Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ferrier hekelt wij/zij-denken Verhagen

  •  
29-06-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_KathleenFerrier_Pietplaat_300.jpg
CDA-Kamerlid: Ongenoegen niet gevolg van multiculturele samenleving, maar van ongekend voelen door de politiek
CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier ergert zich aan de wij/zij-sfeer in de speech die CDA-vicepremier Maxime Verhagen dinsdag uitsprak op een symposium over populisme. Dat laat zij weten aan nieuwssite NU.nl.
Verhagen zei dat de vrees voor buitenlanders terecht was. Volgens Ferrier benadert de CDA-vicepremier dat onbehagen vooral vanuit de wij-kant. “Terwijl er daarnaast ook nog sprake is van discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt en zijn er hoog opgeleide immigranten die het land verlaten, omdat ze zich niet meer prettig voelen hier”, aldus Ferrier.
Volgens NU.nl stelt Ferrier dat de multiculturele samenleving niet mislukt is en dat het ongenoegen bij mensen niet door de gevolgen van multiculturaliteit komt. Ze stelt dat mensen zich vooral niet meer gekend voelen in de samenleving. “Er wordt door bestuurders in het land van alles beslist. In de politiek, bij de banken. Maar mensen hebben het idee dat het niet over hen gaat. Ze hebben niet het idee dat hun belangen behartigd worden”, aldus Ferrier.
Binnen het CDA was Ferrier een van de felste opponenten van de samenwerking met de PVV. Het moet pijnlijk zijn om te horen dat het wij/zij-denken van die partij nu ook door haar eigen partijleider wordt omarmd.
Foto-cc: PietPlaat
Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

rgeurtsen
rgeurtsen29 jun. 2011 - 11:42

Heel belangrijk dat het tegen-geluid direct en uit de goede hoek te horen is.

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 jun. 2011 - 11:42

Tja, Ferrier, een allochtoon en haar kinderen ook, want haar vader komt uit Suriname waar hij de laatste gouverneur en de eerste president was. Ik heb een suggestie: trek de stekker eens uit het kabinet. Moet lukken als er nog christendemocraten actief zijn in het CDA.

BertBonkestooter
BertBonkestooter29 jun. 2011 - 11:42

Hij daar, Verhagen, doet aan wij/zij denken.

Amarinde
Amarinde29 jun. 2011 - 11:42

Ze heeft volkomen gelijk. Maar mevrouw Ferrier mag nu eindelijk wel eens de woorden in daden omzetten. Ze verliest steeds meer aan geloofwaardigheid.

sam tosha
sam tosha29 jun. 2011 - 11:42

Dat domme geblaat over de mislukte multi-culturele samenleving heeft geen andere reden dan zo veel mogelijk mensen doen geloven dan de multi-culturele samenleving is mislukt omdat diegene die dit alsmaar roepen eenvoudigweg geen mulit-culturele samenleving wensen. Mijn multi-culturele samenleving is prima gelukt. Moet er niet aan denken slechts samen te leven met louter kaaskoppen. Tegelijkertijd zijn de anderhalf miljoen kaaskoppen die achter die gestoorde, nationaal-socialistische beweging aan hobbelen, de enige dissonant in mijn samenleving.

Mursili1
Mursili129 jun. 2011 - 11:42

Ze "ergert" zich? nou dat is weer eens een heel ferm standpunt! Is dit niet hetzelfde als wat Wilders doet: gedogen en als het kan effe een tegengestelde opinie de media in slingeren, zonder er gevolg aan te geven?

wvdstraat
wvdstraat29 jun. 2011 - 11:42

Een goed begin..... is (slechts !!!) het halve werk...... Als het goed is en er principiële ruggengraat getoond gaat worden kan het huidige CDA voor ongeveer 1/3 de ontwikkelingen niet veel langer blijven steunen. Zeker binnen die partij zal het niet eenvoudig zijn, de vraag te moeten beantwoorden waar je nog mee kan leven, want de prijs zal voor de partij én voor de persoonlijke loopbaan enorm hoog zijn, maar toch.... Wie wil er straks een autobiografie schrijven waarin je moet toegeven dat je jezelf volledig verloochend hebt, door met een stelletje aso's en patjepeeërs (samen de PVVD) de samenleving voorgoed te splijten?

ColorHugo949
ColorHugo94929 jun. 2011 - 11:42

Wijze woorden van Ferrier, maar ze heeft en krijgt geen macht in het CDA. Tegen de wind in komen woorden niet aan. Wel dapper dat ze het blijft proberen. Merkt een CDA volksvertegenwooridger ook eens hoe het is om machteloos te staan.

leeuwenvanj
leeuwenvanj29 jun. 2011 - 11:42

Waarom stapt ze niet op en waarom is zij niet opgestapt met haar vriendje die ook rustig in de banken zit?

doeidoei
doeidoei29 jun. 2011 - 11:42

Het duo Ferrrier en die andere - wiens naam me nu even ontschoten is - staan binnenkort weer voor dezelfde keuze als rond samenwerking met de PVV: aansluiten bij het nieuwe CDA als volkspartij met dito standpunten, of een Links CDA oprichten a la de AR als in oude tijden. Er leven daar nog net genoeg van uit die bloedgroep om handige adviezen van te krijgen. Het blijven hameren op ... bereikt te weinig CSA-ers vrees ik.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa29 jun. 2011 - 11:42

Ik ook.

MrOoijer
MrOoijer29 jun. 2011 - 11:42

Ik zal Mevrouw Kathleen Ferrier pas geloven als ze 'n keer tegenstemt. Tot dan is er voor mij maar één Kathleen Ferrier, alt, 1912-1953.

teunbalemans
teunbalemans29 jun. 2011 - 11:42

Het betoog van de heer Verhagen werkte danig op mijn lachspieren. Nu moet ik onmiddellijk bekennen dat dat niet zozeer door de inhoud van het betoog kwam, maar doordat ik onwillekeurig moest terugdenken aan de beroemde speech van Camiel Eurlings op het bekende CDA-congres waarbij deze partij de desastreuze beslissing nam zich te encanaileren aan de PVV. Misschien herinnnert de lezer het zich nog. Eurlings (us Camieleke) die op megafoonsterkte, en zichzelf tot uiterste opjuttend, Verhagen toesprak: "Maxime, je hebt het diepste van je ziel met ons gedeeld, je bent een echt CDA'er". Applaus, rumoer, afkeurende gemor, rumoer, applaus etc Wat huist er zoal in het dieps van de ziel van de heer Verhagen... In ieder geval weinig historisch besef. Hij heeft het over de joods-christelijke wortels van onze beschaving. Dat is een uitdrukking die pas na de holocaust in zwang kwam, voordien hadden joden het meer dan anderhaf millenium zwaar te verduren tussen de christenen, als ze al niet vermoord of vervolgd werden. De uitdrukking joods-christelijk kun je gebruiken als je het over theologie hebt. Buiten die specifieke context is het een zinledig begrip dat alleen maar verwarring schept Het is niet het enige stofnest dat we in de ziel van de heer Verhagen aantreffen. Volgens hem associeert de 'progressieve elite' het verlangen naar rust en strabiliteit met 'spruitjeslucht'. En dat zegt een minister van een kabinet die morrelt aan de meest basale zekerheden van de minst weerbare mensen in onze samenleving. Een normaal mens zou zich doodschamen. Verder vermeldt de grote leider terloops dat de multiculturele samenleving is mislukt. Wat hij daar precies mee bedoelt, zegt hij niet, en waarom het mislukt is, vernemen we evenmin. We hebben problemen met allochtonen, dat klopt, maar een goede politicus probeert die op te lossen. Verhagen trekt geen geld meer uit om er iets aan te doen. Hij stelt gemakzuchtig vast dat de multiculturele samenleving is mislukt en koestert zich behagelijk in zijn christen-democratische gelijk. Volgens Verhagen probeert D' 66 de instituties af te schaffen en deze te vervangen door directe democratie. Als Verhagen de moeite had genomen om even in wikipedia het lemma 'institutie' op te zoeken, dan had hij geweten dat dit volslagen kletskoek is. Er is geen enkele partij die instituties wil vervangen door directe democratie. Ik kan me daar niets zinnigs bij voorstellen. D' 66 wil de democratie moderniseren. Daar kan iedereen zo het zijne van vinden, maar dat is heel wat anders. Enfin. Ik laat het hier maar bij. Met deze leider kan het CDA het verder wel vergeten.

leeuwenvanj
leeuwenvanj29 jun. 2011 - 11:42

http://www.tni.org/interview/dirty-deals-and-unprincipled-politics Over de rol van de EU en dus ook Nederland in Libie. Shell die flink zaken heeft gedaan, net zoals BP . Ook het CDA is een groot voorstander van interventie in Libie en wil Kaddafi wel in Den Haag ontvangen. En wat dan met Jeroen van der Veer van Shell en de topmannen van andere multinationals? Niet te vergeten het grootste deel van de tweede kamer.

a.doorgeest
a.doorgeest29 jun. 2011 - 11:42

En ook voor mevr. Ferrier geldt: praatjes vullen geen gaatjes. Als zij het allemaal echt zo erg vindt wat haar CDA doet, begin dan gewoon voor jezelf. Trek de stekker uit deze coalitie. Dat vergt enige burgermoed, maar die beweert zij toch te hebben. Wat let haar? Ik zie haar roemruchte stappen graag morgenochtend al staan op teletekst.

teleton
teleton29 jun. 2011 - 11:42

Willen C. Çörüz (Coskun) en K.G. Ferrier (Kathleen) zich even melden bij Maxime Verhagen. Gaat over Christelijk Gedachtengoed of zo...

phoosterhuis
phoosterhuis29 jun. 2011 - 11:42

Laten we zoveel mogelijk generaties terug gaan. Dan blijkt dat we allemaal allochtoon zijn. Prachtig toch?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen29 jun. 2011 - 11:42

Het duurt deze keer wel erg lang voordat ze haar eigen ideeen weer intrekt. Maar ja, dat zal vandaag of morgen toch wel gebeuren, zoals altijd. Ze is een PVV-er aan het worden, tegenstander, maar toch voorstemmen.

JosephFrancis
JosephFrancis29 jun. 2011 - 11:42

Sorry hoor...vroeger heb ik heel veel respect voor deze dame...maar nu lijkt mij ook een beetje *veel geschreeuw maar weinig wol* scenario aan het worden...ontzettend jammer! Waarom stappen ze en meneer Koppejan niet gewoon uit de CDA fractie? Dan is het toch min of meer bijna klaar met dit tot nu toe nogal onsympathiek kabinet!!!

DerUnterMensch
DerUnterMensch29 jun. 2011 - 11:42

Er is nou eenmaal feitelijk een wij en zij. Veel hekelen het feit dat jaren moest worden gedaan alsof dat er niet was. Het werkt zo overigens van twee kanten hoor. Ik herinner me nog het Egyptische meisje dat bij P&W een aantal keren kwam om te vertellen over de rellen. Ze ging bij een discussie ook even fel te keer tegen de PVV. Ze had het (terwijl ze toch na begrippen een goed ingeburgerde dame was) echter wel over. Wij het trotst Egyptische volk. Niets mis mee maar ontken het verschil dan niet. Doe ook niet alsof je je net zo'n Nederlander voelt als een andere Nederlander want dat is dan dus niet zo. Ferrier stelt dat mensen zich vooral niet meer gekend voelen in de samenleving. "Er wordt door bestuurders in het land van alles beslist. In de politiek, bij de banken. Maar mensen hebben het idee dat het niet over hen gaat. Ze hebben niet het idee dat hun belangen behartigd worden" Die dingen wat ze op noemt kloppen zeker maar wel naast het feit dat de problemen met allochtonen enz niet worden opgelost. Dat hoort onder andere bij het stuk dat hun belangen niet worden behartigd. Dat het multiculturele verhaal geen probleem zou zijn en niet zou zijn mislukt is onzin en de burgers zijn dan ook boos om het feit dat dit al jaren te zien was maar werd doodgezwegen door de linkse politiek. Gevolg was dat de problemen alleen maar groter worden.

1 Reactie
boeie
boeie29 jun. 2011 - 11:42

Wat voor probleem met alochtonen is er nu precies? Er is een probleem in sommige wijken waar kansarmen rotzooi schoppen, maar ik heb geen enkel probleem met de gemiddelde allochtoon, en volgens mij hebben zij ook geen probleem.

eagleye2
eagleye229 jun. 2011 - 11:42

Ik heb mevrouw Ferrier eerder mooie woorden horen gebruiken maar daar is het bij gebleven. Nu weer mooie woorden maar ik verwacht niet dat die gevolgen zullen hebben.

1 Reactie
Michiel Online
Michiel Online29 jun. 2011 - 11:42

niet alleen mooi maar ook waar

[verwijderd]
[verwijderd]29 jun. 2011 - 11:42

Mw. Ferrier, ziet het echt verkeerd.

1 Reactie
Mindfulness
Mindfulness29 jun. 2011 - 11:42

Ja, u ziet liever schreeuwers die gevraagd en ongevraagd ongefundeerd hun mening geven zonder te na te denken over het juiste moment van reageren.

Soupkip
Soupkip29 jun. 2011 - 11:42

Ik hekel het 'wij CDA' denken van mevr. Ferrier. Een gevaar voor Nederland. Afgeven op Verhagen, en ondertussen de PVV ruim baan geven. Zwak mens.

1 Reactie
Bernie2
Bernie229 jun. 2011 - 11:42

Mee eens. De dame blaft een beetje maar doet vervolgens niets. Helemaal niets. Het minste dat ze zou moeten doen is opstappen uit het CDA dat deze doodenge gedoogconstructie met moslimsjagers heeft gesloten. Vervolgens zou ze haar diepste excuses moeten aanbieden aan al die ex-CDA'ers die al veel eerder hun hielen lichtten uit deze zieke constructie. Excuses, omdat ze erg lang is blijven heulen met het Kwaad. Overigens zou elke andere weldenkende CDA'er met misschien nog een laatste restje zelfrespect dit ook moeten doen.

Gerald2
Gerald229 jun. 2011 - 11:42

Moet ik Ferrier seieus nemen? Een hoop tuuttuutpeppep en vervolgens als het puntje bij paaltje komt op het laatste moment met de partij meezwemmen.

2 Reacties
Soupkip
Soupkip29 jun. 2011 - 11:42

Uiteindelijk is alles God's wil & wet. En wanneer Maxiem & Hink dat zeggen, is het gewoon zo.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos29 jun. 2011 - 11:42

Mee eens.

JanJansen17
JanJansen1729 jun. 2011 - 11:42

Eindelijk een reactie vanuit het CDA, voor de rest blijft het akelig stil!!! Ik had veel meer reacties verwacht; ook van oud CDA politica.

1 Reactie
Gerald2
Gerald229 jun. 2011 - 11:42

Marjolein, Hannie van Leeuwen heeft ook gereageerd!

[verwijderd]
[verwijderd]29 jun. 2011 - 11:42

Laat Ferrier en Koppejan het kabinet gewoon opblazen! Jullie hebben de keuze jongens. Als de peilingen goed zijn voor links: ik zeg doen.

2 Reacties
Maanlander2
Maanlander229 jun. 2011 - 11:42

Koppejan en opblazen? Hij heeft net het kadootje van het kabinet gekregen dat de Hedwigepolder niet onderwater gezet zal worden in ruil voor zijn steun aan het kabinet. Nou moet het kabinet nog iets doen met ontwikkelingshulp aan Suriname en die Ferrier gaat ook op "mute".

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai29 jun. 2011 - 11:42

Geachte bijstandskoning, als links goed zit maar daar kunnen we wel even op wachten voorlopig is de verdeling nu niet bepaald gunstig voor links VVD 33 zetels PVV 26 zetels CDA 14 zetels tezamen 73 zetels Em links SP 23 zetels PVDA 17 zetels en GL 10 stuks tezamen 40 En dan maar sprokkelen voor de oppositie met nieuwe verkiezingen zonder aanpassing in de PVDA volledig kansloos. Dus stop met dromen. Als met alle bezuinigingen de peiling er zo voor staat kan links het schudden.

Capricorn2
Capricorn229 jun. 2011 - 11:42

dus mevrouw is tegen wij/zij-denken maar denkt wel in wij/zij. burgers vs banken/overheid. zucht.

1 Reactie
harryo2
harryo229 jun. 2011 - 11:42

Ja, Hendrik: zucht nog maar eens diep...