Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Facebook maakt groen plan onder druk van Greenpeace

  •  
05-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Facebookcoal.jpg
Meer dan een kwart van Facebook's energie komt uit vervuilde steenkool
Voor het eerst in zijn bestaan heeft Facebook gegevens van de CO2-uitstoot bekend gemaakt. Greenpeace had al maanden lang de druk opgevoerd om de cijfers bekend te maken. De datacentra van Facebook stoten per maand 269 gram CO2 uit per gebruiker. Meer dan een kwart, 27 procent, van de energie komt uit erg vervuilde kolencentrales.
Greenpeace voert al een tijdje actie tegen bedrijven als Facebook en Apple. De steeds meer geavanceerde softwaresystemen die zij ontwerpen draaien op datacentra die gevoed worden door kolencentrales. 
Facebook heeft met de bekendmaking direct een plan geïntroduceerd om tegen 2015 een kwart van de nodige stroom uit hernieuwbare energiebronnen te halen. Die doelstelling lijkt echter makkelijk gehaald. Facebook gebruik nu al 23 procent van de benodigde energie uit groene energie. Daarnaast wordt 27 procent uit steenkool, 17 procent uit aardgas en 13 procent uit kernenergie gehaald. Nog eens 20 procent komt uit ongespecificeerde bronnen. 
Greenpeace is echter blij dat Facebook laat zien iets te willen veranderen. 
“Facebook heeft getoond dat het bedrijf het ernstig meent met de campagne om steenkool af te zweren”, schrijft de milieuorganisatie in een reactie. “Het nieuws toont aan dat het bedrijf wil dat de wereld – en iedereen die mee de druk opvoerde om het bedrijf te helpen veranderen – het proces kan volgen.
“Jammer genoeg is die transparantie nog altijd zeldzaam onder de bedrijven die zich haasten om onze online wereld te bouwen. Sommige van de grootste bedrijven achter de cloud, zoals Amazon, blijven weigeren informatie te geven over hun energiemix.

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.