Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

'Extreem weer wordt normaal'

  •  
02-06-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
GERMANY WEATHER FLOODS

© 2016-06-01 00:00:00 epa05340902 Staff of the Bavarian Red Cross (BRK) and the German Federal Agency for Technical Relief (THW) evacuate people in Simbach, Germany, 01 June 2016. Heavy storms

Ongewoon noodweer heeft in Europa minstens vijf doden gekost. In Duitsland verdronken drie mensen in een huis dat onder water kwam te staan. In de buurt verdronk ook nog een ander persoon als gevolg van overstromingen. Volgens de politie kunnen er nog meer slachtoffers zijn. In Frankrijk verdronk waarschijnlijk een vrouw van 86 in haar overstroomde huis. In Beieren moest een groep leerlingen die een boottocht maakten op de rivier Regen gered worden, toen de rivier door de regen in een kolkende stroom veranderde.
Hevige regenval en overstromingen zorgen in Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, België en Nederland voor gevaarlijke situaties en ernstige hinder. In Noord-Brabant en Limburg zijn wegen, waaronder de A74, afgesloten vanwege modder en stenen op de weg. De afgelopen nacht trok een noodweer over het land. Ook vandaag is er kans op zware buien in het oosten van het land.
De extreme weersomstandigheden zijn geen toeval of speling, meldt de NOS:
"“Welkom in het nieuwe klimaat”, zegt NOS-weerman Gerrit Hiemstra. “Dit zijn voorbeelden van weersituaties die we waarschijnlijk in de toekomst vaker mee zullen maken.” Volgens Hiemstra wordt dit voorspeld in de klimaatscenario’s die het KNMI een aantal jaren geleden heeft ontwikkeld. De laatste scenario’s zijn in 2014 gemaakt. Daarin staat dat we in Nederland rekening moeten houden met hogere temperaturen, een sneller stijgende zeespiegel, nattere winters, heftigere buien en kans op drogere zomers. Het gaat vaker en harder regenen in de winter en in de zomer neemt de intensiteit van extreme regenbuien toe. Ook hagel en onweer worden heviger, verwacht het KNMI."
De hoge waterstanden treft de uiterwaarden van de Maas en Rijn die in de zomer slechts zeer zelden overstromen en worden gebruikt als campings en festivalterreinen.
In de Franse departementen Le Louiret en Seine-et-Marne geldt code rood. Scholen zijn gesloten en bewoners worden geëvacueerd uit bedreigde gebieden. De situatie wordt ernstiger genoemd dan bij de overstromingen van 1910.
Bronnen: NOS , De Morgen , Guardian

Meer over:

klimaat, nieuws, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (79)

Juppé🎗
Juppé🎗3 jun. 2016 - 9:44

@Joaquim Er zijn gebieden waarvoor 5 graden meer een ramp is dat klopt. Zo zijn er ook gebieden waar dit tot betere bewoonbaarheid leidt. Meestal zal het een questie van aanpassen zijn. Ik pleitte er niet voor om te kiezen voor 5graden meer, die komen er voorzover ik begrijp toch. Hoogstens kunnen we het wat vertragen ten koste van veel inspanningen. Die inspanningen kunnen we beter besteden aan het aanpassen aan de onvermijdelijke situatie. Het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen moet sowieso. Die raken op.

omaoeverloos
omaoeverloos3 jun. 2016 - 8:08

"De situatie wordt ernstiger genoemd dan bij de overstromingen van 1910." Tja, maar in 1910 was er natuurlijk geen sprake van een klimaatverandering maar gewoon een hardnekkig lagedrukgebied, anders hadden ze toen het land wel vol windmolens gezet.

voxpopuli2
voxpopuli23 jun. 2016 - 7:41

Beetje water , wat warmere dagen in december en de wereld is opeens verloren ? Verschuivingen gerekend over de geschatte leeftijd van de aarde tussen de 6000 en de 6 miljard jaar :-) gerekend in die paar dagen tellen statistisch gezien niet. Er zijn altijd al ijstijden en warmere tijden geweest , gewoon omdat dat bij het ecosysteem hoort. Wat er nu gebeurt is gewoon een ecocide op overbevolking, eigenlijk moet de "natuur" gewoon vrij zijn in haar doen en laten. Eerste hulp is prima maar structurele hulp werkt niet in die landen in het midden oosten en afrika, gewoon omdat er te lang een cultuur is geweest van hand op houden.

L.Brusselman
L.Brusselman3 jun. 2016 - 6:11

Het wordt tijd om een ark te gaan bewonen. Iemand nog een woonboot te huur?

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!3 jun. 2016 - 6:03

Erger is dat door o.a. de klimaatveranderingen we met een vluchtelingen probleem zitten. Al 8 jaar heerst er een extreme droogte in Syrië. Door gebrek aan voedsel zijn de groeperingen tegen elkaar gaan vechten en tegen Assad. Dit heeft het "klimaat" gecreeerd waarin het nu zit met IS, VS, Rusland e.d. En ipv hard te werken aan een vervaning van fossiele brandstoffen doen we er juist een schepje bovenop door bv naar gas te willen gaan boren in een natuurgebied. En natuurlijk door fracking met alle gevolgen daarvan voor bv ons drinkwater. Alles om een paar rijken nog rijker te maken. Gaat het allemaal fout komen de lasten op de burgers. Laat toch het idee los dat de neoliberale politiek ook maar iets doet om het voor de burgers beter te maken. Inmiddels toch bewijs zat dat het andersom is. Maar ja ze zijn ook tegen vluchtelingen (die ze zelf veroorzaken) dus dom Nederland stemt toch weer graag op de VVD, PVV e.d.

1 Reactie
Blitskikker
Blitskikker3 jun. 2016 - 12:10

Volgens mij zijn ze in Syrië begonnen met vechten omdat ze een gemene dictator hebben die een groot deel van de bevolking keihard onderdrukt, en men geïnspireerd door de andere Arabische revoluties dacht van die dictator af te kunnen komen. Verder is schaliegas tot nu toe de meest effectieve methode van CO2 reductie gebleken. De Verenigde Staten hebben met schaliegas namelijk meer bereikt dan bijv. de landen die op zon en wind hebben ingezet. Tenslotte gaat het er bij schaliegas niet om om een paar rijken nog rijker te maken, maar om arme mensen van goedkope overvloedige energie te voorzien, zodat ze meer geld overhouden voor andere levensbehoeften.

Juppé🎗
Juppé🎗3 jun. 2016 - 5:21

De wereldwijde klimaatverandering heeft dus gisteren plaats gevonden en wel in Nederland. Toevallig maar OK. We gaan dat tegen door al ons geld te besteden aan het bouwen van windmolens....in nederland. Mag ik u Jantje Brinkers in herinnering roepen. Op zich niets mis met windmolens maar als aanvullende energiebron. Klimaatveranderingen zijn echter los van de oorzaak irreversibel. Dus maak een goed plan om de gevolgen tegen te gaan ipv van een religieus gevecht tegen de boze oorzaak te voeren. Aanpassen schijnt in het Nederlandse woordenboek niet meer voor te komen. Uit ervaring weet ik dat je met 5 graden meer zelfs prettiger leeft. En met 10 ook leuk kunt leven als je je aanpast. Geldt ook voor regen wind en de zeespiegel.

2 Reacties
Joaquim
Joaquim3 jun. 2016 - 6:44

5 graden opwarming van de aarde betekent dat we het grootste gedeelte van de Indiërs, Bengali en Afrikanen moeten herhuisvesten. Ik hoop dat uw ervaring heeft met drie gezinnen zeven hoog achter maar ik kan u verzekeren dat voor "prettiger leven" de opoffering van de auto en het grootste gedeelte van de vlees consumptie, makkelijker zal blijken te zijn. Kiezen voor aanpassing aan 5 graden betekent kiezen voor massamoord.

voxpopuli2
voxpopuli23 jun. 2016 - 7:43

@joaquim, groenland en grote delen van rusland, siberie en de mongoolse steppen worden dan leefbaar en bewoonbaar, waarom zouden wij dan die mensen moeten opnemen ? En qua india , een flinke reductie van de overbevolking en dat verfoeilijke kaste systeem mag daar best plaastvinden.

JanB2
JanB22 jun. 2016 - 22:58

Bij klimaatontkenners moet zo langzamerhand rekening worden gehouden met een zekere mate van zwakbegaafdheid. Ongeletterdheid an sich is namelijk geen verklaring meer voor de volharding die deze groep toont tav hun in één zin te ontkrachten "skepsis". Er moet in dit verband haast wel sprake zijn van mentale beperkingen. Het lijkt immers niet zozeer een kwestie van niet willen zien als wel van niet kúnnen zien.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 7:57

@Andre Met U reactie bevestigt U slechts wat JanB over U schrijft. En wat die opwarming over 11700 BP betreft: dat is voor U een kwestie van klok en klepel. En die opmerking over dat almaar veranderende klimaat sinds 5 miljard jaar idem ditto. Voor U iets meent iets te kunnen zeggen over het Aardse klimaat en de geschiedenis daarvan raad ik U toch heel sterk aan een aantal papers over dit onderwerp te lezen, uiteraard wel verschenen in wetenschappelijke op dit onderwerp gespecialiseerde peer-reviewed tijdschriften en niet van zo'n lullige quasiwetenschappelijke website. Uw opmerking over het Carboon is een veel voorkomende misvatting. Tijdens het Carboon lag de gordel met tropische moerassen door een andere verdeling van de continenten over de Aarde veroorzaakt door continentverschuiving ongeveer langs de evenaar. Niet zo vreemd dat er in onze streken toen een dergelijk warm en vochtig klimaat heerste. Overigens lagen de temperaturen over de hele Aarde wel hoger dan nu. U mag raden hoe dat kwam, juist: door een hoger CO2-gehalte. Ik kan U verzekeren: dat was voor ons klimatologisch beslist geen fijne tijd.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!3 jun. 2016 - 8:07

@Andre; "Het enige wat we momenteel doen is groottendeels ons eigen milieu kapot te maken en de klimaatveranderingen versnellen." Als je dat gelooft geloof je dus ook in de volgens jou verklaarde leugens? Er wordt trouwens niet beweerd dat het klimaat niet uit zichzelf veranderd maar dat de mens een negatief effect heeft hierop. Of gelooft u echt dat 97% van de wetenschapper in een complot deelnemen? Zou het ook kunnen dat de olie industrie die al sinds de jaren 80 eigen rapporten heeft die aangeven dat het effect op het milieu slecht is maar dat uiteraard niet openbaren en sinds die tijd miljoenen per jaar uitgeven om klimaatveranderingen door de mens te ontkennen om er zelf rijker van te worden? Misschien dat de 3% van de wetenschappers die het met ze eens zijn betaald worden om dat te zeggen?

Alessandro2
Alessandro22 jun. 2016 - 19:54

Altijd leuk die reacties. Er klapt iemand in zijn handen en 1000 spreeuwen vliegen op uit de bomen.

johannn2
johannn22 jun. 2016 - 17:54

‘Extreem weer wordt normaal’ Dat moet een vergissing zijn. Het klimaatprobleem was immers een hoax ? Toch ? .

Sol Invictus
Sol Invictus2 jun. 2016 - 16:22

Speciaal voor de aluhoedjes - wetenschap versus mythe. https://www.skepticalscience.com/argument.php

JStokx
JStokx2 jun. 2016 - 16:12

De mens past zich al eeuwen aan, betere afvoer mag geen probleem zijn.

naraga
naraga2 jun. 2016 - 15:35

Voor mijn gevoel gaat het in Nederland juist steeds beter. Toen ik opgroeide (op het platteland) kwam het bijna ieder jaar een paar keer voor dat alles overstroomt was, de weilanden, de paden, de tuin. De laatste +-15 jaar is dit echter niet meer voorgekomen.

Phil2
Phil22 jun. 2016 - 14:30

Fijn ook dat je het gevoel krijgt dat NL er goed op inspeelt. Al vaker is gezegd dat de gebrekkige waterafvoer voor overstroming in gemeentes zorgt. Dat heeft weer te maken met dat alles dicht geplaveid is, waardoor de riolering al de watertoevoer niet kan verwerken. Misschien kan de VNG eens het initiatief nemen, en met een notitie komen t.a.v. het meer toegankelijk maken van de bodem voor hemelwater in gemeentes. Tuintjes niet helemaal dicht plaveien e.d. Van het zakkige desbetreffende Ministerie waar ze het belangrijker vinden 130 km/u op hun conto te schrijven, kunnen we toch niks verwachten.

Jhonathan
Jhonathan2 jun. 2016 - 14:25

't Houdt ook niet op in Nederland. Extreem-rechts, extreem-links, en nu ook extreem weer.

1 Reactie
johannn2
johannn22 jun. 2016 - 17:56

Al weer extreem. Nu nog extreem gelukkig. .

Herculaan
Herculaan2 jun. 2016 - 14:17

Gelukkig valt het in Amsterdam allemaal wel mee. Nog niks raars gezien sinds ik ben geboren.

7 Reacties
Nick Ros
Nick Ros2 jun. 2016 - 15:12

Ik ook niet en wij zitten slechts 20 meter boven NAP.

johannn2
johannn22 jun. 2016 - 17:58

Sinds die tijd al in de spiegel gekeken?

Poezenmens
Poezenmens2 jun. 2016 - 18:28

Komt nog wel. De zeespiegel stijgt in snel tempo. Zandzakken voor de deur van je Amsterdamse huis zal niet helpen. http://waddenpost.nl/nl/overheid-en-overig/ontstaan-milieu/zeespiegel-stijgt-deze-eeuw-mogelijk-met-een-extra-meter

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 19:49

Is er dan echt de laatse 7 jaar niets vreemds gebeurd in Amsterdam?

JanB2
JanB22 jun. 2016 - 22:43

Gisteren geboren?

Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 8:02

Bent U dan oud genoeg om de watersnoodramp van 1953 gemist te hebben? Amsterdam Noord heeft daar dacht ik toch ook wel een tikje van meegekregen.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!3 jun. 2016 - 8:08

Wacht maar tot de elektriciteit een keer goed uitvalt en de gemalen niet meer werken.

Leowieke
Leowieke2 jun. 2016 - 14:08

Dit soort periodes van opwarming en afkoeling heeft de aarde al honderdduizenden keren meegemaakt, en zal het nog vele malen meemaken. Of de mens dit zal overleven weten we niet, maar de aarde kan best zonder de mens. Wij zijn als levensvorm niet zo belangrijk voor het voortbestaan van de aarde, de CO2 uitstoot door de mens en methaan door mens en dier is hoogstens een voetnoot in de geschiedenis van de aarde. De hoeveelheid daarvan die door bijv. vulkaanuitbarstingen of moerassen uitgestoten wordt is vele malen groter. De mens vindt zichzelf veel te belangrijk t.a.v. het hele gebeuren op deze planeet en in het universum.

7 Reacties
Sol Invictus
Sol Invictus2 jun. 2016 - 14:59

Aangezien jouw bestaan ook maar een voetnoot is in de geschiedenis, hebben we je huis geconfisqueerd. Voor morgen 12:00 uur eruit.

ton14024
ton140242 jun. 2016 - 16:59

Wie schrijft die voetnoot?

Ryder
Ryder2 jun. 2016 - 21:54

Ah, ze bestaan nog de klimaatsceptici. Jammer voor Leowieke is natuurlijk dat de werkelijkheid zijn bizarre ontkenningen al lang heeft weersproken. Zulke types creëren hun eigen soort werkelijkheid, eentje waarin de mens die de halve wereldvoorraad fossiel C al zo ongeveer heeft verstookt, niet voorkomt.

Albert Einstein
Albert Einstein3 jun. 2016 - 6:55

Lowieke, De CO2-concentratie is sinds de industriële revolutie gestegen van 250 naar 385 ppm. https://hier.nu/klimaatbureau/pagina/co2-concentratie-de-kritische-grens

Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 8:03

Nog een wouldbe geoloog/klimatoloog?

MarinusCalamari
MarinusCalamari3 jun. 2016 - 8:40

[[De hoeveelheid daarvan die door bijv. vulkaanuitbarstingen of moerassen uitgestoten wordt is vele malen groter.]]] Ik weet niet hoe het met moerassen zit, maar de mensheid heeft gemiddeld genomen ieder jaar ruim voor ijsheiligen al net zoveel CO2 uitgestoten dan alle vulkanische activiteit van datzelfde jaar gecombineerd.

Crunchy Frog
Crunchy Frog3 jun. 2016 - 9:30

@Ryder [ Ah, ze bestaan nog de klimaatsceptici.] Het woord 'scepticus' is te veel eer. Een echte scepticus is kritisch naar alle beweringen. Deze pseudoscepctici zijn alleen kritisch naar de klimaatwetenschap maar geloven alles wat ze op de sites van de twijfelbrigade lezen klakkeloos.

Jantje68
Jantje682 jun. 2016 - 11:03

Het is niet omstreden dat het relatief warmer wordt dan tov de laatste 100 jaar maar dat dit veroorzaakt wordt door de mens. Ik heb daar ernstige twijfels over aangezien historische meetgegevens ontbreken. Er wordt slechts 100 jaar systematisch aan temperatuur metingen gedaan maar met een beperkt meetnetwerk en dubieuze betrouwbaarheid. Ja, ik ken alle verhalen van boren in ijslagen maar er hangt temperatuurkaartje bij. En dan komt alle gegoochel met inschatten, afleiden, interpoleren en extrapoleren om de hoek kijken. Een simpel voorbeeld. Men voorspeld al de gehele week in Zuid Nederland temperaturen van 24 graden terwijl de 20 geen enkele dag gehaald is. De oorzaak is dat systematisch de hoeveelheid bewolking in de computer modellen wordt onderschat. Een factor wijkt iets af met enorme consequenties. En zo is het met al deze klimaat modellen ook. De wetenschap overschat zichzelf op een ongelofelijk arrogante manier.

8 Reacties
Mary Jane
Mary Jane2 jun. 2016 - 11:55

"De wetenschap overschat zichzelf op een ongelofelijk arrogante manier." Maar gelukkig zijn er nog deskundige leken onder ons die het hoofd koel houden.

Johan eldert
Johan eldert2 jun. 2016 - 12:52

Nee hoor, er zijn wel degelijk goede historische data beschikbaar waarop de klimaatmodellen zijn gebaseerd. Al zovelen malen door zovelen 'sceptici' gecontroleerd en de modellen staan nog altijd als een huis. Daarnaast maak je de klassieke fout door klimaat en het weer op een hoop te gooien. Dus jij bent degene die zich zelf overschat als het gaat om kennis

Sol Invictus
Sol Invictus2 jun. 2016 - 15:00

leek leest aluhoedjeswebsites en slaat aan het doceren. als wetenschap je interesseert, verdiep je er dan in.

Juppé🎗
Juppé🎗2 jun. 2016 - 19:57

@Johan U heeft groot gelijk dat het weer en het klimaat door leken worden verwisseld. Maar hier zegt een gerenomeerde weerman na een paar dagen regen "welkom in het nieuwe klimaat". Hier in Frankrijk hebben we echt wel ergere dingen meegemaakt.

JanB2
JanB22 jun. 2016 - 22:53

“De wetenschap overschat zichzelf op een ongelofelijk arrogante manier.” De wetenschap wordt in deze eerder op een ongelofelijk irritante manier onderschat.

Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 8:12

@Juppé We weten wel dat jullie in Frankrijk meer leiden dan wij in Nederland hoor. Dat is de stand zoals die nu is, de toekomst zal wel anders zijn. Nederland is veel gevoeliger voor dit soort veranderingen dan Frankrijk en het zal in de toekomst wel blijken of al onze waterstaatkundige paradepaardjes bestand zullen zijn tegen de veranderingen die al een poos aan de gang zijn en die waarschijnlijk sterker zullen worden. Meneer weerman had het in algemene termen over het Europese weer dat extremer aan het worden is, zoals voorspeld overigens. En hij wees terecht op extreme regenval in delen van Nederland omdat hij nu eenmaal in eerste instantie het Nederlandse weer bespreekt.

Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 8:16

Jan. Welke publicaties over ijsboringen waren dat?

Crunchy Frog
Crunchy Frog3 jun. 2016 - 9:27

@Sol Invictus [leek leest aluhoedjeswebsites en slaat aan het doceren.] Spijker op de kop!

Michiel Online
Michiel Online2 jun. 2016 - 10:29

Reactie op Bernie "Ik denk dat landen wereldwijd zich hierin goed kunnen herkennen. Droogtes, overstromingen, tornado’s." En dat komt omdat de mens nu over de hele wereld op dezelfde wijze de natuur verwoest.

melvin84
melvin842 jun. 2016 - 10:25

Dit is heel normaal, de natuur verandert continue en plekken waar het warm is worden koud en omgekeerd. De sahara was ooit koud en canada ooit tropisch. Sommige deskundigen, oa bij nasa, hebben modellen opgezet waarmee ze voorspellen dat grote delen van afrika onbewoonbaar worden door de hitte. Ook heeft men de eerste links gevonden tussen zonneuitbarstingen (energie explosies op de zon), aardbevingen van alaska tot indonesie en overstromingen. Maar dit is een langzaam process en heeft niks met global warming te maken volgens deze onderzoekers. Sterker nog ze concluderen dat global warming gebaseerd is op onjuiste onderzoeken en waarschuwen voor een koudere aarde.

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 11:07

En dat wat we nu zien gebeuren al decenniua op basis van de foutieve aanname van global warming door klimaatmodellen voorspeld werd is natuurlijk stom toeval?

Johan eldert
Johan eldert2 jun. 2016 - 12:54

Volstrekte onzin die je uitkraamt. NASA beweert dat niet en je beweringen zijn al talloze malen, wetenschappelijk weerlegd. Kortom de zoveelste ontkenner die doet alsof er niets aan de hand is[typisch rechts verschijnsel] terwijl het klimaat en daarmee de aarde in moordend tempo verandert door de MENS. Over 25 jaar als het klimaat echt desastreus zullen onze kinderen mensen zoals jij nog bedanken dat we zo'n vooruitziende blik hadden. NOT

Sol Invictus
Sol Invictus2 jun. 2016 - 15:06

en de aarde is eigenlijk plat, nietwaar melvin?

rbakels
rbakels2 jun. 2016 - 9:49

Ik last eerst per abuis: Extreem wordt weer normaal.

1 Reactie
joop69amsterdam
joop69amsterdam2 jun. 2016 - 11:05

Nee, het weer wordt extremistisch.

Bram Emanuel
Bram Emanuel2 jun. 2016 - 9:48

De overstromingen komen simpelweg omdat er nu overal asfalt/bestrating ligt en het regenwater niet meer opgezogen wordt door de grond. En de rivieren overstromen omdat ze rechtgetrokken zijn en de uiterwaarden bebouwd werden. Wat dat betreft leert de mens nooit. Net zo dom als tegen een vulkaan aan bouwen, of op een breuklijn.

3 Reacties
Johan eldert
Johan eldert2 jun. 2016 - 12:55

klinkklare onzin. Hoelang blijft rechts nederland nog in de ontkenningsfase en met over simplistische uitvluchten aankomen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 19:51

[klinkklare onzin.] Dat is het niet, het speelt mee, net als door global warming veroorzaakte extreme neerslag.

Tom Meijer
Tom Meijer3 jun. 2016 - 8:25

Dat is natuurlijk een factor. Maar vergeet niet dat steden en wegen altijd nog een klein percentage van het land omvatten. Ik denk dat de bijdrage in de marge valt. Er zijn nog wel meer effecten die samenhangen met concentraties van gebouwen en wegen. Het is al heel erg lang bekend dat steden warmte-eilanden zijn. Door de eigen geproduceerde warmte maar ook door een andere stralingsbalans. Steden zijn warmer dan het platteland en dat is ook de oorzaak dat het er meer regent (gesteld dat het van zee aangevoerde vocht die steden haalt) dan op niet-verstedelijkte gebieden. Maar ook dat warmte-eiland-effect speelt een rol in de marge.

omaoeverloos
omaoeverloos2 jun. 2016 - 9:12

Tja, de neerslaggegevens van mei 1901 en de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn niet verbroken, wel viel er iets meer dan het gemiddelde van 57mm, namelijk 61 mm. Ondanks de code "geel"in Noord-Holland trouwens helemaal geen regen gehad. Het "nieuwe klimaat" van onze weerman is dus slechts zeer lokaal te ervaren. De klimaatsceptici zullen door dit weerpraatje echt niet overtuigd zijn dat de 11 miljard subsidie voor de energiebedrijven om windmolens op zee te plaatsen goed besteed geld is.

2 Reacties
Johan eldert
Johan eldert2 jun. 2016 - 12:55

Lokaal??? extreme weer heeft grote delen van Europa getroffen. Nog zo'n ontkenner.

omaoeverloos
omaoeverloos3 jun. 2016 - 7:26

"Lokaal???" \Jazeker, lokaal. dat toon ik aan met gegevens die door het KNMI zijn gepubliceerd. Gemiddeld is in nederland 4mm meer gevallen dan normaal. "extreme weer heeft grote delen van Europa getroffen." Het is inderdaad hier en daar in Europa wat aan de natte kant, komt door een lagedrukgebied wat maar moeilijk van zijn plaats komt. Tegenwoordig wordt dat meteen als extreem aangeduid, terwijl dit verschijnsel niet abnormaal is. "Nog zo’n ontkenner." Ik ontken helemaal niets, ik weiger mee te brullen bet de armageddonroepers die dit soort zaken misbruiken om miljardensubsidies binnen te slepen.

Ben Joop
Ben Joop2 jun. 2016 - 8:55

Was het niet de VVD die het KNMI wilde opheffen omdat ze tegen de opwarming van de aarde waarschuwden?

1 Reactie
ton14024
ton140242 jun. 2016 - 16:52

Nee, ze wilde de klimaatverandering juist stoppen dat het KNMI op te heffen :-))

Bernie2
Bernie22 jun. 2016 - 8:37

Welzeker, en niet alleen Europa. Ik denk dat landen wereldwijd zich hierin goed kunnen herkennen. Droogtes, overstromingen, tornado's. Alle extreme weersituaties met alle nare en dodelijke gevolgen lijken zich steeds vaker en steeds heftiger aan te dienen. Nederland als klei- en zanddelta redt het dan niet meer met alleen waterbergingen en dijkverzwaringen. Het water moet asap de delta uitgepompt worden richting zee. Wat zou Nederland er voor over hebben om eindelijk prioriteiten te leggen waar ze al lang hadden moeten liggen? De vraag is sowieso of het wonen, leven en werken op- en rond NAP in de nabije toekomst nog wel houdbaar is. Ik denk het niet. Afijn, de immer trage overheid. Dit komt namelijk niet -zoals alle nattigheid- plotsklaps uit de hemel gevallen....

2 Reacties
Bernie2
Bernie22 jun. 2016 - 10:44

Weet ik Diederik, zijn we toevallig erg goed in en daarom kunnen we nog steeds op die kleiplaat wonen. Desalniettemin vind ik de (aanstormende) klimaatkwestie zeer verontrustend. Dat wegpompen wordt natuurlijk lastiger naarmate steeds grotere hoeveelheden water vanuit oostelijke en zuidelijke landen ons kleine IJsselmeer binnenloopt.

il viaggiatore
il viaggiatore2 jun. 2016 - 11:02

@ Diederik Vleghel, Juist, het is toch mooi om te zien dat de nieuwe generatie Nederlanders dit steeds meer schijnt te vergeten. Die rijden door de flevo polder en kunnen alleen maar bedenken dat het maar een saai landschap is. Niet meer beseffend dat het ooit eens een ruige zee was waar de golven beukten op de oevers. Afgelopen jaren is er daarnaast fors geïnvesteerd in meer ruimte voor de rivieren zodat tijdelijke stijgingen van het water geen problemen hoeven op te leveren. Aan de andere kant is stelselmatig hoogwater wel een probleem waar aandacht voor nodig is. Afgelopen winter reed ik een aantal keren over de dijk langs de IJssel. Het water stond dermate hoog, dat op een gegeven moment het grondwaterpijl dermate steeg dat het water aan beide kanten van de dijk te zien was. Voor landbouwgrond is dit niet erg, want zorgt ervoor dat het vruchtbare grond blijft. We moeten alleen niet in zulke gebieden gaan bouwen. Helaas schijnt dat nog niet bij iedereen door te dringen. We zullen op een gegeven moment wellicht moeten zeggen, het land raakt vol met bebouwing, en met de komende aanwas van Nederlanders zal grond voor bebouwing schaarser worden en daardoor ook duurder.

Sfinx2
Sfinx22 jun. 2016 - 8:35

Gelukkig heb ik een SUV

1 Reactie
Bernie2
Bernie22 jun. 2016 - 9:17

Ik ga die Nena bellen. Misschien heeft zij nog 98 luchtballonnen over.

[verwijderd]
[verwijderd]2 jun. 2016 - 8:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 19:55

Zo is dat, een rivier die lager loopt dan het zeeniveau kan niet leeglopen, het moet eerst het achterland opvullen, Badkuip Nederland, dat is ons vooruitzicht.

DaanOuwens
DaanOuwens2 jun. 2016 - 8:14

Volgens de PVV is die hele klimaatverandering gewoon een HOAX van linkse types. En de PVV kan het weten.

10 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 9:00

De overstroming kwam van links!

rbakels
rbakels2 jun. 2016 - 9:59

Ik ben allerminst van de PVV, maar ik denk dat er wel veel onzin wordt verkocht over het milieu. Ouderen zullen zich nog de vreselijke verhalen herinneren dat al onze bossen op sterven lagen dank zij de zure regen. Ter illustratie kregen we foto's te zien van kalende boomtoppen.Tot bleek dat die het werk waren van een parasiet. Milieubewust als ik ben reis ik veel met het openbaar vervoer, en zo raak ik soms in gesprek met buschauffeurs die mopperen dat hun bussen topzwaar zijn door de enorme aardgastanks op het dak, en helemaal niet meer optrekken. Ook zei er één dat moderne dieselmotoren net zo schoon zijn, maar dat was wel voor de sjoemeldieselcrisis. Helemaal erg schijnen de hybride bussen te zijn, bussen dus die ook elektrisch kunnen rijden. Die zijn helemáál topzwaar, want die accu's wegen tonnen. De stuurbekrachtiging moet worden opgevoerd, anders krijgen ze zulke bussen helemaal niet meer om de hoek. En de chauffeurs krijgen nekklachten want die bussen hangen helemaal over in de bocht. Het milieu is trouwens niet links meer sinds het ontdekt is als business opportunity, van dijkverzwaringen tot spaarlampen.

leoklei
leoklei2 jun. 2016 - 10:05

Hallo Daan e.a, Daarvoor hoef je geen PVV stemmer te zijn, maar gewoon iemand met een gezond boeren verstand het klimaat is inderdaad een HOAX waar veel geld aan te verdienen valt en die kunstmatig in het leven word gehouden. Het Weer veranderd al eeuwen lang en het is een illusie dat wij als nietige mensjes daar iets aan kunnen veranderen. Het enige wat we kunnen is op kleine schaal maatregelen treffen zoals het in standhouden van de dijken in Nederland

Nick the Stripper
Nick the Stripper2 jun. 2016 - 11:05

leoklei 2 juni 2016 at 12:05 Ach, is nou het hele klimaat al een hoax?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jun. 2016 - 11:27

Je hoeft geen PVV stemmer te zijn, maar gewoon iemand met een gezond boeren verstand om te zien dat roken gezond is inderdaad. De longkanker-scare is een HOAX waar veel geld aan te verdienen valt door chirurgen en de farmacie en die gezonde rokers ziek maken. Dit werd in de jaren 60 tot 90 door dezelfde wetenschappers effectief aangetoond die nu laten zien dat global warming een hoax is. Enkel de geldschieters zijn gewijziged van tabaksindustrie naar BigOil, maar godzijdank zijn er bedrijven die dit ervoor over hebben, anders zouden we dom worden gehouden.

Mary Jane
Mary Jane2 jun. 2016 - 11:45

@Frits Jansen- Wel eens van trolleybussen gehoord?

Johan eldert
Johan eldert2 jun. 2016 - 12:59

@ Frits Jansen 2 juni 2016 at 11:59 [Ik ben allerminst van de PVV, maar ik denk dat er wel veel onzin wordt verkocht over het milieu. Ouderen zullen zich nog de vreselijke verhalen herinneren dat al onze bossen op sterven lagen dank zij de zure regen. Ter illustratie kregen we foto’s te zien van kalende boomtoppen.Tot bleek dat die het werk waren van een parasiet] Nee dat was geen parasiet maar wel degelijk door milieuvervuiling cq drijfgassen. En ja, de bomen stonden wel degelijk onder druk. [parasiet, wat een kolder verhaal weer zeg] het feit dat het snel is teruggedrongen en de sterfte beperkt kon worden is omdat de regering toen snel ingrepen en de betreffende gassen werden verboden. helaas hebben we nu met rechtse partijen, die vooral aan struisvogelpolitiek doen met alle vergaande negatieve consequenties van dien.

Nick Ros
Nick Ros2 jun. 2016 - 18:08

Daan, mijn buurman is een PVV'er. Bij hem groeien de slabonen als kool. Hij heeft al 3x mijn weilanden moeten maaien. Helaas groeit ook het onkruid veel te snel.

JanB2
JanB22 jun. 2016 - 22:52

"Ouderen zullen zich nog de vreselijke verhalen herinneren dat al onze bossen op sterven lagen dank zij de zure regen. Ter illustratie kregen we foto’s te zien van kalende boomtoppen.Tot bleek dat die het werk waren van een parasiet" Waar haal je die onzin vandaan?

omaoeverloos
omaoeverloos3 jun. 2016 - 8:31

"Nee dat was geen parasiet maar wel degelijk door milieuvervuiling cq drijfgassen." Nee, die drijgassen waren van die andere HOAX, het gat in de ozonlaag, veroorzaakt door onze deo's.