet me kuche".

Rechtse Bal4
Rechtse Bal416 dec. 2019 - 8:19

''Frans Timmermans: geen strafexpeditie tegen Verenigd Koninkrijk'' dus het is wel overwogen; te schandelijk voor woorden en daar nog voor uitkomen ook. De EUlaat zich hierdoor wel goed in de kaart kijken. Bij de komende nettoverhoging bijdrage zal het gemor alleen maar heftiger worden. De beloftes navenant (en die 100% niet nagekomen zullen worden). Eertijdse basis voor uitbreiding EEG was veiligheid en economie. Haha.

2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 13:22

Ik heb Timmermans niet horen zeggen dat het overwogen is, hij reageerde slechts op geluiden van lieden die het VK wel hun foute beslissing zouden willen inpeperen. De Europese gedachte gaat veel verder dan veiligheid en economie. De bedoeling is dat men zich Europeaan gaat voelen. Voor studenten geldt dat in zekere zin al. En voor mij als "bejaarde" ook.

Klaas Punt
Klaas Punt16 dec. 2019 - 17:44

Frits, voor mij als Nederlander niet. En je overdrijft, het streven kan hooguit zijn dat men zich EU-er gaat voelen. Europa is veel groter dan wat die EU tot nog toe bjjeen gegraaid heeft.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty16 dec. 2019 - 7:54

Ik mag hopen dat Timmermans dit wijze standpunt ook met Guy Verhofstadt communiceert, die staat hier een tikkeltje anders in.

Andy JPL
Andy JPL16 dec. 2019 - 6:23

Het bedreigen van de Britten heeft niet geholpen, waarschijnlijk zelfs bijgedragen aan de winst van de Tories, dus nu maar een beetje slijmen en damage control doen.... Te triest voor woorden weer.

4 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté16 dec. 2019 - 7:21

Dreigen? Door wie? Met wat? Niet door de EU. Die is onwaarschijnlijk geduldig en meewerkend met de Britten geweest. En - voor het geval je het even vergeten was - de EU is ook je democratisch gekozen vertegenwoordiging.

de Boer2
de Boer216 dec. 2019 - 8:42

Het was uitermate sluw van Johnson om omjzijn boodschap te beperken tot drie woorden, want dan spreek je de taal die woordenlozen verstaan. Aan de andere kant was de mededeling van Labour hen dan weer veel te gecompliceerd om te bevatten. Nochtans is een kieswet die uitgaat van elk stemmer is gelijk aan de ander te prefereren boven de Britse of Amerikaanse. Je zou dat triestig kunnen noemen, ware het niet dat de EU een hoopvolle gemeenschap is van samenwerken.En meneer Timmermans getuigt van samenwerken en niet van somberen.Hij is naar de mening van de Boer een oprecht en uniek voorbeeldig sociaal democraat.

Andy JPL
Andy JPL16 dec. 2019 - 13:11

@Le Chat Botte, handelsancties als GB niet de 43 miljard betaald die ze zouden moeten betalen als ze wel in de EU zouden zitten.... Als 1 voorbeeld. Verder het wroeten in de souvereiniteit van GB door eisen te stellen aan de manier waarop GB met Noord Ierland en Schotland om moet gaan. Voor het geval je het even vergeten was. De EU is een speeltuintje van een paar criminelen die de domste mensen hebben weten te mobiliseren om er voor te kiezen, dat is een meerderheid van 50,6% waarvan een gedeelte gestemd heeft op anti EU partijen waaruit duidelijk gemaakt kan worden dat er geen democratische draagkracht is voor de EU. @De Boer, het probleem met dat elke stemmer gelijk is is dat stedelingen dan gaan beslissen over hoe er in het achterland met zaken omgegaan moet gaan worden en we kunnen hier ook al zien, dat stedelingen daar niet echt goed in zijn. De taal van de woordenlozen is de meest duidelijke taal die er is. Vergeet niet, dat de grootste leugenaars het meeste praten om steeds om de waarheid heen te kronkelen. De EU is zeker geen hoopvolle gemeenschap van samenwerken. Het is een gedrocht, een samenhangsel van landen die naarmate ze meer met elkaar te maken hebben elkaar steeds minder aardig vinden.

DaanOuwens
DaanOuwens16 dec. 2019 - 15:07

@ Andy JPL Jij schrijft: handelsancties als GB niet de 43 miljard betaald die ze zouden moeten betalen als ze wel in de EU zouden zitten…. Mooi terecht toch. De Nederlandse burgers laten betalen voor kosten die ontstaan zijn vanwege de Britten zou onrechtvaardig zijn. Via sanctie kan dat geld terug gehaald worden. Overigens is een dergelijk dreigement nooit expliciet gedaan. En je schrijft: Verder het wroeten in de souvereiniteit van GB door eisen te stellen aan de manier waarop GB met Noord Ierland en Schotland Namens Ierland heeft de EU eisen gesteld aan de manier waarop producten en mensen in- en uit Noord Ierland naar Ierland gaan en terug. Ook dat is volstrekt en legitiem handelen. En je schrijft: De EU is een speeltuintje van een paar criminelen die de domste mensen hebben weten te mobiliseren om er voor te kiezen, Een volstrekt onbewijsbare bewering. Samenvattend jij wil de Europese burgers laten bloeden voor Britse keuzes, de burgeroorlog in Noord Ierland nieuw leven in blazen en je beschuldigt mensen zonder enig bewijs van crimineel handelen. Dat soort zaken zijn dom maar eigenlijk vooral onbeschoft.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 dec. 2019 - 6:14

Hij gaat dus geen EU maatregelen nemen, verordonneren tegen de boeren, zoveel is wel duidelijk. Wat een slappe hap.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin16 dec. 2019 - 6:34

Dit in verband met maatregelen m.b.t. Europese landbouwsubsidies!

de Boer2
de Boer216 dec. 2019 - 8:47

Hier hebben we liever toch een eenvoudige maaltijd dan felle woorden mevrouw. Want een lege maag geeft hongerklop, en dan stap je af.

RaymondenJoop
RaymondenJoop16 dec. 2019 - 11:04

@Minoes Frans gaf zelf toe dat heel de EU maar voor 9% verantwoordelijk is voor de wereld uitstoot. Ook dat een groot gedeelte van de EU begroting naar landbouw gaat. Moet je jezelf eens voorstellen als we die verouderde landbouw is aanpakken en die honderden miljarden die we ws alleen al in Nl hieraan gaan besteden zinvol internationaal (ook buiten de EU) zouden kunnen worden gebruikt. Nee, liever mikken we op een paar promille

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 dec. 2019 - 21:26

De Boer, hij is niet een klein beetje denigrerend! Als je nog geen afkeer had van de boer, zou je het wel krijgen.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*16 dec. 2019 - 2:14

Ik hoop dat het VK z.s.m. op een 100% vreedzame manier de EU zal verlaten. *Time to move on*, wat betreft de overgeblevende 27 EU landen, wat mij betreft.

3 Reacties
JanDuine2
JanDuine216 dec. 2019 - 7:30

Hahaha.... Sleep on!

de Boer2
de Boer216 dec. 2019 - 8:55

Beleefd afscheid nemen is niet zozeer het punt. Niemand zal i de deuropening zeggen: nou tot ziens in de hemel. Het is de vraag of het een beetje vreedzaam toegaat in het Verenigd Koninkrijk en als ik zo naar de Noord Ieren en de Schotten kijk, dan heb ik een beetje hard hoofd in de dat "Verenigd".

Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 13:28

Vreedzaam? Volgens mij is geweld nog niet overwogen, al zouden aan de Ierse grens wel weer schermutselingen kunnen uitbreken. Als de EU op het continent uiteen zou vallen (waar politici zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en met nog minder historische kennis op zinspelen) kunnen de toestanden van 100 jaar geleden zich herhalen, en wordt de EU een bloedbad.

JanB2
JanB215 dec. 2019 - 23:47

Ah, de EU heft zichzelf op. Zo kan het ook natuurlijk. Leuke handelsdeal met dat achterlijke zootje aan de overkant van de plas en Baudet en Le Pen draaien zich al warm, want het enige dat velen in Europa nog bindt aan de EU is het vrije handelsverkeer. En volgens Timmie is dat dus ook mogelijk als men geen lid is van het illustere clubje. Althans, daar gaat het wel op neerkomen. Goed bezig Timmermans. Hulde. Baudet krijgt er ongetwijfeld een boreale zwelling van in z'n broek.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt16 dec. 2019 - 11:00

Jan, je gaat mij toch niet blij maken, dat kan nooit jouw bedoeling zijn. Maar als je inzet op reductie van de macht van die EU, misschien valt daar wel iets voor te zeggen.

JoostV2
JoostV216 dec. 2019 - 16:50

Beste Jan, Geen strafexpeditie is iets anders dan jezelf opheffen. Voor de liberaal Timmermans is het doel om zoveel mogelijk handel te blijven drijven met GB. Natuurlijk blijven er ook voor Engeland grenzen aan wat men bij ons kan invoeren. Ik zie echt geen centimeter EU ophef in zijn opmerking hoor. Waar zie jij die?

dirkdirk
dirkdirk15 dec. 2019 - 23:07

Weinig kritische vragen van Twan, en de gebruikelijke bangmakerij van Timmermans. Niet echt de moeite waard van het kijken eigenlijk.

I am Legion
I am Legion15 dec. 2019 - 22:01

"Geen strafexpeditie tegen Verenigd Koninkrijk????" Op grond waarvan zou dat überhaupt overwogen worden dan? Dat een soeverein volk ervoor kiest niet langer deel te willen uitmaken van de EU die in geen enkel opzicht over een democratisch mandaat en grondwet beschikt zoals de naties en daarmee verbonden bevolkingen waar zij uit samen is gesteld is wel bezitten? Alleen al dit overwegen, al wordt het dus misschien niet gedaan ondanks dat Juncker e.a. wel steeds pleitten voor een afschrikwekkende afstraffing bij een dergelijke keuze, bewijst al het ondemocratische gedrocht wat de EU belooft te worden en deels al is.

7 Reacties
Jonathan2
Jonathan216 dec. 2019 - 3:02

Omdat ze EU schade toebrengen, en in deze wereld dient de EU nu de belangen van de overige soevereine volken die nog aangesloten zijn bij de EU, geheel op democratische wijze gebeurd. Je weet wel EU-first beleid, dat komt ons tenminste ten goede i.p.v. het door landverraders gesteunde America first beleid. Er is overigens nauwelijks een volk dat meer soevereine volken op ondemocratische de puin in gejaagd heeft dan de Engelsen. Maar een strafexpeditie tegen het, nu nog, VK zal de EU schaden, en dus sprak Brusselmans wijze woorden. De democratische vervolmaking van de EU is slechts mogelijk met een nog grotere Europese integratie en daar zijn figuren zoal jij, die overigens vooral opvallen door hun liefde voor autocraten, theocraten en massamoordenaars, die soevereine volken hun rechten op ondemocratische manier ontnemen, vierkant tegen. Om de leegheid van je woorden aan te geven. Ben jij toevallig Leon de Winter?

Frits Jansen
Frits Jansen16 dec. 2019 - 10:23

Soeverein? De "Verenigde Staten van Nederland" waren van 1579 tot 1798 ook soeverein, tot in de Napoleontische tijd "Den Haag" de macht greep. Gek genoeg wordt in Nederland het dominerende Holland nooit een probleem gevonden. Toen na de Tweede wereldoorlog de Duitse Bondsrepubliek gevormd werd werd het ooit dominerende Pruisen vakkundig in kleine stukjes opgehakt, een beleid dat werd voortgezet toen de "Neue Länder" werden gevormd bij de Duitse hereniging.

I am Legion
I am Legion16 dec. 2019 - 13:18

@Frits Als je geen kennis hebt van de betekenis soevereiniteit kun je dat toch gewoon opzoeken? De bevolkingen van iedere Europese natie zijn de enigen die niet anders dan verbonden met hun land de soevereiniteit bezitten. Met die soevereiniteit verlenen ze aan de door hen gekozen volksvertegenwoordigers het mandaat om een nationaal parlement en regering te vormen. Daarnaast berusten de Grondwetten uitsluitend behorend bij deze naties ook louter op de soevereiniteit van de nationale bevolkingen. De EU dankt haar bestaan uitsluitend aan de naties die haar leden vormen maar er is op geen enkele wijze ooit soevereiniteit aan haar overgedragen en daarmee democratisch of grondwettelijk mandaat. Ondanks dat streeft de EU naar macht over naties die daarmee de democratie en het recht tart. Lees maar: https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/28/democratie-als-gevaar-12027740-a132779

DaanOuwens
DaanOuwens16 dec. 2019 - 15:18

@ I am Legion Jij schrijft: De bevolkingen van iedere Europese natie zijn de enigen die niet anders dan verbonden met hun land de soevereiniteit bezitten. De verbondenheid van mensen aan hun land in deze betekenis is klassiek fascisme. In de praktijk is een dergelijk band er helemaal niet. In ieder geval niet bij een groot deel van de bevolking. Daarnaast is het nogal gedateerd. Meer passend in Europa van 1914 dan in het Europa van 2020. De oude landen zijn nauwelijks meer de basis voor een homogene bevolking die gezamenlijk centrale waarden delen. Niet alleen vanwege immigratie maar vooral vanwege het feit dat de verschillen van inzicht tussen vertegenwoordigers van de oorspronkelijke bevolking steeds groter worden. De verschillen tussen stad/regio en ouder/jong zijn vaak al veel groter dan de verschillen tussen een willekeurige Nederlander, Belg of Brit. Juist dat laat dit hele Brexit proces zo mooi zien. Soevereiniteit zoals gebruikt door jou is niet meer van deze tijd en heeft als vervelende bijwerking dat mensen die niet in het juiste vakje passen als vanzelf tweederangs burger worden of landverrader. Dus de begrippen die je hier weer uit de kast haalt zijn niet alleen sterk verouderd maar ook polariserend. Daarom heeft niemand er wat aan.

I am Legion
I am Legion16 dec. 2019 - 17:34

OK Daan voor jou is democratie en recht, beiden uitsluitend verbonden met soevereine nationale bevolkingen, dus fascisme. Weten we dat ook weer.

DaanOuwens
DaanOuwens17 dec. 2019 - 9:49

@ I am Legion Jij schrijft: Daan voor jou is democratie en recht, beiden uitsluitend verbonden met soevereine nationale bevolkingen, dus fascisme. Inderdaad, ik stel vast dat jouw definitie van democratie en recht neerkomt op fascisme.

I am Legion
I am Legion18 dec. 2019 - 23:47

@Daan Je volharden in het miskennen van het feit dat democratie, de grondwetten, en daarmee recht niet anders berusten dan op de enig soevereine nationale bevolkingen is zo mogelijk een bewijs van je gebrek aan kennis hierover maar omdat je ondanks die je nu aangeboden feitelijke kennis mensen die dit wel weten als fascisten wegzet is eenvoudig dom en anders zo kwaadaardig als wat je anderen hierover onterecht verwijt.

Joost Spits
Joost Spits15 dec. 2019 - 21:04

Wat Timmermans naar voren bracht is realistisch, wat ik wel mis in het verhaal is, dat boeren op grond van de tot nu geldende wet - en regelgeving hebben geïnvesteerd in hun bedrijf en daardoor in moeilijkheden dreigen te komen. Dat er een verandering in visie plaats moet vinden, lijkt mij, zoals Timmermans zegt evident. Een ander punt is dat onze overheid wel betrouwbaar moet blijven. Men moet oog hebben dat agrarische bedrijven anticiperen met investeringen voor de toekomst, die dat onder de huidige wet- en regelgeving mogelijk maakte. Mijn mening is dat de boeren wel stevig ondersteund dienen te worden om hun bedrijven millieu vriendelijk te technoliseren. Je kan de agrarische bedrijfstak niet het bos in sturen. Wat ik wel nog kwijt wil is een ander punt: alhoewel ik Pieter Jan Hagens een prettige journalist vind, vond ik het een verademing dat Twan Huyts vandaag Buitenhof presenteerde. Scherpe vraag stelling, goede anticipatie op de antwoorden van de gasten. De gasten blijven het belangrijkste en uitstekende presentatie. Hij houdt de wind er onder. Voor mij is het duidelijk: Twan is terug.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin16 dec. 2019 - 6:33

Ik was ook blij verrast!

ton14024
ton1402415 dec. 2019 - 20:33

Er is weinig verenigd over van het koninkrijk. OK, in vorm, maar niet langer in het hart. Ik denk dat Schotland binnen 5 jaar weer terug zal zijn binnen de EU. Een verenigd Ierland zou kunnen volgen. Dan is het een kwestie van tijd, een generatie, voor Engeland zich gedwongen zal voelen aansluiting bij de EU te zoeken. Tijd genoeg dus om te mokken en te morren, te weinig voor een strafexpeditie.

Inhoudelijk_Debat
Inhoudelijk_Debat15 dec. 2019 - 18:52

De opwarming vergelijking met een gebeurtenis die de mensheid in een klap van de aarde zou doen verdwijnen. Maar vooral doen alsof iedereen die zich boos maakt over de klimaathysterie ‘klimaat ontkenners’ zijn. Nee, wij ontkennen dat het een crisis is, zeker niet een crisis zoals hij telkens weer wordt neergezet, ook hier weer door Timmermans. Mensen onterecht bang maken om zijn eigen verwerpelijke ideeën te verwerkelijken. “Timmermans noemde het ‘absurd’ dat vliegtuigmaatschappijen geen belasting hoeven te betalen over de kerosine die ze tanken, terwijl automobilisten wel accijns moeten betalen” Eens, tijd om die accijns-belasting af te schaffen. “Ook waarschuwde de Eurocommissaris de boze boeren. “De landbouw in Nederland kan niet blijven zoals hij nu is.”” Dat klopt natuurlijk, er komen steeds meer mensen dus de boeren moeten blijven groeien en innoveren.

3 Reacties
Jonathan2
Jonathan216 dec. 2019 - 2:23

Is goed idee voor de mensheid om wetenschappers serieus nemen, en niet spinnende onbenullen zoals jij. Goed gezien van Frans.

Inhoudelijk_Debat
Inhoudelijk_Debat16 dec. 2019 - 8:19

@Jonathan Wetenschap bestaat in de basis uit kritiek op zichzelf. Wil je wetenschapper worden dan moet je dat doen door een verdediging te doorstaan. Een verdediging op kritiek. Als een komeet op de aarde afkwam dan werden wetenschappers met kritiek op oplossingen serieus genomen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Heel anders dan nu waarbij elke kritiek wordt verketterd ondanks dat veel doemscenario voorspellingen niet uitgekomen zijn. Vorige week nog stond in alle media dat een wetenschapper had onderzocht dat vrijwel alle modellen klopte, dat zou blijken uit de voorspellingen die men in het verleden deed. Apart, want het IPCC beweerde toch echt dat 111 van de 114 klimaatmodellen hogere voorspellingen deden dan is uitgekomen. En we kunnen natuurlijk ook zelfs de artikelen zien met de voorspellingen: https://apnews.com/bd45c372caf118ec99964ea547880cd0 Als die komeet eraan kwam dan keken we dus zeer zeker heel serieus naar deze kritiek. Nu niet. Daarmee is de hele klimaatdiscussie heel ver van wetenschap afgedwaald. En nee Jonathan, er is een consensus binnen de wetenschap die zegt dat de opwarming van de aarde te vergelijken is met de inslag van een komeet. Dus jij en Frans wijken hier toch echt af van de wetenschap, niet ik.

Inhoudelijk_Debat
Inhoudelijk_Debat16 dec. 2019 - 10:36

" er is Geen consensus"*

Audio
Audio15 dec. 2019 - 18:31

"Dat de overwinning voor de Conservatieven bij de Britse verkiezingen zo groot zou worden, had Frans Timmermans niet verwacht, vertelde hij zondag in Buitenhof. Hoewel Timmermans dat graag anders had gezien, wees hij erop dat de verkiezingsuitslag er wel voor zorgt dat een Brexit-deal na al die jaren eindelijk snel door het Lagerhuis kan. " Dat is dan erg kortzichtig, twee weken geleden werd al gesproken over een verwachte meerderheid van 68 zetels. Timmersmans heeft wel gelijk, wij kunnen het ons niet permitteren om in onmin te leven met zo'n belangrijke buurland als het VK. Het VK is onze tweede handelspartner, direct naar Duistland: In totaal bedroeg de exportwaarde naar het Verenigd Koninkrijk bijna 60 miljard euro. Als de kosten aan geïmporteerde grondstoffen, tussenproducten, halffabricaten en import ten behoeve van wederuitvoer in mindering worden gebracht op deze bruto exportwaarde, resulteert dit in naar schatting 25,5 miljard euro aan Nederlandse verdiensten aan de export naar het Verenigd Koninkrijk in 2018. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/20/nederland-verdient-25-5-miljard-euro-aan-export-naar-vk Maar los van de export, een klein land als Nederland moet natuurlijk altijd een goede verstandhouding hebben met zijn 3 machtige buren.

Phil2
Phil215 dec. 2019 - 18:11

En dan zeggen ze dat de publieke omroep geen rechts geluid laat horen. Meer trouwe Radio 1 luisteraars hier? Dan zullen ze hebben opgermerkt hoe op de late zaterdagmiddag op een snerende manier bij WNL is uitgehaald naar Timmermans, en dat jongeren worden gebruikt in de klimaatdiscussie... alsof jongeren niet oprecht verontrust zijn over hun toekomst. Ik word kotsmisselijk van het FvD en PVV geluid dat 'klimaat' een samenzwering zou zijn van Links... alsof al die wetenschappers die waarschuwen het fijn vinden om een inpopulaire boodschap te verkondigen.

2 Reacties
JanB2
JanB215 dec. 2019 - 23:49

Ik word kotsmisselijk van het FvD en PVV geluid dat ‘klimaat’ een samenzwering zou zijn van Links… alsof al die wetenschappers die waarschuwen het fijn vinden om een inpopulaire boodschap te verkondigen. Tja, wie Baudet ooit aan een doctorstitel heeft geholpen moet zelf ook wel een wetenschappelijke charlatan zijn. Oh, wacht even, de persoon in kwestie is zo'n beetje erelid van de borrelclub. Is dat ook weer duidelijk.

Inhoudelijk_Debat
Inhoudelijk_Debat16 dec. 2019 - 11:38

"alsof jongeren niet oprecht verontrust zijn over hun toekomst." Jawel, ze zijn zelfs onrealistisch verontrust over hun toekomst vanwege de klimaatdiscussie. Dat onrealistisch beeld is ze aangepraat en zo worden ze misbruikt voor de klimaatdiscussie.

Kilted
Kilted15 dec. 2019 - 16:59

De Britten niet al te hard aanpakken is vermoedelijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het VK wil eigen standaarden kunnen zetten, maar als die te ver met de van de EU uiteen gaan lopen zal wederzijdse erkenning daarvan lastig kunnen worden. Want waar het VK met name op uit is een situatie te creëren waarbij ze wel de lasten, maar niet de lusten zullen hebben. En met Europese satellietnavigatiesysteem Galileo, zijn het de Britten die er sterk op aangedrongen hebben dat het extra beveiligde militaire deel ervan alleen toegankelijk is voor EU-leden. Maar nu stappen ze zelf uit de EU en juist het VK zou de voornaamste gebruiker van dat deel zijn... Nou dan bouwen we ons eigen systeem wel... Prima, dat kan. Maar dat is niet goedkoop. [Schreeuwend duur is reëler]

RaymondenJoop
RaymondenJoop15 dec. 2019 - 16:56

Hij zei zinnige dingen, behalve die meteoor vergelijking, die was nonsense. Ook had Twan wel wat kritischer mogen zijn tav Brussel en het non-beleid zo nu en dan. En begrijp ik nu ook dat ie speciaal is ingevlogen vanuit Madrid?

5 Reacties
JanB2
JanB215 dec. 2019 - 23:57

Als Brusselmans ergens zijn ijdelheid kan botvieren dan is hij er altijd als de kippen bij. Bij voorkeur op kosten van de belastingbetaler en het milieu. Bij Pauw schijnt hij overigens niet meer te willen aanschuiven. Die wist hem in de val van zijn eigen ego te laten trappen. Voor lopende camera. Terwijl heel Nederland toekeek en een afgang van jewelste voorgeschoteld kreeg. Mooie TV, maar het viel slecht bij de Tsaar uit Heerlen. Dat hij wel bij Buitenhof aanschuift zegt daarom natuurlijk ook iets over Buitenhof. Waar is Clairie Polak als je ze nodig hebt!!! (Oh, wacht even, da's waar, ontslagen want te kritisch.)

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 dec. 2019 - 9:07

Ik dacht al, waar is zijn zachte G ineens gebleven! Nu begrijp ik dat!

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 dec. 2019 - 17:59

Clairy Polak moest weg omdat ze te oud zou zijn. Dat lot treft mannen gewoonlijk pas jaren later. Best mogelijk trouwens dat ook mevr. Polak het met de ijdeltuit aan de stok zou hebben gekregen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 dec. 2019 - 21:31

DanielleDefoe Dat is gewoon een smoesje geweest. Kijk eens naar Witteman, die oude knar, die zit er nog steeds. Die was bij Pauw al lang niet meer wat hij ooit was. Die was vroeger wel goed maar was geen schim meer van zichzelf, iedere kritische noot was er al lang uit.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 dec. 2019 - 19:00

Minoes, in de media worden vrouwen over het algemeen op jongere leeftijd afgedankt. Uiteraard zijn er nog bijkomende factoren. Wellicht mag Witteman doorgaan tot hij omvalt.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde15 dec. 2019 - 16:46

Ik ben blij dat het eindelijk zo ver is en denk niet dat de EU zich hoeft in te spannen om het de Britten moeilijk te maken. Johnson heeft met zijn ruime mandaat gelukkig de ruimte om de EU ruim tegemoet te komen. Dus voor een superzachte Brexit te gaan.

1 Reactie
Annelies5
Annelies516 dec. 2019 - 6:12

Daar gaat de EU niet over. Uiteindelijk zal de balans terug komen. Geen vechtscheiding houdt nog steeds een scheiding in. En het duurt zeker vijf jaar tor de pijn over is en de partners elkaar geheel loslaten.

DaanOuwens
DaanOuwens15 dec. 2019 - 16:15

Het is mooi dat Timmermans het zegt, maar het is tegen dovemans oren. De SP, PVV en FvD aanhang gelooft dit nooit. Een corrupte onbetrouwbare afpersende en wraakzuchtige EU is een centraal aspect van hun wereldbeeld. Als ze dat ter discussie stellen stort de rest als een kaartenhuis ook in. Voor anderen is het geen nieuws. De onderhandelingen over een nieuw handelsakkoord zullen moeizaam en complex zijn. Er zijn te veel tegengestelde belangen. De EU hoeft helemaal niet moeilijk te doen, want het is al moeilijk genoeg. De buitengrenzen van de EU zullen voor het UK hard moeten zijn, dus hun export naar de EU wordt veel en veel moeilijker. Dat kan ook niet anders want de VS en andere landen zullen via het VK rootzooi op de Europese markt willen dumpen. En concerns zoals Airbus zullen delen van de productie naar de EU gaan verplaatsen. Kortom er zal nog veel gedoe zijn. Maar het verwijt de zaak complex te maken wordt sowieso aan de EU gedaan. Of zij het werkelijk veroorzaken of niet.

9 Reacties
Lantaarnpaal
Lantaarnpaal15 dec. 2019 - 22:27

Een corrupte onbetrouwbare afpersende en wraakzuchtige EU is een centraal aspect van hun wereldbeeld. Je was/bent zelf ook wraakzuchtig m.b.t. de Brexit Daan. Je wenste ze zelfs een diepe recessie toe. Ik ben blij dat Frans Timmermans zich expliciet uitgesproken heeft. Verstandig ook. Niemand is gebaat bij een harde confrontatie tussen EU en VK.

Audio
Audio15 dec. 2019 - 23:24

@Daan Je kunt het ook zien als een interessant maar risicovol experiment. Een land dat de EU verlaat en zijn eigen weg zoekt. Een land dat in de Europese context belangrijk is en blijft. De Brexit zal door het ruime mandaat van Boris zachter worden dan aanvankelijk gevreesd, dus zal de collateral damage ook minder groot zijn en dat is positief voor Nederland. Niemand kan de toekomst voorspellen maar Brexit kan voor het ook nu niet optimaal functionerende VK/Engeland een "reset" zijn. Het zou voor het land bijvoorbeeld helemaal niet zo slecht zijn als de omvang van de City wat zou nemen en de vrijkomende energie in nuttiger zaken gestoken wordt. We zullen zien.

JanB2
JanB216 dec. 2019 - 0:00

De SP, PVV en FvD aanhang gelooft dit nooit. De SP aanhang over één kam scheren met PVV en FvD is een bekende vergissing ter rechter- en linkerzijde (of wat daarvoor door moet gaan). Zelfs zonder Piet de Geus is hij kennelijk ook hier op Joop.nl nog zeer courant.

MG1968
MG196816 dec. 2019 - 9:26

"Zelfs zonder Piet de Geus" Jammer, las zijn bijdragen graag.

DaanOuwens
DaanOuwens16 dec. 2019 - 9:30

@ JanB Jij schrijft: De SP aanhang over één kam scheren met PVV en FvD is een bekende vergissing ter rechter- en linkerzijde (of wat daarvoor door moet gaan). Dat is geen vergissing. Je eigen commentaar bevestigt dat. De Geus had dus gelijk.

DaanOuwens
DaanOuwens16 dec. 2019 - 11:04

@ Lantaarnpaal Jij schrijft: Je was/bent zelf ook wraakzuchtig m.b.t. de Brexit Daan. Je wenste ze zelfs een diepe recessie toe. Klopt. Ik vind dat domme mensen de gevolgen moeten ervaren van domme keuzes. Maar de verwijten werden gericht aan de EU niet aan mij. Dus jouw tekstje is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven schreef. @ Audio Jij schrijft: Je kunt het ook zien als een interessant maar risicovol experiment. Een ander woord hiervoor is een dom experiment. Dit soort stappen zetten met als inzet de economie van het VK en deels de Europese economieën zonder een realistische inschatting van de uitkomt is alleen te omschrijven als dom. Maar daar schreef ik niet over. De maandenlange verwijten aan de EU die de Brexit zou blokkeren, hier opgeschreven door SP, PVV en FvD aanhang zijn onwaar en zelf bedacht. Het probleem zat dus in het VK en niet in Brussel. Dat blijkt nu en dat is toch belangrijk hier even te onderstrepen.

Lantaarnpaal
Lantaarnpaal16 dec. 2019 - 19:59

Klopt. Ik vind dat domme mensen de gevolgen moeten ervaren van domme keuzes. Maar de verwijten werden gericht aan de EU niet aan mij. Dus jouw tekstje is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven schreef. @DaanOuwens Exact! Gelukkig is "de EU c.q. Frans Timmermans" verstandiger dan jouw opvattingen. Of moet ik zeggen "jouw tekstjes" :)

DaanOuwens
DaanOuwens17 dec. 2019 - 9:58

@ Lantaarnpaal Jij schrijft: Exact! Gelukkig is “de EU c.q. Frans Timmermans” verstandiger dan jouw opvattingen. Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt. Ik ben net zo verstandig als Timmermans. Want zoals ik al voorspelde schreef: Gandalf 16 december 2019 at 20:43 Brexit mag niet slagen van de EU. Dan willen namelijke alle nettobetalers uit de EU en dat zou het einde zijn van het politieke feestje EU. en: TwoTone 16 december 2019 at 23:00 Tsja, dat roepen we al jaren, echter die gekke scheve tand belg en juncker waren juist wel uit op wraak richting UK. Kortom het doet er niet toe of Timmermans liegt of de waarheid spreekt. Kiezersgroepen met SP, PVV en FvD achtergrond hebben helemaal geen feiten of toelichting nodig om tot een opvatting te komen. En ik krijg ook gelijk met bettrekking tot de gevolgen van de Brexit want economisch maar ook sociaal qua polarisatie in de samenleving van het VK zullen de problemen alleen maar groter worden. Ongeacht de goede intenties van Timmermans. Wat jammer is, is dat een groot deel van de Britse kiezers de problemen niet zullen toeschrijven aan hun eigen domme keuze, maar ook dan de EU verantwoordelijk zullen houden. Domheid is een kwaal die zich moeilijk laat bestrijden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 dec. 2019 - 17:54

"Jammer, las zijn bijdragen graag. " Ik ook.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser15 dec. 2019 - 16:14

Maar “as we speak” opent China kolencentrale nummer 107 en volgende maand is nummer 108 aan de beurt! Maar prima dat Frans de vervuilende Nederlandse boeren aanpakt...

de Boer2
de Boer215 dec. 2019 - 16:01

Het heeft even geduurd, want het is natuurlijk niet als voor de piketadvocaat dat als de centrale belt ie meteen de blauwe lamp op zijn auto zet. Maar even over meneer Timmermans die we hier zagen vanmorgen op de Buitenhof. Eerlijk gezegd, die deed het geweldig. Alle lof voor Frans. Zo gematigd en zo zinnig. En die baard staat em ook al zo goed. Nou ons heimwee naar Diederik Samson kreeg er een hele kauw aan. Het leek wel een maagzuurremmer, in een beweging slik weg!. Het was trouwens een heel verfrissende uitzending, met die Pieter Omzigt. Dat hebben ze 't em toch maar weer geflikt bij het CDA, weggeschoven maar via de democratie weer terug. Er viel geen onvertogen woord het was enkel Frans dat werd gesproken , of het moest dan het moment waarop mevrouw Sitalsingh op de kansel klom. Dat detoneerde een weinig maar dat mocht de pet in het geheel niet kreuken.

2 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde15 dec. 2019 - 16:48

Ik heb de uitzending niet gezien maar columniste Sitalsingh in de volkskrant is een van mijn favorieten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 dec. 2019 - 9:05

MartinvanderLinde Ze was goed!