Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

FNV boos over vaccinatieplicht Leaseplan

  •  
30-08-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
GGD start met inenten op Friese Waddeneilanden

© HOLLUM - Een GGD-medewerker dient een coronavaccin toe op Ameland. De vaccinatie van ouderen en zorgmedewerkers is op de Friese Waddeneilanden van start gegaan. Op verzoek van de bewoners hoe

Leaseplan is het eerste Nederlandse bedrijf dat de werknemers die op kantoor werken, verplicht om zich te laten vaccineren. Vakbond FNV vindt die verplichting verwerpelijk, verklaart vicevoorzitter Kitty Jong tegenover Het Financieele Dagblad :
" ‘Werkgevers mogen geen misbruik van hun machtspositie maken door werknemers, direct of indirect, tot vaccinatie te dwingen. Het coronavaccin is een belangrijk hulpmiddel in de strijd tegen corona, maar het is niet aan hen om hierover te beslissen. Het druist in tegen twee grondrechten: het recht op privacy en de lichamelijke integriteit.’"
Ook verscheidene door het FD geraadpleegde deskundigen betwijfelen of een bedrijf zijn werknemers kan opleggen om zich te laten inenten. Leaseplan wijst erop dat het bedrijf zijn zorgplicht serieus neemt: de leasemaatschappij wil zijn werknemers beschermen tegen een coronabesmetting.
In de Verenigde Staten hebben verscheidene bedrijven al eerder een vaccinatieplicht ingevoerd voor hun personeel. Luchtvaartmaatschappij Delta laat werknemers die zich niet hebben laten inenten, maandelijks 200 dollar extra betalen voor hun ziekteverzekering.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

Break on through
Break on through31 aug. 2021 - 17:03

Zoiets kan alleen het arrogante bedrijfsleven maar bedenken. Wat wettelijk verboden is toch proberen door te drukken door je werknemers onder druk te zetten. Je kunt als bedrijf ook gewoon mondkapjes invoeren en de 1,5 meter handhaven. Kom je een een heel end. Over desinfecterende middelen verstrekken. Maar dat word ze te duur natuurlijk. Penning 16´s

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij31 aug. 2021 - 16:09

De discussie gaat veel te veel OF je vaccinatie mag verplichten in plaats van WANNEER, bij welke gradatie van gevaar en hoe. Stel dat er morgen een ziekte opduikt die 80% dodelijk is en zo besmettelijk als de mazelen zodat iedereen die geen absolute kluizenaar is, ziek zal worden. Als er dan een vaccin beschikbaar is dan zal elke vaccinatieweigeraar worden geïsoleerd van de rest van de bevolking, ofwel: de gevangenis in tot je wel bent gevaccineerd of tot de ziekte is uitgeroeid, net als vroeger toen mensen met een onbekende of dodelijke ziekte het dorp uitgezet werden tot ze beter waren of dood. Voor die situaties zijn wetten beschikbaar en als die er onvoldoende zijn dan wordt gewoon de noodtoestand uitgeroepen. Of een werkgever ongevaccineerden anders mag behandelen om het merendeel van zijn (kwetsbare) werknemers en klanten te beschermen lijkt me dus met een volmondig JA beantwoord. Het is alleen nog een discussie over de mate van afzondering/uitsluiting die de werkgever mag hanteren, wat ook weer van het beroep en de werkplek gaat afhangen. Verplegend personeel dat niet gevaccineerd wil worden mag van mij dus ontslagen worden, terwijl kantoorpersoneel dat niet gevaccineerd wil worden bv. op een aparte afdeling gezet mag worden met mondkapjesplicht.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg31 aug. 2021 - 8:50

Een veilige werkplek kan een werkgever ook bewerkstelligen door medewerkers op 1,5 m afstand van elkaar te laten werken, aan te dringen op hygiene, en, als afstand houden niet mogelijk is, beschermingsmaatregelen te nemen (FFP2-maskers en dergelijke). Zo gaat dat immers ook in sectoren waar het niet mogelijk is geinfecteerden te vermijden, laat staan ongevaccineerden (die helemaal niet besmet hoeven te zijn). Het is dus niet nodig de lichaamsintegriteit van medewerkers te schenden, of hen te dwingen thuis te werken, om anderen een veilige werkplek te kunnen bieden.

7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens31 aug. 2021 - 13:30

@ Hanneke Kouwenberg Jij schrijft: Een veilige werkplek kan een werkgever ook bewerkstelligen door medewerkers op 1,5 m afstand van elkaar te laten werken, aan te dringen op hygiene, en, als afstand houden niet mogelijk is, beschermingsmaatregelen te nemen (FFP2-maskers en dergelijke). En toch blijkt dat juist ook in kantoorgebouwen niet te gebeuren omdat medewerkers elkaar opzoeken. Dat is namelijk exact de reden waarom ze naar kantoor komen. Een werkgever die dus de risico's beperkt door slechts gevaccineerden op kantoor welkom te heten handelt in het belang zijn zijn medewerkers en zijn bedrijf.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg31 aug. 2021 - 15:57

Een grondrecht verkwanselen omdat anderen een simpele gedragsregel niet kunnen aanhouden? En dat plausibel vinden? Je dogmatische houding begint zelotische trekken te krijgen, Daan.

DaanOuwens
DaanOuwens31 aug. 2021 - 18:55

@ Hanneke Kouwenberg Jij schrijft: Een grondrecht verkwanselen omdat anderen een simpele gedragsregel niet kunnen aanhouden? Inderdaad dat gebeurd wel vaker in crisessituaties En je schrijft: Je dogmatische houding begint zelotische trekken te krijgen, Daan. Dit soort zinnetjes laat zien dat niet alle academici de kleuterschool ontgroeid zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 sep. 2021 - 11:43

De sociale functie van werk/studie wordt continu onderschat. Daar past het adagium afstand houden en maskers dragen niet bij.

DaanOuwens
DaanOuwens1 sep. 2021 - 12:48

@ DanielleDefoe Ik verwacht dat in de grote organisaties zoals banken en gemeenten en andere overheden dat afstand houden en mondkapjes sterk gaat verslappen. Ik loop heel soms zo'n groot gemeentelijk kantoorpand binnen en het is nog heel stil. Nog geen 25% van de normale bezetting. Maar mensen zoeken elkaar wel op. Als er meer naar kantoor komen gaan die maatregelen minder en minder nageleefd worden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 sep. 2021 - 17:29

De UNI gaat maandag open voor fysiek onderwijs. Ik ben benieuwd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 sep. 2021 - 7:12

Hanneke Kouwenberg Behalve dan bij de kruidenier! Daar zijn de klanten zelfs de dupe.

adriek
adriek31 aug. 2021 - 8:29

Niet gevaccineerden (die ook niet getest zijn) brengen de continuiteit van het bedrijf en de maatschappij in gevaar. De QR code kan vast ook op de personeelskaart waarmee de deur (al dan niet) geopend wordt. Als 'weigeraars' de mogelijkheid geboden wordt om thuis te werken is er sowieso weinig aan de hand.

Dehnus
Dehnus30 aug. 2021 - 17:10

Hier laat het FNV toch een steekje vallen. Ze zouden dit juist toe moeten juichen.

2 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot30 aug. 2021 - 20:20

Dat de baas de baas over je arm gaat spelen? Lijkt me niet. Dan lijkt me het logisch dat de baas dan mensen ook mag verplichten om af te vallen, geen amateursport meer te bedrijven want dat brengt ook ziekteverzuim mee. De vakbond doet hier eens een keer wat die hoort te doen: de baas uit het privéleven houden van werknemers. Geen precedent laten ontstaan maar deze geest in de fles laten. (Enne: gevaccineerden brengen corona net zo goed over. Om besmettingen te voorkomen, hoef je niet te vaccineren.)

pastafari
pastafari31 aug. 2021 - 7:56

@wittecisnoot Je redenering ivm ziekteverzuim is te kort door de bocht. Bij een positive test, moeten niet-gevaccineerden in quarantaine, dat geeft problemen in de een organisatie. Oh ja "gevaccineerden brengen corona net zo goed over. Om besmettingen te voorkomen, hoef je niet te vaccineren", dat is ook onzin. Dat is een interpretatie van onderzoeksresultaten door journalisten, maar het feit is dat veel gevaccineerden corona NIET overbrengen, en degene die het wel doen, voor een veel kortere tijd besmettelijk zijn (voor niet-gevaccineerden).

tinekea2
tinekea230 aug. 2021 - 15:12

Laten we dit onderwerp even combineren met een ander onderwerp hier: ""Ongevaccineerde basisschooldocente besmet halve klas met Delta-variant" dan is dat verder ook weer duidelijk voor iederen.

4 Reacties
JanB2
JanB230 aug. 2021 - 17:15

Tja. Weinig aan toe te voegen.

rvb2
rvb230 aug. 2021 - 20:00

inderdaad. verplicht vaccineren voor iedereen.

wittecisnoot
wittecisnoot30 aug. 2021 - 20:10

Alsof het uit gemaakt had als de docente wel gevaccineerd was. Het is al bewezen dat gevaccineerde mensen prima andere mensen kunnen besmetten.

adriek
adriek31 aug. 2021 - 8:32

"... bewezen dat gevaccineerde mensen prima andere mensen kunnen besmetten." Maar de kans daarop is veel kleiner, in het onderhavige geval zou de krantenkop zijn: "Gevaccineerde basisschooldocente besmet enkele leerlingen met Delta-variant." (het zou waarschijnlijk niet eens een krantenkop opleveren) Bij besmettelijke ziektes draait alles om R, dat wist je toch inmiddels? Als R kleiner is dan 1 is er niet veel aan de hand, als R groter is dan 1 hebben we een probleem. Vaccineren is een zeer effectieve manier om R kleiner dan 1 te krijgen of te houden.

Bouwman2
Bouwman230 aug. 2021 - 14:05

Waarom zou de FNV nou weer boos zijn? Het gaat hier om een bedrijf en een bedrijf is niet democratisch maar lijkt meer op een dictatuur. . De baas bepaalt, de gang van zaken en als bij dat bedrijf werkt heb je daar voor gekozen.Wie kiest om voor de school met den bijbel te gaan werken weet dat ook van te voren. Wie gaat voerballen weet ook van te voren dat op handspel wordt gelet en er voo/tegenr gefloten wordt. Aks handspel je passie is, kan je beter gaan punniken. Maar de FNV is natuurlijk geen bedrijf, gericht op produceren. De FNV pruduceert zelf niets maar laat anderen rustig wél pruduceren. In dat opzicht is de FNV weer net een winstgedreven onderneming. I Toen dei aardige katholieke en sociale Herman Bode nog daar de voorzitter was, vroeg ie de achterban : willen we naar de Dam? En toen er niet één was die met zijn vinger van links nar rechts zwaaide, toen zei ie: Dan gaan we dus naar de Dam. Waarom dat moest weet bijna niemand meer.

2 Reacties
LeftFuturist
LeftFuturist30 aug. 2021 - 18:31

Ik heb ooit is bedacht misschien is dit de reden dat de democratie niet werkt. We voeren alles maar half door. Dat zou best eens waar kunnen zijn.

wittecisnoot
wittecisnoot30 aug. 2021 - 20:16

@Bouwman: een school met de bijbel is optioneel, er zijn alternatieven. Idem met voetballen. Maar je moet werken. Eigen baas zijn is niet voor iedereen weggelegd. Dus is er geen keuze. Als je het aan bazen over laat, ben je zo terug in victoriaanse tijden.

Freddy2
Freddy230 aug. 2021 - 11:43

De slechte eigenschap van bedrijven en mensen is dat zelfs al is aangetoont thuiswerken voor een groot aantal bedrijven prima te doen is, dat ze niet kunnen wachten hun onzalige praktijken weer zo snel als mogelijk willen voortzetten door voor extra files te zorgen en weer lekker bij elkaar opgepropt in 1 gebouw. Die overigens best wel omgebouwd kan worden tot woningen waardoor we een deel van de woningsnood kunnen oplossen.

1 Reactie
ton14024
ton1402430 aug. 2021 - 12:17

Weet het niet/geen mening had volstaan.

DaanOuwens
DaanOuwens30 aug. 2021 - 11:04

Prima actie van de werkgever. Maar ik denk dat het verstandig is dit soort zaken met de OR te bespreken. Als de werknemersvertegenwoordiging van mening is dat het verstandig is om de risico's te beperken door niet gevaccineerden niet op de werkvloer te laten komen is er draagvlak voor het besluit. De OR is ook de club die zich hiermee als eerste zou moeten bezig houden en niet de vakbond. Ik vind de argumentatie van FNV ook niet erg sterk. Je beroepen op de absolute werking van grondrechten is niet erg sterk als een grondrecht als lichamelijke integriteit ook bescherming moet bieden aan de medewerkers die zich wel laten inenten. En met een beetje goede wil zijn er een reeks aan wettelijke regels te vinden waarmee gevaccineerde medewerkers van de werkgever kunnen eisen ongevaccineerden te weigeren. En als laatste lijkt het mij dat medewerkers ook civiel rechtelijk hun niet gevaccineerde collega's kunnen aanspreken. Als vakbond zou je ook de stap kunnen zetten om namens de bij jou aangesloten leden een dergelijke casus voor te leggen aan de rechter. Ik zou het zonde vinden van mijn vakbondsbijdrage als FNV alleen oog heeft voor de belangen van mensen die niet eens de moeite willen nemen anderen de beschermen tegen mogelijke besmetting door het vaccin te weigeren. De FNV wedt hier duidelijk weer eens op het verkeerde paard.

3 Reacties
Eid
Eid30 aug. 2021 - 17:16

Helemaal mee eens, Daan

wittecisnoot
wittecisnoot30 aug. 2021 - 21:45

"Ik zou het zonde vinden van mijn vakbondsbijdrage als FNV alleen oog heeft voor de belangen van mensen die niet eens de moeite willen nemen anderen de beschermen tegen mogelijke besmetting door het vaccin te weigeren. De FNV wedt hier duidelijk weer eens op het verkeerde paard". Gelukkig zijn er mensen die wel de feiten kennen en niet hun kop in het zand steken. Gevaccineerde mensen zijn niet minder besmettelijk. https://joop.bnnvara.nl/nieuws/delta-variant-evenveel-virusdeeltjes-bij-gevaccineerden . Dat hele idee dat je andere beschermt door je te vaccineren is achterhaalde BS. Het blijft me verbazen dat mensen dit blijven roepen en natuurlijk roepen dat niet vaxxers wappies zijn die niet van feiten uit gaan...

DaanOuwens
DaanOuwens31 aug. 2021 - 13:27

@ wittecisnoot Jij schrijft: Dat hele idee dat je andere beschermt door je te vaccineren is achterhaalde BS. Nee dat is het niet. En je schrijft: Het blijft me verbazen dat mensen dit blijven roepen en natuurlijk roepen dat niet vaxxers wappies zijn die niet van feiten uit gaan… Dat klopt wappies en jij dus ook zijn niet van de feiten.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman30 aug. 2021 - 11:00

Onbegrijpelijk dat FNV boos is. Leaseplan probeert werknemers die naar kantoor willen komen te beschermen...

7 Reacties
rvb2
rvb230 aug. 2021 - 12:00

Door de mensenrechten (privacy) van hun werknemers te schenden. Waarom snapt u niet dat vakbonden de mensenrechten willen beschermen?

Me, myself and I2
Me, myself and I230 aug. 2021 - 12:06

Zal best, maar het feit dat het een nobel streven is, maakt nog niet dat de uitvoering klopt. Je hebt bijvoorbeeld de pedojagers die zeggen kinderen te willen beschermen. Maar je had ook een poosje terug zo'n mafkees die een heel volk wilde beschermen van kwalijke invloeden. (Waarmee ik niet de vergelijking wil maken met de ernst van de situatie, maar puur met misplaatste goede bedoelingen). Allemaal goedbedoeld, maar slaat de plank geweldig mis. Het meest trieste aan dit alles is dat onze overheid niet meer lijkt in te grijpen. Alles moet wijken voor de vaccinatiegraad. Hoewel het tij zich lijkt te keren vind ik het nog steeds doodeng.

ton14024
ton1402430 aug. 2021 - 13:45

M, ik zou het ook doodeng vinden als ik er geen hol van snapte????

erikbos
erikbos30 aug. 2021 - 14:57

@rvb " Waarom snapt u niet dat vakbonden de mensenrechten willen beschermen?" Hoe zit het dan met het recht van mensen op een veilige werkplek? Dat wordt door ongevaccineerden mensen op de werkplek toe te laten aangetast. Er botsen hiet twee rechten op elkaar en de rechter zal moeten wegen welk recht in dit geval het zwaarste weegt. Overigens eist Leaseplan niet dat werknemers gevaccineerd worden. Alleen maar dat mensen die naar kantoor komen zijn gevaccineerd, zoniet dan blijf je thuis werken.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman30 aug. 2021 - 17:10

@Erikbos Precies. Ik zou alleen naar kantoor willen als ik zeker zou weten dat iedereen daar gevaccineerd is (net als ik). Ik vind het juist heel goed wanneer een bedrijf daar aan bijdraagt. Goed voor de werknemers dus.

Eid
Eid30 aug. 2021 - 17:21

@rvb Omdat misschien het FNV ook primair verantwoordelijk is voor een veilige werkplek? En niemand wordt het recht op werk ontzegt, dus thuiswerken mag. Maar wellicht was het handiger geweest dit met de OR af te timmeren, en te eisen dat wie niet gevaccineerd elke ochtend een negatieve test op eigen kosten overlegt

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg31 aug. 2021 - 8:58

Sylvia, dat zou waar zijn, als Leaseplan maskers zou uitdelen, en desinfecterende gel.

RaymondenJoop
RaymondenJoop30 aug. 2021 - 10:52

Bij gebrek aan argumenten wordt het een morele verplichting. Da's een hellend vlak. En dan gaat het niet alleen over Covid. Wie bepaald de norm, wie heeft de wetenschap in pacht en wie bepaald uiteindelijk?! Of het nu Covid is, het ECB beleid, Afghanistan, het klimaat, de toeslagenaffaire, je wordt er niet vrolijk van.

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens30 aug. 2021 - 11:06

@ RaymondenJoop Jij schrijft: Bij gebrek aan argumenten wordt het een morele verplichting. Er is geen gebrek aan argumenten. Die zijn allemaal allang uitgewisseld maar zonder enig resultaat. Dan ontstaan dit soort oplossingen.

JanB2
JanB230 aug. 2021 - 17:17

Aan wie na 1.5 jaar corona nog argumenten nodig heeft zijn argumenten niet besteed.

Me, myself and I2
Me, myself and I230 aug. 2021 - 18:26

Kijk, daar is Daan weer. Daan is vaxxer. Een vaxxer heeft maar 1 argument: Iedereen moet vaccineren en anders ben je stom. De geschiedenis leert dat oplossingen van de angstigen, in dit geval de vaxxers niet gestuurd worden door argumenten en vaak nare gevolgen hebben. Pas als alle gevolgen hebben plaatsgevonden mompelen ze iets van "we hebben dit niet ziet aankomen". Dat klopt, zou ik dan zeggen, want daarvoor moet je ook uit je doppen kijken en durven twijfelen.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij30 aug. 2021 - 19:27

[ De geschiedenis leert dat oplossingen van de angstigen, in dit geval de vaxxers ] En hierboven schrijf je nog "Het meest trieste aan dit alles is dat onze overheid niet meer lijkt in te grijpen. Alles moet wijken voor de vaccinatiegraad. Hoewel het tij zich lijkt te keren vind ik het nog steeds doodeng". JIJ bent dus bang... En de geschiedenis leert dat de bangerds vaccinatiesucces tegenhouden waardoor we bv. polio niet gaan uitroeien en mazelen ook niet.

Me, myself and I2
Me, myself and I231 aug. 2021 - 6:54

@Frans Je moet beter lezen. Ik ben niet bang voor vaccinatie. Ik ben ook niet tegen vaccinatie. Wel tegen domweg iedereen vaccineren zonder dat duidelijk is of dat echt nodig is. Ik ben wel bang voor een overheid die de baas over je gezondheid wil zijn. En voor een farmaceutische industrie die hun invloed gebruiken om hun verkoopcijfers op te krikken. En natuurlijk ben ik bang van alle mensen die daar zonder na te denken achteraan blijven hollen en iedereen veroordelen die anders durft te denken. Het doet me denken aan de Nazi tijd en hoe het er in China of Noord Korea aan toe gaat.

Jozias2
Jozias230 aug. 2021 - 10:12

Werkgevers mogen hun personeel ook niet testen maar als er een KLM vlucht is met Olympische sporters dan is de wereld te klein en had KLM het personeel verplicht moeten testen/ vaccineren.

Rutger Groot
Rutger Groot30 aug. 2021 - 9:53

Prima om je werknemers te beschermen, Leasplan wil juist graag dat medewerkers weer naar kantoor komen - als je niet gevaccineerd bent heb je de mogelijkheid om thuis te blijven werken. Leaseplan kan het ook niet verplichten, maar dit is een prima oplossing. Typische hakken in het zand reactie van de tanende vakbond. Beter om gezamenlijk naar een goede oplossing te zorgen. Mijn werkgever laat mij ook alleen maar reizen als ik volledig gevaccineerd ben - vind ik ook prima - ter bescherming van de mensen waarmee ik werk. Prima zorgplicht.

1 Reactie
GHS
GHS30 aug. 2021 - 11:46

Wie gevaccineerd is, is zelf beschermd, maar kan nog wel een infectie overbrengen Wie niet gevaccineerd is loopt het risico op besmetting. Ergo: laat iedereen zelf beslissen of hij/zij wel/niet gevaccineerd wil worden. De ongevaccineerden lopen zelf het risico, maar dat is hun keus Dus: laat iedereen maar rustig aan het werk gaan.

Phil2
Phil230 aug. 2021 - 9:47

FNV heeft denk ik z'n prioriteiten niet op een rijtje, en laat zien de laatste discussies niet te volgen. De vrijblijvendheid van mensen om zich niet te laten inenten = de onvrijheid van o.m. mensen voor wie inenting niet of nauwelijks werkt. Dan hebben we het nog niet eens over het beslag op de medische zorg. Beste FNV, denk in dit kader maar eens een beetje in arbo termen, de veiligheid op het werk e.d.

rvb2
rvb230 aug. 2021 - 8:38

Het is verboden voor bedrijven om te vragen naar medische gegevens van hun medewerkers. Leaseplan kan hopelijk een fikse boete verwachten als ze dit plan uitvoeren. Ik geef in ieder geval geen antwoord meer op de vraag of ik gevaccineerd ben. Verder roep ik iedereen op zich te laten vaccineren.

8 Reacties
ton14024
ton1402430 aug. 2021 - 9:34

Leaseplan verplicht medewerkers zich te vaccineren. Effectief kan ze dit niet doen maar moreel wel. Per saldo heeft de medewerker een zwakkere rechtspositie indien aan uitbraak aan hem kan worden gelinkt.

rvb2
rvb230 aug. 2021 - 10:27

@Ton14024: Of ze dit moreel kunnen doen? Naar mijn mening niet. Privacy is een mensenrecht, en opgenomen in artikel 10 van de grondwet. Een bedrijf mag niet eenzijdig de mensenrechten van hun medewerkers aantasten.

Ik weet het wel
Ik weet het wel30 aug. 2021 - 10:45

Ze gaan niet naar medische gegevens vragen. Ze verplichten ook niet dat werknemers zich vaccineren. Mensen kunnen thuis werken als ze niet gevaccineerd zijn. Ze gaan ook niet controleren (kunnen ze niet). Het ligt iets genuanceerder dan hierboven wordt geschertst. Er zijn ook uitzonderingen mogelijk voor mensen die om religieuze of andere redenen niet willen vaccineren. Ben absoluut tegen verplicht vaccineren, maar je hebt hier een keuze.

rvb2
rvb230 aug. 2021 - 11:00

@ik weet het wel: Ze vragen wel naar medische gegevens, namelijk of je wel of niet gevaccineerd bent. Het is iedereen's volste recht om die vraag niet te beantwoorden, en dat antwoord of gebrek daaraan mag geen gevolgen hebben. Ik ben overigens wel voorstander van verplicht vaccineren, een echte verplichting, geen verkapte. Daarmee vervalt dan ook de verplichting van toegangstesten. Naar mijn mening is de inbreuk op de lichamelijke integriteit minder ingrijpend dan het steeds maar weer moeten overdragen van medische gegevens.

Eid
Eid30 aug. 2021 - 11:58

@rvb Als ik een onderneming zou leiden, en u zou weigeren antwoord te geven op de vraag of u gevaccineerd bent, even los vd consequenties, dan zou ik u verzoeken weg te blijven ter bescherming van de rest. U heeft idd een privacy keuze, maar ik als ondernemer heb het recht om alleen gezonde medwerkers toe te laten en u wilt niet eens de vraag beantwoorden... jammer.

rvb2
rvb230 aug. 2021 - 12:11

@Eid: dan zou ik contact opnemen met een advocaat gespecialiseerd in arbeidsrecht. De wet is duidelijk: bedrijven mogen niet vragen naar medische gegevens.

Me, myself and I2
Me, myself and I230 aug. 2021 - 12:11

Als ik een onderneming zou leiden en we zouden auto's leasen van Leaseplan, dan zou ik daar per direct mee stoppen.

ton14024
ton1402430 aug. 2021 - 15:50

M, ga grassprietjes beschermen tegen klimaatverandering of zo maar begin vooral geen bedrijf.