Joop

Facebook censureert kritiek op Wilders

  •    •  
15-03-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_Facebook_censuur300.jpg
Oude berichten van PvdA'er Fouad Sidali verwijderd en nieuwe geblokkeerd
Het lijkt erop dat Facebook de kant van Geert Wilders heeft gekozen. Berichten van PvdA’er Fouad Sidali zijn verwijderd, omdat ze aanstootgevend zouden zijn. Sidali vergeleek Wilders vrijdag met Hitler, nadat de PVV-leider uiting gaf aan de wens om minder Marokkanen in Den Haag te zien. Wilders was niet gediend van Sidali’s scherpe kritiek en adviseerde de PvdA’er geheel in stijl om dan maar naar Marokko te vertrekken.
Op zijn Facebookpagina schrijft Sidali:
Goedemorgen,
Sinds gisteren 16:00 mocht ik van FB geen posts plaatsen gedurende 12 uur. Mijn bericht hebben ze verwijderd omdat het aanstootgevend zou zijn.
Verder lees ik reacties dat ik mijn uitspraak moest intrekken van de PvdA. Dit is niet waar. Ik heb dat zelf gewild. Precies om de redenen die ik eerder noemde.
Noem mij maar een mens zonder ruggengraat, of wat dan ook maar ik weet beter. Ik erken mijn fout. Een debat moet je nooit ingaan met de WOII.
Niemand heeft mij onder druk gezet om mijn reactie in te trekken. Als dat gebeurd zou zijn dan zou ik dat kenbaar gemaakt hebben. Ik verloochen mezelf niet.
Dan wil ik iedereen die mij steunt en lieve berichtjes heeft gestuurd hartelijk bedanken. Dat was fijn om te lezen tussen alle haatberichtjes door.
Ik ga door met mijn strijd tegen discriminatie en racisme.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (22)

msj_meijerink
msj_meijerink15 mrt. 2014 - 9:27

Dan moet je zeggen dat je een wapen trekt, want dat vinden die Amerikanen heel normaal. Rare jongens die Yankees!

MichelReiziger
MichelReiziger15 mrt. 2014 - 9:27

Volgens mij, heeft Facialbook een hekel aan het 'H' woord. Daarnaast staat in de Facialbook sacramenten dat 'god of social media' (Facialbook dus) bepaald wat wel en niet de wereld in geslingerd mag worden. Ook zonder opgave van redenen.

TonNoort
TonNoort15 mrt. 2014 - 9:27

Ik dumpte regelmatig mijn keurige kritiek op de facebookpagina van de PVV en altijd werden ze verwijderd. En daar kan ik niet tegen. Dus dumpte ik ze er 10, 20, 25 keer achter elkaar. Ik kreeg toen prompt een bericht van Facebook dat ik dat niet meer moest doen want anders zou ik problemen krijgen. Het leukste waren echter de reactie van de PVV fanclub, ze maken je uit voor alles wat vies en goor is en ze zouden wel achterhalen waar ik woonde en langskomen. Kijk dat mag dan blijkbaar wel.

Sarah45
Sarah4515 mrt. 2014 - 9:27

"Een debat moet je nooit ingaan met de WOII" Grappig, vlak erna vonden dat we het nooit meer moesten vergeten, ervan moesten leren, en herhaling moesten voorkomen. Hoe doe je dat als je er niet meer over mag praten en symptomen niet mag herkennen en benoemen? Waarom mag dat IN DUITSLAND WEL????

BillieXXX
BillieXXX15 mrt. 2014 - 9:27

Ja, Chucky laat niet met zich sollen! De geblondeerde pop mag alles zeggen in naam van 'vrijheid van meningsuiting'. Waarom geldt dat dan niet voor anderen?

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten15 mrt. 2014 - 9:27

Wat ik geschreven heb, heb ik geschreven. F*ck facebook

boeie
boeie15 mrt. 2014 - 9:27

Sidali geeft zelf al aan dat de opmerkingen aanstootgevend zijn? Facebook kon toch helemaal geen "aanstootgevende" opmerkingen van Wilders verwijderen, de bedoelde opmerkingen zijn helemaal niet op facebook gedaan? (ik ben totaal tegen wilders, maar deze is wel touche: Twitter: Oh en dit mag wel natuurlijk Diederik... http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2011/9/Samsom-Marokkanen-hebben-monopolie-op-overlast-ELSEVIER316636W/ …)

JandeBoer2
JandeBoer215 mrt. 2014 - 9:27

Huisregel van Facebook: "Don't mention the war!" Dus al helemáál geen grappen over Hitler!! O nee, wacht: in dit geval is het: "Geen grappen over Hitler!!!" Moslims mogen we natuurlijk wél voor fascist uitmaken, want dat is geen grap.

JandeBoer2
JandeBoer215 mrt. 2014 - 9:27

Ik denk dat Wilders als voorstander van de Freiheit van meningsuiting heel errrug kwaad is over deze verwijdering door Facebook. Straks mag hij de SP niet eens meer vergelijken met nationaal socialisten zoals in het verkieIngsprogramma van de PPV staat! En worden ook Ijn tweets verwijder waarin hij socialisten vergelijkt met Stalin en Mao!

2 Reacties
Dehnus
Dehnus15 mrt. 2014 - 9:27

Nee hoor, het is zijn achterban die dit doet. Die sturen dan boze brieven van een dreigend gehalte naar een bedrijf. Dat is door meerdere bedrijven al aangegeven. Facebook, waar veel van deze Tokkies gratis hun informatie opzetten, anti Euro paginas, De "Nederlandse Sterren Zingen ..." fanzooi, etc... Ja die wil Facebook natuurlijk niet verliezen. Dus dan moet die ander maar weg want daar krijg je minder informatie van. Ook Joop maakt knievallen voor de Driegbriefdrang der Wilderiaan. Kijk maar eens in het verleden over hoe een bepaalde cartoonist werd weggewerkt.

Jensbos
Jensbos15 mrt. 2014 - 9:27

" SP niet eens meer vergelijken met nationaal socialisten " De PVV is goed in propaganda, ze kunnen de feiten goed verdraaien, deze melding kan ik nergens terugvinden, maar uiteraard is dit dan een gotspe. Men kan hier zelfs niet teruggaan in het verleden, zie zijn verwijzing naar Mao... en gek genoeg doet hij daar voor zichzelf - Jodenhaat Le Pen minder "pietluttig" over, omdat communisme (de oude CPN e.d.) en nationaal socialisme juist aartsvijanden waren. Net als hij het socialisme als kwaad afschildert terwijl een groot deel van zijn verkiesbare standpunten zo uit de sociale agenda komen.

[verwijderd]
[verwijderd]15 mrt. 2014 - 9:27

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer215 mrt. 2014 - 9:27

Ja, hoe zat het ook alweer met 'de vrijheid om te beledigen'?

ziekin2013
ziekin201315 mrt. 2014 - 9:27

Het blijft heel wonderlijk dat meneer wilders van zichzelf en zijn nalopers alles maar zeggen mag, terwijl anderen bij een slip of the tongue (nee, deze is niet goed te praten) van alle kanten gekapitteld worden. Is dat de vrijheid waar die partij voor staat?

4 Reacties
harryo2
harryo215 mrt. 2014 - 9:27

Dat is de vrijheid volgens het verwende kind: ik mag alles en jij mag niks!

JandeBoer2
JandeBoer215 mrt. 2014 - 9:27

"nee, deze is niet goed te praten" Waarom zouden we WIlders niet met Hitler mogen vergelijken? De parallellen zijn overduidelijk, in ieder geval met Hitler in 1933!!! Waarom mogen we die dingen niet 'benoemen'? Waarom mogen we dingen niet in een historisch perspectief plaatsen? Wat is dat toch voor zelfcensuur?

JandeBoer2
JandeBoer215 mrt. 2014 - 9:27

"nee, deze is niet goed te praten" PS Het is hoogstens niet handig uit electoraal oogpunt.

lembeck
lembeck15 mrt. 2014 - 9:27

Ik ben het helemaal met je eens. Dit wordt steeds gekker, zo.

traichop
traichop15 mrt. 2014 - 9:27

Op de eerste plaats, Facebook is iets voor kinderen en zich vervelende huisvrouwen. Serieuze mensen kunnen er beter wegblijven. Het neerpennen van politieke of zakelijke opinies kan alleen maar schadelijke gevolgen hebben. Vervolgens, Facebook wil bepaalde dingen er niet op hebben. Geen Godwin's, geen seksueel expliciete zaken, geen grof taalgebruik. Wanneer ze dat geautomatiseerd kunnen opsporen wordt het verwijderd. Facebook hanteert de opvatting dat het door ouders goed genoeg gevonden moet worden voor kinderen, want dat is hun business. Het volgen van gewone mensen, en proberen te achterhalen waar ze hun geld aan uitgeven. Dit zodat advertenties aan die mensen gericht goed worden betaald, vanwege het hoge percentage doelgroep dat de advertenties krijgt te zien, en dat die doelgroep niet wordt verveeld met advertenties die niet interessant voor hun zijn. Hitler heeft binnen deze context geen functie en kan alleen maar nadelig werken. Seksueel expliciete afbeeldingen of verwoordingen ook.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger15 mrt. 2014 - 9:27

***Op de eerste plaats, Facebook is iets voor kinderen en zich vervelende huisvrouwen. Serieuze mensen kunnen er beter wegblijven.*** Het tegendeel is helaas waar. Ook in Nederland zijn er steeds meer bedrijven die (het liefst) willen dat je contact maakt/volgt/vraag stelt via Facebook. In de VS is dat al heel gebruikelijk. De buitenlandse media organisatie waar ik merendeels voor werk hebben iemand in dienst die zich alleen bezig houdt met de content voor de Facebook pagina. Facebook wil en facebook wordt DE social media wereldwijd. ***Vervolgens, Facebook wil bepaalde dingen er niet op hebben. Geen Godwin's, geen seksueel expliciete zaken, geen grof taalgebruik. Wanneer ze dat geautomatiseerd kunnen opsporen wordt het verwijderd.*** Facebook schermt zich met het feit dat ze zonder opgave van redenen content mogen verwijderen. Je kan nu al op je vingers natellen dat grootaandeelhouders enorm van invloed zijn op wat wel en niet op Facebook komt en mag komen nu en in de toekomst. Ik vind dan ook dat de VS invloed (cultuur...) veel en veel te groot wordt. eigenlijk zal er een social media app door de UN moeten worden ontwikkeld. zonder reclame en niet beinvloedbaar door beleggers. Ik weet zeker dat Bono en andere 'good heart' wereldfiguren zich best willen inzetten om zo'n soort app populair te maken. ***Dit zodat advertenties aan die mensen gericht goed worden betaald, vanwege het hoge percentage doelgroep dat de advertenties krijgt te zien, en dat die doelgroep niet wordt verveeld met advertenties die niet interessant voor hun zijn.*** Facebook houdt een veelvoud van gebruikersdata bij. zoals mouse en cursor tracking, hoelang je berichten leest etc etc. ***Hitler heeft binnen deze context geen functie en kan alleen maar nadelig werken. Seksueel expliciete afbeeldingen of verwoordingen ook.*** 2 kussende vrouwen, 2 kussende mannen. Er zijn al zoveel voorbeelden waarbij Facebook zelf duidelijke politieke standpunten inneemt door dit soort content te verwijderen. Facialbook...

Gerardsz
Gerardsz15 mrt. 2014 - 9:27

Facebook heeft daar alle recht toe, moet je maar de regeltjes lezen als je lid wordt. Dus verder niet zeuren.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger15 mrt. 2014 - 9:27

Ah! De standaard dooddoener...ik was al bang dat deze niet meer zou komen. Als je niet wil dat alles van je geregistreerd wordt moet je niet op internet gaan. Als je niet op beveiligingscamera's wil komen moet je niet naar buiten gaan en je boodschappen doen. Als je niet wil dat de overheid (en andere overheden) inzicht in je betalingsverkeer hebben moet je je geld niet op een bank laten storten. Als Facebook zich op wil werpen als leider op het gebied van social media wereldwijd moeten ze hun hypocriete achterbakse en selectieve beleid wijzigen. Zelf ben ik van mening dat gezien Facebooks' gebruikersovereenkomst het verboden moet worden, althans in EUropa. Facebook fungeert nu als een Rattenvanger van Hamelen, en heeft niets met social te maken. Zie het verdwijnen van de ratten uit het verhaal als de belofte voor vrijheid, en het verdwijnen van de kinderen als het verdwijnen van de vrijheid.