Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Amerikaans Hooggerechtshof draait strijd tegen klimaatcrisis de nek om

Zeg maar dag tegen een leefbare planeet
Joop

‘Frame Omtzigt niet als een hindernis voor de formatie’

  •  
10-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Volgens sommige media ‘gijzelt’ Pieter Omtzigt de formatie. Druktemaker Ellen Deckwitz vindt dat onzin. “Suggereren dat de formatie stroef loopt door Omtzigt is grote onzin. Die formatie loopt stroef omdat Hoekstra weet dat hij met zijn regeringsdeelname zijn eigen geloofwaardigheid grote schade zal toebrengen en waarschijnlijk ook Omtzigt plus vijf zetels zal verliezen. Besluiten om dan maar de oppositie in te gaan, zal weer een nederlaag voor hemzelf zijn. Hoekstra weet heel goed dat wat hij ook kiest, hij hoe dan ook verliest. Hij raakt of Omtzigt kwijt of de macht, en dus kiest hij maar niet. Hij drukt onder het mom van een afkoelperiode op de pauzeknop tijdens een pandemie.”
En de pers speelt Hoekstra in de kaart door te stellen dat de keuze bij Omtzigt ligt, meent Deckwitz. “De pers gaat er daarbij aan voorbij dat Omtzigts stilte geen tactiek maar een gevolg is, ironisch genoeg van de cultuur die hij al jarenlang probeert te bestrijden. Dus lieve pers, maak van een blanke pit als Omtzigt geen zwart schaap. Frame hem niet als een hindernis. De keuze is niet aan hem, die is aan Handrem Hoekstra.”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (33)

Primarch
Primarch11 mei 2021 - 7:17

Dat viel mij ook al op. Die irritante Wouter de Winther van de Telegraaf probeerde ook al zoiets. Alsof Omtzicht schuld heeft aan dit hele gebeuren en eigenhandig de gehele kabinetsformatie tegenhoudt. Volgens mij is dit toch echt volledig te weiten aan de coalitie en hun gestuntel en gekonkel. Persoonlijk zie ik een hele snelle en simpele oplossing om uit de huidige impasse te komen. Dhr. Rutte, functie elders.

1 Reactie
Libertain
Libertain11 mei 2021 - 8:13

@Primarch, Rutte en Hoekstra zijn in wezen in een aanbieding gebundeld. Daarom is het net iets moeilijker om een functie elders voor beiden te verkrijgen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 mei 2021 - 4:32

Zo is dat! Framing is ook de pers niet vreemd!

The Apple
The Apple11 mei 2021 - 1:06

Het beste kun je het verhaal van Rutte gewoon zelf vergelijken met dat van Pieter Omtzigt - De (on-)betrouwbare overheid - https://debalie.nl/programma/de-on-betrouwbare-overheid-25-02-2021/

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin10 mei 2021 - 20:39

Dat verafgoden van Omtzigt neemt toch wel fundamentalistische vormen aan, weer één die hem een veer in z’n reet steekt, termen als blanke pit, mag ik even een teiltje, hoe groot het cda deel is dat niet met Rutte wil samenwerken, mijn inschatting, een kleiner deel, misschien is het woord gijzelen wat St. Pieter zou doen niet zo misplaatst als mw. Deckwitz doet voorkomen, Omtzigt zou daar niet toe in staat zijn, hij is immers ziek, gaat voorbij aan ziektewinst, zaken naar je hand zetten omdat je ziek bent en iedereen voor je moet rennen, ik zeg dat niet stellig maar het zou me niet verbazen, ik weet niet precies wat hij wil forceren maar dat ze bagger voor hem schijten is wel duidelijk, vergelijkbaar met Trump op een zijspoor die de republikeinse partij in gijzeling houdt waarbij de achterban een niet mis te verstane rol speelt, het dilemma waar Hoekstra voor staat lijkt me goed weergegeven, dan volgt een lofzang op Omtzigt, strijdend ten onder gegaan, door het systeem gek gemaakt, maar het systeem is hij zelf, hij heeft het toeslagensysteem helpen verdedigen, hij stemt braaf voor de coalitie heb ik gehoord, hoe hij het voor elkaar krijgt dat mensen hem als blanke pit beschouwen is me een raadsel, dat beeldwerking een wonderlijke uitwerking heeft wist ik maar dit slaat alles, volgens mij is hij z’n hand weer aan het overspelen in verregaand zaken naar zijn hand te zetten, ik weet dat hij zichzelf een poosje geleden het premierschap heeft toegedicht, al was het om zichzelf te bewijzen, mijn ervaring is dat de meeste mensen die wat te bewijzen hebben falen, daarbij heb ik genoeg signalen dat het om een prutser, charlatan en een drama griekse stijl betreft.

3 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin10 mei 2021 - 20:44

corr: betreft = gaat.

The Apple
The Apple11 mei 2021 - 1:11

Wel je ons eens iets meer vertellen over die signalen?

LaBou
LaBou 11 mei 2021 - 6:14

Doet dat teiltje maar naar aanleiding van deze (nauwelijks te volgen) woordenbrij.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde10 mei 2021 - 17:15

De formatie loopt inderdaad vertraging op door Hoekstra. Maar dat is juist zijn opzet. Hij gebruikt de affaire Omtzigt om tijd te rekken. Hoe langer hij draalt en zeurt over de herkenbaarheid van een nieuw cda voor de eigen achterban hoe meer eisen hij kan stellen over de rol van het CDA in het nieuwe kabinet. Want hij weet dat Rutte het CDA er perse bij wil. Het wordt nu ook duidelijk waarom Omtzigt afwezig is. Het is onderdeel van het spel dat het CDA speelt. Door het verlies van zetels en imago slaat de partij nog geen deuk in een pakje boter. Maar gelukkig hebben ze Sint Pieter. Door te suggereren dat hij binnenboord gehouden moet worden, lees tevreden gesteld moet worden, omdat hij anders opstapt, oefent het CDA druk uit op hey formatieproces. Dus doet het CDAof ze in crisis verkeert, in werkelijlheid nutten ze hun slechte electorale positie ten volle uit. En Omtzigt speelt het spelletje braaf mee.

5 Reacties
The Apple
The Apple11 mei 2021 - 1:28

Je vraagt je toch af waarom mensen zoals Martin van alles verzinnen om Omtzigt in diskrediet te brengen, terwijl het probleem toch ontstaan is binnen het kabinet en de regeerstijl van Rutte daar een belangrijk onderdeel van uitmaakte. Dat verzin ik niet, dat heeft iedereen zelf kunnen zien. Tel daar nog bij op dat eigenlijk niemand meer gelooft in de "vergeetachtigheid" van Rutte, dan weet je WAT mensen zoals Martin aan het oog proberen te onttrekken door middel van hun kwaadaardige fantasieën - https://www.youtube.com/watch?v=I9VjtSrKXDs Ut de tijd dat popmuziek nog inhoud had.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde11 mei 2021 - 12:51

Apple, dank je voor Crosby. Maar je bent te goedgelovig. Jij denkt dat de vijand van je vijand je vriend is maar dat is Omtzigt niet. Het CDA wil Omtzigt behouden en met Rutte in zee gaan. Dat willen de gemeentelijke en provinciale bestuurders, de achterban en natuurlijk ook Omtzigt en Hoekstra. Het laat zien welke kant ze op gaan. De vraag is hoe ze daar komen zonder hun geloofwaardigheid te verliezen. Het kan niet meteen, dat zou te veel opvallen. Het moet zo gedaan worden dat het CDA zijn waardigheid behoud. Dus speelt de partij hard to get. Het laat een brief rondgaan waarin regionale bestuurders hun bedenkingen tegen Rutte uitspreken. We moeten geloven dat er een enorme tegenstelling is tussen Omtzigt en Rutte die pas overbrugd kan worden als Rutte naar Canossa gaat. Rutte speelt dat spelletje mee, omdat hij met het CDA wil regeren. Vandaar zijn belachelijke tv optreden. Inmiddels weten we dat die brief helemaal niet door bestuurders is ondertekend. De meeste CDA bestuurders maar ook de achterban waren het helemaal niet met de strekking van de brief eens. Het was een opzetje van het bestuur om de suggestie te wekken dat er tweestrijd gaan de was. Tweestrijd die het gebruikte om de overige coalitiegenoten onder druk te zetten. Om water bij de wijn te doen. Want te weinig water, dan geen Omtzigt, en geen CDA. Dat is de reden waarom Omtzigt tot held gemaakt moest worden want hij is het enige 'leverage' dat het CDA heeft in de onderhandelingen na de verkiezingsafgang van 2021. Ik begrijp dat deze zienswijze de pas verworven held Omtzigt van zijn troon stoot maar dat is niet mijn probleem. Het is een probleem voor degenen die al dat gemarchandeer voor lief nemen.

The Apple
The Apple11 mei 2021 - 14:35

Martin - als ik naar de opnames kijk van 9/11 -Shanksville en het Pentagon- en ik stel de vraag: "Waar is dat vliegtuig?", dan ben ik een complottheoreticus. Maar jij schrijft rustig twee kantjes vol met veronderstellingen omdat iemand ziek thuis zit en verwacht dat de mensen je serieus nemen. Ik ben zelf linkser dan de SP, maar ik luister ook wel eens naar wat rechtse mensen te zeggen hebben. Wie denk je dan dat ik serieus neem, Pieter Omtzigt of jou? - https://debalie.nl/programma/de-on-betrouwbare-overheid-25-02-2021/ Ik lees regelmatig reacties van jou, omdat ze vaak op het eerste gezicht een intelligente indruk maken en elke keer groeit mijn afkeer. Net zoals in het geval van Rutte overigens. En elke keer als jullie het over eerlijkheid en geloofwaardigheid hebben neemt die afkeer exponentieel toe.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 mei 2021 - 13:03

Apple, mischien wel te intelligent. Blijkbaar geloof je een zeer rechtse Omtzigt meer dan een objectieve observatie. Die gedeeld wordt door linkse partijen in de kamer, zoals gisteren te lezen wa in de volkskrant. Je hebt vast wel eens van het hoefijzer model gehoord. Wat de uiteinden delen is een afkeer van burgerlijke, liberale en democratische liberale waarden. Dat verklaart je zwak voor Omtzigt.

The Apple
The Apple12 mei 2021 - 17:26

MartinvanderLinde - Ik geloof helemaal niets en het allerminste in de complotfantasieën zoals jij die hier aan ons voorschotelt.Ik luister naar de voorstellen van Omtzigt en constateer dat die gericht zijn op een versterking van de democratie en de rechtsstaat. Al is hij rechts en ben ik links, DAT is hetgeen ons verbindt. Als jij dat als een bewijs ziet voor jouw "hoefijzer model", dan heb ik daar vrede mee, want je kunt moeilijk anders verwachten van mensen bij wie het in stand houden van de bestaande machtsverhoudingen op de eerste plaats staat. “Those who make peaceful revolution impossible make violent revolution inevitable" - John F. Kennedy.

vdbemt
vdbemt10 mei 2021 - 15:16

Ja. Gehoord. Een uitstekend commentaar van Deckwitz. Ben het er volledig mee eens.

1 Reactie
Tom Lucassen
Tom Lucassen10 mei 2021 - 16:15

ik ook, geen speld tussen te krijgen.

Jozias2
Jozias210 mei 2021 - 14:44

Volgens mij loopt de formatie niet zo snel omdat de Kamer vooral met het verleden en de poppetjes bezig is gebaseerd op hypocrisie en politieke spelletjes. In plaats van te kijken naar de belangrijkste thema's voor de toekomst en welke partijen daar een gemeenschappelijke agenda voor kunnen en willen opstellen.

2 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen10 mei 2021 - 16:16

Nee dat was vooral het kabinet dat de laatste 10 jaar met beeldvorming bezig was, niet de kamer.

Jozias2
Jozias210 mei 2021 - 18:46

@tom, Klopt, daarom is het kabinet afgetreden, de meest vergaande politieke consequentie, en er zijn nieuwe verkiezingen geweest. Wat is de relevantie daarvan voor de nieuwe tweede kamer? Moet het kabinet nogmaals aftreden? Dit is precies het punt. U kijkt terug in plaats van naar de formatie.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman10 mei 2021 - 14:31

Hoekstra gaat beter naar de uitgang, samen met Rutte en Kaag, voor het landsbelang.

Zapata
Zapata10 mei 2021 - 14:26

Maar dit viel toch te verwachten? Op deze manier proberen ze druk uit te oefenen op Omtzigt zodat hij zich schuldig gaat voelen. Ze zijn ook al zijn vrouw aan het besmeuren. De luitjes willen weer verder, op de oude manier die ze dan nieuwe politiek noemen. Postjes verdelen, baantje hier baantje daar, handjeklap hier overlegje daar. Want het land moet geregeerd worden roepen ze er dan dramatisch bij. Aaaargh we gaan allemaal op een vreselijk pijnlijke manier ten onder als er niet snel een nieuwe regering komt want de woningmarkt en het stikstof probleem en we hebben ook nog een corona crisis. Snel een regering want het is crisis. Snel een regering want dan komt het allemaal goed. Zo rollen de dames en de heren en als er dan een nieuwe regering is dan is het weer business as usual en verandert er helemaal niets. Niet zolang die VVD in de regering zit.

1 Reactie
Tom Lucassen
Tom Lucassen10 mei 2021 - 16:19

Het kan alleen maar geloofwaardig worden als de meeste mensen worden vervangen, te beginnen bij Rutte. Die gaat 10 jaar slechte cultuur niet in een 4de kabinetje goed maken.

Bouwman2
Bouwman210 mei 2021 - 14:16

Heel aardig gezegd. Het CDA komt onvermijdelijk in de oppositie terecht. In de TK21 verloor het CDA,ondanks of dank zij Pieter Omzigt. Het CDA heeft intern last van de onderbuik. een doodgewone hernia. De internist zegt dan: "Je kunt daaraan geholpen worden, een breukband dragen of gewoon maar wachten tot ie bekneld raakt. In tussen moet je vooral niet hoesten en ook niet lachen of hard zingen. En uiteraard der zaak niet roken, " Zo'n breukje gaat nooit vanzelf over, een keer moet je toch kiezen uit de vele mogelijkheden. Ik zou afwachten kiezen, dan maar eens een keer niet lachen. . ..

1 Reactie
WeesGeenKees
WeesGeenKees10 mei 2021 - 18:59

Het CDA verloor dankzij Pieter Omtzigt want ik heb alleen maar géén CDA gestemd om de manier waarop ze hem behandelen. Veel mensen hebben echter juist wel op Pieter Omtzigt zelf gestemd om daarmee een signaal af te geven dat ze hem steunen. Ik vermoed zelf dat er meer mensen zoals ik geweest zijn en dus als Pieter Omtzigt voor zichzelf begint heel erg veel mensen dan wel op hem gaan stemmen. En dan wordt Mark Rutte eindelijk weggevaagd.

Bert de Vries
Bert de Vries10 mei 2021 - 14:16

Los van de vraag of Omtzigt wordt geframed, hij is en blijft van grote invloed op het formatieproces. En dat is in de allereerste plaats door Rutte's wens om Omtzigt uit te schakelen en in de tweede plaats door de leugens die hij en de verkenners van toen daarover hebben gedebiteerd. Rutte is de enige schepper van deze clusterfuck. En hij doet er vandaag een stevige schep bovenop. Door middels een mediastunt zijn voorgenomen cultuurverandering in de publiciteit te brengen met voorbijgaan aan de eerstaangewezenen om daar kennis van te nemen, namelijk de volksvertegenwoordiging. Hij lijkt hoe dan ook zijn eigen graf te willen graven.

7 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries10 mei 2021 - 14:57

En let wel, het allerbelangrijkste: de nieuwe lijn wordt uitgezet door het parlement, in onderling overleg. En niet door een bestuurder met autoritaire neigingen die eerst alles in de soep heeft laten lopen en vervolgens even zal vertellen hoe het allemaal beter moet.

vdbemt
vdbemt10 mei 2021 - 15:21

"Rutte is de enige schepper van deze clusterfuck. En hij doet er vandaag een stevige schep bovenop. Door middels een mediastunt zijn voorgenomen cultuurverandering in de publiciteit te brengen met voorbijgaan aan de eerstaangewezenen om daar kennis van te nemen, namelijk de volksvertegenwoordiging." Daar ben ik het ook volstrekt mee eens. Dat zit mij ook dwars. Dat verhaal dat hij wil gaan houden, moet hij eerst voor de 2e Kamer doen. Die hebben hem een motie van afkeuring gegeven en bijna een motie van wantrouwen. Dáár moet hij horen of die verandering die van hem geëist wordt en die hij beloofde, die hij nu zegt te leveren, voldoet aan wat de democratie verlangt. Dit nu, via de NPO doen, is manipulatie. Dit zou de kamer niet moeten pikken.

Bert de Vries
Bert de Vries10 mei 2021 - 16:58

vdBemt, Rutte lijkt bezig zijn eigen graf te graven. Ik wens hem succes.

vdbemt
vdbemt10 mei 2021 - 19:17

@Bert. Ik mag inderdaad hopen dat hij hiermee zijn hand overspeelt.

MAD1950
MAD195010 mei 2021 - 21:06

Vroeger had je een wetgevende en een uitvoerende macht. De wetgever was de Tweede Kamer en de uitvoerder de regering. Dat heette een dualistisch stelsel. Dat hebben we al vele jaren niet meer. We hebben een monistisch stelsel. De regering is wetgevende en uitvoerende macht tegelijk en de Tweede Kamer mag alleen maar ja en amen zeggen. Ik wil terug naar het dualistische stelsel. Het is zeker niet zo dat we met het vertrek van Rutte automatisch het dualistische stelsel terugkrijgen. Het is wel zo dat we zolang Rutte blijft zitten opgescheept blijven met het monistische stelsel. Alleen daarom al moet hij weg.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 mei 2021 - 4:36

Ik heb hem eigenlijk niets horen leveren. Die man is nog steeds overtuigd van zijn eigen gelijk, heeft een totaal verwrongen zelfbeeld. Hij heeft nog geen begin gemaakt met de erkenning van zijn eigen rol. Erkenning is de eerste stap. Hij erkent niets, integendeel, hij blijft ontkennen.

Bert de Vries
Bert de Vries11 mei 2021 - 6:42

Minoes, zo is het. Hij is klaar met het graven van zijn eigen graf en het is nu wachten tot hij zich ter ruste legt. Hij heeft het verdiend.

Phil2
Phil210 mei 2021 - 13:45

hoe dan ook, formatie moet omtzigtig gebeuren.