Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

OPZIJ: Facebook ziet foto van zwarte vrouw aan voor blackface-figuur

  •  
17-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
206 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-08-17 om 15.44.41
Facebook heeft een advertentie van magazine OPZIJ geweigerd met daarin de coverfoto van een zwarte vrouw, namelijk dr. Abbie Vandivere. De foto zou overeenkomsten vertonen met een blackface-afbeelding, meldt Villamedia na een verklaring van OPZIJ. Facebook weert sinds kort racistische afbeeldingen, waaronder die van zwarte piet.
Als verduidelijking bij de nieuwe anti-racistische richtlijnen liet een woordvoerder van Facebook eerder weten: ‘Met blackface bedoelen we dat een persoon duidelijk een zwart of donkerder geschminkt gezicht heeft, in combinatie met stereotyperende elementen, zoals grote oorringen, een afro-pruik of grote lippen.’
Hoofdredacteur Marianne Verhoeven schrijft in een statement: ‘Tot grote verbazing – om niet te zeggen: ontsteltenis – van OPZIJ weigert Facebook de cover te plaatsen, die zou in strijd zijn met de richtlijnen’. Ze denkt dat ‘ofwel algoritmes ofwel buitenlandse beoordelaars ofwel beide zich met de beoordeling beziggehouden’ hebben.
Dr. Abbie Vandivere prijkt op de cover van de nieuwe uitgave van OPZIJ verkleed als het Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Vandivere haalde de wereldpers met haar ontdekkingen tijdens de restauratie van het beroemde schilderij, onder meer dat de achtergrond niet simpelweg zwart is, maar ooit een groen gordijn bevatte.
Facebook ontkent dat de advertentie is geweigerd omdat de foto werd aangezien voor blackface. Wat de reden dan wel is, weet het bedrijf vooralsnog ook niet.
Video niet te zien? Klik hier, of pas je cookie-instellingen aan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (52)

Shariza
Shariza21 aug. 2020 - 8:43

Update: Facebook geeft aan dat de advertentie geweigerd is omdat deze in strijd zou zijn met de richtlijnen omtrent registraties als bedrijf zijnde. Opzij stond verkeerd bekend.

Thuiszitter
Thuiszitter18 aug. 2020 - 22:41

Laat dat FB toch links liggen, denk ik dan.

Grietje Genot
Grietje Genot18 aug. 2020 - 9:24

Kijk en huiver: https://www.facebook.com/opzij

DaanOuwens
DaanOuwens18 aug. 2020 - 7:52

Ik vind dit geen probleem. Facebook zal wel fouten maken. Ik vind het mooi dat een groot deel van de racistische shit wordt opgeruimd. En daarbij gaat vast wel eens wat mis. Soms wordt iets onterecht geweigerd en soms iets onterecht wel geplaatst. Ik las dit in een eerdere reactie: Maar de weigering heeft niet met dat nieuwe beleid te maken, omdat het nog moet ingaan, laat een woordvoerder van Facebook per mail weten. ‘We kunnen bevestigen dat de advertentie van OPZIJ is geweigerd op basis van een eenvoudig op te lossen praktisch probleem. Als dat correct is, dan is er wat anders aan de hand en kan Marianne Verhoeven haar excuses maken aan Facebook. Wat meer interessant is volgens mij zijn de reacties van allerlei mensen met extreem rechtse sympathieën die nu beweren dat dit allemaal het gevolg is van het censureren van FB van hun extreem rechtse uitingen. Maar als het nieuwe facebook beleid inderdaad nog niet functioneert zal op deze site natuurlijk ook van hen een lange lijst met hun excuses komen te staan. Zij hebben zich zelf dan ook heel aardig voor joker gezet.

2 Reacties
Welp2
Welp218 aug. 2020 - 16:48

Ondertussen is het nu bekend wat de reden van weigering was : Opzij bleek niet juist geregistreerd te staan bij Facebook. "Opzij stond op Facebook niet aangemerkt als nieuwspagina, bevestigt een woordvoerder van Facebook aan RTL Nieuws. Zo'n registratie zorgt ervoor dat nieuwsmedia berichten met een maatschappelijk of politiek thema zonder problemen kunnen plaatsen." (1) https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5178058/facebook-tijdschift-opzij-advertentie-huidskleur-misverstand

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 22:46

Een vreemde uitleg. Als deze foto niet op een nieuwssite had gestaan was hij wel terecht als blackface geweigerd? Nee, dit is gewoon een fout van het algoritme, 1 mailtje en de schade is hersteld.

VaderTijd
VaderTijd18 aug. 2020 - 5:41

Zolang iedereen maar beseft dat social media ALTIJD gelijk hebben, alleen weten wij dat nog niet!

Handige harry
Handige harry17 aug. 2020 - 21:03

Dus een donker melkmeisje niet? Zou een blanke Martin Luther king wel mogen? Wie bepaalt dat dan?

3 Reacties
Martin108
Martin10818 aug. 2020 - 11:19

Martin Luther King whitewashen lijkt me geen strak plan...

Zandb
Zandb18 aug. 2020 - 16:14

Harry Hier is toch overduidelijk sprake van een fout. Dat kan toch gebeuren, wanneer je een 'machine' (maar ook wanneer je mensen) laat beoordelen. Fouten kun je vaak ook nog wel herstellen. In dit geval zeker. (Nog gratis reclame ook!)

Handige harry
Handige harry18 aug. 2020 - 20:36

Martin 108. Blackwashen gebeurt nu met het melkmeisje. Dat is dus de discussie. Wat mag wel en wat mag niet. Het werkt 2 kanten op dan toch. Je kunt niet zeggen dat een wit persoon niet een zwart persoon mag spelen, maar andersom niet. Ik vind persoonlijk dat het gaat om het verhaal. Als een zwart persoon jezus speelt vind ik geen probleem, zolang de strekking van het verhaal maar hetzelfde blijft. Andersom hetzelfde. Het wordt pas racisme als het verhaal gebruikt wordt om anderen met een ander uiterlijk in kwaad daglicht te stellen. Het is niet aan dit soort bedrijven om dit te bepalen, maar aan de gebruikers. Als zij vinden dat er iets niet door de beugel kan komt er vanzelf genoeg ophef en wordt het aangekaart.

Handige harry
Handige harry17 aug. 2020 - 21:02

Dit is dus het gevaar als grote techbedrijven gaan bepalen wat wel of niet mag. De gebruikers moeten dat bepalen

4 Reacties
Paul250371
Paul25037118 aug. 2020 - 11:15

Het is een particulier bedrijf. Je zou ook gewoon geen deel van FB kunnen uitmaken.

Zandb
Zandb18 aug. 2020 - 16:17

Harry De begrijpen bepalen niet wat wel of niet mag; de bedrijven moeten zich aan de wet houden. En daarnaast hanteren bedrijven een bepaald beleid. Zo wil de een beslist geen handel drijven met landen waar een dictatoriaal regime heerst, de ander denkt daar anders over. Ik kan niet genoeg benadrukken, dat iedereen die zich aan de regels houdt mag doen wat hem goeddunkt, al is het een bedrijf.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 aug. 2020 - 17:11

Tenzij het op politieke beïnvloeding gaat lijken natuurlijk.

Shariza
Shariza21 aug. 2020 - 8:48

Nee, het grote gevaar van het reageren op dergelijke nieuwsberichten waaruit nog niet het hele verhaal valt op te maken, is dat er gehaaste conclusies op los worden gelaten al naar gelang de eigen mening. De verwijdering bleek niets te maken te hebben met het nieuwe beleid van Facebook omtrent racisme en discriminatie, maar alles met een verkeerde registratie van Opzij. Daarnaast: Facebook en haar dochter-bedrijven zijn nog altijd particulier opgezette bedrijven. Je bent nog altijd vrij in je keuze om dit platform, als dat tegen de eigen principes indruist, te verlaten.

Welp2
Welp217 aug. 2020 - 20:18

"Wat de reden dan wel is, weet het bedrijf vooralsnog ook niet." In het Villamedia-artikel staat dat Facebook wel degelijk weet wat het probleem is (1) en dat het louter om een eenvoudig op te lossen praktisch probleem gaat, wat morgen besproken wordt met Opzij. Enige speculatie van derden is dat het bijvoorbeeld kan gaan om teveel tekst in de afbeelding (mogelijk omdat met tekst in afbeeldingen de algoritmes niet goed kunnen beoordelen of er ongeoorloofde boodschappen verborgen zijn.) Dit is echter allemaal speculatie. Morgen heeft Opzij overleg met Facebook ; tot die tijd vindt Opzij de genereerde publiciteit vast niet erg. Verklaring Facebook "Maar de weigering heeft niet met dat nieuwe beleid te maken, omdat het nog moet ingaan, laat een woordvoerder van Facebook per mail weten. ‘We kunnen bevestigen dat de advertentie van OPZIJ is geweigerd op basis van een eenvoudig op te lossen praktisch probleem. Het nieuwe blackface beleid is nog niet actief en de bewering dat er een verband is tussen deze advertentie en dit beleid is onjuist. We hebben morgen een gesprek met OPZIJ om hen te helpen met het management van hun Facebook en Instagram advertenties.’" (1) https://www.villamedia.nl/artikel/facebook-weigert-advertentie-met-cover-van-opzij-met-zwarte-vrouw?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

RaymondenJoop
RaymondenJoop17 aug. 2020 - 18:56

De inhoud is toch niet van belang, of wel?

Herr Vorragend
Herr Vorragend17 aug. 2020 - 17:09

Jeder Konsekwenz führt zum Teufel !!

2 Reacties
De muis in het voorhuis
De muis in het voorhuis17 aug. 2020 - 19:36

@Herr Vorragend Wist je dat dit gezegde geen bekende Duitse oorsprong heeft, daar ook geheel niet bekend is in gebruik, is en daarmee dus een Duitstalig Nederlands gezegde? Net als unheimisch maar dan een hele zin dus. Blijkbaar zegt de betekenis ervan iets over de Nederlandse identiteit omdat het in ons taalgebied wel wortel schoot. Er is ook nog een variant: Jedes Prinzip führt zum Teufel en het is in jouw gebruikt geval trouwens Jede Konsekwenz führt zum Teufel. https://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/29/kabaal-om-een-omelet-1275051-a279588

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 11:28

Ook Voltaire wordt van alles in de mond gelegd wat hij in ieder geval niet heeft geschreven.

Frans Kwakman
Frans Kwakman17 aug. 2020 - 16:27

best wel mooie vrouw. Foutje van die FB club om die te weren. Ach ja, het is je eigen keuze om dit te gebruiken. Joost mag weten wat nog meer gecencureerd wordt. Best beangstigend.

3 Reacties
Zandb
Zandb18 aug. 2020 - 16:21

Frans Waarom framet u hier "censuur"? Daar heeft het niets mee te maken. Het bedrijf wil niet meewerken aan bepaalde publicaties maar verbiedt die publicaties niet of belemmert niet dat andere media wel aan zulke publicaties meewerken.

Frans Kwakman
Frans Kwakman18 aug. 2020 - 20:28

Facebook bepaalt wat goed is voor de mens. Vroeger noemden wij dit soort interventie censuur. Maar in de zandb-se wereld dus niet. Ik zou framed met een d schrijven. Maar dat is dus ook niet van toepassing,.

Zandb
Zandb19 aug. 2020 - 6:49

Frans "Framet" is hier goed geschreven, want persoonsvorm; u loopt/u framet. Is dat dan niet van toepassing in uw wereld? Ik maak me er maar zo van af; censuur is verboden of zou dat moeten zijn. Elke organisatie, vereniging, elk bedrijf of medium mag * (en zal) gedragsregels hanteren en dus in uw ogen censuur toepassen. Dat is niet mijn wereld, dat is onze wereld . * binnen de (wets)regels.

Grietje Genot
Grietje Genot17 aug. 2020 - 15:43

Zie: een geluk bij een geluk.

Martin108
Martin10817 aug. 2020 - 15:43

"Ze denkt dat ‘ofwel algoritmes ofwel buitenlandse beoordelaars ofwel beide zich met de beoordeling beziggehouden’ hebben." Altijd weer die buitenlanders! ????

Ivan61
Ivan6117 aug. 2020 - 15:23

Hebben zij ex-KGB agenten in de dienst bij Facebook? Onzin ten top.

Peter-G
Peter-G17 aug. 2020 - 15:18

Dit was natuurlijk te verwachten to FB zijn plannen mbt "blackface" bekend maakte. Deze bedrijven zijn geen moreel standpunt aan het innemen, zij proberen te voorkomen dat de outrage van de woke-crowd zich op hen richt. Wat deze afbeelding inhoudelijk betekend is irrelevant, het zou aanstootgevend kunnen zijn dus gooien we het eraf.

4 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde17 aug. 2020 - 18:06

Peter, moraliteit bestaat niet in marketing. Het wordt wel gesuggereerd. Marketing gaat uit van het idee dat perceptie werkelijkheid is. Maar feitelijk is het een werkelijkheid zonder morele waarden of oordelen. Het enige dat telt is het uitdragen van een boodschap die positief overkomt bij het merendeel van de doelgroep. Dat zwarte Piet door marketeers zo snel overboord werd gekieperd is omdat ze meten. En meten is weten. Onderzoek liet zien hoe de kaarten lagen. Vanaf het eerste moment was duidelijk dat ZP het niet zou overleven. De mensen die tegen ZP waren behoorden tot degenen die in het algemeen als trendsetters worden gezien. In tegenstelling tot de Propieters die nauwelijks economische impact genereren. En dat is leidend in marketing.

Frans Kwakman
Frans Kwakman17 aug. 2020 - 19:34

@martin - is er bij bedrijven niet ook een grote wens voor vereenvoudiging ? Als ze sinterklaas kunnen vergeten kan de collectie veel eenvoudiger en sneller ingevoerd worden. Voor de gemiddelde leidende zakenman zijn die Nederlandse evenementen maar bijzaak. Kerstmid is het, slechts een enkel bedrijf richt zich nog op st. maarten of andere specifiek nederlandse gebeurtenissen. Sinterklaas, gepushed door de nationale reclamezender, dan moeten ze wel. Tuincentra beginnen in oktober met Kerst en slaan sinterklaas volledig over.

Biokat
Biokat17 aug. 2020 - 19:35

Propieters hebben geen economische impact, Martin? Heb je dat ergens gelezen of komt die wijsheid allemaal uit dat toverstokje in je hand?

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 aug. 2020 - 13:33

Frans, dat scheelt van winkel tot winkel. De meeste franchisers krijgen hun spullen gewoon aangeleverd, en als ze geluk hebben wordt alles ook voor ze ingericht. Sinterklaas is een aardige aanloop naar de kerstdrukte. Voor winkeliers betekent dat ze vanaf half november tot en met oud en nieuw druk zijn. Ik denk niet dat ze die extra omzet willen missen. Biokat, dat is geen toverstok maar een drumstok. En soms lukt het om daar mee te toveren. Er is best veel bekend van mensen, niet alleen op individueel niveau maar vooral op geaggregeerd groepsniveau. Dat betekent dat je individuele gegevens van mensen naar een hoger niveau trekt. Bijvoorbeeld op postcodeniveau of op leeftijd, geslacht, mensen die bepaalde spullen kopen, etc. De postcode (15 huishoudens in vergelijkbare woningen in een 6 cijferig postcodegebied) is een goede indicator voor welstand, wat weer een goede indicator is voor inkomen, opleiding, autobezit, etc. Koppel je die data aan data over koopgedrag (Bol, AH) en politieke en culturele voorkeuren (kijkgedrag, de polls/onderzoeken waar mensen graag aan mee werken of Facebook) dan heb je alles wat je moet weten over mensen die zwarte Piet willen houden. Dan weet je over welk type mens je het hebt. Ze hebben wel economische impact zolang hun groep groot genoeg is. Maar hun aantal neemt af omdat het een wetmatigheid is dat op termijn nieuwe opvattingen het winnen van de behoudende. Met andere woorden, trendsetters winnen. Het is dezelfde wetmatigheid die maakt dat er steeds nieuwe trends komen. Bedrijven spelen daar op in, eerst door zich afzijdig te houden tot een bepaald kritische massa is bereikt en dan stappen ze over. Ze investeren alleen in iets dat levensvatbaar is. Dus als AH, Bol, Facebook en al die anderen dat doen weet je dat de strijd beslecht is. Ze doen dit omdat ze de cijfers hebben waaruit blijkt dat dit de juiste beslissing is. Een beslissing waar miljoenen mee gepaard gaan, dus reken maar dat daar door knappe koppen heel goed over nagedacht is.

tinekea2
tinekea217 aug. 2020 - 15:18

En ja dan begint de kudde los te komen.... Op facebook is de foto gewoon te zien......

2 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot17 aug. 2020 - 16:22

Inderdaad. Jammer, want ik vind dat Opzij, The New Yorker, de Groene etc eigenlijk niet op FB zouden moeten komen.

Grietje Genot
Grietje Genot18 aug. 2020 - 11:32

Het is een van mijn favoriete wonderen van het bestaan: dat sommige mensen het altijd en immer bij 't verkeerde eind hebben. Wie zegt dat er geen objectiviteit bestaat? Objectief verkeerd... eeuwig mis, het is alsof de Heiland in je oor fluistert.

Zandb
Zandb17 aug. 2020 - 14:54

Niets is volmaakt. Wanneer je je met algoritmes aan de regels probeert te houden, dan gaat het regelmatig mis. Maar of dat dan meer of minder zal zijn, dan wanneer je alles door mensen laat controleren, ik heb geen idee. Ik vind het uitstekend om regels op te stellen en die te controleren.

[verwijderd]
[verwijderd]17 aug. 2020 - 14:49

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Zandb
Zandb19 aug. 2020 - 7:00

Z_edje Volgens mij - maar IK kan het mis hebben - werkt eerst een algoritme. En tegen iets wat dat algoritme toelaat, daar kunnen mensen dan alsnog bezwaar maken. Wat u "het pact met de duivel" noemt, is in mijn ogen niet meer, dan een poging om niet mee te werken aan verspreiden van discriminerende (racistische) teksten en/of afbeeldingen. Dat zoiets altijd anders (en misschien wel veel beter kan) dat is een feit. Ik vind dat FB een inspanningsverplichting toekomt en dat ze daar serieus inhoud aan moeten geven. Een zekere mate van onvolkomenheid, moet iedereen accepteren. Wat die "zekere mate van" dan precies is, daar kunnen we over van mening verschillen. Het gaat mij te ver om in dit geval over "het pact met de duivel" te spreken.

tempest
tempest17 aug. 2020 - 14:45

Mooie promo voor Opzij toch :) Ben wel benieuwd waarom het is geweigerd. Maar ja, juist nu net de regels zijn aangepast is op Facebook natuurlijk elk plaatje uit NL van een persoon met een zwart gezicht verdacht als potentiële "Blackface". En natuurlijk worden er dan ook fouten gemaakt in de verwijder-woede.

Tom Meijer
Tom Meijer17 aug. 2020 - 14:34

Ik heb dit op mijn tijdlijn geplaatst.

GoudenBergen
GoudenBergen17 aug. 2020 - 14:10

De wal keert het schip.

Marco de Jong2
Marco de Jong217 aug. 2020 - 14:07

Een algoritme, die zijn wel consequent..

1 Reactie
Gaitj
Gaitj17 aug. 2020 - 15:06

niet als het een self learning algoritme is...

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 aug. 2020 - 13:58

Ik moet hier wel om lachen :) bewijst eens te meer dat de wereld niet uit algenritmes bestaat

Jerry Bidet
Jerry Bidet17 aug. 2020 - 13:57

Er is natuurlijke wel sprake van culture toe-eigening, aangezien het gebaseerd is op het 'Het meisje van de parel', van Jan Vermeer. Maar alle gekheid op een stokje, er is al meerdere malen voor gewaarschuwd, dit is een logisch gevolg van het al maar willen verbieden en onmogelijk maken.

6 Reacties
Left is not right
Left is not right17 aug. 2020 - 15:02

@Jerry: jij zegt “alle gekheid op een stokje” maar stel je werkelijk voor dat een blanke mevrouw een eeuwenoud portret van een bekende zwarte dame had nagedaan qua pose, kleding etc - ik denk serieus dat een groep zelfbenoemde morele politie-agenten daar schande van had gesproken. Mooi overigens dat FB dit weigerde (ridicuul natuurlijk, maar mooie ironie), ik hoop dat ze snel ten onder gaan; zelf via eilanden en constructies (wettelijk toegestaan, dat wel) enorme belastingdruk ontwijken en vervolgens gebruikers moreel de maat nemen over wat racisme is.

Nick the Stripper
Nick the Stripper17 aug. 2020 - 17:49

Johannes Vermeer. Die zich in dat schilderij natuurlijk zelf al 'schuldig' maakt aan culturele toe-eigening door het meisje af te beelden in een (als Turks bedoelde) tulband.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2020 - 18:21

@Nick ja dit soort verkleedpartijen kunnen niet maar dat wist Vermeer natuurlijk niet toen hij "meisje in exotische kledij, met een oosterse tulband en een onwaarschijnlijk grote parel in het oor" schilderde. Ik bezit een vakantiefoto van mijn moeder in een Volendams costuum waar zij echt niet vandaan kwam en ik heb ook nog een cheongsam liggen. Helaas pas ik daar niet meer in.

Nick the Stripper
Nick the Stripper17 aug. 2020 - 21:01

DanielleDefoe 17 augustus 2020 at 20:21 [ ja dit soort verkleedpartijen kunnen niet ] Oh, wat mij betreft wel, hoor. Culturele toeëigening is de levenslijn van alle kunsten. Londense punkbands eigenden zich rond '77 de ska- en reggae-ritmes van Jamaicaanse immigranten toe. Europese chefs namen in de jaren tachtig de korte bereidingswijzen van de Aziatische keuken over. Kurosawa pikte van Amerikaanse westernregisseurs, waarna George Lucas in Star Wars weer opzichtig van Kurosawa (terug) pikte.

De muis in het voorhuis
De muis in het voorhuis17 aug. 2020 - 21:04

@Jerry Deze verantwoordelijke moderne intolerante krachten hebben het gelukkig nog niet zover dat Facebook ook cultural appropriation als grond voor een verwijderen of weren heeft overgenomen op hun aandringen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2020 - 22:46

[dit soort verkleedpartijen kunnen niet] wat onhandig geformuleerd. Uiteraard kunnen en mogen ze wel. Cultural appropriation valt niet te stuiten. Het sonnet is ook gejat van de Italianen en de haiku van de Japanners.