Joop

Explosieve stijging aantal verkeersdoden in Nederland

  •  
18-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vehicle-3256021_1920
In 2018 zijn in Nederland 678 mensen omgekomen bij verkeersongevallen. 65 meer dan in 2017 en dat is de grootste stijging van het aantal verkeersdoden in dertig jaar. De stijging was het grootst in de provincie Noord-Brabant, waar in 2018 150 verkeersdoden te betreuren waren ten opzichte van 98 in 2017.
In 2012 werd de maximumsnelheid in Nederland verhoogd naar 130 kilometer per uur op een aantal snelwegen. In 2016 kwamen daar een groot aantal snelwegen bij, waaronder 6 in Brabant. In datzelfde jaar bleek dat het aantal verkeersslachtoffers op 130-wegen was verdrievoudigd en dat de kans op een dodelijke afloop bij een ongeval hoger was op 130-wegen. Ook op de A12 blijkt het aantal ongelukken sterk gestegen sinds de verhoging van de maximumsnelheid. In de jaren vóór de snelheidsverhoging in 2015 werden er gemiddeld 127 ongelukken geregistreerd, in de twee jaar daarna was dat gemiddeld 199.
233 van de 678 Nederlandse verkeersdoden in 2018 waren inzittenden van een personenauto, 228 waren fietser, 54 voetgangers, 44 bestuurders van een scootmobiel, 42 motorrijders en 38 brom- en snorfietsers. Het CBS geeft geen verklaring voor de stijging, maar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur noemt de toename ‘slecht nieuws, dat helaas niet onverwacht komt’. Volgens de minister wordt het steeds drukker op onze wegen, fietspaden en snelwegen, en moeten ‘we met elkaar echt extra stappen’ gaan zetten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (21)

Spanveer
Spanveer18 apr. 2019 - 22:28

De verkeersintensiteit is toegenomen, dagelijks staat er mee dan 1000 km file. De kans op ongelukken neemt exponentieel toe. De overheid helpt mee door voor de zoveelste keer investeringen in het wegennet uit te stellen of terug te draaien. Dan kun je een stijging van het aantal dodelijke slachtoffers verwachten. Ondanks dat behoort Nederland tot een van de veiligste landen in de EU wat het wegverkeer betreft.

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot19 apr. 2019 - 17:56

'De verkeersintensiteit is toegenomen, ' Die neemt al jaren toe en het is pas sinds kort dat het aantal slachtoffers stijgt. Ergo dat zal niet de enige oorzaak zijn. Appen en bellen speelt bijv ook mee. 'dagelijks staat er mee dan 1000 km file.' Gelukkig is dat getal uitzonderlijk. Deze week is het iedere dag onder de 450km gebleven. (bron: http://www.filelengte.nl) 'door voor de zoveelste keer investeringen in het wegennet uit te stellen of terug te draaien.' Daar worden al miljarden aan uitgegeven. En meer asfalt helpt op termijn niet tegen files. Gevaarlijke wegen en punten verbeteren is wel een goed idee.

adriek
adriek20 apr. 2019 - 12:30

In de file zijn de snelheden laag. Als mensen het fatsoen hebben om afstand te houden en elkaar de ruimte te geven zouden aanrijdingen in files zeldzaam zijn. Maar daar gaat het niet om. In files vallen nauwelijks doden. Op snelwegen vallen maar weinig doden. De meeste doden vallen op tachtig kilometerwegen met bomen er langs en op wegen met gemengd verkeer. Meer gescheiden fietspaden, keihard snelheid handhaven op wegen met gemengd verkeer, smartphonegebruik door fietsers (ook) beboeten, na (ernstige) aanrijdingen van alle partijen het smartphonegebruik uitzoeken en waar nodig bestraffen. Gewone bewustwording en eigen verantwoordelijkheid blijken niet te helpen, er heerst nog veel te veel een gevoel van 'dat gebeurt mij niet'.

Smitke
Smitke18 apr. 2019 - 16:28

Hier in Overijssel is het gelukkig beter geworden. Maar wat ik vreemd vind is dat bij de dodelijke ongelukken de oorzaak onbekend is . Dan zul je toch moeten weten als je er wat aan wilt doen , en de politie onderzoekt die ongelukken ook altijd. Daarom is het vreemd dat in de meeste gevallen oorzaak onbekend is.

Jay K
Jay K18 apr. 2019 - 14:04

Hmm als ik de cijfers bekijk vanaf 2000, zie ik een continue daling en een stijging vanaf 2015. We zitten nog steeds onder het nivo van 2012. Dan lijkt het mij ook niet veel meer met de stijging van 120 naar 130 km te maken te hebben, dat zijn immers cijfers uit 2011 v.s. 2012. De stijging zet wel sterk aan gelijk met de economie. Dat is dan wel weer logisch, want dan zijn er meer verkeersdeelnemers. Wat natuurlijk wel levensgevaarlijk is, is dat we 120 en 130 mogen rijden waar vrachtwagens mogen inhalen. Bij een snelheidsverschil van 40 a 50 km is de afstand natuurlijk niet zo goed in te schatten.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 apr. 2019 - 14:18

Snake, Volgende keer de link delen. Maar even googlen en ik heb de data ook. https://www.clo.nl/indicatoren/nl214803-verkeersveiligheid 1 vraag: als de aantrekkende economie als logisch gevolg heeft dat de verkeerdoden stijgt, wat is er dan tussen 2001 en 2010 gebeurd met die logica? Zeker ook klimarist en overtuigd FvDer? Die houden ook van dit soort potjes maken.

Keilstra
Keilstra18 apr. 2019 - 14:04

Facebook moet smartengeld betalen.

1 Reactie
adriek
adriek20 apr. 2019 - 12:14

Dat brengt het aantal slachtoffers niet omlaag.

EricDonkaew
EricDonkaew18 apr. 2019 - 13:53

In 1972 was het aantal doden in het verkeer ruim 3200, met ongeveer de helft minder gemotoriseerd verkeer. Zo'n getal moet je er wel bij betrekken, vind ik. Niet alles gaat alleen maar fout, gelukkig.

1 Reactie
adriek
adriek20 apr. 2019 - 12:15

De trend gaat, na vele jaren daling, weer omhoog. Dat is wat er fout is.

r d h
r d h18 apr. 2019 - 12:10

Het grootste probleem lijkt mij de standaard voor een rijbewijs. Een vriendin van me had een ingewep tijdens het examen maar kreeg haar papiertje wel. Kijk eens naar de slechtste chaufeur van nl. Velen vinsen dit lachen. Ik vind het doodeng, dat die mensen een rijbewijs hebben gekregen, onbegrijpelijk. Wil niet alles bij het cbr leggen ( doen hun werk ook maar) maar de eiaen mogen zeker hoger liggen.

5 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew18 apr. 2019 - 13:48

Je krijgt van mij vier ingrepen voor het taalgebruik. Laat je toetsenbord dus maar even aan de kant.

r d h
r d h18 apr. 2019 - 15:21

Het toetsenbord van mijn telefoon is te klein. Vandaar. Maar u heeft gelijk. Vallen over wat taalfouten en niet op de inhoud ingaan....

Spanveer
Spanveer18 apr. 2019 - 22:07

Vergeet de stijlfouten niet. Die hebben niets te maken met het toetsenbord van je telefoon.

EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2019 - 10:06

@r d h --------------------------------- Na vier spijkerharde ingrepen ga ik met mijn kandidaat niet meer op de inhoud in.

adriek
adriek20 apr. 2019 - 12:19

@r d h: toetsenbord en spellingscorrectie zijn slechte excuses. Je hebt op de 'reactie plaatsen' knop geduwd zonder je eigen schrijfwerk nog even na te lezen en dat moet je beter niet meer doen. In het verkeer is snel reageren vaak van belang, op Joop mag je best je tijd nemen. De slechtste chauffeur is een nepprogramma. Zó slecht kunnen die mensen in de echte wereld niet rijden, ze zouden geen week doorkomen zonder een of meer aanrijdingen.

Daniel Blank
Daniel Blank18 apr. 2019 - 10:34

Iedere dode is er 1 teveel. Maar is de stijging significant? Hoe verhoudt het aantal tot het aantal verkeersdeelnemers en de afgelegde afstanden? Als je corrigeert voor aantallen en kilometers zijn motoren en de scootmobiel waarschijnlijk het aller gevaarlijkst. Zelf denk ik dat smartphone gebruik een belangrijke oorzaak is van toename van ongelukken. Zelf ben ik niet roomser dan de paus en neem soms ook wel eens de telefoon ter hand. Veilig is het niet.

4 Reacties
rvb2
rvb218 apr. 2019 - 12:08

de toename van aantal ongelukken zou best door smartphones kunnen komen. Maar de ernst van ongelukken wordt vrijwel volledig bepaald door snelheid. Door de max. snelheid te verlagen neemt niet alleen het aantal ongelukken af, maar ook de ernst. Bovendien is een lagere max. snelheid ook goed voor klimaat en milieu.

JasDon
JasDon18 apr. 2019 - 12:26

"Zelf ben ik niet roomser dan de paus en neem soms ook wel eens de telefoon ter hand. Veilig is het niet." Misschien was jij dan wel die automobilist die eergisteren niet voor mij stopte bij het zebrapad. Ik vind het misdadig gedrag dat niets te maken heeft met roomser dan de paus zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 apr. 2019 - 10:09

Lagere snelheden vergen ook nog eens geen enkel geldverslindende investering in het asfaltgebeuren. Win-win.

adriek
adriek20 apr. 2019 - 12:23

De smartphone ter handen nemen is een zeer slechte gewoonte. Maar ook de touchscreens die in de meeste auto's ingebouwd zitten leiden veel te veel af. Alle behalve de meest noodzakelijke functies zouden verplicht uitgeschakeld moeten zijn als de auto rijdt.