Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Faken om dat wat je denkt te zijn in stand te houden

  •  
20-08-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
RTEmagicC_gezond_150_215.jpg
We kennen de mensen niet die we denken te kennen
Er wordt heel wat onderzoek gedaan naar gedrag op Facebook. Dat is niet vreemd, want het is op een of andere manier een weerspiegeling van de werkelijke samenleving. Je hebt vrij goedkoop een database en je hebt gegevens van heel veel mensen tot je beschikking. Het legt echter ook veel beperkingen op. Je kent de mensen eigenlijk niet echt en moet het doen met een aantal gegevens die ze zelf geplaatst hebben en die enorm variëren. Het meeste onderzoek gaat daarom gepaard met grote onzekerheden.
Interessant is de vraag hoe echt mensen op Facebook zijn. Natuurlijk gebruiken mensen vaak de mooiste foto die er ooit van ze gemaakt is als profielfoto, maar dat hangt dan wel samen met de vraag of ze nog op de markt zijn (relatie? Gecompliceerd!). Een recent onderzoek laat zien dat gebruikers van de sociale media toch meestal echt over willen komen. Maar door de verwachtingen die ze denken dat er zijn moeten ze daarvoor bepaalde strategische keuzes maken en daardoor altijd balanceren tussen echt en fake.
Door gegevens van twee netwerken te vergelijken ontdekten de onderzoekers dat gebruikers van de sociale media neerkijken op mensen die hun online imago faken en dat authentiek zijn de norm is. Maar ook dat mensen enigszins moeten faken om dat wat ze menen te zijn in stand te kunnen houden. Veel werk. Je moet daarvoor bewust bepaalde informatie (van berichtjes tot foto´s) niet delen en andere juist wel en je gaat een cliché van jezelf presenteren. Dat is ook het geval als je telkens juist niet zo flatterende foto’s van jezelf plaatst, want dat zegt dan weer “dat je jezelf bent en het je niet kan schelen hoe mensen je zien”. Dat is ook een keuze, want uiteindelijk zijn al die netwerken communicatieplatforms. En dat doen we, met elke posting.
Ik zou dat onderzoek niet hebben beschreven als ik niet deze week een trailer van een film over sociale media zag die binnenkort in de VS uitkomt: Men, Women, Children . Het lijkt me een heel interessante film en de trailer eindigt met de woorden: We kennen de mensen niet die we denken te kennen. Het beschreven onderzoek is bij die film bijna een handleiding voor het begrijpen van het gedrag van de hoofdpersonen.
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag:  klik hier voor een overzicht

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor