Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Famke Louise doet niet meer mee, heeft wel 'super veel respect voor corona'

  •  
23-09-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1011 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-09-23 om 10.04.14
Het gesprek van de dag was dinsdag #ikdoenietmeermee , de campagne van een handjevol (semi-)bekende Nederlanders en influencers die – aangevoerd door viruswaanzinnige Willem Engel – kenbaar maakten voortaan lak te hebben aan het coronabeleid. ‘Friedepiepel’, wat waarschijnlijk free the people betekent, aldus de influencers, hoewel ‘vriendenpeople’ ook nog een mogelijkheid is.
Een van de meest prominente namen tussen de influencers was die van Famke Louise. Niet in de laatste plaats omdat vrij snel na haar bijdrage aan #ikdoenietmeermee nog eens duidelijk werd gemaakt dat deze zelfde Famke Louise eerder dit jaar nog een goedbetaalde klus van de Rijksoverheid kreeg om juist mensen bewust te maken van de nodige coronamaatregelen. Ook bleek dat het management van Famke Louise 31.000 euro overheidssteun heeft ontvangen om door de coronacrisis te komen.
Dinsdagavond mocht Famke Louise aanschuiven bij Eva Jinek. Parool-recensentencollectief Han Lips vat samen: “Ze deed eerst duidelijk niet mee, geheel in stijl van de veelbesproken hashtag. Maar toen ze uiteindelijk haar ding mocht doen kwaakte ze blaartrekkende nonsens uit van het niveau ‘De vorige lockdown had geen effect’”.
Wie overduidelijk nog wel mee doet en bewonderenswaardig kalm bleef tegenover Famke “ik heb superveel respect voor corona, in eerste instantie” Louise, was Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Hij wilde onder meer van de influencer weten wat hij dan had kunnen doen om duidelijker te maken hoe ‘moeilijke besluiten’ worden genomen. Ook bood hij Famke Louise aan nog eens in gesprek te gaan over het virus.
Bekijk hieronder het hele gesprek. Video niet te zien? Klik hier , of pas je cookie-instellingen aan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (86)

B-King
B-King24 sep. 2020 - 18:23

Tijd dat alle bedrijven die zaken doen met dit rare meisje hun handen er van af trekken en de cash-flow stoppen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een lijst met bedrijven die deze Famke Louise inzetten voor promo-werk. Uiteraard zullen dat bedrijven gaan worden waar ik vanaf het moment dat ik weet dat ze er mee samenwerken geen Euro meer naar toe breng. Heeft iemand een dergelijke lijst beschikbaar?

Zandb
Zandb24 sep. 2020 - 11:59

Z_edje Ik heb niemand waanzinnig genoemd. Dat doet u. En als dit feit: "Als zwakzinnige kun je weinig anders dan zwakzinnigheid vertonen. Want anders ben je niet zwakzinnig." door u niet als feit onderkend kan worden helpt niets meer. En als u op basis van mijn feitelijke vaststelling beweert dat nota bene ik zwakzinnigheid als scheldwoord gebruik, houdt het toch gewoon op.

2 Reacties
Zandb
Zandb25 sep. 2020 - 9:58

Z_edje Ik weet niet waarom er "waanzinnig" staat. Ik bedoel "zwakzinnig". (Welk verschil dat zou maken in dit verband, dat zie ik niet zo maar goed: U hebt het inderdaad over zwakzinnigen.) U zegt dat ik "zwakzinnigheid als scheldwoord gebruik". Ik doe dat niet. Wat ik wel doe: U spreekt en van zwakzinnigheid en van bewuste misleiding. Dat is met elkaar in tegenspraak en dat heb ik verduidelijkt met een tegelwijsheidje: "Als zwakzinnige kun je weinig anders dan zwakzinnigheid vertonen. Want anders ben je niet zwakzinnig." Ik bedoel dus niet u maar FL die u verwijt zwakzinnig. U vindt dat ik trol. Maar nog nooit hebt u dat kunnen hardmaken. Ik heb overal - behalve op kennelijke fouten - een passend en consistent weerwoord. U hebt weinig meer dan beledigende frames en tot vervelends toeë op de persoon gerichte kletspraat en verkeerde weergaves van wat ik beweer. (Zie het feit, dat u meent, dat ik u zwakzinnig noem.) Dat u geen soep kunt koken van mijn warrige verhaal, dat zou kunnen. Maar het lijkt mij logischer te veronderstellen dat u er geen soep van wilt koken. Zoals u overigens ook al meerdere keren openlijk hebt gezegd: Ik heb immers in uw ogen afgedaan en de enige reden dat u nog op mij reageert is om mij steeds meer af te doen. Zo sneu. Zoals ik hieronder stelde: U toont zich een venijnig stukje dom mens.

Zandb
Zandb27 sep. 2020 - 7:30

Z_edje Voor mij geldt dat een zwakzinnige iemand is, die tegenwoordig 'geestelijk gehandicapt' noemen. En een waanzinnige is dan een geestelijk gestoord iemand. In beide gevallen geldt dat ze er niets aan kunnen doen, dat ze zwak- dan wel waanzinnig zijn. Natuurlijk kunnen we ons op allerlei manieren achter woorden verschuilen maar ik meen nog steeds, dat wanneer je IEMAND zwak- of waanzinnig noemt, hij daar niets aan kan doen. Terwijl, wanneer je dat niet wil uitdrukken je ook de handeling of wat gezegd is als gedaan of gezegd door een zwak- of waanzinnige: Wat wilt is waanzin, wat u zegt is zwakzinnig. Maar genoeg les voor vandaag, al bleek die wel hard nodig. Want u noemt mensen zwakzinnig. En dat is niet netjes, wanneer u bedoelt, dat ze iets doms zeggen of doen. Ik doe dat beslist niet en vandaar die stelling: “Als zwakzinnige kun je weinig anders dan zwakzinnigheid vertonen. Want anders ben je niet zwakzinnig." Natuurlijk zou je als zwakzinnige bewust kunnen misleiden. Zou je zwakzinnigheid als vrijbrief kunnen gebruiken. Maar waar u zich tegenspreekt, is nu juist, dat juist dat bewust misleiden voor u de aanleiding vormt, om te beweren dat ze zwakzinnig zijn. U zult er vast een draai aan kunnen geven maar ik hoop alleen maar dat u inziet, dat u zich beter kunt beperken tot het be-oordelen van wat mensen zeggen en doen, dan ze als mens te be-veroordelen. U zegt, dat ik provoceer, dat ik trol ben. Maar u had moeten zeggen: "Ik vind dat u provoceert, ik vind u een trol" en vervolgens zou u uw mening moeten onderbouwen. Niets van dat alles. Oprotten dus met uw oordeel, wanneer u iemand geen eerlijke kans wilt gunnen. U vindt: "Nee dat is nou net het probleem van een troll. Inhoudelijk speel je een bijrol, je plaatst ook vrijwel geen eigen bijdragen het is vooral reageren op anderen, afkrakend. Oftewel troll." Gewoon oprotten met dat oordeel. U zegt: "Zie je nou echt niet in dat iedere keer dat je dat doet mijn gelijk over jouw trollgedrag eigenhandig wordt bevestigd?" Oprotten. U beweert dit: "Maar Gerrit Zandbergen, die bezwerende spreuk die jij dan als ‘feit’ bestempeld was toch ook gewoon bedoeld om mij zwakzinnigheid aan te wrijven?" En vervolgens beweert u doodleuk, wanneer ik uitleg, hoe ik mijn stelling dan wel bedoel: "Kijk en daar staat gelijk een voorbeeld van het woorden in mijn mond leggen. Dat zeg ik dus niet....". Nee, Z_edje, dat zegt u dus wel. Tot slot citeer ik dit fraais: "Je hangt op eigen initiatief de troll uit Gerrit Zandbergen, tegen mijn wil." Een krankzinnige opmerking waar ik niets maar dan ook helemaal niets over te zeggen heb, niets aan kan doen, niet verantwoordelijk voor ben..... Dat is er maar één die dat wel is en daar wat aan kan doen: U. Ik bepaal niet wat u moet vinden of denken, dat doet u zelf. Wanneer u met alle geweld wilt dat ik een trol ben, dan heeft dat niets met mij te maken. Ik ben eerlijk en mezelf en wat u daarvan vindt of niet, dat is voor uw verantwoordelijkheid. Dat ga ik niet bewijzen of ontkrachten. Ik laat alleen zien, dat ik vind, dat u zo nu en dan verstrikt raakt in wat feiten zijn en meningen. En ik laat me horen, wanneer ik vind dat u op onheuse wijze framet. Helaas voor u, vind ik het allesbehalve een uw pogingen om mij monddood te maken te weerstaan. Daar zijn die pogingen immers te belachelijk voor. Ik ben niet van plan om op te rotten. Daarvoor moet u wel wat beter beslagen ten ijs komen. Nou, tot de volgend keer maar weer.

[verwijderd]
[verwijderd]23 sep. 2020 - 18:55

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Zandb
Zandb24 sep. 2020 - 6:23

Wel vreemd vind ik dat, dat u "net hebt begrepen" dat een zwakzinnige een gezond inzicht vertoont, gezien uw opvatting: "Al die andere over de houdbaarheidsdatum geraakte BNers die met haar mee hebben geblèrd zijn minstens zo zwakzinnig." En nog vreemder, dat u hoopt dat die andere zwakzinnigen van dat derderangsartiestencircuit datzelfde vermogen zullen tonen.

Zandb
Zandb24 sep. 2020 - 9:26

Z_edje Meelijwekkende reactie. Als zwakzinnige kun je weinig anders dan zwakzinnigheid vertonen. Want anders ben je niet zwakzinnig.

B-King
B-King24 sep. 2020 - 18:25

U begrijpt toch ook wel dat dit slechts damage-control is? Ingegeven daar iets slimmere mensen om Famke heen die nu zien dat de stroom sponsorgelden, promo-gelden en dergelijke nu hard op zullen gaan drogen? Dat snapt u toch wel?? (hoop ik oprecht)

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde23 sep. 2020 - 17:35

Een publiciteitsstunt van viruswaanzinnige Willem Engel geholpen door het FvD. Het laat zien wat het intellectuele niveau van de Baudet aanhang is. Een onsamenhangend betoog, een soort stream of unconsciousness, een woordenvloed zonder inhoud, een roep om aandacht. Of hulp misschien wel. Dat uitgerekend Engel en het FvD dit soort guerilla tactiek gebruiken om onze jeugd te beinvloeden is niet verwonderlijk. Het is hetzelfde parallelle universum met haar ondoorgrondelijke wetmatigheden dat Trump cs gebruikt om verwarring te stichten. Woorden als rookgordijnen die als waarheid worden opgezogen door onwetende en makkelijk te beinvloeden mensen. Het laat de ethische leegte van het populisme zien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 sep. 2020 - 17:20

Die huisarts bij ik dacht opt1 vond ik veel erger omdat zij n.b. huisarts was, een universitaire studie. gedaan. Het zou je huisarts maar zijn! Er moet veel meer duidelijkheid komen, zei ze. Toen iemand van het OMT dacht ik, vervolgens haar (bijvoorbeeld)vraag wilde beantwoorden, tetterde ze er doorheen en luisterde niet eens naar het antwoord. Waar gaat het naar toe met Nederland dacht ik. Tijd om mijn huisarts eens aan een onderzoek te onderwerpen?

B de zorgburger
B de zorgburger23 sep. 2020 - 15:42

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom Willem Engel en Jurist Jeroen Pols zo druk bezig zijn met het opruien tegen de regering door o.a. het inzetten van Famke en andere BN-ers? Dansleraar Engel heeft geen werk meer als dansleraar en heeft samen met Jeroen Pols een nieuw business model opgezet. Samen flink opruien: Willem Engel doet iets met pseudo-wetenschap en zorgt voor 'het geloof in hun kerk'. Pols levert de juridische teksten en voert de juridische procedures. Hun aanhangers betalen in de vorm van giften Pols' werk in de rechtbank. Uiteindelijk levert het niets op. Behalve: Na gedane 'arbeid' verdelen Pols en Engel samen de buit (het hoge uurloon voor de gemaakte juridische kosten). Ze lachen zich helemaal rot.

Haz
Haz23 sep. 2020 - 13:17

Er is alweer veel te veel aandacht gegeven aan dit niet heel intelligente kind.

prgrssf
prgrssf23 sep. 2020 - 11:48

Ik heb Tim Douwes gezien in Op1. Tenenkrommend! Die lijkt te denken dat er geen discussie is, die wil dat het gesprek gevoerd wordt. Nou er was een pittig debat over corona in de Tweede Kamer (de volksvertegenwoordiging), die waren er eerder ook al, dat gaat dan over de politieke keuzes in het coranabeleid. Maar ook in programma's op televisie (en radio) zijn er genoeg discussies en gesprekken met deskundigen, maar ook met mensen die het beleid bekritiseren.

3 Reacties
prgrssf
prgrssf23 sep. 2020 - 11:49

Sorry, het is Tim Douwsma.

Sam V
Sam V23 sep. 2020 - 11:53

@ prgrssf U kijkt wellicht TV en luistert nog Radio 1. In de tijdlijn van deze jongeman zat waarschijnlijk geen discussie. Past niet bij zijn interesses zoals door de techbedrijven was geanalyseerd of werd als fake-news aangemerkt. Andere bronnen/kanalen = andere waarheid

michellekepen
michellekepen23 sep. 2020 - 13:48

prgrssf, Ook ik vond het tenenkrommend. Maar om een iets andere reden: ik zag iemand die wel doorhad dat zijn 'ikdoenietmeermee' onhoudbaar was. En het daarom over een andere boeg bleef gooien. Namelijk dat ze wel heel veel aandacht hadden gekregen ("we hebben wel ongelofelijk veel aandacht gecreëerd"). Eigenlijk zat hij als een volleerd politicus, zijn foute keuze gewoon wit te wassen. Hij deed dat overigens zeer professioneel: rustig, prettig om naar te luisteren en om naar te kijken. Welke pp gaat dit (voor de rest leeghoofdig) politiek talent oppikken? Had een broertje van de Jonge kunnen zijn: heeft alles mee, alleen jammer dat dat niet ook voor de inhoud opgaat...

Fredje3
Fredje323 sep. 2020 - 11:27

Influencers zijn net touwtjes.... Elke jojo heeft er eentje nodig

adriek
adriek23 sep. 2020 - 11:12

Hun vrienden piepelen... dat is dus wat ze doen.

tempest
tempest23 sep. 2020 - 11:03

Beetje makkelijke TV lijkt me, al heb ik alleen enkele zinnen bij het RTL nieuws ervan gezien. Heeft het echt nieuwswaarde? Tja, voor mij niet, je hebt inderdaad mensen met dit soort tegendraadse meningen. Altijd, overal, over alle onderwerpen. Moet je die in een praatprogramma zetten alleen maar omdat je denkt dat het hoge kijkcijfers oplevert?

2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr23 sep. 2020 - 12:35

@tempest, De waarde van deze uitzending ia af te lezen aan de inhoud van de reacties. Deze uitingen een podium bieden is de beste voorlichting aan de kijkers. Op internet circuleren de oproepen om “wakker te worden” aan de “sheeple” die steeds venijniger werden in het aanvallen van de verafschuwde MSM.... Nu vallen ze als geldbeluste egoïsten door de mand op dezelfde MSM die hun nieuws niet zouden brengen.....

vdbemt
vdbemt23 sep. 2020 - 12:41

Je hebt mensen met tegendraadse meningen. Als dat gevaarlijke meningen zijn, die heel makkelijk ruim een miljoen niet al te diep nadenkende fans worden voorgehouden, dan is dat gevaarlijk. En heeft het daarom nieuwswaarde. Heel belangrijk was te zien dat beide vertegenwoordigers van deze nee-zeggers, onafhankelijk van elkaar beweerden dat ze niet tegen de corona-maatregelen zijn, ook vinden dat er WEL meegedaan moet worden, maar dat ze problemen hebben met de maatschappelijke gevolgen. Goh. Wie niet?

Markzelluf
Markzelluf23 sep. 2020 - 11:03

wat een tenenkrommende discussie was dat gisteren bij Op1. Een mij volslagen onbekende zanger en presentator die de grootst mogelijke onzin uitkraamde (ik ben doorgeefluik, ik stel alleen vragen, ik wil open discussie, inderdaad zwakke hashtag, maar intussen leek hij zichzelf een nogal intelligente man te vinden....) en dan ook nog een huisarts die alleen naar de studio was gekomen om aan te tonen dat ze werkelijk geen flikker verstand heeft van corona. Niet erg, goed dat ze dat beseft, maar stel die vragen (ben je besmettelijk als je positief getest bent, bijvoorbeeld) gewoon buiten de uitzending als je het niet weet. Dit gezegd hebbende, vond ik de hele discussie wel goed om te zien. De domheid regeert nog net niet, maar social media maken het voor nitwits makkelijk een podium te krijgen, blijkt maar weer eens. En dat betekent dat de overheid helder - en in eenvoudiger bewoordingen - moet informeren en de regie moet terug pakken. En gezien het niveau van sommige huisartsen, zal ook een kennisinstituut duidelijk uitleg moeten geven en begrijpelijke instructies aan die beroepsgroep. Na het optreden van die huisarts gisteren, zou mijn advies zijn om daar ook niet al te moeilijke woorden bij te gebruiken.

3 Reacties
LaBou
LaBou 23 sep. 2020 - 16:42

Gommers is nou niet bepaald "zomaar een huisarts".

Repesteeltje2
Repesteeltje224 sep. 2020 - 8:36

LaBou, je verwart de uitzending, de gasten, van OP1 met Jinek.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 sep. 2020 - 16:47

Markzelluf Die huisarts luisterde niet eens naar het antwoord op haar vraag, tetterde maar door. Leek die ik ben wist ik al lang het antwoord. Het zou je huisarts maar zijn? Ik zou me zorgen maken!

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2020 - 10:42

Er is een zekere overeenkomst tussen Komkommer- en Coronatijd. Nadine Ridder, impact stateeg ("influencer" ???), schreef een stukje over haar op Joop in 2018. Dat haalde 1 reactie.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2020 - 15:40

strateeg

Izzy2
Izzy223 sep. 2020 - 10:39

''De opgespoten lippen hebben meer inhoud dan haar bovenkamer'', schreef ene tv-recensent waar ik het werkelijk nooit mee eens ben. Nu wel. Zich voor een viruswaanzin-karretje laten spannen, gesteund door Baudet, zie Trouw 19 aug 2020, zo zegt hijzelf. Wat mij betreft verdient Gommers meer dan een lintje en mag deze domme dame zich in een hoekje gaan zitten schamen. Ze is 21 jaar, dan moet je heel veel meer beter weten.

BigKnor
BigKnor23 sep. 2020 - 10:36

Famke toch.

FranzS
FranzS23 sep. 2020 - 10:23

De linker hersenhelft van Famke Louise riep vlak voor het begin van het gesprek #ikdoenietmeermee.

Aart van de aap
Aart van de aap23 sep. 2020 - 10:21

Van mij hoeft zij zich niet houden aan de 'regels' Je moet het zelf weten. Altijd per definitie Of het nou een kut idee is of niet, wat je in je hoofd hebt haha Waar ze wel een punt heeft, is dat alles en iedereen failliet gaat en dat de staat daar niet zoveel aan doet. Althans, in veel gevallen niet genoeg. Bijvoorbeeld. Winkeliers krijgen geld, om de klappen op te vangen. Maar al dat geld gaat naar de vastgoed maffia, waar die winkeliers dan ( noodgedwongen ) bij huren. Ons gemeenschapsgeld gaat dus naar de maffia, ik bedoel de vastgoed ondernemers. Deze maatschappij gaat over geld. En als je alles stop zet, verdienen mensen geen geld en gaat iedereen naar de klote. Daar heeft ze een punt. Kijk, ik hou zelf wel afstand, 1,5 meter. Maar als andere mensen dat niet willen doen. Dan is dat aan hen. Ik Ik ben hen niet. Ik kan hen moeilijk tegen houden. Ik heb er geen controle over.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland23 sep. 2020 - 15:32

Net als je geen controle hebt over iemand die je huis in de fik steekt

Paulus3
Paulus323 sep. 2020 - 10:17

Zelzuchtig wicht. Maar ja, niet iedereen is perfect. Gelukkig zijn de meeste mensen wat verantwoordelijker, socialer, slimmer en minder blind. En Jinek word een beetje 'Prive'.

Sonic2
Sonic223 sep. 2020 - 9:56

Famke Louise vat prima samen wat we( groot deel van de bevolking en de media) al 20 jaar doen. Sinds de Fortuyn revolte en misschien wel zelfs daarvoor. Via sociale media is iedere mening belangrijk en krijgen dit soort C sterren een podium van jewelste. Als dertiger ben ik waarschijnlijk ouderwets, want een vastgoed tycoon en tv "persoonlijkheid" kan President van Amerika worden. Het zijn krankzinnige tijden.

3 Reacties
Ecclesia
Ecclesia23 sep. 2020 - 10:20

Idiocratie. Hopelijk is het net als in de economie een kwestie van hausses en baisses, en komt er post-Trump een tijdperk van verlichting en herontdekking in de wetenschap. (iets in mij voelt dat zit sowieso wel gaat gebeuren... de gevestigde orde gaat sociale media enorm aan banden leggen).

Sam V
Sam V23 sep. 2020 - 11:49

@ Sonic 40 jaar geleden werd een acteur al president van de VS. De tijden zijn veranderd, maar dat niet de meeste verstandige of betrouwbare mensen worden gekozen of gehoord worden in de media (oud en nieuw, de tv was ooit nieuwe media), is van alle tijden.

harmmeijer
harmmeijer23 sep. 2020 - 15:11

“40 jaar geleden werd een acteur al president van de VS.” Het verval van de VS was toen al volop gaande.

2e kans
2e kans23 sep. 2020 - 9:56

Ik vind sommigen hier en op de sociale media wel erg hard en op de persoon gericht reageren. Zwakbegaafd, leegheid, jeugdzorg bellen als het mijn dochter was.. Ik ben een oudere man, ken haar totaal niet. Maar ik denk dat er niet veel verschillen zijn met andere eenentwintig jarigen. De laatste maanden kan de jeugd weer meer doen. Kijk op het strand afgelopen zomer, bekijk demonstraties. Bekijk voetbalstadions, bekijk winkelcentra, bekijk uitgaansgelegenheden. Bekijk het zwalkende beleid van Rutte III. Bekijk hoe Grapperhaus, Halsema, het falende mondkapjesbeleid met "stille" beleidswijzigingen de hand boven het hoofd gehouden wordt. Waarom mogen anderen steeds meer en moeten wij een feestje geven met de gordijnen dicht? Welk voorbeeld geven wij hiermee als ouderen? Jongeren merken de gevolgen persoonlijk minder. Dat is niet goed, maar wel begrijpelijk. Famke Louise is een beetje dom geweest. De impact van haar woorden heeft ze niet goed ingeschat. Maar om haar compleet af te branden is te makkelijk.

9 Reacties
Satya
Satya23 sep. 2020 - 10:17

2e kans Ik merk de gevolgen duidelijk. Wat is voor jou een jongere? Op vakantie gingen veel mensen die ver boven de 30 waren en die liepen ook massaal op de stranden. Naar mijn mening is er een groep met een sterk solidair karakter en die zich aan maatregelen houdt. Ik reken mijzelf daartoe, ik doe de dingen die ik normaal deed niet. Als ik met mensen afspreek hou ik afstand. Ik ben jong. Dan heb je een groep die de maatregelen respecteert maar niet meer zo serieus neemt. Dan heb je groep die zich nergens aan stoort. Die vaak in een soort complot geloven dat de overheid de maatregelen gebruikt om vrijheid in te perken. Ik zie in die groepen leeftijden door elkaar lopen. Je hebt gelijk dat deze meisje erg veel over zich heen krijgt. Ze heeft wel een punt dat het beleid van de overheid niet rechtlijnig is. Wat mij betreft is het mislukt aan de bevolking duidelijk te maken wat een corona virus is, wat we ervan weten misschien wel het meest. Dat door de vele onbekende factoren toen het ons raakte, geen corona virus is immers gelijk, het niet mogelijk is om rechtlijnig beleid in te voeren. Wie weet welke verassing het ons nog geeft? Daar is de overheid niet in geslaagd. Dat mogen ze zich aantrekken en valt niet af te schuiven op dit meisje. Waar mijn irritatie naar de Nederlandse overheid het meest zit is dat Grapperhaiser er nog zit. Dat is een belachelijke zaak wil je draagvlak behouden. Je hebt gelijk, dit meisje krijgt meer aandacht dan ze verdient.

vdbemt
vdbemt23 sep. 2020 - 10:29

"Welk voorbeeld geven wij hiermee als ouderen?" Heel goede vraag. Niet altijd even goed. Maar dan moet slecht voorbeeld ook maar slecht doen volgen? Dat moeten we dan maar laten gebeuren?

Martin108
Martin10823 sep. 2020 - 10:51

Ik heb ook geen hoge dunk van haar maar ben t wel met je eens. Puur op de persoon spelen, zoals columniste Angela van t AD, vind ik erg sneu.

Martin108
Martin10823 sep. 2020 - 10:52

Angela de Jong.

2e kans
2e kans23 sep. 2020 - 10:52

VdBemt, Nee, natuurlijk niet. Zoals ik zei is ze dom geweest en heeft ze de waarde van haar woorden niet goed ingeschat. Maar in plaats van afbranden kan die boodschap ook anders gebracht worden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 sep. 2020 - 11:06

2e kans Gewoon betalen bedoel je!

2e kans
2e kans23 sep. 2020 - 11:07

Satya, Ik ben een veertiger. In mijn ogen is een jongere onder de 30.

2e kans
2e kans23 sep. 2020 - 13:37

Z_Edje, Mental Theo mag het zelf denken dat hij 21 jaar is, maar hij is toch echt al 55. Dus geen jeugdige onschuld bij hem als hij zou doen wat jij aanhaalde. Famke Louise is een kind van 21 jaar oud die onder druk van haar oud-manager Bizzey mee heeft gedaan. Ik heb vandaag veel over haar geleerd, kende haar totaal niet. Zoals ik zei, ik vind dit van haar jeugdig onbezonnen gedrag en ze is een beetje dom geweest. De impact die dit heeft op haar 1 miljoen!!!!!!! volgers heeft ze totaal onderschat.

2e kans
2e kans23 sep. 2020 - 20:20

Z_Edje, Ze heeft de post inmiddels verwijderd en haar excuses aangeboden. Denk dat ik met mijn analyse toch dicht bij de waarheid zat. Het kind heeft echt geen idee wat ze heeft gedaan.

rhizoma
rhizoma23 sep. 2020 - 9:49

Dit gesprek toonde wat er echt mis is met dit land. Ik ben helemaal voor gelijkheid, maar dat de nivellering zulke belachelijke proporties aangenomen heeft dat een internationaal vermaarde intensivist deemoedig moet luisteren naar een verontwaardigde randzwakzinnige die nauwelijks een normale zin kan formuleren en , om niet ' arrogant' te lijken ( een grotere misdaad tegenwoordig dan moorddadig onverabtwoordelijk) gedwongen is om aan te bieden zijn kostbare tijd te besteden aan nog n gesprek met haar om te ' horen wat ze fout hebben gedaan', het is bijkans Stalinistisch.

1 Reactie
Paulus3
Paulus323 sep. 2020 - 10:18

Gewoon platvloerse sensatie TV, joh.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard23 sep. 2020 - 9:47

Los van de inhoud in ieder geval dapper dat zij in de openbaarheid treedt. Dat is toch heel wat beter als die lafbekken die dat "manifest" ook ondertekend hebben maar zich verstoppen voor de media..

2 Reacties
Izzy2
Izzy223 sep. 2020 - 10:41

dezeeuwgerard ''In de openbaarheid treden'' is haar vak. Als je domme uitspraken doet in het openbaar, dan mag je dat verantwoorden. Dat deed ze niet want ze kwam niet uit ''haar'' woorden op ''haar'' papiertje. Geen prestatie dus.

Joe Speedboot
Joe Speedboot23 sep. 2020 - 17:50

'Los van de inhoud in ieder geval dapper dat zij in de openbaarheid treedt.' Daar zal ook wel voor betaald zijn.

De Vries3
De Vries323 sep. 2020 - 9:45

Gommers laat zien dat als iemand boos is, dat je ipv iemand te zeggen dat die slechte argumenten heeft, het meer zin heeft om interesse te tonen in iemands boosheid en te bedenken wat er gedaan kan worden zodat iemand minder boos is. - Uit zelfbescherming zou ik dat niet doen bij iedereen die boos is, maar doorgaans is een boos iemand, iemand die zich niet gehoord voelt en als je dan wel gaat luisteren, wordt de boosheid vaak een stuk minder en komt er soms zo waar een oplossing. - Als arts waarbij elke patiënt of collega naar eigen inzicht kan beslissen of die een tuchtklacht tegen je wilt indienen, is dit een handige eigenschap. Maar ook bij politici en bij mensen die veel op tv zijn, zou dit niet verkeerd zijn.

harmmeijer
harmmeijer23 sep. 2020 - 9:42

Waar ik me ook mateloos aan erger is haar intonatie. Elke zin uitspreken in de vragende vorm. Hoogst irritant. Je hoort het steeds meer voorbij komen, vooral bij jonge mensen. Ik vroeg me altijd al af waar dat fenomeen vandaan komt. Maar het begint me te dagen. Influencers geven het verkeerde voorbeeld. Een logopedist een bezoekje brengen biedt misschien uitkomst.

2 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 sep. 2020 - 10:44

Daar klagen ze in de Engelstalige landen al jaren over. "Speaking in questions" is the annoying habit, in spoken English, where one (typically a woman) inflects (raises) her voice at the end of a sentence, as if she were asking a question. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Speaking%20in%20questions

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout23 sep. 2020 - 12:00

In de vragende vorm haar sneue zegje doen klinkt inderdaad nogal dóm! Doet denken aan een door haar omgeving overschatte puber die een spreekbeurt moet geven voor de klas.

axetothehead
axetothehead23 sep. 2020 - 9:30

Ja, ik begrijp het wel als je jong bent dan ga je uit en ben je veel onder de mensen. Dat valt nu allemaal weg..Als je wat ouder bent dan is thuisblijven niet zo'n probleem

Max6
Max623 sep. 2020 - 9:09

Tja... jongeren/mensen gaan je volgen omdat je leuk kunt zingen, leuk kunt voetballen of gewoon grappige, domme of 'stoute' dingen doet... er zijn heel veel manieren om volgers te krijgen. En die mensen hebben, of je het nu wilt of niet, invloed op de mensen die hun volgen... (dat is hun hele verdienmodel) De enige manier om daar mee om te gaan is als overheid, maar ook als ouders, met iedereen in gesprek te blijven en een beter verhaal te hebben. Alleen dan moet je dus wel een helder verhaal hebben en het kunnen overbrengen op je doelgroep.

3 Reacties
Zandb
Zandb23 sep. 2020 - 9:49

Maximus Ik vind dat u geen helder verhaal hebt op één punt na maar dat brengt u niet goed over.

Max6
Max623 sep. 2020 - 10:17

@Zandb... het zou fijn zijn als je zelf ook eens een verhaal had... dan kan de rest ook eens een keer nutteloos reageren ;-)

Zandb
Zandb23 sep. 2020 - 12:27

Maximus U wilt toch niet beweren, dat u hierboven "een verhaal" hebt? Ik bedoel, als u dan "nutteloos reageren" wilt voorkomen, kom dan met een relevant verhaal. Van het intrappen van zo'n open deur - "Je moet een verhaal hebben en dat weten te brengen" - liggen maar weinig mensen wakker. Het meest vreemde is nog, dat u mijn intrappen van uw open deur als nutteloos kwalijk neemt.

korheiden2
korheiden223 sep. 2020 - 9:07

Anno 2020 kunnen we dus een flink deel van de bevolking alleen nog bereiken via 'influencers' als deze Famke Louise. Stop making stupid people famous, las ik ergens. Helaas zijn deze vloggers, rappers en wat ze ook al mogen zijn, al beroemd onder jongeren. In Hosea 4 werd al geschreven : 'Mijn volk gaat ten gronde door gebrek aan kennis'.

6 Reacties
Zandb
Zandb23 sep. 2020 - 9:51

kor De aanhouder wint. Ooit komt (voor deze of gene) zo'n voorspelling uit.

De Vries3
De Vries323 sep. 2020 - 9:56

In 2020 gebeurde dat via influencers, maar hebben we niet altijd mensen gehad die niet veel tijd besteden aan het volgen/ lezen van de niet allergrootste intellectuelen? - Kinderen vinden influencers leuk omdat ze bepaalde dingen doen, zoals zingen, make up, mooie kleren kopen, tatoeage zetten, etcetera. Die politieke meningen interesseert de kinderen doorgaans helemaal niets. - Gebrek aan kennis is van alle tijden. Dat we in Nederland leraren laten staken voor meer loon, en nauwelijks inschrijvingen hebben voor de pabo, is echter niet van alle tijden en de oplossing hiervan ligt toch echt bij vooral een groep mannen van boven de 40.

harmmeijer
harmmeijer23 sep. 2020 - 9:59

Een citaat van Friedrich Jacobi, Duitse filosoof: “Domheid bezit een zelfvertrouwen waarover men razend kan worden.”

Satya
Satya23 sep. 2020 - 10:25

Aan slechte leiders en leraren. Domme mensen kunnen uiterst vermakelijk zijn en hebben elk rechtlijnig op hun beroemdheid, dat krijgen ze niet zomaar. Dat onze leiders en leraren falen in het overbrengen van wat van belang is vind ik veel erger en schokkender. Sommige mensen kun je kennis niet bijbrengen, wat geen verwijtbaar iets is en daar hebben ze geen invloed op. Onze leiders en leraren hebben gefaald om genoeg vertrouwen in hun kennis te hebben dat de mensen die het niet begrijpen ze serieus nemen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2020 - 10:57

TV is een medium voor ouderen. Nikkie de Jager is een van de meest gevolgde influencers ter wereld. Ze geeft naar ik begreep make-up les. Zij wilde niet opdraven voor de TV nadat zij het wereldnieuws bekend had gemaakt dat ze een transvrouw was. Op haar eigen kanaal. " Met 12,7 miljoen abonnees van haar YouTube-kanaal en 13,2 miljoen volgers op Instagram heeft ze waarschijnlijk meer volgers dan dat er Nederlanders zijn." NRC, 14-01-2020.

Gerygrr
Gerygrr23 sep. 2020 - 12:48

@Satya, Even een vraag: Waar heb je op school gezeten en hoe lang was dat geleden? Elke publieke sector is door de neoliberale regeringen onder druk gezet om met minder geld veel meer te presteren Ik voelde me in dat beroep, in 1971 geslaagd voor het hbs-b diploma, steeds vaker overbodig met mijn kennis. Er vond een verplaatsing plaats van de leerkracht, die kennis kon overbrengen naar de leerkracht, die een leerproces moest begeleiden. Bij gebrek aan leerkrachten kunnen allerlei anderen zoals goede leerlingen, oudere leerlingen en vrijwillige ouders worden ingezet. Tegenwoordig is het doel, ik citeer: “Leerlingen moeten eigenaar worden gemaakt van hun eigen leerproces!” Tja.... Het lijkt op het “eigen schuld” van de regering nu bij het oplopen van de besmettingen.

Buitenstaander
Buitenstaander23 sep. 2020 - 8:51

Ik maak me echt nu wel zorgen dat mensen van het 'nivo' Famke zoveel jongeren tot volger kunnen maken... Het kwam het nivo van lichtelijke zwak begaafdheid niet te boven, en had bewondering voor de andere gasten die zo netjes met haar omgingen. Een beetje het probleem met veel BNers, die zo nodig een podium krijgen of de politiek in gaan (bv S. Simons) . Een RTL programmaatje presenteren, zingen of rappen gaat nog vaak goed, maar ajb laat ze geen podium krijgen op zaken waar ze wat van vinden, maar zichzelf voor aap zetten. Bescherm ze even tegen zichzelf ajb.......

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2020 - 9:28

Een zakelijk instinct valt haar niet te ontzeggen en ze heeft de "mavo" (VMBO T) afgemaakt.

Buitenstaander
Buitenstaander23 sep. 2020 - 9:39

@Daniel Da's ook wel waar :-) Maar of die laatste zet nou zo getuigt van zakelijk inzicht :-)

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2020 - 11:20

Toen ze zich op een bontmarkt vertoonde kreeg ze ook veel kritiek. Die foto's werden ook zeer snel van Instagram gehaald.

Joe Speedboot
Joe Speedboot23 sep. 2020 - 8:38

Wat een leegheid!

3 Reacties
vdbemt
vdbemt23 sep. 2020 - 8:40

Ja. LOL. Maar, gezien wat ze teweegbrengt, triest.

Joe Speedboot
Joe Speedboot23 sep. 2020 - 9:08

'Holle vaten klinken het hardst' is hier wel van toepassing :)

Joe Speedboot
Joe Speedboot23 sep. 2020 - 9:10

En dan natuurlijk ook nog even incasseren voor het aan tafel zitten bij Jinek.

Jerry Bidet
Jerry Bidet23 sep. 2020 - 8:32

Overigens, wanneer je als overheid personen als Famke en Boef nodig hebt om het beleid te implementeren, moet je jezelf maar eens achter de oren krabben. In dat opzicht vind ik het wel ironisch dat het als een boomerang terug komt. Daarnaast tries dat er dus mensen zijn die zich laten beïnvloeden door bovenstaande figuren...

3 Reacties
tinekea2
tinekea223 sep. 2020 - 8:53

Ik zou wakker worden als ik jou was. De wereld is veranderd..... Maar wat een dom wicht, onze Famke

Zandb
Zandb24 sep. 2020 - 6:49

Z_edje Wanneer u meent dat ik ook maar iets van wie dan ook "rechtpraat", dan moest u dat maar eens aantonen, meer dan dat u dat zo inhoudsloos framet: Ik praat niets recht. (Zal wel weer niet gebeuren, ben ik bang.) Noemt iemand zich influencer of niet, mensen bepalen of ze gehoor geven aan wat niemand zegt of zingt of oproept of aan voorbeeld ten toon spreidt. Dat we daar wat van vinden, dat is een andere zaak. En dat ik liever niet met mensen te maken heb, die - en dan al helemaal niet bewust - binnen de gestelde kaders mensen misleiden, dat heb ik genoeg bekend gemaakt. Maar ik geef mijn idee echt wel op, wanneer u het tegendeel bewijst. (Zal wel weer niet gebeuren, ben ik bang.) Dat mensen er iets van zouden vinden, dat Hazes zou oproepen wat u hem zou willen laten oproepen, dat geloof ik graag. Het punt waar het hier om gaat, is echter en nog steeds, of je je dan als naaste moet schamen voor wat iemand doet, die bij de gezondheidszorg/jeugdzorg thuishoort. Daarbij is het nog maar de vraag waarom die idiote oproep niet binnen de vrijheid van meningsuiting zou passen. Of erger nog; waarom die er niet binnen zou moeten passen, zoals u en Norm lijken te vinden. en zo is dit dus wel degelijk een discussie over de vrijheid van meningsuiting. U beweert: "Je mag de mening hebben dat het wel leuk is als kinderen heroine spuiten, maar ga je dat op het jeugdjournaal verkondigen?" Moet ik nog opmerken, dat zoiets natuurlijk heel goed voorstelbaar is? Moet ik nog opmerken, dat je je maar beter niet gaat zitten schamen als ouder voor een kind dat dan (misschien wel door jouw toedoen) een verkeerde afslag nam? Dat je je moet schamen voor een kind dat thuishoort bij de Jeugdzorg? Kortom; probeer het nog maar eens weer en dan eindelijk eens met het succes dat u zou willen zien.

Zandb
Zandb25 sep. 2020 - 9:20

Z_edje Waarom die kwade wil? Ik verdedig haar recht van spreken, niet wat ze zegt. Wanneer ik vind dat het iedereen vrijstaat om aan een oproep tot een boycot gehoor te geven, zeg ik dan, dat ik gehoor geef aan die oproep? Dat ik het een goede zaak vind, dat die oproep gedaan wordt? Ik verdedig bijvoorbeeld ook het recht van spreken van Baudet. En zo bezien, gegeven het recht op vrije meningsuiting, kunnen we dus wat vinden over wat mensen die dat recht ge- of misbruiken, dan beweren. Zoals ik beweer: "Dan kunnen we daar wat van vinden maar dat is een andere zaak". Ik verdedig dus inderdaad wat u noemt (als uw beargumenteerde mening) "Het verspreiden van desinformatie". Niet omdat ik het er mee eens ben, dat mensen desinformatie verspreiden maar dat zoiets in het algemeen binnen de vrijheid van meningsuiting past zo lang je niet kunt heel erg duidelijk kunt bewijzen dat er heel bewust gelogen wordt. En gezien de woorden die u gebruikt (zwakzinnig) lijkt me dat niet erg voor de hand liggend, dat het in dit geval mogelijk is; wat mag je per slot van een "zwakzinnige" (die fungeert als 'medium'?) verwachten? "Desinformatie moet gewoon kunnen" zegt u als zou dat mijn mening zijn. U ziet hierboven dat het toch wel wat genuanceerder ligt. En het is wel erg zuur, dat u nota bene mij beschuldigt van "eigen richting", terwijl ik u juist uitleg waarom u uw "eigen richting" - u bepaalt wat waarom desinformatie is en daarom niet zou moeten mogen - laat botvieren U toont zich een venijnig stukje dom mens. Nogmaals: Ik pretendeer niet de wijsheid, kennis en de macht te hebben, precies te weten wanneer je moet spreken van "desinformatie" en wanneer je laconiek allerlei vormen van wat anderen dan als bewuste misleiding mag goed praten. U wel.l Nogmaals: Wanneer je - de rechter - werkelijk onomstotelijk bewezen acht, dat er sprake is van bewuste misleiding, dan kan er verboden worden. Dat vind ik. En u vindt dat duidelijk niet. Wanneer u in uw wijsheid meent dat ik aan het trollen ben, dan vindt u dat. Het sláát helemaal nergens op. Zoals de feiten weer eens aantonen.

Jerry Bidet
Jerry Bidet23 sep. 2020 - 8:29

Dat heb ik nu met kanker. Ik doe er niet meer aan mee, mijn familie overigens ook niet. Maar ik het wel respect voor.

5 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet23 sep. 2020 - 8:30

(Op z'n 'Famke's' geformuleerd)

Buitenstaander
Buitenstaander23 sep. 2020 - 8:53

@Jerry Ja laten we er maar over ophouden. Wat kan iemand zoals F door de mand vallen, voor diegenen die dat al niet wisten. Zou me schamen als t mijn dochter was en direct Jeugdzorg bellen...

Zandb
Zandb23 sep. 2020 - 9:57

Norm Wanneer het mijn dochter was zou ik me niet schamen. Waarom? Wat is er op tegen om te zijn wie je bent? Niemand heeft zichzelf gemaakt want dan was iedereen wel anders geweest. Haar stem telt even veel mee als die van iedereen. De vrijheid van meningsuiting geldt ook voor haar. Het lijkt wel of u met dat laatste moeite heeft.

Zandb
Zandb23 sep. 2020 - 12:40

Z_edje Al was ze influenceer, dan nog doet dat er weinig toe. Dat mensen zich laten leiden door teksten van het niveau Andre Hazes of vloggers of influencers of weet ik wat, wanneer de gezondheidszorg (Jeugdzorg, zie Norm) er aan te pas moet komen omdat deze mensen ziek zouden zijn, dan kunnen die mensen zelf er weinig aan doen en is je er voor gaan zitten schamen als ouder wel het laatste wat je moet doen. En voor de rest, leuk geprobeerd weer maar niet minder mis.

????
????23 sep. 2020 - 18:31

Z_edje 23 september 2020 at 18:37 Mag een influencer, dom of niet, zijn/haar mening niet geven of mogen ze alleen een mening geven als ze daar voor betaald zijn door de overheid?