Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Frankfurter Buchmesse cancelt prijsuitreiking Palestijnse schrijfster

  •  
15-10-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2943 keer bekeken
  •  
messe

De Palestijnse schrijfster Adania Shibli zal vrijdag niet de haar beloofde LiBeraturpreis in ontvangst kunnen nemen op de Frankfurter Buchmesse. De organisatie van de LiBeraturpreis, die jaarlijks wordt uitgereikt aan schrijfsters uit het globale zuiden, heeft besloten Shibli tot nader order te cancelen.

De Duitse krant Tageszeitung maakte na de verrassingsaanval van Hamas afgelopen zaterdag bezwaar tegen de onderscheiding voor Shibli, schrijft de Belgische krant De Standaard.

‘Kan men een roman bekronen die Israël als een moordmachine neerzet? Over deze vraag zou de Frankfurter Buchmesse eens moeten nadenken’, schreef de linkse krant. Enkele dagen nadat de Palestijnse islamistische organisatie honderden burgers in Israël had gedood, vond de krant onaanvaardbaar dat de Palestijnse auteur Adania Shibli op de beroemde Frankfurter Buchmesse volgende vrijdag de LiBeraturpreis zou ontvangen. De krant is van mening dat ze in haar boek Eine Nebensache (Een klein detail) alle Israëliërs als verkrachters en moordenaars beschrijft en de Palestijnen als slachtoffers van schietgrage bezetters. De TAZ rakelt een oud verhaal op. Toen deze zomer bekend werd dat Shibli de prijs zou krijgen, verklaarde de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland dat de schrijfster een aanhangster is van BDS. De beweging Boycot, Desinvest en Sanction wil dat Israël geboycot wordt, ze staat op de lijst van antisemitische organisaties van het Duitse parlement.

Het is de bedoeling dat Shibli de LiBeraturpreis op een later moment alsnog ontvangt, meldt de organisatie. De Nederlandse schrijver Jamal Ouariachi heeft geen goed woord over voor het afblazen van de prijsuitreiking. Hij noemt de beslissing op Twitter “racistisch”, “laf” en “een blamage voor het vrije woord”.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (64)

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout17 okt. 2023 - 9:27

Het globale zuiden staat haaks op het transatlantische westen.

Markzelluf
Markzelluf16 okt. 2023 - 8:09

Wat zou het ‘globale zuiden’ zijn? Maar goed: de belangrijkste vraag lijkt me: is het boek inderdaad grensoverschrijdend en zet het aan tot haat? Zo ja, dan lijkt met cancelen zo gek nog niet na deze polgroms.

3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood16 okt. 2023 - 8:25

Ik zou zeggen, lees het boek eerst eens voor je oordeelt!

Markzelluf
Markzelluf16 okt. 2023 - 10:46

Over welk oordeel heb je het, Vuurrood? Volgens mij oordeel ik helemaal niet. Maar heb jij het boek gelezen? Praat ons bij! Terecht besluit en waarom dan (niet)?

Zulu Dawn
Zulu Dawn16 okt. 2023 - 11:52

@Markzelluf, 16 okt. 2023 - 8:09 "Wat zou het ‘globale zuiden’ zijn?" - https://hmn.wiki/nl/Global_South

Zulu Dawn
Zulu Dawn16 okt. 2023 - 7:33

@linksert, 5 okt. 2023 - 17:21 "De rechtse cancel cultuur werd hardstikke duidelijk toen Derksen een opmerking maakte over hoe ’de joden het ook wel over zichzelf hebben afgeroepen." - Er zijn heel wat rechtse brulboeien, waar ik een hekel aan heb (en dan heb ik me heel zacht uitgedrukt) en Derksen is daar èèn van, daarom kon ik het niet opbrengen zijn standpunt te verdedigen. Maar ik voel mij nu genoodzaakt dit toch te doen. Waarom...? Omdat Asher Zvi Hirsch Ginsburg (1856-1927) reeds bij zijn eerste bezoek aan Palestina in 1891 (122 jaar geleden) over zijn ervaringen schreef daar en waarschuwde hij zijn joodse broeders voor het beginnend politieke zionisme, dat de joden uit de diaspora naar Palestina wilde brengen: "...de woede van de inheemse (oorspronkelijke) bevolking niet op te wekken, door hen kwaad te doen...we moeten voorzichtig zijn in onze omgang met een vreemd volk...https://nl.wikipedia.org/wiki/Zionisme Dit gezegd (ingetikt) hebbende, wil ik de amechtige Weisglas en consorten terug verwijzen naar de 'joodse schoolbanken' om hun selectieve verontwaardiging om te doen slaan in parate kennis, gebaseerd op historische feiten. "Al is de leugen nog zo snel, de schoolbanken achterhalen het wel!"

Zulu Dawn
Zulu Dawn16 okt. 2023 - 6:53

@Frans Akkermans3 15 okt. 2023 - 14:02 "Deze mevrouw is niet gecanceld omdat ze Palestijns is maar vanwege haar standpunten. Onterecht maar de Buchmesse voor racist uitmaken slaat ook nergens ook." - Als men zoveel moeite heeft met de inhoud van dit boek, waarom wordt er überhaupt een prijs eraan toegekend?

Zandb
Zandb16 okt. 2023 - 6:38

Zonder de aanval van Hamas was de inhoud van het boek geen probleem geweest. Daaruit volgt dat het nonsens is deze prijs niet uit te reiken.

4 Reacties
Markzelluf
Markzelluf16 okt. 2023 - 9:23

De stelling in de eerste zin is dubieus; hoe weet je dat en hoeveel mensen mogen er moeite hebben met de inhoud van een boek om toch te mogen spreken van ‘geen probleem’? Het causale verband dat je in de tweede zin suggereert, ontbreekt in mijn ogen volledig. Dat moet je op z’n minst onderbouwen vanuit de logica, om die zware beschuldiging te uiten.

7anpau1
7anpau116 okt. 2023 - 11:36

Het was kennelijk 'geen probleem' in die zin dat de prijs al was toegekend aan het boek. Verder geldt dat ik weinig heb toe te voegen aan hetgeen Arnon Grunbeg hierover schrijft: https://www.arnongrunberg.com/now/blog/7298-newspaper.

Zandb
Zandb16 okt. 2023 - 12:23

Mark De prijs was al toegekend, toch?

Markzelluf
Markzelluf16 okt. 2023 - 13:24

Zand, het feit dat de prijs toegekend was, wil toch niet zeggen dat daar geen controverse over was? Maar het gaat om de tweede zin. Waarom vermoed jij daar een conclusie te kunnen trekken?

Frits Jansen
Frits Jansen15 okt. 2023 - 23:13

De Duitsers zitten in een lastig parket omdat ze geen kritiek durven te uiten op Israël uit schaamte voor de holocaust die hun voorouders als nazi's hebben aangericht. Ik constateer overigens dat zowel de Israëli als Hamas zich beestachtig gedragen. Ik werd nog het meest getroffen door het verhaal dat Israël schiet op artsen die Palestijnen behandelen.

Sachs
Sachs15 okt. 2023 - 20:23

Hier een beknopte opsomming van eerdere gevallen van cancelling in Duitsland. https://rightsforum.org/nieuwe-oproep-tot-ontslag-van-duitse-antisemitisme-paus/

Sachs
Sachs15 okt. 2023 - 20:23

Hier een beknopte opsomming van eerdere gevallen van cancelling in Duitsland. https://rightsforum.org/nieuwe-oproep-tot-ontslag-van-duitse-antisemitisme-paus/

Abdu
Abdu15 okt. 2023 - 20:17

Ach ja, als zij een jood was de prijsuitrijking met nog uitgebreide accent gehouden zouden gebeuren om Israeel gesteund te hebben. Dat is… Laat maar!

JaapBo
JaapBo15 okt. 2023 - 20:03

De Duitsers hebben de verkeerde les getrokken uit de Holocaust. De juiste les: ALLE RACISME IS VERKEERD, ook dat van de Joodse staat

linksert
linksert15 okt. 2023 - 17:21

De rechtse cancel cultuur werd hardstikke duidelijk toen Derksen een opmerking maakte over hoe ’de joden het ook wel over zichzelf hebben afgeroepen. Jarenlang discrimineerde hij Homo's, vrouwen, moslims, Marokkanen, moslims etc. Niets dan steun voor de man vanuit rechts, maar nu waren de Israëlzeloten razend.

3 Reacties
hamar2
hamar215 okt. 2023 - 21:21

Linksert Discriminatie is strafbaar dus u heeft aangifte gedaan van al die feiten?. Of was het geen discriminatie maar gewoon de verkeerde mening die derksen volgens u heeft waartegen u nu ageert?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk16 okt. 2023 - 3:47

Derksen leeft van de ophef. Dat hebben we al jaren gezien, dus waar maak je druk over? Je hoeft er niet naar te kijken heh!

Zandb
Zandb16 okt. 2023 - 6:41

Linksert Ik vind het onnozel om rechts neer te zetten als "Israëlzeloten". Daarmee doet u 'links' geen plezier.

Zulu Dawn
Zulu Dawn15 okt. 2023 - 14:48

@dirkzeeman, 15 okt. 2023 - 12:36 "Cancel culture is alleen verwerpelijk als links het doet. Blijkbaar." - Waarom gedragen sommige rechtse mensen zich, op iedere speldeprik, als een verontwaardigd klein kind, dat van zijn laatste snoepgoed beroofd is? Ik leef al een tijdje en ben nog nooit een mens tegengekomen dat 100% goed of slecht was. En als je je huiswerk had gedaan, dan zou het je opgevallen moeten zijn, dat Maarten van Rossem alleen al, meer keren gecanceld is, dan alle 'rechtse' brulboeien bij elkaar. En dat was in een tijd, dat er heel wat reaguurders, niet of nauwelijks geboren waren. Als men iemand van 'links' of van 'rechts' een ander een klap geeft, dan is het in beide gevallen een daad van agressie!

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-215 okt. 2023 - 15:03

@Zulu Doe me een lol en reageer gewoon op de daartoe bestemde plaats. Onder de reactie van zeeman.

dirkzeeman
dirkzeeman15 okt. 2023 - 12:36

Cancel culture is alleen verwerpelijk als links het doet. Blijkbaar.

4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk15 okt. 2023 - 13:20

Maar cancel cultuur bestaat volgens links toch niet?

Palipka
Palipka15 okt. 2023 - 13:52

O zeker wel ik ken veel mensen die links zijn en tegen de cancel cultuur.

MG1968-2
MG1968-215 okt. 2023 - 15:06

@Palinka Ik ken ze ook. Die mensen die zich links noemen maar niet aangesproken willen worden op de morele keuzes en de standpunten die ze overlappen met extreem rechts. Want dat noemen ze -evenals rechts- abusievelijk cancelen.

Zandb
Zandb16 okt. 2023 - 6:44

Gelijk En volgens rechts zou die niet moeten bestaan. Dus u als onnozele pot en weet ik wie als ketel vechten het maar uit.

Socialidos
Socialidos15 okt. 2023 - 12:24

Deze reactie is verwijderd

Ivan61
Ivan6115 okt. 2023 - 12:06

Tot zo ver vrije woord. Nu worden zelf schrijfers aangepakt. Te triest voor woorden. “‘Kan men een roman bekronen die Israël als een moordmachine neerzet? Natuurlijk wel. Kijk wat er nu gebeurt in Gaza.

Parquet
Parquet15 okt. 2023 - 11:57

Wat een belachelijke actie, wat heeft deze mevrouw misdaan? Helemaal eens met de heer Ouariachi.

3 Reacties
Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2023 - 14:02

Deze mevrouw is niet gecanceld omdat ze Palestijns is maar vanwege haar standpunten. Onterecht maar de Buchmesse voor racist uitmaken slaat ook nergens ook.

linksert
linksert15 okt. 2023 - 16:00

Waarom klopt dat niet Frans?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2023 - 22:25

@linksert Als ze gecanceld werd vanwege haar Palestijnse of islamitische(?)achtergrond dan had je over discriminatie of racisme kunnen spreken. Maar ik lees daar niets over.

Zulu Dawn
Zulu Dawn15 okt. 2023 - 11:38

Het Duitse schuldgevoel begint absurde vormen aan te nemen!

Prisunic
Prisunic15 okt. 2023 - 11:20

Deze aantasting van het vrije woord gaan we hier ook schrikbarend toegenomen zien nu rechts andersdenkenden steeds meer dicteert. Yesilgusz voorop.

4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk15 okt. 2023 - 13:22

Heb je daar bewijzen voor?

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout15 okt. 2023 - 15:16

De reaguurder IHAG moet eens wat ándere info raadplegen dan Telegraaf en WNL.

linksert
linksert15 okt. 2023 - 16:01

Hannes, het is een merkwaardig soort trol idd.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk16 okt. 2023 - 3:50

"De reaguurder IHAG moet eens wat ándere info raadplegen dan Telegraaf en WNL" Je bedoelt Joop?

Mathijsco
Mathijsco15 okt. 2023 - 11:16

Mijns inziens terecht dat de prijs niet wordt uitgereikt. Vanuit het perspectief van de schrijfster begrijpelijk: Israël heeft zich zeker de laatste jaren als een vernederende onderdrukker gedragen: zout in bestaande wonden gestrooid en nieuwe diepe wonden geslagen. Als je familie zo behandeld wordt, kan ik me best voorstellen dat je op een bepaald moment soms even geen nuance niet meer ziet. Maar dat is het gedrag is de regering van Benjamin Netanyahu: de Mark Rutte van Israël. Er zijn zoveel Israëliërs die het hier niet mee eens zijn. Het ís niet Israël. Net zoals Mark Rutte (goddank) niet symbool staat voor Nederland, en massaal wordt uitgekotst.

2 Reacties
linksert
linksert15 okt. 2023 - 12:32

Zo rechts, dat cancellen van politieke opponenten en het verdedigen van fascisme.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk15 okt. 2023 - 13:23

Waaruit blijkt cancellen rechts te zijn? Als het al bestaat, toch?

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 okt. 2023 - 11:10

Niet te geloven hoe ver de Europeesche beschaving gezakt is. Als het boek goed is is het boek. Als dat is waarom de prijzen worden uitgerijkt. Het is literatuur, FFS. Dit is net als dat meisje dat getreitert werd omdat ze een verhaal over een lustig meisje in de Bijlmer shreef. Is ALLES propaganda dezer dagen, en niks meer kunst, rede of wetenschap?

3 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers15 okt. 2023 - 11:58

*Als het boek goed is is het boek goed.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk15 okt. 2023 - 13:24

Hoezo is de Europese beschaving gezakt? Was deze ooit dan beter?

Paul Spijkers
Paul Spijkers15 okt. 2023 - 22:09

In deze gewoonte van schrijvers en kunstenaars het slachtoffer te maken van de onzin cultuur wel.

Mag
Mag15 okt. 2023 - 10:58

"Kan men iemand belonen die schrijft dat Israël een moordmachine is ... " Natuurlijk, kan dat, dat moet zelfs , Israël doet het niet anders dan moorden al 75 jaar. Arnold Grunnenberg schrijft in NRC opnieuw over die baby's die Hamas zou hebben afgeslacht, hoewel iedereen weet (zou moeten weten) dat het een fake bericht is. Gelukkig heb ik altijd A.G . als blaaskaak beschouwd dus mijn telleurstelling is niet zo zeer. De wereld is helemaal gek geworden: daders zijn slachtoffers en slachtoffers daders. En inmiddels is de dodental boven de 2000 gestegen en ondertussen organiseren fans van Israëlische leger steun betuigingen. Ik zou me diep schamen als ik zou deel uitmaken van zo'n manifestatie.

2 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine15 okt. 2023 - 13:12

@Mag, er zijn gewoon bewijzen dat er baby's zijn afgeslacht. Als je een hele kibboets uitmoord zitten daar logischerwijs ook baby's en iets oudere kinderen tussen. Verder zijn er soldaten onthoofd gevonden en zijn er tieners verbrandt die probeerden te vluchten van het festival. Je kunt gewoon toegeven dat er gruwelijkheden begaan zijn door Hamas, en toch Israël veroordelen. Het is niet iets wat elkaar uitsluit.

GroenLand2
GroenLand215 okt. 2023 - 18:06

Grunberg schrijft op 13-10 in NRC: "Dit morele theater heeft ook minder onschuldige kanten: islamofobie, antisemitisme. En er bestaat de boekhoudkundige betrokkenheid, de neiging om vermoorde baby’s tegen elkaar weg te strepen. Dat morele theater laat ik graag aan mij voorbijgaan, deze perversie is niet aan mij besteed." Kennelijk doelt Grunberg op slachoffers aan beide zijden.

plainview
plainview15 okt. 2023 - 10:49

"Palestijnse islamistische organisatie" Waarom is het voor velen zo lastig om hamas een teroristische groepering te noemen?

3 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.215 okt. 2023 - 11:32

Dat het cognitieve dissonantie.

moush1
moush115 okt. 2023 - 13:11

Dat is het niet als je Bibi met z’n handvol haviken dan ook maar een terrorist noemt. Doet precies hetzelfde namelijk, en al veel langer.

linksert
linksert15 okt. 2023 - 13:14

Waarom wil jij van het onderwerp afleiden?

Mark Huysman
Mark Huysman15 okt. 2023 - 10:41

[Het is de bedoeling dat Shibli de LiBeraturpreis op een later moment alsnog ontvangt, meldt de organisatie.] Ik hoop (en ik neem aan) dat Shibli de prijs zal weigeren.

1 Reactie
Mag
Mag15 okt. 2023 - 13:26

Ik hoop ook dat ze de prijs zal weigeren.

JohnVKR
JohnVKR15 okt. 2023 - 10:26

Ik durf het bijna niet te zeggen: maar het begint er steeds meer op te lijken dat ze in Duitsland niets hebben geleerd van de jaren dertig van de vorige eeuw.

8 Reacties
Vuurrood
Vuurrood15 okt. 2023 - 11:49

Nederland heeft ook niets geleerd!

Daslief
Daslief15 okt. 2023 - 12:41

De hele wereld heeft er niets van geleerd. Aan alle kanten krijgen hebzucht, opportunisme en extremisme ruim baan.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2023 - 13:04

Als je het nu opneemt voor Joden lijkt mij dat je wel iets geleerd hebt van die zwarte bladzijden uit het Duitse verleden.

Daslief
Daslief15 okt. 2023 - 15:05

'Als je het nu opneemt voor Joden lijkt mij dat je wel iets geleerd hebt van die zwarte bladzijden uit het Duitse verleden.' Mij niet. Want dan heb je nog steeds niet geleerd om het voor de onderdrukte partij op te nemen. Dat mensenrechten niet alleen gelden voor je eigen kant, maar voor iedereen.

linksert
linksert15 okt. 2023 - 15:10

Frans moet jou echt nog worden uitgelegd dat er een verschil is tussen antisemitisme en tegen de misdaden van de zionistische schurkenstaat zijn?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2023 - 22:31

@Daslief Het ging over Duitsland en de jaren dertig. Niet over onderdrukking van wie dan ook. En ja, mensenrechten zijn daarna universeel geworden.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2023 - 22:37

@linksert Dat verschil is me duidelijk. Het gewone woord voor antisemitisme is 'jodenhaat'. En dat is springlevend. En ja, dat kan de vorm aannemen van antizionisme. Of tegen onverdoofd slachten, want daar begint het meestal mee.

Daslief
Daslief16 okt. 2023 - 13:27

@Frans, als jij nu nog steeds niet begrijpt dat de Israëlisch-Palestijnse kwestie heel veel te maken heeft met onderdrukkers en onderdrukten, dan heb je inderdaad niets geleerd.