Joop

Frankrijk heeft te veel koeien, verkleinen veestapel nodig om methaanuitstoot terug te dringen

  •    •  
25-05-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3809 keer bekeken
  •  
frankrijkkoeien

De Franse Rekenkamer dringt aan op het verminderen van het aantal koeien in het land. Dat zijn er nu namelijk veel te veel. De circa 17 miljoen runderen zijn goed voor 12 procent van de totale broeikasgasuitstoot van Frankrijk. De koeien zijn verantwoordelijk voor de uitstoot van methaan, dat de warmte in de atmosfeer nog veel beter vasthoudt dan CO2.

Frankrijk wil de broeikasgasuitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van het ijkjaar 1990. Volgens het ministerie van Landbouw is het goed mogelijk om de veestapel te verkleinen: Frankrijk produceert nu meer koeienvlees dan de eigen bevolking consumeert. Het land is de grootste rundvleesproducent van Europa.

In vergelijking met Nederland valt het overigens nog wel mee met het aantal Franse koeien, constateert Foodlog. “Nederland telt 3,8 miljoen runderen. Alleen is Frankrijk ruim 13,5 keer zo groot in oppervlakte en maar vier keer zo groot in aantal inwoners dan ons land. Wij houden dus als het ware 51,3 miljoen Franse koeien.

De Franse Rekenkamer adviseert de overheid om boeren die in moeilijkheden komen, te compenseren. Zo kunnen ze de overstap maken naar een compleet andere baan of naar agrarische activiteiten die minder belastend zijn voor het klimaat.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

dirk den boer
dirk den boer27 mei 2023 - 15:44

Ja, als het over koeien gaat word ik wakker, net als Houellebecq trouwens, maar allebei willen we niets weten van die monsters van Holsteiners, die top atleten die overeidn gehouden door import en medicijnen 30 fo 40 lt melk per dag produceren. nee, ons gaat het om de oude rassen, waar wij er nog 3 of 4 van hebben (en daar waakt Zeldzaam Huisdier over), maar waar er in Franktijk nog 30 van zijn, allemaal goed aangepaste rassen, voor locaal klimaat, grond, hoogte en vegetatie (want hoog in de bergen heb je geen Raaigras meer, maar echte grassen). Hoe in Godes naam zijn we daar helemaal van af geraakt, terwijl er jaren 1970 nog uitgebreide discussies waren in de fokverenigingen of we wel mee moesten doen aan die gekke amerikaanse hype van topkoeien op basis van import en krachtvoer? te gek voor woorden, maar het gebeurt allemaal gewoon onder mijn ogen en voor mijn deur, kan ik er iets aan doen?

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2023 - 0:00

Meer, meer, meer ... voor minder.

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:20

Houellebecq er nog even op nageslagen, pg 117 van Serotonine: Ik hoefde maar 10 minuten naar een van de grazende kuddes koeien te kijken om alles te vergeten: de Rue Montelimar, de castings, Vincent C., Claires pogingen om te worden geaccepteerd, en uiteindelijk ook Claire zelf (zijn geliefde dus, hij was dus geen haar beter dan de vluchtende Bosniers met hun beste koe naar veiliger oorden in de jaren 1990).

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:36

En dan heeft hij het nog over het bergras de Tarine, uit de Haut Savoie, koeien die volgens hem huppelen (dus niet moeizaam voort sjokken zoals de Holsteiners, op die ene dag na dat ze uit de stal mogen na de winter, maar hoe lang mogen ze dat nog? van de banken, en de veevoederindustrie? en van Wageningen??)

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 15:33

Ik word hier echt mismoedig van, vreselijk, hoe kan dit allemaal? we hebben toch nog wel iets te zeggen over waar het heen gaat?? Niet dus?? Niet als consument dus, want dat wordt echt niets, nada,niente...en hoe zou het ook anders...

dirk den boer
dirk den boer27 mei 2023 - 10:02

College metaan: In elk anaeroob milieu wordt plantaardig materiaal door microbiele werking omgezet in methaan, dat lang blijft rondzwerven in de atmosfeer, en daar uiteindelijk wel weer in onschadelijker stoffen wordt omgezet, maar dat heeft zijn grenzen. Omdat wij 1 miljard koeienmagen hebben op deze aarde (vele malen meer dan de bisons en de herten van eens) en daarnaast overal rijstvelden zijn gaan aanleggen (een kunstmatig moeras met weinig zuurstof in de ondergrond) , is de methaanproducktie schrikbarend en zorgelijk. MAAR, hoe meer rijst en hoe meer melk en vlees er per dier of veld ge[roduceerd wordt, des te minder uitstoot ook per eenheid product. Dus als wij minder koeien nemen, en ze elders meer koeien nodig hebben om die melk te leveren, en met minder goed gras en ander voer, des te slechter gaat het op de wereld per eenheid product.

12 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2023 - 20:59

MAAR, minder zuivel- en rundvleesconsumptie is te preferen boven het fokken van koeien die binnen zes jaar door hun wrakke poten zakken en de productie alleen maar halen op krachtvoer.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2023 - 0:01

[In elk anaeroob milieu wordt plantaardig materiaal door microbiele werking omgezet in methaan] en dat komt nu ook vrij bij het ontdooien van permafrost.

vdbemt
vdbemt28 mei 2023 - 10:21

Dit is een redenatie van likmijnvessie. "hoe meer rijst en hoe meer melk en vlees er per dier of veld geproduceerd wordt, des te minder uitstoot ook per eenheid product. " Mogelijk wel 'per eenheid product', maar niet in TOTAAL. Als ik 10 kilo aardappelen koop ipv 1, zijn die aardappelen per eenheid product goedkoper. Maar in totaal heb ik er wel veel meer van. En van koeien, varkens, kippen hebben we er VEEL teveel. En het is niet dat het niet minder kan omdat we dat voedsel nodighebben. Want er is zoveel ander en gezonder voedsel.

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:25

Jij bent een koloniaal die de rest van de wereld wil opleggen wat het beste is om te doen (zoals Lenin ooit, Tsjto delat....), ik ben een relativist, zoals Kissinger, vd bemt.....

EenMening3
EenMening328 mei 2023 - 15:12

De maatschappij van de Van de Bemts van deze wereld is er een van lokaal produceren en consumeren en niet meer reizen. Vlees en andere dierlijke producten zijn er verboden, iedereen is veganist. Roken en alcohol zijn ook niet toegestaan. De staat bepaalt het dagelijkse menu, met als uitgangspunt de Nieuwe Schijf van Vijf. Kinderen krijgen een staatsopvoeding. Er is een Comité voor Correct Taalgebruik, dat nieuwe woorden bedenkt voor begrippen die mogelijk bepaalde mensen zouden kunnen kwetsen. Het is een grijs paradijs dat sterk doet denken aan de khrushchevka's in de voormalige communistische landen. Grijs, grauw, en kleurloos.

vdbemt
vdbemt28 mei 2023 - 15:37

@Dirk. Ik constateer dat jij een verkeerd argument hebt, als het om de schadelijke effecten van de enorme veestapel gaat: "als wij minder koeien nemen, en ze elders meer koeien nodig hebben om die melk te leveren, en met minder goed gras en ander voer, des te slechter gaat het op de wereld per eenheid product". Jij bekijkt het per producteenheid. Jij kijkt niet naar het totaal. Het totaal is de realiteit. Omdat ik constateer dat jij een verkeerd argument gebruikt, ben ik een koloniaal? Dat is opnieuw een ondeugdelijk argument.

vdbemt
vdbemt28 mei 2023 - 19:29

@Eenmening. Goh, wat fijn voor je. Dirk heeft iets volslagen ongefundeerds geroepen. En daar werd jouw verdoezelde in slaap gevallen geest opeens actief van om wel een hele alinea over mij te verzinnen. Bravo.

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 20:12

Leer nou toch eens lezen, vdbemt, ik heb het (in dit geval) niet over voor of tegen, maar over als/dan.....een hypothetisch geval dus, waarover je dan verder kunt discussieren ,of je uitspreken....

vdbemt
vdbemt29 mei 2023 - 13:33

@Dirk. Leer jij eens schrijven! Dit is wel een als-dan, maar geen hypothese: "Dus als wij minder koeien nemen, en ze elders meer koeien nodig hebben om die melk te leveren, en met minder goed gras en ander voer, des te slechter gaat het op de wereld per eenheid product." Dit is een veronderstelling, die niet klopt. Zelfs in het wegduiken van je ongefundeerde meningen ben je niet goed.

dirk den boer
dirk den boer29 mei 2023 - 15:16

Ik zoog dat niet uit mijn duim, vdbemt, het is leerstof in Wageningen. En als je ook eens in de wetenschappelijke literatuur erover duikt, evt via Google (voor jou veel te hoog gegrepen, gezien ook je taalfouten steeds weer,), zou je zien dat het niet zomaar een ideetje is.

vdbemt
vdbemt29 mei 2023 - 20:10

@Dirk. We zijn hier aan het strijden om de interpretatie van een stukje tekst. Dat mag dan leerstof in Wageningen zijn, wij interpreteren dat kennelijk anders. Uit andere reacties haal ik op dat we niet zo heel verschillend denken over de intensieve veeteelt en vooral de effecten daarvan.

dirk den boer
dirk den boer30 mei 2023 - 15:25

Dat is mooi gezegd, vdbemt, dat waardeer ik....

marleenvanh
marleenvanh26 mei 2023 - 6:19

M.b.t. de laatste alinea. Een andere baan, lijkt mij het beste. Indachtig dat (vooral vee-)boeren er altijd zo prat op willen gaan dat ze 'voor ons eten zorgen' en er hele prima nieuwe ontwikkelingen zijn in de productie van plantaardig voedsel, wat toch ECHT de toekomst is......

13 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 11:57

'Een andere baan' Dan ken je dus geen boeren.

DaanOuwens
DaanOuwens26 mei 2023 - 15:12

@ GeenProbleem Jij schrijft: Dan ken je dus geen boeren. Dat is ook niet relevant. Ook boeren maken deel uit van een samenleving waarin mensen soms een andere baan moeten zoeken. En ook zijzelf. Dat ze niet willen is niet relevant, ze zullen moeten. En dat overkomt in Nederland alleen al jaarlijks vele tienduizenden mensen.

VeganHarrie
VeganHarrie26 mei 2023 - 16:57

Want plantaardig voedsel heb je geen boeren voor nodig?

GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 18:06

@daanouwens 'Dat ze niet willen is niet relevant, ze zullen moeten. ' Nee hoor, dat gaat geen enkel kabinet voorelkaar krijgen.

vdbemt
vdbemt26 mei 2023 - 20:52

@GeenProbleem. Jij kent dus wel boeren (?????) Vertel eens waarom het voor boeren absoluut onmogelijk is aan een andere baan te beginnen. Zijn ze te stom? Kunnen ze niet leren? Kunnen ze niet rekenen? Zijn ze onhandig? Ik heb niet dat idee. Ik ben echt heel benieuwd waarom.

DaanOuwens
DaanOuwens27 mei 2023 - 6:26

@ GeenProbleem Jij schrijft: Nee hoor, dat gaat geen enkel kabinet voorelkaar krijgen. Dat denk ik wel, zeker een deel van hen. Maar mocht het inderdaad niet lukken en die kans bestaat dan is aangetoond dat de democratie en rechtstaat niet functioneert zoals die zo moeten functioneren. En dan is ook voor andere groepen geen enkele reden meer om zich zelf in te houden om hun gelijk af te dwingen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2023 - 14:09

Natuurlijk is het in principe mogelijk van baan te veranderen maar niet voor de 50/60plussers. Dat was vroeger niet anders.

dirk den boer
dirk den boer27 mei 2023 - 15:26

Pas op voor die veeboeren hoor, ik ken ze, heb vaak geneoeg met ze aan tafel gezeten, maar ben er zelf geen dus. Het zijn geen kippen of vrkensboeren, ze zijn verknocht aan dat vee, en de dieren die ze door de jaren heen hebben gefokt, tot mijn welgenoegen of satanisch plezier las ik in de krant dat de vluchtende veeboeren in het oude Jougoslavie hun beste melkkoe hoger schatten dan hun eigen vrouw, ja zo gaat het in hun milieu. Volgens mij hebben de Friese en Brabantse veehouders meer gemeen met de veehoudende nomaden in Kenia en Ethiopie dan met de nederlandse stedelingen. Vee is iets heel aparts dus, niet te begrijpen of te omvatten door mensen als jij en ik.....

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:40

Vergeet ook niet dat koeien het over het algemeen veel beter hebben dan die arme varkens en kippen, zelfs dus nog in NL (waar we vanwege goedkoopte alles aan ons laars lappen).

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:54

En dat snapt niemand in de randstad natuurlijk, hoe zou dat ook kunnen? verschillende werelden,ondanks Boer zoekt Vrouw.....

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 15:37

Ja, iedereen hier denkt natuurlijk weer dat ik zit te overdrijven, maar het is dus echt zo, vraag het prof JD vd Ploeg anders maar.....waar hij het over de zgn "koeienboer" heeft....

vdbemt
vdbemt28 mei 2023 - 15:40

@Dirk. Dat we voor een aantal veeboeren moeten oppassen, hebben deze wel duidelijk gemaakt. Dat wil zeggen dat ze niet iets anders WILLEN. Het zegt niet dat ze niet iets anders zouden KUNNEN. Het zegt zeker niet dat ze daarom maar hun zin moeten krijgen.

dirk den boer
dirk den boer29 mei 2023 - 8:04

Gisteren in Boerderij in Europa van Yvon weer mooie discussie erover. Op de boerderij van 2 broers dielandbouw en natuurbeheer mooi mixen met behulp van 200 Longhorns, een oud en aangepast ras dat geen krchtvoer nodig heeft. Yvon" maar ga we de wereld daarmee voeden?" . Alsof dat zou moeen, waar komt dat toch vandaan? Nou zijn we van dat kolonialisme af, en gaat het hier gewoon door, wij spoonfeeding de globe, alsof ze dat niet zelf zouden kunnen, landbouw en veeteelt is het simpelste wat er is, iets wat we ieder op eigen manier al millennia doen. God bewaar me als ze dat over de hele wereld op nzr manier gaan willen doen (geen loze vrees, vrees ik)

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 mei 2023 - 19:55

Zag net het bericht langskomen dat Zuid Afrika meer kolen gaat gebruiken om zijn energie voorziening stabieler te maken. En zo gaat dat ook in Pakistan, China en India. En wij ons in Europa druk maken over een paar koeien.

10 Reacties
Loet Smit
Loet Smit25 mei 2023 - 20:05

Offtopic, whataboutisme.

Zandb
Zandb26 mei 2023 - 6:22

A little bit of sunshine Ik ben altijd benieuw hoe iemand, die zo redeneert, problemen wil oplossen. U niet?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 mei 2023 - 6:40

@Loet, nee hoor, gaat gewoon over hetzelfde onderwerp, opwarming. @Zandb, er worden geen problemen opgelost. Zolang de wereldconsumptie stijgt heeft het weghalen van koeien in Europa geen effect. Voor elke koe die hier verdwijnt, komt er eentje buiten Europa bij. Buiten Europa wordt er overigens minder naar reductie van methaanuitstoot gekeken, en zal er netto meer methaan uitgestoten worden. Problemen moeten mondiaal opgelost worden, niet lokaal in Europa om aan een paar cijfertjes te voldoen. De grote vissen zijn niet te vangen in Europa, en zolang we dat niet doorhebben, wordt het probleem alleen maar erger.

DaanOuwens
DaanOuwens26 mei 2023 - 9:08

@ A little bit of sunshine Jij schrijft: Voor elke koe die hier verdwijnt, komt er eentje buiten Europa bij. Nee dat is niet het geval. Probeer dat maar eens te bewijzen. Het mondiale aantal koeien staat los van het aantal in Europa. En: Problemen moeten mondiaal opgelost worden, niet lokaal in Europa om aan een paar cijfertjes te voldoen. De grote vissen zijn niet te vangen in Europa, Dit probleem wordt niet mondiaal opgelost. Het is een onmogelijke claim om te eisen dat tegelijk iedereen op de wereld maatregelen neemt. Pas als de grootste vervuilers, zoals Europa dus, stappen zetten zullen anderen volgen. Of zullen er argumenten zijn om van anderen te eisen om te volgen. Je hele betoog is gebaseerd op de wens om niets te doen. En het idee dat dit tot een wenselijke situatie leidt. Dat is niet het geval jouw manier van denken leidt op termijn tot enorme mondiale milieu schade, klimaatverandering en vluchtelingen stromen. Ik neem maar aan dat je dat best weet en van mening bent dat het niet jouw zorg is

Karingin
Karingin26 mei 2023 - 9:33

Zand: Dat wil zo iemand dus niet, die wil juist lekker blijven doen wat ie altijd doet, ook al is dat niet zo best voor zijn omgeving

Loet Smit
Loet Smit26 mei 2023 - 9:52

@sunshine nee hoor, gewoon over kolen in in Z-Afrika beginnen terwijl het over koeien in Frankrijk gaat. Off-topic, whataboutisme dus.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 mei 2023 - 10:27

@karingin, 'zo iemand' heeft al flink geïnvesteerd in z'n huis, en gaat er dit jaar ook nog eens tienduizenden euro's tegenaan gooien (kozijnen / glas). "zo iemand" eet ook bewust minder vlees en zuivel, en probeert te consuminderen. Lekker makkelijk iemand weg te zetten als "zo iemand". Alleen is deze "zo iemand" realistisch genoeg om te zien dat hij een uitzondering is, dat de consumptie en uitstoot mondiaal nog steeds stijgt. En dat gaat niet veranderen totdat we de grote vissen aanpassen. @Daan, de invloed van Europa is niet zo heel groot. En binnen Europa daalt de vlees en zuivelconsumptie niet. Het is dus redelijk makkelijk aan te tonen dat als koeien verdwijnen in Nederland of Frankrijk ze ergens elders (Oost-Europa, Oekraïne) terugkomen. "van mening bent dat het niet jouw zorg is", nee dus, maar de grote vissen zitten gewoon niet in Europa. En de rest van de wereld lacht gewoon om onze 'voorbeeldfunctie' net als om onze andere 'westerse waarden'.

DaanOuwens
DaanOuwens26 mei 2023 - 15:19

@ A little bit of sunshine Jij schrijft: Het is dus redelijk makkelijk aan te tonen dat als koeien verdwijnen in Nederland of Frankrijk ze ergens elders (Oost-Europa, Oekraïne) terugkomen. Probeer dat nou eens aan te tonen in plaats van dit soort ongefundeerde uitspraken te doen. En: maar de grote vissen zitten gewoon niet in Europa. Het aandeel in vervuiling door Europa is groter dan Afrika of Zuid Amerika. De grote vissen zitten wel hier. En als je dit soort loze kreten opschrijft probeer ze dan eens te onderbouwen. En: En de rest van de wereld lacht gewoon om onze 'voorbeeldfunctie' net als om onze andere 'westerse waarden'. Nee dat doet de rest van de wereld niet. Zelfs China werkt aan het terugdringen van uitstoot. Dat soort mondiale akkoorden worden niet lachend afgesloten. Het kan best zo zijn dat bijvoorbeeld mensen in India lachen om jouw westerse waarden. Die van jou zijn die van mij ook niet. Maar er is mondiaal wel het inzicht dat het anders moet. Het probleem zit echt bij mensen zoals jij. En inderdaad dat soort lui zijn er in India ook.

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 mei 2023 - 0:58

Die kolen zijn wel relevant, maar een indirect voorbeeldje of twee uit miljoenen telt niet bepaalt zwaar. Je toont darbij niet aan dat men daar of elders niet beter zouden moeten doen op deze of juist andere manieren. Je kan niet verwachten dat de wereld perfect is voordat je het plaatselijk gaat verbeteren. Inter alia. De regering doet hier weinig aan het aantal koeien verkleinen behalve de boeren als groep opteroeren. Er is geen plan of regering of uitvoer. Alleen maar jaren van rotzooi makerij. Dat is nog los van de vraag of er word geaast op boeren land voor industrie en woningbouw voor NOG meer consumenten en produceerders van stikstof. Ik vind het prima als er wat natuur terug komt en wat vervuiling verdwijnt en wat minder dieren worden mishandelt. Maar daar vertrouw ik de regererende partijen niet op zonder dat er een plan en uitvoering is die daar bijhoort. Ik wil wel hopen, maar niet zonder voldoende aangetoonde aanlijding daarvoor, zo gelovig ben ik niet.

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 14:43

Helemaal mee eens, little bit, maar Daan bedoelt het wel goed natuurlijk....

dirk den boer
dirk den boer25 mei 2023 - 19:32

Een (wild) hert stoot per kg meer methaan uit dan een koe, maar ja, de globale koeienmassa is vele malen meer dan die van die paar hertjes en andere wilde dieren. Waarom zoveel koeien? Want ook elders is dat aantal schrikbarend, ongeveer 1 koe op 7 inwoners (net iets meer dus dan bij ons waar het 1 op 5 is, maar wij zijn dan ook een grasrijk land). ' De meeste van die koeien produceren heel weinig vlees en melk omdat ze extensief gehouden worden, of zomaar wat rondslenteren op straat zoals in India, dus heel veel methaan uitstoten tegen weinig product. Waarom zoveel (merendeels improductieve) koeien eigenlijk, in zowel rijke en arme landen? Wie het weet mag het zeggen

3 Reacties
Loet Smit
Loet Smit25 mei 2023 - 20:06

"Een (wild) hert stoot per kg meer methaan uit dan een koe." Flauwekul.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mei 2023 - 7:56

Het zijn vooral herkauwers zoals koeien, geiten en schapen die methaan produceren. Herten enzo dus ook. Maar als het om reduceren gaat dan zal het eerst maar eens beginnen met koeien het meeste effect sorteren..

VeganHarrie
VeganHarrie26 mei 2023 - 16:59

@Loet Klopt wel aardig, koeien worden vetgemest met krachtvoer, dat geeft een stuk meer uitstoot dan wilde dieren die doorgaans veel minder eten bij elkaar weten te scharrelen.

Adaestuo
Adaestuo25 mei 2023 - 19:16

En dan te bedenken dat we met een te hoge vleesconsumptie - inclusief de ecologische en medische gevolgen daarvan - zitten opgescheept omdat vlees halverwege jaren vijftig met veel bombarie werd gepresenteerd als een bijzonder snelle dus makkelijk te bereiden onderdeel van het avondeten en het daardoor vrijwel gelijktijdig ook massaal zijn weg naar de boterham wist te vinden. Nu hoor je mensen zeggen dat het al eeuwenlang een onderdeel van het dagelijkse menu is, terwijl dat historisch aantoonbaar niet waar blijkt te zijn. Het leuke aan vleesconsumptie is dat het nu in een rap tempo een van de vele contradicties van het kapitalisme genadeloos blootlegt: kapitalisme heeft als argument dat het schaarste wil/kan overstijgen, maar door de vleesindustrie en alle daar op aansluitende bedrijfstakken wordt dusdanig roofbouw gepleegd dat daardoor schaarste overal ter wereld inmiddels al bijna het meest in het oog springende eindproduct is.

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer25 mei 2023 - 19:57

Er is zelfs vaak een taboe op het eten van rundvlees, zoals in India, of een andere goede reden om het rund niet te slachten (want levert trekkracht en melk op, in levende staat). Rundvlees staat pas sinds kort algemeen op het menu in de wereld, het is een van de minst efficiente manieren van eiwitproduktie (vergeleken met kip en varken).

dirk den boer
dirk den boer27 mei 2023 - 12:19

En het is met rundvlees l net als met suiker: we kunnen best zonder, en hebben dat tot op 300 jr geleden ook gedaan (dus anders dan met graan en vruchten, rundvlees tot 100 jr geleden heel klein deel van het pakket). Maar de suikerproduktie en dat rundvlees pasten prima in een maatschappij waar iedereen comfort, luxe en status wenst te hebben. Lees vandaag in de NRC over die suiker, verschrikkelijk, kan daar niets aan gedaan worden? Zelfde geldt dan voor al die miljard koeien op de wereld, ze schijten en boeren methaan uit bij het leven, terwijl het voor de wereldvoedselsituatie vrijwel niets toevoegt, in tegendeel, je hebt er relatief veel grond voor nodig....

tempest
tempest25 mei 2023 - 18:13

Vanuit het opwarmen van de aarde bekeken is dit totaal krankzinnig. Er is nog altijd honger in de wereld, we produceren dus juist NIET genoeg voedsel. Dit is de eerste levensbehoefte! Pas als je alle andere niet-noodzakelijke uitstoot hebt gereduceerd, dan kom je hieraan. Als je honger niet de wereld uitkrijgt, krijg je mensen niet mee met een energie-transitie, want in die situatie is een mens in overlevings-stand en maakt de toekomst voor jou geen bal meer uit, dan gaat om het nu. En uiteraard kan je efficiënter voedsel willen produceren, maar dat is een veel complexere vraag dan alleen "minder vlees". Dus als je alle kansen op CO2-uitstoot reductie wil ruïneren, dan is dit de manier. Uiteraard kan je minder vee willen vanwege de behandeling van dieren of vanwege de plaatselijk gevolgen van stikstof voor de natuur, maar vanwege de opwarming van de aarde is het echt niet slim.

6 Reacties
Leovana
Leovana25 mei 2023 - 19:55

Beste Tempest, Grote flauwekul, als je honger de wereld uit wilt hebben dan moet je de 25 kg voedsel die nodig is om 1 kg biefstuk te krijgen als plantaardig voedsel voor humaan voedsel gebruiken. Buiten dat is rundvlees alleen weggelegd voor de meer welgestelde mens. Dat is door kapitalisme zo bepaalt. Ook "efficiënt" voedsel produceren heeft in veel opzichten zn langste tijd gehad. Denk aan de cocktails van bestrijdingsmiddelen die vooral in oppervlakte water terug te vinden zijn. Ook de schrikbarende afname van insecten is grotendeels toe te schrijven aan bestrijdingsmiddelen. De grootste slachtoffers van de opwarming weten waarschijnlijk niet eens wat " energie transitie" is. Ze hebben er slechts in zeer geringe mate,of helemaal niet aan bijgedragen. De Fransen hebben dus wel een belangrijk punt

dirk den boer
dirk den boer25 mei 2023 - 20:09

Het stomste wat je kunt doen om honger te beatrijden is meer koeien houden , en gebeurt daarom ook nergens, koeien houd je voor de lekkere trek, of om status (Brazilie, Afrika, de nomaden met hun reusachtige kuddes die ze houden om een vrouw te kopen). Voor een koe heb je 10x meer grond nodig voor een onsje vlees dan voor kip of varken. Dus gooit die niet op de grote hoop aub. Ook aardig; een kapitalist is van oudsher een man met veel capita vee, als je vee had was je rijk, en werd je steeds rijker door de kalfjes die er jaarlijks bijkwamen.....

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 mei 2023 - 4:44

"Er is nog altijd honger in de wereld, we produceren dus juist NIET genoeg voedsel" Jawel, veel meer zelfs, alleen het komt niet bij armere mensen aan. Een vrije markt stapelt winst. Niet gelijkheid. Je zou de nodigheid om voor transitie te organiseren dus als kans kunnen gebruiken om een socialer bestand erbij te doen zodat het risico op lijden vermindert en de transitie te aanvaarden is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 mei 2023 - 9:48

[koeien houd je voor de lekkere trek]. Ander vee natuurlijk ook maar kippen met name kun je houden op restjes .

VeganHarrie
VeganHarrie26 mei 2023 - 17:00

Honger in de wereld is meer een logistiek probleem dan een productieprobleem.

dirk den boer
dirk den boer28 mei 2023 - 15:23

Klopt Vegan, en dat gold zelfs voor onze eigen hngerwinter in 1944, de laatste hopenlijk, maar je weet nooit, want in Oekraine staat weer een potje op het vuur, beseffen we dat wel? Ik vrees van niet dus....

Pater
Pater25 mei 2023 - 17:57

Dar illustreert temeer de NL-problemen.

KritischKijken
KritischKijken25 mei 2023 - 17:55

Volgende stap is, in nog meer landen nemen ze van die ridicule stappen en dan Europa weer alles importeren, en worden we weer afhankelijk. Nie wieder hunger In Europa, was t toch na WO2?

11 Reacties
Loet Smit
Loet Smit25 mei 2023 - 18:28

Want wanneer je ongeveer genoeg gaat produceren voor de behoefte van je inwoners, en niet meer, dan krijg je natuurlijk 'honger'.

GeenProbleem
GeenProbleem25 mei 2023 - 18:36

Uit het oog uit het hart.

Pindaklaas
Pindaklaas25 mei 2023 - 18:41

Nederland exporteert het gros. Wat er aan vee overblijft nadat de veestapel is gekrompen, is genoeg om zelfvoorzienend te zijn.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine25 mei 2023 - 19:54

@Pindaklaas, "Nederland exporteert het gros", naar onze buurlanden, binnen Europa dus. @Loet, wij hebben niet genoeg landbouwgrond om voldoende te produceren voor onze 18 miljoen inwoners (zelfs zonder vleesconsumptie). Dus als iedereen alleen voor zichzelf gaat produceren hebben we inderdaad 'honger'.

Loet Smit
Loet Smit25 mei 2023 - 20:13

@sunshine: je reinste onzin beweert u. Het ging hier om de "vleesbehoefte". En dan is ongeveer produceren voor het aantal inwoners voldoende, en krijg je geen 'honger'. U vertroebelt dit door van het onderwerp te springen naar de teelt van gewassen voor menselijke consumptie in ons land, denkt u zo de vleesexport te kunnen rechtvaardigen? Dat laatste heeft hekemaal niets met "voldoende of onvoldoende landbouwgrond" te maken. Verder is het onwaar dat NL onvoldoende landbouwgrond zou hebben, maar dat is dus een andere discussie.

LaBou
LaBou 25 mei 2023 - 21:15

"wij hebben niet genoeg landbouwgrond om voldoende te produceren voor onze 18 miljoen inwoners > Het merendeel van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de teelt van veevoer, industriegrondstoffen en sierbloementeelt. Naar verhouding wordt er maar een klein deel gebruikt voor directe voedselproductie. Niet voor niets is het merendeel van ons voedsel inmiddels afkomstig uit niet-eu landen

Karingin
Karingin26 mei 2023 - 7:35

Halve waarheden, verdraaingen, flagrante leugens, stropoppen, whataboutisms, je ziet ze hier dagelijks voorbij komen bij sommige reageerders. Omdat ze zo verknocht zijn aan het leven uit de jaren '50

GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 11:58

@karingin 'Omdat ze zo verknocht zijn aan het leven uit de jaren '50' Maar we willen wel de natuur 'herstellen'? Dan vraag ik me af: wat is 'herstellen'? Is dat naar het niveau van 1900? Toen er nog 5 miljoen mensen in Nederland woonde?

GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 11:59

@karingin 'Halve waarheden, verdraaingen, flagrante leugens, stropoppen, whataboutisms, je ziet ze hier dagelijks voorbij komen bij sommige reageerders' Overigens ben jij wel de laatste die hier mensen de maat mag nemen.

DaanOuwens
DaanOuwens26 mei 2023 - 15:28

@ GeenProbleem Jij schrijft: Overigens ben jij wel de laatste die hier mensen de maat mag nemen. Hier maak je in 1 zinnetje nogal wat missers. 1. Dit is een linkse site en karingin schrijft vanuit een linkse visie, dus zij doet niet anders dan een visie verwoorden vanuit de identiteit van de website. 2. Zij neemt niet de maat maar kwalificeert een inbreng als Halve waarheden, verdraaingen ...... enzo. En verwijst daar ook naar. Kortom ze neemt niet de maat maar verwijst naar feiten. En doet dat heel concreet naar de inbreng van KritischKijken 3. Je levert zelf geen enkele argumentatie bij het verwijt naar karingin en neemt wel haar de maat. 4. Je schrijft op deze website met grote frequentie stukjes vanuit een zeer rechtse zelfs extreem rechtse visie. Je wordt wel aangesproken maar verder wel toegelaten. Is er een website gebaseerd op jouw opvattingen waar linkse mensen zoals karingin welkom zijn? Het antwoord is nee. Ik geef je in overweging jezelf eens de maat te nemen. Enige reflectie zou namelijk zinnig zijn.

VeganHarrie
VeganHarrie26 mei 2023 - 17:02

Dat is inderdaad wel het risico dat je bij een slecht oogstjaar ineens honger hebt. Daarnaast is het ua uitstoot ook idioot om al dat voedsel de wereld over te slepen, ondanks dat vervoer per megadieselschip per kilo weinig kost.

Rechtse   Bal
Rechtse Bal25 mei 2023 - 17:17

Frankrijk glimlacht (qui rit) om dit soort vergelijkingen en regeltje en drinken er geen slok minder wijn door. EU ? haha ... spreek dat maar eens uit op zn Frans dan weet je precies het gevoel.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer25 mei 2023 - 19:51

Is het Frankrijk qui rit, of la vache herself, zoals we op het ronde doosje smeerkaas kunnen lezen??

Mathijsco
Mathijsco25 mei 2023 - 16:01

Tja, de Fransen. No way dat ze zich eraan gaan houden trouwens. Ze hebben simpelweg een TE grote vinger in de pap in de EU. Daar waar Nederland -als grootste netto betaler- zich door VVD, D66. en Groenlinks maar wat graag laat 'afbeulen' in ruil voor een paar baantjes. De envelope ligt er al, en men reikt zelf het leren pakje en de zweep aan.

6 Reacties
MG1968-2
MG1968-225 mei 2023 - 17:13

Ik stel de vraag nogmaals. Je bent telkens duidelijk in wat je niet wil. Rutte, D66, GroenLinks en PvdA maar spreekt je nooit uit waar je hart wel sneller van gaat kloppen. Ik besef dat zonder deze partijen alleen over klein rechts kan worden geformeerd (al dan niet samen met de SP). En hoewel je je er nooit over uitspreekt lijkt dat dan ook je logische doel te zijn. Over (klein) rechts. Is dat zo? En indien niet hoe zie jij de (algemene) richting waarin je zelf graag ziet dat Nederland zich ontwikkelt?

Pater
Pater25 mei 2023 - 18:00

@Mathijsco Het is je kennelijk niet opgevallen, maar dit is niet wat de EU zegt maar de Fransen zelf, moeilijk over het hoofd te zien. Tenzij je de waarheid liever niet wilt weten natuurlijk.

Karingin
Karingin26 mei 2023 - 6:33

Oh please, ten 1e heeft Nederland óók een hele dikke vinger in de pap - denk maar aan al die uitzonderingen op EU-regelgeving die we hebben bedongen en ons áltijd na een paar jaar opbreken - en daarnaast zijn we qua afdracht vs. subsidie, maar de economische voordelen zijn véél groter: "n 2022 publiceerde het CPB een studie over de opbrengsten van de interne markt voor de Nederlandse economie. Daaruit bleek dat de handelsbaten van de EU 3,1% van het Nederlands bbp bedragen. 80% van die handelsbaten komen voort uit de vrijhandel van de interne markt. Nederland is daarmee met zijn kleine en open economie een van de grootste profiteurs van de interne markt binnen Europa." https://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/nederlandse_afdrachten_aan_de_eu Dus hou op met die bull shit!

GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 11:59

@karingin Dus wil je zeggen dat we niet mogen zeuren over het feit dat de zuidelijke landen er structureel een zooitje van maken?

DaanOuwens
DaanOuwens27 mei 2023 - 6:31

@ GeenProbleem Jij schrijft: Dus wil je zeggen dat we niet mogen zeuren over het feit dat de zuidelijke landen er structureel een zooitje van maken? Karingin laat in haar reactie zien dat Nederland er structureel een zooitje van maakt. En levert een prima onderbouwing. Jij komt niet verder dat zonder enig argumentatie en onderbouwing te beweren dat alle zuidelijke landen er een zooitje van maken. Nog los van het feit dat dit extreme en ongenuanceerde teksten zijn getuigd het ook van nogal weinig niveau om je op een dergelijke manier in een discussie te mengen.

Mathijsco
Mathijsco29 mei 2023 - 12:29

@Karingin, u geloofd in gecreëerde werkelijkheden. Ik zou zeggen, ga een keuken kopen bij Mandemakers. Die zijn daar meesters in. En dan mag u nog 'afdingen' op de kunstmatig opgehoogde prijs ook.