Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Frankrijk en Duitsland moeten federatie vormen om Europees nationalisme tegen te gaan'

  •  
15-09-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50263160487_15a7cdc794_o

© cc-foto: Bundesregierung https://flic.kr/p/2jzzQti

De zetel van Frankrijk in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties moet duidelijker de Europese belangen gaan verdedigen. Daarom moeten Frankrijk en Duitsland samen een ‘progressieve federatie’ vormen. Door beide landen verder met elkaar te integreren, wordt een voorbeeld gegeven aan de andere lidstaten van de EU. Dat gewaagde plan ontvouwen Daniel Cohn-Bendit, Frans voorman van de groenlinkse beweging in Europa en de Duitse academicus Claus Leggewie in dagblad Le Monde.
“Europa dreigt momenteel uiteen te vallen in verschillende delen”, schrijven de twee auteurs die vinden dat de verschillen tussen de “vijf zuinige leden [de noordelijke landen, geleid door Nederland, die hameren op begrotingsdiscipline], de nationalisten van de Visegrad-groep [Polen, Hongarije en andere landen in het voormalige Oostblok], de “Club Med” met een zware schuldenlast [Zuid-Europese landen] ” een sterkere band tussen Parijs-Berlijn noodzakelijk maken. De twee leidende landen van de Unie kunnen zo duidelijker een koers voor de EU aangeven.
“In plaats van de Europese depressie te verergeren, moeten we de sprong naar voren wagen door vergaande plannen te ontwikkelen, die passen in de context van het Verdrag van Aken en het plan van aanpak voor de crisis van de Europese Unie zoals voorgesteld door Angela Merkel en Emmanuel Macron. De echte vooruitgang die in 2019 en 2020 is geboekt moet beschermd worden tegen de fundamentalisten van de nationale soevereiniteit.”
Het duo pleit laat er geen gras over groeien en pleit voor “een nieuw type confederatie, niet als uitdrukking van nobele idealen, maar als het logische gevolg van de gemeenschappelijke inspanningen van instellingen, het maatschappelijk middenveld en de cultuur om de twee samenlevingen sinds 1945 verregaand van elkaar te laten profiteren.”
Volgens Cohn-Bendit, die wereldberoemd werd als studentenleider tijdens Parijse opstand van mei ’68, vormt “de intense samenwerking en uitwisselingen tussen Fransen en Duitsers in de wereld van werk, vrije tijd en culturele verhoudingen” een van de fundamenten voor een dergelijk samengaan van beide landen. De twee erkennen dat er een lange weg te gaan is eer het zover zal zijn maar wijzen er op dat de aanpak van de klimaatcrisis en het natuurbehoud nu al alleen grensoverschrijdend uitgevoerd kan worden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (56)

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 sep. 2020 - 16:16

Persoonlijk heb ik meer het gevoel dat het andersom is. Ik heb het gevoel dat de Parijs-Berlijn as de rest van de EU lidstaten de stang op jaagt. Hoe harder deze twee landen gas geven des te harder de andere landen op de rem duwen. Oost-Europa wil geen migranten, Noord-Europa wil niet overal voor betalen en Zuid-Europa heeft steeds meer het gevoel dat het ecnomische aspect van de EU niet voor iedereen even gunstig uitgepakt heeft. Persoonlijk denk ik ook dat Merkel wel eens de laatste druppel geweest kon zijn die leidde tot de Brexit. Als het zo doorgaat dan zie ik de Frans Duitse as eerder als bedreiging dan redding van de EU.

Willem D2
Willem D216 sep. 2020 - 14:52

Frankrijk is alleen maar pro EU als ze er zelf beter van worden. Sinds Napoleon weten we dat Frans belang niet altijd Nederlands belang is.

[verwijderd]
[verwijderd]16 sep. 2020 - 14:12

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 sep. 2020 - 16:17

Ook steeds meer Duitsers hebben de buik vol van Merkel. Merkel lijkt voornamelijk op haar persoonlijke gevoel en moreel te regeren in plaats van 'de' Duitse belangen.

GoudenBergen
GoudenBergen16 sep. 2020 - 13:53

Het zal heel lastig zijn om dit voor elkaar te krijgen. De tendens is juist centrifugaal. Het aantal onafhankelijke staten is de afgelopen eeuw sterk toegenomen. Europa telde in 1914 slechts 18 onafhankelijke staten, waaronder drie keizerrijken: Oostenrijk-Hongarije, Rusland en het Ottomaanse Rijk. De keizerrijken zijn in 1918 uit elkaar gevallen en die trend heeft zich voortgezet, Nu zijn er meer dan 50 onafhankelijke landen. Daarnaast zijn er gebieden zoals Catalunya en Schotland, die staan te trappelen om onafhankelijk te worden. Een betere optie is de EU opsplitsen in drie blokken, met ieder een eigen valuta. Vrij verkeer van goederen en diensten tussen de blokken blijft gewoon bestaan. Ook kan er samengewerkt worden op blokoverstijgende terreinen als buitenlandse politiek, defensie, misdaadbestrijding, buiten-EU-handel etc.

2 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman16 sep. 2020 - 15:34

Goude Bergen - uw oplossing zou veel van mijn bezwaren tegen die EU wegnemen. Maar er is een oppermachtige tegenstander met diepe zakken: de commissie.

GoudenBergen
GoudenBergen16 sep. 2020 - 20:16

@Frans Mensen die de ideeën van Daniel Cohn-Bendit,en Claus Leggewie steunen doen dat om ideologische redenen. Ze hebben niet in de gaten dat Duitsland een maatje te groot is voor Europa en daarom een gevaarlijk land blijft. De Fransen zijn zo chauvinistisch als de neten en hebben alleen hun eigen belang op het oog.

TwoTone
TwoTone16 sep. 2020 - 12:38

Heeft de kiezer nog hier iets over te vertellen ? Laat ze in Brussel eerst eens goed doen waar ze wél democratisch mandaat voor hebben.

Norsemen
Norsemen16 sep. 2020 - 12:36

Zou het voor de mensen die helemaal niets met het huidige kabinet hebben nog erger zijn als Rutte geen Nederlander zou zijn maar een Duitser? Het zou mij persoonlijk weinig kunnen schelen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop16 sep. 2020 - 12:01

Het is maar wat je progressief noemt

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman16 sep. 2020 - 15:36

Jarenlang heeft d66 zich getooid met "progressief". Ik zou zeggen, kijk naar hoe dat is uitgewerkt.

Leontrotsky
Leontrotsky16 sep. 2020 - 11:38

Ik sta hier helemaal achter, heb dit in vele reacties reeds uitgelegd. Een grote rol en leidinggevende rol van Duitsland en Frankrijk die een samensmelting moeten realiseren waarin beide landen één land worden zal resulteren in: Een heel sterk land dat éénderde van de EU bevolking zal herbergen en 40% van het BNP van de EU realiseert. Als het nieuwe Frankduitsrijk kan dit land een diepe unie afdwingen voor alle EU landen.

3 Reacties
Tante Truus
Tante Truus16 sep. 2020 - 14:42

@Tal Een vierde rijk met een sterke Duitser ( en Fransoos) aan het roer; not my cup of tea

Frans Kwakman
Frans Kwakman16 sep. 2020 - 15:37

Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen!

Tampert
Tampert16 sep. 2020 - 16:25

Precies, en dat machtsblok zal dan wel even bepalen hoeveel geld wij als Nederland naar dat machtsblok jaarlijks zullen overmaken. Over my dead body!

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen16 sep. 2020 - 11:37

Al een paar keer aan gerefereerd en hierbij nogmaals voor de geïnteresseerden een leestip: 'Cauldron' van Larry Bond. Een technothriller uit 1997 met een toentertijd zeer vergezocht scenario over een Frans- Duitse as die Europa onder de knoet brengt...een scenario dat inmiddels steeds minder fictief lijkt te worden. Zorgwekkend.

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen16 sep. 2020 - 13:55

Fictie wordt werkelijkheid. Wat Duitsland in twee Wereldoorlogen niet lukte, zou zomaar werkelijkheid kunnen worden.

Mostafa
Mostafa16 sep. 2020 - 11:23

Wat ? de Chinees buiging als nieuwe groet norm in Europa ? Nee, liever een elloboog groet.l

Ivan61
Ivan6116 sep. 2020 - 10:25

Ik ben in zo een gedwongen unie geboren en groot geworden. De naam was SFRJ. Te grote verschillen die werden weg gezwegen. Valse voorstelling van werkelijkheid en als jij tegen was moest je brommen. Frankrijk zou eerst eigen nationalisme en sociale ongelijkheid moet aanpakken. Met andere woorden maak eerst je eigen huis schoon voordat jij andere lastig valt met deze onzin. EU moet economische unie blijven en nooit politieke.

Rode druppel
Rode druppel16 sep. 2020 - 8:12

Gaat nooit gebeuren. Dat de EU ( niet Europa ) uiteen dreigt te vallen is eigen schuld. Gezamenlijke munt is daar mede oorzaak van. Pak die financiele sector eens aan. Maar ga door met dromen, dromen zijn bedrog.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 sep. 2020 - 7:16

Om het te vervangen door Europees nationalisme!

Buitenstaander
Buitenstaander16 sep. 2020 - 7:14

Het zou een 'doorbraak' zijn als Frankrijk een federeratie vormt om (eigen) nationalisme tegen te gaan :-) Volgens mij was voor hen Europa altijd bedoeld als Frans-Europa, en deze federatie lijkt mij meer de 'oplossing' om de 'lastige' 7 in te binden en Duitsland in te palmen ten faveure van Z- Europa. Ben benieuwd naar de uitwerking....want dat 'geintje' met die dwarsliggers tav de Zuid Europese (Franse) financiele steun en Eurobonds moeten we natuurlijk niet meer hebben...

Rugleuning
Rugleuning16 sep. 2020 - 7:07

Goed om te zien dat het het megalomane EU project, zoals verwacht, op het punt van instorten staat. De verdeeldheid en verschil in belangen wordt met de dag duidelijker. Ik geef t nog een jaar of 5.

Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:05

Het idee van een confederatie is niet zo revolutionaire, het bestaat al langer. In België is het N-VA die het bepleit. Maar dan stuit op verzet, want anderen zien confederalisme als een splijtzwam. Confederalisme kun je niet opleggen, maar geduldig afwachten en niet noemen. Ten slotte zal het wel duidelijk worden dat iedereen meer baat heeft bij l'union fait la force dan bij l'enfer c'est les autres. Er zal nog wel water door de Theems stromen, maar uiteindelijk wordt de zee bereikt. Zij die vast geloven haasten zich het minst. De as Parijs Berlijn is er, ook na Kohl en Mitterrand en wordt steeds hechter. Steeds meer mensen ontdekken dat Merkel uitschelden primitief is. Dat het niet zo zeer gaat om emoties maar om haar krachtige persoonlijkheid als de moeder en de leider van Europa. Zo wordt een cynische scheldnaam een erenaam. Houdt op met cynisme en polarisatie en denk aan je uiteindelijk eigen baten. ..

2e kans
2e kans16 sep. 2020 - 5:56

De echte vooruitgang die in 2019 en 2020 is geboekt moet beschermd worden tegen de fundamentalisten van de nationale soevereiniteit.” Ah, dus Hup Holland Hup mag niet meer van de Fransman...

3 Reacties
LaBou
LaBou 16 sep. 2020 - 7:27

Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met holland.

Libertain
Libertain16 sep. 2020 - 7:48

("Ah, dus Hup Holland Hup mag niet meer van de Fransman…") Van de Franse vrouw Marine le Pen mag dat wel, ga je gang...

Mohawk2
Mohawk216 sep. 2020 - 9:28

"Ah, dus Hup Holland Hup mag niet meer van de Fransman… " Dramaqueen. Voorlopig gaat het om een confederatie van Frankrijk & Duitsland, maar zelfs al zou in het ergste geval Nederland slechts een provincietje worden in de superstaat Europa, dan nog mag jij gewoon jouw geliefde schaduwvolksliedje zingen hoor - alsof daar één Fransman wakker van zou liggen! Confederatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Confederatie

mjansen2
mjansen216 sep. 2020 - 5:53

Elke schaalvergroting en instellen van meerdere tussen (bestuurs en managerslagen) leidt tot verdere vervreemding van het (arbeids)proces hetgeen waarom het werkelijk draait. Zoals onze ambtenaren nog vooral bezig zijn Europese subsidies binnen te harken op een voor Nederland zo financieel lucratief mogelijke manier. Afstompende manier van werken met weinig verantwoordelijkheid voor het hele proces en feeling voor de ideeen erachter en visie op bepaalde maatregelen. Voorbeeld hier in de buurt vanwege de Europese subsidie voor het aanleggen van natuur.; het opkopen van een weiland en hier 30 boompjes opzetten met een groot bord erbij Vogelhof. Geen vogel te zien natuurlijk en de eerstkomende 30 jaar en een aantal bestemmingsplannen verder ook niet....maar het levert wel geld op, bah. Nee geen uitbreiding van de EU nergens goed voor . Nee met de komst van de euro en verrregaande samenwerking is de ellende begonnen

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:10

Cynisme blijft ook als het lachwekkend is toch echt het wapen van in zichzelf teleurgestelden. .

DaanOuwens
DaanOuwens16 sep. 2020 - 8:27

@ mjansen Jij schrijft: Elke schaalvergroting en instellen van meerdere tussen (bestuurs en managerslagen) leidt tot verdere vervreemding van het (arbeids)proces hetgeen waarom het werkelijk draait. Blijkbaar is al enige decennia vernieuwing van arbeidsorganisaties en management strategieën langs je heen gegaan. Zowel bij profit als non-profit organisaties in het aantal managementlagen fors terug gebracht. In ziekenhuizen bijvoorbeeld is het aantal managementslagen terug gebracht van soms 7 tot 3 of 4. De verantwoordelijkheid voor het resultaat en kwaliteit wordt zo laag mogelijk in organisatie gelegd. Er zijn methodes ontwikkelt voor de organisatie goed goed mogelijk te laten functioneren zoals Lean. Kortom je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Lijkt mij dat je al lange tijd niet in een bedrijf bent geweest.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty16 sep. 2020 - 5:21

Het plan dat je wist dat zou komen, de piketpaaltjes voor de vorming een federale EU worden uitgezet. Indien deze Frans-Duitse kongsi en verdere integratie werkelijkheid wordt, ontstaat een EU van de verschillende snelheden. Ik denk dat ons landje dan moet passen en vaker dan u het geval is "opt outs" dient te overwegen. Ons kabinet lijkt zich bewust van al te voortvarende plannen van het creëren van een dominante Frans-Duitse as, bij de vorming van het coronanoodfonds werden we immers nog met de neus op de feiten gedrukt. In dit licht vind ik de vorming van de "Hanzeliga" een hoopgevend initiatief. Samen met andere verstandige Scandinavische landen en Oostenrijk een nieuwe alliantie vormen om dit soort al te voortvarende plannen in de kiem te smoren. Wat zullen we Engelsen gaan missen!

2 Reacties
Deplorable Lefty
Deplorable Lefty16 sep. 2020 - 5:31

dan nu het geval is

Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:24

Wat de een een liga noemt vindt de ander weer een oud sentiment. Liga klinkt krachtig en fier, maar stelt uiteindelijk niet veel voor. Denk maar aan de Arabische Liga. Of die van Visegrad, mag ook. Je vindt het terecht en ook fijn dat de EU schade oploopt, je ziet de economische nevenschade en je steekt je duim op. Ik vind dat Freudenschade. en heel lelijk van je. Deed je dat vroeger ook la, kinderen met rood haar daarmee pesten? Roos haar is net zo goed haar, het is zelfs een beetje exclusief. .

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland15 sep. 2020 - 23:51

'De Fransen verklaarden in Vichy de hoofdstad van de Progressieve As te willen vestigen' :D

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:26

Cynisme?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 sep. 2020 - 11:38

Dat is een verwijzing naar de vorige keer dat beide landen samenwerkten. Duitsers die machtsblokken vormen geven nu eenmaal een naar bijsmaaktje. Laten we ook niet vergeten dat naast Dijsselbloem het Duitsland was die de Grieken in de ellende gestort hebben. U kunt zich blindstaren op wat sociale kanten dat het land heeft tov Nederland maar het zijn oók keiharde neoliberalen.

Zapata
Zapata15 sep. 2020 - 20:32

Goed idee, laten we het heilige Roomse rijk in ere herstellen met Frankrijk erbij. Waarom zijn mensen zo verliefd op machtsblokken en grote rijken? Heeft allemaal weinig opgeleverd in het verleden en ze zijn allemaal weer ten onder gegaan. Dat megalomane denken en er van uitgaan dat de wereld maakbaar is als je rijk maar groot genoeg is. Kinderlijk. Europa dreigt uiteen te vallen in verschillende delen. Och wat vreselijk nu, we gaan ten onder, de zon komt nooit meer op. Ben er wel klaar mee met dat gezwam.

5 Reacties
mordicant
mordicant15 sep. 2020 - 21:53

Dus je ziet niet dat schaalvergroting al aan de gang is sinds de eerste stammen samen gingen werken, de eerste stadstaten rijkjes gingen vormen, de lappendeken van Europa in vorige eeuwen talrijke samenwerkende naties voortbrachten? Je ziet ook niet dat de globaliserende wereld anno nu steeds grotere machtsblokken vormt? Je hebt niet in de gaten dat tegenwoordig geldt dat hoe economische en militair kleiner je soevereine natie is hoe minder soeverein je uiteindelijk geopolitiek bent? Op dit moment moet je als land niet alleen meer bang zijn voor economische en militaire grootmachten maar ook voor globale BigCorp's. Ik ben zeker geen liefhebber van megalomane machtsblokken maar nog minder gecharmeerd om "the little bitch" van grootmachten te zijn en al helemaal niet om (nog meer) onder controle te komen van BigCorp, BigBank of BigPharma. Daarvoor moeten we wel samenwerken... zit nix anders op.

Zapata
Zapata15 sep. 2020 - 22:11

En oh ja, weet je wat? We schaffen dat achterlijke nationalisme af. Daar krijg je alleen maar oorlog van enzo. We voegen alle Europese landen samen in 1 groot land en dat noemen we de EU . Een eigen volkslied en alle inwoners van dat grote land de EU worden daar dol enthousiast van met die eigen munt en dat sterke machtsblok tegenover die andere grote landen zoals de VS, China, Rusland. We zullen ze economisch en militair wel eens een poepie laten ruiken. Vol trots klopt ons Europese hart, nu eindelijk zijn we een wereldmacht. Laat ons allen ontroerd de nationale Europese hymne zingen. En blij zijn dat we verlost zijn van dat nationalisme.

mordicant
mordicant16 sep. 2020 - 6:33

Nationalisme is niets meer en minder dan achterhaald en primitief tribalisme en brengt zelden tot nooit iets goeds. Dat we Europees weinig tot geen "Trotsch Nationalisme" voelen is een uitstekende zaak, zo lang we we maar samen kunnen en willen werken. Het EU project was nooit bedoeld om een wereldmacht te vormen die uit is op dominantie die poepies laat ruiken maar om oorlog onderling te voorkomen, dat we als blok ook leverage hebben tegen grootmachten is een prettige en bitter noodzakelijke bijkomstigheid. Euro sceptici zijn useful idiots in de ogen van Trump, Xi en Putin.

Zapata
Zapata16 sep. 2020 - 16:25

@Mordicant. Schaalvergroting komt en gaat dat hebben de diverse grote wereldrijken wel aangetoond. Dat voor jou het hier en nu een zekerheid is en dat je daarop de toekomst beschouwd geeft aan dat je weinig kennis hebt van de geschiedenis. Globalisatie is er altijd geweest en ook tijdens die globalisatie zijn enorme rijken op gekomen en ten onder gegaan. De Bigcorps, de Gigeconomie heeft juist door de schaalvergroting enorm veel macht gekregen en daar zou een EU iets aan doen? Leeft u soms in een sprookjeswereld? Schumpeters economische beginselen liggen aan de grondslag van de EU. Voor samenwerken hebben we geen superstaat EU nodig.

Zapata
Zapata16 sep. 2020 - 16:27

@Mordicant EU nationalisme is net zo achterhaald als Nederlands of Frans nationalisme. Ik zie geen verschil.

Folkert2
Folkert215 sep. 2020 - 20:25

Laat de Fransen eerst maar eens hun nationalisme in de EU varen. Dus geen stompzinnig verhuiscircus naar Straatsburg meer omdat de chauvinistische Fransen zich anders te kort gedaan voelen. Als Daniel Cohn-Bendit dit voor elkaar krijgt is dat een stap in de goede richting.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:28

En nog meer cynisme.....

Tom Meijer
Tom Meijer15 sep. 2020 - 20:22

Interessant.

Jerry Bidet
Jerry Bidet15 sep. 2020 - 20:08

Eenwording kan je niet forceren, gedoemd te mislukken.

7 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland15 sep. 2020 - 23:57

de geschiedenis geeft je ongelijk

Jerry Bidet
Jerry Bidet16 sep. 2020 - 6:51

@Griezel Nou, geef eens een voorbeeld. En niet aankomen met het Romeinse rijk of een ander voorbeeld waarbij militaire macht de doorslag gaf. Ik wacht met smart.

Bouwman2
Bouwman216 sep. 2020 - 7:33

Je doelt waarschijnlijk op de Russische federatie en Wit Rusland?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 sep. 2020 - 9:08

@jerry Italië Duitsland Frankrijk Spanje om maar een paar voorbeelden te noemen We kunnen ons eigen land er aan toevoegen toen de autonomie van de provinciën werd opgeheven.

jandebakker
jandebakker16 sep. 2020 - 9:59

@jery. De Duitse eenwording, oprichting van het Duitse keizerrijk, vorming van de Zwitserse federatie, ontstaan van de republiek der Nederlanden etc. Etc. En dan reken ik al die middeleeuwse federarievorming door huwelijks politiek nog niet eens mee. (de les die je er wel uit kan trekken is dat de geschiedenis bewijst dat het vormen van een federatie om nationalisme tegen te gaan onzin is)

Jerry Bidet
Jerry Bidet16 sep. 2020 - 10:26

@jan/griezel Dit is wel van iets andere grote dan wat de EU voor ogen heeft. Dat kun je vergelijken met Sovjet-Unie. Toch wel wat anders dan bijvoorbeeld een Italie waarbij Toscane en Calabrië qua cultuur niet zoveel verschillen als bijvoorbeeld Spanje en Hongarije.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 sep. 2020 - 11:32

[(de les die je er wel uit kan trekken is dat de geschiedenis bewijst dat het vormen van een federatie om nationalisme tegen te gaan onzin is)] Goeie :) De oorsprong van nationalisme ís natuurlijk die vorming van de huidige natiestaat . Een taal , een wet, een volk Dat moest erin geramd worden . Ten koste van de culturele diversiteit . En dat zie je toch ook langzaam bij de EU gebeuren . In Nederland gaat het zelfs extra hard dat men het Nederlands afschaft op de universiteit.

MaxMax2
MaxMax215 sep. 2020 - 20:06

Zien ze nou werkelijk waar echt niet in dat Duitsland en Frankrijk (vraag me af waarom) eigenlijk al de baas zijn?

1 Reactie
rvb2
rvb216 sep. 2020 - 0:58

nee, natuurlijk zien ze dat waanbeeld niet.