Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Extinction Rebellion bezet lobby ministerie van Financiën

  •  
18-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
extinctionrebellion
Activisten van Extinction Rebellion hebben dinsdagmorgen de lobby van het ministerie van Financiën bezet. Zij eisen stopzetting van de subsidies aan de fossiele industrie. In een verklaring schrijft de actiegroep:
" Naar schatting gaat in Nederland jaarlijks een bedrag van circa 17,5 miljard euro aan staatssteun naar fossiele bedrijven. Dat is een veelvoud van de uitgaven aan klimaatbeleid. Ondertussen woekert de klimaatcrisis voort. De laatste 7 jaar waren de warmste jaren ooit gemeten en de klimaatcrisis wordt een steeds grotere bedreiging voor de voedselvoorziening."
De klimaatactivisten vinden het teleurstellend dat er in de regeringsverklaring van Rutte IV niets concreets is opgenomen over het afbouwen van de subsidies voor kolen, olie en gas. Het nieuwe kabinet belooft alleen onderzoek naar het verminderen van de fossiele subsidies. Veel te vrijblijvend, stelt woordvoerder Lucas Winnips. “Nederland is geen wingewest voor buitenlandse multinationals zoals Shell en Exxon. Het moet afgelopen zijn met het spekken van deze schadelijke sector met miljarden aan belastinggeld.”
Foto: Extinction Rebellion

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

voorburg2
voorburg218 jan. 2022 - 20:55

Ik dacht dat we als staat juist 290 miljard aan het Groningen gasveld verdiend hadden. Maar ik zal me wel vergissen.

hansa2
hansa218 jan. 2022 - 19:02

Zucht,daar gaan we weer.Voor je het weet zijn we allemaal fossielen

Loet2
Loet218 jan. 2022 - 17:52

Extinction Rebellion raakt ook een gevoelige snaar bij de fossiele reageerders die onder berichten op Joop! het "conservatieve geluid dat nooit gehoord wordt" vertolken, zo te lezen. Ja, ja, wat zijn die jongeren toch 'gewelddadig' en 'ondemocratisch' hè; hééél anders dan het geboerte, en al die kinderen rijden in 15 jaar oude dieselauto's, enz. enz.

1 Reactie
watcher3
watcher318 jan. 2022 - 19:35

Je hebt helemaal gelijk. Ik noemde het eerder al een doodscultus.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen18 jan. 2022 - 16:15

Kan iemand deze kinders uitleggen dat zelfs al zou Nederland morgen volledig CO2 neutraal zijn, dit in het geheel, maar dan ook volledig in het geheel, geen enkel verschil gaat maken voor wat betreft klimaatverandering? Nu ik er over denk, zou een dergelijk kattenbelletje ook richting Kaag kunnen.

5 Reacties
Gaitj
Gaitj18 jan. 2022 - 16:29

wat zegt u nu?! Kunnen we de miljarden die we er aan uitgeven dan niet beter anders besteden?

Keus2
Keus218 jan. 2022 - 17:08

Eens. Dat blijft toch het debiele, egocentrische drama van de huidige generatie en de politici : "Wij van D66 afdeling Amsterdam gaan met dit programma het klimaat redden!!" Totaal van de werkelijkheid losgezogen, al die klimaatridders. Nog geen greintje rationeel begrip, maar wel denken dat "Het klimaat" ophoudt bij de Nederlandse grens.

Backtobasics
Backtobasics18 jan. 2022 - 17:28

Deze " kinders" doen in ieder geval wat ,om proberen mensen aan het verstand te peuteren dat je iets moet doen zeker in een rijk land als onze, en niet afwachten tot onderontwikkelde landen beginnen. Maar er zijn altijd verwende "kleuters" die bleren dat het toch geen zin meer heeft omdat ze niets willen veranderen.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 17:40

denk jij dat co2 probleem een hoax is ofzo?

Joe Speedboot
Joe Speedboot18 jan. 2022 - 18:39

'Kan iemand deze kinders' Opa vertelt.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa218 jan. 2022 - 15:44

Het bezetten van overheidsgebouwen is niet de manier lijkt me. Dit is maar 1 stap verwijdert van dingen zoals het bezetten van het capitool vorig jaar. Althans, naar mijn mening.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 16:35

Vooral braaf doen wat de regering wil dan krijg je verandering. Dit zijn hele normale acties die al jaren en jaren gevoerd worden.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa218 jan. 2022 - 19:41

Ik wil je best gelijk geven Griezel, maar mij stoort de hypocrisie me een beetje.

OlavM
OlavM18 jan. 2022 - 15:31

Het is heel hoopgevend en bemoedigend dat organisaties als Extinction Rebellion, bestaande uit jongeren, daadwerkelijk acties voeren, geweldloos maar waar nodig stevig, gericht op het realiseren van een leefbare wereld in de toekomst.

5 Reacties
Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 15:44

@olav, Dus blokkades zijn wel toegestaan voor de ene actiegroep maar niet voor andere actiegroepen? En het overtreden van de wet?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 16:35

Fuck de wet als je huis in brand staat

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 17:41

Jozias: het probleem is juist dat deze mensen veel harder worden aangepakt dan anderen. Zie je dat niet of wil je daarvan afleiden?

OlavM
OlavM18 jan. 2022 - 18:21

@ Jozias: Je haalt dingen door elkaar. Ik heb geen enkele moeite met "burgerlijke ongehoorzaamheid", dus wetsovertreding, indien daar een zwaarwegend idealistisch doel mee wordt gediend. Een deelnemer aan een dergelijke actie zal dan wel zijn verantwoordelijkheid ervoor moeten/willen nemen en de consequenties dragen. Aan dit soort dingen heb ik in het verleden meer dan eens meegedaan. Wie je met "andere actiegroepen" bedoelt is mij onduidelijk. Als je de "blokkeerfriezen" mocht bedoelen: die beletten andere actievoerders juist gebruik te maken van hun recht van meningsuiting. Iets heel anders dus. Of bedoel je boeren die met tractoren een politieman op paard aanrijden en een provinciehuisdeur (als ik me niet vergis) zinloos verruïneren? Je vergelijkt appels met peren.

Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 22:26

@olav Actievoeren en demonstreren is een grondrecht maar wel binnen de kaders van de wet. Welk ideologisch doel je nastreeft doet totaal niet ter zake. Ook niet of het een demonstratie of een tegen demonstratie betreft. Dat zie je namelijk bij alle kanten. Als je van mening bent dat op basis van een ideologisch doel iets wel of niet mag dan is de volgende vraag: wie gaat dat onderscheid op basis van morele gronden bepalen dan?

Winterdepressie
Winterdepressie18 jan. 2022 - 14:58

Doh! Verkeerde soort lobby! Je moet ze ook alles uitleggen!

agnar123
agnar12318 jan. 2022 - 14:21

De vernietiging van de toekomst van jongeren en kinderen gaat steeds harder. De gevestigde orde roept alleen maar, dat er nu echt iets moet gaan gebeuren. En zodra de camera uit is, is het business as usual. Naar mijn mening is Extinction Rebellion veel te soft. De omstandigheden vragen om meer. Maar ze doen hun best. Dat kan van weinig mensen gezegd worden. De gevestigde orde meent, dat het met het klimaat verzet wel meevalt. Totdat het verzet gewelddadig wordt. Ik geloof niet, dat dat nog lang zal duren. Voor je het weet hebben we een Grune Armee Faction, Groene Brigades, Groene Cellen en een Groen Leger. Krijgen we een herhaling van de jaren 1970. Je zou wensen, dat de gevestigde orde eens de tijd zou nemen om echt na te denken en dan echt in actie te komen en de aarde te redden. Droom maar lekker verder. Rutte en nadenken. Heel grappig. En de regeringsleiders van andere landen zijn zeker niet beter, heel vaak veel slechter.

Eid
Eid18 jan. 2022 - 12:29

En wie had er ook alweer moeite met jezelf buiten de rechtstraat plaatsen: "Zij eisen!" Namens wie dan? Namens de democratie? Die zit in de Tweede Kamer...

7 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 12:50

Belachelijk - in de kamer zit het regime Democratie dat zijn de mensen

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 12:50

Eid: namens de jeugd, voor hun toekomst! Of denkt u dat die in goede handen is bij de VVD?

Eid
Eid18 jan. 2022 - 13:24

@watcher De jeugd. U maakt een grapje zeker.... Die staan er gewoon voor zichzelf. En rijden vanavond in hun 15 jaar oude Twingo naar huis.

Eid
Eid18 jan. 2022 - 13:33

@Griezel Ik wist t. U bent daar wel van: De democratie vd straat. Democratie is mooi, zolang het het doel dient, niet?

agnar123
agnar12318 jan. 2022 - 14:15

Sinds jaren 1970 zijn we gewaarschuwd tegen de vernietiging van de aarde. De aarde is zo langzamerhand opgebruikt. Als de jeugd nog een toekomst wil, dient men in opstand te komen. Extinction Rebbelion eist namens de jeugd, de kinderen en de toekomstige generaties. Mijn steun hebben ze. Rutte wil nieuwe kerncentrales. De EU wil nieuwe kerncentrales. Ze willen afval produceren, dat zo gevaarlijk is, dat het 10.000 jaar zorgvuldig bewaard en bewaakt moet worden. Ze willen een hypotheek op de toekomst van meer dan 400 generaties. En dit na alles wat deze misdadigers al gedaan hebben tegen de toekomstige generaties. KLM en Schiphol subsidieren en de aarde naar de klote helpen. Naar mijn mening is Extinction Rebellion veel te soft. De omstandigheden vragen om meer.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 14:42

Eid: U projecteert u eigen asociale mentaliteit op deze idealistische jongeren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 16:38

Nee , Eid ik zie dit regime niet als democratisch noch als democratisch gekozen Het is geen democratie als ene Rutte met nog geen twee miljoen stemmen het land de vernieling in mag helpen - ook niet met behulp van nog wat stemmen want zelfs dat is het de minderheid . Het systeem functioneert niet als een democratie en dat is het dus ook niet .

The Apple
The Apple18 jan. 2022 - 12:22

“Nederland is geen wingewest voor buitenlandse multinationals zoals Shell en Exxon." Dat lijkt me een hele redelijke eis, tel er nog maar een stelletje bij op.

Greendutch
Greendutch18 jan. 2022 - 12:19

Wilders had veel kritiek op de uitgaven van het nieuwe kabinet, hier heb ik hem niet over gehoord: 17 1/2 miljard??!! toch wel een bedrag om over na te denken. sowieso is het raar om te bedenken dat wij belastingen betalen om bedrijven -wier winst naar aandeelhouders gaat- te subsidiëren ?!

1 Reactie
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 jan. 2022 - 12:56

@Green, niemand betaald er subsidies. Dit gaat er over dat een tuinder minder accijns betaald dan een consument op een kuub gas. Dat de chemische industrie bepaalde accijnzen niet betaald. Dat er geen belasting zit op kerosine, stookolie voor de scheepvaart, etc. Die 17,5 miljard is een combinatie van allerlei posten nationaal en internationaal waar je meer belasting zou kunnen heffen.

pahan
pahan18 jan. 2022 - 11:18

Waar bestaan die subsidies dan uit? Klinkt als een uit de lucht gegrepen bedrag, eigenlijk?

1 Reactie
korheiden2
korheiden218 jan. 2022 - 12:53

@pahan : Die subsidies bestaan voor het overgrote deel uit lagere prijzen voor grootverbruikers en belastingkortingen. En al of niet terechte gezondheids- en milieuschade. Het is een discutabele aanname, ook omdat we met z'n allen heel veel belasting betalen op energie.

korheiden2
korheiden218 jan. 2022 - 11:14

Ach, daar zijn ze weer. Denk dat nogal wat mensen voorlopig wat anders aan hun hoofd hebben. Die zien de energierekening met honderden euro's per maand omhoog gaan en hopen heelhuids door de coronacrisis te komen.

2 Reacties
nikita72
nikita7218 jan. 2022 - 12:18

Ik denk dat juist die mensen niet blij zijn als de overheid het belastinggeld over de balk gooit.

Paul250371
Paul25037118 jan. 2022 - 12:34

Met 17,5 miljard besteedt aan leugenaars en rovers te besparen kunnen we een hoop met de energierekening. besparen. Gelukkig zijn ze er weer. 17,5 miljard vind jij geen rede tot onrust?

Lenny Boers
Lenny Boers18 jan. 2022 - 11:12

Drammersgedrag wat de boeren verweten wordt.

7 Reacties
watcher3
watcher318 jan. 2022 - 12:08

FdF zijn terroristen die intimideren en door de politie gedoogd worden, dit zijn jongeren die zich geheel begrijpelijk zorgen maken over hun toekomst.

Lenny Boers
Lenny Boers18 jan. 2022 - 13:02

Beste watcher. Als mensen belangrijke verkeerswegen blokkeren zoals deze Rebellion Extinction, of op anderen plaatsen mensen de bewegingsvrijheid afnemen, is dat een vorm van geweld wat behalve schade ook levensgevaar niet uitsluit. Dat er vooral uit de hoek van activistische natuur- en milieugroepen er veel extremisme voorkomt in de vorm van terreur waaronder vernieling, persoonsgerichte intimidatie, en zelfs geweld is niet te ontkennen. Onder Rebel Extinction waart dezelfde geest die zich niet alleen in hun blokkades uit maar ook in een extreem-linkse agenda die behalve natuur- en milieubelangen nastreeft blijkt uit een op revolutionair socialisme gericht antikapitalisme. Ik sta vergaand achter nodige natuur- en milieumaatregelen maar zie die alleen een reële kans maken vanuit een liberale samenleving waar de overheid bedrijven ertoe aanzet door regelgeving, subisdie, en uitdaging. Zo steekt Rebel Extinction zeker niet in elkaar.

Eid
Eid18 jan. 2022 - 13:36

@watcher 'Ongeruste jongeren' die net als boeren wegen en gebouwen bezetten.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 13:40

"Als mensen belangrijke verkeerswegen blokkeren zoals deze Rebellion Extinction, of op anderen plaatsen mensen de bewegingsvrijheid afnemen, is dat een vorm van geweld wat behalve schade ook levensgevaar niet uitsluit." U projecteert het geweld van de boeren op de volstrekt geweldloze akties van Extention Rebel, jongeren die voor hun toekomst vechten. U kunt zwammen wat u wilt, maar ze hebben niets te verwachten van "liberale" partijen in dit land als de VVD en D66.

Lenny Boers
Lenny Boers18 jan. 2022 - 14:42

Watcher Ik projecteer niet. Voor hun voortbestaan vechtende actievoerende boeren, de meeste beslist niet gewelddadig, dat betreft een kleine fractie, doen weinig anders dan Extinction Rebellion met blokkades en bezettingen, waar onder hen er zeker ook een deel radicaal is, tot geweld bereid, en zich intimiderend gedraagt. Het is subjectief beider belangen in het voordeel van de een of de ander als gerechtvaardigd te zien voor de acties wanneer deze grenzen overschrijden. Tegelijkertijd vind ik dat ten aanzien van beide bewegingen, net als andere protestgroepen, tolerantie gegeven moet worden zich nadrukkelijk kenbaar te maken. Maar dus niet door m.i. grensoverschrijdende belemmering in vrijheden van andere burgers zoals het blokkeren van wegen die letterlijk levensaders kunnen zijn maar in geval van blokkades in ieder geval schade veroorzaken bij derden. Dat is gelijk aan vernieling van bezit van onschuldige burgers die ook niet te tolereren zijn bij fysiek geweld die ook voorkomt bij sommige demonstraties. Wie mij of een ander de weg verspert kan problemen verwachten die niemand moet willen.

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 17:43

Lenny: ", waar onder hen er zeker ook een deel radicaal is, tot geweld bereid, en zich intimiderend gedraagt." Geeft u eens een voorbeeld?

Loet2
Loet218 jan. 2022 - 21:09

@watcher: Lenny heeft natuurlijk helemaal geen voorbeelden van geweld en intimidatie door ER. Het gaat erom, net als Eid, deze jongeren gelijk te praten als het trekkertuig m.b.v. een flinke scheut overdrijving.

oliemannetje
oliemannetje18 jan. 2022 - 11:10

17,5 miljard. Daar zou ik wel eens een onderbouwing van willen zien. Waarschijnlijk gaat het grootste deel over export krediet verzekering (welke bijna nooit tot uitbetaling komt) en gemiste kerosine accijns , waar de oliemaatschappijen verder niks aan hebben.

2 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 jan. 2022 - 11:46

Het zijn geen subsidies, het gaat over accijns-kortingen voor grootverbruikers, vrijstelling van belasting op kerosine, brandstof voor de scheepsvaart, etc. XR wil dat iedereen net zo veel accijnzen betaald als de consument. Gewoon de inflatie nog wat opschroeven. Geen probleem.

nikita72
nikita7218 jan. 2022 - 12:17

Vliegmaatschappijen profiteren wel dat er geen kerosine accijns is, en zij zijn natuurlijk ook een fossiele industrie.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 10:42

Gaat langzaam iets beter met dat actievoeren. Maar bezetten is een ding - je moet de bevolking op je hand zien te krijgen.

6 Reacties
Eid
Eid18 jan. 2022 - 12:31

@griezel Dat gaat ze goed lukken: Een steeds grotere groep baalt van die maffers, die denken dat ze de NLse bevolking menen te mogen vertegenwoordigen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 12:51

Ach - u laat zich liever 'vertegenwoordigen' door bedrijven die uw toekomst op het spel zetten . U begrijpt geheel geen snars van wat democratie nu eigenlijk betekend

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 12:52

@Eid: De jeugd heeft de toekomst!

Eid
Eid18 jan. 2022 - 13:40

@Griezel Mijn democratie zit in de Tweede Kamer. En omdat u er wel een snars van begrijpt regeert uw 'democratie' in de straat. En straks weer janken als extreem rechts dat trucje ook bedenkt, en dan heet het ineens 'buiten de rechtstaat plaatsen'. Als je je zin niet krijgt in de TK geldt niet ineens het 'eisen' van een stelletje maffers op de straat.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 jan. 2022 - 16:41

Dan zit uw democratie toch lekker in de kamer - uw regime zorgt ervoor dat iedereen in de ellende gestort wordt via een mislukt systeem dat door en door verrot is . Mooi dat u dat prachtig vindt Ik weet niet eens of mijn dochter haar volwassenheid nog haalt want het ziet er heel slecht uit Daar sta je dan de laarzen te likken van de machthebbers .

watcher3
watcher318 jan. 2022 - 17:45

Eid wil dat we allemaal zonder tegenstribbelen de ellende van de klimaatveranderingen over ons heen laten komen en wil de toekomstige generaties vernietigen. Een werkelijke doodskultuur die klimaatontkenners, nog erger eigenlijk dan coronaontkenners.