Gewoon niet meer vliegen. We hebben milennia gewoon prima zonder gekunt, dus waarom nu niet? Het wordt even vervelend en kost heel wat aanpassen, maar ik denk dat niet kunnen ademhalen omdat de lucht te vies is of 24 uur per dag watertrappelen omdat je huis onder water staat wel wat erger is niet? Duurder maken heeft geen zin, dan maak je onderscheid tussen arm en rijk.
Vliegkilometer quota per persoon lijkt me een goed begin, gewoon beginnen met 20000km per jaar en daarna afbouwen. Dan hebben we gelijk geen globetrottende Rob Jettens meer. Ook het verbieden van korte vluchten, beginnend bij 500km en langzaam opbouwen naar 1500km. Lijkt me allemaal goed in te factoren. De overheid mag ook wel eens stoppen met zinloze werkbezoeken van ambtenaren aan o.a. onze overzeese gebieden en meer inzetten op videoconferencing. Blijft over dat transport over land beter moet worden ingericht, want dat is zo traag en inefficient. De EU moet gewoon z.s.m. inzetten op autonoom vervoer, voor een schaalgrootte van 3 tot (bv.) 80 personen. De efficientieslagen die daar zijn te halen zijn een factor 2-10 hoger dan alleen maar inzetten op elektrisch vervoer.
De halve zool is er ook weer.
Weer lekker inhoudelijk joh? Ik dacht dat schelden op Joop niet was toegelaten......
En dan naar huis gaan en een lekkere speklap eten. De echte problemen pakken ze niet aan; de vee-industrie. Grootste vervuiler en kapotmaker van de natuur. Omdat ze zoveel van hun kippenboutjes houden staan ze daar niet.
Ik denk dat dit eerder de starbucks en avocado generatie betreft maar ik kan me er in vergissen.
Het alternatief voor vliegen zien we in Japan; bullet trains, snel, goedkoop en punctueel. Jammer dat we in de EU allemaal landsgrenzen hebben enzo....
Het gaat niet per se om landsgrenzen. Het is voor landen als China gewoon vrij makkelijk. grond te onteigenen, goedkoper arbeid en een extreme wilskracht bepaalde projecten er door heen te duwen. In Europese democraties kun je niet zo eenvoudig iedereen opzij duwen die in de weg van het project staat. Overigens schijnt er nu een redelijk goede verbinding te zijn vanaf Rotterdam met de trein naar Londen. Na covid wil ik dat zeker eens proberen.
Op grote schaal elektrisch vliegen staat voor de deur en nog goedkoper ook (ES-19, bereik is 400km met 19 passagiers). Het is al zeker 30jaar mogelijk elektrisch te vliegen over kleinere afstanden met een paar personen.
Tuurlijk. En binnenkort rijden trucks op stroom van Amsterdam naar Rome. En vrachtschepen op waterstof van Peking naar Europoort. Vergeet de mooie verhalen in de media. Durf te accepteren dat het echt nog wel even duurt voordat de energietransitie op dit soort terrein echt de wereld op zijn kop heeft gezet.
Jonkheer `Durf te accepteren dat het echt nog wel even duurt voordat de energietransitie op dit soort terrein echt de wereld op zijn kop heeft gezet.` Die hele transitie is te laat en er is geen oplossing voor het klimaatprobleem. Ik werk nu 3 jaar in de transitie (panelen) en heb niet het idee dat er iets veranderd afgezien de bankrekeningen van de mensen betrokken. Transitie moet ook niet plaats vinden in de techniek maar in het gedrag van de mens. Nina, Wat ben jij grappig, ahah. Heb je ook inhoudelijk iets te melden of plaats je een reactie zodat het Kwh verbruik in de datacenters op peil?
& KM Helaas, pindakaas. Een elektrisch vliegtuig voor 20 personen is er niet en komt er ook niet. Dat hebben de vliegtuigdeskundigen van TU Delft al gesteld. Ze worden veel te zwaar door de batterijen. Er is nu 1 goedgekeurd vliegtuigje van Pipistrel Dat kan iets meer dan 60 km vliegen op elektriciteit en met max 2 personen. Dat was het. OMREKENTABEL ELEKTRISCH VLIEGTUIG 19 PERSONEN CESSNA SKYCOURIER Aantal passagiers maximaal 19 pax Kruissnelheid 370 km Tankinhoud kerosine kg 2500 kg Maximum take-off gewicht kerosine vliegtuig kg 417 kg Gewicht vliegtuig bij landing op kerosine kg 5917 kg Netto gewicht vliegtuig zonder kerosine of batterijen kg 4750 kg Netto batterijgewicht kg 243000 kg Totaalgewicht vliegtuig met batterijen bij landing & take off kg 247750 kg Maximaal bereik vliegtuig gehele bezetting km 850 km Operation costs per uur, zonder luchthaven, zonder personeel € 770 € Kerosine 2500 kg met enegiedichtheid 12 kWh 30000 kWh Gewicht accu's (0,15 kWh per kg dus 90x zwaarder dan kerosine)243000 kg Conclusie: ombouw vliegtuig geeft gewichtstoename van 39333 kg Om dat extra gewicht mee te nemen over de hele reis is extra batterijcapaciteit nodig, want er is alleen berekend wat het vervangingsgewicht van kerosine is. Inplaats van 8417 kg moet 24750 kg omhoog worden gedrukt. Dat is 29 keer meer. Kortom, een elektrisch vliegtuig is ten minste tientallen keren zwaarder dan een kerosineuitvoering. Dit heeft zeer grote gevolgen voor energiegebruik en ontwerp . Even een toestel ombouwen is uitgesloten!
Even wat ingangen blokkeren is gewoon verboden. Bij de afgelopen acties zijn er ook al wat leden opgepakt. Prima als je je stem wil laten horen, maar ga geen ingangen blokkeren voor particulieren.
IK heb altijd moeite met meningen die worden gegeven door mensen die niet hebben gezien hoe het er aan toe gaat. De uitgangen (8) van Schiphol waren niet geblokkeerd. Er was er ééntje geblokkeerd en zelfs afgezet door de Kmar. Daarnaast was een andere in en uitgang gewoon open. Dus waar hebben we het over. Op Eindhoven konden mensen gewoon langs de demonstratie lopen. Niks aan de hand dus. Een verbod slaat dus nergens op. Daarnaast is het juist de bedoeling van een demonstratie dat het wordt opgemerkt. Daarbij hoort enige hinder. Dat is vastgelegd in de regelgeving. Dat komt ook u ten goede als u het ergens niet mee eens bent. Dan zou u het ook niet leuk vinden dat u uw mening alleen maar mag uiten als anderen daar een beetje last van hebben. Kortom: uw mening past niet op hetgeen gebeurde op de vlioegvelden. Uw eis tot een verbod slaat nergens op.
Dan zou u het ook niet leuk vinden dat u uw mening alleen maar mag uiten als anderen daar niet een beetje last van hebben.
@alfred Dat zeiden de ‘blokkeer Friezen” ook, beetje hinder hoort er bij. In een democratische maatschappij worden de keuzes bepaald door de politiek en niet door actiegroepen. Dat men het anders wil is prima, elke vier jaar kun je stemmen. En daarnaast mag men elke dag demonstreren maar blokkeren om je zin door te drijven is niet gepast. Of het nu gaat om het vliegverkeer of tegen kozp demonstraties. Het doel doet totaal niet ter zake als het gaat om de rechten.
@Alfred : Mee eens. Er zal veel minder gevlogen moeten worden. Helaas is de trein alleen op korte afstanden (Brussel, Parijs, Londen) een redelijk alternatief, al is vliegen veelal goedkoper. Als ik in de krant lees dat de wintersportbestemmingen en de winterzon-oorden zich verheugen op een recordomzet, dan denk ik dat minder vliegen in feite alleen kan worden afgedwongen door draconisch hogere prijzen of regelrechte verboden.
@ Jozias Heeft u wel gelezen wat ik geschreven heb? Er was geen sprake van een blokkade, er was slechts sprake van een blokkade van 1 van de vele in en uitgangen. Hoe komt het dat u dat niet heeft gelezen of meegenomen in uw reactie? U maakt een onmogelijke vergelijking. De blokkerfriezen begingen een zeer ernstig misdrijf door de snelweg te blokkeren en een vergunde demonstratie onmogelijk te maken. Daarvoor zijn ze strafrechtelijk veroordeeld. Waarom maakt u deze foute vergelijking? Verder heeft u wel een heel beperkte visie op de democratie. Actiegroepen bepalen de keuzes niet, maar hebben het recht om de keuzes te beïnvloeden door demonstraties. Dat is een grondwettelijk recht. Hoe komt het dat u dat niet weet? Hoe komt het dat u een ander het demonstratierecht ontzegt?
"Er was geen sprake van een blokkade, er was slechts sprake van een blokkade van 1 van de vele in en uitgangen." Er was dus sprake van een blokkade.
"De blokkerfriezen begingen een zeer ernstig misdrijf door de snelweg te blokkeren en een vergunde demonstratie onmogelijk te maken." Er was geen sprake van het blokkeren van een snelweg, er was slechts sprake van het blokkeren van 1 van de vele snelwegen.
Heeft u wel gelezen wat ik geschreven heb? Er was geen sprake van een blokkade, er was slechts sprake van een blokkade van 1 van de vele in en uitgangen: Extinction Rebellion blokkeert de enige ingang van het vliegveld en geen uitgang. Op het moment heeft Einhoven maar 1 ingang om alleen mensen toe te laten met een vliegticket.
Meneer Blokhuizen. Je mag prima demonstreren. Maar je hoeft geen in of uitgang voor publiek te blokkeren. Dat mag gewoon niet. Het mag ook niet een beetje.
@ Jozias: [In een democratische maatschappij worden de keuzes bepaald door de politiek en niet door actiegroepen.] Ten enen male onjuist. In een democratische maatschappij hebben actiegroepen het recht te protesteren tegen (genomen of voorgenomen) politieke besluiten. De grenzen hiervan worden bepaald door wetten die de vrijheid van meningsuiting beperken (wat ook de "blokkeerfriezen" hebben ondervonden), welke dan wel weer moet voldoen aan grondwettelijke en verdragsrechtelijke normen op het gebied van mensenrechten. Zie ook hier: Alfred Blokhuizen 25 september 2021 at 13:53
@Alfred en Olav Als u nu eens begint met goed lezen. Ik zeg letterlijk: "men mag elke dag demonstreren". Geen enkel punt met demonstreren. Maar blokkeren is is niet hetzelfde als demonstreren. En een weg blokkeren is iets wat meerdere organisaties doen. Zowel de blokkeer friezen als boeren, turken maar ook deze club gebruikt deze praktijken. En het is of in alle gevallen prima of in alle gevallen fout. Het doel doet er juridisch niet toe. Er staan elke dag files op de Nederlandse snelwegen dus je moet het nu ook weer niet overdrijven. Maar als er kennelijk geen blokkade was dan was er dus eigenlijk niets aan de hand? Waarom wordt er dan een artikel over geschreven? 30 demonstranten die demonstreren bij luchthavens waar dagelijks honderduizenden per dag gebruikt van maken gaat natuurlijk helemaal nergens over.
@Grijstint ------------------------------------------------- Geweldige dubbele reactie van je, mijn complimenten. In de bokswereld hebben ze daar een woord voor: knock-out. En niet zo'n beetje ook.
Ook allemaal weer geod lezen: Volgen vele tientallen uitspraken mag een demonstratie hinder veroorzaken. Maar goed, sommigen viinden demonstreren wel |OK als je er maar geen last van hebt en het niet wordt gezien....... Even en nogmaals voor de helderheid: Bekijk hety filmpje voor het gemak. Dan zie je dat bij Eindhoven helemaal geen uitgang is geblokkeerd en op Schiphol één van de 8 uitgangen juist werd afgezet met een lint door de Kmar. Maar ja.....een mening geven zonder je deugdelijk te informeren is makkelijker...
@alfred Je deugdelijk informeren? Lees het artikel op joop waar alle reacties betrekking op hebben. Als het artikel met de kop “ Extinction Rebellion werpt blokkades op bij Schiphol en Eindhoven Airport” niet klopt moet je reageren maar de redactie niet op de mensen die reageren op de inhoud. Maar nogmaals: geen blokkade is geen nieuwswaarde. Een protest van 30 personen terwijl er honderduizenden vliegen…..,.gaat dus nergens over.
Ps: Leuke uitkomst van een recent onderzoek: Ondanks dat er aanzienlijk minder gevlogen wordt op dit moment vergeleken met voor Corona, is het aantal klachten niet navenant afgenomen...
Dit geeft aan dat het klagen een doel op zich is en het aantal klachten geen maat is voor de daadwerkelijke overlast.
Vliegen zal echt niet veel minder worden, mensen laten hun mobiliteit niet afpakken, schoner en met minder lawaai vliegen moet de oplossingsrichting worden. Dat bekende riedeltje van overal mee stoppen ( ipv ombouwen) getuigt van weinig creativiteit, en dat noemt zich progressief.
Het nergens mee willen stoppen, of iets minderen, getuigt van enorme lankmoedigheid en egoïsme.
Toch vind ik het idee van supersnelle treinen wel interessant. Via een buizensysteem kunnen snelheden van 800-1000 km/u gehaald worden. Op die manier kun je in een mum van tijd zelfs een continent oversteken. Mensen willen reizen en dat blijft zo. 'Oplossingen' die dat ontkennen zijn kansloos.
Is het u ontgaan dat er geen mogelijkheden zijn wat minder lawaai betreft? Want zonder lawaai komt een vliegtuig niet vooruit (luchtverplaatsing). Elektrisch vliegen gaat niet, vanwege het gewicht van batterijen. Waterstof vliegen gaat niet vanwege het volume, installaties etc. en ontploffingsgevaar. (40 crashes per jaar). En op kunstkerosine vliegen gaat ook niet vanwege de enorme energiebehoefte van de productie daarvan. Hert is allemaal al onderzocht! Dus er wordt volop aan oplossingen gedacht, maar ze lopen vast op de natuurwetten van de fysica. Je moet je afvragen of vliegen naar London, Brussel en Parijs nog wel moet, terwijl de trein sneller en comfortabeler is. Het kan zo niet doorgaan. We moeten met zijn allen nadenken over of we wel zo door willen gaan. Dus niet overal mee stoppen, maar verstandiger omgaan met onze aardbol en ons eigen leven. Worden we gelukkiger om ons te laten opproppen in vliegtuigen? https://alfredblokhuizen.nl/synthetische-kerosine-voor-de-burgerluchtvaart-is-dat-realistisch/ https://alfredblokhuizen.nl/synthetische-kerosine-voor-de-burgerluchtvaart-is-dat-realistisch/technology-assessment-de-relevantie-van-de-productie-van-synthetische-kerosine-op-basis-van-co2-uit-de-buitenlucht-voor-de-burgerluchtvaart-15/ https://schipholwatch.nl/2021/05/03/kunstkerosine-kan-technisch-maar-is-financieel-onhaalbaar/ https://alfredblokhuizen.nl/biokerosine-schone-droom-of-vuile-nachtmerrie/ https://alfredblokhuizen.nl/gezocht-plek-voor-15-schiphol-kerncentrales-of-voor-17-000-windmolens/
@Eid: Verbazend dat u nu opeens voor mobiliteit bent. Als het om asielzoekers gaat bent u juist tegen. Vrijheid voor de 1, en niet voor de ander?
Blokhuizen, Voor elektrisch vliegen heb je geen batterijen of accu´s nodig. Al meer dan 30 jaar wordt er op kleine schaal elektrisch gevlogen. Elektrisch vliegen is heel erg dichtbij. Noorwegen wil vanaf 2040 (niet zeker over het jaartal, maar ergens in die buurt) alleen nog elektrische vliegtuigen in hun land.