Joop

Finse vrouwen tonen massaal decolleté als steun aan premier Sanna Marin

  •  
16-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6328 keer bekeken
  •  
sanna
Sanna Marin, de 35-jarige sociaaldemocratische premier van Finland, ging voor het modemagazine Trendi op de foto in een stijlvolle zwarte blazer die de toorn wekte van conservatieve geesten. Zij menen dat de outfit ongeschikt was voor haar functie omdat deze haar decolleté toont.
Een bericht gedeeld door Trendi & Lily (@trendimag) op 8 Okt 2020 om 2:00 (PDT)
De afkeurende commentaren riepen onmiddellijk een tegenactie op met de hashtag #imwithsanna waarop vrouwen ook hun decolleté tonen.
imwithsanna
De outfit van Marin, verzorgd door een feministische stylist, was welbewust gekozen omdat het begeleidende artikel juist handelde over de rol van een premier. De politica legt er in uit dat ze zich ervan bewust is dat het voorkomen van een vrouw altijd onderwerp van debat is en dat ze er daarom normaal gesproken op let er altijd hetzelfde uit te zien.
Mannen kennen meer vrijheden om hun lichaam te tonen. Zo is er een beroemde historische foto van een Finse president die naakt op een paard zit. Eerder was er een premier die hardloopfanaat was en voortdurend opdook in allerlei strakke outfits, zonder dat daar moeilijk over gedaan werd.
Sanna Marin is de jongste premier die Finland ooit gekend heeft. Ze geniet grote populariteit en haar aanpak van de coronacrisis wordt in binnen- en buitenland geprezen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (67)

JanB2
JanB217 okt. 2020 - 21:14

Had Mark Rutte maar één zo’n borst.

[verwijderd]
[verwijderd]17 okt. 2020 - 9:54

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 1:16

Het gaat helemaal niet om die (vermeende) obsessie met vrouwelijk bloot. Het gaat erom dat ze meteen een aandachtshoer wordt genoemd

White Knight
White Knight17 okt. 2020 - 8:47

Laat ik vooropstellen dat er weinig mooiers is dan een knap decolleté. Dat gezegd hebbende is er sprake van enige hypocrisie: Als een mannelijke premier zijn onbedekte borst op een officiële foto zou er ook stevig commentaar op komen. Verder hebben vrouwen veel meer vrijheid om hun lichaam te tonen: daar waar mannelijk bloot al snel aanstootgevend wordt gevonden (de honderd jaar oude foto van een blote man op een paard is geen relevant argument) is dat bij vrouwen veel minder. Bovendien kunnen vrouwen kiezen uit de mannelijke én de vrouwelijke kledingstukken; voor mannen geldt dat omgekeerd niet.

4 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot17 okt. 2020 - 13:00

'Als een mannelijke premier zijn onbedekte borst op een officiële foto zou er ook stevig commentaar op komen. ' Zo iemand wordt juist populair, in bepaalde kringen.. http://notsportscenter.com/putinopen2gays/

White Knight
White Knight17 okt. 2020 - 16:44

Scherp!

LaBou
LaBou 17 okt. 2020 - 17:13

Waarom denken bepaalde reaguurders toch altijd met een korte ontkenning gevolgd door een lang verhaal waarin ze het tegendeel aantonen weg te komen?

Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 1:14

Vrouwen hebben meer keuze in kleding...die had ik nog niet gehoord, chapeau, ik ben verrast. Maar dat is een totaal irrelevant gegeven in deze discussie.

DaanOuwens
DaanOuwens17 okt. 2020 - 6:33

Mooie vrouw, niets mis mee. Qua kledingkeuze ook geen probleem. Mensen die zich hier druk over maken moeten nog een stapje zetten op de emancipatieladder. Overigens onder mannen in pakken zijn er ook allerlei zaken die status, deskundigheid en mannelijkheid tot uitdrukking moeten brengen. Manchetknoppen zijn items die er toe doen. Dus logisch dat vrouwen er ook goed uit willen zien. Maar als ik denk aan iemand die met haar presentatie de status van haar functie volstrekt sloopt denk ik aan Ank Bijleveld. Ik heb haar deze week nog gezien bij een babbelprogramma op TV. Zij weet heel goed duidelijk te maken dat totale incompetentie geen reden is om iemand niet minister te maken. Dat lijkt mij een discussie van groter belang dan over het uiterlijk van deze wel competente Finse.

quatsch
quatsch16 okt. 2020 - 23:22

Wanneer gaat onze Mark zijn achterban eens verblijden met een diep uitgesneden (billen)onderbroekje?

1 Reactie
Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 1:11

Uuhh nou liever niet

Henri Zwols
Henri Zwols16 okt. 2020 - 20:28

"Mannen kennen meer vrijheden om hun lichaam te tonen. Zo is er een beroemde historische foto van een Finse president die naakt op een paard zit." Ik denk dat dat meer zegt over tijdgeest dan over een verschil tussen mannen en vrouwen.

6 Reacties
Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 22:04

Nee.

DenFlexwerker
DenFlexwerker17 okt. 2020 - 4:00

@Karingin: zie Baudet in Nederland

EricDonkaew
EricDonkaew17 okt. 2020 - 4:53

@Henri Zwols ----------------------------- Ik denk het ook. Er is zelfs een filmpje van een naakte Russische tsaar met zijn dochters.

Bouwman2
Bouwman217 okt. 2020 - 8:05

Ja.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 okt. 2020 - 8:26

Nee.

Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 1:10

Als een vrouw zou doen wat Baudet deed, dan was ze compleet afgebrand en had ze haar carrière wel gedag kunnen zeggen. Onbegrijpelijk dat dit issue hier zo gebagatelliseerd wordt, zijn jullie doof, stom en blind of zo?

Visionair NL
Visionair NL16 okt. 2020 - 20:08

De seksualisering van borsten is een typisch westers fenomeen. In bijvoorbeeld Afrika onder de Sahara geven vrouwen hun kind onbekommerd in het openbaar de borst, zelfs in Marokko.

stokkickhuysen
stokkickhuysen16 okt. 2020 - 19:36

'Trendimag', voor Finse conservatieven.

ona2
ona216 okt. 2020 - 19:28

"De politica legt er in uit dat ze zich ervan bewust is dat het voorkomen van een vrouw altijd onderwerp van debat is en dat ze er daarom normaal gesproken op let er altijd hetzelfde uit te zien." Relevant is hier niet het geslacht maar de functie. Elk regeringshoofd zou onderwerp van discussie zijn als hij of zij met zo'n diepe decolleté zou rondlopen. Zeker in zo'n functie dien je je terughoudend op te stellen - zowel in hoe men spreekt, gedraagt als kleedt. Je vertegenwoordigt immers een heel land, inclusief al haar fracties.

1 Reactie
Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 22:04

Gelul, een vrouw wordt veel harder afgerekend dan een vent. In de tekst staan nota bene voorbeelden van mannen die zich bepaald niet terughoudend opstellen en daar zonder commentaar mee wegkomen. Bovendien vind ik dat ze lekker aan moet trekken waar ze zin in heeft. Hooguit bij een bezoek aan de paus of zo, of op een begrafenis, is het echt vereist dat ze bedekt is. Dat jij je stoort aan een decolleté, te rode lippen of naaldhakken is toch echt jouw probleem.

Kilted
Kilted16 okt. 2020 - 18:36

Nix mis mee... Volgende onderwerp!

Pater
Pater16 okt. 2020 - 16:25

Ik heb nog meegemaakt dat een wethouder kritiek kreeg op haar decolleté. Niet van de conservatieven, van collega's die vonden dat de stad zo niet goed werd vertegenwoordigd. Lang geleden? Nee, niet meer dan een jaar of 10. Ik vind: hoe meer hoe beter.

5 Reacties
adriek
adriek16 okt. 2020 - 18:02

Blijf je de drager van 'hoe meer hoe beter' wel serieus nemen alsjeblieft?

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart16 okt. 2020 - 18:31

Mijn ontzag voor modderige mannelijkheid was toch al non-existent. Maar nu draait mijn maag zich walgend om.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart16 okt. 2020 - 18:37

Ik peins er niet over om je te reduceren tot dat onooglijk wormvormige aanhangsels dat futloos tussen je benen bungelt. Want dat doe je gelukkig zelf al.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden16 okt. 2020 - 19:04

Het is sowieso de hoogste tijd dat we in opstand komen tegen de nieuwe preutsheid: ik wil bloot zien, heel veel bloot !!

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart17 okt. 2020 - 8:37

Me dunkt, mannetjes genoeg hier, die ook met de kleren aan steevast voor paal staan.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart16 okt. 2020 - 15:33

Tja, behoorlijk rolbevestigend en tamelijk truttig allemaal. Geef mij Marianne maar:https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vrijheid_leidt_het_volk

2 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden16 okt. 2020 - 19:07

Helemaal juist Grietje, prachtig voorbeeld.

JanB2
JanB217 okt. 2020 - 21:24

Het bewuste fragment van het schilderij was ook afgebeeld op het laatste biljet van 100 francs. Het zegt iets over de franse volksaard. Niet van dat preutse gedoe. En dus ook gewoon een paar blote borsten op het geld. Leuk volk!

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 okt. 2020 - 15:30

Voor onze premier (bij gebrek aan een president) ligt naakt op de fiets natuurlijk meer voor de hand dan naakt te paard. WNBR 2020 Amsterdam werd afgelast wegens de coronamaatregelen.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout16 okt. 2020 - 15:12

Een fraai decolleté is een sieraad voor de beeldbuis. En op straat niks mooier dan een een lieftallig gezicht boven een uitbundig getoonde halspartij, zelfs met mondkapke op. Zo, ik zie de eerste vileine beschuldigingen van sexisme al tegemoet....

4 Reacties
Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 21:57

Nee hoor, je mag daar best van genieten. Je moet alleen geen professional afrekenen op hoe ze eruit ziet, in plaats van op haar deskundigheid.

JanB2
JanB218 okt. 2020 - 1:06

Laat iets soortgelijks nou nét in feministische kringen bon ton zijn. En dat terwijl primaire geslachtskenmerken belangrijker achten dan kwaliteiten (positieve discriminatie of voorkeursbeleid noemen ze dat) zo ongeveer de meest kwalijke vorm van seksisme is. Toch?

Luneau
Luneau19 okt. 2020 - 3:19

"Laat iets soortgelijks nou nét in feministische kringen bon ton zijn." Ik ben benieuwd naar voorbeelden, ondersteund door bronnen.

JanB2
JanB220 okt. 2020 - 1:27

Goed lezen.

Frans Kwakman
Frans Kwakman16 okt. 2020 - 15:10

Ik ga voor die dame links onder. Die heeft een vrolijk gezicht. Naar haar boezem mag ik natuurlijk niet kijken heb ik ergens opgepikt.

4 Reacties
Pater
Pater16 okt. 2020 - 16:25

Rechts onder!

MaxMax2
MaxMax216 okt. 2020 - 17:19

Ouwe snoepert, die Pater ;)

Hallahan2
Hallahan216 okt. 2020 - 20:00

De premier zelf!

Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 1:05

Zedje: Maak je niet druk jongen, ik kan wel tegen een geintje hoor. En je zult mij echt nooit horen zeggen dat je niet mag kijken naar en genieten van vrouwelijk schoon (doe ik zelf ook, vrouwen ogen nou eenmaal prettiger dan mannen). Je weet 't vast wel, maar waar 't om gaat is dat je vrouwen niet beoordeelt op hun uiterlijk als het om competentie gaat. En noem een vrouw geen aandachtshoer als ze op wat voor manier dan ook op de voorgrond treedt. Hou gelijk alle andere stereotype vooroordelen ook maar voor je...

korheiden2
korheiden216 okt. 2020 - 15:01

Mooie actie, geeft even een glimlach in deze donkere tijden. Overigens herinner ik me uit mijn tijd voor de klas, dat vrouwelijke leerkrachten (bijna iedereen dus) op warme dagen rustig in een korte rok of broek kwamen, terwijl je toch als man niet met een zomerse bermuda aan moest komen zetten. Maar misschien is dat intussen ook veranderd....

1 Reactie
Pater
Pater16 okt. 2020 - 16:29

Als ambtenaar werd het me verboden. Ik had een lange broek en een jasje op kantoor voor de representatieve momenten, dat mocht niet baten.

Bert de Vries
Bert de Vries16 okt. 2020 - 14:40

Ik ben het volledig eens met de boze Finse dames. Een decolleté is beslist geen vrijbrief voor sexistische of vrouw-onvriendelijke reacties. Maar het is wel begrijpelijk dat bij heren de blik even blijft hangen als een fraai decolleté binnen het gezichtsveld komt. Dan kun je niet van hen eisen de de blijk gericht blijft op de stip op de horizon of op de sterrenhemel.

1 Reactie
Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 21:55

Dat kun je wel degelijk eisen, zeker in een professionele omgeving.

2e kans
2e kans16 okt. 2020 - 13:34

Mooie stijlvolle foto, niks mis mee.

Hemk
Hemk16 okt. 2020 - 12:44

Ik verwacht steunbetuiging van Rutte nu

2 Reacties
Theo Joekes
Theo Joekes16 okt. 2020 - 14:35

Waar zit je aan te denken? Een steunpilaar?

Fredje3
Fredje316 okt. 2020 - 15:41

Die is nu bezig om ook zo een foto te laten maken van hem voor op social media.....

Fredje3
Fredje316 okt. 2020 - 12:02

[Mannen kennen meer vrijheden om hun lichaam te tonen.] Behalve dan op kantoor als het warm is of tot voor kort je postbode was ennuh meeste bouwvakkers dan ook weer niet..... Maar dat is nu voor het gemak maar even vergeten.

4 Reacties
Dick Roelofsen
Dick Roelofsen16 okt. 2020 - 14:08

"meeste bouwvakkers dan ook weer niet" Ik zie geregeld hun decolleté, maar of je daar blij mee moet zijn....

Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 21:54

Ach stel je niet zo aan. Je wordt echt niet minder serieus genomen als je een keer iets te casual gekleed gaat. En bouwvakkers moeten zich nou eenmaal beschermen, en een uniform is ook al zo'n stupide voorbeeld. Vrouwen moeten zich continue bewust zijn van hoe ze eruit zien, zich daar de hele tijd voor verantwoorden, worden niet op hun merites beoordeeld, en hoe hoger je klimt, hoe groter dat probleem wordt.

Fredje3
Fredje317 okt. 2020 - 5:33

@ Karingin, right back at ya... Stel je niet zo aan. Dat is een enorm sexistische opmerking. Als er opmerkingen over een vrouw geplaatst worden is de wereld te klein en als je er op wijst dat dit bij mannen exact zo is, dan moeten mannen zich niet zo aanstellen.

Karingin
Karingin18 okt. 2020 - 0:55

Omdat het niet hetzelfde is Fredje, bij lange na niet. Jij wordt echt niet gesexualiseerd als je een korte broek aan trekt, je wordt sowieso zelden of nooit geobjectiveerd. Je wordt niet voor dom uitgemaakt, of voor aandachtshoer, of gewoon voor hoer - om wat je aan hebt hè, niet om hoe je je gedraagt of wat je zegt! - en zo zijn er talloze situaties die jij nooit mee zult maken. Dus ja, je stelt je aan met deze vergelijking...eigenlijk met elke vergelijking. En je bagatelliseert, waarmee je aangeeft het probleem niet zo te zien. Prima, maar zeg dat dan gewoon, in plaats van calimerootje te spelen

Sam V
Sam V16 okt. 2020 - 11:47

Grappig hoe dit gaat. Voor zover ik het begrijp, begon het met wat kritiek door een aantal personen op de instagrampagina van het blad en een blog van één persoon die vindt dat ze alleen aandacht wilt trekken, die vervolgens door twee conservatieve parlementariërs wordt doorgestuurd (en later ingetrokken). Dat is het zo’n beetje. Verder negeren zou je dan denken, maar nee. De aandacht die nu hieraan uitgaat slaat nergens op, maar past wel goed in het makkelijke activisme op social media en de trend om overal onrecht in te zien dat bestreden moet worden. Maak het toch niet allemaal zo groot!

2 Reacties
vdbemt
vdbemt16 okt. 2020 - 14:52

Die oproep is, neem ik aan, bedoeld voor die conservatieve geesten.

Karingin
Karingin16 okt. 2020 - 21:50

Natuurlijk moet je dit wel groot maken, dat soort bekrompenheid moet bestreden worden. Het is belachelijk hoe vrouwen dit soort onzin nog steeds over zich heen krijgen, dat ze zich moeten verantwoorden voor wat ze áántrekken, godallemachtig. Dat jij 't weer zit te bagatelliseren, het zelfs makkelijk activisme noemt, zegt me dat je het probleem niet ziet.

Theo Joekes
Theo Joekes16 okt. 2020 - 11:30

Merkel ging haar in 2008 al voor met ook al geschokte reacties van sommigen. https://www.hln.be/buitenland/duitsers-vergapen-zich-aan-decollete-angela-merkel~afd1c902/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

1 Reactie
Hallahan2
Hallahan216 okt. 2020 - 20:02

Maar dat vond ik ook iets teveel van het goede...

Tony Soprano
Tony Soprano16 okt. 2020 - 11:23

Hoewel ik in deze Joop-contreien ongetwijfeld als ultraconservatief te boek sta, ben ik toch voor deze tegenactie. Misschien ben ik dus toch niet zo conservatief.

3 Reacties
LaBou
LaBou 16 okt. 2020 - 16:50

Reken jezelf nou niet rijk. Één zwaluw maakt nog geen zomer.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart16 okt. 2020 - 17:46

Je bent de eerste niet die 'conservatisme' verwart met rancune.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden16 okt. 2020 - 19:02

Tony Soprano: "Hoewel ik in deze Joop-contreien ongetwijfeld als ultraconservatief te boek sta" Was Mussolini dan "ultraconservatief"?

vdbemt
vdbemt16 okt. 2020 - 11:16

Het blijkt dat die bekrompen conservatieve geesten in de minderheid zijn.(En maar goed ook) . Anders was ze nooit premier geweest. Go Finland.

1 Reactie
dezeeuwgerard
dezeeuwgerard16 okt. 2020 - 11:49

gebeurd nooit maar nu wel : ik ben het helemaal eens met vdbemt!